Výbor pro průmysl, dopravu a obchod se především
zaměřil na problémy kvalitativní kontroly
výrobků a dále na poznatky z kontrol, prováděných
ve vnitřním obchodě a v resortech paliv a
energetiky a zahraničního obchodu. Předmětem
své pozornosti rovněž učinil poznatky
kontroly v oblasti vynálezů a objevů a v
oblasti normalizace a měření a posoudil výsledky
výboru lidové kontroly, vztahující
se k přepravě uhlí a zabezpečování
potřeb národního hospodářství
a obyvatelstva palivy a energií.
Výbor konstatoval, že na úrovni zmíněných
resortů jsou plněny zásady stanovené
vládou pro kontrolu. U kontrolních akcí prováděných
jiným než kontrolním útvarem federálního
ministerstva paliv a energetiky by však měla být
stanovena osobní odpovědnost za zjištěné
nedostatky, resp. bylo by třeba prohloubit spolupráci
kontrolního útvaru s ostatními útvary
a s orgány výboru lidové kontroly. U federálního
ministerstva zahraničního obchodu došel k závěru,
že kontroly bude třeba považovat za skončené
teprve tehdy, dojde-li k trvalé nápravě.
Je toho názoru, že by prospěla daleko větší
součinnost kontrolních složek resortu s kontrolními
útvary výrobních resortů. Doporučil
současně vytvořit v kontrolní činnosti
resortu větší prostor a podmínky pro
kontrolu tzv. protisměrných dovozů a vývozů
a pro kontrolu porušování monopolu zahraničně
obchodní činnosti.
V oblasti správy vynálezů a objevů
zdůraznil potřebu zodpovědnějšího
přístupu jednotlivých hospodářských
článků k plnění zákona
č. 84/1972 Sb. a Úřadu pro vynálezy
a objevy potřebu vyvíjet větší
tlak na tyto články a zvýšit pozornost
přenášení osvědčených
zlepšovacích návrhů do dalších
organizací.
Pokud se týče kvality výrobků, výbor
považoval za nutné zejména zdůraznit,
že jejímu nezbytnému růstu musí
hlavně napomáhat důsledné uplatňování
zásady, že v národním hospodářství
bude placeno nikoliv za každý vyrobený výrobek,
ale jen za kvalitní výrobek.
V oblasti obchodu a služeb ukazují poznatky výborem
získané též na potřebu, projednávat
na plénech národních výborů
všech stupňů zejména závažné
podněty a připomínky tzv. spotřebitelských
rad.
Výbor pro zemědělství a výživu
podrobněji zhodnotil provádění komplexních
revizí hospodaření v zemědělských
podnicích, činnost volených revizních
komisí a plnění předpisů upravujících
dodavatelsko-odběratelské vztahy, jakož i opatření
přijatých k provozování přidružené
výroby. Svou pozornost věnoval též plnění
některých úsporných a racionalizačních
opatření v zemědělství a s
nimi spojeným problémům, šetření
stížností a podnětů pracujících
k uplatňování zásad o zajišťování
kontroly v národním hospodářství
a ve státní správě.
Ve svých závěrech doporučil zavést
provádění komplexních revizí
hospodaření u zemědělských
družstev a společných podniků ve Slovenské
socialistické republice tak, jako je tomu v České
socialistické republice. Doporučil rovněž
vytvářet v širší míře
podmínky pro činnost odborného kontrolního
aparátu v oblasti státní správy a
pro činnost volených revizních komisí
v družstevních zemědělských organizacích.
Zvláště pak zvýšit celkovou úroveň
kontrolní činnosti po linii řízení,
a to zejména při řešení různých
nedostatků a rezerv, které se při plnění
náročných úkolů této
pětiletky vyskytují.
Výbor pro sociální politiku se zaměřil
na kontrolu zlepšování pracovního prostředí
a dodržování předpisů o ochraně
a bezpečnosti při práci a na ochranu zdraví
při práci žen. Poukázal na některé
problémy, kterým bude třeba věnovat
větší pozornost. Zejména stále
vysokému podílu přesčasové
práce a povolovaným výjimkách ze zákazu
noční práce žen, resp. dořešení
otázek, týkajících se prací
zakázaných ženám. Poukázal rovněž
na opakující se případy nepoužívaných,
funkčně či kvalitou méně vyhovujících
ochranných pracovních prostředků,
a na případy časového nesouladu výstavby
nových provozů a jejich hygienických a sociálních
zařízení. V souvislosti s tím upozornil
na to, že na řídících orgánech
a zejména po linii odborových orgánů
bude nutné s ještě větší
důsledností přistupovat ke kontrolám
plnění norem, týkajících se
péče o zdraví při práci a pracovních
podmínek žen a vyvozovat z jejich neplnění
odpovídající postihy. Dále upozornil
na potřebu, zařadit výrobu ochranných
pracovních pomůcek do státního plánu
a vhodně zkoordinovat k ní výzkumnou činnost
a její zaměření na vyšší
funkčnost a kvalitu těchto prostředků.
Výbor kulturní se zaměřil na ověření,
jak národní výbory a ostatní příslušné
orgány uplatňují svá kontrolní
práva v oblasti školství a kultury. Konstatoval
zvýšení intenzity, kvalit a účinnosti
kontrolní činnosti národních výborů
a jejich komisí v těchto oblastech. Poukázal
však také na to, že poznatky z inspekcí
a státního dozoru by měly být vyššími
orgány soustavněji využívány,
resp. že stále se ještě málo uplatňuje
rozšiřování zkušeností z
výchovné a vzdělávací práce
vynikajících učitelů.
Výbor dále konstatoval, že v oblasti kultury
není kontrolní činnost přes určitá
zlepšení bez problémů a že postrádá
důslednější závěry i systematičtější
provádění. Výbor je toho názoru,
že zejména oblast tzv. populární hudby
by vyžadovala určitý koordinační
orgán, přihlížející k
estetickému a kvalitativnímu ujasňování
široké oblasti této hudby. Doporučuje
vybudovat v oblasti kultury dokonalý kulturní a
inspekční systém, věnovat zvýšenou
pozornost i struktuře, výchovnému zaměření
a úrovni jednotlivých akcí, provést
důslednou integraci kulturních zařízení
v okresech a krajích a zajistit jednotné řízení
a koordinaci plánovaných akcí.
Výbor pro plán a rozpočet zhodnotil zvláště
poznatky získávané kontrolami při
uskutečňování státní
politiky v oblasti cenové, finanční a devizové
a při využívání soustavy sociálně
ekonomických informací pro řídící
a kontrolní činnost. Konstatoval, že přes
dílčí pozitivní výsledky je
v cenové, finanční a devizové oblasti
stále kontrolami zjišťováno dost nedostatků
a nesprávností, jejichž důsledky oslabují
úroveň plánovací činnosti a
nepříznivě ovlivňují dosahované
hospodářské výsledky.
Výbor proto zdůraznil potřebu uplatňovat
v oblasti správy a kontroly státních příjmů
progresívní prvky kontrolní činnosti,
lépe využívat její rezervy a prohloubit
též jak součinnost finančních
správ s pobočkami SBČs, tak s orgány
státní prokuratury. Federálnímu ministerstvu
financí doporučil prohloubit metodickou pomoc orgánům
kontroly v oblasti financí a pomoc při růstu
jejich kvalifikace, jakož i zvýšit dohled na
činnost těch středních článků
řízení, které vykazují nižší
účinnost revizí, nebo z jejich programu vypouštějí
závažnější revizní úkoly.
V oblasti cenové poukázal na nutnost pokračovat
v intenzifikaci cenových kontrol a vyvozování
důsledné odpovědnosti za zjištěné
nedostatky v tvorbě a dodržování cen.
Spolu s tím pak zvýšit i tlak na aktivizaci
vnitřního kontrolního systému na všech
stupních řízení výrobních
organizací, resortů a národních výborů,
s cílem účinněji napomáhat
k potlačování negativních jevů
cenové praxe a působit k upevňování
cenové kázně. Přitom též
zlepšit postavení a pravomoc cenových útvarů
v organizačních řádech.
Pokud jde o devizovou oblast, výbor poukázal na
rostoucí význam důsledného a nekompromisního
devizového dohledu a celních kontrol a nezbytnost
využívat všech systémů postihu
organizací i jednotlivců, kteří by
nerespektovali náročné požadavky soudobého
devizového hospodářství, neboť
jeho hlavním nositelem jsou jednotlivé články
hospodářského řízení
a jednotliví občané. Federálnímu
statistickému úřadu výbor doporučil
zvyšovat adaptabilitu statistických informací
na změny plánovací metodiky a systému
hodnocení, a zvýšit adresnost závěrů
o zjišťovaných nedostatcích. Výboru
lidové kontroly doporučil výbor věnovat
zvýšenou pozornost opakovaným stížnostem
pracujících a vyhodnocování účinnosti
původně k nim přijatých opatření.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
ve svých poznatcích, popř. závěrech
výbory všeobecně poukazují na významnou
především preventivní, ale i represívní
úlohu kontroly a zvláště na to, jakou
pomoc představuje kontrola při řešení
různých problémů společenského
rozvoje a při odstraňování příčin
nedostatků, které tento rozvoj brzdí.
Přitom zdůrazňují, že jedním
z hlavních požadavků kladených na úroveň
kontroly musí vždy být její účinnost.
Její míra by neměla být v žádné
sféře měřena jen počtem provedených
akcí, či podaných zpráv a sepsaných
protokolů, ale podílem výsledků kontroly
na zabezpečení klíčových a
prioritních úkolů naší ekonomiky,
řešení s nimi spojených problémů,
odhalování a využívání
ekonomických rezerv a zkvalitňování
řízení. Zejména však zjednání
a dosahování skutečné, resp. trvalé
nápravy shledaných nedostatků, popř.
vyřešení otázek systémového
charakteru.
Vždyť prováděná opatření
nebývají vždy dostatečně úměrná
zjišťovaným skutečnostem, nebo nejsou
prováděna v relativně krátké
době a zaměřována na podstatné
otázky a nejsou schopna vyvolávat účinný
tlak na důslednou a v potřebném rozsahu uskutečňovanou
nápravu. Je proto nutné též v širší
míře plánovat prověrky plnění
opatření stanovených k nápravě
a pro jejich plnění vytvářet na příslušných
místech odpovídající podmínky
a kapacitní předpoklady. Svůj díl
na sledovaných nápravách musí mít
též lepší vytyčování
a projednání jejich hlavních směrů
s pracujícími a s jejich společenskými
orgány, s cílem koordinovat zaměření
jejich pozornosti na odstranění vytýkaných
závad a na činnosti, při nichž, resp.
v jejichž souvislostech tyto zásady vznikají.
Poznatky výborů rovněž ukazují
na to, že v kontrolním systému zůstává
nadále jeho hlavním článkem především
osoba každého vedoucího pracovníka a
jím k dosažení stanoveného cíle
a žádoucího efektu prováděná
kontrola. Tato kontrola však musí působit jako
neoddělitelná součást řídící
práce jak v nejbližším pracovním
okruhu, tak v podřízených článcích.
Zatím ještě nelze říci, že
by z toho vyplývající možnosti byly
soustavně využívány, že by se staly
vžitými a byly všestranně a soustavně
uplatňovány. Také uplatňování
"Zásad" stanovených od roku 1975 není,
ani po několika letech jejich platnosti, ještě
plně úměrné jejich významu
a zůstává hlavně záležitostí
orgánů lidové kontroly.
V neposlední řadě ukazují všeobecné
poznatky výborů, že vysoká účinnost
kontrolní práce je závislá na používání
neformálních, konkrétním úkolům
odpovídajících metod, uvážlivé
přípravy akcí a účelné
spolupráce kontrolního aparátu. K této
oblasti je nutno říci, že v praxi ještě
není uplatňována stejná náročnost
na kvalitu a úroveň práce jednotlivých
složek kontrolního systému, a že proto
dosahované výsledky zůstávají
spíše adekvátní osobní iniciativě,
míře odpovědnosti a vynakládanému
úsilí jednotlivých jeho pracovníků,
resp. pracovních skupin.
Všeobecné poznatky našich výborů
přinesly též potvrzení toho, jak významnou
součást organizace kontrolních prací
představuje plánování kontrolních
akcí, ve spojení s jejich včasnou přípravou
a stanovením postupu, popř. stanovením koordinovaného
postupu u společných akcí orgánů
kontrolního systému.
Dosavadní zkušenosti s touto koordinací ukazují
na určité rezervy, zvláště když
tato koordinace zůstane plně nevyužita, nebo
když bývá pojata příliš
formálně, či není spojena též
s výměnou poznatků a zkušeností,
důležitou z hlediska poznávání
nových forem a tendencí nežádoucích
jevů. Zlepšení koordinací by mělo
vést též k tomu, že na některých
místech si nebudou kontroly - obrazně řečeno
- "podávat dveře", jak jsme to např.
slyšeli od vedoucích představitelů JZD
Slušovice, i jiných podniků, a že ke kontrolním
zásahům a výkonům bude docházet
méně často, ale v komplexnější
podobě.
Potřeba zvyšovat účinnost koordinace
plánů kontrolní činnosti vyžaduje,
aby výbory lidové kontroly zaměřovaly
své působení více na činnost
odborných kontrolních útvarů a více
se zabývaly zvláště účinností
práce různých státních inspekcí
a dozorů, neboť význam jejich působení
se v souvislosti se stoupajícími nároky na
kvalitu společenské práce a na společenské
úspory neustále zvyšuje.
Poznatky výborů ukazují rovněž
na důležité sjednocování sil
kontrolního systému při společensky
významných kontrolních akcích a na
potřeby jednotného působení kontroly
při řešení klíčových
a prioritních problémů rozvoje a odstraňování
zjišťovaných překážek. Výbory
zdůrazňují zvláště otázku
hlavních článků těchto problémů,
protože spatřují nezbytnost jednotně
postupovat v kontrole jen tam, kde je to v zájmu rozvoje
nejvíce zapotřebí a ne tam, kde by šlo
jen o úkoly okrajového významu.
V neposlední řadě spatřují
dosažení vyšší účinnosti
kontrolní práce též v tom, že na
orientaci, kvalitu a akceschopnost kontroly budou ve všech
článcích kontrolního systému
kladeny prakticky stejné nároky a že při
hodnocení výsledků budou používána
stejná kritéria. V tom směru máme
ještě v našem systému nejen určité
mezery, ale i povinnost zbavovat jednotlivé články
tohoto systému vlivů resortismu. Výbory jsou
toho názoru, že všechny tyto články
jsou ve své podstatě a ve svém funkčním
poslání důležitými politickými
nástroji společnosti, které musí spojovat
jediný společný cíl a které
může od sebe oddělovat jen jejich diferencovaná
úloha a s ní spojená dělba práce.
Vážené soudružky a soudruzi, poznatky
výborů ukazují, že po věcné
stránce se z hlediska soudobých problémů
musí pozornost dalších kontrol zvláště
orientovat na otázky, které souvisejí s prosazováním
linie zvyšování efektivnosti a kvality, či
hospodárného a účinného zhodnocování
surovin, materiálů a energie, a dále na zabezpečování
rozhodujících úkolů v odvětví
paliv a energie, strojírenství, dopravy, stavebnictví,
zemědělství a zahraničního
obchodu.
V popředí jejich pozornosti musí rovněž
stát zajišťování potřebné
úrovně vnitřního trhu, kvality a sortimentu
zboží, činnosti obchodu a služeb placených
obyvatelstvem. Zvláštní pozornosti si rovněž
vyžaduje zdokonalování přípravy
a realizace úkolů investiční výstavby,
včetně plnění úkolů
souvisejících s lepším využíváním
stávající materiálně technické
základny a se včasným uváděním
nových kapacit do provozu.
Nemalé úkoly však musí kontrola splnit
též při zvyšování úrovně
řídící práce, zlepšení
stavu dodavatelsko-odběratelských vztahů,
energičtějšího uvádění
výsledků vědy a výzkumu a technického
rozvoje do hospodářské praxe, a zejména
v prosazování důsledného dodržování
kázně a disciplíny v nejrůznějších
oblastech našeho společenského života,
tedy i při dodržování pracovních
režimů i ochrany a bezpečnosti při práci.
Půjde však také o to, aby každá
složka kontrolního systému sama, či
ve vzájemné spolupráci, pečovala o
neustálé zvyšování politické
a odborné úrovně svých pracovníků;
vedla je k dosahování vysoké účinnosti
jejich práce ve smyslu kritérií, o nichž
jsem hovořil; dbala přitom též o správný
přístup k upozornění a stížnostem
pracujících i důchodců, pružně
je řešila a neopomíjela rozvíjet v účelném
měřítku též své preventivní
působení.
Dovolte mně k tomu závěrem podotknout, že
právě v období, do něhož nyní
vstupujeme, by se mělo plné rozvinutí společenských
kontrolních funkcí a široká účast
našich občanů na kontrole - ať již
jako výrobců, či spotřebitelů
nebo příslušníků naší
společnosti - projevovat jako významný činitel
v zabezpečování specifických potřeb
a požadavků dalšího hospodářsko-sociálního
rozvoje a celého našeho společenského
zřízení. Děkuji za pozornost.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Křenkovi
za prednesenú spravodajskú správu.
Súdružky a súdruhovia, Predsedníctvo
snemovne vám navrhuje, aby Snemovňa národov
zvolila na prípravu návrhu uznesenia k správe
návrhovú komisiu v tomto zložení: Vladimír
Vedra, predseda komisie, Anton Blažej, Viera Gogová,
Vladimír Mařík, Eva Peterková a Dezider
Zagiba.
Má niekto z poslancov pripomienky k tomuto návrhu?
(Nikdo.)
Pretože nemá, dávam o návrhu hlasovať.
Kto súhlasí s návrhom na zloženie nech
zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Konštatujem, že návrh na zloženie návrhovej
komisie bol jednomyseľne schválený.
Prosím zvolených členov návrhovej
komisie, aby sa v priebehu obedňajšej prestávky
zišli v miestnosti číslo 449 na IV. poschodí
a začali svoju prácu na návrhu uznesenia.
Súdružky a súdruhovia, prerušujem naše
rokovanie. Budeme v ňom pokračovať po obedňajšej
prestávke presne o 13.00 hodine. Schôdzu bude viesť
podpredseda snemovne súdruh Vedra. Na programe bude rozprava,
v ktorej ako prvý vystúpi poslanec Kukrál.