Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí
s. Lérovi.
Jednotlivé kapitoly státního závěrečného
účtu československé federace byly
projednány ve všech výborech sněmoven,
samozřejmě kromě výborů mandátových
a imunitních. Výbory obou sněmoven svěřily
úkol společných zpravodajů předsedům
výborů pro plán a rozpočet.
Prosím nejprve společného zpravodaje výborů
Sněmovny národů poslance D. Křenka,
aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Vážený soudruhu generální
tajemníku a prezidente, vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, v přípravě na dnešní
jednání společné schůze obou
sněmoven o vládním návrhu usnesení,
kterým Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schvaluje
státní závěrečný účet
čs. federace za rok 1980, se pověřené
výbory sněmoven seznámily se zněním
státního závěrečného
účtu kapitol jednotlivých ústředních
orgánů státní správy čs.
federace.
Posoudily plnění hlavních hmotných
a nehmotných úkolů těchto orgánů
a navazující výsledky rozpočtového
hospodaření, včetně všech rozpočtových,
příspěvkových a hospodářských
organizací, které jsou řízeny těmito
orgány, nebo jsou napojeny na jejich rozpočet. Ověřovaly
přitom zejména, jak se z hlediska míry splnění
těchto úkolů a opatření přijatých
k vyšší efektivnosti, racionalitě a hospodárnosti
podařilo dodržet schválené proporce
rozpočtových příjmů a výdajů
a z nich vyplývající finanční
vztah příslušného výrobního
odvětví či nevýrobní oblasti
ke státnímu rozpočtu federace.
Na základě tohoto postupu a získaných
poznatků se všechny výbory sněmoven
vyjádřily k výsledkům státního
závěrečného úctu těchto
orgánů kladně.
Dospěly k tomuto závěru na podkladě
poznání, že v minulém roce probíhala
jejich činnost a hospodaření za náročných
vnitřních, a zejména složitých
vnějších ekonomických podmínek,
jejichž vliv se odrážel v různých
oblastech ekonomiky i fázích reprodukčního
procesu a ovlivňoval výši tvorby a možnosti
užití hmotných a finančních zdrojů.
Podle názoru výborů odpovídají
údaje jednotlivých kapitol státního
závěrečného účtu výsledkům
plnění úkolů státního
prováděcího plánu na rok 1980 v příslušných
oblastech ekonomiky. Současně však také
odrážejí míru pozornosti, věnovanou
tvorbě rozpočtových zdrojů a hospodaření
s rozpočtovými prostředky v průběhu
roku a péči o zabezpečování
úkolů investiční výstavby,
jakož i řady organizačních, racionalizačních
a systémových opatření, uplatněných
podle direktiv vlády k prohloubení úrovně
hospodárnosti.
Výbory individuálně ocenily, že v řadě
případů dosáhly jednotlivé
orgány vyšších než původně
plánovaných příjmů a že
se v tom odrazilo zvláště jejich úsilí
o zvyšování přínosu z těch
úseků, z jejichž činností takové
příjmy vyplývají, či snaha
o mobilizaci rezerv, které tkví v možnostech
realizace neplánovaných příjmů.
Na druhé straně ocenily zajištění
úspornějšího vydávání
rozpočtových prostředků na jednotlivé
účely, resp. potřeby investičního
i neinvestičního charakteru. Na základě
toho dospěly k závěru, že vědomí
osobní spoluúčasti a odpovědnosti
za dosahování efektivnějšího
a racionálnějšího postupu se v různých
oblastech postupně vžívá a že odpovědnější
hospodaření s hmotnými a finančními
zdroji se stává významnou součástí
rozhodovacích procesů a každodenní činnosti.
Výjimečné případy jsou pak
předmětem kontroly a následných opatření.
V souvislosti s touto důležitou vývojovou tendencí
a v souladu s ustanovením zákona o pravidlech rozpočtového
hospodaření kryly jednotlivé orgány
některé své náklady a výdaje,
vyšší oproti původnímu jejich předpokladu,
z úspor docílených na jiných výdajích,
popř. odsunem některého svého méně
důležitého záměru, či
jiným schváleným rozpočtovým
opatřením.
Třeba však přitom vidět, že docházelo
též k některým nežádoucím
úsporám. Vznikly např. v plánech údržby
nedostatkem volných dodavatelských resp. výrobních
kapacit, což vyvolávalo přesun objednaných
prací do letošního roku, nebo v naléhavých
případech provedení těchto prací
v nákladnější vlastní režii.
V oblasti materiálových nákladů vznikaly
zvláště dílčí úspory
vlivem organizačních a úsporných opatření,
přijatých ke snížení spotřeby
paliv a energie. Bylo však poukazováno na to, že
požadované úspory by neměly být
přenášeny jen na odběratele-uživatele,
ale že i výrobci příslušných
zařízení by měli nést svůj
díl odpovědnosti za to, jak inovací energeticky
úspornějších zařízení
a jejich systémů podporují dosahování
úspor. Za povšimnutí také stojí,
že k poklesu materiálových nákladů
došlo i tím způsobem, že např.
polygrafický průmysl neposkytl příslušnému
orgánu plánovanou a s ohledem na naše potřeby
jistě nezbytnou kapacitu pro natištění
popisu vynálezů.
Ve výdajích na služby a práce nevýrobní
povahy vznikly některé úspory také
vlivem neúplné kooperace jiných organizací,
resp. v případech použitých služeb
Čs. aerolinií i vlivem opožďující
se fakturace.
Pokud se týče závazných systemizačních
rozpisů, mohu říci, že byly všude
prakticky dodrženy. Za stále nenaplněné
stavy pracovníků však muselo být opět
mnoha orgánům a organizacím vázáno
čerpání odpovídající
části plánovaných mzdových
prostředků.
Také v investiční oblasti nebyly na úrovni
centra v plném rozsahu čerpány v rozpočtech
předpokládané finanční prostředky.
Příčiny je třeba spatřovat
ve zcela rozhodující míře v nedostatku
stavebních kapacit dodavatelů, které vedlo
k nenaplnění původně plánovaných,
resp. smluvně zajištěných objemů
investičních prací a dodávek. Některé
akce nebyly ani zahájeny. Jiné postupovaly pomaleji
a zůstaly na nich skluzy do letošního roku,
nebo provedené práce, dodané hlavně
v závěru roku, již nemohly v něm být
řádně vyfakturovány. Neuspokojivý
průběh prací měl např. nepříznivý
dopad na plnění akcí pro Československou
akademii věd, která nepožívá
žádné priority a jejíž potřeby
byly třeba konkrétně zde v Praze zajišťovány
jen v rozmezí 10-40% , což vzhledem k významu,
jaký přikládáme oblasti vědy
a techniky, jistě není příznivým
jevem. Považování výstavby objektů
vědecko-výzkumné základny za jakousi
okrajovou záležitost bylo např. také
hlavní příčinou toho, že stavba
Výzkumného ústavu preventivního lékařství,
zahájená v roce 1967 v Bratislavě, není
dosud ukončena. Vliv řady nedostatků stavebních
a údržbářských kapacit se nám
projevil dokonce i v tom, že půjčky poskytnuté
z fondu kulturních a sociálních potřeb
na výstavbu a modernizaci bytů nemohly být
včas využity.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
při posuzování výsledků hospodaření
věnovaly všechny výbory zvláštní
pozornost plnění závazně stanovených
limitů některých výdajů nevýrobní
povahy a dalších úsporných opatření,
o nichž se zde zmiňoval s. ministr Lér, jejichž
uplatnění sloužilo v roce 1980 ve svém
souhrnu k posílení rovnováhy rozpočtového
hospodaření a k dosažení uvážlivějšího
vynakládání a využívání
příslušných prostředků
v oblasti jejich působení.
Výbory mohly vcelku jednoznačně konstatovat,
že až na některé výjimky např.
v oblasti organizaci zahraničního obchodu, strojírenství
a elektrotechnického průmyslu, byly jednotlivé
limity těchto výdajů dodrženy a přijatá
opatření realizována. V oblasti výdajů
na cestovné nebylo např. jejich přínosem
jen snížení těchto výdajů
proti minulosti, ale hlavně dosažení pečlivějšího
posuzování účelnosti a nezbytnosti
jednotlivých cest a vyhledávání jiných
forem zabezpečování pracovních úkolů.
Ve výdajích na propagaci se podařilo odstranit
nemálo rezerv a odstraněním zbytečných
formálních okázalostí objem výdajů
v souladu s přijatými záměry přiměřeně
redukovat. Byly sníženy též počty
služebních aut a řidičů z povolání
a dosaženo příznivé tendence ve spotřebě
pohonných hmot. Uplatněn byl i zákaz používání
taxislužeb a nákupů vozidel mimo bilanční
příděly. Malá výše přídělů
malolitrážních vozidel se však ukázala
být na druhé straně překážkou
pro takové organizace, které jako např. JZD
chtěly k dodržení úspor pohonných
hmot zavádět či unifikovat vozidla s nižším
obsahem.
K naplnění plánovaných záměrů
přispělo též snížení
počtu technicko-hospodářských pracovníků
v hospodářských a účelových
organizacích a v organizacích ekonomického
výzkumu. Bylo tomu tak zvláště v těch
případech, kde bylo současně podporováno
aktivními opatřeními racionalizační
povahy a kde se výhledově opírá o
přístup ke zvyšování výkonnosti
a kvalifikace pracovníků, odstraňování
nadbytečných duplicit a mezičlánků,
nebo o používání jednodušší
administrativy.
Výbory jsou proto přesvědčeny o tom,
že opatření přijatá vládou
k prohloubení hospodárnosti přinesla pozitivní
výsledky, a to zvláště tam, kde se jejich
zajišťování a uplatňování
setkávalo s plným pochopením řídících
orgánů a kde nalézalo také potřebnou
podporu orgánů ROH. Získané poznatky
rozhodně položily dobrý základ k nastolení
systému, který bude třeba uplatňovat
během této pětiletky, a to operativně
i v širších souvislostech se změnami,
které vyplynou z aplikace Souboru opatření,
přijatých ke zdokonalení soustavy řízení.
Výbory se rovněž seznámily se způsobem,
jakým byly zhodnoceny výsledky dosažené
v plnění hmotných a finančních
úkolů minulého roku v orgánech a organizacích
výrobní a nevýrobní sféry a
jaké závěry vzešly z tohoto zhodnocení.
Souhrnně lze tyto závěry charakterizovat
jako záměry soustřeďující
se hlavně na rozpracování a zabezpečování
těch věcných úkolů, které
je třeba plnit v letošním roce a v návaznosti
na "Hlavní směry rozvoje", přijaté
pro období do roku 1985. Podle výrobního
či nevýrobního charakteru resortů
je v nich kladen zvláště důraz na přednostní
zabezpečování exportních úkolů,
na dosažení širšího uplatnění
poznatků vědy a techniky, resp. lepšího
využívání materiálně-technické
základny výroby, na regulaci sortimentu výroby
a dodávek podle požadavků vyššího
zhodnocování materiálových a energetických
vstupů do výroby. Nechybí ani záměry
týkající se dalšího postupu racionalizace
a mechanizace prací, vyšší účinností
řídící a organizátorské
práce, zpřísnění kontroly postupu
investičních prací a dodávek, zvýšení
kontroly účinností mezd a způsobů
hospodaření se závaznými finančními
ukazateli. V důležitých výrobních
oborech, jako např. v hutnictví, bude snížení
tempa výroby využíváno ke zkvalitnění
produkce a k dosažení příznivějších
podmínek pro účinnější
inovaci výrobků a zvyšování exportních
možností.
Vybraným organizacím, jejichž výsledky
hospodaření za rok 1980 byly schváleny se
zvláštním režimem, tj. SES Tľmače,
Tesla Rožnov a ZVT Banská Bystrica, Doly VIL Komořany
a OZO Rapid, bude třeba i ze strany poslanců příslušných
výborů věnovat v letošním roce
mimořádnou pozornost.
Výbory vyslovily v podstatě všem zmíněným
záměrům svou podporu. Současně
jmenovitě doporučily v oblasti zahraničního
obchodu zvýšit nároky na komerční
práci organizací zahraničního obchodu
a k dosažení vyšší efektivnosti jimi
prováděné směny zboží
přistoupit k odstraňování takových
postupů, které se jeví překážkou
v oblasti plánovací, finanční a devizové.
V oblasti elektrotechnického průmyslu doporučily
využít podrobnějšího rozboru loňských
zkušeností k řízení v dalších
letech a věnovat zvláště pozornost vývoji
zásob a jejich struktury. Od ministerstva pro technický
a investiční rozvoj a dalších resortů
očekávají, že rozbory nedostatků
vyskytujících se v řešení a realizaci
výzkumných úkolů budou účinněji
využívány ke zvýšení odpovědnosti
a k odstranění opakujících se příčin
těchto nedostatků, že bude věnována
trvalejší pozornost vyhodnocování skutečného
ekonomického efektu nakoupených licencí.
V oblasti všeobecného strojírenství
doporučují plně využít rozborů
hospodaření experimentujících organizací,
a to k prohloubení úrovně řízení
a k rozvoji aktivity směřující k dosažení
vyšší efektivnosti výroby. Od ministerstva
dopravy očekávají zastavení prohlubování
nerovnoměrnosti přepravy a nepravidelností
osobní dopravy, a vytváření podmínek
pro větší provozuschopnost vagónů
a snížení potřeby jejich oprav. Požadují
rovněž vyhodnocení bezpečnosti provozu
na dálnicí D 1, včetně kvality odvedené
práce.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve svých stanoviscích
přijatých v závěru jednání
o přidělených kapitolách státního
závěrečného účtu čs.
federace výbory zaujaly stanoviska, ve kterých vyslovily
souhlas se zněním státního závěrečného
účtu těchto kapitol.
Tím byl vytvořen základní předpoklad
pro posouzení a přijetí státního
závěrečného účtu čs.
federace za rok 1980.
Mohu proto jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů doporučit sněmovně
přijetí vládního návrhu na
schválení tohoto účtu, o němž
bude nyní podle naší vzájemné
dohody hovořit jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec BeIko.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Uděluji slovo společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu poslanci Belkovi.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Vážený súdruh generálny
tajomník a prezident republiky, vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, vážení
hostia! Podľa organizačného zabezpečenia
schváleného predsedníctvami snemovní,
výbormy pre plán a rozpočet spolu s výbormy
ústavnoprávnymi, za účasti delegovaných
poslancov z ostatných výborov, prerokovali celkové
znenie štátneho záverečného účtu
čs. federácie za rok 1980, a návrh vlády
na uznesenie Federálneho zhromaždenia ČSSR
o jeho schválenie.
Pri prerokúvaní vychádzali predovšetkým
z toho, že štátny rozpočet federácie
za rok 1980, ktorého plnenie vyjadrujú údaje
o štátnom záverečnom účte,
bol schválený ako vyrovnaný. Táto
rovnováha však bola podmienená dosiahnutím
vyššej úrovne efektívnosti, priaznivej
dynamiky tvorby finančných zdrojov a ich správnym
použitím. Taktiež zlepšenie vzájomnej
väzby finančných zdrojov a potrieb v hospodárskej
sfére, využitie ekonomických rezerv vo výrobnej
oblasti a dosiahnutie optimálnej štruktúry
financovania plánovaných potrieb, ako aj využitie
všetkých disponibilných zdrojov malo prispieť
k dosiahnutiu tejto vyrovnanosti.
Dosiahnuté výsledky v rozpočtovom hospodárení
federácie dovolili výborom, s prihliadnutím
k informatívnemu súhrnu výsledkov celej rozpočtovej
sústavy prijať záver o tom, že toto hospodárenie
napriek rôznym vplyvom a odchýlkam od pôvodných
zámerov, spolu s menovým plánom a financiami
chozrasčotnej sféry umožnilo úlohy štátneho
plánu plynule financovať a zároveň dodržať
základnú požiadavku rozpočtovej vyrovnanosti
za podmienok stanovených rozpočtovým zákonom.
Poskytnutím plánovaných účelových
a globálnych dotácií do štátnych
rozpočtov oboch republík splnilo rozpočtové
hospodárenie čs. federácie tiež svoju
významnú integrujúcu úlohu vôči
týmto rozpočtom a prispelo k ich vyrovnanému
plneniu.
Výbory sa plne stotožňujú s názorom,
že dosiahnutú vyrovnanosť finančných
príjmov a výdavkov celej rozpočtovej sústavy
za rok 1980, vzhľadom na rad rôznych odchýliek
od ich pôvodne stanovenej štruktúry a vzhľadom
na dôsledky vonkajších ekonomických vzťahov,
nie je možné preceňovať.
Pri posudzovaní rozhodujúcich podmienok tejto rovnováhy
výbory považovali za správne venovať veľkú
pozornosť otázkam týkajúcim sa vonkajšej
rovnováhy našej ekonomiky, vývoju zásob
v našom hospodárstve a získaným poznatkom
v oblasti rôznych kontrol.
Pozitívne ocenili, že za určitých podmienok
sa podarilo dosiahnuť predstih vývozu pred dovozom,
ako aj úsilie v znižovaní vplyvu dovozu na
obchodnú bilanciu za situácie, keď ceny surovinových
a energetických zdrojov narastajú rýchlejšie
ako ceny hotových výrobkov. Pritom kriticky poukázali
na to, že vývoz strojárskych výrobkov
nebol v plánovanom rozsahu plne efektívnym platobným
prostriedkom nášho dovozu. Preto len za cenu zmien
plánovanej štruktúry vývozu a vývozom
menej efektívnych komodít, resp. opatreniami prijatými
na úsporu na dovoze mohlo byť pôsobené
na posilnenie a udržanie rovnováhy vonkajších
ekonomických vzťahov. Keďže na krytie vývozných
potrieb musela byť použitá i nemalá časť
spotrebného tovaru, je to jedna z príčin
nedostatku niektorých sortimentov na vnútornom trhu
a tým nedosiahnutie plánovaného podielu predaja
priemyslového tovaru na maloobchodnom obrate. Táto
skutočnosť spôsobila aj to, že sa nedosiahol
plánovaný výnos dane z obratu.
Preto výrazné posilňovanie exportných
schopností našej ekonomiky zostáva naďalej
závažným predpokladom dosiahnutia jej vonkajšej
rovnováhy. Vyžaduje si, aby zabezpečovanie
prírastku vývozných fondov nachádzalo
nielen potrebnú národohospodársku prioritu,
ale aby aj štruktúra vývozu bola tiež
cieľavedome usmerňovaná, obzvlášť
z hľadiska devízového zhodnotenia surovinových
a energetických podielov vo vyvážaných
výrobkoch.