Středa 16. prosince 1981

Poslanec ing. Jaroslav Horák: Vážené soudružky, soudruzi, v letošním roce se náš výbor pro průmysl a stavebnictví zabýval otázkami, jak naše ministerstvo průmyslu svými výrobky uspokojovalo domácí trh v oblasti textilního zboží, odvětví chemického a gumárenského průmyslu. Projednávali jsme i problematiku, jak výše jmenovaná odvětví zajišťují svými dodávkami finální výrobce, mezi které patří i výroba osobních automobilů.

Jak se to v letošním roce dařilo, chtěl bych ukázat na výsledcích jednoho z finálních výrobců, Automobilových závodů v Mladé Boleslavi. Zásobování našeho trhu osobními automobily bylo v letošním roce dostatečné a v uspokojování občanů během celého roku bylo na nejlepší úrovni mezi socialistickými zeměmi, při nejvyšším stupni motorizace. Přestože bude v letošním roce vyrobeno přes 175 tisíc automobilů, dík vysokému vývozu, bude skladová zásoba v prodejnách ČSSR na konci letošního roku cca o 20 tisíc automobilů nižší, než tomu bylo na konci roku 1980. Exportní úspěch v letošním roce bude výrazný.

Původní úkol na letošní rok byl export do KS 30 tisíc automobilů, do ZST 43 tisíc.

Předpokládaný výsledek 34 tisíc vozů na KS a 64 tisíc do ZST, to je téměř 100 tisíc automobilů na export, bude znamenat podstatně vyšší přínos devizových prostředků, než bylo na začátku roku 1981 plánem uvažováno. Přes tento úspěch se nechceme s mířit ani v automobilce ani v podniku zahraničního obchodu Motokovu s docilovanými francocenami, i když úkol v objemu francocen ve výši 1 miliardy 870 miliónů Kčs bude překročen a plánovaný rozdílný ukazatel bude splněn.

Jaká je situace v uspokojování trhu náhradními díly?

Přestože od roku 1964, kdy byla zahájena u nás výroba automobilů s motorem vzadu, bylo vyrobeno přes 2 milióny automobilů, je zásobování trhu náhradními díly v zahraničí kryto na 100 % a na domácím trhu přes některé nedostatky je nejlepší ze všech značek, jejichž vozy jsou v ČSSR v provozu.

K podstatnému zlepšení došlo v letošním roce u některých dříve nedostatkových dílů. V posledních dvou letech vážná situace byla u blatníků typu Š 100, rejdových čepů a stírátek. Blatníků k typům Š 100 se vyrobí letos 150 tisíc párů, rejdových čepů bude dodáno do náhradních dílů 155 tisíc. Potřeba karosářských dílů na typy Š 105 a Š 120 je kryta plně. Podstatný vliv má zlepšená antikorozní elektroforetická ochrana karosérií v současné době vyráběných, u kterých ani po 5letém provozu nedochází k rezivění. Znamená to nejen podstatný pokrok v kvalitě, ale značnou úsporu karosářských plechů.

Nedostatky v podstatně menší míře se vyskytly letos ještě u některých podvozkových dílů, sortimentů pneumatik, stírátek, hadic a některých dalších pryžových dílů.

Vzhledem k tomu, že v příštím roce se rozpisem státního plánu určuje pokles finální výroby osobních automobilů, je předpoklad, že problematika náhradních dílů by měla být v roce 1982 plně vyřešena.

Napjatá situace byla v letošním roce jako v letech předcházejících v dodavatelsko-odběratelských vztazích a ani uplatňovaný Soubor opatření v letošním roce situaci nezlepšil.

Na začátku každého roku máme neuzavřené hospodářské smlouvy s cca 50 podniky, tzn. s 25 % našich dodavatelů. Koncem roku 1980 zůstaly neuzavřené hospodářské smlouvy se 14 podniky a letos skončíme s rozporem s 18 podniky.

