Úkol péče o kolektivy a případné
získávání lidí do preferovaných
míst je třeba řešit nejen správnou
socialistickou mzdovou praxí a organizací práce,
ale též komplexem ekonomických a sociálních
opatření. Ministerstva spolu s hospodářskými
a odborovými orgány podniků a národními
výbory musí vyvinout více úsilí,
aby se na základě sociálně ekonomických
opatření naplňovaly záměry
v zájmu zajišťování preference
oblastí a úseků podle usnesení XV.
sjezdu strany. Jedním z příkladů je
i usnesení předsednictva vlády Československé
socialistické republiky z dubna letošního roku,
přijaté ve spolupráci s Ústřední
radou odborů, které se týká snižování
rizika zdravotního poškození horníků,
zlepšování jejich materiálních
podmínek, jejich kvalitnějšího stravování
a zvýhodnění hornických učňů.
Naše sociální politika vychází
z ekonomických zdrojů, a proto i pro ni platí,
že v podnikové sféře musí sloužit
rozvoji pracovních sil a tím i ekonomice. Tím
spíše je třeba hledat rezervy, zdroje v dobrovolné
sociální aktivitě lidí a také
nedovolit zneužívání sociálních
a právních vymožeností.
Významnou oblastí společenské spotřeby
je již 30 let platná právní úprava
nemocenského pojištění, které
spravuje Revoluční odborové hnutí.
Celkové výdaje nemocenského pojištění
stoupají a již dosahují téměř
20 mld Kčs ročně, což představuje
již 5,5 % národního důchodu. Je samozřejmé,
že se i ústavně právní výbory
sněmoven zajímají, jak se s vynaloženými
prostředky hospodaří, jak se dodržují
všechna práva i povinnosti. Považujeme za potřebnou
kontrolu nad dodržováním léčebného
režimu práceneschopných, která se plně
osvědčuje. Za minulý rok bylo zjištěno
65 tis. porušení léčebného režimu.
Tady všude platí, že nemůžeme být
shovívaví vůči těm, kteří
se domnívají, že si mohou z nemocenského
dělat snadno dosažitelnou "erární
prebendu".
Na IX. všeodborovém sjezdu byl položen důraz
na zdokonalení zdravotní péče v závodech.
Stále musíme mít na zřeteli, že
mimo dosah péče závodních lékařů
spadá přes 40 % pracujících. Přitom
i na řadě dolů a velkých závodů
chybí závodní lékař nebo se
v nich velmi často střídají, jako
je tomu na Mostecku, Ústecku, Ostravsku, Sokolovsku i v
řadě jiných průmyslových center.
Oceňujeme, že z podnětů ústředního
výboru Komunistické strany Československa
federální vláda za přispění
Ústřední rady odborů připravila
opatření k postupnému dobudování
závodních zdravotních zařízení
v průmyslu a zemědělství a ke zvýšení
zainteresovanosti zdravotnických pracovníků.
Krajské a okresní národní výbory
musí dohodnout v součinnosti se všeodborovými
orgány a zdravotnictvím potřebný postup.
Některé veliké podniky s rizikovými
pracovišti by měly zvážit budování
nočních sanatorií a využít k
tomu třeba i svých velkých rekreačních
podnikových zařízení.
Práva a vymoženosti pracujících nelze
oddělovat od jejich povinností a od dodržování
socialistické zákonnosti. Oč dál bychom
byli v uspokojování životních potřeb,
kdyby nedocházelo ke ztrátám ze zmetků,
z porušování pracovní kázně,
z poškozování socialistického majetku,
z vyhýbání se odpovědnosti za způsobené
škody.
Ústavně právní výbor Sněmovny
národů se zabýval hodnocením stavu
zákoníku práce i jeho dodržováním.
Shodl se, že tento kodex vyjadřuje osvobození
práce a odpovídá základním
zájmům vítězné dělnické
třídy. Odmítáme, byť ojedinělé
narážky, že zákoník práce
je původcem nízké pracovní kázně.
Nedostatek není v zákoníku, ale v těch,
kteří jej nedodržují, obcházejí,
zneužívají, ať jde o kohokoliv. Je nutno,
aby byl zákoník pracujícími v právech,
ale i v povinnostech náročně dodržován
a stejně tak, aby hospodářští
vedoucí jej respektovali, ale též uplatňovali
podle něho své úkoly a své řídící
pravomoci v součinnosti s ROH za účasti pracujících
na řízení.
Významným přívlastkem práva
na práci je i právo na odpočinek po práci
ve formě placené dovolené, která u
nás patří nejen svým rozsahem, ale
i formou rekreační náplně k nejpřednějším
na světě. Ústřední rada odborů
vynaloží jen za 6. pětiletku, díky pochopení
vlády na investiční výstavbu výběrové
rekreace ROH, o čtvrt miliardy korun více než
za předchozí tři pětiletky dohromady.
Kromě toho na provoz - zdůrazňuji provoz,
tj. kde se přispívá pracujícím
a jejich rodinám - výběrové, podnikové
a pionýrské rekreace se z příspěvků
Ústřední rady odborů, státu
a z fondů kulturních a sociálních
potřeb vynaloží za tuto pětiletku kolem
7 mld korun. Prudkým rozvojem podnikové rekreace
závodů vzrostla jejich kapacita za posledních
10 let téměř dvojnásobně. Z
toho však vyvstává úkol zajistit z ústředních
státních i odborových orgánů
větší koordinovanost (nejen nechat živelnost,
jak se projevila) jak při další výstavbě
a modernizaci podnikové rekreace, tak hlavně při
jejím dosud málo efektivním využívání.
Má-li podniková sféra sociální
politiky postupně přecházet na sociální
plánování, je třeba, aby ji hospodářští
vedoucí a odborové organizace dále zdokonalovali,
aby stanovili v péči, sociálním a
výchovném programování promyšlené,
komplexní záměry, reálné normativy
sociálního vybavení, aby prostředky
podniků a fondů kulturních a sociálních
potřeb byly ještě účelněji
používány k trvalým hodnotám
a aby se vytvářela vazba a spojitost s plánem
sociálního rozvoje národních výborů,
obcí, měst a územních celků.
Jen tak se může za pracovní, politické
a sociální aktivity lidí stát podniková
sociální politika nástrojem přímo
i nepřímo ovlivňujícím naši
ekonomiku, jak to vyzvedly závěry 11. zasedání
Ústředního výboru KSČ.
Z těchto hledisek se ztotožňuji se zprávou
soudruha ministra Štanceľa o činnosti federální
vlády. Doporučuji jménem ústavně
právního výboru, i jako funkcionář
Ústřední rady odborů, tuto činnost
pozitivně ocenit při vědomí, že
se všichni musíme soustředit na plnění
hospodářského a sociálního
programu Komunistické strany Československa, rozvíjet
kolektivní úsilí v úzké spolupráci
se Sovětským svazem v zájmu dalšího
rozvoje naší země.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Maříkovi.
Udeľujem slovo poslancovi Tomášikovi. Pripraví
sa do rozpravy poslankyňa Škardová.
Poslanec F. Tomášik: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, vážení hostia, program hospodárskeho
a sociálneho rozvoja, ktorý bol prijatý na
XV. zjazde KSČ a ktorý je postupne rozpracovaný
a premietaný do vykonávacích štátnych
plánov na bežný rok, je dokumentom, ktorý
sleduje dosiahnutie všestranného a proporcionálneho
vzostupu nášho národného hospodárstva
a vyššieho stupňa uspokojovania hmotných
a kultúrnych potrieb našej spoločnosti. V plánoch
je cieľavedome a pritom rozvážne určovaná
miera spoločenskej práce, potrebnej na dosiahnutie
odpovedajúcej tvorby zdrojov, spôsoby ich užitia
a predpokladané výsledky ich pôsobenia.
Zdroje, ktoré majú byť vytvárané
a spôsoby ich užitia predstavujú - obrazne povedané
- spojité nádoby nielen z hľadiska celej spoločnosti,
ale aj každého jej člena, pretože každý
má na výsledku týchto zdrojov svoj nezastupiteľný
podiel a vytvorené hodnoty opäť nezastupiteľným
spôsobom rozhodujú o možnostiach uspokojovania
potrieb jednotlivcov.
Táto spojitosť predstavuje v našom socialistickom
hospodárstve jednu z jeho významných predností,
výstižne vyjadrenú heslom o tom, že "rozdeľovať
sa môže len to čo máme a žiaľ
len tak, ako pracujeme".
Preto má svoje závažné politické
a spoločenské opodstatnenie dosahovať stanovené
ciele a zámery plánu, a to hlavne vo všetkých
smeroch plánovaného užitia produkcie a vo vyrovnanom
plnení jeho kvalitatívnych ukazovateľov.
Nie je tomu tak dávno, keď sme sa v niekoľkých
výboroch obidvoch snemovní zoznamovali s faktami
o tom, ako sa naša ekonomika vyvíjala v prvých
dvoch rokoch 6. päťročnice. Poznatky získané
v týchto rokoch v svojej podstate potvrdili, že celkove
plynulá a dostatočne dynamická tvorba zdrojov
umožňovala realizovať procesy reprodukcie na
vyššej úrovni ako kedykoľvek predtým.
Objem priemyslovej výroby sa napr. zvýšil takmer
o 12 % a v nadpláne bola vyrobená produkcia zhruba
za 2 mld Kčs. Splnenie hlavných úloh v poľnohospodárskej
výrobe umožnilo zvýšiť sebestačnosť
vo výrobe potravín a všestrannejšie zabezpečovať
potreby obyvateľstva. Veľkého rastu, skoro o
25 % dosiahla výmena tovaru s partnerskými socialistickými
krajinami. Do prevádzky bolo uvedené množstvo
nových významných kapacít a kombinátov
a zmodernizovaných a zrekonštruovaných bolo
veľa závodov a prevádzok.
Dosiahnuté výsledky umožnili ďalej upevniť
životné a sociálne istoty nášho
ľudu. Na vývoj životnej úrovne mali rozhodujúci
vplyv najmä zvýšené dodávky tovaru
do obchodnej siete, rast peňažných príjmov
obyvateľstva a stabilita cien základných životných
potrieb. Pokračoval rast spotreby potravín a najmä
tovaru priemyslového charakteru. Peňažné
príjmy obyvateľov sa v tomto období zvýšili
takmer o 28 mld Kčs a priemerná mzda v socialistickom
sektore dosiahla skoro 2500 Kčs. Stabilitu maloobchodných
cien základných životných potrieb sa
podarilo aj napriek pokračujúcemu zhoršovaniu
niektorých vonkajších ekonomických vplyvov
udržať.
Vo výboroch obidvoch snemovní sa nedávno
posudzovali tiež výsledky dosiahnuté v prvom
polroku t. r. Tieto výsledky potvrdzujú, že
vo vývoji našej ekonomiky celkove prevažujú
pozitívne tendencie, že rast tvorby hmotných
zdrojov je plynulý a je sprevádzaný zvyšovaním
efektívnosti. Svedčí o tom napríklad
tá skutočnosť, že pri raste výkonov
o 5,5 % bolo zaznamenané zvýšenie nákladov
len o 4,7 % a že tvorba zisku ako syntetického ukazovateľa
kvalít vykonávanej činnosti sa oproti rovnakému
obdobiu v minulom roku zvýšila o 8,6 %.
To svedčí o tom, že na mnohých miestach
už bolo správne pochopené plnenie plánovaných
spoločenských zámerov, ktoré vyžaduje,
aby s potrebnou dôslednosťou a zodpovednosťou
boli vykonávané závery XV. zjazdu KSČ
o raste efektívnosti a kvality všetkej práce
a z vložených spoločenských a materiálnych
zdrojov bol pri užití vytváranej produkcie
získavaný maximálny úžitok.
Zvlášť však svedčí o tom,
ako bolo pochopené, že najsprávnejšou
prácou pre seba je poctivá a užitočná
práca pre spoločnosť a že súčasné
životné istoty a perspektívy ich ďalšieho
uplatňovania a rozvíjania majú naši
pracujúci predovšetkým vo vlastných
rukách.
Napriek tomu všetkému nebola ešte línia
efektívnosti a kvality pochopená s rovnakou naliehavosťou
na všetkých miestach. Na mnohých pracoviskách
by bolo možné urobiť viac, a to zvlášť
tam, kde - ako to bolo konštatované na 11. zasadaní
ÚV KSČ sa táto línia nepremieta s
rovnakou intenzitou v praktickej riadiacej činnosti, kde
sú obzvlášť problémy s plnením
plánovaných úloh, nech už vyplývajú
z vonkajších alebo vnútorných príčin,
zvlášť však z nedostačujúceho
riadenia a organizácie práce, prípadov nie
dobrej plánovacej, finančnej a pracovnej disciplíny,
porušenie technológie a iných podstatných
javoch, kde pretrvávajú problémy a nedostatky,
ktoré by vo svojich dôsledkoch mohli viesť k
odchylkám od plánovaných zámerov roku
a nežiadúcim spôsobom ovplyvňovať
plnenie úloh v tvorbe a užití zdrojov v tejto
päťročnici. Ide pritom hlavne o zaistenie štruktúry
investícií stavebnými prácami, o náročnosť
dodávok pre trhové fondy a o úlohy v zaisťovaní
vývozu do oblasti nesocialistických štátov.
Napriek celkove dobrým výsledkom v ekonomike ešte
nemôžeme byť spokojní s dosahovanou mierou
efektívnosti výroby a pokroku v kvalitách
všetkej spoločenskej práce. Tým sa tiež
stávajú jednotlivé úlohy v tomto roku
a v zostávajúcich rokoch 6. päťročnice
naliehavejšími a náročnejšími.
Preto tiež 11. zasadanie ÚV KSČ venovalo veľkú
pozornosť miere a spôsobu plnenia plánovaných
úloh na rozhodujúcich úsekoch našej
ekonomiky. Pripomenul by som, že zdôraznilo najmä
záväznú autoritu prijatých plánov
a potrebu účinnejšieho riadenia ekonomiky z
centra a podnikovej sféry a že poukázalo na
nutnosť dodržať úlohy rozvoja a nimi dôsledne
zabezpečovať pomerne vysokú a vysoko náročnú
dynamiku ďalšieho ekonomického rastu našej
krajiny.
Rozvoj našej ekonomiky na podklade zvyšovania efektívnosti
a kvality, ako východzieho základu pre uskutočňovanie
plánovaných zámerov sociálnej časti
prijatého programu je skutočnou strategickou záležitosťou,
ktorej nevyhnutnosť je nutné si pripomínať,
vysvetľovať a požadovať a iniciatívne
a dôsledne ju zabezpečovať na každom pracovisku
a každodenne. Zvlášť ale význam použitia
menšieho množstva práce, surovín, materiálu,
palív a energie, ktoré budú znamenať
lacnejšiu produkciu, dosiahnutie produkcie vyššej
technickej úrovne so širšími užitnými
vlastnosťami a preukázanou kvalitou, lepšie uplatniteľnou
na zahraničných trhoch. Tomu tiež musia na
všetkých úsekoch odpovedať aj spôsoby
uvažovania, rozhodovania a hospodárenia a kritickejší
a náročnejší štýl a metódy
práce.
Už dnes je celková výška prostriedkov
slúžiacich na uspokojovanie osobnej spotreby jednotlivcov,
alebo určených na zabezpečenie rozvoja spoločenskej
spotreby veľká a môže sa vyvíjať
len v súlade so stupňom vyspelosti nášho
národného hospodárstva.
Chceme obidve tieto formy spotreby ďalej rozvíjať
a zabezpečovať pritom ich trvalý rast. Zárukou
tohto bude vždy, aby sa naše národohospodárske
plány naplňovali čo najlepšie a pritom
plynulo a rovnomerne zvyšoval objem vytváraných
zdrojov. Znamená to stále usilovnejšie hľadať
a na všetkých úsekoch efektívne využívať
rôzne rezervy. Znamená to tiež sústavne
rozvíjať iniciatívu našich pracujúcich
vo všetkých ich osvedčených formách
a orientovať ju na to, vyrábať čo najviac
a najlepšie.
Výsledky, ktoré zatiaľ naša spoločnosť
dosahuje, sú pri stále zložitejších,
obtiažnejších a nákladnejších
podmienkach chodu ekonomiky a s tým spojenom raste náročnosti
na zvyšovanie tvorby nášho národného
dôchodku nemalé. Zaväzujú preto k tomu,
strážiť ich a ochraňovať a ako dobrí
hospodári ich ďalej rozvíjať.
To by však malo znamenať ďaleko dôslednejší
postup proti všetkému, čo je v rozpore s potrebami
spoločnosti. Zvlášť ale účinnejšie
čeliť rôznym neporiadkom a nedostatkom, ľahostajnosti
či nedbalosti a iným nešvárom, ktoré
narušujú a brzdia rozvoj národného hospodárstva,
pretože svojimi dôsledkami oslabujú spoločenské
úsilie, sťažujú tvorbu väčšieho
množstva hodnôt a dosahovania vysokej prosperity našej
ekonomiky, ako základných predpokladov ďalšieho
rastu životných a sociálnych istôt nášho
ľudu. Ďakujem za pozornosť.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Tomášikovi.
Slovo udeľujem poslankyni Škardovej.
Ako posledná pred obedňajšou prestávkou
sa pripraví poslankyňa Lefflerová.
Poslankyně H. Škardová: Vážené
předsednictvo, soudružky a soudruzi poslanci, je známo,
že v našem národním hospodářství
- až na malé zbytky - byla provedena racionalizace
práce a mzdových soustav.
Pracuji v koncernovém podniku Základny rozvoje uranového
průmyslu, kde již zavedena byla. Podle mého
názoru bude tato racionalizace úspěšně
plnit svůj účel tehdy, budou-li vytvořeny
předpoklady pro její plynulou realizaci, to je především
včasné a kvalitní dodávky materiálů
i náhradních dílů subdodavatelů
výrobcům.
Mám proto otázku na místopředsedu
federální vlády soudruha Zahradníka:
Jaká jsou kritéria pro hodnocení racionalizace
práce a mzdových soustav, jak jsou hodnoceny její
dosavadní výsledky, především
z hlediska jejího vlivu na efektivnost a kvalitu veškeré
práce.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Škardovej.
Slovo má poslankyňa Lefflerová.
Poslankyně N. Lefflerová: Vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážený
súdruh predseda Snemovne národov, vážené
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, cieľom
všetkých sociálnych istôt, ktorým
sa naši pracujúci tešia a ktorými sa dnes
zaoberáme, je socialistický spôsob života.
Vytváranie socialistického spôsobu života
patrí k základným vymoženostiam socialistickej
revolúcie. Jeho formovanie je neoddeliteľnou súčasťou
všetkých historických procesov a zmien, ktoré
hlboko zasahujú do politickej, ekonomickej, sociálnej
a duchovno kultúrnej sféry.
Jeho dôležitou súčasťou je tiež
právo na vzdelanie. Náš systém vzdelávania
a výchovy je jedným z rozhodujúcich prostriedkov
formovania a prehlbovania socialistického spôsobu
života. Tým uvádzame do života ono leninské,
že nám komunistom nejde len o hmotný blahobyt,
ale spolu s ním o slobodný všestranný
rozvoj všetkých členov spoločnosti z
hľadiska dlhodobých potrieb a perspektív.