Středa 27. května 1981

Především je třeba zvýšit technickou úroveň a kvalitu výrobků, které vyrábíme a vyvážíme. Jedině na tomto základě můžeme dosáhnout v ostré konkurenci na světových trzích vyšších cen při vývozu.

Rozvíjet technickou úroveň a kvalitu vyváženého zboží je nezbytné i pro rozšiřování socialistické dělby práce se zeměmi RVHP. Téměř 70% zahraničního obchodu uskutečňujeme se socialistickými státy. Proces socialistické ekonomické integrace vytváří předpoklady pro větší specializaci výrobních programů, zužování vyráběného sortimentu a zhromadňování výroby a tím i pro zvýšení efektivnosti. Proto je hospodářská spolupráce se Sovětským svazem a ostatními zeměmi RVHP důležitým faktorem rozvoje naší ekonomiky, představujícím nejúčinnější cestu utváření vhodné struktury naší výroby, vývozu a dovozu.

To vyžaduje zdokonalovat existující formy a hledat nové možnosti pro rozvoj této socialistické spolupráce, neboť jak uvedl na XXVl. sjezdu KSSS s. Brežněv (cituji): "Sám život diktuje úkol - doplnit koordinaci plánů koordinací celé ekonomické politiky". (Potud citát.)

Soudružky a soudruzi, k hlavním rysům finančního vývoje v uplynutém roce patřilo omezení růstu výdajů na investice. Objem investic ve hmotném vyjádření byl vyšší pouze o 1,4% ve srovnání s rokem 1979, zatímco průměrný roční růst za celou 6. pětiletku činil 3,5%. Tím se v zásadě podařilo realizovat jeden ze záměrů hospodářské politiky loňského roku, který směřoval ke snížení napětí mezi celkovými zdroji a potřebami ekonomiky. Ve zpomalení tempa růstu investic se však neodráží jen centrální záměr, ale i nesplnění plánovaných investic. To se projevilo i ve výdajích státního rozpočtu na investice, které činily 51,3 mld Kčs, což je o 4 mld méně než jsme plánovali. Nečerpání plánovaných dotací bylo výrazně vyšší v rozpočtové sféře a zejména v komplexní bytové výstavbě, než v oblasti hospodářských organizací.

Závažná slova na adresu zabezpečení investiční výstavby a podřízení investiční politiky potřebám vědeckotechnického rozvoje a strukturální přestavby národního hospodářství zazněla na XVI. sjezdu strany.

Musíme náročněji vyhodnocovat přínos každé investice a důsledně prosazovat hlediska návratnosti vložených prostředků. Investice musíme ve větším rozsahu zaměřit na urychlení rozvoje nosných exportních programů a na modernizační akce, které rychle přinášejí efekt pro celou společnost.

Mimořádný význam má účinnější využívání našeho výrobního potenciálu, zejména základních prostředků a zásob, kde je stále řada velkých nedostatků.

Objem zásob, se kterými pracuje naše ekonomika, je značný. Jejich struktura je však v mnoha směrech nevyhovující. Na jedné straně se již řadu let projevuje nedostatek zásob některých druhů materiálů, výrobků a zboží, na druhé straně váží značný objem prostředků zásoby pomaluobrátkové nebo nepotřebné. Ani v loňském roce se nepodařilo zlepšit využití zásob. Doba jejich obratu v průmyslu a ve stavebnictví byla ve srovnání s rokem 1979 delší o 1,9 dne, ačkoliv plán počítal s jejím zrychlením téměř o 1 den.

To ukazuje, že zejména na úrovni podniků a výrobně hospodářských jednotek musí být dosaženo větší provázanosti a pružnosti dodavatelsko-odběratelských vztahů. To se však samozřejmě neobejde bez dalšího zvýšení úrovně plánování v centru.

Prosazování intenzifikace hospodářského vývoje a zvyšování exportní výkonnosti je stále více závislé na rozvoji vědy a techniky. Prostředky, které vkládáme do této oblasti, se každoročně zvyšují. V uplynulém roce dosáhly 16 mld Kčs, tj. o 2,8% více než v roce 1979. Z toho připadlo na prostředky státního rozpočtu 6,4 mld Kčs a na zdroje podnikové sféry 9,6 mld Kčs.

Vědeckotechnický rozvoj přináší určité výsledky ve zvyšování efektivnosti a kvality výrobků, avšak stále ještě ne v dostatečném rozsahu. Jeho výsledky jsou v praxi uplatňovány opožděně, prodlužuje se doba řešení úkolů a některé úkoly se neplní. Například v loňském roce nebylo v plánovaném rozsahu řešeno 10% úkolů státního plánu technického rozvoje.

Nedílnou součástí strategie zvyšování efektivnosti je soustavné upevňování hospodárnosti ve všech oblastech. Jde o vytvoření potřebného ekonomického klimatu, které povede k šetření každou korunou, každým kilowattem, každým kilogramem surovin a materiálu. Ve všech organizacích a na všech pracovištích se každodenně musí svádět zápas o efektivnější a racionálnější využívání všech zdrojů hospodářského rozvoje.

Do státního rozpočtu na rok 1980 byla zapracována řada opatření zaměřených na upevnění režimu hospodárnosti. Patří k pozitivním rysům finančního hospodaření, že tato opatření byla díky důslednému zabezpečování realizována a přinesla konkrétní finanční efekt v rozsahu zhruba 2,5 mld Kčs. Např. limitováním výdajů na propagaci se dosáhla úspora proti roku 1978, který byl vzat za základ celé prověrky v rozsahu přes 1 mld Kčs; spotřeba autobenzínu v socialistických organizacích poklesla proti roku 1975 téměř o 130 tis. tun, tj. více než o pětinu, limit výdajů na pohoštění, občerstvení a dary se proti roku předcházejícímu snížil téměř o 30 mil. Kčs. Snížil se stav pracovníků ve správním aparátu, a to diferencovaně na všech úsecích hospodářství. V tomto nastoupeném kursu budeme dále pokračovat a dále pracovat na celkovém programu upevnění hospodárnosti ve všech oblastech našeho hospodářského života. Přitom musíme zejména usilovat o snížení administrativní náročnosti řízení. Její překonání není jednoduchou ani jednorázovou záležitostí. V této souvislosti je třeba se vážně zamyslet, zda všechny předpisy, pokyny, výkazy, hlášení atp. plní svou funkci při řízení, zda jsou maximálně jednoduché a jednoznačné a zda jsou plně využívány. Něco jsme již pro zjednodušení udělali. Například v účetních výkazech hospodářských organizací se od letošního roku zjednodušuje uspořádání a snižuje počet vykazovaných údajů.

Zdaleka však nejde jen o zjednodušení a o snižování počtu ukazatelů a položek. Jde především o celý styl řízení, rozhodování, o nové přístupy k řízení a zabezpečování úkolů. Jde v podstatě o prosazení vědeckých metod řízení.

Jak uvedl soudruh Husák ve svém projevu na okresní konferenci KSČ v Kladně "po staru se nedá plánovat, nedá se řídit, nedá se pracovat, chceme-li obstát v nových, tvrdších, náročnějších podmínkách. To není subjektivní přání, to je objektivní nutnost".

Do popředí se musí dostat při vypracování plánů hlediska efektivnosti, která musí být i hlavním kritériem při operativním řízení, při vyhodnocování dosaženého ekonomického vývoje a při hledání cest pro další rozvoj. To se týká všech stupňů řízení, to také sleduje celý proces zdokonalování plánovitého řízení, který jsme nastoupili. Na všech úrovních řízení musíme s ještě větším důrazem uplatňovat přijatý Soubor opatření. Nejde jen o konkrétní aplikaci předpisů a norem vydaných na jeho základě, ale především o to, aby v hospodářském životě byl naplněn duch tohoto Souboru, aby se soustavně zlepšovaly hospodářské výsledky, posilovala hospodárnost a využíval chozrasčot. Tím se vytváří i širší prostor a nové podněty pro rozvoj socialistického soutěžení a ostatních forem iniciativy. Tak jak to vyžaduje Soubor opatření, potřebujeme na všech úsecích hospodářství zvýšit socialistickou podnikavost, úroveň přímého řízení, náročnost i odpovědnost na jednotlivých úsecích práce, upevnit státní a plánovací disciplínu, schopnost pružně a účinně reagovat na rychlé změny ve světové ekonomice, prostě využít všech výhod a možností, které nám dává náš socialistický výrobní způsob.

Soudružky a soudruzi, předložení státního závěrečného účtu Federálnímu shromáždění předcházelo hodnocení a uzavírání hospodářských výsledků organizací za rok 1980. U organizací, které splnily své hlavní plánované úkoly a těch bylo 83% byly výsledky jejich činnosti uzavřeny bez výhrad. U ostatních byly uplatněny příslušné sankce a zpřísněna kontrola jejich hospodaření. Musíme si však uvědomit, že toto hodnocení bylo prováděno na upravené úkoly plánu, kdy během loňského roku bylo třeba reagovat na hospodářský vývoj zejména ve vztahu k zahraničí a některé úkoly byly sníženy.

Systém hodnocení podniků a výrobně hospodářských jednotek postupně zdokonalujeme. Nejde nám přitom jen o formální hodnocení, jak se splnily plánované ukazatele, ale o komplexní, objektivní zhodnocení úrovně činností organizace. To vyžaduje při hodnocení též posuzovat zda a jak organizace uspokojovala potřeby hospodářství svými výrobky či službami, jaká je úroveň cen, které dosahuje v zahraničí apod. Jde o náročný přístup jak z hlediska hodnocených, tak i hodnotících orgánů.

Finanční soustava má k dispozici další aktivní nástroj prosazování celospolečenských záměrů finanční kontrolu a revizi. Tato kontrola odhaluje řadu nedostatků v hospodaření. Např. jen dodatečné odvody do státního rozpočtu, uložené finančními správami na základě běžné kontroly a finančních revizí, dosáhly v loňském roce přes půl mld Kčs.

Péče o plánovací a finanční disciplínu není jen úkolem kontrolních orgánů, ale všech pracovníků řídícího a správního aparátu, neboť sebelepší opatření nebude splněno, pokud se do jeho plnění nezapojí aktivně všichni, jichž se týká.

Pro skutečné hospodáře není hodnocení výsledků minulého roku v žádném případě formální nebo dokonce administrativní záležitostí. Je to významné poučení z toho, co se podařilo, i co se nepodařilo. Proto se dívejme na naší minulou práci a její výsledky očima náročných úkolů plánu na rok 1981, přijaté směrnice na rok 1982 a především pak pod zorným úhlem sjezdem vytyčených hlavních směrů hospodářského a sociálního rozvoje naší vlasti v 7. pětiletce.

Soudružky a soudruzi, všechny tyto finanční výsledky mají úzký vztah k tomu, jak zabezpečujeme životní úroveň našeho lidu. Výsledky v rozvoji národního hospodářství v minulé pětiletce umožnily další pokrok v uspokojování hmotných a kulturních potřeb obyvatelstva.

Složité podmínky ekonomického rozvoje v posledních letech si však vynutily, abychom v pětiletce plánované tempo růstu životní úrovně poněkud zpomalili a přizpůsobili jej vytvářeným zdrojům. Reálná a střízlivá hospodářská politika vyžaduje, abychom rozdělovali jen to, co vytvoříme. Nechceme žít na dluh, ani na účet dalších generací. To byla krátkozraká a pro společnost nebezpečná cesta.

I v roce 1980 jsme udrželi dosaženou životní úroveň a v oblasti společenské spotřeby ji dále zvýšili.

Peněžní příjmy byly v loňském roce vyšší o 4%, průměrná mzda se zvýšila o 2,4% a dosáhla částky 2642 Kčs.

Ze státních rozpočtů včetně rozpočtů národních výborů se v roce 1980 vynaložilo na rozvoj sociálního zabezpečení, školství, zdravotnictví a kulturu celkem 125,6 mld Kčs, tj. o 6,7% více než v roce 1979. To znamená, že z celkového přírůstku výdajů rozpočtové soustavy připadly více než dvě třetiny na růst neinvestičních výdajů v této oblasti.

Tyto údaje svědčí o pozornosti, kterou naše společnost věnuje komplexnímu rozvoji člověka, jeho životním podmínkám, životním a sociálním jistotám. Zabezpečování životní úrovně nespojujeme s pouhým rozšiřováním spotřeby, se sklonem ke konzumnosti. Nám jde nejen o růst spotřeby, ale zároveň i o růst životní úrovně harmonizovaný s potřebami a zájmy celé společnosti, o spokojenost pracujících a o pocit životní jistoty, o růst vzdělanosti a kulturní úrovně našich občanů.

Z celkového objemu výdajů na kulturní a sociální opatření připadlo na sociální zabezpečení 70,5 mld Kčs, z toho bylo použito 42,5 mld Kčs na výplatu důchodů; průměrný starobní důchod dosáhl 1181 Kčs. Na opatření pro podporu rodin s dětmi v loňském roce jen ze státních rozpočtů bylo vynaloženo 15,5 mld Kčs. Celková společenská pomoc rodinám s dětmi včetně všech peněžních i naturálních forem a různých slev za loňský rok představuje částku zhruba 33 mld Kčs.

Výdaje na školství činily v roce 1980 celkem 22,4 mld Kčs a vzrostly proti roku 1979 o 5,8%. Růst výdajů dokumentuje péči, jakou věnujeme vzdělání nastupující generace a bezprostředně souvisí s přestavbou a modernizací celého školského systému. I v loňském roce jsme tak pokračovali v rychlém růstu výdajů do této oblasti, který souvisí též s populačním vývojem. Např. v průběhu šesté pětiletky stoupl počet dětí v mateřských školách o 220 tisíc, takže je zde již umístěno 83% dětí příslušné věkové skupiny.

Péče o zdraví každého občana je v naší společnosti samozřejmostí. Prevence chorob, moderní diagnostické metody a zařízení, účinnější léky, to vše je tomuto cíli podřízeno. Celkem jsme na zdravotnictví v loňském roce vynaložili 20,2 mld Kčs, tedy o 6,3% více než v roce 1979. V přepočtu na 1 obyvatele to činí 1314 Kčs. Jen na léky a speciální zdravotní materiál bylo z rozpočtu vynaloženo 4,9 mld Kčs, tj. o 10,5% více než v roce 1979.

Výdaje na kulturu dosáhly v loňském roce částky 4 mld Kčs.

V bytové výstavbě bylo dokončeno téměř 129 tis. bytů, za celou pětiletku téměř 650 tis. bytů. Státní rozpočet vynaložil v loňském roce na bytovou výstavbu a na bytové hospodářství 22,1 mld Kčs.

Na vytváření životních podmínek našich občanů se podílejí i peněžní služby, které poskytují spořitelny. Vklady obyvatelstva u spořitelen vzrostly v loňském roce o 5,4% a dosáhly koncem loňského roku částky 157 mld Kčs. Stav půjček poskytnutých obyvatelstvu, které mu pomáhají řešit některé přechodné finanční potřeby, dosáhl koncem loňského roku 32 mld Kčs.

Sociální jistoty našich občanů se prohlubují i masovým rozvojem moderních forem pojištění. Nejrychleji se rozvíjí životní a důchodové pojištění obyvatelstva. Např. milión osm set tisíc dětí je zabezpečeno sdruženým pojištěním mládeže, ročně se vyplácejí téměř 2 mld Kčs náhrad u životních a úrazových pojištění.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych při příležitosti projednávání státního závěrečného účtu vás zároveň informoval, jak vláda splnila úkol, vyplývající ze zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1981, týkající se přepočtu státního rozpočtu na tento rok na velkoobchodní ceny platné od počátku tohoto roku.

Při přepočtu byly zachovány základní vztahy schválené zákonem o státním rozpočtu čs. federace včetně zachování vyrovnanosti příjmů a výdajů. V důsledku zvýšení velkoobchodních cen, zejména palivoenergetických zdrojů domácího původu i z dovozu, v zájmu jejich přiblížení společenským nákladům na jejich pořízení, se celkové plánované příjmy státních rozpočtů zvýšily o 9,3 mld Kčs. Ve stejném rozsahu se zvýšily i výdaje. Z toho připadlo 6,9 mld Kčs na zvýšení neinvestičních dotací, kterými se v letošním roce řeší důsledky úpravy velkoobchodních cen v navazujících odvětvích, zejména v hutnictví, ve výrobě stavebních hmot a jinde. Posílení vlastních zdrojů podnikové sféry současně umožnilo snížit dotace z rozpočtu na investice.

Vážené soudružky a soudruzi, závěrečným účtem za rok 1980 uzavíráme finanční hospodaření šesté pětiletky. Jak ukazují analýzy, nebyla to pětiletka jednoduchá, neboť jsme museli překonávat řadu problémů, které pramenily jak z vývoje vnějších ekonomických vztahů, tak i z nedostatků v naší práci. XVI. sjezd KSČ zaměřil naši pozornost k plnění programových cílů osmdesátých let.

Naším současným hlavním úkolem je uvést závěry XVI. sjezdu KSČ do života, a to již počínaje důsledným plněním úkolů roku 1981. Dosavadní výsledky za první čtyři měsíce letošního roku ale ukazují, že jak v dynamice vývoje, tak v plnění některých kvalitativních úkolů nezabezpečujeme zatím potřebný obrat k rychlejší intenzifikaci národního hospodářství. Splnění úkolů roku 1981 je základním kamenem pro plnění celé pětiletky. Proto je třeba, aby v souladu se závěry XVI. sjezdu naší strany každý pracovní kolektiv, každý řídící pracovník učinil vše pro nekompromisní uvádění závěrů sjezdu do života. To je naším základním politickým úkolem, naší společenskou povinností, objektivní ekonomickou nutností.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jednáme o výsledcích státního závěrečného účtu za loňský rok i za celou šestou pětiletku v období, kdy prožíváme slavné chvíle oslavy 60. výročí založení Komunistické strany Československa, v předvečer voleb do zastupitelských orgánů všech stupňů. Tyto závažné politické události se staly významným impulsem pro znásobení našeho úsilí pro splnění úkolů v ekonomickém a sociálním rozvoji, který vytyčil XVI. sjezd KSČ. Není dnes naléhavějšího politického i ekonomického úkolu.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo státní závěrečný účet čs. federace za rok 1980.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP