Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Michalcovi, Slovo má poslanec Vladimír Burša. Pak uděláme krátkou přestávku. Po přestávce jako první bude hovořit poslanec Petr Krátký.
Poslanec Vladimír Burša: Soudružky a soudruzi, jednou z velkých předností naší socialistické společnosti je bezplatná a široce dostupná péče o zdraví občanů. Na plénu ÚV strany nezazněla problematika zdravotnictví a sociální péče tak výrazně, jako třeba problematika služeb, kategorizace měst, střediskové obce, ale bylo tam řečeno, že třeba na zdravotnictví stouply náklady v posledních desetiletích dvakrát a jen v roce 1980 bylo v Československu na zdravotnictví vyplaceno přes 22 mld Kčs. Tato hodnota nám dává představu o tom, jak si máme počínat, jak si musíme vážit těchto služeb a myslím, že i onen moment ekonomický ještě výrazněji než dosud vystupuje do popředí.
Významně se na této činnosti podílejí národní výbory. Do jejich působnosti bylo svěřeno zřizování a spravování zařízení, jakož i organizace jednotné zdravotnické soustavy. V působnosti a správě národních výborů je více než 85 % všech zdravotnických zařízení.
Dovolte mi několik vlastních poznámek k této činnosti, protože pracuji v národních výborech.
V úzké součinnosti s ministerstvem zdravotnictví vytváříme i v našem Východočeském kraji v národních výborech žádoucí předpoklady pro racionální uspořádání sítě zdravotnických zařízení tak, abychom výkon zdravotní péče a zdravotnických služeb přiblížili co nejvíce občanům. Současně máme na zřeteli uspokojování zdravotnických služeb, aby se trvale zkvalitňovaly, přičemž důraz klademe na rozšiřování a prohlubování preventivní péče.
Při uspořádání sítě zdravotnických zařízení sledujeme současně a opodstatněně i hlediska ekonomická. Proto jsme v našem kraji připravili a v radě KNV v únoru 1982 schválili perspektivní program uspořádání a dalšího rozvoje sítě zdravotnických zařízení, opírající se o účelnou rajonizaci. Mohu vám říci, že to nebyl lehký proces. Byl to i proces dlouhotrvající. Nějaký ten rok v politice již pracuji a mohu porovnávat. Poznal jsem tu výrazně lokálpatriotické tendence. Mnohdy i stačilo, aby některému funkcionáři např. opravili zuby a už zde byl důvod, aby tam zařízení zůstalo, aby se nerušilo, aby nemuselo jít jinam. Nikoliv malou roli v tom hráli právě největší odborníci - primáři atd. Lze i říci, že se nám daří působit na zkracování čekacích lhůt na některá vyšetření nebo ošetření pacientů. Dobré poznatky máme zejména na okrese Náchod.
Ve vzájemné spolupráci s ministerstvem zdravotnictví usilujeme o rozšíření zdravotní péče o pracující nejen v průmyslových závodech ale i v zemědělské výrobě. Přednostně se zaměřujeme na preventivní činnosti i ke zlepšování podmínek pracovního prostředí. Když hovořím o pracovním prostředí, chtěl bych říci, že se velmi dobře" cítíme v této krásně omšelé místnosti. Předkládám návrh předsednictvu, aby nám vysvětlilo, kdy se do toho pustí, aby to konečně bylo lepší. /Potlesk./ Říkám to proto, že se o tom běžně hovoří v kuloárech, ale oficiálně jsem o tom neslyšel ještě ani slovo.
Obdobnými otázkami se zabýváme i ve zdravotním a sociálním výboru naší ČNR. Přijali jsme řadu doporučení k prohloubení a zkvalitnění úrovně řízení ve zdravotnictví i obecně ke zkvalitňování zdravotní péče.
V souvislosti s uplatňováním nových principů řízení, počínaje letošním rokem bylo zrušeno stanovení počtu pracovníků v hospodářských organizacích plánem, a my teď stojíme před řadou zajímavých problémů Už o tom byla zde dnes řeč. Soubor opatření ke zdokonalení plánovitého řízení totiž předpokládá, že na základě uplatňování vyšší efektivnosti a intenzifikace výroby založené na růstu společenské produktivity práce neporostou v takové míře nároky na potřebu pracovních sil v hospodářských organizacích. Žel, i v našem kraji mnozí vedoucí řady podniků nadále setrvávají na extenzívním rozvoji a uplatňují dále poměrně vysoké požadavky na pracovní síly. To zvyšuje nejen napjatost ve zdrojích pracovních sil, ale nepříznivě se to promítá i do požadavků na přesuny pracovních sil do prioritních oblastí.
Naproti tomu je vážnou skutečností, že podniky ve zvýšené míře odmítají přijímat do pracovního poměru osoby se změněnou pracovní schopností, osoby po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody či osoby cikánského původu. Jak národní výbory, a předpokládám, že i ministerstvo práce a sociálních věcí, stojí před otázkou, jak těmto tendencím v nových podmínkách čelit.
Při současných starostech, jak lépe hospodařit s pracovními silami, chceme i nadále zajišťovat umístění dětí jeselského věku rozvojem mikrojeslí. Těch má náš Východočeský kraj nyní 35 % z celkového počtu v ČSR. Máme s touto formou poměrně dobré zkušenosti. Šetříme jimi investice a pracovní síly. Nemocnost dětí je v této formě umístění nižší v průměru o 30 % než ve stabilních jeslích. Takto ušetřené pracovní síly chceme využívat pro zajišťování zdravotní péče v průmyslu a zemědělství.
V oblasti sociální péče se zaměřujeme především na rozšiřování sítě jejich zařízení a na prohlubování a zdokonalování forem péče o staré a tělesně nebo duševně postižené občany. Měl jsem možnost seznámit se s některými údaji z této oblasti. Mám zde na mysli oněch 15 000 neuspokojených uchazečů v ČSR o umístění v zařízeních sociální péče. V našem kraji je to 3000 osob. Jde o velmi náročné a složité otázky, vyžadující odpovědný a citlivý přístup. Umístění těchto osob by nám řešilo uvolnění mnohých rodinných příslušníků do pracovního procesu.
V kraji máme k dispozici v ústavech sociální péče pro mentálně postižené asi 1300 lůžek, z toho 395 pro dospělé a něco přes 900 pro mládež. V plánu a rozpočtu odvětví sociální péče kraje na 7. pětiletku je obsažen v rámci investiční výstavby a údržby nárůst dalších 453 míst. Počítáme s přebudováním dvou domovů důchodců ve prospěch péče o mentálně postižené dospělé s počtem 200 míst. Konkrétní úkoly tohoto řešení pro jednotlivé okresy v našem kraji jsme obsáhli v usnesení našeho pléna KNV z 30.9.1981.
Dalším problémem, který si zasluhuje pozornost, je fakt, že v roce 1980 žilo v našem kraji 29 000 občanů 80letých a starších. V průběhu pětiletky se jejich počet zvýší a dosáhne 33 000. Toto zvýšení přirozeně přinese nové nároky na rozšíření počtu míst v domovech důchodců, ale i na vybudování léčeben pro dlouhodobě nemocné, či podobných zařízení. Zaslouží si tedy, abychom se tomu náležitě věnovali.
O tom, že se stále něco děje a že se ubíráme vpřed, svědčí dva příklady. Nedávno byla v Hradci Králové zřízena samostatná jídelna pro důchodce, kde se podává 250 obědů denně. Lze říci, že se oběd pro mnohé důchodce stal i společenskou záležitostí. Provoz je veden s velkou obětavostí a s pochopením pro potřeby důchodců. A ještě jeden příklad, který by si rovněž zasluhoval následování - v podniku Závody Vítězného února Hradec Králové existuje závodní dům s pečovatelskou službou v podnikovém objektu. Tento závod má i vlastní závodní klub pro důchodce s velmi dobrou úrovní činnosti.
