Středa 27. května 1981

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Trávníčkovi. Hlásí sa ešte niekto z poslancov do rozpravy? Nehlási sa nikto.

Vyhlasujem rozpravu k vládnemu návrhu uznesenia o štátnom záverečnom účte čs. federácie za rok 1980 za skončenú. Žiada o slovo minister financií súdruh Lér? (Ano.) Áno, dávam mu slovo.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené soudružky, vážení soudruzi, v diskusních příspěvcích odezněla velká starost o zvyšování výkonnosti ekonomiky, upevňování hospodárnosti, o důsledné uvádění závěrů XVl. sjezdu strany do života.

Chci říci jen několik stručných poznámek k jednomu problému, který se objevoval častěji v rozpravě, a sice k problematice zdokonalování plánovitého řízení. Usnesením k Souboru opatření ve stranických i vládních orgánech neskončila práce. Začala velká práce pro nás pro všechny. Šlo jednak o to, aby politické a ekonomické principy byly převedeny do právních norem a staly se základem hospodaření na každém závodě, podniku, výrobně hospodářské jednotce, ministerstvu. Bylo třeba vypracovat nebo změnit až 100 právních norem. Při jejich vypracovávání jsme přicházeli ještě na některé problémy, které se dořešovaly a jedním takovým výrazným upřesněním problematiky je i to, že v uplynulých dnech jsme vydali komplexní směrnici o vstřícném plánování, aby v této důležité části Souboru opatření nebylo na žádném místě pochybnosti, jak metody vstřícného plánování aplikovat, aby v tom byla jednota. Souběžněji jsme tlačiti na to, aby Soubor opatření se transformoval do vnitřního života výrobně hospodářských jednotek, podniků, závodů, dílen, ale je třeba říci, že ani centrální orgány nejsou výjimky z tohoto procesu, i centrální orgány si musí ještě hlouběji osvojit logiku a principy Souboru opatření při své každodenní činnosti a rozhodování.

Získáváme první zkušenosti. V uplynulých dnech jsme vyhodnotili komplexní experiment, který nám pomohl při tvorbě Souboru opatření a toto hodnocení předkládáme vládě. Zásadně je hodnocení kladné, vesměs ve směru kladných výsledků i ve směru poznání slabin, které jsme v komplexním experimentu nedokázali dostatečně vychytat a kterých si ještě teď budeme muset více všímat. Provádíme hluboký rozbor aplikace Souboru opatření ve vybraných deseti výrobně hospodářských jednotkách a v celé řadě dalších organizací. Aplikujeme Soubor opatření na plán letošního roku, ve svých normativních závislostech a plně ho promítáme do direktiv roku 1982. Soubor opatření je citlivější na řadu vazeb, které rozhodují o životě lidí v podnicích. Tyto vazby umožňují lépe odhalovat nevýkonnost. Vznikají a budou vznikat konfliktní situace, ale my nesmíme před nimi ustupovat, ale hledat věcné řešení problémů.

Může být i otázka, že ještě není sedmá pětiletka a Soubor opatření je bytostně spjat se 7. pětiletkou. Zkušenosti dosud na plánu letošního roku i na plánu příštího roku ukazují, že není žádný důvod k otálení při propracování Souboru opatření a že řadu opatření ve výkonových normách, v pořádku, organizaci a celé další činnosti, je třeba dělat v předstihu a souběžně s přípravou sedmé pětiletky.

Pokračujeme v další práci, předkládáme vládě vládní nařízení o postihu nekvalitní práce, aby dosavadní pokyny dostaly solidnější právní úpravu a byly účinnějším nástrojem při prosazování kvality. Budeme prozkoumávat řídící strukturu v ministerstvech, aby co nejlépe a nejoptimálněji sloužila k zabezpečení sedmé pětiletky. Připravujeme některé další experimenty.

Díváme se na Soubor opatření jako na aktivní nástroj pro účinnější řešení věcných problémů. Není to pro nás žádný samoúčel ani dogma. Podle nabytých zkušeností budeme Soubor opatření dále rozvíjet, zejména v těch částech, kde sami cítíme již dnes, že by bylo třeba Soubor opatření prohloubit. Jde zejména o exportní výkonnost, o vědeckotechnický rozvoj, o mezinárodní spolupráci a integraci, prostě o ty oblasti, které budou rozhodovat o tom, zda skutečně nastoupíme důslednou cestu intenzifikace naší ekonomiky, jak to po nás žádá XVI. sjezd KSČ.

Já bych vás chtěl ubezpečit, soudružky a soudruzi poslanci, že vláda bude tomuto problému, tomuto směru práce, který nepovažujeme za jeden z mnoha, ale za jeden z nejpřednějších, věnovat trvalou pozornost. l rozprava v parlamentě nám bude jistě pomáhat čerpat ze zkušeností podniků, ministerstev, jak tyto práce dále rozvíjet.

Tolik několik stručných poznámek k tomuto problému.

Soudružky a soudruzi poslanci, na závěr bych vám chtěl z pověření vlády upřímně poděkovat za dlouholetou spolupráci, kterou jsme spolu měli při jednání o plánu a rozpočtu, poděkovat vám za vaše bohaté náměty a připomínky. Možná, že jsme ne všechno vždycky využili, ale určitě jsme v tom našli zdroj poučení pro naši práci, pro to, abychom ve vládě rozhodovali s větší znalostí věci a aby naše opatření byla co nejúčinnější. Za tuto spolupráci vám co nejsrdečněji jménem vlády děkuji. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem ministrovi financií za záverečné slovo. Žiada o záverečné slovo spravodajca poslanec Křenek? (Ano.)

Společný zpravodaj výborů SN poslanec D. Křenek: Soudružky a soudruzi poslanci, mám za to, že rozprava podpořila návrh na přijetí navrhovaného usnesení Federálního shromáždění o státním závěrečném účtu čs. federace za rok 1980. Zvláště bych znovu zdůraznil, že v roce 1981 a dalších letech sedmé pětiletky by měly získané poznatky a zkušenosti vést v duchu závěrů XVI. sjezdu KSČ k výrazně intenzívnímu rozvoji ekonomiky a efektivnímu využívání všech zdrojů i rezerv, neboť to představuje závažný předpoklad vnitřní a vnější vyváženosti dalšího našeho ekonomického rozvoje.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů doporučuji sněmovně vládní návrh přijmout.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem. Žiada o záverečné slovo poslanec Belko? (Ano.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Súdružky a súdruhovia poslanci, pripojujem sa k záverečnému slovu spravodajcu poslanca Křenka s tým, že ako spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu odporúčam snemovni, aby schválila vládny návrh v predloženom znení.

Zároveň využívam túto príležitosť k tomu, aby som za výbory pre plán a rozpočet a verím, že i za ostatné výbory snemovní poďakoval členom vlády za úsilie, že sme mohli v našom orgáne prerokovať štátny záverečný účet za rok 1980 v skrátenom termíne. Menovite ďakujem súdruhovi ministrovi Lérovi za jeho prístup vo výboroch pri prerokúvaní a objasňovaní zložitých ekonomických problémov, ktoré súvisia so zabezpečovaním vyváženého ekonomického rozvoja, pretože získané poznatky využívame v našej poslaneckej práci.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Belkovi.

Súdružky a súdruhovia poslanci, môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu. Pri schvaľovaní štátneho záverečného účtu československej federácie platí podľa čl. 42 ods. 2 písm. e) zákona o československej federácii zákaz majorizácie. Preto v Snemovni národov budú hlasovať oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

V sále je prítomných 153 poslancov Snemovne ľudu, 56 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 61 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Obidve snemovne sú schopné sa uznášať.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto súhlasí s vládnym návrhom uznesenia o štátnom záverečnom účte čs. federácie za rok 1980 podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

S návrhom uznesenia vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike.

Kto súhlasí s vládnym návrhom uznesenia o štátnom záverečnom účte československej federácie za rok 1980 podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.)

Konštatujem, že s návrhom vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z týchto poslancov súhlasí s vládnym návrhom uznesenia o štátnom záverečnom účte československej federácie za rok 1980? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

Konštatujem, že s návrhom uznesenia vyslovili súhlas aj všetci prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike. Návrh uznesenia bol tak prijatý potrebnou väčšinou poslancov Snemovne národov.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny záverečný účet československej federácie za rok 1980 a podľa § 26 ods. 4 zákona č. 134/1970 Zb. rozhodlo súčasne o použití prebytku záverečného účtu československej federácie za rok 1980.

Zároveň vzalo na vedomie stav finančných aktív a pasív československej federácie a súhrnné výsledky hospodárenia štátnych rozpočtov Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej repubIiky, ako aj výsledky finančného hospodárenia národných výborov.

Súdružky a súdruhovia poslanci, prikročíme k ďalšiemu bodu nášho programu, ktorým je

II

Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas mnohostranný Dohovor o zamedzení dvojitého zdanenia autorských odmien a Dodatkový protokol k tomuto Dohovoru, podpísaný v New Yorku dňa 29. októbra 1980 (tlač 109).

Vládny návrh odôvodní minister financií Československej socialistickej republiky súdruh Lér. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené soudružky a soudruzi, vláda Československé socialistické republiky předkládá k projednání a ke schválení mnohostrannou Úmluvu o zamezení dvojího zdanění autorských odměn a Dodatkový protokol k této Úmluvě.

Mezinárodní kulturní spolupráce tvoří důležitý faktor v rozvoji vědy, vzdělání a ve vzájemném poznávání kultur jednotlivých států. Je výrazem mírových vztahů mezi státy, a to i států s rozdílným společenským zřízením, i významným prvkem v posilování mírového soužití.

Pro rozvoj takovéto mezinárodní spolupráce je proto třeba vytvářet odpovídající předpoklady. To se vztahuje i na oblast daní, zejména pokud jde o vyloučení dvojího zdanění. U osob, které v rámci mezinárodní kulturní spolupráce mají příjmy z využívání autorských práv, dochází totiž často ke vzniku daňové povinnosti jak ve státě, v němž mají bydliště či sídlo, tak i ve státě, z něhož se tyto odměny vyplácejí. Toto dvojí zdanění spolu s různými výdaji za převod autorských odměn snižuje příjmy autorů a stává se tak do určité míry negativním prvkem v rozvoji vzájemné spolupráce a v rozšiřování a výměně kulturních děl, vědy a vzdělání.

Zásadní řešení těchto problémů bylo proto i předmětem jednání 18. zasedání UNESCO v roce 1974. Naplnění přijaté resoluce z tohoto zasedání je řešeno v předkládané mezinárodní Úmluvě, na jejímž vypracování se podíleli i zástupci Československé socialistické republiky. Tato Úmluva je rámcového charakteru a sama o sobě ještě dvojí zdanění neodstraňuje. Schválením této Úmluvy bere však na sebe každý smluvní stát závazek, že učiní všechna potřebná opatření, aby pokud možno dvojí zdanění autorských odměn odstranil, resp. omezil jeho účinky buď dvoustrannými úmluvami, nebo vnitrostátními prostředky.

Autorské odměny, jejichž zdroj je v Československé socialistické republice, se podle našeho daňového zákonodárství zdaňují v tuzemsku, a to bez ohledu, je-li jejich příjemcem náš občan nebo cizinec. Příjmy našich autorů za využívání jejich autorských práv v cizině se rovněž zdaňují v tuzemsku s výjimkou případů, kdy odměny byly v cizině zdaněny stejnou nebo obdobnou daní, jako je naše daň z příjmů z literární a umělecké činnosti nebo daň z příjmů obyvatelstva.

Vzhledem k tomu, že na obdobných principech je vybudováno daňové zákonodárství jiných států, může u našich občanů pobírajících autorské odměny z ciziny a naopak u cizinců pobírajících tyto odměny u nás docházet k dvojímu zdanění. Toto dvojí zdanění řeší Československá socialistická republika uzavíráním úmluv s jinými státy o zamezení dvojího zdanění.

Víte, že jsme již uzavřeli dvě mnohostranné úmluvy v rámci RVHP a deset dvoustranných úmluv mezi různými státy a Československem, abychom dvojí zdanění odstranili. S dalšími šesti státy je uzavření úmluvy dohodnuto a bude brzy předloženo k ústavnímu projednání. S některými státy se jednání ještě dále vedou. Projednávaná Úmluva obsahuje všechny zásadní otázky spojené se zdaněním autorských odměn. Upravuje zejména definici autorských odměn a stanoví hlavní závazky opatření proti dvojímu zdanění. Ve vztahu k dříve sjednaným dvoustranným úmluvám stanoví, že jejich používání není mnohostrannou Úmluvou nijak dotčeno.

Soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji jménem vlády Československé socialistické republiky, abyste vyslovili souhlas s mnohostrannou Úmluvou o zamezení dvojího zdanění autorských odměn a s Dodatkovým protokolem k této Úmluvě včetně výhrady učiněné při podpisu Úmluvy k článku 17 odst. 1 ohledně postupu při předkládání sporů k rozhodnutí Mezinárodnímu soudnímu dvoru. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi ministrovi Lérovi za výkIad k prerokúvanému vládnemu návrhu.

Predložený návrh prerokovali výbory ústavnoprávne, zahraničné, pre plán a rozpočet a výbory kultúrne obidvoch snemovní.

Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného spravodajcu člena kultúrneho výboru poslanca Václava Rabasa a výbory Snemovne národov členku výboru pre plán a rozpočet poslankyňu Drahomíru Chodurovú.

Prosím najprv poslanca Václava Rabasa, aby predniesol spravodajskú správu.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP