Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Trávníčkovi.
Hlásí sa ešte niekto z poslancov do rozpravy?
Nehlási sa nikto.
Vyhlasujem rozpravu k vládnemu návrhu uznesenia
o štátnom záverečnom účte
čs. federácie za rok 1980 za skončenú.
Žiada o slovo minister financií súdruh Lér?
(Ano.) Áno, dávam mu slovo.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené
soudružky, vážení soudruzi, v diskusních
příspěvcích odezněla velká
starost o zvyšování výkonnosti ekonomiky,
upevňování hospodárnosti, o důsledné
uvádění závěrů XVl.
sjezdu strany do života.
Chci říci jen několik stručných
poznámek k jednomu problému, který se objevoval
častěji v rozpravě, a sice k problematice
zdokonalování plánovitého řízení.
Usnesením k Souboru opatření ve stranických
i vládních orgánech neskončila práce.
Začala velká práce pro nás pro všechny.
Šlo jednak o to, aby politické a ekonomické
principy byly převedeny do právních norem
a staly se základem hospodaření na každém
závodě, podniku, výrobně hospodářské
jednotce, ministerstvu. Bylo třeba vypracovat nebo změnit
až 100 právních norem. Při jejich vypracovávání
jsme přicházeli ještě na některé
problémy, které se dořešovaly a jedním
takovým výrazným upřesněním
problematiky je i to, že v uplynulých dnech jsme vydali
komplexní směrnici o vstřícném
plánování, aby v této důležité
části Souboru opatření nebylo na žádném
místě pochybnosti, jak metody vstřícného
plánování aplikovat, aby v tom byla jednota.
Souběžněji jsme tlačiti na to, aby Soubor
opatření se transformoval do vnitřního
života výrobně hospodářských
jednotek, podniků, závodů, dílen,
ale je třeba říci, že ani centrální
orgány nejsou výjimky z tohoto procesu, i centrální
orgány si musí ještě hlouběji
osvojit logiku a principy Souboru opatření při
své každodenní činnosti a rozhodování.
Získáváme první zkušenosti. V
uplynulých dnech jsme vyhodnotili komplexní experiment,
který nám pomohl při tvorbě Souboru
opatření a toto hodnocení předkládáme
vládě. Zásadně je hodnocení
kladné, vesměs ve směru kladných výsledků
i ve směru poznání slabin, které jsme
v komplexním experimentu nedokázali dostatečně
vychytat a kterých si ještě teď budeme
muset více všímat. Provádíme
hluboký rozbor aplikace Souboru opatření
ve vybraných deseti výrobně hospodářských
jednotkách a v celé řadě dalších
organizací. Aplikujeme Soubor opatření na
plán letošního roku, ve svých normativních
závislostech a plně ho promítáme do
direktiv roku 1982. Soubor opatření je citlivější
na řadu vazeb, které rozhodují o životě
lidí v podnicích. Tyto vazby umožňují
lépe odhalovat nevýkonnost. Vznikají a budou
vznikat konfliktní situace, ale my nesmíme před
nimi ustupovat, ale hledat věcné řešení
problémů.
Může být i otázka, že ještě
není sedmá pětiletka a Soubor opatření
je bytostně spjat se 7. pětiletkou. Zkušenosti
dosud na plánu letošního roku i na plánu
příštího roku ukazují, že
není žádný důvod k otálení
při propracování Souboru opatření
a že řadu opatření ve výkonových
normách, v pořádku, organizaci a celé
další činnosti, je třeba dělat
v předstihu a souběžně s přípravou
sedmé pětiletky.
Pokračujeme v další práci, předkládáme
vládě vládní nařízení
o postihu nekvalitní práce, aby dosavadní
pokyny dostaly solidnější právní
úpravu a byly účinnějším
nástrojem při prosazování kvality.
Budeme prozkoumávat řídící
strukturu v ministerstvech, aby co nejlépe a nejoptimálněji
sloužila k zabezpečení sedmé pětiletky.
Připravujeme některé další experimenty.
Díváme se na Soubor opatření jako
na aktivní nástroj pro účinnější
řešení věcných problémů.
Není to pro nás žádný samoúčel
ani dogma. Podle nabytých zkušeností budeme
Soubor opatření dále rozvíjet, zejména
v těch částech, kde sami cítíme
již dnes, že by bylo třeba Soubor opatření
prohloubit. Jde zejména o exportní výkonnost,
o vědeckotechnický rozvoj, o mezinárodní
spolupráci a integraci, prostě o ty oblasti, které
budou rozhodovat o tom, zda skutečně nastoupíme
důslednou cestu intenzifikace naší ekonomiky,
jak to po nás žádá XVI. sjezd KSČ.
Já bych vás chtěl ubezpečit, soudružky
a soudruzi poslanci, že vláda bude tomuto problému,
tomuto směru práce, který nepovažujeme
za jeden z mnoha, ale za jeden z nejpřednějších,
věnovat trvalou pozornost. l rozprava v parlamentě
nám bude jistě pomáhat čerpat ze zkušeností
podniků, ministerstev, jak tyto práce dále
rozvíjet.
Tolik několik stručných poznámek k
tomuto problému.
Soudružky a soudruzi poslanci, na závěr bych
vám chtěl z pověření vlády
upřímně poděkovat za dlouholetou spolupráci,
kterou jsme spolu měli při jednání
o plánu a rozpočtu, poděkovat vám
za vaše bohaté náměty a připomínky.
Možná, že jsme ne všechno vždycky využili,
ale určitě jsme v tom našli zdroj poučení
pro naši práci, pro to, abychom ve vládě
rozhodovali s větší znalostí věci
a aby naše opatření byla co nejúčinnější.
Za tuto spolupráci vám co nejsrdečněji
jménem vlády děkuji. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem ministrovi financií za záverečné
slovo. Žiada o záverečné slovo spravodajca
poslanec Křenek? (Ano.)
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Soudružky a soudruzi poslanci, mám
za to, že rozprava podpořila návrh na přijetí
navrhovaného usnesení Federálního
shromáždění o státním
závěrečném účtu čs.
federace za rok 1980. Zvláště bych znovu zdůraznil,
že v roce 1981 a dalších letech sedmé
pětiletky by měly získané poznatky
a zkušenosti vést v duchu závěrů
XVI. sjezdu KSČ k výrazně intenzívnímu
rozvoji ekonomiky a efektivnímu využívání
všech zdrojů i rezerv, neboť to představuje
závažný předpoklad vnitřní
a vnější vyváženosti dalšího
našeho ekonomického rozvoje.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů doporučuji sněmovně
vládní návrh přijmout.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem. Žiada o záverečné
slovo poslanec Belko? (Ano.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Súdružky a súdruhovia poslanci,
pripojujem sa k záverečnému slovu spravodajcu
poslanca Křenka s tým, že ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne ľudu odporúčam
snemovni, aby schválila vládny návrh v predloženom
znení.
Zároveň využívam túto príležitosť
k tomu, aby som za výbory pre plán a rozpočet
a verím, že i za ostatné výbory snemovní
poďakoval členom vlády za úsilie, že
sme mohli v našom orgáne prerokovať štátny
záverečný účet za rok 1980
v skrátenom termíne. Menovite ďakujem súdruhovi
ministrovi Lérovi za jeho prístup vo výboroch
pri prerokúvaní a objasňovaní zložitých
ekonomických problémov, ktoré súvisia
so zabezpečovaním vyváženého
ekonomického rozvoja, pretože získané
poznatky využívame v našej poslaneckej práci.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Belkovi.
Súdružky a súdruhovia poslanci, môžeme
teda pristúpiť k hlasovaniu. Pri schvaľovaní
štátneho záverečného účtu
československej federácie platí podľa
čl. 42 ods. 2 písm. e) zákona o československej
federácii zákaz majorizácie. Preto v Snemovni
národov budú hlasovať oddelene poslanci zvolení
v Českej socialistickej republike a poslanci zvolení
v Slovenskej socialistickej republike.
V sále je prítomných 153 poslancov Snemovne
ľudu, 56 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike a 61 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Obidve snemovne sú schopné sa uznášať.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s vládnym návrhom uznesenia
o štátnom záverečnom účte
čs. federácie za rok 1980 podľa odporúčania
spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
S návrhom uznesenia vyslovili súhlas všetci
prítomní poslanci Snemovne ľudu.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike.
Kto súhlasí s vládnym návrhom uznesenia
o štátnom záverečnom účte
československej federácie za rok 1980 podľa
odporúčania spoločného spravodajcu
výborov Snemovne národov? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.)
Konštatujem, že s návrhom vyslovili súhlas
všetci prítomní poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s vládnym
návrhom uznesenia o štátnom záverečnom
účte československej federácie za
rok 1980? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Konštatujem, že s návrhom uznesenia vyslovili
súhlas aj všetci prítomní poslanci Snemovne
národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Návrh uznesenia bol tak prijatý potrebnou väčšinou
poslancov Snemovne národov.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu
a Snemovne národov konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny
záverečný účet československej
federácie za rok 1980 a podľa § 26 ods. 4 zákona
č. 134/1970 Zb. rozhodlo súčasne o použití
prebytku záverečného účtu československej
federácie za rok 1980.
Zároveň vzalo na vedomie stav finančných
aktív a pasív československej federácie
a súhrnné výsledky hospodárenia štátnych
rozpočtov Českej socialistickej republiky a Slovenskej
socialistickej repubIiky, ako aj výsledky finančného
hospodárenia národných výborov.
Súdružky a súdruhovia poslanci, prikročíme
k ďalšiemu bodu nášho programu, ktorým
je
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej
republiky na súhlas mnohostranný Dohovor o zamedzení
dvojitého zdanenia autorských odmien a Dodatkový
protokol k tomuto Dohovoru, podpísaný v New Yorku
dňa 29. októbra 1980
(tlač 109).
Vládny návrh odôvodní minister financií
Československej socialistickej republiky súdruh
Lér. Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené
soudružky a soudruzi, vláda Československé
socialistické republiky předkládá
k projednání a ke schválení mnohostrannou
Úmluvu o zamezení dvojího zdanění
autorských odměn a Dodatkový protokol k této
Úmluvě.
Mezinárodní kulturní spolupráce tvoří
důležitý faktor v rozvoji vědy, vzdělání
a ve vzájemném poznávání kultur
jednotlivých států. Je výrazem mírových
vztahů mezi státy, a to i států s
rozdílným společenským zřízením,
i významným prvkem v posilování mírového
soužití.
Pro rozvoj takovéto mezinárodní spolupráce
je proto třeba vytvářet odpovídající
předpoklady. To se vztahuje i na oblast daní, zejména
pokud jde o vyloučení dvojího zdanění.
U osob, které v rámci mezinárodní
kulturní spolupráce mají příjmy
z využívání autorských práv,
dochází totiž často ke vzniku daňové
povinnosti jak ve státě, v němž mají
bydliště či sídlo, tak i ve státě,
z něhož se tyto odměny vyplácejí.
Toto dvojí zdanění spolu s různými
výdaji za převod autorských odměn
snižuje příjmy autorů a stává
se tak do určité míry negativním prvkem
v rozvoji vzájemné spolupráce a v rozšiřování
a výměně kulturních děl, vědy
a vzdělání.
Zásadní řešení těchto
problémů bylo proto i předmětem jednání
18. zasedání UNESCO v roce 1974. Naplnění
přijaté resoluce z tohoto zasedání
je řešeno v předkládané mezinárodní
Úmluvě, na jejímž vypracování
se podíleli i zástupci Československé
socialistické republiky. Tato Úmluva je rámcového
charakteru a sama o sobě ještě dvojí
zdanění neodstraňuje. Schválením
této Úmluvy bere však na sebe každý
smluvní stát závazek, že učiní
všechna potřebná opatření, aby
pokud možno dvojí zdanění autorských
odměn odstranil, resp. omezil jeho účinky
buď dvoustrannými úmluvami, nebo vnitrostátními
prostředky.
Autorské odměny, jejichž zdroj je v Československé
socialistické republice, se podle našeho daňového
zákonodárství zdaňují v tuzemsku,
a to bez ohledu, je-li jejich příjemcem náš
občan nebo cizinec. Příjmy našich autorů
za využívání jejich autorských
práv v cizině se rovněž zdaňují
v tuzemsku s výjimkou případů, kdy
odměny byly v cizině zdaněny stejnou nebo
obdobnou daní, jako je naše daň z příjmů
z literární a umělecké činnosti
nebo daň z příjmů obyvatelstva.
Vzhledem k tomu, že na obdobných principech je vybudováno
daňové zákonodárství jiných
států, může u našich občanů
pobírajících autorské odměny
z ciziny a naopak u cizinců pobírajících
tyto odměny u nás docházet k dvojímu
zdanění. Toto dvojí zdanění
řeší Československá socialistická
republika uzavíráním úmluv s jinými
státy o zamezení dvojího zdanění.
Víte, že jsme již uzavřeli dvě
mnohostranné úmluvy v rámci RVHP a deset
dvoustranných úmluv mezi různými státy
a Československem, abychom dvojí zdanění
odstranili. S dalšími šesti státy je uzavření
úmluvy dohodnuto a bude brzy předloženo k ústavnímu
projednání. S některými státy
se jednání ještě dále vedou.
Projednávaná Úmluva obsahuje všechny
zásadní otázky spojené se zdaněním
autorských odměn. Upravuje zejména definici
autorských odměn a stanoví hlavní
závazky opatření proti dvojímu zdanění.
Ve vztahu k dříve sjednaným dvoustranným
úmluvám stanoví, že jejich používání
není mnohostrannou Úmluvou nijak dotčeno.
Soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji jménem
vlády Československé socialistické
republiky, abyste vyslovili souhlas s mnohostrannou Úmluvou
o zamezení dvojího zdanění autorských
odměn a s Dodatkovým protokolem k této Úmluvě
včetně výhrady učiněné
při podpisu Úmluvy k článku 17 odst.
1 ohledně postupu při předkládání
sporů k rozhodnutí Mezinárodnímu soudnímu
dvoru. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi ministrovi Lérovi
za výkIad k prerokúvanému vládnemu
návrhu.
Predložený návrh prerokovali výbory
ústavnoprávne, zahraničné, pre plán
a rozpočet a výbory kultúrne obidvoch snemovní.
Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného
spravodajcu člena kultúrneho výboru poslanca
Václava Rabasa a výbory Snemovne národov
členku výboru pre plán a rozpočet
poslankyňu Drahomíru Chodurovú.
Prosím najprv poslanca Václava Rabasa, aby predniesol
spravodajskú správu.