Osobně oceňuji, že náš zdravotní a sociální výbor se zabývá velmi důrazně touto problematikou a o své práci i o těchto otázkách podal zprávu v předsednictvu ČNR koncem minulého roku.
Soudružky a soudruzi, jsme si vědomi toho, že úspěchy, kterých jsme při plnění volebních programů v minulých letech v jednotlivých činnostech národních výborů dosáhli, umožnila v rozhodující míře uvědomělá a iniciativní práce funkcionářů a pracovníků národních výborů A jsem velmi rád, že nejsem sám, kdo to takto konstatuje.
Je to práce, která se opírá o úzkou součinnost se závody a podniky a hlavně o obětavou pomoc našich občanů. Především v této oblasti spatřujeme i další rezervy pro zabezpečení náročných úkolů, které před nás, poslance i pracovníky národních výborů, vytyčil XVI. sjezd a 6. zasedání ústředního výboru strany. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Buršovi.
Přerušíme jednání na 20 minut, to znamená v 15.35 budeme pokračovat.
/Schůze byla přerušena v 15.15 hodin a opět zahájena v 15.35 hodin./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Vážené soudružky a soudruzi poslanci. Budeme pokračovat v diskusi. Hovoří poslanec Petr Krátký. Připraví se poslankyně Marie Šantorová.
Poslanec Petr Krátký: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté. V hospodářské sféře, řízené národními výbory zaujímá svým rozsahem a významem důležité místo zabezpečování služeb placených obyvatelstvem. Mohli jsme se v Praze, Karviné i z vlastních volebních obvodů přesvědčit, že kromě služeb dobře fungujících existuje celá řada těch, které nevyhovují strukturou nabídky, kvalitou, technickou úrovní, dlouhými dodacími lhůtami, nedostatečnou sítí provozoven a sběren, nevhodnou otevírací dobou a některé služby nejsou vůbec zajišťovány nebo organizovány. Např. opravy jízdních kol, šicích strojů, bicích hodin, pro starší generace opravy nábytku, čalounění apod. Problémem v bytovém hospodářství stále zůstávají např. nátěry oken, sklenářské práce, nátěry plotů, plechů, okapových rour atd. Nezajišťováním těchto profesí a prací vznikají značné národohospodářské ztráty. Výměna okenních rámů, plechových střech, parapet, nových drátěných plotů vyžaduje mnohonásobně větších nákladů a materiálů než vlastní údržba. K zlepšení situace na úseku údržby a oprav bytového fondu bylo by účelné revidovat ekonomické ukazatele stanovené státním plánem pro podniky místního hospodářství, které brání, aby tyto podniky zabezpečovaly drobnou stavební údržbu bytového fondu a nevěnovaly se rozsáhlým náročným akcím, které jim zabezpečují dosáhnout vysokou produktivitu práce.
Činnost údržbářských čet bytových podniků by pak mohla být orientována zásadně na preventivní a drobnou údržbu bytového fondu.
Na všech úsecích zabezpečujících služby jsme se setkávali mimo jiné s problémem materiálně technického zásobování. I přes značné úsilí je sortiment výrobků, které nemůžeme buď vůbec nebo v přijatelném termínu opatřit, stále široký. Jde především o instalační materiál z úseku vody a topení, o elektroinstalační a o některé stavební materiály. Myslím, že dost věcně o tom hovořil ve svém diskusním vystoupení soudruh poslanec Michalec. Obdobná situace je i u dalšího drobného materiálu, který není možno zakoupit v potřebném množství na objednávku v maloobchodě, neboť instrukce ministerstva obchodu ČSR č. 15 z roku 1975 limituje denní nákup v maloobchodě částkou 200,- Kčs a nákup některých druhů zboží v obchodě vůbec zakazuje. Bylo by proto prospěšné, provést úpravu této instrukce a zvýšit podnikům zajišťujícím služby obyvatelstvu limit pro nákup ve vnitřním obchodě.
