Příčiny jsou jak v nízké intenzitě
jednotlivých druhů výrob, tak v neuspokojivé
struktuře výroby. Efektivnost vynakládaných
prostředků je však příčinou
základní. Zde tedy je jedna z vnitřních
rezerv. Další a nezanedbatelné je možné
hledat v materiálových nákladech, které
tvoří 67% nákladů státních
statků a 64% nákladů jednotných zemědělských
družstev v roce 1980. V přepočtu na 1 ha zemědělské
produkce potřebují statky o 8,9% více materiálových
nákladů než jednotná zemědělská
družstva. Stejná situace je i v nákladech intenzifikačních
a substitučních. Státní statky potřebují
na získání v každých 100 Kčs
hrubé rostlinné produkce vynaložit o 19,7%
více intenzifikačních nákladů
než jednotná zemědělská družstva
a o 5,6% více na získání 100 Kčs
hrubé zemědělské produkce.
Rozdíly jsou rovněž v zužitkování
vynaložené živé práce, kde index
státního sektoru proti jednotným zemědělským
družstvům činí 92,8% , při vybavenosti
základními prostředky u státních
statků o 19,5% větší než v jednotných
zemědělských družstvech.
Nízká efektivnost výroby se odráží
i v nedostatečném krytí finančních
potřeb z vlastních zdrojů statku, čímž
dochází k vysokému zatížení
provozními a investičními úvěry,
které činí 7325 Kčs na 1 ha. U jednotných
zemědělských družstev činí
3738 Kčs v roce 1980.
Přímá závislost mezi plněním
úkolů v rostlinné výrobě a
potřebami živočišné výroby
v návaznosti na dosahované výsledky je dalším
faktorem rezerv.
Nedodržování základních technologických
požadavků v rostlinné výrobě,
která se zejména projevila u státního
statku Kladno, nedodržením agrotechnických
zásad u cukrovky a pícnin, znamená to nejen
nesplnění plánu, ale došlo k podstatnému
snížení celé krmivové základny
a tím i k nesplnění úkolů ve
výrobě živočišné.
Takových přímých vztahů z našich
zemědělských závodů, které
ovlivňují dosahované výsledky, existuje
celá řada v rostlinné i v živočišné
výrobě. Nízká úroveň
krmivové základny a horší kvalita, která
nás v posledních letech provází, způsobuje
snižování průměrných přírůstků,
zejména v chovu skotu a výrobě mléka.
Podprůměrné výsledky, včetně
nízkých realizačních cen, jsou průvodním
jevem našich zaostávajících podniků
v okrese v těchto ukazatelích.
Samozřejmě, že zde existuje celá řada
dalších faktorů, rozdílnosti ve vkladech
do půdy a péči o ní, rozdílnost
ve výnosech sena, konzervací píce a uskladnění
krmiv, ošetřovatelské péči a
podobně. Jsou zde jistě i některé
objektivní příčiny: nedostatek silážních
žlabů, seníků, kompostáren, horší
kvalita krmných směsí, problémy s
mechanizací a s náhradními díly, ale
ty často nepřevažují nad subjektivními
faktory, majícími svůj odraz od lidského
činitele, jeho schopnosti organizovat a řídit,
vytvářet předpoklady pro úspěšnou
a ničím nerušenou práci. V rozvoji pracovní
iniciativy a využití schopností lidí
vidíme v okrese další rezervu k překonávání
těchto nedostatků.
Soudružky a soudruzi poslanci, cesty, jimiž chceme dojít
ke zlepšení hospodaření podprůměrných
podniků. Vidíme v dodržení základních
technologických postupů jak v rostlinné,
tak v živočišné výrobě.
Dále v důsledném uplatňování
chozrasčotních principů v hospodaření
a uplatňování zásad maximální
hospodárnosti ve vynakládání hospodářských
prostředků.
Uplatnění změn některých ekonomických
nástrojů v roce 1980, se smyslem přeorientovat
hmotnou zainteresovanost podniků formou zlepšení
rentability společensky žádoucích druhů
výrob, způsobilo v okrese určitou složitost
těchto vlivů. Vyvolalo řadu změn struktury
výroby, zvýšení objemu výroby
apod. Při promítnutí některých
změn na základě propočtů z
dostupných materiálů došlo v okrese
Kladno ke zlepšení celkových zdrojů
ve výší 5,4 mil. Kčs. Negativní
dopad měly změněné cenové relace
zejména na ekonomiku Společného zemědělského
podniku pro živočišnou výrobu, který
se zabývá výrobou vajec a chovem prasat.
Zhoršení zdrojů o 4,5 mil. Kčs přivedlo
podnik na pokraj rentability.
Řada příčin horších výsledků
je i v celkovém úbytku pracovních sil a nevhodné
struktuře pracovníků, což se projevuje
zejména v podprůměrně hospodařících
podnicích okresu. Nedostatek pracovních sil, zejména
traktoristů a ošetřovatelů dojnic, je
nahrazován pomocnými pracovníky, brigádníky,
u kterých kvalifikace ani zájem nezajišťují
technologické požadavky výroby, ani požadavky
plnění plánu.
To samozřejmě neomlouvá ty vedoucí
pracovníky zemědělských podniků,
zootechniky a ekonomy za to, že pracují v živočišné
výrobě často neznají, co stojí
kilogram masa nebo mléko. Kdyby naopak znali a hlouběji
se zamýšleli nad obtížností celospolečenského
zabezpečování potřeb výživy
lidu, přistupovali by k řešení těchto
otázek se správnou orientací a uvědomělou
pracovní iniciativou.
Je samozřejmé, že naše výsledky
ovlivňují i vnější vlivy, jako
jsou ne dost dobré zkušenosti s velkokapacitními
kravíny z hlediska zvyšování užitkovosti
a produktivity práce, pomalý postup investiční
výstavby skladů na obiloviny a krmiva, omezily se
možnosti bytové výstavby v zemědělství,
přičemž řada bytů je obsazena
mimopodnikovými pracovníky. Přes problém
dešťového stínu Krušných hor,
který znamená nižší dešťové
srážky v našem okrese, nejsou řešeny
velkoplošné závlahy. Zatím stav končí
na ekonomickém vyhodnocení, které bere za
základ stálé ceny bez ohledu na potřeby
společnosti ve výrobě zemědělských
plodin.
I takové věci, jako například změna
struktury ÚPZT, která řeší specializací
na úkor prvovýroby, kde je nutné dovážet
do okresu náhradní díly ze všech končin
republiky, mají svůj dopad na zvyšování
nákladů zemědělských podniků.
Potíže začínají působit
i ve stanovených limitech nafty.
Více vyrábět v okrese a dosáhnout
rovnoměrných výsledků ve všech
zemědělských podnicích bude vyžadovat
jít skutečně metodou hlavního článku,
to jest přednostním rozvojem rostlinné výroby.
To samozřejmě přináší
značné nároky na zlepšenou řídící
a organizátorskou práci.
Stejně tak preference v chovu skotu a omezování
výroby prasat v oblasti živočišné
výroby bude klást značné nároky
na zajištění efektivnosti výroby.
Zvýšené ceny surovin a energií bude
nutné eliminovat zvýšenou hospodárností
i zlepšenou jakostí dodávaných výrobků
jak v rostlinné, tak v živočišné
výrobě.
Z vnitřních faktorů, které musí
ovlivnit výsledky hospodaření i rozdílností
v zemědělských podnicích, vidíme
v pozornosti rozpisu plánu až na jednotlivá
pracoviště, v rezervách při využití
prvků výpočetní techniky ve všech
etapách řízení podniků, ve
snižování nákladů na jednotku
produkce a k tomu upevnění jednotné struktury
sledování nákladů a jejich pravidelné
vyhodnocování.
Cesty k dosahování lepších výsledků
v našem okrese, a myslím i v dalších,
a k zabezpečování plánu roku 1981
i celé sedmé pětiletky musí jít
přes mobilizaci vnitřních rezerv, přes
iniciativu využívání hmotných
a lidských zdrojů a kvalitu práce. Všude
tedy budeme muset prosazovat maximální hospodárnost
a efektivnost, bez níž by naše společnost
nemohla zvyšovat životní úroveň
Iidu. I v zemědělství má platnost
zásada, že jak budeme pracovat a hospodařit,
tak budeme i žít.
To potvrdila i okresní konference naší strany
v Kladně a vystoupení generálního
tajemníka soudruha Husáka na ní. Proto uložila
všem komunistům na úseku zemědělství,
v národních výborech, všem řídícím
pracovníkům, důsledně plnit všechna
systémová opatření ke zlepšení
hospodářských výsledků všech
podniků a především zaostávajících
a získat pro jejich plnění i všechny
ostatní pracující.
Vyslovuji přesvědčení, že důslednou
realizací a kontrolou všech přijatých
opatření, z vyšší účinné
pomoci a řízení ministerstva zemědělství
a výživy a krajských zemědělských
správ, přispějeme ke zvýšení
úrovně zemědělské výroby.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Štáfkovi, prosím poslance
Löbla.
Poslanec SL K. Löbl: V Československé
socialistické republice jsme v roce 1980 vynaložili
na financování výdajů vědy
a techniky ze státních rozpočtů přes
6 mld Kčs a z ostatních zdrojů hospodářských
organizací téměř 10 mld Kčs,
tedy celkem 16 mld Kčs.
Kontrola státního závěrečného
účtu za rok 1980, obsahující údaje
o výdajích na rozvoj vědy a techniky ukázala,
že z prostředků plánovaných ve
státních rozpočtech na finanční
zabezpečení neinvestičních potřeb
nebylo v roce 1980 využito téměř 150
mil. Kčs a z vlastních zdrojů hospodářských
organizací se nevyužila více než 1 mld
Kčs. Rok 1980 nebyl v tomto smyslu výjimkou. Odpovědnějším
přístupem k plánování užití
těchto zdrojů, jejich používání
na nejdůležitější úkoly
by ekonomice více posloužilo než vykazování
úspor z nesplněných úkolů.
V plánovaném rozsahu nebylo řešeno zhruba
10% úkolů státního prováděcího
plánu. Důvody spočívaly v nezajištěném
dovozu u dodávek přístrojové techniky
a materiálů, ale i v řadě subjektivních
příčin. Tak např. v roce 1980 nebyl
splněn plánovaný rozsah prací v rámci
federálního ministerstva paliv a energetiky u 26%
úkolů, v rámci federálního
ministerstva průmyslu České socialistické
republiky u 20% úkolů, u 16% úkolů
v rámci ministerstva zemědělství a
výživy České socialistické republiky
a ministerstva průmyslu Slovenské socialistické
republiky. Již tato fakta dávají tušit
rozdílný přístup především
výrobních ministerstev. Což plnění
plánu např. na 75% nebo 80% nesvědčí
o tom, že u nich je řízení rozvoje vědy
a techniky dosud popelkou? Dá se hovořit o zajištění
intenzifikace, když její základ a nástroj
výsledky vědy a techniky je takto neúplně
plněn? Přitom úkoly dořešené
v roce 1980 absorbuje naše výroba také ještě
nikoliv žádoucím tempem.
Finanční pohled na hospodaření s přidělenými
prostředky je důležitým, avšak
pouze dílčím podkladem. Podstatné
je, zda za vložené peníze by společnost
nemohla obdržet více, čehož by se nesporně
dosáhlo, když by se stala věda a technický
pokrok opravdu nejmocnějším zdrojem růstu
produktivity společenské práce, určujícím
činitelem intenzifikace.
Hodnotíme-li výsledky loňského hospodaření
s tím, co společnost v rámci federálního
rozpočtu vydělila na vědu a techniku, třeba
zároveň konstatovat, že nelze přehlédnout
některé konkrétní úspěchy
naší vědy a techniky. I v oblasti výzkumu
a vývoje se projevila snaha po hospodárnosti, efektivnosti
a kvalitě veškeré práce. Mnohde bylo
správně pochopeno, že přechod od extenzívního
k intenzívnímu rozvoji ekonomiky, zvládnutí
a prosazení složitých a náročných
faktorů vědeckotechnického rozvoje představuje
nejsložitější úkol současné
etapy hospodářské výstavby. Na vědeckotechnické
frontě a i v jejím realizačním zázemí
nastal po květnovém zasedání ÚV
KSČ v roce 1974 k vědeckotechnickému rozvoji
jistý tvůrčí ruch, pozitivní
ohlas, projevující se například vyšším
počtem podaných zlepšovacích námětů
a zejména patentových přihlášek.
Ale jde zatím většinou o běžné
inovační procesy než o kvalitativní
změnu při řešení daného
vědeckotechnického či výrobně
ekonomického problému. Koncentrování
prostředků na řešení prioritních
úkolů vědeckovýzkumné základny,
stoupající počet nových výrobků
se zlepšenými energetickými, technologickými
a užitnými parametry, je pozitivním i když
zatím pomalým jevem.
Možnost realizace výsledků vědeckovýzkumné
základny a jejich včasnosti by byla vyšší,
kdyby právě v 6. pětiletce podstatná
část úkolů státního
plánu vědeckotechnického rozvoje nekončila
se skluzem vůči plánu investic a často
i plánu výroby. Nízká účinnost
vědeckotechnického pokroku ve vztahu k celkovým
národohospodářským výsledkům
je odrazem komplexu ekonomických, organizačně
řídících i subjektivních vztahů
v procesu hospodářského rozvoje a ovlivňuje
ji celý hospodářský mechanismus. V
důsledku toho není také možno ani při
globálních, ani v dílčích odvětvových
analýzách podrobněji stanovit míru
vlivu jednotlivých vnějších nebo vnitřních
činitelů na účinnost vědeckotechnického
pokroku.
Souhrnně lze však prohlásit, že vědeckotechnický
rozvoj nemohl plně sehrávat klíčovou
úlohu při zabezpečování strategie
převodu československé ekonomiky na intenzívní
typ rozvoje, poněvadž nebyl doprovázen výraznou
změnou struktury výroby zejména ve strojírenství.
Setrvačnost současné struktury naopak vedla
k neúměrným nárokům na zdroje,
zejména pokud jde o investice.
To pochopitelně znamená, že neexistují
desítky a stovky příkladů, kdy vyřešené
a realizované úkoly technického rozvoje přinášejí
výrazné ekonomické efekty a mají za
následek postupné zvyšování technickoekonomické
úrovně technologie a výrobků. Například
měrná spotřeba paliva na výrobu elektřiny
se v průběhu 6. pětiletého plánu
snížila ze 14,5 gmp na 1 kWh, měrná
spotřeba koksu na 1 t surového železa v posledních
pěti letech klesla o téměř 20 kg,
výroba součástkové základny
elektroniky vzrostla za pětiletku o více než
tři čtvrtiny, podíl příze vyrobené
na bezvřetenových strojích stoupl z necelých
25% v roce 1975 na téměř 50% v roce minulém
s výrazným zvýšením produktivity
práce, hektarové výnosy obilovin se zvýšily
v průběhu pětiletky o 20%, a tak by se dalo
dále pokračovat.
Ze 200 úkolů, které byly v roce 1980 vyřešeny,
mohou znamenat mnohé významný přínos
pro národní hospodářství. Jako
příklad je možno uvést: Uplatněním
3500 robotů, vyvinutých při řešení
příslušného výzkumného
úkolu se v průběhu 7. pětiletky předpokládá
dosažení úspor vlastních nákladů
ve výši 450 mil. Kčs a relativní úspory
5500 pracovníků. Zavedením nové automatizované
těžké válcovací tratě
s řízením provozu se předpokládá
přínos u výrobce 15 mil. Kčs, u uživatelů
10 mil. Kčs a možnost vývozu v hodnotě
2 mld Kčs fco za jednu trať. Využitím
jednoho nově vyvinutého samojízdného
stroje pro mechanizaci pícninářských
prací se předpokládá roční
přínos cca 1,3 mil. Kčs. Při roční
výrobě 9000 t antioxidačních a protioděrových
přísad do olejů, které jsou výsledkem
řešení státního výzkumného
úkolu, bude možno zvýšit vývoz
do socialistických zemí o 32 mil. Kčs fco,
snížit dovoz z nesocialistických zemí
o 133 mil. Kčs fco a u uživatelů dosáhnout
úspory 27 mil. Kčs. Tyto a další výsledky
naší vědeckovýzkumné základny
z roku 1980 je nezbytné trvale plánem sledovat jak
se realizují, aby jejich přínos v 7. pětiletce
odpovídal předpokládaným ekonomickým
výstupům.
Také Československá akademie věd a
Slovenská akademie věd se může pochlubit
nejedním úspěšně vyřešeným
úkolem. Ze souboru 130 nejzávažnějších
výsledků z posledních let uvedu vyvrcholení
vývoje funkčního modelu elektronového
litografu, dokončovaného ve spolupráci se
Sovětským svazem. Jde o náročné
zařízení, umožňující
dosáhnout hustoty až miliónu elektronických
prvků na několik čtverečních
milimetrů, které představuje jeden ze zásadních
inovačních momentů pro další
rozvoj mikroelektroniky. Jeho výroba je založena na
vysoce kvalifikované práci, výhodné
pro naší ekonomiku. S obdobným národohospodářským
záměrem rozpracovává nyní ČSAV
činnost svých ústavů, koncentraci
kolektivů základního výzkumu na 19
vybraných cílových projektů. Předpokládaný
výsledek je přiblížení se dále
potřebám praxe rozvíjet v oblasti prioritního
významu pro naši ekonomiku, a to také ty, jež
mají vztah k mezinárodnímu zaměření
naší vědy a v nichž jsme dosáhli
mimořádné úrovně. Jako příklad
dobré spolupráce mezi vysokými školami
a výrobní praxí uvádím za rok
1980 tvůrčí aktivitu Vysoké školy
chemickotechnologické v Praze při zvyšování
jak živočišné, tak i rostlinné
produkce našeho zemědělství.
Soudružky a soudruzi, řada úspěšně
ukončených úkolů vědy a techniky
potvrzuje, že je třeba systematicky odstraňovat
nedostatky, které způsobují, že vědeckotechnický
rozvoj stále ještě nesehrává
tu roli v intenzifikaci našeho hospodářství,
kterou sehrát může a musí.
V současné etapě jsou zpracována východiska
a postup k zlepšení stavu. Při řízení
vědy se musí respektovat vazby mezi problémy
rozvoje národního hospodářství
a problémy rozvoje vědeckotechnického poznání.
Optimální využívání vědeckovýzkumného
potenciálu musí být v rozhodující
míře ovlivňováno komplexním
působením celé soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství,
která by jako celek měla působit na inovační
aktivitu VHJ a podniků, a tím zpětně
vyvolávat tlak na zaměření a efektivnost
práce výzkumné a vývojové základny.
Dynamizace vědeckotechnického rozvoje je podmíněna
vhodnou strukturou výroby, její koncentrací,
specializací a kooperací a zároveň
povýšením ekonomických a vědeckotechnických
vztahů, jež máme se zeměmi RVHP, zejména
se Sovětským svazem. Plány mnohostranné
i dvoustranné vědeckotechnické spolupráce
Československé socialistické republiky s
členskými státy RVHP zahrnovaly v uplynulé
pětiletce téměř 5 tis. témat
a úkolů, zatímco v období 1971-1975
to bylo zhruba jen 3800 úkolů a témat. Vyššími
formami spolupráce, zejména v kooperaci, bylo řešeno
zhruba 40% úkolů, zatímco v předcházející
pětiletce asi 25%.