Přistoupíme nyní k hlasování. Budeme hlasovat odděleně o prvním a druhém bodu pořadu schůze.
Doporučuji, abychom o celém vládním návrhu zákona ČNR o pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství ČSR /tisk 10/ hlasovali najednou ve znění společné zprávy výboru ČNR pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru podle tisku 12.
Jsou k tomuto způsobu hlasování námitky, včetně toho, co bylo řečeno soudruhem poslancem Mrázkem v jeho závěrečném vystoupení? Připomínky nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o státním plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1981 - 1985, tj. zákona o pětiletém plánu, podle tisku 10, ve znění společné zprávy výboru ČNR pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru ČNR, tisk č. 12, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Tím Česká národní rada schválila zákon České národní rady o pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky.
Nyní, soudružky a soudruzi, budeme hlasovat o vládním návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1982, tj. tisk 11.
Doporučuji hlasovat o tomto návrhu tak, že jej schválíme včetně obou příloh k zákonu a základních čísel státního rozpočtu, a to ve znění společné zprávy výborů České národní rady pro plán a rozpočet a ústavně právního, podle tisku č. 13.
Jsou k tomuto způsobu hlasování námitky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1982 a s oběma přílohami zákona, ve znění společné zprávy výborů České národní rady s tím, že
- celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky se stanoví částkou 134 miliard 414 milionů 400 tisíc Kčs
- a stejnou částkou se stanoví i celkové výdaje, a dále s tím, že ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy
- dotace ze státního rozpočtu federace do státního rozpočtu republiky ve výši 67 miliard 453 miliónů 600 tisíc Kčs a
- finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to neúčelové dotace ve výši 20 miliard 738 miliónů 800 tisíc Kčs a
- účelové subvence ve výši 18 miliard 575 miliónů Kčs.
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Děkuji. Tím jsme schválili zákon České národní rady o státním rozpočtu naší republiky na příští rok.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, projednali jsme dva významné zákony, zákon o pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1981 - 1985 a zákon o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1982. Tím jsme nejen splnili svou důležitou ústavní povinnost, ale současně se aktivně přihlásili ke svému podílu na úsilí celé naší společnosti při plnění Hlavních směrů hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1981 - 1985, schválených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa.
Na co se nyní musíme soustředit ve smyslu závěrů 4. a 5. zasedání ÚV KSČ.
Podstatné je, aby se na všech úsecích včas a důsledně rozpracoval pětiletý plán jako základní podmínka splnění přijatých zákonů, tedy splnění závěrů XVI. sjezdu strany. Abychom přitom měli stále na paměti, že jde o náročné úkoly, které jsou charakterizovány základními cíli, tj. zajistit v daných podmínkách dynamický rozvoj ekonomiky, udržet životní úroveň a dále ji zkvalitňovat v souladu s vytvořenými zdroji.
Nesmíme také zapomínat, že naše každodenní práce je spjata s úsilím o uvolnění mezinárodního napětí, s obranou světového míru.
Schválené zákony stanoví základní úkoly pro uskutečnění cílů hospodářské a sociální politiky strany v náročných podmínkách 80. let. Výsledného efektu musí být dosaženo cestou intenzívních faktorů růstu. Toho nelze dosáhnout bez efektivního zapojení tvůrčích sil vědy a inženýrství, bez důsledné orientace veškeré ekonomické činnosti na využití vědy a technického pokroku, jak to v rozpravě zdůraznili například soudruzi Mrázek, Kubíček, Nový a další soudruzi. Chceme se aktivně podílet na úsilí vlády, aby do národohospodářských priorit, jakými jsou zabezpečení potřebných výrob a palivoenergetických zdrojů, rozvoj zemědělství, bylo důsledně prosazeno racionální hospodaření se surovinami a energií, aby byl vytvářen prostor pro uplatnění mikroelektroniky a na ní založené automatizace technologických procesů a vytvářeny podmínky pro rozvoj biotechnologií. Vědeckotechnický pokrok musí proniknout do všech výrobků a výrobních postupů. S drobnými úpravami a dílčími zlepšeními už nevystačíme. To, co naléhavě potřebujeme, je vyšší vědeckotechnická úroveň veškeré výroby.
Velmi záleží na tom, aby právě to přešlo do vědomí, myslí a činů všech lidí, aby z takového pochopení úkolů se stala nová materiální síla revolučního procesu výstavby naší společnosti.
Jako červená nit vyniká v celém procesu naší sociálně ekonomické politiky požadavek nejvyšší hospodárnosti. Všude se musíme zaměřit na to, aby se pracovalo účelně a naplno, aby se dosahovalo vyššího zhodnocení energie a materiálu, využívalo lépe techniky, zemědělské půdy, dopravních prostředků, včas se uváděly do provozu nové výrobní kapacity. Prostě, aby se snižovaly požadavky na výrobní zdroje a celkové náklady, ale zároveň rostly a zkvalitňovaly se finální výsledky. To, co musíme ubrat na materiálu, na energii, na investicích, musíme nahradit větším rozmyslem, důvtipem a vynalézavostí a dosáhnout tak většího efektu.
Na každém úseku musíme hospodařit, šetřit, jak se lidově říká od haléře, přičemž velikost úspor je dána tím, jak široce je tato nutnost pochopena a zda se šetří na každém pracovišti. Je třeba dosáhnout toho, aby každý pracovní kolektiv jednal jako dobrý hospodář, převzal plnou odpovědnost za to, že vyjde s nižšími výrobními zdroji a že dodá včas, v potřebném množství i kvalitě požadovanou produkci. Ze samotné podstaty hospodářské politiky strany vyplývá důsledné zaměření na úspornost a na vyšší zhodnocování každé hodiny práce, každého kilogramu materiálu, každé koruny investic. Je třeba se oprostit od představy, že důraz na úspornost a finální výrobky je jen nějakým dočasným projevem a že se vše později vrátí do starých vyjetých kolejí. Je třeba říci ne. Jde o úkol, který bude stále a řekl bych bude i více náročnější. Při schvalování státního rozpočtu bylo podrobně hovořeno také o programu hospodárnosti, který zavádí zostřený finanční dohled na některé položky, v nichž je nutné dosáhnout podstatných úspor.
Musíme společně vytvářet náročné klima pro to, aby program hospodárnosti byl na všech úsecích důsledně plněn a pomáhat ho dále rozpracovávat s využitím všech rezerv, o nichž se ve výborech i na našem zasedání hovořilo, od mobilizace zásob, pořádku do investic, využívání každého hektaru zemědělské půdy, snižování rozestavěnosti, až po důsledné naplňování racionalizačních programů, především programu racionalizace spotřeby paliv, energií a kovů.
V těchto souvislostech má mimořádný význam důsledné uplatňování a další prohlubování Souboru opatření ke zdokonalování soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. Dopracováním 7. pětiletky musíme překonat stav, kdy Soubor opatření ovlivňuje plnění plánovaných úkolů jen zčásti, přičemž navíc se zatím ani všech jeho daných možností plně nevyužívá. Proto potřebujeme, aby od začátku příštího roku pronikl Soubor opatření v daleko větší míře než dosud spolu s konkrétními úkoly plánu na každé pracoviště.
Státní plán hospodářského a sociálního rozvoje na rok 1982 je schválen. Jde nyní o to, aby všechny stupně řízení, především však ústřední orgány a vedení VHJ diferencovaně a promyšleně rozpracovaly úkoly státního plánu. Musí vytvářet podmínky pro další prohlubování Souboru opatření, především pro maximální využívání chozrasčotu a vstřícného plánování jako konkrétního výrazu iniciativy a aktivní účasti pracujících na řízení a jako nástroje spojování individuálních zájmů s celospolečenskými potřebami, které jsou rozhodující pro celý náš další vývoj. Musíme dbát o to, aby plán byl všude doveden k základním pracovním kolektivům, aby pracující znali, co se od nich očekává, aby se na úkolech mohli aktivně podílet a společně kontrolovat, jak se úkoly naplňují. V tom vidíme hlavní cesty k lepšímu plánování a řízení, vycházející z podstaty demokratického centralismu. Jde o spojení dokonalejšího řízení shora s iniciativou pracujících zdola a s jejich žádoucí zainteresovaností na využití všech rezerv.
Chozrasčot a vstřícné plánování využíváme zatím nedostatečně. Přitom velmi dobře víme, že právě chozrasčot je základní metodou hospodaření a plánovitého řízení reprodukčního procesu, směřující k dosažení maximální efektivnosti a kvality veškeré práce. Víme také, že chozrasčot a plán musí působit v jednotě a vytvářet ucelený systém hmotné odpovědnosti a zainteresovanosti od VHJ až po jednotlivá pracoviště. Logika hospodářského vývoje ukazuje, že prohlubování chozrasčotu musí jít směrem k jeho plnému uplatnění v celé VHJ. Odpovídá to i postupné přeměně VHJ z tzv. středního článku řízení v základní článek řízení hospodářství, tak jak to bylo zdůrazněno již na XV. a potvrzeno na XVI. sjezdu strany. Prostě VHJ se musí stát skutečně základní jednotkou řízení a my jsme přesvědčeni, že pokud neprosadíme chozrasčot do VHJ v plném rozsahu, že neprosadíme ani ty základní cesty, o kterých jsme tolikrát hovořili, tj. zodpovědnost VHJ za zajišťování národního hospodářství, výsledky daného oboru, za vědeckotechnický rozvoj, za investiční politiku, za odběratelsko-dodavatelské vztahy, prostě za komplexní plnění plánu.
Soudružky a soudruzi, přechod na intenzívní faktory růstu a nejvyšší hospodárnost není - opakuji - krátkodobou záležitostí. Je to hlavní směr naší práce pro celá 80. léta. Její úspěch závisí do velké míry na tom, jak se podaří splnit plán příštího roku, roku 1982. Musíme dbát o to, aby se od prvého dne nového roku cílevědomě organizovalo důsledné plnění plánu, aby se nic neodsouvalo a neodkládalo na pozdější dobu. Od samého začátku je třeba pracovat tak, abychom mohli plán, zejména v těch oborech, kde je to nejvíce potřeba, splnit dřív, navíc a tak získat co možná nejlepší východiska do dalších let. Musíme přitom plně využít kritické a objektivní analýzy výsledků plnění úkolů letošního roku.
Jsme si vědomi, že jde o velmi náročnou práci, při níž nechceme a nesmíme zůstat stranou. Česká národní rada si je plně vědoma své odpovědnosti a chce aktivně pomáhat a přispět k dalšímu úspěšnému rozvoji naší společnosti, jak v orgánech ČNR, tak v politickovýchovné práci a vůbec v celé naší činnosti mezi voliči. Chceme důsledně splnit závěry našeho zasedání. Máte k dispozici politickoorganizační zabezpečení výsledků tohoto jednání. Po včerejším a dnešním jednání jsme připravili do dnešního předsednictva ČNR ještě další konkretizaci opatření tak, abychom plně vytvořili všechny podmínky k tomu, jak využít vašich připomínek, jak využít jednání, jak pomoci našim výkonným orgánům, naší vládě při zabezpečování toho, co jsme schválili.
Jsem přesvědčen, že poslanci ČNR budou příkladem důsledného prosazování politiky KSČ, tedy politiky přijaté celou Národní frontou, v plném rozsahu, že budou vzorem a příkladem i při plnění závěrů, vyplývajících z dnešního našeho jednání. /Potlesk./
Tím můžeme uzavřít, soudružky a soudruzi, projednání dvou nejzávažnějších úkolů 3. schůze ČNR a můžeme přistoupit k dalšímu bodu jednání ČNR, tj. k projednání
III
Společné zprávy výborů České národní rady /tisk 14/ k vládnímu návrhu zákona České národní rady o vnitřním obchodě /tisk 9/
Z pověření vlády České socialistické republiky odůvodní návrh ministr obchodu ing. Antonín Jakubík, kterého prosím, aby se ujal slova.