Mohl bych jmenovat další náhradní díly, které jsou nedostatkové nebo vůbec chybí, z oblasti služeb opravujících elektro i plynospotřebiče. U některých v celé řadě pro nezajištění náhradních dílů vyměňujeme celá zařízení. K tomu bych ještě podotkl, že v těchto oblastech nám časová inovace a množství nových sortimentů jedině škodí, a to ať již jde o dovoz nebo vlastní výrobu. Tak např. od roku 1950 bylo postupně vyráběno 17 typů splachovacích zařízení, 12 typů plynosporáků, což značně ztěžuje zajišťování potřebných náhradních dílů.
Potíže jsou i v zajišťování potřebného nářadí a zařízení ať již se jedná o elektrické příklepové vrtačky, měřící přístroje, montážní dílny Š 1203, montážní vozy Avia, multikáry, atd. Tyto výrobky mají velmi dlouhou dodací lhůtu nebo nejsou vůbec na trhu.
Ke zlepšení zatím po právní úpravě vyhláškou č. 48/80 Sb., o projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů dochází velmi pomalu. Gestorské organizace stále ještě neplní svou úlohu, zatím zůstávají na pozici sumarizování požadavků a jsou málo úspěšné v rozporových řízeních. Trvají nedostatky v bilancích.
Drobné opravy a obvyklé náklady na údržbu bytů, které jsou povinni hradit jejich uživatelé, upravuje vyhláška č. 45/1964 Sb. V průběhu 18 let platnosti došlo však ke zvýšení užitných hodnot, kvality a v souvislosti s tím i ke zvýšení cen, aniž by došlo k úpravě této vyhlášky. Praxe ukazuje, že ke zvýšení účasti uživatelů bytů na péči o byty a jejich údržbu je nutné upravit dosavadní vyhlášku tak, aby podporovala zainteresovanost uživatelů bytů na šetření svěřeného majetku.
Organizace bytového hospodářství by měly důsledněji využívat pokynů ministerstva vnitra ČSR z roku 1974 pro zvýšení účasti uživatelů bytů na svépomocné údržbě a opravách bytového fondu včetně stanovených podmínek hmotné zainteresovanosti občanů na těchto pracech a na snížení nákladů na provoz a údržbu společných zařízení v domech.
Při poslaneckých průzkumech jsme též zjistili, že národní výbory nedostatečně využívají prostředků k tomu, aby uživatelé bytů platili řádně stanovené nájemné. Např. v Praze činí nedoplatky na nájemném 11 mil. Kčs, v Karviné 1,5 mil. Kčs, apod.
A ještě mi dovolte několik slov k pracovním silám v místním hospodářství. Zatím zde ještě nepůsobí plně Soubor opatření k zdokonalování soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. Nebyla např. dosud dosažena úspora pracovníků a použití mzdových fondů vyplývajících z této úspory.
Podnikům místního hospodářství se až na malé výjimky daří získávání učňovského dorostu z místních zdrojů. Nedaří se získávat učně pro některé obory: např. obuvník, sklenář, kominík, pokrývač, klempíř apod., a to pro společenskou neatraktivnost těchto oborů. K zlepšení stavu by napomohlo zabezpečení ubytování v podnikových ubytovnách a do doby tří let po vyučení jim zajistit byt.
Vážené soudružky a soudruzi, i když jsem uvedl převážně poznatky ze skupinových průzkumů poslanců ČNR, lze říci, že tyto problémy je možno zevšeobecnit pro celou oblast služeb, jak ukázalo jednání ve výboru pro obchod, služby a dopravu.
Závěrem bych se chtěl ještě zmínit o činnosti Správy pro místní hospodářství ministerstva vnitra ČSR. Naše poznatky z průzkumů ukázaly, že odborné řízení podniků místního hospodářství není dost účinné. Nad tím by se mělo ministerstvo vnitra ČSR zamyslet a s využitím poznatků národních výborů hledat cesty k tomu, aby řízení místního hospodářství odpovídalo jednak významu, který má v naší ekonomice, jednak potřebám obyvatelstva. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Krátkému, slovo má poslankyně Marie Šantorová a jako poslední přihlášená diskutérka se připraví poslankyně Cmíralová.
