Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Horečnej,
slovo má poslanec Huml, pripraví sa poslankyňa
Andrejová.
Poslanec A. Huml: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dnes projednáváme závažnou
otázku "Péče socialistické společnosti
o plánovité rozmísťování
pracovních sil v našem národním hospodářství".
Proto mi dovolte, abych se ve svém vystoupení zmínil
o tom, jak se uplatňuje a rozvíjí komplexní
péče o pracující a jak tato oblast
ovlivňuje stabilizaci pracovních sil.
Práce a její podmínky mají v životním
způsobu a životním rozhodování
lidí prvořadé místo. V nejobecnějším
zjednodušeném vyjádření - dobrá
práce a dobré pracovní podmínky lidi
přitahují, v opačném případě
se setkáváme s růstem fluktuace, překračující
přirozenou normální míru.
V přípravě na dnešní jednání
věnoval výbor pro sociální politiku
velkou pozornost otázkám spojeným s vývojem
péče o pracovníky. Posoudili jsme dosažené
výsledky v této oblasti, o kterých nás
informovalo federální ministerstvo práce
a sociálních věcí. Kromě toho
jsme provedli několik skupinových poslaneckých
průzkumů, při nichž jsme se zajímali
o to, jak opatření, přijatá v oblasti
péče o pracovníky, působí na
stabilizaci pracovníků.
Rozbor plnění komplexních programů
péče o pracovníky ukázal v souladu
s tím, co jsme si ověřili přímo
v závodech, že existují podstatné rozdíly
v dosažení úrovně péče
o pracovníky. Mezi potěšitelné výsledky
patří například to, že nejvyšší
podíl finančních prostředků
se vydává na zlepšování pracovního
prostředí, bydlení, výchovu a vzdělávání
pracovníků.
Například v roce 1978 výdaje na zlepšování
pracovního prostředí dosáhly téměř
9 mld Kčs a tvoří více než 30
% z celkových výdajů podniků na sociální
účely.
Pozitivních výsledků bylo dosaženo například
i v rozvíjení závodního stravování,
které má vliv na zdraví, pracovní
výkon i celkovou spokojenost zaměstnanců.
Výdaje v této oblasti dosáhly dvě
a půl mld Kčs, což je 10 % celkových
výdajů v oblasti péče o pracovníky.
Z celkového počtu pracovníků se v
závodních jídelnách stravuje téměř
34 %. Nejrychlejšími tempy se v uplynulém období
rozvíjela dětská předškolní
zařízení. Za poslední tři roky
se zvýšil počet míst v závodních
a sdružených předškolských zařízeních
o 100 tis. míst a výdaje na rozšiřování
jejich kapacity, modernizaci, vybavení a provoz činí
ročně 1 mld Kčs.
Na záměry plánu se rovněž zvýšily
pracovní úvazky lékařů v závodních
zdravotnických zařízeních i počet
prováděných preventivních lékařských
prohlídek. Tyto souhrnné pozitivní údaje
bych mohl doložit desítkami konkrétních
příkladů tak, jak jsme je zjistili při
průzkumech v závodech.
To svědčí o tom, že komplexní
programy péče o pracovníky položily
dobrý základ pro řízení sociálně
politických činností, daly této činnosti
dlouhodobější perspektivnost a umožnily
její cílevědomější rozvoj.
Přes tyto jednoznačně pozitivní výsledky
je však třeba vidět nedořešené
otázky a slabá místa, která se nám
zatím nedaří úspěšně
komplexněji řešit.
Mezi ně patří, bohužel, i nepříznivý
vývoj fluktuace. V komplexních programech péče
o pracovníky je plánováno snížení
fluktuace na 5,2 %. Tyto záměry se však zatím
nedaří plnit.
V loňském roce se pohybovala fluktuace v průmyslu
kolem 9 % a ve stavebnictví dokonce kolem 14 %, i když
mezi jednotlivými podniky i resorty jsou značné
rozdíly.
Snížení nežádoucí fluktuace
se proto musí stát prvořadým předmětem
zvláštní pozornosti řídících
hospodářských pracovníků i
odborových funkcionářů. Podle rozsahu
fluktuace můžeme posuzovat rozsah a úroveň
poskytované péče o pracovníky. Obyčejně
tyto ukazatele mají úzkou spojitost. Proto se fluktuace
stává důležitým ukazatelem kvality
řízení řady oblastí práce
a života lidí.
Chceme-li v souladu se závěry XV. sjezdu KSČ
dynamicky rozvíjet naši ekonomiku, neobejdeme se pochopitelně
bez růstu produktivity práce. Abychom plnily tento
základní předpoklad pro rozvoj naší
ekonomiky, k tomu bychom měli lépe než dosud
využívat všechny dostupné prostředky.
Mezi ně patří i to, aby lidé pracovali
ve své profesi, aby skutečně využívali
získanou kvalifikaci, aby mohli na tomto základě
zvyšovat i svou zručnost, dovednost a pracovní
výkonnost.
A tohle všechno se nám nepodaří dosáhnout
bez potřebné stabilizace pracovníků.
Celostátní průměr pracovní
fluktuace se pohybuje kolem 12 %, ale v mém volebním
obvodu v okrese Chomutov dosahuje až 16 %, což v praxi
znamená, že v průběhu pěti let
odešlo z podniků Chomutovska na 11 800 pracovníků
a nově nastoupilo 15 500, to znamená, že v
průběhu této doby se teoreticky vyměnilo
85 % všech pracovníků. Podíváme-li
se na tento pohyb pracovních sil z hlediska ekonomického
a pokusíme-li se vyčíslit ztráty způsobené
podnikům a národnímu hospodářství
takovouto vysokou fluktuací, do spějeme rozhodně
k nezanedbatelným částkám.
Například v hutních podnicích náklady
spojené s příchodem a odchodem jednoho pracovníka
jsou odhadovány částkou 61 tis. Kčs.
V energetice se tato částka pohybuje kolem 58 tis.
Kčs a ve strojírenství činí
asi 32 tis. Kčs. Vezmeme-li v úvahu pouze přibližný
velmi nízký průměr fluktuačních
nákladů v sedmi sledovaných podnicích
Chomutovska odhadem 20 tis. Kčs, průměrné
roční odhady činí 46 mil. Kčs
ztrát, a za pět let, kdy z podniku odešlo 11
800 pracovníků, představují tyto náklady
částku 286 mil. Kčs, přičemž
je třeba vzít v úvahu, že se jedná
pouze o reprezentanty 68 % ze všech pracovních sil
v okrese, a podle současných ukazatelů, které
se pohybují kolem 4 tis. pracovníků ročně,
představují tyto ztráty asi 100 mil. Kčs.
Díváme-li se takto na fluktuaci, musíme si
uvědomit, že zájem na účelnou
stabilizaci pracovníků se musí podstatně
zvýšit.
Nemůžeme pouze konstatovat, kolik miliónů
nás stojí takovéto špatné hospodaření
s pracovní silou, ale musíme hledat účinnější
cesty a způsoby, jak zabránit zbytečným
odchodům z pracovišť, které naší
společnosti - nám všem - vlastně vyhánějí
peníze z kapsy, snižují produktivitu a ve svých
konečných důsledcích mohou negativně
ovlivňovat i růst životní úrovně.
Domnívám se, že stabilizace pracovníků
by se měla stát jedním z významných
kritérií při hodnocení řídící
a organizátorské práce hospodářských
pracovníků.
Snad by se neúměrně vysoká fluktuace
měla také zohledňovat při stanovení
plánu pracovních sil a podnikům, které
se nedokáží vypořádat s fluktuací,
by neměly být tak benevolentně přidělovány
další pracovní síly.
Námi prováděné průzkumy ukázaly,
že tam, kde se věnuje řádná péče
o pracovní a životní prostředí,
se fluktuace podstatně snižuje. Dobrou zkušenost
jsme v tomto směru získali v Železárnách
a drátovnách v Bohumíně. I když
je zde s. místopředseda Vedra kritizoval, za 14
% - ale oni před tím měli 27 %. Snížení
o 15 % je dost výrazný úspěch.
Takto bych mohl hovořit o řadě dalších
podniků, kde dosahují ve stabilizaci pracovníků
dobrých výsledků.
Pokud se podíváme na námi zjištěné
faktory, které fluktuační trendy ovlivňují,
můžeme konstatovat, že velmi silně ovlivňují
rozhodování pracovníků k odchodu,
zejména charakter vykonávané práce,
úroveň pracovního a životního
prostředí v podniku a v místě bydliště
a úroveň podnikové péče o pracovníky.
Příznivý vliv na snížení
fluktuace pracovníků má i bytová politika
podniků. Podle mého názoru by pro stabilizaci
pracovníků bylo dobré ještě promyslet
těsnější ekonomickou vazbu, aby pracovník,
který byt získá prostřednictvím
podniku, byl více ekonomicky vázán v podniku
setrvat.
Pozitivní úlohu ve stabilizaci pracovníků
sehrává i kvalifikace. Praxe potvrzuje, že
pracovníci, kteří si zvyšují
kvalifikaci v souladu s potřebami podniku, mění
méně zaměstnání než pracovníci
nekvalifikovaní.
K fluktuaci zejména v posledním období podstatnou
měrou přispívá i způsob řešení
náborových a věrnostních stabilizačních
příspěvků. Jejich četnost a
značný rozsah už dnes působí
mnohde spíše destabilizačně.
Domnívám se, že by bylo správné
současný stav náborových příspěvků
přehodnotit, vytvořit skloubený systém
skutečných priorit, v nichž by výraznější
úlohu sehrávala podniková a osobní
hmotná zainteresovanost spolu s vytvářením
dobrých pracovních a sociálních podmínek
pro pracovníky.
To je zřejmě cesta, která by nám měla
napomoci řešit nežádoucí pohyb
pracovních sil.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Humlovi
za jeho vystúpenie. Udeľujem slovo poslankyni Andrejovej.
Poslankyně T. Andrejová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, na minulej 4. samostatnej schôdzi
Snemovne národov sa prijalo uznesenie k všestrannému
skvalitneniu činnosti celého kontrolného
systému. Mám dotaz na ministra predsedu Výboru
ľudovej kontroly ČSSR súdruha Ondřicha,
ako sa toto uznesenie zabezpečuje a aké opatrenia
sa pripravujú na zvýšenie účinnosti
kontrolného systému a jeho jednotlivých článkov
v rámci Súboru opatrení na zdokonalenie sústavy
plánovitého riadenia národného hospodárstva
po roku 1980. Ďakujem.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Andrejovej.
Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerušujeme
naše rokovanie na obedňajšiu prestávku.
Predovšetkým prosím členov návrhovej
komisie, aby sa teraz ihneď zišli v miestnosti č.
449 na tomto poschodí.
V rokovaní budeme pokračovať poobede, presne
o 13.20 hodín. Schôdzu bude viesť podpredseda
Snemovne národov súdruh Vladimír Vedra. Po
prestávke najskôr vystúpi minister-podpredseda
Štátnej plánovacej komisie súdruh Janza,
aby odpovedal na otázku poslankyne Bernáškovej.
Potom bude pokračovať rozprava, v ktorej ako prvý
vystúpi poslanec Zahradník.
(Jednání přerušeno ve 12.12 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.20 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Sněmovny národů Vladimír Vedra.)
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Vážené soudružky a soudruzi
poslanci, zahajuji přerušené jednání.
O slovo se přihlásil ministr-místopředseda
Státní plánovací komise ČSSR
soudruh Janza, aby odpověděl na otázku poslankyně
Bernáškové.
Ministr-místopředseda SPK ČSSR V. Janza:
Vážené súdružky, vážení
súdruhovia poslanci, dovoľte mi podať vám
stručné vysvetlenie k postavenej otázke,
ako je to s nedostatkom pracovných síl v našej
ekonomike, aké opatrenia a riešenia pripravujeme pre
7. päťročnicu. Dať odpoveď na danú
otázku znamená predsa len v stručnosti uviesť
niektoré závery, ktoré sú dôležité
pre to, aby sme mohli správne na túto otázku,
dotýkajúcu sa problematiky pracovných síl
pre 7. päťročnicu odpovedať.
Je skutočnosťou, že objektívny vývoj
vedie k tomu, že prírastok pracovných síl
pre 7. päťročnicu je najnižší
v porovnaní s predchádzajúcimi päťročnicami.
Rozhodujúca príčina toho spočíva
v tom, že prírastok produktívneho obyvateľstva
je jedným z najnižších. V ČSR bude
v prvých rokoch 7. päťročnice prírastok
obyvateľstva v produktívnom veku dokonca mínusový.
Prírastok bude až v posledných rokoch, ale
za celú päťročnicu tvorí v ČSR
zhruba 1000 ľudí. V SSR je situácia lepšia;
aj v tejto oblasti však prírastok podstatne klesá
oproti 6. päťročnici, kedy bol prírastok
produktívneho obyvateľstva zhruba 98 000. Pre 7. päťročnicu
tento prírastok činí 75 000 obyvateľov
v produktívnom veku.
To je objektívny vývoj. Už z tohto hľadiska
treba vidieť, že kľúčové riešenie
tejto otázky pre 7. päťročnicu je vo využití
existujúcich zdrojov pracovných síl, ktoré
v republike máme. (To je zhruba 7,5 mil.)
Stav a vývoj využitia fondu pracovného času
v našej ekonomike je nedostatočný a dokonca
sa zhoršuje. V roku 1975 bol fond pracovného času
využívaný na 92,3 %, v roku 1978 na 92,0 %
a v roku 1979 na 91,7 %. To znamená, že oproti roku
1975 sme sa zhoršili o 0,6 %. Pritom jedna desatina % pracovného
času znamená 2000 pracovníkov. Zhoršením
využitia pracovného času sme stratili 12 tisíc
pracovníkov pre ekonomiku.
Cesty k lepšiemu využitiu fondu pracovného času
sú známe. Je to predovšetkým primitívne
a normálne dodržiavanie pracovného času.
Veľmi dobre všetci vieme, ako na tom v tejto oblasti
sme, ako nedostatočne, neprincipiálne a nedôsledne
tieto otázky riešime každý na svojom pracovisku.
Po druhé je to rytmičnosť výroby, organizácia
výroby, vrátane potrebného materiálneho
zabezpečenia. Aj v tom máme určité
problémy. Z toho hľadiska treba posudzovať aj
tzv. nadčasy, ktoré rastú. To nemusí
byť vždy špatné. Špatné je to
však predovšetkým z toho hľadiska, že
nedostatočne využívame pracovný čas.
Pôsobí tu niekedy aj osobná zainteresovanosť,
pretože nadčasy sa platia podstatne viac ako normálny
pracovný čas. V týchto otázkach nie
vždy postupujeme tak, ako to na nás doba vyžaduje.
Posledná vec, ktorá tiež nie je priaznivá,
je otázka nemocnosti. Nejde o normálnu nemocnosť,
ale o tzv. mimopracovné úrazy, ktorých počet
v poslednom čase rastie.
Cesty k lepšiemu využívaniu pracovného
času poznáme, len ich treba dôslednejšie
a principiálnejšie, nielen v obecných referátoch,
ale na konkrétnych pracoviskách presadzovať.
Druhou rovnako zložitou oblasťou je otázka zlepšenia
štruktúry pracovníkov. Hovoríme o nej
už tiež veľmi dlho, predovšetkým z
toho hľadiska, že v celkovom počte zamestnanosti
v priemysle, ale aj v stavebníctve sa nám zhoršuje
alebo znižuje podiel robotníkov, to znamená,
najaktívnejšia zložka výrobného
procesu. Keď prerokúvame v pláne otázky
prírastku, vždy sa argumentuje potrebnosťou väčšieho
prírastku pracovníkov pre riešenie výrobných
problémov. Život a vývoj je bohužiaľ
taký, že podiel robotníkov v posledných
5 rokoch klesá. V roku 1976 bol podiel robotníkov
68,2 %, v roku 1979 67,5 %.
Celý súbor tzv. technických pracovníkov,
pracovníkov na úseku riadenia a správy, nevýrobnej
sféry, kultúry, zdravotníctva, vedy a podobne
sa ustavične zvyšuje. Objektívne treba povedať,
že v poslednom čase sme zaznamenali zníženie
podielu pracovníkov v oblasti riadenia a správy.
Na druhej strane je zrejme objektívnou skutočnosťou
potreba rastu vedeckých a technických pracovníkov,
avšak za predpokladu, že z tohto rastu je konkrétny
efekt v rozvoji techniky, v rozvoji výroby a v užití
produkcie. Zatiaľ však je vývoj taký,
že podiel týchto pracovníkov rastie, efekt
z nich je však relatívne menší.
Otázka štruktúry pracovníkov je skutočne
záležitosťou terciárnej sféry.
Možno, že si niekto z vás spomenie, že som
o tejto otázke hovoril asi pred rokom, keď sme tu
o tomto probléme diskutovali. Ide o to, že v celej
terciárnej sfére máme zhruba 37 % z celkového
počtu pracovníkov. Argumentuje sa, že je to
celkom normálny podiel, ktorý je charakteristický
pre priemyslovo vyspelé krajiny. S tým treba súhlasiť.
Faktom však je, že tento argument nemôžeme
brať jednostranne ako rozhodujúci - tak to majú
inde, máme to mať tiež tak. Musíme porovnávať,
akú produktivitu práce majú v týchto
vyspelých štátoch. Z tohto hľadiska sme
v určitej nevýhode, pretože v porovnaní
s priemyslovo vyspelými krajinami máme zatiaľ
produktivitu práce nižšiu. Aby sme dostatočne
zabezpečili našu spoločnosť vo výrobnej
oblasti, je zrejme treba do výrobnej sféry dávať
viac, samozrejme za predpokladu lepšieho využitia, ako
som už o tom hovoril. Nie je možné riešiť
situáciu tým, že budeme ustavične zvyšovať
podiel pracovníkov terciárnej sféry, nielen
v pláne, ale aj v realizácii.
Ak niekde máme problémy s plnením plánu
v štruktúre, tak je to i táto oblasť,
pretože oproti plánu sa počet a rozsah pracovníkov
v terciárnej sfére prekračuje, a to nie stovkami,
ale tisíckami ľudí, naproti tomu v priemysle,
v stavebníctve, v doprave, sa počty pracovníkov
nezabezpečujú.