V uplynulé pětiletce získaly čs. organizace
z členských států RVHP přes
20 tis. kompletů vědeckotechnické dokumentace,
dvojnásobek proti období 1971-1975. Ve stejném
období předaly do členských států
RVHP téměř 19 tis. kompletů dokumentace,
což je také dvakrát více než v
páté pětiletce. V témže období
uzavřely organizace čs. výzkumné a
vývojové základny se spolupracujícími
organizacemi v členských zemích RVHP přes
200 smluv o vědeckotechnické kooperaci v hodnotě
téměř půl miliardy korun a obrat v
nákupu a prodeji Iicencí s členskými
státy RVHP dosáhl výše téměř
350 mil. Kčs fco.
Soudružky a soudruzi, rozhodující význam
v oblasti vědy a techniky má ovšem naše
spolupráce se Sovětským svazem, která
je soustředěna především na oblast
energetiky, strojírenství, elektroniky, chemického
průmyslu a zemědělství, tedy na rozhodující
odvětví našeho národního hospodářství.
Vědeckotechnická spolupráce se Sovětským
svazem se realizuje již třetinu století. K
nejvýznamnějším úspěchům
spolupráce mezi ČSSR a SSSR v uplynulé pětiletce
patří nesporně ukončení vývoje
a osvojení výroby reaktorů a dalších
technologických zařízení pro atomové
elektrárny, komplexní vyřešení
výzkumu, vývoje a zavedení specializovaných
výrob základních jednotek z jednotného
systému elektronických počítačů
a přídavných zařízení
včetně vybavení výpočetní
techniky aplikačními programy. Řadí
se sem vypracování souborů automatizovaného
řízení technologických procesů
a nepochybně další úspěchy, například
v oblasti zemědělského výzkumu.
Oblast, kde zatím nemůžeme, vážené
soudružky a soudruzi, být plně spokojeni a
to podle jejího efektu je licenční politika.
Jde o vytváření dlouhodobých možností
přístupů k špičkové vědě
a technice ve světě, a tedy zvládání
včasného využívání toho
co jinde bylo již vyrobeno a funguje.
Ročně se na nákup všech nových
licencí vynakládá cca 100 mil. Kčs
fco ze zabezpečovací části státního
plánu rozvoje vědy a uzavírá se 40-60
licenčních smluv. V roce 1980 se například
nakoupilo 59 licencí a prodalo 32 licencí. Výsledné
saldo je zatím záporné.
Naše licenční politika je dosud poznamenána
prodlevami již při vlastním rozhodovacím
procesu, nízkou investorskou a technickou připraveností
a téměř pravidelným skluzem při
náběhu plného využití licence.
V roce 1980 byla proto přijata některá opatření
k zlepšení v příštím období.
Jedním z nich je sledování realizace licenční
výroby v prvních třech letech jako jmenovitého
úkolu. V tom,to smyslu byly již navrženy konkrétní
licence pro léta 1981 až 1982 s tím, že
pro výrobu podle nich budou usnadněny dodavatelsko-odběratelské
vztahy. I v roce 1980 již došlo v tomto smyslu k urychlení
exploatace licenční a kooperační smlouvy
např. mezi firmou Lee Cooper a Slovakotex Trenčín
na výrobu oblečení pro volný čas,
neboť v letošním roce se vyrobí v Oděvních
závodech kpt. Nálepky v Prešově a dodá
na vnitřní trh 250 tisíc kusů obleků
v objemu cca 28 mil. Kčs v maloobchodních cenách.
Při prodeji čs. licencí přetrvávají
problémy s tvorbou nabídkových fondů
a neschopností jednotlivých organizací poskytnout
v souvislosti s prodanou licencí potřebnou technickou
pomoc, popřípadě prodat zařízení
nebo dodávat materiály a komponenty pro licenční
výrobu. Přesto existují některé
pozitivní příklady, jako je loňský
prodej licence na výrobu 12o piva zn. Radegast
do Jugoslávie, včetně technologie a surovin.
Soudružky a soudruzi, na závěr bych chtěl
připomenout slova soudruha G. Husáka na XVI. sjezdu
KSČ, která vyjadřují promyšlený
program při uplatňování vědy
a technického pokroku. Řekl, že "federální
vláda i národní vlády, Československá
akademie věd, všichni, kteří nesou odpovědnost
za realizaci vědeckotechnického pokroku, musí
dbát, aby vědeckovýzkumná základna
byla v souladu s potřebami společenské praxe
koncepčně řízena. Musíme před
ni stavět náročné, konkrétní
úkoly, aby se tvůrčí úsilí
vědeckých a výzkumných pracovníků
nezaměřovalo jen podle jejich individuálních
zájmů, ale podle požadavků a potřeb
společnosti.
Musíme dbát, aby nově vyvinuté výrobky,
splňující kritéria nízké
materiálové a energetické náročnosti,
a vysokých užitných vlastností byly
vyráběny pohotově a v dostatečném
množství pro vnitřní trh i export. Je
také nutné docílit, aby vědeckotechnický
rozvoj se stal osou národohospodářských
plánů." (Konec citátu.)
Znám těžkosti každého kroku vpřed
v této oblasti. Proto tyto myšlenky považuji
za nejucelenější rozbor současných
problémů rozvoje naší vědy a
techniky. Příslušná pasáž
sjezdové zprávy je akčním programem
nás všech, kterým technický pokrok tento
základní předpoklad dalšího rozvoje
naší vlasti leží na srdci.
Soudružky a soudruzi, pro zákonnou předlohu
státního závěrečného
účtu za rok 1980 budu hlasovat.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Lôblovi.
Odpolední část naší schůze
bude řídit první místopředseda
Federálního shromáždění
soudruh Ján Marko. Jako první v pokračující
rozpravě vystoupí místopředseda FS
J. Srb. V jednání budeme pokračovat přesně
ve 13.30 hodin.
(Jednání přerušeno ve 12.15 hod.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.30 hod.)
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS J. Marko.)
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, budeme pokračovať
v rozprave k vládnemu návrhu uznesenia o štátnom
záverečnom účte československej
federácie za rok 1980. Dávam slovo poslancovi Jaroslavovi
Srbovi, pripraví sa poslankyňa Magdaléna
Vojteková.
Místopředseda FS J. Srb: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, 21. společná
schůze obou sněmoven Federálního shromáždění
ČSSR, která je zároveň naší
poslední schůzí třetího volebního
období, se koná v době, kdy se v dosud nebývalé
míře zintenzívnil boj pokrokového
lidstva a především národů socialistického
společenství v čele se Sovětským
svazem za upevnění trvalého světového
míru. Novým silným impulsem k tomu jsou závěry
XXVI. sjezdu Komunistické strany Sovětského
svazu, týkající se oblastí mezinárodních
vztahů. Stejně jako nedávný XVI. sjezd
Komunistické strany Československa a všechen
náš lid, tak i komunistické strany a národy
ostatních socialistických zemí je plně
podpořily a přijaly jako závaznou orientaci
pro vlastní činnost. Za krátkou dobu, čtvrt
roku naléhavé mírové výzvy,
jež zazněla z Moskvy, podnítily i v nesocialistických
zemích rychlé zmohutnění fronty sil,
bojující za odzbrojení, za zastavení
horečných závodů ve zbrojení
a za řešení problémů cestou jednání.
Nikdy v minulosti se lidstvo neocitalo před tak osudovým
rozhodováním. Nejvyšší představitel
bratrského Sovětského svazu, generální
tajemník ústředního výboru
Komunistické strany Sovětského svazu a předseda
prezídia Nejvyššího sovětu Leonid
Iljič Brežněv, v den nedávného
výročí slavného vítězství
nad fašismem připomněl vážnost
situace slovy: "Vždyť je faktem", řekl,
"že prostředky vedení války, prostředky
hromadného ničení nabyly nyní takového
rozmachu, že jejich použití by ohrozilo existenci
mnoha národů a dokonce celé nynější
civilizace. Stavět se proti politice těch, kdo mají
rádi vojenská dobrodružství, bojovat
za upevnění světového míru,
proto dnes znamená postavit se na obranu samotného
života lidstva, na obranu všeho velkého, ušlechtilého
a nesmírně cenného, co lidé vytvářeli
po celá tisíciletí" - potud citát.
Jestliže dosud nedošlo k takovému konfliktu,
pak je to především proto, že v druhé
polovině tohoto století se změnil poměr
sil ve světě ve prospěch socialismu, že
vznikla přibližná rovnováha vojenských
sil Spojených států a Sovětského
svazu. Také naše republika pod vedením Komunistické
strany Československa a jejího ústředního
výboru v čele s jeho generálním tajemníkem
a prezidentem republiky s. Husákem důstojně
přispěla k upevnění jednoty a síly
socialistického společenství, které
svými iniciativami, realizací Mírového
programu, vypracovaného XXIV. a XXV. sjezdem Komunistické
strany Sovětského svazu, má rozhodující
zásluhu na tom, že sedmdesátá léta
přinesla uvolnění mezinárodního
napětí a rozvoj mírové spolupráce
mezi státy. Stále těsnější
přátelství, pevné spojenectví
a rozvoj všestranné spolupráce se Sovětským
svazem nám zajistila další desetiletí
tvořivé práce v bezpečí a rozkvětu
naší vlasti bez obav z imperialistické agrese
a vměšování.
Byla to však léta, kdy všeobecná krize,
rozklad a degenerace imperialistické soustavy pokračovaly.
V době, kdy nejvyšší představitelé
Spojených států podepisovali mírové
dokumenty, kdy se ještě z Washingtonu ozývalo
heslo "od konfrontace ke kooperaci" se Sovětským
svazem a socialistickými zeměmi, připravovaly
nejreakčnější kruhy této vedoucí
imperialistické mocnosti renezanci militarismu a politiky
z pozice síly. Slibují si, že obnoví
upadající vedoucí postavení a nadvládu
Spojených států v imperialistickém
táboře díky své vojenské převaze,
že ovládnou hlavní surovinové zdroje
světa a že takto budou moci diktovat Sovětskému
svazu, ostatním zemím světové socialistické
soustavy a celému světu.
Již tehdy se ve Spojených státech vyvíjely
nové strategické zbraně, kromě jiného
i jaderné systémy středního doletu
s kvalitativně zvýšenou účinností,
které nyní v osmdesátých letech by
měly zvrátit vojensko-strategickou rovnováhu
nejen v Evropě, ale i ve světě vůbec.
Washington nastoupil cestu šíleného zbrojení
a destabilizace mezinárodních vztahů za částečně
vynucené podpory svých spojenců v NATO a
za rozvíjející se souhry se současným
pekingským vedením, inspirovaným bezuzdným
antisovětismem a hegemonismem.
Žádné záminky ani výmysly o tzv.
"sovětské hrozbě" nemohou zastřít
známá fakta, jež potvrzují dlouhodobou
přípravu návratu Washingtonu a NATO zpět
ke studené válce, k novému horečnému
zbrojení, ke zhoršení vztahu se Sovětským
svazem, k zablokování nebo přerušení
mírových jednání, ke zvyšování
nebezpečí války. Na návrhy Sovětského
svazu na opatření v uvolňování
napětí a odvrácení nebezpečí
války a konkrétní činy Sovětského
svazu, jako bylo jednostranné stažení 1 tis.
tanků a 20 tis. vojáků ze střední
Evropy, odpověděly Spojené státy a
NATO, zejména usnesením z roku 1979, o rozmístění
nových amerických jaderných raket středního
doletu v některých zemích západní
Evropy, jejichž smyslem je umožnění beztrestného
ničivého prvního jaderného útoku
proti evropské částí území
Sovětského svazu a jeho spojencům.
Nám, kteří sousedíme se zemí,
jež se již nyní stala hlavním jaderným
arzenálem Spojených států v Evropě,
kde zřetelně narůstá aktivita neonacistických
a revanšistických organizací i podle oficiálních
údajů a kde nijak neslábne vlna "hnědé"
a revanšistické propagandy, nemůže být
vzniklé zhoršení mezinárodních
vztahů lhostejné. Tím spíš, že
je Washington v mnoha ohledech provází nihilistickým
vztahem k mezinárodně právním normám
a závazkům i k základním požadavkům
etiky v mezinárodních vztazích (vzpomeňme
jen pokusů o bezostyšné licitování
s naším zlatým pokladem, protiprávně
zadržovaným ve Spojených státech) .
Nemůže nám být ani lhostejné,
že Spojené státy zintenzívnily výstavbu
vojenských základen kolem zemí Varšavské
smlouvy a kolem řady spřátelených
nezúčastněných zemí, že
vybudovaly již 200tisícový intervenční
sbor pro operativní zásahy, že soustředily
rekordní válečnou flotilu s jadernými
zbraněmi v Perském zálivu a že ohrožují
mírové tužby afrických národů
zesíleným vyzbrojováním rasistické
a polofašistické Jihoafrické republiky v rozporu
se všemi usneseními OSN o Jihoafrické republice
a Namíbii.
Vytvořily tím na jihu Afriky - nazývaném
dnes v USA surovinovým Perským zálivem -
vedle Blízkého a Středního východu
další nebezpečné ohnisko válečných
konfliktů.
K bdělosti nás nutí skutečnost, že
Spojené státy a NATO svůj nástup proti
uvolňování rozšířily do
ideologicko-diverzní oblasti v podobě nevídaných
desinformujících a pomlouvačných kampaní
proti Sovětskému svazu a všem socialistickým
zemím. Co nejostřeji odsuzujeme diverzní
vměšování, které je v příkrém
rozporu s platnými principy helsinského Závěrečného
aktu všude tam, kde imperialistické kruhy krátkozrace
doufají v možnost "zatlačení socialismu".
Československá socialistická republika a
všechen náš lid chtějí žít
v míru se svými západními sousedy
i s ostatními evropskými a mimoevropskými
zeměmi. Proto jsme s takovým nadšením
přijali důsledně mírový, leninský
postoj, jenž XXVI. sjezd Komunistické strany Sovětského
svazu zaujal v krajně složité situaci, hlubokou
analýzu hlavních faktorů, ovlivňujících
mezinárodní vývoj směrem kupředu,
tuto smělou mírovou iniciativu a strhující
impulsy pro neúnavný boj za budoucnost lidstva.
Proto dnes také stojí všechen náš
lid za závěry XVI. sjezdu Komunistické strany
Československa, který plně podpořil
mezinárodní politickou linii sjezdu sovětských
komunistů, nazývanou ve světě Mírovým
programem pro osmdesátá léta. Proti doktríně
zbrojení a vojenské převahy která
nemá naději na uskutečnění,
jak Leonid Brežněv v tbiliském projevu znovu
připomněl, staví SSSR doktrínu míru,
odzbrojení a spravedlivého řešení
mezinárodně politických problémů,
politiku seriózního a konstruktivního dialogu
a dalšího oživení procesu uvolňování
napětí. Návrhy na jednání a
svolání příslušných konferencí
již výrazně ovlivnily jednání
madridské schůzky, dopisy L. Brežněva
hlavám řady států převedly
sjezdové iniciativy již do roviny konkrétní
diskuse, přičemž se staly středem pozornosti
světové politiky.
XXVI. sjezd KSSS a poslední vývoj ukázaly,
že imperialistická zvýšená agresívnost
vyplývá z bezperspektivnosti imperialismu, ženoucí
jej do politiky odporující nejživotnějším
zájmům všeho lidstva. Mírová
řešení a pozitivní perspektivy, jež
vytyčil pro nastávající desítiletí
moskevský sjezd, odpovídá zájmům
všech národů a získává
si proto jejich rostoucí podporu.
Naše mírová politika má své hluboké
kořeny a kontinuitu. Není projevem slabosti, nýbrž
vědomím síly mírových idejí.
Opíráme se o demokratické síly a rovnoprávnou
spolupráci se zeměmi uznávajícími
nutnost mírového soužití. Nestojíme
před problémy katastrofální nezaměstnanosti
jako vyspělé kapitalistické země,
očekávající do roka její vzestup
na 30 miliónů nezaměstnaných, a své
smělé plány mírového rozvoje
nezajišťujeme zabíráním cizího
přírodního bohatství, jak to činí
imperialistické monopoly vůči řadě
rozvojových zemí, ale socialistickou integrací
a rovnoprávnou, vzájemně výhodnou
spoluprací.
Za bezpečnost neprosíme. Socialistické společenství
je dnes silné jako nikdy předtím. Sdružuje
přes 430 miliónů lidí a stalo se mohutnou
ekonomickou silou. Vždyť na země RVHP připadla
za posledních 10 let zhruba polovina veškerého
přírůstku světové průmyslové
výroby. A pokud jde o obranné možnosti socialistických
zemí, zdůraznil L. Brežněv v Tbilisi,
že SSSR nebude moci nereagovat na rozmísťování
nových amerických raketových jaderných
zbraní na evropské půdě, namířených
proti němu a jeho spojencům. "Bude-li zapotřebí",
řekl, "najdeme důrazné prostředky,
abychom uchránili své životní zájmy
... Dáváme přednost míru, v němž
se úroveň výzbroje stále více
snižuje, kdežto rozsah a kvalita spolupráce ve
všech oblastech rostou a zdokonalují se".
Tím i nám všem promluvil ze srdce. Nyní
půjde o to, abychom i my k dosažení těchto
reálných cílů co nejvíce přispěli.
Učiníme to nejlépe tím, že v
letošním jubilejním roce 60. výročí
založení Komunistické strany Československa,
ve volbách dáme své hlasy mírové
politice Komunistické strany Československa a Národní
fronty a že pak napneme všechny své síly,
abychom důsledně splnili naše mírové
volební programy.
Federální shromáždění
bude v tomto duchu rozvíjet své mezinárodní
styky oficiální i v rámci Meziparlamentní
unie. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Srbovi. Slovo má
teraz poslankyňa Magdaléna Vojteková.
Poslankyně SN M. Vojteková: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, efektívnosť a kvalita
to sú v súčasnosti veľmi frekventované
pojmy. Ak ich premeníme na drobné, majú vlastne
jednoduchý výklad: robiť tak, aby to malo zmysel
a cieľ, aby to bolo užitočné. Mám
poznatky o tom, že mnohé kolektívy pochopili,
že primárne zdroje ekonomického rastu sú
predovšetkým v ľudskom faktore, v oblasti riadenia
a organizácie práce. Rokom 1981 začíname
uplatňovať Súbor opatrení na zdokonalenie
sústavy plánovitého riadenia národného
hospodárstva. Jeho realizovanie predpokladá nové
prístupy v myslení a konaní a nastoľuje
vyššiu náročnosť i zodpovednosť.
Zatiaľ dosiahnuté poznatky z uplatňovania Súboru
v mojom volebnom obvode, získané v koncernovom podniku
ZPA Prešov, v národnom podniku IMUNA, Šarišské
Michaľany, OZKN Prešov, v koncernovom podniku ZVL Prešov
jasne dokumentujú, že nemožno zotrvávať
na tradičných postupoch, ale treba hľadať
a presadzovať nové, aj keď to nie je vždy
ľahké a bezbolestné. Patrím svojou profesiou
do skupiny riadiacich ekonomických pracovníkov,
a tak aj z tohto hľadiska som sa často v minulom roku
pri príprave podmienok platných v plánovaní
i riadení pre 7. päťročnicu stretávala
s rôznymi názormi i pohľadmi.