Poslankyně Marie Šantorová: Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, chtěla bych říci několik poznatků o práci občanských výborů.
Ze svého volebního obvodu v okrese Chomutov a průzkumu v okrese Cheb mohu potvrdit, že vtělení zásady o obligatorním zřizování občanských výborů ve střediskových obcích odpovídá potřebám. Dnes, kdy máme již mnohaleté zkušenosti z činnosti občanských výborů, můžeme říci, že neformální práce mezi občany a jejich organizacemi se neobejde bez dobré práce občanských výborů.
Občanské výbory jsou aktivním činitelem při realizaci volebních programů Národní fronty. Vyslovují se k řešení celospolečenských problémů i k otázkám, které se bezprostředně dotýkají občanů, pomáhají k udržování veřejného pořádku, k ochraně a tvorbě životního prostředí.
Jsou to občanské výbory, které mají rozhodující podíl na získávání občanů k veřejně prospěšné práci a na rozvíjení občanské aktivity a iniciativy.
Vcelku lze práci občanských výborů, a myslím si, že to neplatí jen pro okres Chomutov, hodnotit pozitivně, i když je v jejich činnosti stále co zlepšovat.
Tak např. práce občanských výborů nebývá vždy soustavná a systematická, a to hlavní, ne vždy odpovídá konkrétním potřebám místa a celospolečenským zájmům. To má pak za následek i mnohde malou účast občanů na veřejných schůzích. Zejména nyní, kdy se hospodárnost a efektivnost stává jedním z důležitých činitelů v rozvoji našeho národního hospodářství, by i činnost občanských výborů měla být tímto směrem vhodně zaměřena. Měly by se např. podílet na prosazování úsporných opatření ve spotřebě energie, na organizování sběru druhotných surovin, na využívání odpadu potravin a měly by říci své slovo k regulaci zásobování obyvatel, zejména některými výrobky. Je zde široké pole působnosti.
Jak jsme si v poslaneckých průzkumech ověřili, cílevědomě přistupují k rozvíjení práce občanských výborů v Severočeském a Západočeském kraji. Pravidelně se zde konají konference s předsedy občanských výborů, na nichž se hodnotí práce občanských výborů a stanoví se jejich úkoly pro další období. Tak např. v městě Chomutově konference občanských výborů schválila hlavní směry a úkoly v politickoorganizátorské a politickovýchovné práci pro léta 1981 - 1985, organizační řád občanských výborů a vymezení jejich činnosti, zásady pro tvorbu plánů práce občanských výborů v návaznosti na plány práce národního výboru a zásady socialistické soutěže mezi občanskými výbory.
V lednu a v únoru probíhaly u nás veřejné schůze občanských výborů, na nichž byly schváleny plány práce a přijaty socialistické závazky pro rok 1982. Rovněž byly navázány první kontakty s domovními komisemi i domovními důvěrníky.
Chtěla bych se vrátit k tomu, co jsem řekla v úvodu a podtrhnout význam občanských výborů a jejich odpovědnost zejména ve střediskových obcích, v jejichž částech dříve působily místní národní výbory a v nichž jsou nyní spojovacím článkem mezi občany a národním výborem ve střediskové obci. Pro okresní národní výbory z toho vyplývá nový úkol, usměrňovat národní výbory ve střediskových obcích tak, aby při řízení občanských výborů uplatňovaly diferencovaný přístup, který by odpovídal konkrétním podmínkám v jednotlivých částech obce.
Soudružky a soudruzi, bylo zde již hodně řečeno o činnosti podniků, řízených národními výbory. Já jsem si zjišťovala, jakých výsledků tyto podniky dosahují v úsporách paliv a energie v okrese Chomutov. Podniky přistoupily k realizaci opatření k zabezpečení úspor velmi odpovědně, což se projevilo v dobrých výsledcích. Tak např. u okresního průmyslového podniku se sídlem ve Vejprtech je dosahováno roční úspory v čerpání elektrické energie o 32 megawathodin, což činí 3,6 % ze stanoveného limitu. V průběhu roku se podařilo uspořit 28 tun tuhých paliv, což představuje 2,7 % spotřeby. U okresního podniku bytového hospodářství Chomutov, kde rozhodující bylo dokončit výstavbu výměníkové stanice, se úspory projevují v mnoha směrech. Tak dochází např. k úspoře šesti pracovních sil, dále k úspoře kvalitního tříděného uhlí v množství 8 tisíc tun za rok, dochází k úsporám ve výši 113 169 Kčs za dopravu paliva, odpadají náklady na manipulaci s uhlím a dochází i k úsporám motorové nafty. Kromě toho se zlepší životní prostředí zamezením úletu popílku v množství 42,2 tun ročně, zamezením úletu kysličníku siřičitého v množství 138 tun za rok. Je tedy zřejmé, že dobře promyšlené investice se mnohonásobně vyplatí jak na úsporách, tak ve zlepšení životního prostředí.
Zkušenosti z našeho okresu svědčí o tom, že také v podnicích a organizacích řízených národními výbory je možno úspěšně se vyrovnat s důležitým požadavkem současných dnů, kterým je dosahování značných úspor paliv a energie. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslankyni Šantorové. Slovo má poslankyně Marie Cmíralová.
Poslankyně Marie Cmíralová: Vážené soudružky a soudruzi, jako poslankyně ČNR za okres Nový Jičín bych chtěla ve svém vystoupení upozornit a požádat o pomoc centrální orgány při řešení problémů souvisejících především s poskytováním služeb obyvatelstvu. Jde o problémy, které jsou předmětem kritiky občanů i národních výborů I. stupně. Zúčastnila jsem se několika zasedání národních výborů i porady předsedů národních výborů, kde se tyto problémy řešily. Hovořím o tom proto, že zejména v posledním období došlo k jejich podstatnému zhoršení z hlediska možnosti jejich poskytování a protože ONV i KNV nemají prostor ani prostředky pro jejich řešení.
Stručně lze tyto problémy charakterizovat: tvrdostí ve snížení pohonných hmot pro hospodářství národních výborů v porovnání s ostatními oblastmi národního hospodářství. Pro okres Nový Jičín byl rozepsán limit nafty ve výši 74,9 % skutečnosti roku 1981 a benzínu 76,1 %. To znamená, že vyšší rozsah služeb, který vyplývá nejen z rozpisu státního plánu, ale zejména z potřeb obyvatelstva, má být zabezpečen se zdroji pohonných hmot o čtvrtinu menšími, než v roce 1981. S ohledem na různorodost hospodářství NV a charakter poskytovaných služeb musel být rozpis takto stanoveného limitu proveden diferencovaně. Po přednostním vykrytí zdravotnictví a dalších nezbytných priorit obdržely podniky veřejně prospěšných služeb a služeb placených obyvatelstvem limit PHM krácený proti roku 1981 o více než 40 %. Tu je nutno si uvědomit, že z tohoto hlediska limitu není zabezpečována jen potřeba technologických procesů podniků služeb jako v ostatních odvětvích MH, ale převážná část pohonných hmot je spotřebována přímo ve vlastních úkonech služeb pro obyvatelstvo.
Celkovou situaci ve službách bezprostředně poskytovaných obyvatelstvu zhoršuje ještě ta skutečnost, že po zavedení fondovaných poukázek na naftu odmítá n. p. Benzina vydávat příslušným národním výborům pro provoz jejich drobných provozoven odběrní poukázky, které v minulosti vždy, přestože nafta je limitována od roku 1979, vydával.
Praktický dopad tohoto stavu je např. ten, že přepravní činnost obyvatelstvu zabezpečují drobné provozovny jen v minomálním rozsahu, a to pouze jen v těch případech, kdy si občan dodá vlastní naftu; zemědělské podniky i ostatní centrálně řízené podniky odmítají provádět dopravu nejen pro občany /i vlastní zaměstnance nebo členy/, ale i při výpomoci mechanismy a dopravními prostředky na zvelebovacích akcích ve městech a obcích, udržování čistoty měst a obcí, odvoz fekálií, odpadků apod.
Okresní podnik technických služeb po přednostním zajištění svozu odpadků může provést mechanicky očistu měst jen jednou ročně.
Okresní správa silnic a Okresní podnik technických služeb nemají po vypovězení dříve prováděné výpomoci ze strany zemědělských závodů potřebnou naftu na běžnou a zimní údržbu silnic.
Okresní podnik komunálních služeb je nucen omezovat požadované služby v domácnostech především tím, že s ohledem na snížení limitu pohonných hmot musí omezovat četnost svozů z jednotlivých oblastí a návštěvy opravářů v bytech. Tím jsou narušovány stanovené lhůty služeb a oprav.
Dopad a důsledky zkrácených limitů pohonných hmot se promítají nejen do spokojenosti občanů, z nichž řada je i stavebníky rodinných domků, ale i do zpomalení svépomocných akcí organizovaných národními výbory pro zkrášlen a zvelebování měst a obcí.
Vzhledem k těmto skutečnostem doporučuji zrušení čtvrtletních fondovaných poukázek na naftu, poněvadž se domnívám, že jde čistě o zbytečné rozšiřování administrativy, protože souběžně s tím jsou přes státní plán závazně rozepisovány limity.
Dále posoudit důsledky přílišného snížení limitu pohonných hmot na rozvoj služeb s cílem přehodnocení stávajících rozpisů a řešení složité situace v poskytování nezbytných služeb obyvatelstvu a tak dosažení stejné úrovně pokrytí služeb limity PHM v jednotlivých krajích a okresích.
Posoudit omezený prostor pro další rozvoj služeb, který plyne z direktivního rozpisu státního plánu. Od minulého roku i v hospodářství národních výborů je uplatňován Soubor opatření k zdokonalení plánovitého řízení. Předpokládalo se, že pro rozvoj služeb bude přínosem a v řadě odvětví umožní jejich další progresivní rozvoj. Z výsledků prvého roku jeho realizace a nástupu do roku 1982 jsou však poznatky jiné.
Například u placených služeb je pro podnik dosud vždy výhodnější zajišťovat práce a služby s co největším podílem materiálu a vzhledem k návaznosti zisku služby maximálně rentabilní. Drobné nerentabilní služby nejsou stimulovány.
Při údržbě bytového fondu podíl materiálových nákladů mnohdy neumožní využití pohotovostních finančních zdrojů /sdružených finančních prostředků/. Obdobně působí ukazatel průměrné náklady na jednu nájemní jednotku.
V místním stavebnictví není vytvořen rozpisem ukazatelů plánu prostor pro činnost s velkou náročností na živou práci, čímž je ohroženo i zabezpečení nového náročného úkolu modernizace bytového fondu.
S ohledem na závažnost rozhodujících ukazatelů státního plánu, jako zisk, podíl prostředků z upravených vlastních výkonů, podíl celkových nákladů na upravených výkonech, limit účelových investic, materiálových
bilancí rozhodujících položek MTZ zásobování - je v podstatě umožněn jakýkoliv podstatnější odklon v zaměření jednotlivých podniků a organizací, protože mu to závaznost plánu nedovoluje.
Dopad navržených strukturálních změn ve prospěch rozvoje služeb obyvatelstvu není v konečné fázi v rozpisu plánu obvykle akceptován.
Z těchto důvodů doporučuji: zjednodušit systém řízení služeb plánem a rozpočtem s cílem, aby jejich ukazatelé a ekonomické nástroje byly voleny tak, aby posilovaly zájem organizací na rozvíjení služeb placených obyvatelstvem. Řešit materiálně technické zásobování služeb jako prioritu.
Je pravdou, že se s řešením těchto problémů zásady účinnějšího řízení a pružnějšího zabezpečování rozvoje placených služeb počítá. Je však třeba dbát, aby tato bezesporu správná opatření byla uvedena do života. Děkuji za pozornost. /Potlesk./