Středa 16. prosince 1981

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji místopředsedovi vlády ČSR soudruhu Rázlovi za odůvodnění návrhu.

Nyní prosím ministra financí ČSR ing. Jaroslava Tlapáka, aby odůvodnil vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1982.

Ministr financí ČSR ing. Jaroslav Tlapák: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, z pověření vlády České socialistické republiky vám předkládám návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1982.

Chtěl bych předeslat a zvláště zdůraznit, že jsme vycházeli z cílů hospodářského a sociálního programu stanoveného na XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, že jsme byli vedeni snahou o důslednou konkretizaci a věcné zabezpečení závěrů přijatých na 4. zasedání a 5. zasedání ústředního výboru. Dbali jsme o to, aby příznivý výsledek se dostavil, aby byl prosazen soulad s koncepcí státního plánu a dosaženo jeho finančního zabezpečení. Těžiště našich záměrů spatřujeme v rychlejším přechodu na intenzívní typ rozvoje národního hospodářství, v aktivním podílu na překonávání některých negativních tendencí, které provázejí ekonomický vývoj a kterým prozatím nestačíme čelit s dostatečnou účinností.

Ještě dříve, než podám výčet poznatků, o které se opíráme, považuji za účelné připomenout dost možná samozřejmou zkušenost, že bychom nemohli v budoucnosti obstát, kdybychom dnes podceňovali nesporná fakta a podléhali zjednodušujícím soudům. Situaci je třeba posuzovat ve všech souvislostech. V roce 1981 se nedařilo v potřebném tempu uvádět do života strategickou linii růstu efektivnosti, zvyšování kvality a intenzifikace společenské práce. Plánované náklady na výrobu byly ve stavebnictví a zemědělství překročeny. Ve srovnání s uvažovanými předpoklady se zpomalila obrátka zásob. Jednotlivá odvětví se jen pomalu přizpůsobovala oprávněným požadavkům tuzemských i zahraničních odběratelů. Nelze také přehlédnout, že prohlubující se krizové jevy v kapitalistických státech nadále podstatně zhoršují - v poměru k těmto zemím - dovozní i vývozní podmínky. Charakteristika těchto činitelů by rozhodně mohla být ještě doplněna a podrobněji objasněna. Za podstatnější však považuji, že celkově vyúsťují do nízké výkonnosti, která neodpovídala ani potřebám ani možnostem národního hospodářství.

Naše ekonomika, tvorba a užití společenských zdrojů jsou též omezovány i subjektivními nedostatky řízení, ne vždy vhodnou strukturou výroby, potížemi na řadě úseků reprodukčního procesu při fakticky neměnném množství surovin a energie. Náročná odpověď na dané otázky, zásady zakládající příští postup, jsou uloženy v usneseních ústředního výboru komunistické strany. Mimořádný dosah má také v tomto ohledu jeho nedávné prosincové jednání.

V roce 1982 předpokládáme snížení tempa rozvoje. To se přirozeně odráží i v návrhu státního rozpočtu. Musíme si být vědomi toho, že rozhodnutí tak dalekosáhlého významu bylo všestranně zváženo a má hluboké opodstatnění. Bylo přijato v zájmu vytvoření nezbytných podmínek pro strukturální přestavbu, soustřeďující sena energeticky a materiálově méně náročnou produkci, na dokonalejší zhodnocování domácích surovin a na všestrannější uplatňování kvalifikace a odbornosti lidí. Zvolili jsme tuto cestu, jistě nesnadnou a složitou, také proto, že nemůžeme připustit další zadlužování v zahraničí, které by sice mnohé uspíšilo, pomohlo by zdolat nejednu překážku, ale pro budoucnost by představovalo zátěž, mírně řečeno, neúměrnou, vyvolávalo by starosti, kterých bychom se velice obtížně zbavovali.

Je zapotřebí i při této příležitosti znovu uvést, že souhrnný smysl veškerého úsilí tkví v čestném, poctivém naplnění vlastního poslání hospodářské politiky strany v 7. pětiletce, aby ve shodě s docílenými efekty byla udržena a zkvalitňována dosažená vysoká životní úroveň obyvatelstva i jeho sociální jistoty.

Soudružky a soudruzi, je příznačné, že mezi příznivé stránky finančního hospodaření uplynulé pětiletky patřila vyrovnanost státních rozpočtů. Předpokládáme, jak ostatně prokazují dostupné informace, že obdobně skončí i letošní rok. Po pravdě si však přiznejme, že k tomuto vyváženému vztahu jsme dospívali při vážných strukturálních a věcných ekonomických problémech.

Rok 1982 se od tohoto důležitého principu, principu vyrovnanosti, neodchyluje. To lze bezpochyby chápat jako pozitivní prvek. Zamýšlíme-li se nad úlohami nadcházející etapy nemůžeme pominout, že dopracovat se k požadované rovnováze představuje velmi náročný soubor úkolů.

Zmínil jsem se už o tom, že dojde ke zpomalení tempa rozvoje, že s vysokou naléhavostí vystupuje do popředí nutnost urychlené strukturální přestavby. Zákonitě se tedy zvyšuje napětí mezi vytvářenými zdroji a potřebami. Základem pro zvládnutí těchto procesů je dokonalejší řízení, komplexnější využívání a usměrňování iniciativy pracujících, mobilizace vnitřních rezerv za výraznějšího přispění předvýrobních útvarů a v neposlední řadě takové postoje, jednání i rozhodování, které je pevně založeno v socialistickém uvědomění, ve svědomitém chápání pravidel hospodárnosti a šetrnosti.

Příjmy a výdaje státního rozpočtu jsou plánovány ve výši 134 miliard 400 miliónů Kčs. Dotace a subvence z rozpočtu federace v porovnání s rokem 1981 na srovnatelné základně klesají o 2 miliardy 300 miliónů Kčs, tedy o 3,4 %. Podíl vlastních příjmů na krytí výdajů státního rozpočtu ČSR vzroste z necelých 50 % v roce 1981 na 51 % v roce 1982. Na první pohled je patrné, že dochází k poklesu přídělu z rozpočtu federace a k zvyšování celkového přínosu vlastních příjmů. V tomto úsilí jsme vedeni snahou o efektivní tvorbu a mobilizaci zdrojů, o hospodárné využití výdajů, o dosažení reálné vyrovnanosti rozpočtové soustavy Československé socialistické republiky.

Mám za to, že pro správné pochopení uváděných záměrů bude prospěšné poukázat na složení výdajů předpokládaného rozpočtu. Na hospodářství ústředně řízených organizací připadá 22,5 %, na rozvoj vědy a techniky 1,5 % a na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo 41,4 %. Na správu vynakládáme 1,1 %, na ostatní výdaje 4,3 %. Dotace do rozpočtu národních výborů představují 29,2 %.

To je ovšem jenom jedna stránka věci. Druhá, závažná a určující, tkví v poznání, že při složitějších ekonomických podmínkách naplňování 7. pětiletého plánu je vývoj roku 1982 plně předznamenán využitím intenzifikačních faktorů. Uvažovaným nárokům můžeme dostát jenom tehdy, když nezůstaneme nic dlužni předpokládané úrovni efektivnosti, snížíme náklady na výrobu, budeme účelněji zhodnocovat paliva, energie, suroviny a materiály, lépe využívat základní fondy, postaráme se o vzestup produktivity práce a prozíravěji budeme vynakládat společenské prostředky.

Charakteristika údobí, na jehož prahu stojíme, se neobejde bez hlubokého pochopení často opakovaného tvrzení, že hodnoty se tvoří v materiální výrobě, že ona rozhodne o uskutečnění stanovených cílů. Není proto zapotřebí široce odůvodňovat, proč státní rozpočet věnuje značnou pozornost vytváření finančních zdrojů v podnikové sféře. Aktivní saldo, tj. rozdíl mezi jejími zdroji a potřebami, se má zvýšit o více než 1 miliardu Kčs, to znamená téměř o 16 %. V tomto smyslu budeme rázněji využívat svěřené pravomoci. Náročnější úlohy jsou stanoveny na úseku hospodaření se zásobami.

Znovu chci položit neformální důraz na nutnost rovnoměrně zabezpečovat plánovanou efektivnost ve výrobní sféře. Jde o podmínku i záruku možností pro naplnění plánovaných výdajů, pro celkovou vyrovnanost státního rozpočtu.

Dobře víme, že vypořádat se s těmito povinnostmi nebude v nadcházejícím roce nikterak jednoduché. Nemůže uspět ten, kdo postrádá rozvahu, nedokáže správně rozložit síly, kdo hledá výmluvy, nechce opustit stereotypní, pohodlné přístupy. Obstát v prověrce schopností znamená plně se věnovat zabezpečování vytyčených záměrů od samého počátku roku. Vláda je odhodlána čelit nešvaru minulých let, kdy málo náročný a nerovnoměrný rozpis umožňoval v prvním pololetí roku snadnější plnění a koncem roku vyvolával intenzívní tlaky na změny plánu a rozpočtu. Zcela na místě je požadavek, aby roční úkoly byly v I. pololetí zajištěny minimálně z 50 % a u exportu přes 50 %. Bezpochyby stojí za hlubší propracování, aby tuto orientaci podpořilo jak socialistické soutěžení, tak vstřícné plánování.

Jistě mi dáte za pravdu, že rozvíjení náročnosti je bezprostředně spjato se systematickým zkvalitněním normotvorné činnosti a důsledným prosazováním chozrasčotu včetně vnitropodnikového.

Stálou péči rovněž zasluhuje zdokonalování a skutečné dodržování vazeb výdělků na dosažené výsledky. To se, pochopitelně, týká jak jednotlivců, tak i celých kolektivů. Už sám charakter zmíněných požadavků je názorným dokladem toho, že překonávání překážek, zodpovězení a řešení společensky naléhavých a prospěšných otázek, není a nebude oproštěno od konfliktů. Bylo by však chybou ustupovat a řešení odkládat. Můžeme se plně spolehnout na podporu poctivých a svědomitých pracovníků, na ty, kterých je většina, kteří podrobují kritice shovívavost vůči lajdákům a oprávněně se dožadují ráznějšího zavádění pořádku.

Na investiční výstavbu jsme ve státním rozpočtu vyčlenili 18 miliard 600 miliónů Kčs. Ve srovnání s letošním rokem jde téměř o tříprocentní snížení. Nutno dodat, že je vyvoláno celkovým omezením investování a zvýšením podílu úvěru v této oblasti.

Prostředky, které poskytujeme na investice, mají závažné a za dané situace zvláště důležité poslání. Chceme, aby směřovaly tam, kde je všeobecně uznávána jejich nesporná, objektivní potřeba. Zároveň otevřeně říkáme, že vynaloženy budou tehdy, když vyhoví přísným měřítkům celospolečenských zájmů.

Jejich předurčení je dáno. Půjde zejména o rychle návratné akce, o omezení rozestavěnosti, o strukturální přestavbu sloužící opravdové účelnosti výsledků. Definitivní přiznání dotací budeme stále důrazněji spojovat také s kontrolou dodržení původně stanovených parametrů a s kvalitou dokončovaných staveb.

Teorie i praxe jednoznačně prokazují, že rozhodující vliv na zvyšování efektivnosti má, společně s přínosem tvůrčí iniciativy všestrannější a rychlejší uplatňování vědeckotechnického pokroku.

Přiznejme si, že s efekty, které v této oblasti vznikají, zdaleka nemůžeme být spokojeni. Dosud není plně a hlavně aktivně chápána jeho nezastupitelnost v soudobém i perspektivním vývoji. Přetrvává liknavost a povrchnost, formálnost a bezstarostnost.

Přivodit žádoucí obrat znamená s plnou odpovědností se vrátit k závěrům, které přijal ústřední výbor komunistické strany a prosazovat jejich nekompromisní splnění. Stálou aktuálnost má kupříkladu usnesení přijaté už v květnu 1974, myšlenky obsažené ve sjezdových dokumentech i závazné úkoly vytyčené státními orgány. Chci potvrdit, že této snaze vyjdeme vstříc také ve finanční politice.

Na rozvoj vědy a techniky je v rozpočtu určeno 1 mld 800 mil. Kčs neinvestičních prostředků, tj. o 1,2 % více než v roce 1981. Včetně resortních a podnikových zdrojů se na tuto oblast vynakládá 4 mld 100 mil. Kčs. Vláda prosazuje, aby tyto prostředky byly účelně využívány na podporu programů, jež sledují intenzifikaci hospodářství, lepší zhodnocování a úspory surovin, kovů, paliv a energie, rychlý růst technické úrovně a kvality výrobků.

Mimořádnou úlohu má ta část předkládaného návrhu, v níž se uvádí, že v souladu se závěry 4. zasedání ÚV KSČ poskytneme našemu zemědělství téměř dvě miliardy korun navíc ve srovnání s uplynulým obdobím. Dobře víme, že tyto prostředky mohou naplnit svůj účel za předpokladu, když posílí chozrasčotní vztahy a přispějí k tomu, aby toto odvětví všestranněji upevňovalo své postavení v procesu socialistické výstavby.

V situaci, kdy musíme uvážlivěji posuzovat hospodárné využívání vytvořených zdrojů, je nesporné, že takové rozhodnutí má mimořádnou váhu.

Chápeme je jako výraz péče strany a státu o rozvoj zemědělství, o zajištění výživy našich občanů. Mějme však na paměti, že tato pozornost je spjata s nemalými povinnostmi. Požadujeme, aby se vynaložené Prostředky promítaly do zvýšené produkce, aby se v družstvech, státních statcích i zpracovatelském průmyslu projevoval cílevědomý, konkrétní zájem o soustavné zvyšování hospodárnosti, efektivnosti a kvality.

I vy sami, ze svých vlastních zkušeností, jistě můžete doložit, že s rezervami se tu setkáváme doslova na každém kroku. Mohl bych se třeba zmínit o rozdílných výsledcích zemědělských organizací, které hospodaří v obdobných podmínkách, o rozdílech ve spotřebě krmiv na jednotku výroby, mohl bych uvádět četné případy hrubých, někde až trestuhodných nedostatků ve využívání půdy, minerálních a statkových hnojiv či nedbalého zacházení se zemědělskou technikou. Ale, a to platí nejen na tomto úseku, s pouhou kritikou nedobrých jevů rozhodně nevystačíme. Jediným postojem, který lze připustit a který je žádoucí podněcovat, je nesmlouvavá kontrola a upřímné úsilí o nápravu.

Soudružky a soudruzi,

péče o spokojený život lidí, starostlivost o rodinu, pozornost upřená na starší generaci a dorůstající pokolení se výrazně projevuje také ve financování společenské spotřeby. Vláda hodlá i nadále přispívat k uspokojování oprávněných potřeb občanů na sociálním, školském i kulturním úseku, v péči o zdraví i v oblasti bydlení. Rozsah a rozvoj společenské spotřeby je však bezprostředně ovlivňován dosaženými výsledky v ekonomice, v tvorbě společenských zdrojů.

Předpokládáme, že v roce 1982 vyčleníme ze státního rozpočtu na tuto oblast plných 93 mld 300 mil. Kčs. Jsou to bezpochyby obrovské prostředky, které socialistická společnost vkládá do upevňování vysoké životní úrovně.

Tato skutečnost má dvě závažné stránky. První spočívá ve vědomí, že jsou vytvořeny hmotné předpoklady pro zkvalitnění bezplatně poskytovaných služeb. Druhá, neméně důležitá, je podmíněna důslednou uvážlivostí a úsporností ve výdajích. Právě na jejím doceňování a prohlubování zakládáme další vývoj. Hospodárnost není heslem, lacinou proklamací. Její prosazení nelze dosáhnout tak zvanou osvětovou činností.

Třeba se především přičinit o zkvalitnění řídící práce, nezapomínat na věcnou kontrolu, obtíže překonávat včas a v těch místech, kde vznikají. Není sporu o tom, že rezerv a nedostatků, případů vyloženého plýtvání je i ve sférách společenské spotřeby stále dost a dost.

Chtěl bych se nyní alespoň několika slovy zmínit o vybraných položkách, které jsou pro tuto oblast vyčleněny. Výdaje na sociální zabezpečení budou činit 52 mld Kčs. Bylo by možné podat přehled nejrůznějších údajů a přesvědčivých srovnání. Za jiné uvedu, že budeme poskytovat již 2,8 miliónu důchodů, z toho 1,3 mil. starobních v průměrné výši 1219 Kčs, tedy o 2 % více než letos. I tento fakt - jediný, zdaleka ne však ojedinělý - svědčí o neokázalém vztahu socialistického státu k zabezpečení klidného stáří. Tato nesporná přednost socialistického zřízení zvláště vynikne tehdy, když porovnáme fakta. Ve světě zdaleka není samozřejmostí pečovat v tak širokém měřítku a na tak vysoké úrovni o ty jednotlivce, kteří se nemohou aktivně zúčastňovat pracovního procesu.

Na potřeby školství věnujeme více než 14 mld Kčs. Tyto prostředky jsou schopny plně zajistit plánovitý postup v přestavbě československé výchovně vzdělávací soustavy, provoz nově vybudovaných škol a školských zařízení. Je pamatováno i na další vybavení moderními učebními pomůckami. Počítáme též s podporou škol v přírodě zejména pro děti z oblastí ohrožených škodlivými exhalacemi, jako jsou Severočeský kraj a hlavní město Praha.

Soustřeďujeme se též na úkoly ve zdravotnictví. Úroveň československé zdravotnické péče je ve světě často oceňována. I to je jeden z výsledků plnění ekonomického a sociálního programu strany. Je to ale zároveň nemalý závazek. To jsme měli na zřeteli, když ve státním rozpočtu jsme na tyto účely navrhli 14,6 mld Kčs. Počet lékařů se zvýší o 545, lůžek ve zdravotnických zařízeních přibude 778. Zaměříme se rovněž na další zdokonalování ambulantní péče, prohloubíme starostlivost o zdraví žen a dětí a budeme pokračovat v uskutečňování dlouhodobých zdravotnických programů. Výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál stoupnou o 6 %.

Jde o svědectví přesvědčivé a jednoznačné, o projev vztahu socialistických orgánů k člověku, o praktické uplatnění práva na ochranu zdraví. Je třeba však dodat a hlavně připomenout, že i zde platí princip uvážlivého, správně pojatého a promyšleně řízeného hospodaření. Nemůžeme kupříkladu trpět, aby se s léky, které často dovážíme nebo vyrábíme za drahé devizy, zbytečně plýtvalo.

Naše vláda se také v dalším období bude pečlivě zabývat otázkami rozvoje kultury. Státní rozpočet počítá pro tyto účely s částkou 2,4 mld Kčs. Finančně tak zabezpečujeme plnění úkolů státní kulturní politiky. Dále bude pokračovat technicky náročná a finančně nákladná přestavba Národního divadla.

Chtěl bych vás informovat o tom, že jsme se velmi důkladně zabývali problematikou prosazování přísného režimu hospodárnosti v celém národním hospodářství. Tato snaha vyústila do programu, časově ohraničeného 7. pětiletkou, který byl projednán ve federální i národních vládách.

Jeho záměry sledují zejména snížení počtu pracovníků v oblasti řízení a správy, zhospodárnění služebního autoprovozu, omezení některých výdajů ve vztahu k zahraničí, upevnění finanční kázně a racionalizaci administrativních prací. Předpokládá se rovněž prověrka některých výdajů v hospodářské i rozpočtové sféře, aby mohla být objektivně posouzena jejich opodstatněnost. V roce 1982 dále poklesnou limity na pohoštění, občerstvení a dary, na propagaci a na komplexní cestovné.

Tento program a úkoly v něm obsažené nelze přirozeně chápat jako jednorázový akt. Také jeho prostřednictvím zamýšlíme systematicky zdokonalovat každodenní úsilí orientované na kvalitnější plnění úkolů státního plánu a státního rozpočtu v souladu s celou soustavou řízení. Jsme přesvědčeni, že také tato opatření pomohou upevnit úlohu hospodárnosti jako objektivní zákonitosti socialistického hospodaření.

Vážené soudružky, vážení soudruzi,

při naplňování linie XVI. sjezdu KSČ zaujímají nenahraditelné postavení národní výbory. Jejich činnost - pevně spjatou s velikou pravomocí a rozsáhlými povinnostmi - vláda všemožně podporuje. Plně si uvědomujeme náročnost jejich působení, nezastupitelnost v politické a hospodářské struktuře státu. O to více si vážíme dobrých výsledků, jichž dosáhly a dosahují.

Jejich rozpočty představují 66,0 mld Kčs, tj. více než 40 % z celkového objemu rozpočtové soustavy ČSR. Vlastními příjmy zabezpečují zhruba dvě třetiny plánovaného objemu a zbývající část připadá na dotace ze státního rozpočtu ČSR. Při rozdělování zdrojů vláda vychází z toho, že principy efektivnosti musí být uplatňovány v činnosti těchto orgánů státní moci a správy stejně intenzívně jako v ostatních sférách života společnosti. To samozřejmě klade zvýšené požadavky na racionalizaci řízení a rozhodování, na respektování celospolečenských hledisek a na mobilizaci všech dosažitelných rezerv. Jistě mi dáte za pravdu, že tu nejde jen o jakýsi obecný soubor neadresných úkolů, ale o cenné podněty k budoucímu rozvíjení iniciativy a aktivity.

Chceme-li dosáhnout splnění náročných cílů na těchto úsecích, nemůžeme podle mého soudu vynakládanou snahu rozmělňovat na velké množství akcí, na překonávání dílčích, často i okrajových problémů. Musíme se soustředit na úkoly nejnaléhavější, na ty, které nesnesou dalšího odkladu. Patří k nim například palčivé problémy Severočeského kraje, hlavního města Prahy a dalších velkých průmyslových aglomerací.

Na financování komplexní bytové výstavby jsme připravili ve státním rozpočtu 10,2 mld Kčs. Snažíme se přitom, aby společenské prostředky - znovu to musím opakovat - byly využity co nejefektivněji. Rozhodněji budeme vyžadovat plnění akcí technické a občanské vybavenosti, které, ak známo, jsou podmínkou pro dobré bydlení, pro spokojenost obyvatel. Jsme zajedno v tom a tento kurs jsme také nastoupili, že poskytnutí rozpočtových dotací nutno podmínit včasným a rovnoměrným dokončováním bytů v potřebné kvalitě a jejich rychlým předáváním uživatelům. Vytvoříme tak pevné zábrany proti budování takových bytů, které zůstávají často po dlouhou dobu neobyvatelné. Tyto případy, politicky vysoce škodlivé a ekonomicky neúnosné, si prostě nemůžeme dovolit.

Důležitou součástí volebních programů Národní fronty je akce "Z". Tento způsob veřejně prospěšné iniciativy, angažovanosti složek Národní fronty a aktivity občanů podporujeme a plně s ním i v budoucnu počítáme. Stojí za zaznamenání, že v investiční části akce "Z" v 6. pětiletce bylo vybudováno dílo v hodnotě 18 mld Kčs. Z mnoha výrazných přínosů zaslouží zvláštní ocenění, že dobrovolná práce lidí spolurozhodla o tom, že do mateřských škol můžeme umístit 90 % dětí příslušného věku.

Pro 7. pětiletku stanovil státní plán vytvořit v akci "Z" hodnotu díla ve výši 12 mld Kčs. V roce nadcházejícím to představuje 1990 mil. Kčs. To jistě není málo, ale zbytečné a po dokončení obtížně využitelné stavby povolovat nebudeme. Důležité je snížit rozestavěnost, rázně skončit s budováním tzv. "pomníků", soustředit se na společensky nejpotřebnější zařízení a plně přitom respektovat vládou stanovené priority.

Národní výbory povedeme též k tomu, aby usilovaly o snižování finančních nákladů z dosavadních 70 % na 60 % hodnoty díla. Získaná desetiprocentní úspora by měla umožnit zabezpečení většího počtu akcí.

Budeme též dbát o to, aby se cílevědomě zvyšoval rozsah neinvestiční části akce "Z". Doposud je tak trochu na okraji zájmu, v ČSR představuje zhruba 40 mil. Kčs ročně. Přitom příležitosti k jejímu rozmachu jsou bez nadsázky neohraničeny. Třeba snad ještě doplnit, že v souladu s jednotlivými zásadami rozvoje materiálně technické základny předpokládáme usměrňování neinvestiční části akce "Z" na opravy, drobné rekonstrukce, na modernizaci stávajících zařízení, včetně nástaveb a přístaveb ve školství a zdravotnictví.

Souhrnně řečeno i naše finanční politika bude sehrávat význačnou roli při plnění hospodářsko-organizátorských, výchovných a ostatních funkcí zastupitelských sborů v místech, okresech a krajích.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi, abych zdůraznil, že zajišťování cílů, které nacházejí svůj bezprostřední odraz ve struktuře příjmů a výdajů státního rozpočtu ČSR na rok 1982, je založeno na vyšší odpovědnosti, kázni, tvůrčích přístupech, na plném uplatnění sil a schopností. Řekněme si otevřeně, že vytyčené úkoly jsou v pravém smyslu toho slova náročné, jsou však také a naprosto jednoznačně reálné.

Žijeme v socialistické společnosti, vedené zkušenou Komunistickou stranou Československa. Máme takový ekonomický potenciál, s kterým jsme při racionálním využití schopni zajistit splnění cílů stanovených plánem a rozpočtem. Máme silnou materiálně technickou základnu, uvědomělou a věci socialismu oddanou dělnickou třídu a třídu družstevních rolníků, máme vzdělanou inteligenci, zanícené vědce a techniky.

Chtěl bych požádat o pomoc a podporu i vás, poslance nejvyššího zákonodárného sboru České socialistické republiky. Věřím, že obdobně jako tomu bylo v minulosti se budete důsledně a výrazně podílet na zabezpečování politiky vedoucí síly naší společnosti Komunistické strany Československa.

Třeba mít na paměti, že v angažované, poctivé práci spočívají záruky splnitelnosti vytyčovaných záměrů a zajištění dalšího rozvoje naší společnosti. K jejich plnému dosažení však musíme mobilizovat veškeré zdroje, uvést do pohybu ty činitele, které povedou ke zvýšení efektivnosti procesu rozšířené socialistické reprodukce.

V této souvislosti mi dovolte připomenout slova soudruha Husáka, která řekl na závěr 4. zasedání ÚV KSČ:

"Není třeba situaci dramatizovat, přeceňovat negativní vlivy. Avšak není ani možné podceňovat překážky a problémy, smiřovat se s nedostatečným plněním úkolů na různých místech.... Musíme se dobře připravit na zvládnutí úkolů příštího roku. To předpokládá maximálně využívat vlastních možností, řešit problémy, svést rozhodný zápas za realizaci závěrů XVI. sjezdu na každém úseku, každém místě. Tento zápas musíme pozvednout na vyšší úroveň. Pevný základ, ze kterého vycházíme a o nějž se opíráme, představuje vše, čeho bylo dosaženo v uplynulých letech, v celém období budování nového socialistického života naší vlasti."

Jménem vlády ČSR navrhuji, aby Česká národní rada předložený návrh rozpočtu na rok 1982 schválila. Děkuji za pozornost. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP