Středa 16. prosince 1981

Z takového obsahu práce vyplývá i odpovědná úloha národních výborů jako organizátorů i uskutečňovatelů politiky vlády ve vztahu k obyvatelstvu, v plnění důležitých politicko-hospodářských úkolů, které zabezpečují citlivé součásti životní úrovně obyvatelstva.

Soudružky a soudruzi,

velmi náročným úkolem se ve změněných podmínkách stává stěžejní úkol uložený XVI. sjezdem - udržení a zkvalitnění dosažené vysoké životní úrovně obyvatelstva i jeho sociálních jistot.

Vláda při zpracování koncepce pětiletky neměla závažnějšího cíle než zabezpečení tohoto úkolu. Jeho splnění je však bezezbytku podmíněno zvýšením výkonnosti celého národního hospodářství, plným a efektivním využitím jeho potenciálu.

Právě z těchto důvodů jsou úkoly kvalitativní, zapsané do plánu, tak náročné. Pouze v závislosti na skutečně dosažených výsledcích je možná realizace programu životní úrovně. Při rozhodování o rozsahu prostředků vydělených pro spotřebu musíme též přihlížet ke zvládnutí úkolů ve vnějších ekonomických vztazích a mít na zřeteli i potřeby budoucího rozvoje.

K zabezpečení cílů v oblasti životní úrovně je velmi důležité, jak důsledně budeme realizovat socialistický princip odměňování podle množství, kvality a společenského přínosu vykonané práce. V souladu s tímto principem bude také nutné zdokonalovat organizaci práce a upevňovat pracovní disciplínu.

Rozhodujícím výsledkem celého procesu bude možnost pracujících realizovat kupní sílu na vnitřním trhu. Soulad kupní síly obyvatelstva s úrovní vnitřního trhu proto tvoří jeden z hlavních záměrů pětiletky.

Vláda již uložila výrobě i obchodu zlepšit vzájemné vztahy tak, aby se na trh postupně dostávalo tak zvaně nedostatkové zboží a současně se trh obohacoval novými, kvalitnějšími průmyslovými výrobky s vyšší technickou a estetickou i módní úrovní. Obchodní organizace ani dodavatelé nesmí připustit dlouhé skladování a musí dbát o nejkratší cestu od výrobce ke spotřebiteli. V potravinářském zboží se rozšíří sortiment nabídky a prodej průmyslově připravených výrobků k přímé spotřebě v domácnosti.

Značná část společenské spotřeby obyvatelstva se realizuje ve sféře školství a zdravotnictví, a to zcela bezplatně, v kultuře za převážné úhrady ze společenských fondů. Tyto vymoženosti naší společnosti měnit nebudeme: musíme však zajistit, aby plánované prostředky byly i zde vynakládány s vysokou hospodárností a přinášely potřebný společenský výsledek.

Z návrhu zákona vyplývá, že se v pětiletce zlepší podmínky bydlení občanů jak výstavbou nových 295 - 340 tisíc bytů a zvýšeným rozsahem modernizace bytového fondu, tak větším důrazem na výstavbu technických a občanských zařízení nových sídlišť.

Stále významnější součástí rozvoje životní úrovně je řešení ochrany životního prostředí v nejvíce postižených oblastech ČSR, to je v těžebních oblastech Severočeského kraje, v hlavním městě Praze a na Ostravsku. K tomu vyčleňuje vláda dostupné prostředky. Přitom jsme si vědomi, že zásadnější řešení tohoto tak tíživého problému přesahuje možnosti i časový horizont 7. pětiletky.

Vláda bude prohlubovat přístup k posuzování a zabezpečování oblastních proporcí. Na tomto poli jsme již dosáhli některých pozitivních výsledků, zejména v rozvoji hlavního města Prahy a Severočeského kraje. Nedávno již vláda schválila oblastní plán rozvoje Severočeského kraje na léta 1981 - 1985. Touto cestou chceme jít nadále; přitom bereme v úvahu, že hlavní problémy se budou soustřeďovat v těžebních okresech Severočeského a Severomoravského kraje.

Soudružky a soudruzi,

návrh zákona poměrně podrobně stanoví ve své druhé části podmínky a předpoklady pro realizaci pětiletého plánu a určuje úkoly vládě, orgánům státní správy i hospodářského řízení a národním výborům.

Pro úspěšnou realizaci zákona bude rozhodující aktivní a iniciativní přístup všech, kteří se na plnění hospodářských úkolů budou podílet.

Proto také návrh zákona nejen vymezuje působnost všech orgánů v řídící, koordinační a kontrolní činnosti, ale zdůrazňuje povinnost cílevědomě podporovat rozvíjení tvořivých schopností lidí, jejich společenskou angažovanost, vysokou aktivitu, iniciativu a odpovědnost.

