Neplnění plánu z titulu nedostatku materiálu
není zohledňováno, mělo by dopady
na celé podnikové kolektivy, a proto se projevuje
v činnosti odpovědných řídících
pracovníků právě z tohoto titulu určitá
smířlivost. Nekvalitní dodávky se
pak řeší vracením a náhradou
novými dodávkami bez evidenčního podchycení,
což snižuje účinnosti postihů.
Druhým problémem, který přetrvává,
je postihování nekvalitní výroby uvnitř
podniku. Nejde jen o to, že někdy se vyrábí
z méně kvalitních materiálů,
ale rozhodujícím problémem je zabezpečit
postižení těch, kteří to zavinili
a nepostihovat ostatní prostým administrativním
způsobem.
I v našem národním podniku AUTOPAL jsme se
touto otázkou zabývali a skupina pracovníků
po dobu několika měsíců zpracovávala
organizační směrnici ke zmetkovému
řízení, která obsahuje a zatřiďuje
prakticky veškeré vady a nedostatky, které
se u našich výrobků mohou vyskytnout, spolu
s určením těchto útvarů, které
je mohou ovlivnit a zapříčinit. Třídník
vzniku zmetků obsahuje celkem sedm skupin jejich příčin,
které jsou dále členěny vyčerpávajícím
způsobem na celkem 87 příčin zmetků
a vad. Příčiny vzniku zmetků jsou
seřazeny v pořadí tak, jak vznikají
v celé fázi tvorby výrobku. U každé
příčiny je provedeno vymezení možných
viníků, kteří z těchto důvodů
jedině mohli zmetek způsobit.
Tito viníci jsou rovněž zatříděni
do jednotlivých skupin, což zabezpečuje přesné
zjištění jejich profese a tím zefektivnění
rozborů ztrát z nejakostní výroby.
Za vznik 87 vad je vytypováno celkem 209 viníků,
z nichž, a to je zajímavé zjištění,
jen 25% je kategorie D. V takové analýze vidím
základ možnosti objektivního posouzení
příčin, určení viníka
a následnou realizaci postihů. Tento způsob
hlavně umožňuje přijímat účinná
opatření, která zabrání vzniku
zmetků a nekvalitní výroby.
Přes uvedené nedostatky nelze nekvalitu zdůvodňovat
byť i objektivními potížemi, jelikož
každý tuzemský podnik a zejména zahraniční
odběratel požaduje pouze dodávky kvalitních
výrobků a služeb a nezajímají
jej objektivní důvody dodavatele.
Proto zodpovědný přístup vedoucích
hospodářských pracovníků k
problematice nekvalitní výroby je velmi důležitý.
Na jejich přístupu k restrikci a zejména
prevenci proti nekvalitní výrobě či
činnosti závisí, jak velká část
hodnoty výkonů bude vynaložena zbytečně.
Týká se to nejenom samotných výrobců,
ale též nadřízených řídících
orgánů, které svou plánovací,
řídící a organizátorskou prací
rozhodujícím způsobem ovlivňují
náročnost klimatu, v němž, a v souladu
s normami, jsou jednotlivé subjekty ekonomiky povinny plnit
své úkoly, včetně zajišťování
jejich kvalitativní stránky.
Protože kvalitativní úroveň výrobků
v jejím dynamickém vývoji je ve velké
míře výslednicí účinnosti
systému řízení národního
hospodářství a celého komplexu složitých
ekonomických vztahů a vazeb uvnitř ekonomiky,
je problém kvality i problémem celého hospodářství.
Promítá se pochopitelně i do výsledků
hospodaření a do státního závěrečného
účtu.
Tím více je zcela nezastupitelnou úlohou
řídících orgánů socialistické
ekonomiky zajistit, aby úsilí o vysokou kvalitu
výroby, inovační aktivitu a efektivnost prostupovalo
účinně a trvale celým reprodukčním
procesem v plné šíři. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Tichavskému,
slovo má poslanec Pavol Urban, připraví se
poslanec Štáfek.
Poslanec SL P. Urban: Vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, jedným
z činiteľov, ktoré ovplyvňovali konečný
efekt výsledkov hospodárenia obsiahnutých
v údajoch prerokúvaného záverečného
účtu, bola kvalita investičného procesu
pri realizovaní plánovaných investičných
zámerov. Na tento proces pôsobila popri samotných
účastníkov výstavby aj Štátna
banka československá, a to formou ekonomickej kontroly,
poskytovaním úverov a financovaním. Dávala
napr. stanoviská k štátnej expertíze,
hodnotila stav pripravenosti a efektivity dôležitých
stavieb navrhnutých k začatiu a analyzovala podiely
progresívnych modernizácií a rýchle
návratných akcií. Prerokúvala tiež
odklady dodávok dovážanej technológie,
ak neboli na jej využitie včas vytvárané
potrebné predpoklady a pôsobila na mobilizáciu
rezerv v osvojovaní si novej výrobnej technológie
a na dosahovanie projektovaných technicko-ekonomických
parametrov. Na odstraňovaní rôznych nedostatkov
zisťovaných jej orgánmi v príprave,
realizácii a dokončovaní investičných
akcií pôsobila najmä úverovým
a úrokovým tlakom a sankčnými opatreniami.
Poznatky a výsledky tohto pôsobenia a s nimi spojené
závery sú stále nemalé. Tak napr.
viac ako 4200 previerok prípravnej a projektovej dokumentácie
a fakturácie viedlo k úspore 1,7 mld Kčs
rozpočtových nákladov. V prípadoch
cca 4400 akcií sa nezačalo financovanie pre nedodržanie
stanovených podmienok, alebo bolo porušené.
Pre prekročenie rozpočtových nákladov,
či nedodržanie stanovených termínov
bolo čerpanie rozpočtových dotácií
v objeme 1,5 mld Kčs zastavené. U viac ako 1800
organizácií došlo v rozsahu zhruba 100 mil.
Kčs k uplatneniu úrokových sankcií
pre nedodržanie lehôt výstavby, resp. oneskorené
odovzdanie kapacít do skúšobnej prevádzky
a nedosiahnutie projektovaných parametrov. V rámci
sankčných opatrení sa tiež u viac ako
400 organizácií vyžiadalo v rozsahu vyše
900 mil. Kčs predčasné splatenie poskytnutého
úveru.
Sú to iste poznatky závažné. Svedčia
o úsilí zvyšovať tlak na dosiahnutie vyššej
efektívnosti rôznych fáz investičného
procesu a plne potvrdzujú, ako v duchu záverov XVI.
zjazdu KSČ musia príslušné orgány
venovať ozdraveniu kvality investičného procesu
skutočne vysokú pozornosť.
V minulom roku boli, súdružky a súdruhovia,
stanovené v štátnom pláne veľmi
náročné úlohy, najmä pre kategóriu
záväzných stavieb, ktoré svojim charakterom
podstatne ovplyvňujú dynamiku rozvoja našej
ekonomiky. Zámery týkajúce sa 246 akcií
tejto kategórie boli síce splnené na 103,3%,
avšak prekvapuje, ako nerovnomerné bolo pritom plnenie
jednotlivých úloh u menovitých stavieb.
V oblasti Ministerstva priemyslu ČSR dosiahlo napr. 151,3%,
ale u ministerstiev zdravotníctva v ČSR len 29%
a v SSR 19,1%. Medzi stavby s dobrým plnením objemu
prác a dodávok patria pri 188,2% napr. jadrová
elektráreň V 1, ale na V 2 v tom istom mieste sa
dosiahlo len necelých 80% plánovaných prác.
Alebo v ťažiarni rúr v Podbrezovej 143%, ale
na lI. etape Agrochémie v Sali len 68%.
