Především je třeba zvýšit
technickou úroveň a kvalitu výrobků,
které vyrábíme a vyvážíme.
Jedině na tomto základě můžeme
dosáhnout v ostré konkurenci na světových
trzích vyšších cen při vývozu.
Rozvíjet technickou úroveň a kvalitu vyváženého
zboží je nezbytné i pro rozšiřování
socialistické dělby práce se zeměmi
RVHP. Téměř 70% zahraničního
obchodu uskutečňujeme se socialistickými
státy. Proces socialistické ekonomické integrace
vytváří předpoklady pro větší
specializaci výrobních programů, zužování
vyráběného sortimentu a zhromadňování
výroby a tím i pro zvýšení efektivnosti.
Proto je hospodářská spolupráce se
Sovětským svazem a ostatními zeměmi
RVHP důležitým faktorem rozvoje naší
ekonomiky, představujícím nejúčinnější
cestu utváření vhodné struktury naší
výroby, vývozu a dovozu.
To vyžaduje zdokonalovat existující formy a
hledat nové možnosti pro rozvoj této socialistické
spolupráce, neboť jak uvedl na XXVl. sjezdu KSSS s.
Brežněv (cituji): "Sám život diktuje
úkol - doplnit koordinaci plánů koordinací
celé ekonomické politiky". (Potud citát.)
Soudružky a soudruzi, k hlavním rysům finančního
vývoje v uplynutém roce patřilo omezení
růstu výdajů na investice. Objem investic
ve hmotném vyjádření byl vyšší
pouze o 1,4% ve srovnání s rokem 1979, zatímco
průměrný roční růst
za celou 6. pětiletku činil 3,5%. Tím se
v zásadě podařilo realizovat jeden ze záměrů
hospodářské politiky loňského
roku, který směřoval ke snížení
napětí mezi celkovými zdroji a potřebami
ekonomiky. Ve zpomalení tempa růstu investic se
však neodráží jen centrální
záměr, ale i nesplnění plánovaných
investic. To se projevilo i ve výdajích státního
rozpočtu na investice, které činily 51,3
mld Kčs, což je o 4 mld méně než
jsme plánovali. Nečerpání plánovaných
dotací bylo výrazně vyšší
v rozpočtové sféře a zejména
v komplexní bytové výstavbě, než
v oblasti hospodářských organizací.
Závažná slova na adresu zabezpečení
investiční výstavby a podřízení
investiční politiky potřebám vědeckotechnického
rozvoje a strukturální přestavby národního
hospodářství zazněla na XVI. sjezdu
strany.
Musíme náročněji vyhodnocovat přínos
každé investice a důsledně prosazovat
hlediska návratnosti vložených prostředků.
Investice musíme ve větším rozsahu zaměřit
na urychlení rozvoje nosných exportních programů
a na modernizační akce, které rychle přinášejí
efekt pro celou společnost.
Mimořádný význam má účinnější
využívání našeho výrobního
potenciálu, zejména základních prostředků
a zásob, kde je stále řada velkých
nedostatků.
Objem zásob, se kterými pracuje naše ekonomika,
je značný. Jejich struktura je však v mnoha
směrech nevyhovující. Na jedné straně
se již řadu let projevuje nedostatek zásob
některých druhů materiálů,
výrobků a zboží, na druhé straně
váží značný objem prostředků
zásoby pomaluobrátkové nebo nepotřebné.
Ani v loňském roce se nepodařilo zlepšit
využití zásob. Doba jejich obratu v průmyslu
a ve stavebnictví byla ve srovnání s rokem
1979 delší o 1,9 dne, ačkoliv plán počítal
s jejím zrychlením téměř o
1 den.
To ukazuje, že zejména na úrovni podniků
a výrobně hospodářských jednotek
musí být dosaženo větší
provázanosti a pružnosti dodavatelsko-odběratelských
vztahů. To se však samozřejmě neobejde
bez dalšího zvýšení úrovně
plánování v centru.
Prosazování intenzifikace hospodářského
vývoje a zvyšování exportní výkonnosti
je stále více závislé na rozvoji vědy
a techniky. Prostředky, které vkládáme
do této oblasti, se každoročně zvyšují.
V uplynulém roce dosáhly 16 mld Kčs, tj.
o 2,8% více než v roce 1979. Z toho připadlo
na prostředky státního rozpočtu 6,4
mld Kčs a na zdroje podnikové sféry 9,6 mld
Kčs.
Vědeckotechnický rozvoj přináší
určité výsledky ve zvyšování
efektivnosti a kvality výrobků, avšak stále
ještě ne v dostatečném rozsahu. Jeho
výsledky jsou v praxi uplatňovány opožděně,
prodlužuje se doba řešení úkolů
a některé úkoly se neplní. Například
v loňském roce nebylo v plánovaném
rozsahu řešeno 10% úkolů státního
plánu technického rozvoje.
Nedílnou součástí strategie zvyšování
efektivnosti je soustavné upevňování
hospodárnosti ve všech oblastech. Jde o vytvoření
potřebného ekonomického klimatu, které
povede k šetření každou korunou, každým
kilowattem, každým kilogramem surovin a materiálu.
Ve všech organizacích a na všech pracovištích
se každodenně musí svádět zápas
o efektivnější a racionálnější
využívání všech zdrojů hospodářského
rozvoje.
Do státního rozpočtu na rok 1980 byla zapracována
řada opatření zaměřených
na upevnění režimu hospodárnosti. Patří
k pozitivním rysům finančního hospodaření,
že tato opatření byla díky důslednému
zabezpečování realizována a přinesla
konkrétní finanční efekt v rozsahu
zhruba 2,5 mld Kčs. Např. limitováním
výdajů na propagaci se dosáhla úspora
proti roku 1978, který byl vzat za základ celé
prověrky v rozsahu přes 1 mld Kčs; spotřeba
autobenzínu v socialistických organizacích
poklesla proti roku 1975 téměř o 130 tis.
tun, tj. více než o pětinu, limit výdajů
na pohoštění, občerstvení a dary
se proti roku předcházejícímu snížil
téměř o 30 mil. Kčs. Snížil
se stav pracovníků ve správním aparátu,
a to diferencovaně na všech úsecích
hospodářství. V tomto nastoupeném
kursu budeme dále pokračovat a dále pracovat
na celkovém programu upevnění hospodárnosti
ve všech oblastech našeho hospodářského
života. Přitom musíme zejména usilovat
o snížení administrativní náročnosti
řízení. Její překonání
není jednoduchou ani jednorázovou záležitostí.
V této souvislosti je třeba se vážně
zamyslet, zda všechny předpisy, pokyny, výkazy,
hlášení atp. plní svou funkci při
řízení, zda jsou maximálně
jednoduché a jednoznačné a zda jsou plně
využívány. Něco jsme již pro zjednodušení
udělali. Například v účetních
výkazech hospodářských organizací
se od letošního roku zjednodušuje uspořádání
a snižuje počet vykazovaných údajů.
Zdaleka však nejde jen o zjednodušení a o snižování
počtu ukazatelů a položek. Jde především
o celý styl řízení, rozhodování,
o nové přístupy k řízení
a zabezpečování úkolů. Jde
v podstatě o prosazení vědeckých metod
řízení.
Jak uvedl soudruh Husák ve svém projevu na okresní
konferenci KSČ v Kladně "po staru se nedá
plánovat, nedá se řídit, nedá
se pracovat, chceme-li obstát v nových, tvrdších,
náročnějších podmínkách.
To není subjektivní přání,
to je objektivní nutnost".
Do popředí se musí dostat při vypracování
plánů hlediska efektivnosti, která musí
být i hlavním kritériem při operativním
řízení, při vyhodnocování
dosaženého ekonomického vývoje a při
hledání cest pro další rozvoj. To se
týká všech stupňů řízení,
to také sleduje celý proces zdokonalování
plánovitého řízení, který
jsme nastoupili. Na všech úrovních řízení
musíme s ještě větším důrazem
uplatňovat přijatý Soubor opatření.
Nejde jen o konkrétní aplikaci předpisů
a norem vydaných na jeho základě, ale především
o to, aby v hospodářském životě
byl naplněn duch tohoto Souboru, aby se soustavně
zlepšovaly hospodářské výsledky,
posilovala hospodárnost a využíval chozrasčot.
Tím se vytváří i širší
prostor a nové podněty pro rozvoj socialistického
soutěžení a ostatních forem iniciativy.
Tak jak to vyžaduje Soubor opatření, potřebujeme
na všech úsecích hospodářství
zvýšit socialistickou podnikavost, úroveň
přímého řízení, náročnost
i odpovědnost na jednotlivých úsecích
práce, upevnit státní a plánovací
disciplínu, schopnost pružně a účinně
reagovat na rychlé změny ve světové
ekonomice, prostě využít všech výhod
a možností, které nám dává
náš socialistický výrobní způsob.
Soudružky a soudruzi, předložení státního
závěrečného účtu Federálnímu
shromáždění předcházelo
hodnocení a uzavírání hospodářských
výsledků organizací za rok 1980. U organizací,
které splnily své hlavní plánované
úkoly a těch bylo 83% byly výsledky jejich
činnosti uzavřeny bez výhrad. U ostatních
byly uplatněny příslušné sankce
a zpřísněna kontrola jejich hospodaření.
Musíme si však uvědomit, že toto hodnocení
bylo prováděno na upravené úkoly plánu,
kdy během loňského roku bylo třeba
reagovat na hospodářský vývoj zejména
ve vztahu k zahraničí a některé úkoly
byly sníženy.
Systém hodnocení podniků a výrobně
hospodářských jednotek postupně zdokonalujeme.
Nejde nám přitom jen o formální hodnocení,
jak se splnily plánované ukazatele, ale o komplexní,
objektivní zhodnocení úrovně činností
organizace. To vyžaduje při hodnocení též
posuzovat zda a jak organizace uspokojovala potřeby hospodářství
svými výrobky či službami, jaká
je úroveň cen, které dosahuje v zahraničí
apod. Jde o náročný přístup
jak z hlediska hodnocených, tak i hodnotících
orgánů.
Finanční soustava má k dispozici další
aktivní nástroj prosazování celospolečenských
záměrů finanční kontrolu a
revizi. Tato kontrola odhaluje řadu nedostatků v
hospodaření. Např. jen dodatečné
odvody do státního rozpočtu, uložené
finančními správami na základě
běžné kontroly a finančních revizí,
dosáhly v loňském roce přes půl
mld Kčs.
Péče o plánovací a finanční
disciplínu není jen úkolem kontrolních
orgánů, ale všech pracovníků
řídícího a správního
aparátu, neboť sebelepší opatření
nebude splněno, pokud se do jeho plnění nezapojí
aktivně všichni, jichž se týká.
Pro skutečné hospodáře není
hodnocení výsledků minulého roku v
žádném případě formální
nebo dokonce administrativní záležitostí.
Je to významné poučení z toho, co
se podařilo, i co se nepodařilo. Proto se dívejme
na naší minulou práci a její výsledky
očima náročných úkolů
plánu na rok 1981, přijaté směrnice
na rok 1982 a především pak pod zorným
úhlem sjezdem vytyčených hlavních
směrů hospodářského a sociálního
rozvoje naší vlasti v 7. pětiletce.
Soudružky a soudruzi, všechny tyto finanční
výsledky mají úzký vztah k tomu, jak
zabezpečujeme životní úroveň
našeho lidu. Výsledky v rozvoji národního
hospodářství v minulé pětiletce
umožnily další pokrok v uspokojování
hmotných a kulturních potřeb obyvatelstva.
Složité podmínky ekonomického rozvoje
v posledních letech si však vynutily, abychom v pětiletce
plánované tempo růstu životní
úrovně poněkud zpomalili a přizpůsobili
jej vytvářeným zdrojům. Reálná
a střízlivá hospodářská
politika vyžaduje, abychom rozdělovali jen to, co
vytvoříme. Nechceme žít na dluh, ani
na účet dalších generací. To
byla krátkozraká a pro společnost nebezpečná
cesta.
I v roce 1980 jsme udrželi dosaženou životní
úroveň a v oblasti společenské spotřeby
ji dále zvýšili.
Peněžní příjmy byly v loňském
roce vyšší o 4%, průměrná
mzda se zvýšila o 2,4% a dosáhla částky
2642 Kčs.
Ze státních rozpočtů včetně
rozpočtů národních výborů
se v roce 1980 vynaložilo na rozvoj sociálního
zabezpečení, školství, zdravotnictví
a kulturu celkem 125,6 mld Kčs, tj. o 6,7% více
než v roce 1979. To znamená, že z celkového
přírůstku výdajů rozpočtové
soustavy připadly více než dvě třetiny
na růst neinvestičních výdajů
v této oblasti.
Tyto údaje svědčí o pozornosti, kterou
naše společnost věnuje komplexnímu rozvoji
člověka, jeho životním podmínkám,
životním a sociálním jistotám.
Zabezpečování životní úrovně
nespojujeme s pouhým rozšiřováním
spotřeby, se sklonem ke konzumnosti. Nám jde nejen
o růst spotřeby, ale zároveň i o růst
životní úrovně harmonizovaný
s potřebami a zájmy celé společnosti,
o spokojenost pracujících a o pocit životní
jistoty, o růst vzdělanosti a kulturní úrovně
našich občanů.
Z celkového objemu výdajů na kulturní
a sociální opatření připadlo
na sociální zabezpečení 70,5 mld Kčs,
z toho bylo použito 42,5 mld Kčs na výplatu
důchodů; průměrný starobní
důchod dosáhl 1181 Kčs. Na opatření
pro podporu rodin s dětmi v loňském roce
jen ze státních rozpočtů bylo vynaloženo
15,5 mld Kčs. Celková společenská
pomoc rodinám s dětmi včetně všech
peněžních i naturálních forem
a různých slev za loňský rok představuje
částku zhruba 33 mld Kčs.
Výdaje na školství činily v roce 1980
celkem 22,4 mld Kčs a vzrostly proti roku 1979 o 5,8%.
Růst výdajů dokumentuje péči,
jakou věnujeme vzdělání nastupující
generace a bezprostředně souvisí s přestavbou
a modernizací celého školského systému.
I v loňském roce jsme tak pokračovali v rychlém
růstu výdajů do této oblasti, který
souvisí též s populačním vývojem.
Např. v průběhu šesté pětiletky
stoupl počet dětí v mateřských
školách o 220 tisíc, takže je zde již
umístěno 83% dětí příslušné
věkové skupiny.
Péče o zdraví každého občana
je v naší společnosti samozřejmostí.
Prevence chorob, moderní diagnostické metody a zařízení,
účinnější léky, to vše
je tomuto cíli podřízeno. Celkem jsme na
zdravotnictví v loňském roce vynaložili
20,2 mld Kčs, tedy o 6,3% více než v roce 1979.
V přepočtu na 1 obyvatele to činí
1314 Kčs. Jen na léky a speciální
zdravotní materiál bylo z rozpočtu vynaloženo
4,9 mld Kčs, tj. o 10,5% více než v roce 1979.
Výdaje na kulturu dosáhly v loňském
roce částky 4 mld Kčs.
V bytové výstavbě bylo dokončeno téměř
129 tis. bytů, za celou pětiletku téměř
650 tis. bytů. Státní rozpočet vynaložil
v loňském roce na bytovou výstavbu a na bytové
hospodářství 22,1 mld Kčs.
Na vytváření životních podmínek
našich občanů se podílejí i peněžní
služby, které poskytují spořitelny.
Vklady obyvatelstva u spořitelen vzrostly v loňském
roce o 5,4% a dosáhly koncem loňského roku
částky 157 mld Kčs. Stav půjček
poskytnutých obyvatelstvu, které mu pomáhají
řešit některé přechodné
finanční potřeby, dosáhl koncem loňského
roku 32 mld Kčs.
Sociální jistoty našich občanů
se prohlubují i masovým rozvojem moderních
forem pojištění. Nejrychleji se rozvíjí
životní a důchodové pojištění
obyvatelstva. Např. milión osm set tisíc
dětí je zabezpečeno sdruženým
pojištěním mládeže, ročně
se vyplácejí téměř 2 mld Kčs
náhrad u životních a úrazových
pojištění.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych při příležitosti
projednávání státního závěrečného
účtu vás zároveň informoval,
jak vláda splnila úkol, vyplývající
ze zákona o státním rozpočtu čs.
federace na rok 1981, týkající se přepočtu
státního rozpočtu na tento rok na velkoobchodní
ceny platné od počátku tohoto roku.
Při přepočtu byly zachovány základní
vztahy schválené zákonem o státním
rozpočtu čs. federace včetně zachování
vyrovnanosti příjmů a výdajů.
V důsledku zvýšení velkoobchodních
cen, zejména palivoenergetických zdrojů domácího
původu i z dovozu, v zájmu jejich přiblížení
společenským nákladům na jejich pořízení,
se celkové plánované příjmy
státních rozpočtů zvýšily
o 9,3 mld Kčs. Ve stejném rozsahu se zvýšily
i výdaje. Z toho připadlo 6,9 mld Kčs na
zvýšení neinvestičních dotací,
kterými se v letošním roce řeší
důsledky úpravy velkoobchodních cen v navazujících
odvětvích, zejména v hutnictví, ve
výrobě stavebních hmot a jinde. Posílení
vlastních zdrojů podnikové sféry současně
umožnilo snížit dotace z rozpočtu na investice.
Vážené soudružky a soudruzi, závěrečným
účtem za rok 1980 uzavíráme finanční
hospodaření šesté pětiletky.
Jak ukazují analýzy, nebyla to pětiletka
jednoduchá, neboť jsme museli překonávat
řadu problémů, které pramenily jak
z vývoje vnějších ekonomických
vztahů, tak i z nedostatků v naší práci.
XVI. sjezd KSČ zaměřil naši pozornost
k plnění programových cílů
osmdesátých let.
Naším současným hlavním úkolem
je uvést závěry XVI. sjezdu KSČ do
života, a to již počínaje důsledným
plněním úkolů roku 1981. Dosavadní
výsledky za první čtyři měsíce
letošního roku ale ukazují, že jak v dynamice
vývoje, tak v plnění některých
kvalitativních úkolů nezabezpečujeme
zatím potřebný obrat k rychlejší
intenzifikaci národního hospodářství.
Splnění úkolů roku 1981 je základním
kamenem pro plnění celé pětiletky.
Proto je třeba, aby v souladu se závěry XVI.
sjezdu naší strany každý pracovní
kolektiv, každý řídící
pracovník učinil vše pro nekompromisní
uvádění závěrů sjezdu
do života. To je naším základním
politickým úkolem, naší společenskou
povinností, objektivní ekonomickou nutností.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, jednáme o výsledcích státního
závěrečného účtu za
loňský rok i za celou šestou pětiletku
v období, kdy prožíváme slavné
chvíle oslavy 60. výročí založení
Komunistické strany Československa, v předvečer
voleb do zastupitelských orgánů všech
stupňů. Tyto závažné politické
události se staly významným impulsem pro
znásobení našeho úsilí pro splnění
úkolů v ekonomickém a sociálním
rozvoji, který vytyčil XVI. sjezd KSČ. Není
dnes naléhavějšího politického
i ekonomického úkolu.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo státní závěrečný
účet čs. federace za rok 1980.