Vedení našeho podniku se spolu s politickými
orgány podrobně zabývalo vzniklou situací
a přijalo účinná opatření
k řešení tohoto stavu. Byly získány
nové výrobní kapacity, byla realizována
účinná spolupráce mezi zemědělskými
závody a výrobním podnikem v oblasti výpomoci
pracovními silami. Dnes lze říci, že
již letošní rok přinese zásadní
obrat a 13% zvýšení výroby náhradních
dílů v roce 1978 odstraní rozpor mezi zdrojem
a potřebou téměř definitivně.
Myslím si, soudružky a soudruzi, že k pozitivnímu
řešení této problematiky by jistě
přispěl i lepší vztah uživatelů
k nákladné zemědělské technice.
Na tomto jednom příkladě jsem chtěla
ukázat, jak lze pomocí správného politického
přístupu účinně řešit
problémy, které se mohou vyskytnout při dynamickém
rozvoji našeho národního hospodářství
a které se mohou zdát zpočátku neřešitelné.
Vážené soudružky a soudruzi, právě
obětavost a pracovní iniciativa družstevních
rolníků, dělníků a techniků
státních statků, STS a ostatních zemědělských
podniků v průběhu letošních žní
a podzimní sklizně prokázala a prokazuje,
že naše socialistické zemědělství
je schopné zvládnout i náročné
úkoly, které před ně vytyčil
XV. sjezd KSČ. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslankyni Bajerové. Hovoří
poslanec Csémi. Připraví se poslanec Veselý.
Poslanec J. Csémi: Vážený súdruh
predseda, súdružky, súdruhovia poslanci! Pre
ďalší vývoj poľnohospodárstva,
na mobilizáciu jeho rezerv a dosiahnutie plánovaného
spoločenského prínosu, má veľký
význam úloha sústavy plánovitého
riadenia a v rámci toho, najmä pôsobenie cenových
a mimocenových nástrojov.
V cenovej oblasti je to najmä pôsobenie cien na zvyšovanie
množstva a kvality výrobkov, a podpora štrukturálnych
zámerov plánu a jeho efektívnej realizácie.
V tomto roku boli v cenách poľnohospodárskych
výrobkov uskutočnené niektoré čiastkové
úpravy, ktoré sledujú najmä zbližovanie
rentability výrobkov, ako ekonomicky obzvlášť
významného predpokladu rozširovania špecializovanej
a koncentrovanej výroby a ktoré sú dôležité
i pre plánované štrukturálne a akostné
zámery poľnohospodárskej produkcie.
Na základe doterajších výsledkov môžeme
usúdiť, že pôsobenie nových nákupných
cien sa so svojimi účinkami prejavilo celkove pozitívne.
Hneď od začiatku tohto roku bola u nás na južnom
Slovensku venovaná poľnohospodárskymi podnikmi
zvýšená pozornosť speňažovaniu
mlieka a hovädzieho mäsa. Hoci v našich podmienkach
výmera lúk a pastvín nie je príliš
veľká, prvou reakciou našich podnikov na zmenené
cenové podmienky bola snaha zabezpečiť intenzívne
využívanie týchto lúk a pastvín.
Živá bola tiež reakcia na zabezpečovanie
zodpovedajúcej kvality mlieka a toto bolo podľa nových
kvalitatívnych kritérií dekádne podľa
jednotlivých podnikov vyhodnocované.
Za celý kraj sa v I. polroku podarilo realizovať 24,7%
dodaného mlieka v I. a 43,4% v II. akostnej triede a priemerná
realizačná cena dosiahla vrátane prémií
3,18 Kčs za 1 liter, čo je o 0,27 Kčs viacej
ako v tom istom období minulého roku. Priamo v našom
Komárňanskom okrese to bolo už slabšie,
pretože v I. triede sme dosahovali len 10%, v II. 40% dodávok.
Lepší výsledok nebolo možné dosiahnuť
hlavne pre nedostatok vyhovujúcej techniky na chladenie
mlieka. Chcel by som však tiež upozorniť na to,
že akostná trieda mlieka je určovaná
jednostranne, bez prítomnosti producenta a že bude
preto treba ešte túto pre dodávateľa citlivú
otázku, vhodne vyriešiť.
U dodávok hovädzieho dobytka sme v našom Komárňanskom
okrese dosiahli v I. polroku priemernej realizačnej ceny
11,60 Kčs za 1 kg, čo je o 0,35 Kčs viac
ako v roku 1976. V JRD, v ktorom pracujeme, sme za 8 mesiacov
dosiahli pri dodávkach hovädzieho dobytka v zlepšenej
kvalite vyššej priemernej realizačnej ceny o
0,71 Kčs za 1 kg.
Tieto výsledky svedčia o tom, že u nás
nové ceny rozhodne pozitívne ovplyvňujú
rentabilnú výrobu dobytka a pôsobia na zvyšovanie
akosti dodávok.
Na hodnotenie vplyvu novoupravených cien v rastlinnej produkcii,
najmä pšenice, cukrovej repy a vinného hrozna,
je v tejto chvíli ešte skoro, a tak budeme musieť
počkať až na súhrnné výsledky
roka. Napriek tomu, niektoré signály z môjho
volebného obvodu naznačujú, že okrem
týchto rastlinných produktov, bude nutné
tiež posúdiť i otázku rentability ďalšej
dôležitej obilniny, ktorou je kukurica na zrno.
Začiatkom roku došlo úpravou veľkoobchodných
cien tiež k niektorým výraznejším
zmenám cien niektorých výrobkov dodávaných
pre poľnohospodárstvo. Konkrétne došlo
v dodávkach investičného charakteru k zníženiu
týchto cien, a naopak, u niektorých výrobných
prostriedkov, ako napr. priemyselných hnojív, topných
materiálov a energie, ako aj náhradných dielcov,
k zvýšeniu cien ich finančný účinok
bol sčasti riešený v oblasti intervenčnej
politiky, v ostatných rozhodujúcich prípadoch
sa však premieta do nákladov poľnohospodárskych
podnikov.
Z poznatkov získaných zatiaľ v našom okrese
vyplýva, že sa nám materiálové
náklady na výrobu zvýšili oproti minulému
roku o 12,2%, a to z väčšej časti vplyvom
cenových úprav a z menšej časti rastom
výrobných úloh. Došlo napr. k zvýšeniu
nákladov na priemyselné hnojivá o 18,3%,
na pohonné hmoty o 12,8%, na chemikálie o 6,4% a
na náhradné dielce o 15,7%. Najzávažnejším
sa teda ukazuje vplyv účinku nových cien
priemyselných hnojív. Pretože len jeho časť
bola riešená úpravou štátnej intervencie,
vzniká potreba čo najefektívnejšie využívať
a hospodárne narábať s týmto výrobným
prostriedkom a nezabúdať ani na dobré hospodárenie
s vlastnými maštaľnými hnojivami.
Definitívne bude možné posúdiť
celkový vplyv účinku cenových zmien
potrieb pre poľnohospodárstvo až po dlhšom
časovom odstupe. Čo je však možné
konštatovať už teraz, je skutočnosť,
že pracovná morálka a iniciatíva ľudí
a podnikov nepoklesla a že pristupujú k zabezpečovaniu
rozhodujúcich úloh plánu veľmi zodpovedne.
V tom vidím tiež hlavnú záruku toho,
že ďalší rozvoj poľnohospodárskej
výroby bude v našich podmienkach úspešný.
Svojou mierou by k tomu malo prispievať vždy tiež
správne uplatňovanie opatrení prijatých
v štátnej dotačnej politike. Jej podstata má
svoje zdôvodnenie predovšetkým v niektorých
špecifických podmienkach rozvoja poľnohospodárskej
výroby a v niektorých obmedzených možnostiach
pôsobenia cien v týchto podmienkach.
Celková suma prostriedkov, ktoré naša spoločnosť
do poľnohospodárstva uvoľňuje, je nemalá.
Veď napr. v minulom roku dosahovala rozpočtovo zaistená
čiastka dotácií a subvencií pre jednotlivé
poľnohospodárske výrobné organizácie
takmer 12 mld Kčs a vrátane dotácií
a intervencií vo sfére poľnohospodárskeho
zásobovania a nákupu a vo sfére spracovateľského
priemyslu vyše 25 mld Kčs. Aj v tomto roku predstavujú
takto vydelené prostriedky, s ktorými treba veľmi
efektívne a zodpovedne hospodáriť, znova viac
než 25 mld Kčs.
Preto aj v dotačnej a subvenčnej politike právom
sa stále viac zvyšuje význam jej cieľového
hľadiska, t. j. aktívna úloha poskytovaných
prostriedkov pri ich koncentrácii na rozhodujúce
úlohy rozvoja a dosahovania ich vysokej účinnosti.
V tomto smere sme tiež vo výrobe pre plán a
rozpočet zaujali stanovisko. Očakávame, že
v konkrétnych prípadoch budú jednotlivé
dotácie a subvencie vždy účelne podporovať
rast efektívnosti výroby a jej intenzifikácie,
najmä cestou uplatňovania vedeckotechnických
poznatkov, rozhodných z hľadiska modernej veľkovýroby,
že podporia tiež zámery plánu v rozmiestňovaní
výroby a v intenzívnom využívaní
pôdneho fondu a ďalšie rozvíjanie účelných
integračných a kooperačných foriem.
Zároveň, že budú vyvíjať
účinný tlak na mobilizáciu vlastných
rezerv poľnohospodárskych podnikov a priaznivo ovplyvňovať
ďalší vývoj nákladov na výrobu.
Zdôraznili sme pritom, že závažným
predpokladom správneho uplatňovania jednotlivých
foriem tejto politiky bude v týchto prípadoch vysoko
objektívne hodnotenie daných potrieb a ich podriaďovanie
sa súčasným možnostiam našej ekonomiky.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Csémimu. Hovoří
poslanec Veselý, připraví se poslanec Babinec,
který vystoupí jako poslední před
přestávkou.
Poslanec F. Veselý: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, Československá lidová
armáda chce být při prvořadém
plnění vojenských úkolů i dobrým
hospodářem. Pro výcvik vojsk, zejména
se značně složitou a těžkou bojovou
technikou, pro provádění ostrých a
bojových střeleb, disponuje vojenskými výcvikovými
prostory v různých částech naší
republiky a při prioritě vojenského výcviku
usiluje i o efektivní a maximální hospodářské
využívání těchto prostorů.
Tyto výcvikové prostory jsou umístěny
převážně v horských a vysoko
položených oblastech.
Při obhospodařování půdního
fondu ve vojenských výcvikových prostorech
se vychází z toho, že využití každého
kousku půdy má z hlediska národního
hospodářství, z hlediska zabezpečení
výživy obyvatelstva, značný význam.
Pro cílevědomé hospodaření
na pozemcích těchto prostorů má naše
armáda i specifickou účelovou hospodářskou
organizaci - výrobní hospodářskou
jednotku - Vojenské lesy a statky.
Vojenské lesy a statky jsou kombinátem lesního
hospodářství, zemědělství
a pilařské výroby. Výrobní
hospodářskou jednotku Vojenských lesů
a statků tvoří 11 národních
podniků v čele s generálním ředitelstvím,
přičemž každý národní
podnik hospodaří v podstatě v jednom až
dvou výcvikových prostorech. Forma kombinátu
se osvědčuje, přispívá k úspornému
komplexnímu řízení, umožňuje
provádět přerozdělení prostředků
z jednotlivých druhů výrob a přitom
principy chozrasčotu jsou promítnuty přes
podniky až do závodů.
Vojenské lesy a statky dlouhodobě úspěšně
plní a v žádoucích směrech i
překračují úkoly, které jsou
jim stanoveny státním plánem a jejich ekonomické
výsledky jsou nemalým přínosem našemu
národnímu hospodářství. Přitom
je třeba vidět, že jejich hospodářská
činnost má složité podmínky,
vyžaduje sladění s polním výcvikem
vojsk, s výstavbou učebně výcvikové
základny a s dalšími činnostmi ozbrojených
sil v těchto prostorech.
Předpoklady úspěchů, jichž Vojenské
lesy a statky dosahují, vytváří i
cílevědomá realizace říjnového
usnesení ÚV KSČ z roku 1975 k dalšímu
rozvoji zemědělství do podmínek hospodaření
těchto podniků.
Tak například pokud jde o zemědělskou
výrobu: výroba masa v pátém pětiletém
plánu byla splněna na 103,3%, mléka na 101,5%,
obilovin na 107%. Průměrná dojivost na jednu
dojnici činí 3202 l ročně, průměrný
přírůstek ve výrobě masa na
kus a den činí 68 dkg.
V současné době zabezpečují
Vojenské lesy a statky úspěšně
náročné úkoly šestého
pětiletého plánu.
Přijatá opatření se projevila ve splnění
a překročení rozhodujících
ukazatelů plánu na rok 1976, kdy přes abnormální
sucho bylo dosaženo splnění výroby mléka
na 103% při průměrné dojivosti 3202
l; to představuje cílový úkol stanovený
Směrnicí XV. sjezdu KSČ pro šestou pětiletku.
Výroba masa byla splněna na 103%, výroba
zrnin v důsledku sucha na 94%. Přesto však
hektarový výnos obilí se zvýšil
oproti roku 1975 o 2,5% a Vojenské lesy a statky provádějí
postupně řadu opatření k dalšímu
zvyšování výnosů obilovin.
V rámci socializace hospodářské půdy
dosud soukromě hospodařících rolníků
převzaly Vojenské lesy a statky v roce 1977 půdní
fond katastrálních území Horný
a Dolný Tisovník a Stará Huta v okrese Zvolen.
K národnímu podniku Vojenských lesů
a statků Lipník nad Bečvou byl přičleněn
Státní semenářský statek Lipník
nad Bečvou, který vykazoval nízké
hospodářské výsledky.
Přínosem pro národní hospodářství
bude podíl Vojenských lesů a statků
na celostátním experimentu ověření
možnosti chovu vysoce hodnotného masného typu
skotu Hereford, který se provádí u Vojenských
lesů a statků Sušice. Na základě
vyhodnocení tohoto experimentu, které provede ministerstvo
zemědělství a výživy, dojde k
rozšíření chovu skotu i do jiných
vojenských výcvikových prostorů.
V současné době se rozpracovává
do činnosti organizací Vojenských lesů
a statků usnesení 7. pléna ÚV KSČ,
zabezpečující oblast uspokojování
hmotných potřeb obyvatelstva a dalšího
rozvoje vnitřního trhu na úseku dosažení
zvýšené výroby živočišných
bílkovin zejména masa a mléka.
Závěry 7. plenárního zasedání
ÚV KSČ se promítnou do konkrétních
podmínek jednotlivých podniků Vojenských
lesů a statků s cílem, aby byly realizovány
plány na zúrodnění luk a pastvin a
zvýšeny hektarové výnosy nejméně
o 20% oproti úrovni dosažené v roce 1975, aby
byla dále rozvíjena živočišná
výroba a její intenzifikace zajišťována
budováním specializovaných farem černostrakatého
skotu. Farmy vybavovat postupně technologií s vysokými
parametry produktivity práce a dosáhnout cílové
užitkovosti 3500-4000 l mléka ročně
při koncentraci 300-500 kusů dojnic v jedné
farmě.
Dále se budou budovat specializované farmy pro odchov
jalovic s koncentrací 700-800 kusů a žírný
skot se bude soustřeďovat ve velkokapacitních
stájích. K využití travnatých
porostů a zabezpečení kvalitní výživy
skotu se budou budovat u podniků Vojenské lesy a
statky pastevní střediska pro výpas.