Plnění rostoucích úkolů vnitřního
trhu je v neposlední míře závislé
na jeho technickém vybavení, na dokonalé
organizaci cest, kterými se zboží dostává
k zákazníkovi, ke spotřebiteli. Materiálně
technická základna vnitřního trhu
nutně vyžaduje koncentraci, specializaci do moderních
forem prodeje. Nezbytnou formou musí být zdokonalování
průzkumu poptávky, protože požadavkem
dneška je stále pružněji reagovat na poptávku
zákazníků. S tím bude nutně
souviset rovnoměrné rozdělení obchodní
sítě vzhledem na koncentraci obyvatelstva.
U našeho vnitřního trhu, chceme-li dosáhnout
cílů, které před něj stavíme,
dosáhnout výsledků, které od něj
očekáváme, nesmíme zapomínat
na ty, kteří jej realizují, na pracovníky,
jejich angažovanost, kvalifikaci a řadu dalších
předpokladů. Pořádný obchod
dělá obchodem ochota k zákazníkovi,
kulturnost jednání, čistota a pořádek,
ale i poctivost při prodeji. Určitě jsme
přesvědčeni, že obchod v převážné
většině takové lidi má.
Soudružky a soudruzi, domýšlíme-li do
všech takovýchto souvislostí stav, úlohu
vnitřního trhu, nelehkou situaci v jeho zajišťování,
musíme si znovu připomenout obecné a stále
platné závěry 7. plenárního
zasedání ÚV KSČ z roku 1977, které
položilo důrazný požadavek, aby výroba
i obchod komplexně přešla k trvalému
zlepšení v uspokojování oprávněných
hmotných potřeb občanů.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Kryllovi. Slovo má
poslanec Zdenko Nováček a pripraví sa poslanec
Tomáš Trávníček.
Poslanec SN Z. Nováček: Vážený
súdruh predseda, súdružky a súdruhovia
poslanci, kultúrny život oboch našich národov
prináša v socialistickej prítomnosti každodenne
rad dôkazov, že kultúra je každý
rok dostatočne finančne zabezpečená.
V štátnom rozpočte sa počíta
vždy s takou sumou, ktorá v prerozdelení stačí
zabezpečiť vysoký štandard československej
vzdelanosti, rozvoj všetkých oblastí kultúry,
realizáciu hlavných programových zámerov
a cieľov.
Pridelené neinvestičné finančné
prostriedky na kultúru za rok 1980 vo výške
4,03 mld Kčs umožnili realizovať prevádzku
všetkých profesionálnych umeleckých
telies štátu, z ktorých viaceré dosahujú
svetovú úroveň. Štát sa stará
o to, aby sa realizoval náročný a svojím
obsahom i historickým poslaním ojedinelý
plán záchrany, obnovy a opatery pamiatkových
objektov. Štát má záujem na tom, aby
sa mohol kultúrne, tvorivo či priam umelecky vyžiť
každý, kto cíti v sebe dispozície. Človek
má v našom štáte pocit, že kultúra
a vzdelanosť prichádzajú zo všetkých
strán, že si každý môže vybrať
podľa svojej potreby. Tento pocit a túto možnosť
dáva a vychováva len socializmus.
Preto do kultúry a celej vzdelanosti investované
finančné prostriedky predstavujú vklad rentabilný
a dotýkajú sa hlboko más a celej spoločnosti.
Je historickým poslaním socialistickej kultúry
dotvárať socialistický spôsob života,
robiť človeka všímavejším
pre pokrok a hodnoty, dávať mu pocit a atmosféru
socialistickej prítomnosti, často ho zušľachťovať
a v neposlednej miere zabávať či potešiť.
Aby som ukázal v stručnosti, aký potenciál
predstavuje naša kultúra, dovoľte niekoľko
údajov.
V Čechách a na Slovensku existuje v súčasnosti
92 scén so 104 divadelnými súbormi. Tieto
uvádzajú ročne okolo 22 tisíc predstavení,
z toho okolo 550 premiér. Návštevnosť
sa pohybuje od roku 1975, kedy sa rovina stabilizovala, okolo
9 miliónov ročne.
Veľmi významné miesto v našej vzdelanosti
má široko rozvinutá koncertná činnosť,
kde stojíme v počte na obyvateľa medzi špičkovými
štátmi sveta. Obrovský význam rozhlasu
sa ukazuje v tom, že v súčasnosti sa tu vysiela
125 tisíc vysielaných hodín ročne,
t. j. na úrovni veľmi vyspetých štátov
Európy. A televízia má 9 tisíc vysielacích
hodín, z toho 80% už vo farbe. To je tak isto podľa
štatistiky na vysokej úrovni vzdelanosti.
Rozvoj kultúry u nás je harmonický. Mohol
by som to doložiť na akadémiách, výstavách
a iných objektoch kultúrnych zdrojov. Tu všade
pravda, sú investície a prevažne ich dokázateľná
kultúrnopolitická rentabilita. Tu všade sú
uložené, ale v stálom pohybe migrujúce
milióny kultúrnych zážitkov, pocitov
a kultúrnych uvedomení, ktoré sa prakticky
nedajú vyčísliť v jednoznačne
formulovaných finančných sumách. Hodnota
umeleckého diela či kultúrneho činu
sa často mení. Niekedy pretrváva stáročia,
inokedy sa znásobuje s rastom kultúrnosti ľudí,
niekedy naopak v konfrontácii s väčšími
hodnotami sa význam kultúrnych činov i oslabí,
pripadne niekedy takmer zaniká. To je špecifikum kultúrneho
posolstva. Musí nás pravda, potešiť, že
naše národy disponujú stovkami vyhranených
umeleckých talentov a v tom zmysle často prevyšujeme
štáty rozsahom i počtom obyvateľov oveľa
väčších.
Naše skúsenosti za minulý rok dokazujú,
že vo vlaňajšom štátnom rozpočte
sa pridelené finančné prostriedky využívali
v podstate rozumne a zodpovedne. Kultúra šla úmerne
a zákonite socialistickým riečišťom,
upevňovala si, ako hovoril na XVI. zjazde KSČ súdruh
Husák, socialistické rysy a funkčnosť.
To však neznamená, že sa vynakladané finančné
prostriedky nemajú ešte rozumnejšie posudzovať
a stále konfrontovať s reálnym spoločenským
účinkom, to však neznamená, že
v kultúre neplatí zvýšená úspornosť.
Mrzí nás napr. že sa vo filmovej produkcii
ešte vždy vyskytujú nepodarené filmy,
ktoré majú v spoločnosti len značne
obmedzenú funkciu.
V niektorých oblastiach kultúry prežíva
formalizmus, prikrášľujú sa hlásenia,
robia sa akcie nie z vnútornej potreby ľudí,
ale pre umelé vykazovanie aktivity. Nepošťastila
sa v niektorých krajoch systematická výchova
koncertného obecenstva, dokonca i v niektorých oblastiach
je pokles návštevnosti koncertov.
Takisto lokálne požiadavky na výstavbu kultúrnych
domov by mali byť len vtedy reálne, ak ich vieme naplniť
reálnou socialistickou a diferencovanou kultúrou.
Vynaložené prostriedky nechcú a nebudú
podporovať umelecký priemer. Umelecké fondy
musia náročnejšie dopracovať systémy
objednávok umeleckých diel, prémii za hotové
diela a štipendiá. Budeme žiadať od našich
umeleckých kritikov a umeleckých zväzov, aby
ešte presnejšie vyhranili všetky znaky priemernosti
vo všetkých oblastiach umenia a kultúry, všetky
znaky obsahovej vyhýbavosti a umeleckej bezperspektívnosti.
Iba vtedy, keď budeme mať v týchto otázkach
jasno, možno presnejšie diferencovať umelecké
nepodarky a bezideovú kultúru od ozajstnej hodnoty.
To platí aj v oblasti zábavnej hudby, ktorá
má i svoje zákonitosti. V stále náročnejšej
socialistickej spoločnosti je zákonitý boj
proti umeleckým činom, ktoré vedomky, či
nevedomky infiltrujú k nám západné
estetické tendencie, najmä vyžívanie sa
v krajnej nezrozumiteľnosti.
Mala by sa stále rozširovať pravda, že socializmus
poskytuje široké kultúrne zázemie každému
a chce, aby sa tieto danosti stopercentne využívali,
aby sa každý kultúrny podnet preniesol do života,
do nášho uvedomenia, ideovej istoty človeka
a celého jeho svedomia. Všetko to napokon zdôraznilo
už 15. plénum KSČ.
Financie nášho ľudu slúžia v kultúre
všetkému, čo je v súlade s naším
politickým zriadením a našim životným
ideálom. Financie sú v kultúre preto, aby
pomáhali obohacovať život človeka a napokon
i vlastné umenie, i celú vzdelanosť.
Pre ľudí pracujúcich v tejto oblasti musí
platiť zásada, že za každou korunou sa musí
odrážať solídna práca a rozvoj
i charakter kultúry a vzdelanosti musí byť
úmerný vynaloženým finančným
prostriedkom.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Nováčkovi
a dávam slovo poslancovi Tomášovi Trávníčkovi
ktorý je posledným z písomne prihlásených
rečníkov.
Poslanec SN T. Trávniček: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, projednávání
závěrečného účtu čs.
federace za rok 1980 spadá do velmi významného
období. Významného vnitropolitického
i zahraničně politického, do období
vrcholících příprav voleb do zastupitelských
sborů všech stupňů. Zpráva přednesená
s. ministrem Lérem, podklady, které jsme mohli projednat
ve výborech, nám dávají do rukou mnoho
argumentů, které můžeme v závěrečné
fázi přípravy voleb použít.
Chtěl bych podtrhnout dva základní argumenty.
Především, že díky moudré,
životodárné politice Komunistické strany
Československa, díky našemu státu, dochází
v naší socialistické společnosti k spravedlivému
rozdělení zdrojů, které svojí
prací vytvářejí milióny pracujících,
které slouží jak k dalšímu rozvoji
našeho národního hospodářství,
tak k uspokojování hmotných a kulturních
potřeb všech našich občanů.
A za druhé, že úzká místa, která
máme při plnění plánu, i při
plnění finančního plánu nám
ukazují, že neplněním zejména
kvalit aktivních ukazatelů plánu, že
neplněním těchto ukazatelů ochuzujeme
sami sebe.
Ve vystoupení s. Léra a podkladových materiálech
mě zaujalo, že národní výbory
k dalšímu rozvoji obcí, měst, okresů,
a krajů, k uspokojování životních
potřeb všech našich obyvatel měly v roce
1980 k dispozici 104 mil. Kčs. Z těchto 104 mld
Kčs z rozpočtu - tedy z celkového společného
koláče dostaly téměř 60 mld
Kčs. A těchto 104 mld Kčs je vlastně
finančním zdrojem pro plnění volebních
programů Národní fronty.
Volební programy Národní fronty v současném
předvolebním období hodnotíme. Můžeme
konstatovat, že veřejné projednávání
tohoto hodnocení, stejně jako příprava
nových volebních programů, se děje
za široké účasti občanů.
Je jedním z konkrétních projevů socialistické
demokracie a je také ukazatelem toho, že se naši
občané mohou podílet přímo
na rozhodování o těchto 104 mld Kčs,
které mají národní výbory k
dispozici.
Ukazuje se přitom, že realizace volebních programů
Národní fronty za celé pětileté
období byla úspěšná, že
bylo společnou prací dosaženo mimořádných
výsledků. Nemusíme ani uvádět
všeobecně známá čísla.
Pokrok dosažený v důsledku splněných
volebních programů je v každém městě,
na každé vesnici na první pohled viditelný.
Volební programy přinesly nové hodnoty, které
v celé naší vlasti přispěly ke
zlepšení života rodin, dětí, mládeže,
žen i důchodců, prostě nás všech.
Přitom úspěšné uskutečňování
volebních programů, jejich ideově výchovných,
kulturně osvětových částí
zabezpečovalo uspokojování dalších
nehmotných potřeb lidí, rozvoj vzdělanosti,
kultury, rekreace, tělesné výchovy a sportu
apod.
Stejně významnou část volebních
programů Národní fronty tvořila akce
zvelebovací, tzv. akce "Z". Za pomoci dobrovolné,
často bezplatné práce občanů,
organizací sdružených v Národní
frontě a jejich členů, za stále účinnější
pomoci závodů a družstev jako doplněk
k plánu bylo vytvořeno dílo v hodnotě,
jak uvedl soudruh ministr Lér, za 27 mld Kčs, přičemž
skutečné náklady činily asi 60% hodnoty.
Konkrétní výsledky této činnosti
jsou všeobecně známé. Jsou to tisíce
dalších předškolních zařízení,
škol, školních jídelen, provozoven služeb,
sportovišť, autobusových čekáren,
tisíce kilometrů vodního potrubí,
kanalizací apod.
Potěšující je i bilance neinvestiční
části akce "Z", zaměřená
na řešení stále důležitějších
problémů, na ochranu a tvorbu životního
prostředí, na zkrášlování
obcí a měst.
V uplynulé pětiletce byly v těchto akcích
odvedeny stamilióny hodin dobrovolné brigádnické
práce, jejímž výsledkem je hodnota díla
za 22 mld Kčs. Jsou to stovky hektarů nových
zelených ploch, čistší a krásnější
vesnice, ulice, parky, náměstí. Ale ani zde
pozitivní výčet nemůže skončit.
Stejně cenné jsou morálně politické
výsledky uskutečňování volebních
programů. Ve společné dobrovolné práci
občanů v těsné soudružské
spolupráci národních výborů
s orgány a organizacemi Národní fronty se
závody, družstvy, rostli lidé, utvářelo
se jejich socialistické uvědomnění,
myšlení i jednání, upevňoval
se občanský kolektiv.
Společnou prací prokazovali občané
svůj vztah, lásku ke své obci, městu,
k celé naší socialistické vlasti. Rostl
v nich osobní pocit hrdosti nad bohatstvím a krásou
socialistického Československa, pocit hrdosti nad
tím, že právě zde je jejich domov, který
pomáhají budovat a zkrášlovat.
Tak se upevňovala i morálně politická
jednota lidu, jednota kolem politiky vedoucí síly
společnosti, Komunistické strany Československa.
Na těchto výsledcích má velkou zásluhu
denní organizátorská práce národních
výborů, poslanců národních
výborů, celého jejich aktivu, všech
organizací sdružených v Národní
frontě. Zde bych vám chtěl doporučit,
abyste si všimli rozsáhlého materiálu,
který vlastně poprvé v této podobě
vydalo ROH "Podíl ROH na plnění volebních
programů Národní fronty". Materiál,
ze kterého jednoznačně vyplývá,
že starostí ROH není jenom plnění
plánu, otázka pracovních podmínek
pracujících, ale také otázka dalšího
rozvoje míst, měst, okresů i krajů,
kde závody, podniky, jednotná zemědělská
družstva pracují. Je to pozitivní tendence,
která se začíná velmi usilovně
rozvíjet spolupráce mezi národními
výbory, závody, jednotnými zemědělskými
družstvy, se všemi pracovišti.
Zde je také na tomto místě nutné ocenit
úlohu, kterou přitom sehrávali a sehrávají
v rámci svých volebních obvodů i poslanci
Federálního shromáždění.
Uznání zaslouží zejména skutečnost,
že dokázali pozitivně působit ve směru
stále většího ztotožňování
zájmů osobních a skupinových se zájmy
celospolečenskými. Ano, je to třeba otevřeně
říci, v řadě případů
museli vyvíjet i nemalé úsilí a přesvědčování
i jako ochránci celospolečenských zájmů.
V těchto dnech předstupují na veřejných
volebních schůzích navržení kandidáti
Národní fronty na poslance zastupitelských
sborů všech stupňů před své
voliče, seznamují je s návrhy nových
volebních programů Národní fronty,
vysvětlují jejich zásady a konkrétní
obsah, reagují na připomínky. Nové
volební programy jsou ve svém pojetí i obsahu
ještě komplexnější než programy
předcházejícího pětiletí.
Mnohem větší důraz je kladen na ideově
výchovné působení, na rozvoj masově
politické práce a kulturně osvětové
činnosti. l to bude napomáhat k prohlubování
všestranné socialistické péče
o člověka od jeho narození až do důchodového
věku, tak aby každý občan byl obklopen
pozorností nejen svých nejbližších,
ale i svého občanského kolektivu, celé
naší socialistické společnosti. Současné
podmínky rozvoje národního hospodářství
nás vedou k tomu, aby v investiční části
volebních programů, kde se i akce "Z"
stává tentokrát součástí
plánu, byly přednostně uspokojovány
zájmy co nejširšího okruhu lidí.
Proto bylo při sestavování nových
volebních programů Národní fronty
důsledně dbáno na celospolečenskou
prospěšnost a účelné rozmístění
nových investic a důsledněji než dosud
se vycházelo z ekonomických možností
naší země. Jde o to, aby na základě
stále kvalitnější a efektivnější
práce, účinného zhodnocování
finančních i materiálových zdrojů
a prostředků bylo dosaženo co nejvyššího
efektu. Tato strategická linie naší Komunistické
strany, tak naléhavě zdůrazněná
XVI. sjezdem KSČ, platí plně i pro volební
programy Národní fronty a musí být
důsledně uplatňována jak při
jejich tvorbě, tak zejména při jejich realizaci
a kontrole.
Jsem přesvědčen, že při dodržování
těchto zásad se nové volební programy
stanou ještě významnějším
prostředkem sjednocování úsilí
národních výborů, orgánů
a organizací Národní fronty, všech pracovišť,
závodů, JZD, při naplňování
politiky komunistické strany v obcích, městech,
okresech i krajích a že jejich výsledky přinesou
ještě větší prospěch našim
občanům, jejich bydlištím, celé
společnosti. K tomu všemu také nepochybně
budou přispívat svými podněty, svou
organizátorskou, agitační i propagandistickou
činností, cílevědomou spoluprací
s národními výbory a svými voliči
po celé nové volební období i nově
zvolení poslanci Federálního shromáždění.