Úterý 23. října 1979

Výbor pro průmysl, dopravu a obchod se především zaměřil na problémy kvalitativní kontroly výrobků a dále na poznatky z kontrol, prováděných ve vnitřním obchodě a v resortech paliv a energetiky a zahraničního obchodu. Předmětem své pozornosti rovněž učinil poznatky kontroly v oblasti vynálezů a objevů a v oblasti normalizace a měření a posoudil výsledky výboru lidové kontroly, vztahující se k přepravě uhlí a zabezpečování potřeb národního hospodářství a obyvatelstva palivy a energií.

Výbor konstatoval, že na úrovni zmíněných resortů jsou plněny zásady stanovené vládou pro kontrolu. U kontrolních akcí prováděných jiným než kontrolním útvarem federálního ministerstva paliv a energetiky by však měla být stanovena osobní odpovědnost za zjištěné nedostatky, resp. bylo by třeba prohloubit spolupráci kontrolního útvaru s ostatními útvary a s orgány výboru lidové kontroly. U federálního ministerstva zahraničního obchodu došel k závěru, že kontroly bude třeba považovat za skončené teprve tehdy, dojde-li k trvalé nápravě. Je toho názoru, že by prospěla daleko větší součinnost kontrolních složek resortu s kontrolními útvary výrobních resortů. Doporučil současně vytvořit v kontrolní činnosti resortu větší prostor a podmínky pro kontrolu tzv. protisměrných dovozů a vývozů a pro kontrolu porušování monopolu zahraničně obchodní činnosti.

V oblasti správy vynálezů a objevů zdůraznil potřebu zodpovědnějšího přístupu jednotlivých hospodářských článků k plnění zákona č. 84/1972 Sb. a Úřadu pro vynálezy a objevy potřebu vyvíjet větší tlak na tyto články a zvýšit pozornost přenášení osvědčených zlepšovacích návrhů do dalších organizací.

Pokud se týče kvality výrobků, výbor považoval za nutné zejména zdůraznit, že jejímu nezbytnému růstu musí hlavně napomáhat důsledné uplatňování zásady, že v národním hospodářství bude placeno nikoliv za každý vyrobený výrobek, ale jen za kvalitní výrobek.

V oblasti obchodu a služeb ukazují poznatky výborem získané též na potřebu, projednávat na plénech národních výborů všech stupňů zejména závažné podněty a připomínky tzv. spotřebitelských rad.

Výbor pro zemědělství a výživu podrobněji zhodnotil provádění komplexních revizí hospodaření v zemědělských podnicích, činnost volených revizních komisí a plnění předpisů upravujících dodavatelsko-odběratelské vztahy, jakož i opatření přijatých k provozování přidružené výroby. Svou pozornost věnoval též plnění některých úsporných a racionalizačních opatření v zemědělství a s nimi spojeným problémům, šetření stížností a podnětů pracujících k uplatňování zásad o zajišťování kontroly v národním hospodářství a ve státní správě.

Ve svých závěrech doporučil zavést provádění komplexních revizí hospodaření u zemědělských družstev a společných podniků ve Slovenské socialistické republice tak, jako je tomu v České socialistické republice. Doporučil rovněž vytvářet v širší míře podmínky pro činnost odborného kontrolního aparátu v oblasti státní správy a pro činnost volených revizních komisí v družstevních zemědělských organizacích. Zvláště pak zvýšit celkovou úroveň kontrolní činnosti po linii řízení, a to zejména při řešení různých nedostatků a rezerv, které se při plnění náročných úkolů této pětiletky vyskytují.

Výbor pro sociální politiku se zaměřil na kontrolu zlepšování pracovního prostředí a dodržování předpisů o ochraně a bezpečnosti při práci a na ochranu zdraví při práci žen. Poukázal na některé problémy, kterým bude třeba věnovat větší pozornost. Zejména stále vysokému podílu přesčasové práce a povolovaným výjimkách ze zákazu noční práce žen, resp. dořešení otázek, týkajících se prací zakázaných ženám. Poukázal rovněž na opakující se případy nepoužívaných, funkčně či kvalitou méně vyhovujících ochranných pracovních prostředků, a na případy časového nesouladu výstavby nových provozů a jejich hygienických a sociálních zařízení. V souvislosti s tím upozornil na to, že na řídících orgánech a zejména po linii odborových orgánů bude nutné s ještě větší důsledností přistupovat ke kontrolám plnění norem, týkajících se péče o zdraví při práci a pracovních podmínek žen a vyvozovat z jejich neplnění odpovídající postihy. Dále upozornil na potřebu, zařadit výrobu ochranných pracovních pomůcek do státního plánu a vhodně zkoordinovat k ní výzkumnou činnost a její zaměření na vyšší funkčnost a kvalitu těchto prostředků.

Výbor kulturní se zaměřil na ověření, jak národní výbory a ostatní příslušné orgány uplatňují svá kontrolní práva v oblasti školství a kultury. Konstatoval zvýšení intenzity, kvalit a účinnosti kontrolní činnosti národních výborů a jejich komisí v těchto oblastech. Poukázal však také na to, že poznatky z inspekcí a státního dozoru by měly být vyššími orgány soustavněji využívány, resp. že stále se ještě málo uplatňuje rozšiřování zkušeností z výchovné a vzdělávací práce vynikajících učitelů.

Výbor dále konstatoval, že v oblasti kultury není kontrolní činnost přes určitá zlepšení bez problémů a že postrádá důslednější závěry i systematičtější provádění. Výbor je toho názoru, že zejména oblast tzv. populární hudby by vyžadovala určitý koordinační orgán, přihlížející k estetickému a kvalitativnímu ujasňování široké oblasti této hudby. Doporučuje vybudovat v oblasti kultury dokonalý kulturní a inspekční systém, věnovat zvýšenou pozornost i struktuře, výchovnému zaměření a úrovni jednotlivých akcí, provést důslednou integraci kulturních zařízení v okresech a krajích a zajistit jednotné řízení a koordinaci plánovaných akcí.

Výbor pro plán a rozpočet zhodnotil zvláště poznatky získávané kontrolami při uskutečňování státní politiky v oblasti cenové, finanční a devizové a při využívání soustavy sociálně ekonomických informací pro řídící a kontrolní činnost. Konstatoval, že přes dílčí pozitivní výsledky je v cenové, finanční a devizové oblasti stále kontrolami zjišťováno dost nedostatků a nesprávností, jejichž důsledky oslabují úroveň plánovací činnosti a nepříznivě ovlivňují dosahované hospodářské výsledky.

Výbor proto zdůraznil potřebu uplatňovat v oblasti správy a kontroly státních příjmů progresívní prvky kontrolní činnosti, lépe využívat její rezervy a prohloubit též jak součinnost finančních správ s pobočkami SBČs, tak s orgány státní prokuratury. Federálnímu ministerstvu financí doporučil prohloubit metodickou pomoc orgánům kontroly v oblasti financí a pomoc při růstu jejich kvalifikace, jakož i zvýšit dohled na činnost těch středních článků řízení, které vykazují nižší účinnost revizí, nebo z jejich programu vypouštějí závažnější revizní úkoly. V oblasti cenové poukázal na nutnost pokračovat v intenzifikaci cenových kontrol a vyvozování důsledné odpovědnosti za zjištěné nedostatky v tvorbě a dodržování cen. Spolu s tím pak zvýšit i tlak na aktivizaci vnitřního kontrolního systému na všech stupních řízení výrobních organizací, resortů a národních výborů, s cílem účinněji napomáhat k potlačování negativních jevů cenové praxe a působit k upevňování cenové kázně. Přitom též zlepšit postavení a pravomoc cenových útvarů v organizačních řádech.

Pokud jde o devizovou oblast, výbor poukázal na rostoucí význam důsledného a nekompromisního devizového dohledu a celních kontrol a nezbytnost využívat všech systémů postihu organizací i jednotlivců, kteří by nerespektovali náročné požadavky soudobého devizového hospodářství, neboť jeho hlavním nositelem jsou jednotlivé články hospodářského řízení a jednotliví občané. Federálnímu statistickému úřadu výbor doporučil zvyšovat adaptabilitu statistických informací na změny plánovací metodiky a systému hodnocení, a zvýšit adresnost závěrů o zjišťovaných nedostatcích. Výboru lidové kontroly doporučil výbor věnovat zvýšenou pozornost opakovaným stížnostem pracujících a vyhodnocování účinnosti původně k nim přijatých opatření.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, ve svých poznatcích, popř. závěrech výbory všeobecně poukazují na významnou především preventivní, ale i represívní úlohu kontroly a zvláště na to, jakou pomoc představuje kontrola při řešení různých problémů společenského rozvoje a při odstraňování příčin nedostatků, které tento rozvoj brzdí.

Přitom zdůrazňují, že jedním z hlavních požadavků kladených na úroveň kontroly musí vždy být její účinnost. Její míra by neměla být v žádné sféře měřena jen počtem provedených akcí, či podaných zpráv a sepsaných protokolů, ale podílem výsledků kontroly na zabezpečení klíčových a prioritních úkolů naší ekonomiky, řešení s nimi spojených problémů, odhalování a využívání ekonomických rezerv a zkvalitňování řízení. Zejména však zjednání a dosahování skutečné, resp. trvalé nápravy shledaných nedostatků, popř. vyřešení otázek systémového charakteru.

Vždyť prováděná opatření nebývají vždy dostatečně úměrná zjišťovaným skutečnostem, nebo nejsou prováděna v relativně krátké době a zaměřována na podstatné otázky a nejsou schopna vyvolávat účinný tlak na důslednou a v potřebném rozsahu uskutečňovanou nápravu. Je proto nutné též v širší míře plánovat prověrky plnění opatření stanovených k nápravě a pro jejich plnění vytvářet na příslušných místech odpovídající podmínky a kapacitní předpoklady. Svůj díl na sledovaných nápravách musí mít též lepší vytyčování a projednání jejich hlavních směrů s pracujícími a s jejich společenskými orgány, s cílem koordinovat zaměření jejich pozornosti na odstranění vytýkaných závad a na činnosti, při nichž, resp. v jejichž souvislostech tyto zásady vznikají.

Poznatky výborů rovněž ukazují na to, že v kontrolním systému zůstává nadále jeho hlavním článkem především osoba každého vedoucího pracovníka a jím k dosažení stanoveného cíle a žádoucího efektu prováděná kontrola. Tato kontrola však musí působit jako neoddělitelná součást řídící práce jak v nejbližším pracovním okruhu, tak v podřízených článcích. Zatím ještě nelze říci, že by z toho vyplývající možnosti byly soustavně využívány, že by se staly vžitými a byly všestranně a soustavně uplatňovány. Také uplatňování "Zásad" stanovených od roku 1975 není, ani po několika letech jejich platnosti, ještě plně úměrné jejich významu a zůstává hlavně záležitostí orgánů lidové kontroly.

V neposlední řadě ukazují všeobecné poznatky výborů, že vysoká účinnost kontrolní práce je závislá na používání neformálních, konkrétním úkolům odpovídajících metod, uvážlivé přípravy akcí a účelné spolupráce kontrolního aparátu. K této oblasti je nutno říci, že v praxi ještě není uplatňována stejná náročnost na kvalitu a úroveň práce jednotlivých složek kontrolního systému, a že proto dosahované výsledky zůstávají spíše adekvátní osobní iniciativě, míře odpovědnosti a vynakládanému úsilí jednotlivých jeho pracovníků, resp. pracovních skupin.

Všeobecné poznatky našich výborů přinesly též potvrzení toho, jak významnou součást organizace kontrolních prací představuje plánování kontrolních akcí, ve spojení s jejich včasnou přípravou a stanovením postupu, popř. stanovením koordinovaného postupu u společných akcí orgánů kontrolního systému.

Dosavadní zkušenosti s touto koordinací ukazují na určité rezervy, zvláště když tato koordinace zůstane plně nevyužita, nebo když bývá pojata příliš formálně, či není spojena též s výměnou poznatků a zkušeností, důležitou z hlediska poznávání nových forem a tendencí nežádoucích jevů. Zlepšení koordinací by mělo vést též k tomu, že na některých místech si nebudou kontroly - obrazně řečeno - "podávat dveře", jak jsme to např. slyšeli od vedoucích představitelů JZD Slušovice, i jiných podniků, a že ke kontrolním zásahům a výkonům bude docházet méně často, ale v komplexnější podobě.

Potřeba zvyšovat účinnost koordinace plánů kontrolní činnosti vyžaduje, aby výbory lidové kontroly zaměřovaly své působení více na činnost odborných kontrolních útvarů a více se zabývaly zvláště účinností práce různých státních inspekcí a dozorů, neboť význam jejich působení se v souvislosti se stoupajícími nároky na kvalitu společenské práce a na společenské úspory neustále zvyšuje.

Poznatky výborů ukazují rovněž na důležité sjednocování sil kontrolního systému při společensky významných kontrolních akcích a na potřeby jednotného působení kontroly při řešení klíčových a prioritních problémů rozvoje a odstraňování zjišťovaných překážek. Výbory zdůrazňují zvláště otázku hlavních článků těchto problémů, protože spatřují nezbytnost jednotně postupovat v kontrole jen tam, kde je to v zájmu rozvoje nejvíce zapotřebí a ne tam, kde by šlo jen o úkoly okrajového významu.

V neposlední řadě spatřují dosažení vyšší účinnosti kontrolní práce též v tom, že na orientaci, kvalitu a akceschopnost kontroly budou ve všech článcích kontrolního systému kladeny prakticky stejné nároky a že při hodnocení výsledků budou používána stejná kritéria. V tom směru máme ještě v našem systému nejen určité mezery, ale i povinnost zbavovat jednotlivé články tohoto systému vlivů resortismu. Výbory jsou toho názoru, že všechny tyto články jsou ve své podstatě a ve svém funkčním poslání důležitými politickými nástroji společnosti, které musí spojovat jediný společný cíl a které může od sebe oddělovat jen jejich diferencovaná úloha a s ní spojená dělba práce.

Vážené soudružky a soudruzi, poznatky výborů ukazují, že po věcné stránce se z hlediska soudobých problémů musí pozornost dalších kontrol zvláště orientovat na otázky, které souvisejí s prosazováním linie zvyšování efektivnosti a kvality, či hospodárného a účinného zhodnocování surovin, materiálů a energie, a dále na zabezpečování rozhodujících úkolů v odvětví paliv a energie, strojírenství, dopravy, stavebnictví, zemědělství a zahraničního obchodu.

V popředí jejich pozornosti musí rovněž stát zajišťování potřebné úrovně vnitřního trhu, kvality a sortimentu zboží, činnosti obchodu a služeb placených obyvatelstvem. Zvláštní pozornosti si rovněž vyžaduje zdokonalování přípravy a realizace úkolů investiční výstavby, včetně plnění úkolů souvisejících s lepším využíváním stávající materiálně technické základny a se včasným uváděním nových kapacit do provozu.

Nemalé úkoly však musí kontrola splnit též při zvyšování úrovně řídící práce, zlepšení stavu dodavatelsko-odběratelských vztahů, energičtějšího uvádění výsledků vědy a výzkumu a technického rozvoje do hospodářské praxe, a zejména v prosazování důsledného dodržování kázně a disciplíny v nejrůznějších oblastech našeho společenského života, tedy i při dodržování pracovních režimů i ochrany a bezpečnosti při práci.

Půjde však také o to, aby každá složka kontrolního systému sama, či ve vzájemné spolupráci, pečovala o neustálé zvyšování politické a odborné úrovně svých pracovníků; vedla je k dosahování vysoké účinnosti jejich práce ve smyslu kritérií, o nichž jsem hovořil; dbala přitom též o správný přístup k upozornění a stížnostem pracujících i důchodců, pružně je řešila a neopomíjela rozvíjet v účelném měřítku též své preventivní působení.

Dovolte mně k tomu závěrem podotknout, že právě v období, do něhož nyní vstupujeme, by se mělo plné rozvinutí společenských kontrolních funkcí a široká účast našich občanů na kontrole - ať již jako výrobců, či spotřebitelů nebo příslušníků naší společnosti - projevovat jako významný činitel v zabezpečování specifických potřeb a požadavků dalšího hospodářsko-sociálního rozvoje a celého našeho společenského zřízení. Děkuji za pozornost.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Křenkovi za prednesenú spravodajskú správu.

Súdružky a súdruhovia, Predsedníctvo snemovne vám navrhuje, aby Snemovňa národov zvolila na prípravu návrhu uznesenia k správe návrhovú komisiu v tomto zložení: Vladimír Vedra, predseda komisie, Anton Blažej, Viera Gogová, Vladimír Mařík, Eva Peterková a Dezider Zagiba.

Má niekto z poslancov pripomienky k tomuto návrhu? (Nikdo.)

Pretože nemá, dávam o návrhu hlasovať. Kto súhlasí s návrhom na zloženie nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

Konštatujem, že návrh na zloženie návrhovej komisie bol jednomyseľne schválený.

Prosím zvolených členov návrhovej komisie, aby sa v priebehu obedňajšej prestávky zišli v miestnosti číslo 449 na IV. poschodí a začali svoju prácu na návrhu uznesenia.

Súdružky a súdruhovia, prerušujem naše rokovanie. Budeme v ňom pokračovať po obedňajšej prestávke presne o 13.00 hodine. Schôdzu bude viesť podpredseda snemovne súdruh Vedra. Na programe bude rozprava, v ktorej ako prvý vystúpi poslanec Kukrál.

(Jednání přerušeno ve 12 hod.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP