V čem spočívá podstata otázky?
Právní institut státního občanství
je významný pro stát, pro společnost
i občana. Proto právní stav, kdy určitá
osoba má současně státní občanství
obou států, je krajně nežádoucí.
Existence dvojího státního občanství
působí totiž občanům, společnosti
i státům z hlediska právního i praktického
mnohé problémy, neboť oba státy přirozeně
vyžadují od osob s dvojím občanstvím
plnění povinností, vyplývajících
ze státoobčanského svazku. Dvojí státní
občanství komplikuje i otázky řešené
mezinárodním právem soukromým, zejména
při uzavírání manželství,
při stanovení státního občanství
dětí takových osob i při dědické
způsobilosti. Přitom však zkušenosti ukazují,
že počet osob s dvojím státním
občanstvím - osob, které podle dosud platného
řádu jsou současně občany Československa
a Sovětského svazu - roste a vyžaduje naši
pozornost. Socialistické společenské zřízení
a naše vzájemné vztahy vsak umožňují,
abychom vhodnou právní úpravou pozitivně
řešili otázky, které život přináší.
Novou právní úpravu o zamezení vzniku
dvojího státního občanství
vyžaduje - jak jsme výše ukázali - jednak
praktický život a jednak i fakt, že od stávající
platné právní úpravy z roku 1957 došlo
v Československé socialistické republice
v důsledku zákona České národní
rady a Slovenské národní rady o nabývání
a pozbývání státního občanství
k významným změnám.
Proto jsme v nedávné minulosti uzavřeli obdobné
dohody mezi Československem a Bulharskou lidovou republikou,
Maďarskou lidovou republikou, Německou demokratickou
republikou a Polskou lidovou republikou, které byly oboustranně
pozitivně politicky přijaty a v praxi se osvědčují.
Právem očekáváme, že se osvědčí
i dnes projednávaný návrh smlouvy a stane
se účinným vkladem ke spokojenému
řešení závažných otázek
státního občanství mezi Československou
socialistickou republikou a Sovětským svazem.
V čem spočívá podstata řešeného
problému? Stručně řečeno: podle
československého právního řádu
jsou děti, narozené rodičům, z nichž
jeden je československým a druhý sovětským
občanem, považovány námi za československé
občany. Protože však obdobnou právní
úpravu nabývání státního
občanství obsahuje i sovětský právní
řád, jsou tytéž děti považovány
současně podle zákonů Sovětského
svazu za občany SSSR. Přitom početnost takových
řešení narůstá. Proto předkládaná
mezinárodní smluvní úprava přistupuje
k řešení otázky nabývání
státního občanství děti z těchto
manželství na socialistických a humánních
principech, a to:
1. uznává plnou rovnoprávnost každého
z manželů,
2. přiznává právo samého dítěte
staršího 14 let, aby vyjádřilo své
přesvědčení při nabývání
státního občanství,
3. stanovuje požadavek souhlasného prohlášení
rodičů při nabývání
státního občanství,
4. upravuje i situaci v případech, kdy rodiče
a dítě neprojeví subjektivní zájem
otázku nabytí státního občanství
řešit tím, že se stanoví nabytí
státního občanství přísně
v souladu se zásadami stanovenými touto smlouvou
automaticky, a to není v rozporu ani s československým
ani se sovětským právním řádem,
5. stanovuje, že administrativní úkony spjaté
s volbou státního občanství jsou bezplatné
6. vyžaduje, aby příslušné státní
orgány obou smluvních stran si každoročně
vyměňovaly ověřené seznamy
občanů, kteří nabyli státního
občanství podle této smlouvy, aby se předešlo
jakýmkoliv nedorozuměním.
Ostatní závažné skutečnosti jsou
obsaženy v důvodové zprávě.
Soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně
a vážení soudruzi poslanci, především
ze znění smlouvy i jejího zdůvodnění
vyplývá, že zákonodárce při
přísném respektování státní
suverenity přistupuje na základě socialistické
vzájemnosti ke konstruktivnímu, rovnoprávnému
a oboustranně výhodnému řešení
životních otázek našich občanů.
Proto jsem přesvědčen, že tato smlouva
je ku prospěchu našich občanů, socialistické
společnosti a našeho státu a jménem
vlády Československé socialistické
republiky doporučuji, abyste po projednání
vyslovili s předkládanou smlouvou svůj souhlas.
Předsedající první místopředseda
FS j. Marko: Ďakujem ministrovi Obzinovi za výklad
k prerokúvanému vládnemu návrhu. Predsedníctva
snemovní prikázali návrh na prerokúvanie
výborom ústavnoprávnym, zahraničným
a výborom branným a bezpečnostným
oboch snemovní.
Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného
spravodajcu podpredsedu ústavnoprávneho výboru
poslanca Františka Kaduka a výbory Snemovne národov
členku branného a bezpečnostného výboru
poslankyňu Kamilu Doležalovú.
Prosím najprv poslanca Františka Kaduka, aby predniesol
spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. Kaduk: Vážený súdruh predseda,
vážené súdružky poslankyne a súdruhovia
poslanci, nutnosť riešiť otázky, ktoré
sa dotýkajú dvojitého štátneho
občianstva sú upravené v právnom poriadku
každého štátu nezávisle od ostatných
krajín, takže deti, narodené rodičom
s rôznym štátnym občianstvom získavajú
väčšinou dvojité štátne občianstvo
- jednak po otcovi a jednak po matke. Ťažkosti, ktoré
z toho vznikajú týmto osobám pri plnení
občianskych povinností a v bežnom živote,
sú známe. Preto je právna úprava odstránenia
dvojitého štátneho občianstva potrebná
a predovšetkým vo vzťahoch socialistických
štátov veľmi užitočná.
Preto boli tieto otázky medzi ČSSR a ZSSR riešené
už v roku 1957 uzatvorením Dohovoru o úprave
štátneho občianstva osôb s dvojitým
občianstvom.
Predložená Zmluva medzi Československou socialistickou
republikou a Zväzom sovietskych socialistických republík
o zamedzení vzniku dvojitého štátneho
občianstva, ktorá upravuje vzťahy medzi dvomi
bratskými štátmi v tejto oblasti, nie je teda
žiadnou novinkou. V podstate nadväzuje na doteraz platný
Dohovor, ktorý sa osvedčuje už 23 rokov.
Zmluva obsahuje podrobnejšiu právnu úpravu,
podľa ktorej sa bude postupovať pri predchádzaní
vzniku dvojitého štátneho občianstva.
Základom úpravy sú princípy, na ktorých
je založený doterajší Dohovor, avšak
Zmluva rad inštitútov doplňuje a upresňuje
tak, ako to zodpovedá nielen súčasným,
ale aj budúcim záujmom a potrebám obidvoch
štátov, najmä v dôsledku stále sa
rozširujúcich a utužujúcich sa hospodárskych,
kultúrnych a ďalších vzťahov medzi
obidvomi socialistickými štátmi.
Novou zmluvnou úpravou sú dané všetky
predpoklady na riešenie prípadov, kedy by sa mohlo
vyskytnúť štátne občianstvo Československej
socialistickej republiky a Zväzu sovietskych socialistických
republík súčasne u jednej osoby a zaručuje,
že v otázke štátneho občianstva
nebude v budúcnosti dochádzať k nejasnostiam,
ako tomu bolo napríklad pri vykonávaní čl.
5 doteraz platného Dohovoru z roku 1957, kedy sa rodičia
dieťaťa narodeného na území ZSSR
rozhodli pre československé štátne občianstvo
a kedy bolo namáhavé dokazovať u československých
úradov splnenie stanovenej lehoty pre voľbu štátneho
občianstva dieťaťa.
Úplnosť právnej úpravy zamedzenia dvojitého
štátneho občianstva obsiahnutá v Zmluve
vylučuje akékoľvek ďalšie nejasnosti
v tejto oblasti.
Môžeme povedať, že táto Zmluva je
ďalším príkladom riešenia vzájomných
vzťahov medzi Československou socialistickou republikou
a Zväzom sovietskych socialistických republík,
spočívajúcich na zásadách rovnoprávnosti,
nezasahovania do vnútorných záležitostí
a rešpektovania oprávnených záujmov
a potrieb obidvoch strán.
Uzatvorenie Zmluvy zodpovedá záujmom zahraničnej
politiky ČSSR a svedčí o stále sa
upevňujúcich bratských vzťahoch medzi
obidvoma štátmi. Zmluva je v súlade s československým
právnym poriadkom a organicky sa včleňuje
medzi ostatné také zmluvy, ktoré ČSSR
uzavrela s ďalšími krajinami socialistického
spoločenstva. Pri dojednávaní Zmluvy boli
dodržané všetky predpísané náležitosti
a preto z poverenia Výboru ústavnoprávneho,
zahraničného a branného a bezpečnostného
Snemovne ľudu navrhujem, aby Snemovňa ľudu s
ňou vyslovila súhlas.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Kadukovi a prosím
poslankyňu Kamilu Doležalovú, aby predniesla
spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně K. Doležalová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte, abych za zúčastněné
výbory navázala na předcházející
vystoupení zpravodaje výborů Sněmovny
lidu a navíc dodala, že v zájmu odstranění
nepříznivých důsledků dvojího
státního občanství byly již dříve
činěny v mezinárodním měřítku
pokusy k přijetí odpovídajících
mezinárodních dohod, které by řešily
sporné otázky. Došlo však pouze k dílčím
řešením, přijatým malým
okruhem států, a ta ještě nebyla ani
důsledně realizována. Rovněž
v OSN nebylo dosaženo patřičné dohody,
kromě občanství vdaných žen.
Naproti tomu socialistické státy řeší
mezi sebou na základě principu socialistického
internacionalismu problematiku dvojího občanství
tak, aby řešení odpovídalo zájmům
a potřebám obou stran. Československá
socialistická republika má v této věci
uzavřeny smlouvy s PLR, MLR, NDR a BLR. Smlouva se SSSR
předloženým návrhem zpřesňuje
a upravuje i další vztahy obou smluvních stran.
Tato smlouva dále posiluje bratrské svazky našich
národů i ve věcech občanských.
Vládní návrh Smlouvy o zamezení dvojího
občanství byl projednán ve výborech
branném a bezpečnostním, zahraničním
a ústavně právním bez připomínek.
Jako společný zpravodaj těchto výborů
doporučuji Sněmovně národů,
aby s návrhem smlouvy vyslovila souhlas. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov
Snemovne národov poslankyni Doležalovej. Do rozpravy
k tomuto bodu sa nikto písomne neprihlásil. Napriek
tomu sa pýtam, či niekto z poslancov žiada
o slovo? (Nikdo.) Nikto.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu. V zasadacej
sále je prítomných 153 poslancov Snemovne
ľudu, 51 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike a 51 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Obe snemovne sú podľa ústavného zákona
o československej federácii schopné sa uznášať.
V parlamentnej tlači č. 94 sa navrhuje uznesenie,
ktorým sa odporúča súhlasiť s
prerokúvaným vládnym návrhom.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s návrhom uznesenia, ako ho odporučil
spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? Nikto sa nezdržal.
Snemovňa ľudu s návrhom uznesenia súhlasí.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto súhlasí s návrhom uznesenia podľa
odporučenia spoločnej spravodajkyne výborov
Snemovne národov? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti. Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania. Nikto.
Takisto snemovňa národov s návrhom súhlasí.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky súhlasí so Zmluvou medzi
Československou socialistickou republikou a Zväzom
sovietskych socialistických republík o zamedzení
vzniku dvojitého štátneho občianstva,
podpísanou v Moskve dňa 6. júna 1980.
Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerokujeme
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej
republiky na súhlas Zmluva medzi Československou
socialistickou republikou a Kubánskou republikou o vzájomnej
právnej pomoci vo veciach občianskych, rodinných
a trestných, ktorá bola podpísaná
v Prahe dňa 18. apríla 1980 (tlač 92).
Tento vládny návrh odôvodní minister
zahraničných vecí Československej
socialistickej republiky súdruh Bohuslav Chňoupek.
Prosím, aby sa ujal slovu.
Ministr zahraničních věcí ČSSR
B. Chňoupek: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci. Spoločnej
schôdzke Snemovne ľudu a Snemovne národov FZ
sa predkladá vládny návrh Zmluvy medzi Československom
a Kubánskou republikou o vzájomnej právnej
pomoci vo veciach občianskych, rodinných a trestných.
História dvadsaťročných stykov medzi
Československou socialistickou republikou a Kubánskou
republikou je svedectvom o plodnej a úspešnej spolupráci
medzi našimi socializmus budujúcimi národmi,
ktoré viaže pevné priateľstvo, spojenectvo
a všestranná spolupráca s krajinami socialistického
spoločenstva.
Bratské a súdružské vzťahy medzi
komunistickými stranami obidvoch krajín, umocnené
predovšetkým impulzmi zo vzájomných
návštev prvého tajomníka Ústredného
výboru Komunistickej strany Kuby s. Fidela Castra a generálneho
tajomníka ÚV KSČ s. Gustáva Husáka,
vytvorili predpoklady pre rozšírenie a prehĺbenie
vzájomne výhodnej spolupráce vo všetkých
oblastiach. Na princípoch marxizmu-leninizmu a socialistického
internacionalizmu sa dnes dynamicky rozvíjajú politické
vzťahy, rozširuje sa spolupráca medzi štátnymi
orgánmi, masovými a spoločenskými
organizáciami, najmä po línii Národného
frontu, odborov a mládeže. Základné
princípy zahraničnej politiky obidvoch našich
krajín sú predchnuté spoločným
úsilím v boji za mier, odzbrojenie a uvoľnenie
medzinárodného napätia, ale tiež nezmieriteľným
bojom proti imperializmu, rasizmu, fašizmu a neokolonializmu.
Existuje úplná zhoda názorov na všetky
kľúčové otázky súčasnosti.
Rovnako aj naše hospodárske styky dosiahli vysokú
úroveň, o čom svedčí neustále
sa zvyšujúci objem vzájomnej obchodnej výmeny,
ktorá v porovnaní s predchádzajúcim
päťročným obdobím bude v rokoch
1976-80 vyššia o 1/3 a pre nastávajúce
obdobie ráta sa s ďalším rastom. Spoľahlivou
základňou tohto rastu je členstvo obidvoch
krajín v RVHP.
Československo sa nemalou mierou podieľa na budovaní
a rozvoji národného hospodárstva Kubánskej
republiky. Pokračujúca spolupráca prináša
i nové formy internacionálnej pomoci, ako je napríklad
odborná príprava kubánskych občanov
v našich organizáciách. Úroveň
a rozvoj vzájomných vzťahov odráža
sa výrazne aj v zmluvno-právnej oblasti, kde až
doposiaľ sa uzatvorilo viac ako 50 zmluvných dokumentov.
Významným príspevkom k ďalšiemu
rozvoju vzájomných vzťahov bude taktiež
predkladaná Zmluva o právnej pomoci. Bude znamenať
posilnenie právnych istôt občanov obidvoch
krajín a stane sa účinným nástrojom
pre riešenie rôznorodých problémov, ktoré
v súvislosti s neustálym rozvojom kontaktov medzi
obidvomi krajinami môžu vzniknúť.
Zmluva uľahčuje spoluprácu justičných
orgánov zmluvných strán. Ďalej upravuje
uznávanie a výkon rozhodnutí, prevzatie trestného
stíhania a vydávania páchateľov trestných
činov. Osobitná pozornosť je venovaná
úprave niektorých právnych otázok,
ktorá sa dotýkajú občanov obidvoch
štátov. Svojím rozsahom a obsahom Zmluva zodpovedá
zmluvám o právnej pomoci, ktoré ČSSR
uzatvorila s inými socialistickými štátmi.
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, odporúčam, aby spoločná
schôdza Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia ČSSR vyslovila súhlas s predloženým
vládnym návrhom Zmluvy medzi ČSSR a Kubánskou
republikou o vzájomnej právnej pomoci vo veciach
občianskych, rodinných a trestných.