Soubor opatření - a v něm zejména systém vstřícného plánování vytváří ekonomické klima pro racionální chování podniků. Umožňuje jim zejména, aby s nižším počtem pracovních sil plnily své úkoly při rychlejším růstu průměrné mzdy. Rovněž materiálové úspory, rentabilita výrobních fondů, devizová zainteresovanost a další vytvářejí podmínky pro vyšší zainteresovanost kolektivů a jednotlivců. Dobří a nadprůměrní budou na tom výrazně lépe než špatně a podprůměrně pracující organizace.

Při dalším zdokonalování soustavy řízení bude vláda vycházet z požadavku na její další zpružnění. Půjde nám zejména o to, aby stav na světových trzích vytvářel větší tlak na růst efektivnosti naší výroby, na realizaci vědeckotechnického pokroku a na úspěšné zapojení naší ekonomiky do mezinárodní socialistické dělby práce. K tomu bude nutno přesněji vymezit prostor pro ekonomickou odpovědnost na jednotlivých stupních řízení v souladu s rozhodovacími pravomocemi. Vycházíme z toho, že přílišná centralizace pravomoci neodpovídá současným podmínkám a oslabuje tvůrčí iniciativu.

Vláda bude proto věnovat pozornost všem novým myšlenkám a návrhům směřujícím k dalšímu zdokonalování ekonomických podmínek hospodářské sféry, vedoucích ke zvýšení samostatnosti v rozhodování při zvýšení odpovědnosti za vysoké společenské přínosy. Jsme si vědomi, že další zlepšování Souboru samo o sobě nestačí. Víme, že nedílnou součástí je i komplexní zvyšování úrovně organizace výroby a práce. Proto budeme dbát, aby celá hospodářská sféra věnovala pozornost rozpracování vnitropodnikového chozrasčotu.

Soudružky a soudruzi poslanci, víme, že nás čeká tvrdá nekompromisní práce - tak, jak ji výstižně charakterizoval na 4. zasedání ÚV KSČ generální tajemník soudruh Husák:

"Nemůžeme počítat s tím, že podmínky, v nichž budeme v budoucnu pracovat, se zlepší. Naopak, příští rok bude zřejmě ještě obtížnější než letošní. Můžeme a musíme čelit působení řady objektivních a subjektivních faktorů, zajistit, aby ekonomika normálně fungovala. Máme k tomu nezbytné předpoklady. Záleží nyní na tom, jak je dokážeme využít, jak dokážeme k jejich zvládnutí mobilizovat a připravit celou stranu a společnost."

Jsme si vědomi toho, že výsledky roku 1981 a plán na rok 1982 jsou v kvantitativních i kvalitativních ukazatelích tvorby i užití zdrojů pod ročním průměrem navrhovaným v zákoně. To nám ukazuje, jak mnoho budeme muset udělat pro splnění cílů 7. pětiletého plánu v příštích letech, jak odpovědná práce čeká celou centrální i hospodářskou sféru.

Již dnes máme výrobní organizace, výzkumná pracoviště, kolektivy i jednotlivce, kteří jsou hrdostí této společnosti, neboť lépe než druzí dokázali ve stejných podmínkách dosahovat nadprůměrné a vynikající úrovně hospodaření.

Vláda při stanovení plánovaných úkolů vychází z výsledků práce předních JZD, vynikajících průmyslových a stavebních podniků. Opírá se přitom o zkušenosti a výkony kolektivů jako jsou komplexní racionalizační brigády, čety ve stavebnictví pracující Zlobičovou metodou, o dobře pracující ředitele podniků, závodů a výzkumných ústavů, o novátory a zlepšovatele.

Cílem vlády a celé její organizátorské práce bude, aby se na úroveň těchto nejlepších pozvedli i ostatní, aby se u nich učili, realizovali jejich myšlenky a způsoby práce - neboť to je záruka naší úspěšné cesty.

Doba vyžaduje, abychom všichni pracovali s obětavostí vlastní našim hornickým kolektivům.

Přístup vyjádřený poslanci již při projednávání návrhu zákona ve schůzi výboru ústavně právního a výboru pro plán a rozpočet za účasti delegací z ostatních výborů nás utvrzuje v přesvědčení, že při dobré práci jsou složité úkoly splnitelné. Děkujeme za vaše připomínky, náměty a upozornění, které při provádění zákona využijeme.

Vláda České socialistické republiky je přesvědčena, že vaše podpora přispěje ke splnění cílů a úkolů, které zákon vytyčuje: Realizovat strategickou linii XVI. sjezdu KSČ směřující k trvalému hospodářskému rozvoji, ke zvyšování efektivnosti výroby a tím k vytváření podmínek pro uspokojování vyšších hmotných, kulturních a sociálních potřeb našeho lidu.

Jménem vlády České socialistické republiky doporučuji České národní radě, aby předložený návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1981 - 1985 schválila. Děkuji za pozornost. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP