Ministr práce a sociálních věcí ČSR RSDr. Emilian Hamerník: Vážený soudruhu předsedo České národní rady, soudružky a soudruzi poslanci!
V návaznosti na zákon České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost městských národních výborů na některých úsecích státní správy, předkládá vláda České socialistické republiky vládní návrh zákona České národní rady, kterým se navrhuje úprava působnosti jednotlivých stupňů národních výborů v sociálním zabezpečení.
Sociální zabezpečení pracujících a veškerého obyvatelstva je jednou ze základních součástí sociální politiky naší socialistické společnosti. V sociálním zabezpečení se též uskutečňují základní principy socialistického společenského řádu, které směřují k neustálému rozvoji a zkvalitňování všestranné společenské péče o občany, kteří se z objektivních, společensky uznávaných příčin krátkodobě nebo trvale nezúčastňují pracovního procesu a je jim proto třeba poskytovat na úhradu životních potřeb prostředky ze společenských fondů. Jde především o nezaopatřené děti, invalidy a občany, kteří pro svůj věk ukončili svou pracovní činnost.
Výdaje na sociální zabezpečení neustále rostou. V České socialistické republice činily tyto výdaje na dávky a služby sociálního zabezpečení v roce 1971 22 mld korun, a za deset let později, v loňském roce, již 35,4 mld korun.
Nejde však jen o hmotné finanční zabezpečení. V sociálním zabezpečení uskutečňují orgány sociálního zabezpečení v širokém rozsahu péči naší společnosti o to, aby rodina řádně plnila svou společenskou funkci, zejména při výchově dětí a při přípravě dětí na život občanů socialistické společnosti. Orgány sociálního zabezpečení ve spolupráci s dalšími orgány a organizacemi působí na rozvoj pracovních a životních podmínek občanů zabezpečují širokou síť služeb sociální péče a plní řadu dalších úkolů, kterými se v praxi potvrzuje všestranná cílevědomá péče stranických, zákonodárných a státních orgánů a orgánů společenských organizací Národní fronty o důsledné uplatňování základních principů směřujících k trvalému a všestrannému rozvoji životní úrovně.
Ve spojitosti s předloženým vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se má změnit a doplnit její zákon, který vymezuje působnost jednotlivých orgánů sociálního zabezpečení, je zvlášť důležité především to, že v soustavě těchto orgánů působí v širším rozsahu a plní nenahraditelnou úlohu orgány národních výborů. Dlouhodobé zkušenosti a poznatky potvrzují, že bez iniciativního přístupu národních výborů k řešení problémů a bez osvědčené vyhledávací, poradenské, koordinační a rozhodovací činnosti národních výborů si v současné době není vůbec možno představit společenskou péči v této zvlášť citlivé součásti naší sociální politiky.
Proto byly již zákonem České národní rady č. 129 z roku 1975 o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení svěřeny národním výborům jednotlivých stupňů náročné a rozsáhlé úkoly v důchodovém zabezpečení a v zabezpečení nemoci a v zabezpečení matky a dítěte některých skupin pracujících a jejich rodinných příslušníků, ale zejména v rozsáhlé sociální péči. V sociální péči plní národní výbory úkoly v péči o rodinu a děti, o občany se změněnou pracovní schopností, o těžce postižené na zdraví, o starší lidi, o společensky nepřizpůsobené i o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc.
Do rozhodovací pravomoci národních výborů patří především poskytování dobrovolných dávek a služeb sociálního zabezpečení, které jsou podmíněné určitou životní nebo sociální situací, předpokládanou právním předpisem a zejména sociální potřebností.
V praxi se tato působnost národních výborů plně osvědčila, protože národní výbory mají ze všech zúčastněných orgánů sociálního zabezpečení nejlepší předpoklady a podmínky, aby přezkoumaly a objektivně posoudily všechny okolnosti, které jsou rozhodující pro potřebu a volbu nejvhodnější společenské pomoci. I když jsou dosavadní poznatky a zkušenosti příznivé, nelze říci, že by i v sociálním zabezpečení nebyly ještě rezervy, jak je dále přiblížit občanům a jak zkvalitnit výkon státní správy. V souvislosti s tímto trvalým požadavkem vystupuje do popředí nutnost nově vymezit výkon státní správy pro jednotlivé stupně národních výborů.
Zákonem České národní rady č. 49/1982 Sb., kterým se změnil a doplnil zákon o národních výborech a upravila působnosti národních výborů ve střediskových obcích, byla již stanovena působnost místních národních výborů ve střediskových obcích a všech městských národních výborů. S cílem vyloučit duplicity v působnosti a ve vztahu k občanům, kteří bydlí mimo územní obvod střediskových obcí a městských národních výborů, je však nutná i tomu odpovídající novelizace působnosti okresních národních výborů. Především proto navrhuje vláda České socialistické republiky v předloženém návrhu úpravu působnosti národních výborů všech stupňů v sociálním zabezpečení. V souladu se zásadami ke zdokonalení práce, organizace a působnosti národních výborů ve městech obsahuje předložený vládní návrh zákona úpravu působnosti těch městských národních výborů, které jsou v zákoně o národních výborech označeny jako městské národní výbory první kategorie a městské národní výbory druhé kategorie.
Při plnění úkolů v sociálním zabezpečení dosáhly národní výbory značný rozvoj i při budování zařízení sociální péče, a to zejména zařízení pečovatelské služby a ústavní sociální péče. Dosavadní znění zákona však již nevystihuje okruh existujících zařízení a nevyjadřuje dostatečně ani snahu přiblížit občanům i tuto formu společenské péče právě rozšířením pravomoci některých národních výborů nižšího stupně zřizovat a spravovat některá zařízení tohoto druhu. Proto navrhuje vláda České socialistické republiky i tu podrobnou úpravu, která jednoznačně vymezí okruh zařízení sociální péče a pravomoc zřizovat a spravovat jednotlivé druhy těchto zařízení místními, městskými, okresními a krajskými národními výbory.
V novém znění § 39 zákona se navrhuje úprava, jejímž cílem je racionalizace v technickém a ekonomickém řízení a v organizaci služeb sociální péče v tom smyslu, že místní a městské národní výbory budou mít možnost při plnění stanovených podmínek a s některými výjimkami svěřit ekonomické, technické a organizační činnosti zařízení, která zřídily a spravují, okresnímu národnímu výboru, a to okresnímu ústavu sociálních služeb.
Vláda České socialistické republiky ve svých opatřeních důsledně prosazuje, aby se i při přípravě návrhů obecně závazných právních předpisů v největší možné míře - při zachování sociálních a právních jistot občanů - uplatňovala racionalizace a aby se zjednodušoval výkon státní správy. Podrobnou analýzou jsme dospěli k závěru, že postup podle obecných předpisů o správním řízení při rozhodování o některých dávkách a službách sociálního zabezpečení není při rozhodování národních výborů vždy účelný a ztěžuje pružné a operativní řešení sociální situace potřebných občanů. Proto navrhuje vláda České socialistické republiky zejména v § 47 předloženého vládního návrhu zákona některé další odchylky od obecných předpisů o správním řízení.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v souladu se zákonem o národních výborech a v návaznosti na něj obsahuje předložený vládní návrh zákona České národní rady i základní ustanovení o volbě členů a o složení a jednání správních komisí národních výborů, které působí v sociálním zabezpečení, jakož i některé další změny a doplňky, které vyplynuly z praktické aplikace zákona České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení a kterými se zabezpečí jednotný důsledný a přesný výkon hmotně právních předpisů o sociálním zabezpečení; a které dále posílí přímou účast občanů na výkonu sociálního zabezpečení, jejímž rozsahem a efektivností se zabýval nedávno zdravotní a sociální výbor České národní rady a kterou v nejbližší době posoudí předsednictvo České národní rady.
Vláda České socialistické republiky je přesvědčena, že schválením vládního návrhu zákona budou vytvořeny právní základy pro další prohloubení společenské péče v sociálním zabezpečení a že povedou ke zkvalitnění výkonu státní správy národními výbory.
Při projednávání vládního návrhu zákona ve výborech České národní rady uplatnili poslanci návrhy na dvě změny předloženého zákona. V bodě 4 škrtnout poslední větu § 5a odst. 7 a v bodě 49 za slova "městský národní výbor druhé kategorie poskytuje" vložit slova " podle potřeby". S těmito změnami jsem při jednání výborů vyjádřil svůj souhlas.
Předložený návrh zákona nevyžaduje zvýšení počtu pracovníků, nezvyšuje nároky na státní rozpočet, naopak - jak již bylo řečeno - povede ke zjednodušení výkonu státní správy v sociálním zabezpečení. Ubezpečuji vás, soudružky a soudruzi poslanci, že vynaložíme veškeré úsilí, aby se schválený vládní návrh zákona v praxi důsledně uplatňoval a přispěl tak k dalšímu rozvoji naší socialistické společnosti.
Z pověření vlády České socialistické republiky doporučuji, vážené soudružky poslankyně a vážení soudruzi poslanci, abyste předložený vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení s úpravami, které doporučují výbory České národní rady, schválili. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji ministru Hamerníkovi a prosím poslance Václava Měřičku, aby přednesl společnou zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj poslanec Václav Měřička: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci!
Předložený vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, je bezesporu důležitým legislativním opatřením. Zabezpečuje realizaci závěrů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa a 6. zasedání ústředního výboru strany ke zdokonalování práce národních výborů na významném úseku jejich činnosti, při které se rozhoduje o jednom ze základních ústavou zaručených práv občanů. Jde o jejich zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci.
Je třeba uvítat, že se rozhodování o dávkách a poskytovaných službách v oblasti sociálního zabezpečení přenáší na základní stupeň národních výborů. Rozšíření působnosti městských a místních národních výborů a tedy přiblížení výkonu státní správy na tomto úseku k lidem, vytváří příznivé předpoklady pro zvýšení ochrany práv i oprávněných zájmů občanů. Úzká spolupráce městských a místních národních výborů s občanskými výbory, jako nejširším aktivem národních výborů, dále se společenskými a zájmovými organizacemi pracujících, umožňuje komisím a odborům posoudit s nejširší znalostí věci sociální situaci občanů a vydat tak rozhodnutí, které plně odpovídá skutečným a oprávněným potřebám žadatelů. Při provedeném průzkumu se ukázalo, že toto opatření je v současné době správným a potřebným rozhodnutím.
Nemenší význam pro prohloubení péče o staré a nemocné občany má i zjednodušené řízení při rozhodování o některých dávkách a službách sociálního zabezpečení, které umožní zajistit rychlou a účinnou pomoc všude tam, kde je jí skutečně třeba. Přitom návrh novely správně pamatuje na zabezpečení ochrany práv občanů v případech, kdy rozhodováním o nárokových dávkách, zvláště pak při jejich snížení nebo odnětí, by mohlo být zasahováno do práv občanů.
Zjednodušené řízení je zároveň příspěvkem k řešení dalšího významného problému, který považujeme za velmi důležitý v současné době v celé naší společnosti a kterým je snížení a zjednodušení administrativy.
Z průzkumu také vyplynulo, že je účelné, aby problematika orgánů sociálního zabezpečení v péči o staré občany, která je jistě velmi rozsáhlá, byla i v rozhodovací pravomoci, a to při poskytování pravidelných peněžitých výpomocí převzata městskými a místními národními výbory. Tyto orgány totiž mohou daleko lépe a kvalitněji se znalostí věci i sociální situace občana, posoudit oprávněnost takové dávky.
Chtěl bych ještě ve svém vystoupení zdůraznit další cíl sledovaný novelizací, kterým je úprava složení a zásad činností správních komisí sociálního zabezpečení, jakožto volených orgánů národních výborů. Tato složení a zásady se převádějí z ministerské prováděcí vyhlášky do zákona, jak to odpovídá koncepci uplatněné v novele zákona o národních výborech kterou jsme právě projednali a schválili.
Jinak jsem přesvědčen, že zásady novely zákona o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálního zabezpečení i význam této novely, dostatečně osvětlil při odůvodnění vládního návrhu ministr práce a sociálních věcí České socialistické republiky, soudruh dr. Emilian Hamerník.
Na společné poradě zpravodajů všech výborů České národní rady, konané dne 11. října, bylo doporučeno České národní radě schválit u předloženého vládního návrhu zákona dvě úpravy, a to u článku I. bodu 4, kde v § 5a odstavce 7 se vypouští druhá věta, tj. "Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy". Dospěli jsme k názoru, že takováto zásada by nebyla plně v souladu s principy socialistické demokracie, zvláště když obdobná zásada neplatí pro usnášení správních komisí zřízených na jiných úsecích a nebyla, pokud je mně známo, zavedena v našem právním řádu ani při usnášení jiných kolektivních orgánů.
Dále bylo doporučeno k článku I. bodu 49 u § 36 odstavce 2 za slova "městský národní výbor druhé kategorie poskytuje" vložit slova podle potřeby. Obě tyto navržené úpravy jsou uvedeny v tisku 36, který vám byl dán k dispozici.
Ministerstvo práce a sociálních věcí České socialistické republiky předložilo současně i návrh vyhlášky, kterou se mění a doplňuje vyhláška ministerstva práce a sociálních věcí České socialistické republiky č. 130/1975 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálního zabezpečení.
Navržená novela zákona zakotvuje pro oblast sociálního zabezpečení do právního řádu zásady vytyčené jak v závěrech XV., tak i XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, které se vztahují k dalšímu rozvoji činnosti i účinnosti práce národních výborů, a které dokazují, jak velký zájem věnuje naše socialistická společnost zabezpečení péče o široké oblasti sociálního zabezpečení nejen našim starším občanům, ale i v péči o rodinu a dítě, poradenské služby, pečovatelské službě, pěstounské péči a činnosti ústavů sociální péče.
Doporučuji proto České národní radě vyslovit včetně dvou navržených úprav plný souhlas s předloženým vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociální zabezpečení. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji společnému zpravodaji poslanci Měřičkovi za zprávu.
Do rozpravy se přihlásila poslankyně Libuše Faltýnková. Prosím, aby se ujala slova.
Poslankyně Libuše Faltýnková: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych se k novele zákona, který nyní projednáváme, vyjádřila ve vztahu k práci národních výborů Rozšířená a diferencovaně stanovená působnost národních výborů základního stupně, tj. místních národních výborů ve střediskových obcích a městských národních výborů v sociální oblasti je v plném souladu s tendencí znovu potvrzenou na 6. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa, přibližovat výkon státní správy občanům.
Zákon o sociálním zabezpečení, zákon o rodině, zákon o nemocenském pojištění a další zákony vytvářejí právní podmínky pro uskutečňování sociálních práv zaručených naší ústavou. V sociálním zabezpečení, ve zdravotnictví, v péči o rodinu zaujímá naše republika přední místo mezi všemi státy na světě. Konkrétní provádění sociálního zabezpečení, zahrnujícího důchodovou agendu, ústavní a doplňkovou péči, péči o občany se změněnou pracovní schopností, stejně jako péče o rodinu, kde značná část těchto agend připadá a podle této novely připadne národním výborům nižšího stupně je, jak všichni víme, velmi citlivou záležitostí. Od funkcionářů a pracovníků národních výborů vyžaduje plné pochopení pro sociální potřeby lidí v situacích pro ně a jejich rodiny nepříznivých, kdy se obracejí o pomoc společnosti. Vyžaduje to - zde více než jinde - umět jednat s lidmi, ve styku s nimi se oprostit od jakéhokoliv zbytečného úřadování. Vyžaduje to současně znát a dodržovat příslušné právní předpisy, včas a rychle sociální záležitosti občanů vyřizovat. Posuzováno z tohoto hlediska, je v zájmu přesného uplatňování právních předpisů účelné, že do novely zákona o působnosti orgánů. České socialistické republiky v sociálním zabezpečení byla převzata i úprava o přesunu působnosti okresních národních výborů na národní výbory ve střediskových obcích a na městské národní výbory, obsažená v příloze zákona 49/1982, který jsme schválili v dubnu a který platí od 1. července t. r.
Tolik jsem chtěla připomenout a zdůraznit, že spolu s právní úpravou změn v působnosti národních výborů je třeba současně vytvářet všechny předpoklady pro její úspěšnou realizaci. Nikdy nesmíme zapomínat, že často podle způsobu jednání poslanců a aparátu národních výborů posuzují občané nejen činnost národních výborů, ale sám národní výbor jako instituci.
Výbor pro národní výbory a národnosti projednal návrh novely ve schůzi 29. října. V souladu s usnesením našeho výboru doporučuji, aby Česká národní rada vládní návrh schválila. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Libuši Faltýnkové.
Hlásí se ještě někdo? /Nikdo se nehlásil./ Nikdo.
Hlásí se o slovo soudruh ministr? Nehlásí.
Nyní dávám závěrečné slovo společnému zpravodaji poslanci Měřičkovi.
Společný zpravodaj poslanec Václav Měřička: Soudružky a soudruzi, protože vystoupení soudružky poslankyně Faltýnkové bylo v plném souladu s navrženou novelou zákona a v průběhu našeho jednání nebyly uvedeny doplňky, pozměňovací návrhy nebo připomínky, doporučuji České národní radě, aby vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení podle předloženého tisku schválila.
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Navrhuji, abychom o předloženém vládním návrhu zákona České národní rady obsaženém v tisku č. 36 hlasovali najednou ve znění společné zprávy výborů České národní rady /tisk 38/.
Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké námitky /Nikdo se nehlásil./ Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení /tisk 36/ ve znění společné zprávy výborů České národní rady ústavně právního, pro plán a rozpočet, pro národní výbory a národnosti, pro průmysl a stavebnictví, pro zemědělství a výživu, pro obchod, služby a dopravu, zdravotního a sociálního a kulturního a školského podle tisku 38, nechť zvedne Ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Tím jsme projednali druhý bod pořadu dnešní schůze.
Během jednání vám byl rozdán podklad k realizaci závěrů 6. zasedání ÚV KSČ a 4. schůze České národní rady v zákoně o národních výborech, který můžeme využít ve svých vystoupeních při informaci svých voličů o novele tohoto zákona.
Soudružky a soudruzi, přerušuji schůzi. V jednání budeme pokračovat v 9.00 hodin.
/Schůze přerušena v 16.25 hodin./