Ukazuje to, že napriek zlepšeniu prípravy vykonávacích
plánov prioritných akcií a napriek opatreniam
prijímaným k pružnejšiemu riešeniu
ich potrieb a kontrole postupu výstavby, resp. napriek
dôslednejšiemu prerokovaniu vzťahov dodávateľov
a odberateľov, ešte sa plne nedosiahlo predpokladaného
zlepšenia realizácie vecnej náplne konkrétnych
stavieb a ich častí.
Taktiež len 66% splnenie úloh odovzdania nových
kapacít dokončených v roku 1980 do skúšobnej
prevádzky svedčí o tom, že napriek určitému
zlepšeniu oproti roku 1979, neprinieslo ešte úsilie
o nápravu tohto nežiadúceho oneskorovania žiadúce
výsledky. Je to zrejme dôsledkom toho, že nie
všade boli a sú s potrebnou dôslednosťou
a zodpovednosťou zabezpečované čiastkové
úlohy a ich väzba na postup vedúci k dodržaniu
konečných termínov akcií.
Systém zabezpečovania investorskej, projektovej
a dodávateľskej prípravy záväzných
stavieb a ich realizácie, opierajúci sa o spracovanie
režimu stavieb a využívanie sieťovej analýzy
v týchto režimoch, o prepojenie záväznosti
stanovených úloh s podnikovou a osobnou hmotnou
zainteresovanosťou, je nesporne vhodným nástrojom
pružného postupu výstavby. Niektorí
účastníci sa však k takémuto
režimu stále stavajú ako k určitej formálnosti
a radšej postupujú podľa vlastných a nie
vždy dobrých skúsenosti, ktorých dôsledky
na kvalitu investičného procesu a rast nákladov
výstavby už dobre poznáme.
Režimy záväzných stavieb majú by
ť tiež vo väzbe na úlohy ročného
plánu upresňované. Nie je však dobrým
javom, keď si to niektorý účastníci
výstavby vykladajú ako príležitosť
k zmäkčovaniu svojich záväzkov a ich pomocou
zakrývajú nedostatky svojej spolupráce.
Našu pozornosť zasluhuje tiež, súdružky
a súdruhovia, vývoj rozpočtových nákladov
stavieb. Skutočnosť, že u 302 stavieb nad 2 mil.
Kčs RN sa v roku 1980 povolilo o viac ako 5,3 mld Kčs
zvýšiť ich nákladovost, je zvlášť
varovná už preto, že sama o sebe predstavuje
zvýšenie o viac ako 90% oproti roku 1979. Návrhy
na zvyšovanie nákladov by na príslušnom
stupni riadenia zrejme mali byť posudzované dôslednejšie,
na podklade bližšej analýzy ich príčin
a objektívneho zdôvodnenia ich nevyhnutnosti. Z hľadiska
skutočností, ktoré vysokú náladovosť
zbytočne ovplyvňujú, by sa tiež malo
ako sme na to poukázali vo výboroch skončiť
so začatím takých investícii, u ktorých
ich investori nemajú v poriadku projektovú dokumentáciu.
Nie je predsa nijakým tajomstvom, že takto nepripravené
akcie bývajú o desiatky percent drahšie a že
vplyvom ich rastúcich nákladov a niekedy aj ich
zbytočne nákladného riešenia, potom
nezostanú prostriedky a kapacity pre iné, nemenej
potrebné akcie.
Súdružky a súdruhovia poslanci, v tohtoročnom
prvom roku siedmej päťročnice sme vstúpili
ako hovoríme do obdobia iných kvalitatívnych
podmienok a požiadaviek. Do obdobia sledujúceho podľa
záverov XVI. zjazdu KSČ predovšetkým
znižovanie rozsahu novo začatých stavieb, reorientácie
na modernizáciu a rekonštrukciu existujúcich
základných fondov výroby a dosiahnutie rýchlejšieho
dokončovania jednotlivých akcií, lebo v tom
právom vidíme jeden zo základných
predpokladov zefektívnenia a zhospodárnenia investičného
procesu.
Bude v ňom treba doslovne predchádzať vzniku
situácií, ktoré svojimi dôsledkami
kvalitu a efektívnosť tohto procesu zhoršujú.
Podľa skúseností z minulého roku je
nutné v ňom dosahovať vyššiu úroveň
riešenia a oveľa užšiu spoluprácu zložiek
na ňom zúčastnených, aby nedochádzalo
k zbytočnému sťaženému oneskorenému
riešeniu vecných problémov výstavby
každej akcie.
Pri plánovanom zámere odsunu či útlmu
niektorých menej významných akcií
a pri obmedzenom rozsahu začatia nových akcií
sa zrejme uvoľnia určité kapacity dodávateľov.
Myslím si, že to by sa malo účelne využiť
k posilneniu objemu prác a dodávok, obzvlášť
na záväzných úlohách stavieb,
k ich rýchlejšiemu dokončovaniu a uvádzaniu
do prevádzky. Novo prijaté opatrenia v oblasti plánovitého
riadenia, najmä zvýšenie úlohy hospodárskych
zmlúv a ich ekonomické väzby na dokončovanie
stavieb by k tomu mali účinne prispievať. Naše
poznatky a skúsenosti stále potvrdzujú, že
len od aktívneho prístupu, osobného príkladu
zodpovedných pracovníkov a dôslednosti postupu
všetkých účastníkov výstavby
možno očakávať vyššiu efektivitu
investičného procesu, a to najmä v okruhu stavieb
významných z hľadiska ich prínosov pre
rozvoj našej ekonomiky.
Preto predovšetkým k týmto faktorom a nielen
k ďalším pokynom a smerniciam by podľa môjho
názoru mala byť upretá pozornosť všetkých
príslušných miest.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Urbanovi.
Slovo má poslanec Štáfek, připraví
se poslanec Löbl.
Poslanec SN V. Štáfek: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
z jednání XVl. sjezdu Komunistické strany
Československa, hodnocení státního
rozpočtu za rok 1980 i návrhu státního
rozpočtu na rok 1981 vyplývá, že v nastávajícím
období stojí před námi dva navzájem
související úkoly. Je to další
rozvoj národního hospodářství,
zvýšení výkonnosti a efektivnosti naší
ekonomiky, jako předpoklad zachování a dalšího
zkvalitnění dosažené vysoké životní
úrovně a upevnění životních
jistot pracujících a soustavná politicko-výchovná
práce, zaměřená na získávání
pracujících k tvořivé, aktivní
účasti na řešení nastávajících
úkolů.
Tyto úkoly v politické a ekonomické oblasti
jak řekl soudruh Husák se nenastolují poprvé.
Zachovávají si svoji platnost i do budoucna. Nové
však je to, že jejich řešení nabývá
mnohem větší naléhavosti.
V mém volebním obvodu v okrese Kladno jsme si vědomi,
že pro nás z toho vyplývá zvláště
v oblasti zemědělské výroby, při
realizaci plánu roku 1981 i celé sedmé pětiletky,
postupné uplatňování zásad
zdokonalené soustavy plánování, přičemž
za rozhodující považujeme nutnost posílení
proporcionality, perspektivnosti, kontrolu a hodnocení
plnění plánu. Vedle toho i uplatňování
vědy a techniky, dokonalejší využívání
základních i oběžných prostředků
a pracovních sil i dosahování zvyšování
efektivnosti vnějších i vnitřních
ekonomických vztahů. V plánu však vytvořit
podmínky k dosažení vyšší
efektivnosti zemědělské výroby, využívání
výrobních i ekonomických rezerv, k posílení
ekonomické zainteresovanosti zemědělských
podniků a pracovníků na plnění
a společensky žádoucím překračování
úkolů státního plánu.
Na XVI. sjezdu Komunistické strany Československa
byla věnována velká pozornost plnění
úkolů a dalšímu vývoji zemědělskopotravinářského
komplexu jako základny pro výrobu potravin a surovin
pro zpracovatelský průmysl. Zabezpečení
výživy lidu je důležitou a politicky velmi
citlivou oblastí. Pro potvrzení stačí
nahlédnout do sousedního Polska. Proto v našem
okrese, kde hospodaříme po sloučení
zemědělských podniků a jednotných
zemědělských družstev v roce 1978 na
výměře 45 tis. ha v 9 zemědělských
podnicích, věnujeme zvýšenou pozornost
výsledkům hospodaření státních
statků a jednotných zemědělských
družstev.
Průměrná výměra 9500 ha u dvou
státních statků a 3800 ha u sedmi jednotných
zemědělských družstev po sloučení,
s předchozí rozdílovou úrovní
hospodaření, vytvořila pro všechny zemědělské
podniky po roce 1978, možno říci, srovnatelné
podmínky pro hospodaření.
Přestože nelze dosažené výsledky
po sloučení srovnávat pouze podle toho, jak
se podniky vyrovnaly s naplněním plánu, zůstává
faktem, že se jednotlivé podniky po sloučení
s úkoly vcelku vyrovnaly. Zvláště dobrá
byla výroba obilovin, kde naši zemědělci
dosáhli v roce 1980 4,7 t/ha a 5 podniků dosáhlo
více než 5 t/ha.
Závěry roku 1980 v hospodaření našich
zemědělských podniků v okrese i přes
dosažené některé dobré výsledky
nás však vedou k zamyšlení nad postupným
poklesem ekonomické efektivnosti v některých
jednotných zemědělských družstvech
a zejména státního statku Kladno.
Nepříznivý vývoj má své
příčiny v neplnění plánu
hrubé zemědělské produkce, která
nepříznivě ovlivňuje příjmy
zemědělských podniků a tím
i vklady do zemědělství. Je způsoben
rostoucími náklady na zemědělskou
výrobu, což snížilo při stálých
nákupních cenách rentabilitu JZD i státních
statků jako celku. Říkám jako celku
proto, že dopad na důchodovou situaci v jednotlivých
podnicích je rozdílný.
I když nepodceňujeme nepříznivý
dopad na všechny zemědělské podniky,
mám na mysli skutečnost, že velká část
jednotných zemědělských družstev
i státní statek Zlonice účinně
mobilizovaly své vnitřní zdroje a intenzívně
využívaly jednotlivých prvků výroby
k zabezpečení efektivnosti svého hospodaření.
Tato jejich činnost byla podporována lepší
organizátorskou prací, zdokonalováním
systému organizace práce a výroby v nových
podmínkách, mnohdy i hmotnými stimuly, ale
také využíváním účinnějšího
biologického materiálu, zkušeností i
vědecko-technického pokroku.
Tímto problémem se budeme muset v tomto roce i v
dalších letech v okrese hlouběji zabývat.
Stejně tak na druhé straně budeme muset věnovat
intenzívnější pozornost dlouhodobě
trvajícím neodůvodněným rozdílům
v hospodaření jednotlivých zemědělských
závodů i pracovišť v rámci okresu
ve srovnatelných podmínkách.
Z vlastního hodnocení vyplývá, že
v okrese pouze jeden podnik hospodaří s nadprůměrnými
a tři podniky s průměrnými výsledky.
Tyto podniky představují pouze 30% celkové
výměry okresu.
Rozhodující vliv vnitřních podmínek
na hospodaření podniků je charakterizující
pro jejich dosahované výsledky. Při přibližně
stejných materiálových vstupech do zemědělských
podniků v okrese jsou rozdílné výsledky
v hospodaření a plnění plánu.
Svědčí to o tom, že nedošlo k důslednějšímu
využívání vnitřních rezerv
v zemědělských podnicích.
V intenzitě hrubé zemědělské
produkce na 1 ha byl v roce 1980 rozdíl mezi jednotnými
zemědělskými družstvy a státními
statky více než 1000 Kčs, přičemž
státní statek Zlonice svou intenzitou družstevní
sektor převyšuje o 0,6%. Státní statek
Kladno je hluboko pod úrovní jak jednotných
zemědělských družstev, tak statku Zlonice,
a to o 13,4%.