Po dopracování a konkretizaci cílových
programů v oblasti racionalizace spotřeby paliv
a energií se chceme v celém kontrolním systému
znovu vrátit k hospodárnému využívání
všech druhů energie.
V oblasti investiční výstavby jsme se zaměřili
především na rozvoj jaderné energetiky
a dále na realizaci staveb významných pro
zvýšení exportu a omezování dovozu;
v tomto směru v současné době prověřujeme
komplex staveb zabezpečujících rozšíření
a modernizaci výroby nákladních automobilů
Tatra.
Pokud jde o výstavbu jaderných elektráren,
podrobili jsme kontrole výrobu hlavních technologických
zařízení, a to nejen pro naši vlastní
potřebu, ale i pro další socialistické
země. Souběžně s tím jsme prověřili
postup výstavby jaderné elektrárny V 2 v
Jaslovských Bohunicích. Šlo nám o to,
aby příslušné strojírenské
podniky, a pokud jde o samotnou elektrárnu, investor a
všichni další účastníci
výstavby, zejména stavební dodavatelé,
aktivněji přistupovali k řešení
problému, překlenuli velké množství
vzájemných rozporů a zabezpečovali
výstavbu ve vládou stanovených termínech.
Z hlediska potřeb zahraničního i vnitřního
obchodu jsme vyvíjeli úsilí k zabezpečení
vývozních a tržních fondů, a
to nejen v plánovaných objemech, ale i jejich kvalitě.
Konkrétně se jednalo o vývozy investičních
celků, traktorů a textilních strojů,
dále o výrobu nákladních a osobních
automobilů a dalších strojírenských
i nestrojírenských výrobků spotřebního
charakteru. Například u vývozu investičních
celků jsme si mimo jiné položili za cíl
odstranit bariéru, kterou po léta představovala
problematika tzv. hlavního dodavatele. Bylo nutno řešit
rozpor vyplývající z toho, že jednotliví
výrobci byli zainteresováni na přímém
vývozu a nikoliv na subdodávkách pro hlavního
dodavatele. Přes zásadní opatření
vlády nepříznivý stav v praxi různých
podniků však dosud trvá a jeho odstranění
bude znamenat prosadit konkrétní změny v
přístupech řady orgánů. A to
je v současné době předmětem
naší soustředěné pozornosti.
Se závažnými problémy jsme se setkali
i u ostatních výrob, o kterých jsem se zmínil.
Na základě kontrol bylo nutno přijmout opatření
k úspěšnému průběhu inovací,
k podstatnému zvýšení kvality i pohotovějšímu
servisu.
Jak jsme opakovaně zjišťovali, dnes již
na desítkách výrobních podniků,
významný přínos pro národní
hospodářství by představovalo jen
prosté dodržování technologické
kázně, pořádku a uplatňování
odpovědnosti.
Význam, který má kvalita výroby z
hlediska efektivnosti národního hospodářství,
i politické aspekty této problematiky, nás
vedly k tomu, že jsme kvalitě z těchto hledisek
věnovali permanentní pozornost.
Zkušenosti potvrdily, že soustředěným
úsilím řídících orgánů
a důsledným postupem kontroly je možné
dosáhnout pozitivních výsledků. Mohu
dnes například říci, že po naší
opětovné kontrole se výrazně zlepšila
kvalita automatických praček, ledniček, osobních
automobilů, nábytku, zásadně byl řešen
problém akumulačních kamen ELKA známý
z televizního seriálu, a další věci.
V poslední době přecházíme
od kontroly kvality spotřebního zboží
ke kontrole kvality výrobních prostředků.
Prověřili jsme například v posledním
období kvalitu nákladních automobilů
LIAZ a zamýšlíme prověřit kvalitu
a technickou úroveň obráběcích
a tvářecích strojů. Na široké
základně jsme založili práce k prosazování
větší efektivnosti národního
hospodářství využíváním
rezerv. Kromě růstu cen surovin je hlavním
důvodem tohoto našeho postupu i relativně snadná
mobilizovatelnost těchto rezerv, často bez vynaložení
větších nákladů.
V současné době například zkoumáme
možnosti výraznější racionalizace
spotřeby kovů. Jde o to, že snižování
spotřeby kovových materiálů není
u nás zatím řešeno komplexně,
od konstrukce až po objektivizování norem spotřeby
a nedostatky v tomto směru ústí do vysoké
materiálové náročnosti produkce.
Nízká pozornost je věnována i kvalitě
výchozích kovových materiálů
a hutních výrobků a zanedbatelné není
ani hospodaření s kovovým odpadem.
Stranou pozornosti vedoucích pracovníků celé
řídící sféry jsou po dlouhou
dobu režijní náklady, třebaže se
podílejí na celkových nákladech zhruba
jednou třetinou a jejich dosavadní snižování
nenaplňuje záměry 6. pětiletky.
Vývoj v této oblasti je převážně
záležitostí podniků a závodů,
bez větší ingerence středních
a odvětvových článků řízení.
Tyto skutečnosti a časté nehospodárnosti,
jak o nich v oblasti pracovních sil hovořil i s.
ministr Štanceľ, nás nutí, abychom pronikli
do této problematiky, která dosud nebyla předmětem
hlubší kontroly. Klademe si zde za cíl nejen
zdokonalit řízení v této oblasti,
ale dosáhnout i podstatných konkrétních
úspor, a to nejen finančních, ale i úspor
pracovních sil a dalších hodnot.
Obdobnou, byt specifickou problematiku představují
tzv. přímé obchodní náklady
v zahraničním obchodě. Rovněž
jejich vývoj je neuspokojivý a byl podnětem
k našemu zásahu. Podobně jako u režijních
nákladů, chceme dosáhnout konkrétními,
případně systémovými opatřeními
trvalé úspory, zejména devizových
prostředků.
Velké rezervy jsme zjistili u nákladní autodopravy.
Vy sami z vlastních zkušeností znáte,
jak často jezdí nevytížené nákladní
automobily, jak se zde doslova mrhá společenskými
prostředky, hlavně naftou. Skutečnost, že
náklady na závodovou silniční dopravu
činí zhruba 2,5 % z celkových nákladů,
zřejmě způsobuje, že řízení
dopravy je v závodech a podnicích na okraji zájmu,
jestli je možné někde o řízení
vůbec hovořit. Uvážíme-li však,
že toto nízké procento reprezentuje ročně
24 mld Kčs, stojí tato problematika jistě
ve zcela jiném světle.
Klesající časové využití
i vytěžování vozidel, které jsme
prokázali, vedlo vládu k závěru snížit
vozový park v plánované závodové
dopravě o 4,5 tisíce nákladních a
jiných speciálních vozidel a přibližně
o stojný počet bude možné snížit
vozový park tzv. neplánované dopravy. Uvedené
snížení se pochopitelně musí
promítnout do bilancí nákladních vozů
i do snížení počtu pracovníků.
Ve svém posledním vystoupení na schůzi
Sněmovny národů jsem hovořil o prověrkách
využívání půdy, koncentrace a
specializace zemědělské výroby a o
výrobě a zásobování ovocem
a zeleninou. K závěrům těchto prověrek
se v současné době vracíme.
V uplynulém období jsme věnovali pozornost
využívání zdrojů bílkovin,
příčinám neodůvodněných
rozdílů ve výsledcích hospodaření
zemědělských podniků ve srovnatelných
podmínkách a právě nyní zkoumáme
příčiny stagnace výroby objemné
píce.
Ve všech těchto případech zjišťujeme
možnost mnohem efektivnějšího postupu.
Pokud jde o krmné bílkoviny, došli jsme k poznání,
že využitím domácích zdrojů,
které máme, můžeme získat dalších
135 tisíc tun bílkovin, což představuje
úsporu více než půl miliardy devizových
korun.
Účinná opatření chceme vyvolat
i ve výrobě objemné píce. Značný
přínos pro zemědělskou výrobu
by představovalo i vyrovnání neodůvodněných
rozdílů ve výsledcích zemědělských
podniků. Z našich kontrol vyplynulo, že odstranění
příčin těchto rozdílů,
které jsou v drtivé většině způsobeny
nedostatky subjektivního rázu, představuje
rezervu v zemědělské produkci zhruba 9 %.
Při prosazování hospodárnosti byl
velmi významný podnět k racionálnímu
využívání prostředků na
propagaci. Ačkoliv náklady na ni v poslední
době činily průměrně ročně
skoro 2 mld Kčs, využívání těchto
prostředků nebylo v organizacích cílevědomě
řízeno, docházelo k nehospodárnostem.
účinnost propagace nebyla vyhodnocována a
z těch to prostředků byly dokonce nepřímo
financovány i jiné organizace. A to už nechci
mluvit a nemluvím o případech jejich zneužívání,
ze kterých jsme vyvodili důrazné závěry.
Proto vláda přijala zásady, které
postup v této oblasti přesně regulují.
Jejich účinnost se projevila už v tom, že
proti loňskému roku, kdy bylo v prvním pololetí
čerpáno 700 mil. Kčs na propagaci, je to
za první pololetí letošního roku pouze
280 mil. Kčs, tedy úspora více než 400
mil. Kčs.
K upevnění státní disciplíny
důsledně využíváme i stížností
a podnětu občanů. Z hodnocení prováděných
v podnicích a středních článcích
a v resortech vyplývá, že dochází
k postupnému zlepšování práce
se stížnostmi. Zejména se to projevilo v důslednějším
uplatňování osobní odpovědnosti
a vyvozování závěrů.
Naše poznatky však ukazují, že s dosahovanou
úrovní nemůžeme být zdaleka spokojeni.
Jde o dva základní nedostatky: za prvé, že
přes pozitivní posun ve vyřizování
jednotlivých stížností, kde už
se nesetkáváme s velkými problémy,
se neřeší vždy důsledně
příčiny, které vyvolávají
a proto také nedochází k jejich poklesu,
protože příčiny zde zůstávají
a reprodukují tyto stížnosti.
Druhým problémem je skutečnost, že nejsou
vždy vyřizovány stížnosti v místě
vzniku a proto se občané obracejí na vyšší
a ve značné míře i na ústřední
orgány. To jistě řešení problémů
nejen oddaluje, vyžaduje si vyšších nákladů,
ale vážným důsledkem je to, že
organizace, které měly stížnosti původně
vyřídit, ztrácejí na politické
důvěře.
V náročnosti na prohlubování práce
na tomto úseku proto nelze jakkoliv polevit. Jsme pevně
rozhodnuti takovýto přístup k dopisům
pracujících nekompromisně prosazovat do činnosti
všech orgánů.
Výsledky našich kontrol si v naprosté většině
vyžadovaly rozhodnutí vlády. Přitom
problémy, které byly v kompetenci podniků,
středních článků a ministerstev,
jsme operativně řešili přímo
s těmito orgány. Ze složitosti kontrolovaných
úkolů vyplývá, že dosažení
nápravy ve většině případů
není jen jednorázovou záležitostí.
To ovšem neznamená, že bychom mohli ponechávat
realizaci přijatých opatření volný
průběh. Naopak, musíme důsledně
a náročně působit za aktivní
účasti řídících orgánů
k jejich důslednému uvádění
do života.
Budoucí období, soudružky a soudruzi, před
nás staví neméně náročné
úkoly již proto, že jde o první rok 7.
pětiletky a od samého začátku bude
nutné důsledně vytvářet předpoklady
pro jejich úspěšné zabezpečování.
V návaznosti na naši dosavadní činnost
a vycházeje z hlavních úkolů současného
období, jak vyplynuly z posledního zasedání
ústředního výboru strany, mám
za to, že pozornost kontroly bude vyžadovat například
zabezpečování významných úkolů
státního plánu na rok 1981, a to v zahraničním
obchodě, ve vnitřním obchodě i zlepšování
služeb, zajišťování úkolů
v oblasti paliv a energie včetně výstavby
jaderných elektráren (konkrétně Dukovany),
otázky efektivnosti investic, racionální
hospodaření s masem a další problémy,
jejichž výčet tu nechci provádět.
Soudružky a soudruzi, generální tajemník
naší strany a prezident republiky soudruh Gustáv
Husák na 18. zasedání ústředního
výboru KSČ zdůraznil nutnost upevňování
stranické a státní disciplíny a důsledné
kontroly plnění úkolů. V těchto
směrech musíme v nadcházejícím
období rozvíjet činnost všech článků
kontrolního systému a zásadně posílit
naši organizátorskou úlohu při prosazování
účinnosti kontroly na všech úsecích
a na všech stupních. Tento postup je nutný
tím spíše, že v práci řady
kontrolních orgánů přetrvávají
různé nedostatky jak v obsahu a kvalitě práce,
tak také v tom, že věci nejsou vždy dováděny
do konce. Největší slabiny má stále
kontrola vykonávaná po linii řízení.
Ke všem těmto problémům jsme v souladu
se Souborem opatření ke zdokonalení řízení
národního hospodářství přihlíželi
při rozpracování odpovídajících
návrhů v oblasti zvýšení účinnosti
kontroly. Kromě zvýšení úlohy
výborů lidové kontroly, jejich integrující
úlohy, sledujeme v souboru opatření zkvalitnění
kontroly v činnost i řídících
orgánů a vedoucích pracovníků,
posílení objektivity a účinnosti práce
všech kontrolních orgánů a také
státních inspekcí.
Připravili jsme rovněž opatření
k posílení nezávislosti, objektivity a účinnosti
práce technické kontroly. Materiál je připraven
k projednání ve vládním výboru
a potom, po projednání ve vládě, by
měl být realizován.
Soudružky a soudruzi, doporučení Sněmovny
národů nepovažujeme svou dosavadní činností
za vyčerpaná. Veškerá naše práce
i připravovaná opatření ke zdokonalení
kontroly směřují k tomu, aby se kontrola
v podmínkách zdokonalené soustavy stala účinným
nástrojem státního řízení
při zabezpečování úkolů
dalšího hospodářského a sociálního
rozvoje.
Chtěl bych všem poslancům poděkovat
za aktivní pomoc a podporu v této naší,
ne jednoduché a ne lehké práci, a věřím,
že s touto podporou budeme moci počítat i do
budoucna. Děkuji za pozornost.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi
ministrovi Ondřichovi za jeho vystúpenie. Pýtam
sa poslankyne súdružky Andrejovej, či je spokojná
s odpoveďou? (Poslankyně T. Andrejová:
Áno.) Ďakujem.
Budeme pokračovať v rozprave. Teraz vystúpi
súdružka Zabová a pripraví sa poslanec
Kopřiva.
Poslankyně G. Zabová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, otázky intenzívneho
a efektívneho využívania pracovnej sily, vedomostí,
schopností, skúseností a školskej kvalifikácie
pracujúcich, boli okrem iného predmetom prieskumu
poslancov Kultúrneho výboru Snemovne národov.
Dovoľte mi, aby som poukázala na niektoré naše
poznatky.
Zriaďovanie stredných odborných učilíšť
patrí k najzložitejším a ekonomicky najnáročnejším
úlohám novej výchovno-vzdelávacej
sústavy a nesie so sebou aj mnohé problémy.
Tie sa týkajú tak stránky obsahovej, ako
aj organizačnej, kádrovej a materiálnej.
Prenikavo sa zvýšil podiel teoretického vyučovania
v učebných plánoch a z toho vyplýva
priama požiadavka na nové učebne, vybavené
modernou didaktickou technikou, lebo terajšie sú prevažne
veľmi zastaralé. Z hľadiska súčasnej
situácie v investičnej výstavbe je však
táto požiadavka nereálna. Preto si podniky
pomáhajú zriaďovaním provizórnych
učební a zvyšovaním smennosti vyučovania.
Situácia by sa zlepšila, keby väčšia
časť objektov, ktoré pôvodne slúžili
výchove učňovského dorastu a dnes
sú využívané k iným účelom,
boli vrátené.
Predĺžením prípravného obdobia
učňov v dielňach učilíšť
alebo učebných závodoch narastá aj
potreba pracovných miest praktického vyučovania.
Tomu bráni dobre známa nadväznosť plánu
pracovných síl. Riešenie individuálnej
formy výuky a koncentrácie učebných
odborov si vyžaduje výrazné rozšírenie
ubytovacích kapacít. To predstavuje ďalšie
oprávnené nároky na investície.
Tieto skutočnosti, vyplývajúce z nového
poňatia výchovy učňov, sa dostávajú
do rozporu s praktickými a reálnymi možnosťami
podnikov a v niektorých prípadoch dochádza
až k neriešiteľným situáciám.
Pri zriaďovaní stredných odborných učilišť
v dôsledku nedostatku pracovných síl sa tiež
vyskytujú názory podnikov, že budú zabezpečovať
výuku a výchovu len pre svojich učňov
a nebudú uvoľňovať majstrov odbornej výchovy
a kapacity pre učňov iných organizácií.
To však vážne ohrozuje výchovu učňov
pre drobné organizácie, ktoré nemôžu
mať svoje vlastné učiliská. Naopak,
situácia si vyžaduje, aby tam, kde je to možné
a účelné, boli zriadené stredné
odborné učilištia a nielen rezortné
pre jednu profesiu. Uvedený problém sa týka
najmä odvetvia obchodu, miestneho hospodárstva a služieb.
Prestavba učňovského školstva vytvorila
ešte ďalšie závažné problémy,
ktoré nie sú domyslené, na ktoré zatiaľ
vedenie učilíšť a podnikov, ale ani príslušné
centrálne orgány nevedia dať odpoveď.
Ide napríklad o problém detí z ôsmych
a deviatych ročníkov základnej školy
vo veku 14 a 15 rokov, ktoré so slabším prospechom
budú zaradené do dvojročných učebných
odborov. Učebný odbor ukončia vo veku 16-17
rokov, ale do dielenskej prevádzky alebo na stavbu do 18.
roku nemôžu byť zadelené. Neviem, či
sa niekto zamyslel nad tým, čo budú organizácie
s týmito mladými ľuďmi jeden až dva
roky robiť? Upozorňujeme na tieto poznatky preto,
lebo potrebujú naliehavé riešenie tak vo vzájomnej
medzirezortnej spolupráce, ako aj v spolupráci s
národnými výbormi a za podpory spoločenských
organizácií, predovšetkým Revolučného
odborového hnutia.
Obsahová a organizačná prestavba prípravy
mládeže pre robotnícke povolania zvyšuje
nároky predovšetkým na politické, pedagogické,
morálne a odborné kvality všetkých výchovných
pracovníkov. Ich úroveň a spoločensko-sociálne
postavenie však u všetkých kategórií
nezodpovedá súčasným požiadavkám
a potrebám.
Ide o učiteľov teoretických predmetov, o majstrov
odbornej výchovy, ktorí vedú praktické
vyučovanie v dielňach a o vychovávateľov,
ktorí sa venujú učňovskej mládeži
v ich mimoškolskom a mimopracovnom čase v internátoch
a pod.