Ještě na jeden problém bych chtěla poukázat
při výkonu rozhodnutí, a to u prodeje nemovitostí,
když výše vymáhané částky
a cena nemovitosti není úměrně stejně
vysoká. Když oprávněný například
vymáhá přisouzenou částku několika
tisíc Kčs proti povinnému, proti němuž
může vést výkon rozhodnutí pouze
prodejem nemovitostí, která má cenu několikanásobně
vyšší, bývají tyto návrhy
na povolení výkonu rozhodnutí soudem zamítnuty
z důvodů, že výše vymáhané
částky není úměrná ceně
nemovitosti. Nejeví se v této oblasti předpoklad,
že by tato problematika mohla být jakoukoli úpravou
odstraněna.
To je jen několik problémů v otázce
plnění výkonu soudních rozhodnutí,
i když problematika je mnohem širší. Bude
však třeba stále důsledněji vychovávat
občany v úctě k právu, k dodržování
socialistické zákonnosti, k prohlubování
právního vědomí, aby počet
případů, kde bude třeba formy státního
donucení, byl co nejnižší. A také,
aby v připravovaných novelách v občanskoprávní
oblasti bylo na tuto problematiku pamatováno, tak jak o
ní bylo hovořeno předsedou Nejvyššího
soudu a generálním prokurátorem Československé
socialistické republiky.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Pilátovej a udeľujem
slovo poslancovi Františkovi Klihovi. Pripraví sa
poslankyňa Božena Kocinová.
Poslanec SL F. Kliha: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
súdruhovia poslanci, sprievodným znakom vývoja
ľudskej civilizácie tohto storočia je obrovské
životné tempo. Oblasť dopravy je aplikačným
prejavom tohto vývoja. Dnes auto slúži občanom
ako nepostrádateľný pomocník skracovania
vzdialenosti, či už do práce, do prírody,
za rekreáciou a športom, tráveniu víkendových
dní na chate či v prírode. Stalo sa sprievodným
znakom narastania životnej úrovne našich občanov.
Počet motorových vozidiel z roka na rok rastie.
Za každých 5 rokov pribudne takmer milión vozidiel.
To so sebou prináša disproporcie medzi nárokmi
a možnosťami dopravných zariadení i niektoré
negatívne javy. Je to predovšetkým dopravná
nehodovosť a jej dôsledky, ktorá je celosvetovým
problémom. Vo svojom vystúpení by som sa
chcel zmieniť o škodách spôsobených
dopravou a ich následkoch.
Podľa štatistík Svetovej zdravotníckej
organizácie zahynie na cestách každý
rok 300 tisíc osôb a 10 miliónov ich utrpí
zranenie. Pritom nejde len o dospelé osoby. Napríklad
len vo Švajčiarsku je pri dopravných nehodách
denne zranených 9 detí.
V Československu sme prakticky denne informovaní
tlačou, rozhlasom a televíziou o počte nehôd,
mŕtvych a ranených a o odhade spôsobených
škôd. Nehodovosť má však dlhdobejšie
sociálne následky - zdravotné, psychické,
morálne a prenáša sa aj na rodinu účastníka
nehody. Veľakrát má trvalé následky
po úraze, ako aj problémy po odpykaní trestu
za zavinenie dopravnej nehody. Natíska sa nám otázka,
či musí byť rast motorizmu sprevádzaný
rastom dopravnej nehodovosti a jej následkami. Za uplynulých
10 rokov vzrástol v ČSSR počet motorových
vozidiel o viac ako 60 %. Pritom počet dopravných
nehôd vzrástol v porovnateľných údajoch
zhruba o 15 %. Dležité je, že pritom klesali
najzávažnejšie následky dopravných
nehôd. Zatiaľ čo v roku 1970 bolo usmrtených
v ČSSR 2190 osôb, v roku 1979 1626 osôb, t.
j. o 26 % menej. Podobne počet ranených klesol zo
41 969 na 32 806, t. j. o 22 % menej. Podľa odhadu hmotné
škody spôsobené pri dopravných nehodách
vzrástli zo 430 miliónov Kčs na 550 miliónov
Kčs. Na tom má však veľký podiel
rast cien automobilov, náhradných dielcov a cien
opráv. (Celkové spoločenské straty,
ktoré vznikli v dôsledku dopravných nehôd
sa odhadujú na 8 mld Kčs ročne.)
V Bratislave je za posledné tri roky celkový vývoj
nehodovosti ešte priaznivejší. Znížil
sa celkový počet nehôd, počet usmrtených
a zranených, a dokonca poklesla aj spôsobená
škoda.
Je teda zrejmé, že s prudkým rozvojom motorizmu
sa nemusí zvyšovať nehodovosť. Dokazuje
to, že opatrenia realizované v ČSSR na zvýšenie
bezpečnosti dopravy prinášajú priaznivé
výsledky, ale súčasne zaväzujú
hľadať na základe podrobných rozborov
ďalšie cesty.
Vo svojom vystúpení by som sa ďalej chcel zamerať
na niektoré spory, ktoré vznikajú v súvislosti
so škodami pri dopravných nehodách. Podľa
bežných štatistík sa škody delia
na škody na majetku v socialistickom vlastníctve a
na škody súkromných osôb. Škody
na majetku v socialistickom vlastníctve sú tiež
predmetom trestnosúdneho konania, ktoré spravidla
vyúsťuje v trestnom postihu vodiča, ktorý
škodu spôsobil.
Takéto delenie škôd je však len fiktívne.
Je potrebné si uvedomiť, že aj takto delené
škody, ktoré sa vykazujú ako škody na
majetku v osobnom vlastníctve, sú v konečnom
dôsledku škodami na majetku v socialistickom vlastníctve,
pretože väčšina občanov-vodičov
si dáva svoje vozidlá poistiť pre prípad
havárie, takže konečné vyúčtovanie
škody ide vlastne na konto poisťovne, čiže
na konto majetku v socialistickom vlastníctve. Okrem toho
poisťovňa hradí aj škody z titulu zákonného
poistenia vozidla, čo znamená, že aj tieto
škody v konečnom dôsledku idú na úkor
majetku v socialistickom vlastníctve.
Základnou podmienkou úspešnej výstavby
našej socialistickej spoločnosti je upevňovanie
a ďalšie rozvíjanie socialistickej hospodárskej
sústavy, ktorá tvorí ekonomický základ
republiky. Preto aj z tohto pohľadu sa musíme pozerať
na škody, ktoré vznikajú pri dopravných
nehodách a ktoré nie sú nijako malé.
V tejto súvislosti ma trápi ešte jedna vec.
Podľa trestno-procesných predpisov aj podľa Zákonníka
práce si môže ten, kto bol pri dopravnej nehode
poškodený uplatniť nárok na náhradu
škody, ktorú mu spôsobil vodič socialistickej
organizácie v lehote jedného roka. Podstatné
však je, že tento nárok si môže uplatniť
nie voči vodičovi, ktorý škodu spôsobil,
a ktorý plnil úlohy organizácie, ale len
voči samotnej organizácii. Táto skutočnosť
je často kameňom úrazu. Mnohí občania
môjho volebného obvodu sa na mňa obracajú
so žiadosťou o pomoc, pretože súdy im zamietli
ich žiadosť o náhradu škody preto, lebo
ju podali po jednoročnej lehote. Sťažovatelia
však tvrdia, že nárok na náhradu škody
si uplatnili včas, avšak pre neznalosť zákona
nie voči organizácii, ale v trestnom konaní
proti vodičovi-obvinenému, ktorý zavinil
dopravnú nehodu, pri ktorej nastala predmetná škoda.
Poškodení v mnohých prípadoch strácajú
svoje nároky na náhradu škody len preto, že
boli nesprávne poučení orgánmi prípravného
konania. Vyšetrovatelia nesprávne poučujú
poškodených, že si už v trestnom konaní
môžu uplatniť nárok na náhradu škody
voči obvinenému vodičovi napriek tomu, že
podľa príslušných zákonných
predpisov by ich mali poučiť, že škodu si
nemôže uplatniť voči vodičovi samému,
ale len v lehote jedného roka voči organizácii,
ktorej je vodič zamestnancom.
Táto nesprávna prax niektorých orgánov
prípravného konania zapríčiňuje,
že občania, ktorí boli poškodení
pri dopravných nehodách sú ukrátení
vo svojich zákonných právach.
Súdy v trestnom konaní postihujú páchateľov
rôznymi trestami podľa Trestného zákona
a tento postih podľa štatistických údajov
Ministerstva spravodlivosti SSR sa javí v priemere ako
dostatočne prísny (podľa počtu odsúdených).
Počet odsúdených osôb za trestnú
činnosť:
1976 8 016 osôb
1977 8 295 osôb
1978 8 109 osôb
1979 7 491 osôb.
Veľmi ma však znepokojuje skutočnosť, že
vzrastá počet trestných činov v doprave,
spáchaných pod vplyvom alkoholu.
Okrem toho je však rad prípadov, kedy k dopravnej
nehode, a tým aj ku škode, dôjde zhodou nešťastných
okolností a tým aj k neúmyselným činom
zo strany vinníka. Tieto prípady by bolo treba v
postihu výrazne odlišovať od iných činov
s rovnakými následkami, spáchaných
úmyselne. Konkrétne si myslím, že niektoré
činy sú posudzované veľmi tvrdo s reálnym
stupňom zavinenia občana a možnosťou akú
mal na zabránenie vzniknutej škody. Som toho názoru,
že bude účelné celú oblasť
posudzovania následkov dopravných nehôd podrobnejšie
preskúmať a v zákonoch uplatniť.
Otázky trestného konania som tu nadhodil, lebo by
som chcel zdôrazniť myšlienku, že nám
nejde len o to, aby boli páchatelia primerane súdne
trestaní, ale aj o to, aby súdy už v trestnom
konaní v čo najväčšej miere rozhodli
aj o náhrade výšky spôsobenej škody.
Občanom sa niekedy zdá, že by súdy mohli
rozhodnúť už v trestnom konaní o výške
škody, čo sa však nestáva, ale odkážu
poškodeného na občiansko-právne konanie
a tým veľmi dlho trvá, kým sa nahradí
spôsobená škoda občanovi, alebo socialistickej
organizácii.
Nejde tu o primárny úsek spoločenských
problémov; napriek tomu však vo svojich dôsledkoch
spôsobuje nespokojnosť občanov. Uvítal
by som preto, keby poznatky a námety, ktoré som
tu uviedol, boli využité aj v súdnej praxi
a v činnosti prokuratúry. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Klihovi. Slovo má
poslankyňa B. Kocinová.
Poslankyně SN B. Kocinová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, ve
svém diskusním příspěvku bych
chtěla pohovořit o zajištění
náhradní rodinné výchovy.
Socialistická společnost v souladu s politikou Komunistické
strany Československa pokládá rodinu za základní
článek společnosti a proto také oprávněně
přikládá mimořádnou důležitost
správné výchově dětí
v rodině. Převážná většina
našich dětí vyrůstá v rodinném
prostředí, obklopena láskou a péčí
vlastních rodičů. Přesto zůstává
určitý počet dětí, kterým
není dopřáno, aby je mohli vychovávat
vlastní rodiče. Důvody pro to mohou být
různé, např. když děti osiří,
ale jsou, bohužel, i takové případy,
kdy rodiče dětí mají jiné zájmy
a výchovu dětí pokládají za
přítěž, a není jim zatěžko
přenechat tuto starost společnosti.
Nejideálnější pro opuštěné
děti je najít jim nový domov, novou mámu
a tátu.
Když jde o děti malé, které jsou ještě
v kojeneckém věku a jsou tzv. správně
volné, je to snadné řešení. Mohou
být osvojeny, získávají nový
domov, a pokud je provedeno nezrušitelné osvojení,
děti ani vlastně nevědí, že jejich
rodiče, kteří se o ně s láskou,
něhou a péčí starají, nejsou
jejich pravými rodiči. Ale takových situací
ve společnosti není mnoho. Je totiž málo
takových dětí, které jsou zcela právně
volné a naopak je mnohem více manželských
párů, které by se takto chtěly starat
o děti, zpravidla tehdy, když nemohou mít vlastní.
Ne vždy se proto podaří splnit takováto
přání manželským párům.
O děti, které nemohou být z nejrůznějších
příčin adoptovány, se stará
zpravidla společnost. Formy jsou různé a
nejrozšířenější je péče
v dětských domovech. O děti je v těchto
zařízeních všestranně pečováno
a tato péče je opravdu na vysoké úrovni.
Jako členové výboru pro sociální
politiku jsme měli několikrát možnost
navštívit tato zařízení a byli
jsme hrdi na to, co všechno se v náhradní rodinné
výchově pro děti dělá. Velmi
nás zajímala např. návštěva
dětského domova ve Zlatovcích, který
velmi zdařile simuluje opravdové rodiny. Děti
z tohoto domova se pochopitelně stýkají s
dětmi z vesnice, navštěvují společně
školu a nejednou se stalo, jak jsme se přesvědčili,
že děti z normálních rodin tak trochu
záviděly, jak žijí děti ve Zlatovcích.
Dobrou zkušenost máme i v našem závodě
Avia Letňany. Už více než 20 let máme
patronát nad dětským domovem v Klánovicích.
Každoročně rekreujeme klánovické
děti společně s dětmi našich
zaměstnanců. Zveme je společně s našimi
dětmi na různé další akce, které
náš závod pro děti organizuje. Pokládáme
už za úplně samozřejmé, že
na všem, co organizujeme pro děti našich zaměstnanců,
se podílejí i děti z Klánovic. Myslím,
že takovéto patronáty nad dětskými
domovy je činnost potřebná, prospěšná
a správná a že by se co nejvíce měla
rozšiřovat a prohlubovat.
Ale ne vždy se daří, aby všechny děti
dobře psychicky snášely tuto formu náhradní
rodinné výchovy, jíž nutně chybí
ono intimní rodinné prostředí, možnost
individuální výchovy. Je jistě rozdíl,
když se vychovatelka stará o 10 i více dětí,
nebo když může výchovnou péči,
lásku, něhu, starostlivost soustředit na
jedno nebo dvě děti. Proto byly hledány další
možnosti, jak zabezpečit těm dětem,
které jsou zvlášť citlivé, které
zvlášť obtížně snášejí
kolektivní zařízení, dobrou náhradní
rodinnou výchovu. Tak se zrodil v roce 1973 nový
zákon - institut pěstounské péče.
Sedmileté zkušenosti s touto formou náhradní
rodinné výchovy jsou v podstatě dobré.
Ukazuje se, že zákon o pěstounské péči
doplnil mezeru v náhradní rodinné výchově,
ale nebylo by správné nevidět i řadu
problémů, které se musí překonávat,
aby se správná myšlenka a oprávněná
potřeba takovéto instituce v praxi naplnila v souladu
se záměry, které zákon o pěstounské
péči předpokládal.
Největší počet pěstounské
péče vzniká z příbuzenského
vztahu k dítěti. V loňském roce, kdy
bylo dáno v ČSSR do pěstounské péče
1082 dětí, bylo těžiště
pěstounského vztahu v příbuzenském
vztahu k dítěti (v ČSR to bylo 63 %, v SSR
74 % případů).
Společnost však má zájem také
na tom, aby formou pěstounské péče
bylo vytvořeno dobré rodinné klima i dětem,
které obtížněji snášejí
kolektivní zařízení. Obyčejně
nejde o děti zcela zdravé, nebo jsou s nimi různé
výchovné problémy, ne vždy jsou to děti
s dobrým prospěchem, ale právě pro
ně je individuální péče v rodinném
prostředí velmi potřebná, neboť
tzv. "problémové" děti nejvíce
potřebují dobré rodinné zázemí,
ale právě pro ně se ne vždy jednoduše
získávají pěstouni.
Zajímala jsem se, jaké zkušenosti jsou s touto
problematikou v mém volebním obvodě na Praze
8 a 9 a konzultovala jsem tyto otázky i s příslušnými
pracovnicemi na Národním výboru hlavního
města Prahy.
Dosavadní zkušenosti ze sledování dětí
v pěstounských rodinách ukazují, že
v novém rodinném prostředí dochází
u naprosté většiny dětí k postupné
nápravě a vyrovnávání narušeného
vývoje ať už jde o duševní stránku
nebo i tělesnou. Zásluha o tyto výsledky
spočívá především v osobě
pěstounů, kteří trpělivou převýchovou
překonávají průvodní nepříznivý
stav dítěte. Ale nic nelze ponechávat náhodě,
naopak, výchovný a převýchovný
proces je trvale sledován a nelze se při něm
obejít bez odborného dozoru.
Na zajištění odborných služeb jak
pro pěstounskou péči, tak i pro osvojení
se podílejí ve značném rozsahu sociální
odbory ONV, své slovo zde mají i manželské
a předmanželské poradny, pedagogicko-psychologické
poradny i řada dalších odborníků.
Před vlastním aktem, jímž je dítě
svěřováno do pěstounské péče,
je třeba mnoho vykonat. Nejobtížnější
je, jak mi soudružky, které tuto práci na národních
výborech dělají, řekly, vyhledat vhodné
pěstouny. Je přihlíženo k věku
žadatelů, jejich zdravotnímu stavu, bytovým
a rodinným poměrům i osobním vlastnostem,
v nichž je záruka, že o svěřené
dítě bude opravdu dobře pečováno.
Konečné slovo k výběru občanů
vhodných pro výkon pěstounské péče
má pak soud.
Jen výjimečně dojde ke zrušení
pěstounské péče před zletilostí
dětí. Ukazuje se, že výběr je
dělán dobře a velmi odpovědně.
Ale zarazilo mě, že počet dětí
daných do pěstounské péče není
nijak vysoký. Souhrnně v hlavním městě
Praze bylo od roku 1973 dáno do pěstounské
péče 542 dětí, z toho v Praze 8 240
dětí. Zdá se, že asi ne všechny
pražské obvody, ale i další kraje a okresy
se tomuto úkolu věnují se stejnou iniciativou.
Myslím, že by se práce pěstounů
měla více popularizovat, pokládám
ji za společensky velmi náročnou, ale i závažnou
a velmi potřebnou. Vychovat dobrého občana
naší socialistické společnosti, to je
velký, ušlechtilý lidský čin,
který stojí za to, aby se o něm veřejnost
také dozvídala.
Snad by zde měly i sdělovací prostředky
účinněji, ale ovšem s patřičnou
citlivostí, sehrávat výraznější
úlohu. Boj, který vede společnost o každé
dítě s narušenou výchovou, stojí
za námahu, vždyť děti, naše socialistické
děti, jsou tím největším společenským
bohatstvím, které máme.