Pro ilustraci jen několik nedořešených případů: n. p. BUZULUK Komárov dodavatel pístních kroužků. Část musela být dovezena z NSR a Rakouska. GUMOKOV Hradec Králové - pružná lůžka motorů, nárazníky z pryže. ŠROUBÁRNY Krupka, Libčice - spojovací materiál, OPTIMIT Odry - tlakové hadice, KGP Tábor - potahy sedaček, n. p. BARVY LAKY - sortiment barev.

Dopady z dodavatelsko-odběratelských vztahů nám však často ještě otupují účinnost mobilizace našich pracujících k efektivnosti výroby.

Těžce se hovoří o efektivnosti, když pro zabezpečení plynulé výroby dovážíme denně dvěma vozy díly z Gumokovu Hradec Králové, ze Šroubárny Krupka a dokonce denně jezdíme jedním nákladním vozem pro zadní plata do podniku SMREČINA Bánská Bystrica. Ani dodávky sortimentu barev a základové barvy, dovezené na poslední chvíli z n. p. Barvy laky nám nevytváří příznivé podmínky pro odstraňování napjatosti v řízení výroby, pro zabezpečování úkolů státního plánu. Navíc jsme si vědomi toho, že při úsporných opatřeních s pohonnými hmotami, na které musí být zaměřena naše pozornost, není možno v této praxi pokračovat.

V příštím roce bude především naše pozornost zaměřena na zvyšování kvality, i když v posledním období došlo k výraznému zlepšení a podařila se nám vyřešit řada kvalitativních problémů. V tuzemsku se musíme navíc soustředit nejen na zvyšování kvality výrobků včetně kvality všech subdodávek, ale zvýraznit péči o zákazníka, ať už v provádění předprodejního servisu nebo v lepším a rychlejším provádění oprav.

Starosti máme s inovací našich výrobků a se zaváděním prvků vědeckotechnického pokroku, bez nichž se nám nebude dařit docilovat výši francocen na uspokojivé úrovni, ale to je oblast, o které nerozhodují jen pracovníci našeho podniku. Problémy budeme mít při zajišťování úkolů roku 1982, které nám budou zpřesněny až koncem roku a budeme mít málo času na řešení vstřícnosti, zpřesňování dodavatelsko-odběratelských smluv, uzavírání závazků i kolektivní smlouvy.

Přes všechny problémy kolektiv pracujících automobilových závodů se iniciativně podílí na zajišťování úkolů roku 1981 a je reálný předpoklad, aby podle Souboru opatření zdokonalené soustavy řízení, všech 8 určených ukazatelů pro hodnocení podniku bylo splněno. Jsme si vědomi toho, že ještě s větší pozorností a angažovaností budeme muset zabezpečovat náročnější úkoly roku 1982, které před nás postavilo prosincové zasedání ÚV KSČ.

Se vší vážností Klub komunistických poslanců ČNR již na svém zasedání v listopadu projednal výsledky 4. zasedání ÚV KSČ a svým usnesením uložil všem členům:

- v práci orgánů České národní rady přistupovat k projednávaným otázkám s nejvyšší mírou odpovědnosti komunistů, náročně přistupovat k vlastní práci i k práci orgánů ČNR, objektivně a kriticky posuzovat návrhy i přístupy výkonných orgánů k zajišťování závěrů 4. zasedání ÚV KSČ,

- v práci ve volebních obvodech, na svém pracovišti, ve styku s voliči a funkcionáři národních výborů plnit odpovědně úkoly v masově politické práci, přesvědčivě objasňovat současnou situaci a východisky k jejímu řešení, prosazovat celospolečenské zájmy a plnění povinností každého občana vůči společnosti, prosazovat závěry XVI. sjezdu KSČ.

Byl jsem pověřen Klubem komunistických poslanců, abych vládě jménem všech komunistických poslanců vyjádřil plnou podporu při zajišťování úkolů roku 1982 a popřál všem ministrům, resortům hodně úspěchů při vytváření spokojenosti našich občanů, při zabezpečování dalšího rozvoje naší socialistické společnosti. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Horákovi, slovo má soudruh Milan Mráz.

Poslanec Milan Mráz: Vážené soudružky, vážení soudruzi, České národní radě je předkládán k projednání vládní návrh zákona o 7. pětiletém plánu. Kritériem pro jeho objektivní posouzení je, jak základními ukazateli a vzájemnými proporcemi vytváří předpoklady pro naplňování sociálně ekonomického rozvoje do roku 1985, vytýčeného XVI. sjezdem KSČ.

Dovolte mi, abych jménem České odborové rady ocenil skutečnost, že návrh vychází z generální linie výstavby rozvinuté socialistické společnosti, potvrzené XVI. sjezdem KSČ a ze stěžejního cíle hospodářské politiky strany udržet a zkvalitňovat dosaženou vysokou životní úroveň obyvatelstva i jeho sociální jistoty, a to v souladu s výsledky, kterých bude dosaženo v rozvoji národního hospodářství.

Návrh zákona svým obsahem za dané ekonomické základny, s přihlédnutím ke ztíženým vnějším i vnitřním podmínkám, vytyčuje základní východiska, která zabezpečují strategickou linii hospodářské politiky strany.

Realizace tohoto zákona je však podmíněna iniciativním a aktivním přístupem pracujících k řešení problémů a každodenním zápasem o jeho úspěšné naplňování.

Proto není náhodné, že na probíhajících výročních členských schůzích a konferencích ROH je velká pozornost zaměřena na podíl odborů při naplňování náročných úkolů prvého roku 7. pětiletky i na přípravě plánu roku 1982.

Hovoří se o úspěších, posuzují se problémy a nedostatky, které brání plynulosti výroby, zvyšování efektivnosti a kvality a s větší kritičností je poukazováno na nedostatky v provázanosti plánu, v plynulosti zásobování surovinami, materiálem a energií. Kritizováno je zdlouhavé řešení připomínek a námětů pracujících, i to, že nelze do nekonečna iniciativou pracujících nahrazovat nedostatky v řízení a organizaci práce.

Zkušenosti také potvrzují, že dosud není všude správně chápáno ani prohlubování demokratické účasti pracujících na řízení výroby ve všech jejích mnohotvárných formách. Nepodařilo se všude překonat přežívající nesprávnou praxi v sestavování a rozpisu hospodářských plánů bez přímé účasti pracovních kolektivů. Hospodářské orgány si mnohde neuvědomují, že tím brání uplatnění metody vstřícného plánování, odkrývání vnitřních rezerv a hledání cest k žádoucímu překročení plánu. Bohužel i naše odborové orgány se s tímto stavem spokojují a někdy jim to i vyhovuje.

Chceme-li tuto situaci zlepšit, pak nemůžeme otálet s vytvořením příznivých podmínek pro účast pracujících na řízení a musíme vyžadovat, aby pracující konkrétně znali své úkoly, měli vytvořeny podmínky pro plynulou práci a na tomto základě pak rozvíjet iniciativu pracujících v žádoucích směrech.

Vědomi si problémů, které brání dosahování dobrých hospodářských výsledků, přijalo předsednictvo České odborové rady a předsednictvo vlády České socialistické republiky společný postup při zabezpečování a kontrole plnění plánu a kolektivních smluv v roce 1982, který je prováděcím plánem druhého roku sedmé pětiletky.

V tomto společném postupu a na základě získaných dlouholetých zkušeností zaměřujeme pozornost státních, hospodářských a odborových orgánů na vybrané rozhodující úkoly hospodářské a sociální politiky stanovené XVI. sjezdem KSČ a konkretizované 4. a 5. zasedáním jejího ústředního výboru.

V souladu s návrhem zákona o sedmém pětiletém plánu, který dnes projednáváme, jsme společně vytyčili 10 vybraných cílů, orientovaných na rozvoj iniciativy pracujících v oblasti zhodnocování a úspor surovin, paliv a energie, v oblasti kvality výroby, efektivním využívání pracovních sil, snižování úrazovosti, omezování nemocí z povolání i v odstraňování nedostatků v zásobování pracujících osobními ochrannými pracovními prostředky.

Velkou pozornost budeme společně s vládou České socialistické republiky věnovat řešení oprávněných připomínek pracujících na úseku zdravotní péče, závodního stravování, zabezpečování vyhovující dopravy do zaměstnání, zlepšování úrovně služeb a plynulém zásobování vnitřního trhu.

Jednání odborových konferencí ukázala a ohlasy pracujících to potvrzují, že odboráři si uvědomují závažnost existujících problémů v našem národním hospodářství a plně sdílí závěry přijaté 4. a 5. zasedáním ÚV KSČ, že jsou odhodláni udělat vše nejen pro úspěšné plnění plánu roku 1982, ale i úkolů, které vyplynou z projednávaného zákona o 7. pětiletce.

Oceňujeme, že vládní návrh zákona o 7. pětiletém plánu je založen na rozhodném uplatnění efektivnosti, strukturálních změnách ve výrobě a důsledném přerozdělení dostupných surovinových a energetických zdrojů.

Tento návrh je návrhem centra, a proto je důležité, aby byl pochopen a důsledně zajišťován výrobní sférou a stal se vlastní všem našim pracujícím. Proto v souvislosti s plánem roku 1982 a prováděním zákona o 7. pětiletém plánu bude nutné důsledně provést rozpis plánu na pracoviště, abychom společnými silami mohli přesvědčit pracující o jeho celospolečenské úloze a získat je nejen pro jeho splnění, ale i žádoucí překročení. Od konkrétního projednávání plánu na pracovištích je odvislé plnější využití iniciativy a aktivity dělníků, techniků i ostatních pracujících. Toho jsme si v odborech plně vědomi, a proto v souvislosti s přípravou X. všeodborového sjezdu k tomu také vytváříme potřebné podmínky. Potvrdilo to i jednání plenární schůze České odborové rady ve dnech 14. a 15. prosince tohoto roku, za přítomnosti místopředsedy vlády ČSR soudruha Rázla.

Závěrem mi dovolte, abych jménem České odborové rady, jménem všech odborářů České socialistické republiky, vyjádřil plnou podporu a souhlas s návrhem zákona o sedmém pětiletém plánu. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Mrázovi. Slovo má Stanislav Chytráček.

Poslanec Stanislav Chytráček: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi s uspokojením konstatovat, že návrhem rozpočtu na rok 1982 jsou zabezpečovány všechny zákonem stanovené dávky sociálního zabezpečení, nemocenského pojištění i podpory mateřství. Plán i rozpočet současně vytváří předpoklady pro další naplňování úkolů stanovených XVI. sjezdem KSČ, a to - ve společenské pomoci rodinám s dětmi, sociálním zabezpečením ve stáří, při invaliditě a v nemoci navázat na dosažený, široce rozvinutý systém sociálního zabezpečení, dále jej plně zajišťovat a podle ekonomických možností jej zdokonalovat. V široce rozvinutém systému péče o zdraví obyvatelstva usilovat o vyšší kvalitu uspokojování jeho zdravotních potřeb s důrazem na preventivní péči.

Požadavek trvale se zvyšující efektivnosti naší ekonomiky, znovu zdůrazněný čtvrtým a pátým zasedáním ÚV KSČ, vedl zdravotní a sociální výbor k tomu, jak s omezenými prostředky dosáhnout co nejlepších výsledků.

Výsledky roku 1981, kdy v podstatě nebyla zjištěna žádná vážnější epidemiologická onemocnění, ukazují, že procento pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz poklesne na úroveň roku 1979, přičemž se ukazuje, že při poklesu úrazovosti se zvyšuje podíl onemocnění, zejména horních cest dýchacích. Jen za prvních 9 měsíců letošního roku bylo prostonáno více jak 56 miliónů kalendářních dnů, ve srovnání s loňským rokem se zvyšuje i počet dní strávených při ošetřování člena rodiny. Zlepšit situaci v této oblasti předpokládá zvýšit kvalitu a účinnost léčebné péče, vytvářet předpoklady pro zajištění vzájemného souladu mezi výskytem jednotlivých druhů onemocnění a profesní skladbou odborných medicinských služeb, působit na zkracování čekacích lhůt pro ošetření nebo vyšetření.

Již několik let usilujeme o odstranění neodůvodněných rozdílů ve vybavenosti jednotlivých oblastí zdravotnickými službami a zdravotnickou technikou. Jsme si vědomi, že určitých úspěchů bude možno docílit reprofilizací lůžek a jejich lepším využíváním. Nedostačující kapacita lůžkového fondu zejména v Praze však bude vyžadovat nejen okamžitou náhradu za bourané objekty, ale i další rozšiřování lůžkových kapacit. Chceme proto zaměřit naši pozornost na co nejracionálnější provádění investiční výstavby, přednostní dokončování rozestavěných akcí a uchování i rozšíření stávajících kapacit modernizacemi a rekonstrukcemi.

Před náročným úkolem budou stát zdravotnické organizace při umísťování absolventů škol zdravotnického směru. Problémy, které se v tomto směru projevovaly v letošním roce se v důsledku překročení plánu pro rok 1982 ještě prohlubují. Proto jsme doporučili ministru zdravotnictví, aby ve spolupráci s národními výbory dohodnul včasná opatření k umístění absolventů zdravotnických škol v roce 1982.

Pozornost zaměříme i na výrobu léků a jejich distribuci. Doporučili jsme ministru zdravotnictví prověřit příčiny poklesu spotřeby léčiv v letošním roce a s přihlédnutím ke zjištěným nedostatkům v zásobování některými druhy léků, i skladbu rostoucích zásob léků. Ve výboru jsme se pozastavili nad tím, že na výrobu léků se mají vztahovat pravidla devizové regulace. Je pro nás závažnou otázkou, zda ústavou a zákonem o péči o zdraví lidu zaručená práva občanů na léčebně preventivní péči mají být učiněna závislými na výsledcích zdravotnické výroby a vývozu do zahraničí. V případech zachování tohoto opatření budeme nuceni věnovat průběžnou pozornost situaci ve výrobě a zásobování léky a podle vývoje doporučovat příslušná opatření.

XVI. sjezd KSČ stanovil konkrétní úkoly v rozvoji je selské péče o děti do tří let. Při projednávání programového prohlášení vlády ČSR jsme uvítali její záměr umístit v zařízeních sociální péče mentálně postižené osoby tak, aby do konce sedmé pětiletky byly vyřešeny požadavky na ústavní péči o tyto občany. Omezením rozsahu bytové výstavby, zejména její komplexnosti, však vzniká otázka, do jaké míry ovlivní celkové předpokládané počty nových míst. V souvislosti s dopracováním 7. pětiletky proto budeme sledovat, jak jsou sjezdem stanovené úkoly zajišťovány i jaká opatření jsou přijímána k jejich realizaci.

Soudružky a soudruzi, závěrem chci říci několik slov jménem klubu poslanců, členů Československé strany lidové. Na stranických schůzích i na schůzích klubu jsme se postupně seznámili jak se závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, tak i jejího 4. a 5. zasedání ústředního výboru. Členové klubu se mohli vyjádřit k otázkám sociálně ekonomického programu, ze kterého vychází také plán na rok 1982 a návrh 7. pětiletého plánu a při svých vystoupeních ocenili dosavadní výsledky naší ekonomiky jako dobrý základ pro další hospodářský rozvoj, který má zabezpečit dosaženou životní úroveň a sociální jistoty obyvatelstva. Současně si však uvědomujeme, že vstupujeme do náročného období, které bude vyžadovat od každého plnou aktivitu, angažovanost, efektivní a kvalitní práci. Uvědomujeme si, že se to týká nejen našich pracovišť, ale také práce poslanců při výkonu těchto funkcí v orgánech České národní rady i ve volebních obvodech. S tímto vědomím přistupujeme také k dnes projednávaným materiálům, zákonu o 7. pětiletém plánu a státním rozpočtu na rok 1982. Proto chci ujistit Českou národní radu, že její poslanci, členové Československé strany lidové, budou pro jejich schválení nejen hlasovat, ale že v poslanecké činnosti vyvinou též všechno úsilí, aby s nimi seznamovali své voliče a pomáhali tak k jejich realizaci. /Potlesk./

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Chytráčkovi, slovo má poslanec Fleyberk, připraví se poslanec ing. Nový.

Poslanec Jiří Fleyberk: Soudružky a soudruzi, hospodářství řízené národními výbory je důležitou součástí života celé naší socialistické společnosti.

Z toho vyplývá, že finanční politika státu uplatňovaná vůči národním výborům - a samozřejmě i národními výbory vůči jimi řízeným organizacím - musí respektovat význam a specifika tohoto hospodářství a současně počítat s tím, že jsou nedílnou součástí plánovitě řízeného celého československého národního hospodářství. To znamená, že pravidla a nástroje, které k řešení ekonomických problémů musí mít finanční politika k dispozici, by měly odpovídat a být přiměřené situaci, ve které mají působit.

A je-li specifikum národních výborů a jimi řízeného hospodářství v tom, že každý z úseků jejich činnosti má své vlastní a mnohdy zcela zvláštní odvětvové nebo místní problémy, potom i pravidla a nástroje pro jejich řízení nemohou být jednoduché. Svým usnesením č. 40 z února t. r. schválila proto vláda ČSR dokument nazvaný "Soubor opatření ke zdokonalení plánovitého řízení hospodářství národních výborů a k posílení jejich funkce při koordinaci sociálního a ekonomického rozvoje v územních obvodech".

Účinné používání usnesením stanovených pravidel a nástrojů znamená podstatné zvýšení nároků na každý řídící článek. Národní výbory musí proto hledat a nalézat správné řešení všech problémů tak, aby bylo v souladu s úkoly finanční politiky, s požadavky finančních pravidel a zároveň i v souladu s možnostmi danými rozpočtem a ostatními zdroji finančních prostředků.

Z podkladů, které máme k dispozici, vyplývá, že rozvoj národního hospodářství v 7. pětiletce bude uskutečňován v obtížnějších podmínkách než v pětiletí minulém. To se v příslušné míře vztahuje i na oblast organizací řízených národními výbory.

Ve zprávě k plánu i rozpočtu byly uvedeny problémy, které výrazně ovlivňují proporce plánu a tím samozřejmě proporce státního rozpočtu na rok 1982.

Globálním cílem plánu je - i ve velmi nepříznivých podmínkách - udržet a zkvalitnit dosaženou vysokou životní úroveň obyvatelstva a dále upevnit jeho sociální jistoty.

Vyrovnaný rozpočet ČSR je konstruován tak, že mobilizuje dosažitelné rezervy našeho hospodářství k tvorbě zdrojů a vyvíjí mimořádný tlak na úsporné používání rozpočtových prostředků. A tuto základní linii sleduje také rozpočet národních výborů, ve kterém se zvyšuje strana vlastních příjmů a mírně snižuje strana výdajů. Prostředky převáděné ze státního rozpočtu ČSR do rozpočtu národních výborů se proti letošnímu roku snižují.

Rozpočet však zajišťuje národním výborům více prostředků na výdaje sociální péče, což umožní další rozvoj sociálních služeb, zejména pečovatelské služby, zvýšit o více než 1000 míst v ústavech sociální péče atd. Na více než 14 mld vzrostou neinvestiční výdaje ve zdravotnictví, což umožní rozvoj ambulantní péče, péče o ženu a dítě a realizaci dlouhodobých zdravotnických programů, růst počtu lékařských míst a lůžek ve zdravotnických zařízeních, 1670 nových míst v jeslích a vzrostou dále prostředky na léky a zdravotnický materiál. Zvýší se také prostředky na neinvestiční výdaje školství. To umožní mimo etapové úkoly vyplývající ze zdokonalování výchovně vzdělávací soustavy rozšíření kapacity v mateřských školách o 2800 míst. V těchto zařízeních umístíme více než 90 % všech dětí ve věku od 3 do 5 let. Počet stravovaných dětí a žáků překročí 1,5 miliónu. I když výdaje na kulturu jsou rozpočtovány na úrovni letošního roku, zajišťují činnost všech příslušných organizací a zařízení a zpřístupnění všech kulturních hodnot široké veřejnosti.

Pokud jde o výkony hospodářských organizací řízených národními výbory předpokládá plán nižší tempo růstu ve srovnání s minulými léty a reaguje tak na nižší dodávky asfaltu n. p. Silnice, změnu struktury prací místního stavebnictví, snížení limitu nafty pro ČSAD atd. Na opravu a údržbu bytového fondu bude vynaloženo o 2,25 % více než letos.

Při projednávání návrhu rozpočtu ve výboru pro národní výbory a národnosti jsme věnovali značnou pozornost také některým dílčím otázkám, o nichž se domníváme, že vyžadují pozornost.

Již řadu let sledujeme účast občanů na veřejně prospěšné práci. Jejím výrazem je i investiční část akce "Z". Plán na rok 1982 zabezpečuje akci "Z" částkou necelé 2 mld Kčs v hodnotě díla, což znamená její dost výrazné omezení, neboť v průběhu 6. pětiletého plánu se průměrně ročně realizovala hodnota díla ve výši přesahující 3 mld Kčs.

Pro národní výbory bude velice náročné rozhodnout o prioritách. Ve svých důsledcích to může znamenat určitou redukci volebních programů Národní fronty, které byly schvalovány na ustavujících zasedáních národních výborů, zvolených v letošním roce. V té souvislosti bude třeba vyvinout snahu, aby se všechny realizované akce vyznačovaly úsporností, jednoduchostí a účelností. Bude nutno upustit od přílišné velkorysosti. Ministerstvo vnitra ČSR spolu s ministerstvem výstavby a techniky ČSR by mělo vydat úsporné projekty na typizované stavby, které národní výbory nejčastěji vyžadují. Krátce řečeno, aby v rámci hodnoty díla bylo uděláno co nejvíce.

Odvětvové resorty si budou - více než kdy jindy - muset být vědomy toho, že národní výbory mají odpovědnost za komplexní a vyvážený rozvoj celého území, na kterém pracují a že znají nejlépe jeho potřeby. Resorty by proto měly spíše pomáhat národním výborům, vyhledávat možnosti úspor, než prosazovat své resortní zájmy, což se dosud někdy děje.

V současné době se soustřeďuje pozornost na služby, zdůrazňuje se jejich politická citlivost. Je zpracována koncepce účinnějšího řízení a pružnějšího zabezpečování rozvoje placených služeb pro obyvatelstvo. Tady zase naopak centrální orgány mohou vytvářet jen předpoklady, ale realizace závisí zcela na národních výborech všech stupňů.

I my, poslanci, bychom měli působit na národní výbory v tom směru, aby věnovaly zvýšenou péči těm službám, které obyvatelstvo v územním celku, který spravují, především potřebuje a aby nepodléhaly tlakům na likvidaci těch, které nejsou vysloveně rentabilní.

Z toho, co dnes víme o plánu na rok 1982 a o ekonomických podmínkách, ve kterých budou jím stanovené úkoly plněny, vyplývá mimořádně velká náročnost sestavovaného rozpočtu. Jsou do něj promítnuty požadavky na zvyšování efektivnosti, zabezpečování stability měny a finanční a rozpočtové rovnováhy.

Domnívám se proto, že nezbytným předpokladem konečného úspěchu hospodaření národních výborů je nejen vynikající hospodářskoorganizátorská práce řídících orgánů, včetně angažovaného přístupu k zabezpečování plnění plánu v duchu "Souboru opatření", ale také soustavná a kvalitní politickovýchovná práce všech orgánů všech stupňů národních výborů, každého poslance, každého aktivisty občanského výboru a co nejužší spolupráce národních výborů s orgány a organizacemi Národní fronty.

Soudružky a soudruzi, z pověření výboru pro národní výbory a národnosti a z pověření klubu poslanců - členů Československé strany socialistické vám doporučuji, abychom předložený návrh zákona o 7. pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na léta 1981 - 1985 a o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1982 přijali. A současně vyslovuji přesvědčení, že tak jako my, poslanci České národní rady, tak i celá Národní fronta a v jejím rámci i Československá strana socialistická udělají vše pro to, aby stanovené úkoly byly beze zbytku splněny. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP