Přítomno: | 178 | poslanců Sněmovny lidu |
71 | poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
66 | poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Axman, Boroš, Čapka, Hejna, Hoffmann, Chňoupek,
Ivanič, Jakeš, Korčák, Lovětínský,
Machoň, Neubert, Pirč, Plojhar, Rozsypalová,
Slováček, Svěrčina, Švestka,
Toman
Sněmovny národů zvoleni v České
socialistické republice:
Ehrenberger, Kabrhelová, Půček, Šimon
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Beňo, Juhász, Kolesárová, Lazor, Lúčan,
Mihálik, Nemcová, Slivenský, Slivka
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, zahajuji
21. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů III. volebního období Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Především mi dovolte, abych jménem všech
přítomných uvítal generálního
tajemníka ústředního výboru
Komunistické strany Československa, prezidenta Československé
socialistické republiky soudruha Gustáva Husáka.
(Potlesk.)
Upřímně vítám i další
vedoucí představitele Komunistické strany
Československa, funkcionáře orgánů
Národní fronty, společenských organizací
a ostatních politických stran. Vítám
členy federální vlády, vedené
jejím předsedou s. Lubomírem Štrougalem.
(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, s lítostí vám
oznamuji, že nás 30. března navždy opustili
zasloužilý člen Komunistické strany
Československa, dlouhodobý poslanec a bývalý
předseda Národního shromáždění
soudruh Bohuslav Laštovička.
Dne 24. března zemřela ve věku 39 let poslankyně
Sněmovny lidu soudružka Jana Gahurová.
Prosím, abychom památku poslance Laštovičky
a poslankyně Gahurové uctili povstáním.
(Shromáždění povstává.)
Děkuji vám. (Shromáždění
usedá.)
Soudružky a soudruzi, sděluji vám, že
prezident Československé socialistické republiky
dopisem ze dne 29. dubna svolal podle článku 61
ústavního zákona o čs. federaci Federální
shromáždění k jarnímu zasedání
dnem 30. dubna t. r.
Dále vám sděluji, že předseda
federální vlády zaslal svými dopisy
ze dne 5. ledna, 9. února a 26. března vládní
návrhy, které byly projednány v příslušných
výborech a jsou na pořadu naší dnešní
společné schůze sněmoven.
Předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů
navrhla na svých schůzích dne 13. května
t. r. konat společnou schůzi sněmoven s pořadem,
který jste obdrželi písemně.
Má někdo z vás doplňující
návrh nebo připomínku k návrhu předsednictev
sněmoven? (Nikdo se nehlásil.) Není tomu
tak.
Podle zjištěné účasti jsou obě
sněmovny usnášení schopné.
Nejdříve prosím, aby se vyjádřili
poslanci Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny
lidu na konání společné schůze
sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
I Sněmovna národů vyslovila s návrhem
jednomyslný souhlas.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
článku 34, odstavce 2 ústavního zákona
o čs. federaci na konání společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
a schválily její pořad.
Přistoupíme k projednání prvého
bodu schváleného pořadu schůze, kterým
je
Vládní návrh usnesení, kterým
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schvaluje
státní závěrečný účet
československé federace za rok 1980 (tisk 114).
Návrh odůvodní ministr financí ČSSR
s. Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku a prezidente
republiky, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, k hodnocení výsledků rozpočtového
hospodaření za rok 1980 přistupujeme nedlouho
po jednání XVl. sjezdu Komunistické strany
Československa, který vytyčil program dalšího
politického, hospodářského a sociálního
rozvoje naší společnosti. Realizace tohoto
programu je hlavním úkolem současnosti. Při
jeho plnění se můžeme opírat
o výsledky dosavadního hospodářského
rozvoje, o poznatky a zkušeností, které jsme
získali ve všech oblastech výstavby socialistického
Československa.
Jak bylo uvedeno ve zprávě o činnosti strany
a vývoji společnosti od XV. sjezdu KSČ přednesené
s. Husákem: "Také v uplynulých pěti
letech československý lid vedený KSČ
úspěšně pokračoval v díle
socialistické výstavby, rozmnožoval hmotné
a duchovní bohatství naší vlasti a upevnil
socialistické zřízení. l když
celková dynamika hospodářského rozvoje
byla pomalejší, než předpokládal
6. pětiletý plán, došlo k dalšímu
vzestupu ekonomiky". (Konec citátu.)
Otevřené a hluboce zdůvodněné
přístupy sjezdových materiálů
hodnotící náš dosavadní politický
i ekonomický život, věcnost a konstruktivnost
jednání sjezdu, nás zavazují, abychom
stejně odpovědně a náročně
hodnotili i výsledky finančního hospodaření
našeho státu v loňském roce.
Jak se stalo již tradicí, neomezujeme se při
projednávání státního závěrečného
účtu čs. federace jen na účetně
vykázané výsledky plnění federálního
rozpočtu. Spojujeme toto projednání s širším
a komplexnějším pohledem na výsledky
celostátního finančního hospodaření.
V průběhu 6. pětiletky jsme učinili
další krok k rozvoji čs. ekonomiky. Svědčí
o tom skutečnost, že tvorba národního
důchodu vzrostla o jednu pětinu, z toho v roce 1980
o 3%.
Výsledky rozvoje ekonomiky umožnily další
pokrok v uspokojování hmotných a kulturních
potřeb obyvatelstva. Úroveň osobní
spotřeby byla v loňském roce o 8% vyšší
než na počátku pětiletky. Bezplatně
poskytované služby obyvatelstvu a dávky sociálního
zabezpečení dosáhly v přepočtu
na 1 obyvatele 8900 Kčs, což je o 1670 Kčs
více než v roce 1975.
O růstu ekonomického potenciálu našeho
státu svědčí, že výrobní
fondy vzrostly v průběhu pětiletky o třetinu
a společenská produktivita práce o 17%. Vzrostla
též úroveň kvalifikace a vzdělanosti
pracujících. Lepší využití
vysokého stupně vzdělanosti a odbornosti
našich lidí představuje jednu z našich
hlavních rezerv hospodářského rozvoje.
V hospodářském rozvoji roku 1980, jakož
i celé minulé pětiletky, se odráží
složitost vnitřních a zejména vnějších
ekonomických podmínek, která je charakteristická
pro druhou polovinu sedmdesátých let. Dosažené
výsledky neodpovídají plně plánovaným
záměrům jak v dynamice rozvoje, tak ve struktuře
tvorby a užití zdrojů a zejména pak
ve zvyšování efektivnosti národního
hospodářství.
Obtížnější podmínky rozšířené
reprodukce se v průběhu šesté pětiletky
projevovaly i v oblasti finančního hospodaření.
Tvorba finančních zdrojů se v posledních
letech zpomalila, což si vyžádalo i snížení
tempa růstu rozpočtových výdajů.
Nebyly plněny některé původně
plánované úkoly a záměry finančního
hospodaření, zejména ve snižování
nákladů a tvorbě zisku.
To ztěžovalo realizaci koncepce vyrovnaného
rozpočtu, která tvořila součást
našeho úsilí o nastolení rovnovážných
vztahů v celé ekonomice. Za těchto podmínek
bylo třeba zesílit tlak na dosažení
lepších konečných výsledků
hospodaření, mobilizovat finanční
zdroje a důrazněji prosazovat hospodárnost
ve výdajích.
V souladu se zákonem o šesté pětiletce
jsme dosáhli v každém roce - tedy i v roce
1980 - vyrovnanosti příjmů a výdajů
státního rozpočtu.
V roce 1980 činily celkové příjmy
a výdaje souhrnu státního rozpočtu
čs. federace a státních rozpočtů
republik 257,4 mld Kčs. Z toho představovaly příjmy
federálního rozpočtu 160,5 mld Kčs,
jeho vlastní výdaje 69,9 mld Kčs a dotace
poskytnuté v souladu s plánem do rozpočtů
republik 99,6 mld Kčs.
Rovněž v rozpočtovém hospodaření
národních výborů byly splněny
hlavní úkoly. Jejich příjmy dosáhly
104,9 mld Kčs a plánovaný objem byl tak překročen
o 4,4 mld Kčs, zejména vlivem doplňkových
zdrojů. Plánované výdaje byly překročeny
o 2,3 mld Kčs, takže převýšení
příjmů nad výdaji u národních
výborů činilo 2,1 mld Kčs, což
umožnilo posílit fondy rezerv a rozvoje národních
výborů.
Obdobně jako v předchozích letech i v roce
1980 se tak vytvořily finanční předpoklady
pro realizaci volebních programů Národní
fronty. Iniciativa občanů významně
přispěla k rozvoji měst a obcí. Celková
hodnota díla investičních prací provedených
v akci "Z" dosáhla v průběhu celé
pětiletky 27 mld Kčs, z toho v loňském
roce 4,9 mld Kčs.
Nemůžeme přehlédnout ani významné
výsledky dosažené v neinvestiční
části akce "Z", které bez velkých
nároků na materiál též pomáhají
zlepšovat životní prostředí i vzhled
našich měst a vesnic.
Hodnotíme-li vývoj rozpočtového hospodaření
z hlediska celkových globálních výsledků,
lze říci, že v podstatě odpovídá
plánovaným záměrům. Za tímto
globálním pohledem se však skrývají
odchylky od plánu. Ne všechny organizace se vypořádaly
beze zbytku se svými závazky vůči
státnímu rozpočtu. Souvisí to s neplněním
některých úkolů ve výrobě,
v nákladech a pokud jde o daň z obratu s nesplněním
některých dodávek do tržních
fondů.
Rovněž na straně výdajů došlo
ke strukturálním odchylkám. Nebyly vyčerpány
plánované investiční dotace v rozsahu
4 mld Kčs, což je více než v předchozích
letech. To odráží neplnění řady
významných investičních akcí,
které financuje státní rozpočet ve
sféře hospodářských organizací
i nesplnění úkolů v rozvoji infrastruktury.
Vzhledem k těmto odchylkám a ke skutečnosti,
že i v loňském roce bylo třeba k profinancování
reprodukčního procesu použít úvěrové
zdroje ze zahraničí, hodnotíme rozpočtové
výsledky střízlivě. Celkovou finanční
rovnováhu, jejíž součástí
je rovnováha rozpočtová, musíme napříště
intenzívněji zabezpečovat růstem efektivnosti
společenské výroby a vyšší
hospodárností.
Výsledky finančního hospodaření
roku 1980 plně potvrzují slova generálního
tajemníka ÚV KSČ a prezidenta republiky soudruha
Gustáva Husáka, který na XVI. sjezdu uvedl:
"Jednou z hlavních příčin toho,
že jsme nedosáhli všech stanovených cílů
je skutečnost, že přes určitý
pokrok se nepodařilo prosadit požadovaný obrat
v realizaci dlouhodobé strategické linie směřující
ke zvyšování efektivnosti výroby, hospodárnosti
a kvality veškeré práce, k zefektivňování
a zreálnění investiční výstavby,
k uplatňování vědy a výzkumu
v praxi. Dosáhnout tohoto obratu, to je úkol, který
před námi stojí s veškerou naléhavostí.
Je to také základní předpoklad zabezpečení
vysoké životní úrovně lidu."
(Konec citátu.)
Soudružky a soudruzi, nedostatečný růst
efektivnosti se projevuje i ve výsledcích finančního
hospodaření, i když i zde můžeme
zaznamenat některé pozitivní rysy.
Celostátně byl překročen plánovaný
objem výkonů o 0,3%, a to i za situace, kdy některá
odvětví se musela vyrovnávat s problémy
zajištění materiálu a surovin. V nákladech,
které jsou bezprostředně spojeny se spotřebou
živé a zvěcnělé práce,
včetně odpisů základních prostředků
a ve službách nemateriální povahy jako
celku, bylo proti předchozímu roku dosaženo
relativního snížení o 3,8 mld Kčs.
Tyto úspory byly dokonce o 0,6 mld Kčs vyšší
než bylo plánováno.
Můžeme tedy konstatovat přínos růstu
produktivity práce, racionalizace výrobní
spotřeby a iniciativy pracujících. Platí
to ovšem jen v úhrnu. Ne všude a ne ve všech
směrech se podařilo činitele růstu
efektivnosti dostatečně mobilizovat.
V souhrnu za hospodářské organizace jsme
v uplynulém roce dosáhli zisku ve výši
104,6 mld Kčs, což je o 1,3 mld Kčs méně
než jsme plánovali. Celý přírůstek
zisku, který činil 4 mld Kčs, byl dosažen
jen růstem výkonů, ačkoliv jsme původně
počítali, že z poloviny bude zabezpečen
snížením nákladů.
Hlavní příčinou toho, že tento
záměr nebyl splněn, bylo překročení
finančních nákladů o 3,9 mld Kčs.
Ke každoročnímu vlivu neplánovaných
mank, škod, pokut a penále se v roce 1980 připojilo
nadplánované zvýšení objemu úroků
téměř o 3 mld Kčs, což souvisí
především s poruchami v dodavatelsko-odběratelských
vztazích.
Výsledky loňského hospodaření
tak opět potvrdily, že pro růst efektivnosti
národního hospodářství má
stále větší význam efektivnost
našich vnějších vztahů. Musíme
se vyrovnat se skutečností, že rok od roku
platíme vyšší ceny za dovážené
suroviny, že jednotku dovozu musíme platit stále
větším objemem vývozu. Souvisí
to s cenovým vývojem na světových
trzích, který je na nás nezávislý.
Mnoho by se však dalo zlepšit odstraněním
nedostatků v činnosti našich výrobních
podniků a organizací zahraničního
obchodu.