Středa 27. května 1981

Neplnění plánu z titulu nedostatku materiálu není zohledňováno, mělo by dopady na celé podnikové kolektivy, a proto se projevuje v činnosti odpovědných řídících pracovníků právě z tohoto titulu určitá smířlivost. Nekvalitní dodávky se pak řeší vracením a náhradou novými dodávkami bez evidenčního podchycení, což snižuje účinnosti postihů.

Druhým problémem, který přetrvává, je postihování nekvalitní výroby uvnitř podniku. Nejde jen o to, že někdy se vyrábí z méně kvalitních materiálů, ale rozhodujícím problémem je zabezpečit postižení těch, kteří to zavinili a nepostihovat ostatní prostým administrativním způsobem.

I v našem národním podniku AUTOPAL jsme se touto otázkou zabývali a skupina pracovníků po dobu několika měsíců zpracovávala organizační směrnici ke zmetkovému řízení, která obsahuje a zatřiďuje prakticky veškeré vady a nedostatky, které se u našich výrobků mohou vyskytnout, spolu s určením těchto útvarů, které je mohou ovlivnit a zapříčinit. Třídník vzniku zmetků obsahuje celkem sedm skupin jejich příčin, které jsou dále členěny vyčerpávajícím způsobem na celkem 87 příčin zmetků a vad. Příčiny vzniku zmetků jsou seřazeny v pořadí tak, jak vznikají v celé fázi tvorby výrobku. U každé příčiny je provedeno vymezení možných viníků, kteří z těchto důvodů jedině mohli zmetek způsobit.

Tito viníci jsou rovněž zatříděni do jednotlivých skupin, což zabezpečuje přesné zjištění jejich profese a tím zefektivnění rozborů ztrát z nejakostní výroby. Za vznik 87 vad je vytypováno celkem 209 viníků, z nichž, a to je zajímavé zjištění, jen 25% je kategorie D. V takové analýze vidím základ možnosti objektivního posouzení příčin, určení viníka a následnou realizaci postihů. Tento způsob hlavně umožňuje přijímat účinná opatření, která zabrání vzniku zmetků a nekvalitní výroby.

Přes uvedené nedostatky nelze nekvalitu zdůvodňovat byť i objektivními potížemi, jelikož každý tuzemský podnik a zejména zahraniční odběratel požaduje pouze dodávky kvalitních výrobků a služeb a nezajímají jej objektivní důvody dodavatele.

Proto zodpovědný přístup vedoucích hospodářských pracovníků k problematice nekvalitní výroby je velmi důležitý. Na jejich přístupu k restrikci a zejména prevenci proti nekvalitní výrobě či činnosti závisí, jak velká část hodnoty výkonů bude vynaložena zbytečně. Týká se to nejenom samotných výrobců, ale též nadřízených řídících orgánů, které svou plánovací, řídící a organizátorskou prací rozhodujícím způsobem ovlivňují náročnost klimatu, v němž, a v souladu s normami, jsou jednotlivé subjekty ekonomiky povinny plnit své úkoly, včetně zajišťování jejich kvalitativní stránky.

Protože kvalitativní úroveň výrobků v jejím dynamickém vývoji je ve velké míře výslednicí účinnosti systému řízení národního hospodářství a celého komplexu složitých ekonomických vztahů a vazeb uvnitř ekonomiky, je problém kvality i problémem celého hospodářství. Promítá se pochopitelně i do výsledků hospodaření a do státního závěrečného účtu.

Tím více je zcela nezastupitelnou úlohou řídících orgánů socialistické ekonomiky zajistit, aby úsilí o vysokou kvalitu výroby, inovační aktivitu a efektivnost prostupovalo účinně a trvale celým reprodukčním procesem v plné šíři. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Tichavskému, slovo má poslanec Pavol Urban, připraví se poslanec Štáfek.

Poslanec SL P. Urban: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, jedným z činiteľov, ktoré ovplyvňovali konečný efekt výsledkov hospodárenia obsiahnutých v údajoch prerokúvaného záverečného účtu, bola kvalita investičného procesu pri realizovaní plánovaných investičných zámerov. Na tento proces pôsobila popri samotných účastníkov výstavby aj Štátna banka československá, a to formou ekonomickej kontroly, poskytovaním úverov a financovaním. Dávala napr. stanoviská k štátnej expertíze, hodnotila stav pripravenosti a efektivity dôležitých stavieb navrhnutých k začatiu a analyzovala podiely progresívnych modernizácií a rýchle návratných akcií. Prerokúvala tiež odklady dodávok dovážanej technológie, ak neboli na jej využitie včas vytvárané potrebné predpoklady a pôsobila na mobilizáciu rezerv v osvojovaní si novej výrobnej technológie a na dosahovanie projektovaných technicko-ekonomických parametrov. Na odstraňovaní rôznych nedostatkov zisťovaných jej orgánmi v príprave, realizácii a dokončovaní investičných akcií pôsobila najmä úverovým a úrokovým tlakom a sankčnými opatreniami.

Poznatky a výsledky tohto pôsobenia a s nimi spojené závery sú stále nemalé. Tak napr. viac ako 4200 previerok prípravnej a projektovej dokumentácie a fakturácie viedlo k úspore 1,7 mld Kčs rozpočtových nákladov. V prípadoch cca 4400 akcií sa nezačalo financovanie pre nedodržanie stanovených podmienok, alebo bolo porušené. Pre prekročenie rozpočtových nákladov, či nedodržanie stanovených termínov bolo čerpanie rozpočtových dotácií v objeme 1,5 mld Kčs zastavené. U viac ako 1800 organizácií došlo v rozsahu zhruba 100 mil. Kčs k uplatneniu úrokových sankcií pre nedodržanie lehôt výstavby, resp. oneskorené odovzdanie kapacít do skúšobnej prevádzky a nedosiahnutie projektovaných parametrov. V rámci sankčných opatrení sa tiež u viac ako 400 organizácií vyžiadalo v rozsahu vyše 900 mil. Kčs predčasné splatenie poskytnutého úveru.

Sú to iste poznatky závažné. Svedčia o úsilí zvyšovať tlak na dosiahnutie vyššej efektívnosti rôznych fáz investičného procesu a plne potvrdzujú, ako v duchu záverov XVI. zjazdu KSČ musia príslušné orgány venovať ozdraveniu kvality investičného procesu skutočne vysokú pozornosť.

V minulom roku boli, súdružky a súdruhovia, stanovené v štátnom pláne veľmi náročné úlohy, najmä pre kategóriu záväzných stavieb, ktoré svojim charakterom podstatne ovplyvňujú dynamiku rozvoja našej ekonomiky. Zámery týkajúce sa 246 akcií tejto kategórie boli síce splnené na 103,3%, avšak prekvapuje, ako nerovnomerné bolo pritom plnenie jednotlivých úloh u menovitých stavieb.

V oblasti Ministerstva priemyslu ČSR dosiahlo napr. 151,3%, ale u ministerstiev zdravotníctva v ČSR len 29% a v SSR 19,1%. Medzi stavby s dobrým plnením objemu prác a dodávok patria pri 188,2% napr. jadrová elektráreň V 1, ale na V 2 v tom istom mieste sa dosiahlo len necelých 80% plánovaných prác. Alebo v ťažiarni rúr v Podbrezovej 143%, ale na lI. etape Agrochémie v Sali len 68%.

Ukazuje to, že napriek zlepšeniu prípravy vykonávacích plánov prioritných akcií a napriek opatreniam prijímaným k pružnejšiemu riešeniu ich potrieb a kontrole postupu výstavby, resp. napriek dôslednejšiemu prerokovaniu vzťahov dodávateľov a odberateľov, ešte sa plne nedosiahlo predpokladaného zlepšenia realizácie vecnej náplne konkrétnych stavieb a ich častí.

Taktiež len 66% splnenie úloh odovzdania nových kapacít dokončených v roku 1980 do skúšobnej prevádzky svedčí o tom, že napriek určitému zlepšeniu oproti roku 1979, neprinieslo ešte úsilie o nápravu tohto nežiadúceho oneskorovania žiadúce výsledky. Je to zrejme dôsledkom toho, že nie všade boli a sú s potrebnou dôslednosťou a zodpovednosťou zabezpečované čiastkové úlohy a ich väzba na postup vedúci k dodržaniu konečných termínov akcií.

Systém zabezpečovania investorskej, projektovej a dodávateľskej prípravy záväzných stavieb a ich realizácie, opierajúci sa o spracovanie režimu stavieb a využívanie sieťovej analýzy v týchto režimoch, o prepojenie záväznosti stanovených úloh s podnikovou a osobnou hmotnou zainteresovanosťou, je nesporne vhodným nástrojom pružného postupu výstavby. Niektorí účastníci sa však k takémuto režimu stále stavajú ako k určitej formálnosti a radšej postupujú podľa vlastných a nie vždy dobrých skúsenosti, ktorých dôsledky na kvalitu investičného procesu a rast nákladov výstavby už dobre poznáme.

Režimy záväzných stavieb majú by ť tiež vo väzbe na úlohy ročného plánu upresňované. Nie je však dobrým javom, keď si to niektorý účastníci výstavby vykladajú ako príležitosť k zmäkčovaniu svojich záväzkov a ich pomocou zakrývajú nedostatky svojej spolupráce.

Našu pozornosť zasluhuje tiež, súdružky a súdruhovia, vývoj rozpočtových nákladov stavieb. Skutočnosť, že u 302 stavieb nad 2 mil. Kčs RN sa v roku 1980 povolilo o viac ako 5,3 mld Kčs zvýšiť ich nákladovost, je zvlášť varovná už preto, že sama o sebe predstavuje zvýšenie o viac ako 90% oproti roku 1979. Návrhy na zvyšovanie nákladov by na príslušnom stupni riadenia zrejme mali byť posudzované dôslednejšie, na podklade bližšej analýzy ich príčin a objektívneho zdôvodnenia ich nevyhnutnosti. Z hľadiska skutočností, ktoré vysokú náladovosť zbytočne ovplyvňujú, by sa tiež malo ako sme na to poukázali vo výboroch skončiť so začatím takých investícii, u ktorých ich investori nemajú v poriadku projektovú dokumentáciu. Nie je predsa nijakým tajomstvom, že takto nepripravené akcie bývajú o desiatky percent drahšie a že vplyvom ich rastúcich nákladov a niekedy aj ich zbytočne nákladného riešenia, potom nezostanú prostriedky a kapacity pre iné, nemenej potrebné akcie.

Súdružky a súdruhovia poslanci, v tohtoročnom prvom roku siedmej päťročnice sme vstúpili ako hovoríme do obdobia iných kvalitatívnych podmienok a požiadaviek. Do obdobia sledujúceho podľa záverov XVI. zjazdu KSČ predovšetkým znižovanie rozsahu novo začatých stavieb, reorientácie na modernizáciu a rekonštrukciu existujúcich základných fondov výroby a dosiahnutie rýchlejšieho dokončovania jednotlivých akcií, lebo v tom právom vidíme jeden zo základných predpokladov zefektívnenia a zhospodárnenia investičného procesu.

Bude v ňom treba doslovne predchádzať vzniku situácií, ktoré svojimi dôsledkami kvalitu a efektívnosť tohto procesu zhoršujú. Podľa skúseností z minulého roku je nutné v ňom dosahovať vyššiu úroveň riešenia a oveľa užšiu spoluprácu zložiek na ňom zúčastnených, aby nedochádzalo k zbytočnému sťaženému oneskorenému riešeniu vecných problémov výstavby každej akcie.

Pri plánovanom zámere odsunu či útlmu niektorých menej významných akcií a pri obmedzenom rozsahu začatia nových akcií sa zrejme uvoľnia určité kapacity dodávateľov. Myslím si, že to by sa malo účelne využiť k posilneniu objemu prác a dodávok, obzvlášť na záväzných úlohách stavieb, k ich rýchlejšiemu dokončovaniu a uvádzaniu do prevádzky. Novo prijaté opatrenia v oblasti plánovitého riadenia, najmä zvýšenie úlohy hospodárskych zmlúv a ich ekonomické väzby na dokončovanie stavieb by k tomu mali účinne prispievať. Naše poznatky a skúsenosti stále potvrdzujú, že len od aktívneho prístupu, osobného príkladu zodpovedných pracovníkov a dôslednosti postupu všetkých účastníkov výstavby možno očakávať vyššiu efektivitu investičného procesu, a to najmä v okruhu stavieb významných z hľadiska ich prínosov pre rozvoj našej ekonomiky.

Preto predovšetkým k týmto faktorom a nielen k ďalším pokynom a smerniciam by podľa môjho názoru mala byť upretá pozornosť všetkých príslušných miest.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Urbanovi. Slovo má poslanec Štáfek, připraví se poslanec Löbl.

Poslanec SN V. Štáfek: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, z jednání XVl. sjezdu Komunistické strany Československa, hodnocení státního rozpočtu za rok 1980 i návrhu státního rozpočtu na rok 1981 vyplývá, že v nastávajícím období stojí před námi dva navzájem související úkoly. Je to další rozvoj národního hospodářství, zvýšení výkonnosti a efektivnosti naší ekonomiky, jako předpoklad zachování a dalšího zkvalitnění dosažené vysoké životní úrovně a upevnění životních jistot pracujících a soustavná politicko-výchovná práce, zaměřená na získávání pracujících k tvořivé, aktivní účasti na řešení nastávajících úkolů.

Tyto úkoly v politické a ekonomické oblasti jak řekl soudruh Husák se nenastolují poprvé. Zachovávají si svoji platnost i do budoucna. Nové však je to, že jejich řešení nabývá mnohem větší naléhavosti.

V mém volebním obvodu v okrese Kladno jsme si vědomi, že pro nás z toho vyplývá zvláště v oblasti zemědělské výroby, při realizaci plánu roku 1981 i celé sedmé pětiletky, postupné uplatňování zásad zdokonalené soustavy plánování, přičemž za rozhodující považujeme nutnost posílení proporcionality, perspektivnosti, kontrolu a hodnocení plnění plánu. Vedle toho i uplatňování vědy a techniky, dokonalejší využívání základních i oběžných prostředků a pracovních sil i dosahování zvyšování efektivnosti vnějších i vnitřních ekonomických vztahů. V plánu však vytvořit podmínky k dosažení vyšší efektivnosti zemědělské výroby, využívání výrobních i ekonomických rezerv, k posílení ekonomické zainteresovanosti zemědělských podniků a pracovníků na plnění a společensky žádoucím překračování úkolů státního plánu.

Na XVI. sjezdu Komunistické strany Československa byla věnována velká pozornost plnění úkolů a dalšímu vývoji zemědělskopotravinářského komplexu jako základny pro výrobu potravin a surovin pro zpracovatelský průmysl. Zabezpečení výživy lidu je důležitou a politicky velmi citlivou oblastí. Pro potvrzení stačí nahlédnout do sousedního Polska. Proto v našem okrese, kde hospodaříme po sloučení zemědělských podniků a jednotných zemědělských družstev v roce 1978 na výměře 45 tis. ha v 9 zemědělských podnicích, věnujeme zvýšenou pozornost výsledkům hospodaření státních statků a jednotných zemědělských družstev.

Průměrná výměra 9500 ha u dvou státních statků a 3800 ha u sedmi jednotných zemědělských družstev po sloučení, s předchozí rozdílovou úrovní hospodaření, vytvořila pro všechny zemědělské podniky po roce 1978, možno říci, srovnatelné podmínky pro hospodaření.

Přestože nelze dosažené výsledky po sloučení srovnávat pouze podle toho, jak se podniky vyrovnaly s naplněním plánu, zůstává faktem, že se jednotlivé podniky po sloučení s úkoly vcelku vyrovnaly. Zvláště dobrá byla výroba obilovin, kde naši zemědělci dosáhli v roce 1980 4,7 t/ha a 5 podniků dosáhlo více než 5 t/ha.

Závěry roku 1980 v hospodaření našich zemědělských podniků v okrese i přes dosažené některé dobré výsledky nás však vedou k zamyšlení nad postupným poklesem ekonomické efektivnosti v některých jednotných zemědělských družstvech a zejména státního statku Kladno.

Nepříznivý vývoj má své příčiny v neplnění plánu hrubé zemědělské produkce, která nepříznivě ovlivňuje příjmy zemědělských podniků a tím i vklady do zemědělství. Je způsoben rostoucími náklady na zemědělskou výrobu, což snížilo při stálých nákupních cenách rentabilitu JZD i státních statků jako celku. Říkám jako celku proto, že dopad na důchodovou situaci v jednotlivých podnicích je rozdílný.

I když nepodceňujeme nepříznivý dopad na všechny zemědělské podniky, mám na mysli skutečnost, že velká část jednotných zemědělských družstev i státní statek Zlonice účinně mobilizovaly své vnitřní zdroje a intenzívně využívaly jednotlivých prvků výroby k zabezpečení efektivnosti svého hospodaření. Tato jejich činnost byla podporována lepší organizátorskou prací, zdokonalováním systému organizace práce a výroby v nových podmínkách, mnohdy i hmotnými stimuly, ale také využíváním účinnějšího biologického materiálu, zkušeností i vědecko-technického pokroku.

Tímto problémem se budeme muset v tomto roce i v dalších letech v okrese hlouběji zabývat. Stejně tak na druhé straně budeme muset věnovat intenzívnější pozornost dlouhodobě trvajícím neodůvodněným rozdílům v hospodaření jednotlivých zemědělských závodů i pracovišť v rámci okresu ve srovnatelných podmínkách.

Z vlastního hodnocení vyplývá, že v okrese pouze jeden podnik hospodaří s nadprůměrnými a tři podniky s průměrnými výsledky. Tyto podniky představují pouze 30% celkové výměry okresu.

Rozhodující vliv vnitřních podmínek na hospodaření podniků je charakterizující pro jejich dosahované výsledky. Při přibližně stejných materiálových vstupech do zemědělských podniků v okrese jsou rozdílné výsledky v hospodaření a plnění plánu. Svědčí to o tom, že nedošlo k důslednějšímu využívání vnitřních rezerv v zemědělských podnicích.

V intenzitě hrubé zemědělské produkce na 1 ha byl v roce 1980 rozdíl mezi jednotnými zemědělskými družstvy a státními statky více než 1000 Kčs, přičemž státní statek Zlonice svou intenzitou družstevní sektor převyšuje o 0,6%. Státní statek Kladno je hluboko pod úrovní jak jednotných zemědělských družstev, tak statku Zlonice, a to o 13,4%.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP