Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Kontríkové.
Vystoupí poslanec Pípa.
Poslanec SN L. Pípa: Vážený soudruhu
předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
základním přírodním bohatstvím
naší země a nenahraditelným výrobním
prostředkem je půda. Péče o její
ochranu, zúrodňování a využívání,
je jedním z hlavních úkolů při
zajišťování výživy obyvatelstva
a při vytváření dobrého životního
prostředí.
Naše zemědělství prošlo od roku
1948 obdobím bouřlivého rozvoje od malovýroby
k moderně rozvinuté socialistické zemědělské
velkovýrobě. Ekonomické a společenské
přeměny, ke kterým došlo v důsledku
uskutečněné socializace zemědělství,
vedly k rozsáhlým změnám ve vlastnických
a užívacích vztazích k pozemkům.
Charakteristickým znakem tohoto období je postupná
intenzifikace zemědělské výroby a
zvyšování její produkce. Za více
než třicet let budování socialistického
zemědělství se produktivita práce,
vyjádřená hrubou zemědělskou
produkcí na jednoho trvale činného pracovníka,
zvýšila více než čtyřikrát.
Vedle těchto úspěchů je však
znepokojující vývoj zemědělského
půdního fondu, zejména pokud jde o jeho úbytky.
Přes několikeré právní úpravy,
zejména zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu, jakož i organizační
a ekonomická opatření, výměra
zemědělské půdy se neustále
snižuje. Jen u orné půdy v minulém roce
například v České socialistické
republice došlo k úbytku o 10 594 ha a na Slovensku
dokonce o 23 330 ha.
Právem se proto vyžaduje aktivnější
a odpovědnější přístup
k ochraně půdního fondu a jeho využívání
k zabezpečení zemědělské výroby.
V této souvislosti bych se chtěl dotknout otázky
využívání zemědělské
půdy, která není včleněna do
celků obdělávaných státními
statky a JZD. Mám na mysli pozemky, které nelze
hospodárně a účelně využít
pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu
a které socialistická zemědělská
organizace, která k nim má právo užívání
pro zajištění výroby, z objektivních
příčin nevyužívá např.
pro nepřístupnost obdělávání
půdy těžkými zemědělskými
stroji nebo pro nedostatek pracovních sil v zemědělské
organizaci. Jejich výměra není malá;
tyto pozemky zůstávají součástí
zemědělského půdního fondu,
ale nehospodaří se na nich a tudíž nepřinášejí
společnosti žádný užitek, přestože
by mohly být doplňujícím zdrojem výživy
obyvatelstva.
Zákon o užívání půdy a
jiného zemědělského majetku na zajištění
výroby vytvořil předpoklady pro jiné
racionální využívání takového
zemědělského majetku, a to možností
přenechat ho smlouvou do dočasného užívání
společenské organizaci, případně,
jde-li o pozemky v zastavěné části
obce, které nepřesahují výměru
0,10 ha, svým členům a pracovníkům,
kteří nemají vlastní zahradu. Skutečnost
je však taková, že smlouvy o dočasném
užívání pozemků, které
nelze hospodárně a účelně využít
pro socialistickou zemědělskou výrobu, se
uzavírají jen ojediněle. Dočasnými
uživateli jsou hlavně myslivecká sdružení,
místní organizace svazu ovocnářů
a zahrádkářů a místní
organizace svazu chovatelů drobného hospodářského
zvířectva. Ve skutečnosti tyto pozemky často
neslouží zemědělské výrobě.
Zájem členů a pracovníků socialistické
zemědělské organizace o dočasné
užívání pozemků je nepatrný.
Proto doporučuji v rámci platných předpisů
hledat cestu, která by umožnila v širším
rozsahu a většímu okruhu zájemců
dočasné užívání zemědělského
pozemku a jeho intenzivnější využívání.
Též příslušné orgány
státního hospodářského řízení
zemědělství a místní národní
výbory jako orgány znalé místních
poměrů, by měly v tomto směru vyvíjet
intenzivnější úsilí.
Z obsahu projednávané zprávy bych rád
vyzvedl a ocenil úsilí státních notářů
vynaložené na to, aby půda, na které
dědici nechtějí pracovat a nejsou členy
JZD, sloužila nadále svému účelu,
a to výrobě zemědělských produktů.
Cestou darování takové půdy státu
se postupně soustřeďují nemalé
plochy zemědělské půdy, která
může být využita k zajištění
výživy obyvatelstva ve státním socialistickém
vlastnictví.
Poznatky z poslaneckého průzkumu ukázaly,
že například v Severočeském kraji
darovali dědici za rok 1979 půdu státu v
265 případech o ploše 1527 ha a za I. pololetí
1980 ve 193 případech o výměře
703 ha. V okrese Děčín, kde je můj
volební obvod, se dědici vzdali zemědělské
půdy ve prospěch státu v roce 1979 v pěti
případech s celkovou výměrou 34 ha.
Ve věci darování půdy státu
lze však poukázat na základě poslaneckého
průzkumu v jiných volebních obvodech i na
méně příznivé výsledky,
dokonce získané poznatky zejména na Slovensku
nasvědčují tomu, že v některých
okresech nebyly dosaženy žádné výsledky,
neboť dědici se nechtějí vzdát
vlastnictví k půdě, přestože
sami nemohou zajistit její obdělání.
Problematické zatím je přijímání
daru ze strany státu pokud si chce vlastník část
výměry pozemku, která by mohla sloužit
účelu jako zahrada, ponechat. Dosavadní praxe
je taková, že stát to považuje za překážku
převzetí daru.
V tom směru praxe ještě hledá v souladu
s místními podmínkami řešení,
které by nejlépe odpovídalo potřebám
a zájmům společnosti a respektovalo práva
občanů.
Vážným problémem je úbytek zemědělské
půdy pro účely stavební a rekreační.
Například jen v roce 1978 došlo pouze na Slovensku
k celkovému úbytku 11 900 ha zemědělské
půdy. Tento, z ekonomického hlediska velmi nežádoucí
jev, je nutno si včas uvědomit a důsledně
proti němu vystupovat. Největší problém
je s neoprávněnými stavbami. Ve skutečnosti
existuje řada případů, kdy občané
stavějí rodinné domky a zřizují
různé jiné stavby, většinou garáže
a rekreační chaty, bez stavebního povolení,
dokonce i na pozemcích, které nemají právo
užívat. Celkově bylo zjištěno,
že za poslední tři roky například
v okrese Zvolen bylo 105 případů porušení
stavební disciplíny; z toho jen v rekreační
oblasti Dudince jich bylo zjištěno 58. Vyskytl se
i takový případ, kdy například
podnik Lignit Hodonín začal stavbu v katastru obce
Moravská Nová Ves nejen bez stavebního povolení,
ale i bez vynětí půdy ze zemědělského
půdního fondu a bez majetkového vypořádání
s majitelem pozemku. Uvedené organizací byla dána
pokuta 100 tis. Kčs za neoprávněný
zábor půdy.
Soudružky a soudruzi poslanci, stavební úřady
se snaží v maximální míře
zjištěné nepovolené stavby zachovat
a dodatečně povolit. Nařízení
odstranění nepovolených staveb je výjimkou.
Stavební zákon stanovil nové sankce, které
měly zabránit vzniku neoprávněných
staveb. Tyto sankce jsou mnohem přísnější
než byly sankce před vydáním stavebního
zákona, nejsou však v praxi dostatečně
využívány. Nepůsobí také
dostatečně výchovně na občany
k dodržování stavebních předpisů
například ta skutečnost, že odvolací
orgán v mnohých případech sankce uložené
stavebním úřadem první instance snižuje.
Výška uložených pokut se pohybuje v rozmezí
od 400 Kčs do 1500 Kčs, i když přestupky
občanů možno stíhat podle stavebního
zákona pokutou do výše až 10 tis. Kčs.
Rovněž místní národní
výbory neoznamují ve většině
případů nepovolené stavby, a to z
toho důvodu, že pokuty neplynou do rozpočtu
jednotlivých místních národních
výborů a že funkcionáři místních
národních výborů vzhledem k místním
vlivům nechtějí činit oznámení
na občany, s nimiž v obci žijí.
Ve svých volebních obvodech se setkáváme
s řadou případů nehospodárně
zabíraných zemědělských pozemků
pro výstavbu průmyslových a jiných
hospodářských podniků a zařízení.
Také se benevolentně uvolňují pozemky
pro výstavbu chat k rekreačním účelům.
Velká odpovědnost v boji proti těmto negativním
jevům leží na národních výborech.
K nežádoucímu úbytku zemědělské
půdy dochází někdy i v souvislosti
s provozem průmyslových a jiných hospodářských
podniků. Například v produkční
části okresu Chomutov je specifickým jevem
ukládání popele z parních elektráren.
Téměř všechny lokality, které
koncernový podnik Elektrárny socialistického
svazu mládeže Tušimice navrhuje, se dotýkají
zemědělské půdy. Při případném
dalším záběru pozemků pro ukládání
popelovin na zemědělské půdě,
bylo uvolnění zemědělské půdy
vázáno na povinnost energetických organizací
aplikovat popel do těžkých půd a výsypkových
zemin. Z poslaneckého průzkumu, který byl
proveden, je patrno, že vzhledem k podmínkám
v okrese je důsledné provádění
zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu obtížné a bylo
by žádoucí, aby se touto otázkou s potřebnou
koordinací zabývaly příslušné
ústřední státní orgány.
Je třeba důsledně dodržovat zákon
o ochraně zemědělského půdního
fondu. Kladnou úlohu tu mohou splnit i státní
notářství při rozhodování
o registraci smluv o převodu nemovitostí a při
rozhodování o registraci dohod o osobním
užívání pozemků. Státní
notářství musí důsledně
upozorňovat na všechny zjištěné
nedostatky nadřízené národní
výbory nebo orgány prokuratury. Stejně by
měly postupovat, když zjistí např. přidělování
neúměrně velkých pozemků do
osobního užívání občanům
ke stavbě rodinných domků, chat, garáží
a ke zřizování zahrádek.
Při převodech pozemků je také třeba
zintensivnit kontrolu nakládání s nezastavěnými
pozemky. Těmito pozemky jsou pozemky určené
plánem nebo územním rozhodnutím, popřípadě
územním plánovacím podkladem k zastavění.
Přitom není rozhodující, zda jsou
tyto pozemky dosud označeny v evidenci. Není však
častým jevem, že dochází k smluvnímu
převodu těchto pozemků v rozporu s příslušným
ustanovením občanského zákoníka,
a to jen proto, že není dostatečně zjišťováno
orgánem územního plánování,
zda tu v důsledku územního plánu nebo
územního rozhodnutí nedošlo ke změně
charakteru pozemku na nezastavěný stavební
pozemek. Často tu dochází k prodejům
výslovně spekulativního a výdělečného
charakteru.
Závěrem bych chtěl zdůraznit, že
je nezbytné, aby národní výbory i
všichni občané zemědělskou půdu
nejen chránili a racionálně ji využívali,
ale starali se také o její rozšiřování.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Pípovi.
Prosím členy zvolené komise, aby se hned
po vyhlášení polední přestávky
setkali na první schůzi v místnosti č.
030 v přízemí.
Jako první po polední přestávce vystoupí
v rozpravě poslankyně Pilátová.
Odpolední jednání bude řídit
první místopředseda Federálního
shromáždění Ján Marko. Zahájíme
jednání přesně ve 13.30 hodin.
(Jednání přerušeno ve 12.02 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.30 hodin.)
(Řízení schůze převzal první
místopředseda Federálního shromáždění
J. Marko.)
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, budeme
pokračovať v rozprave k Správe Najvyššieho
súdu Československej socialistickej republiky a
generálneho prokurátora Československej socialistickej
republiky o stave socialistickej zákonnosti v oblasti občianskoprávnych
vzťahov.
Než udělím slovo poslankyni Pilátovej
oznamujem, že návrhová komisia pripravila návrh
uznesenia k prerokúvanej Správe, ktorý vám
bol rozdaný do lavíc. Pokiaľ budete mať
k navrhnutému uzneseniu pripomienky, oznámte ich
návrhovej komisii v miestnosti č. 030 v prízemí.
Slovo má poslankyňa Pilátová.
Poslankyně SL F. Pilátová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, ve svém diskusním
příspěvku bych chtěla hovořit
k problematice výkonu soudních rozhodnutí,
tedy výkonu státního donucení.
S postupujícím vývojem naší socialistické
společnosti a s růstem socialistického uvědomění
našich občanů bude nutné i v budoucnosti
očekávat, že plnění uložených
povinností občanům státními
orgány nebo soudy bude probíhat dobrovolně
a postupně se bude stávat samozřejmostí
a nebude potřeba státního donucení.
Právě takového stavu se podařilo docílit
u socialistických organizací, tak, že v současné
době je skutečně výjimkou, když
se vede výkon rozhodnutí proti socialistické
organizaci.
Uspokojivého stavu se však nepodařilo docílit
u některých občanů, kteří
byli buď soudem nebo jiným státním orgánem
zavázáni ke splnění určitých
povinností.
V souvislosti se soudním výkonem rozhodnutí
se vyskytují jevy, které by měly být
v budoucnu odstraněny, zvláště když
otázka výkonu rozhodnutí zůstává
v mnohých případech na okraji zájmu
a je také podceňována.
Nejzávažnější problém je
u výkonu rozhodnutí při plnění
vyživovací povinnosti, zejména k nezletilým
dětem, kdy rodiče nebo rodič při nástupu
do zaměstnání neohlásí vyživovací
povinnost a organizace si nevyžádá potvrzení
od předchozího zaměstnavatele, jak to ukládá
občanský soudní řád, kde pracoval,
kde byl nařízen výkon rozhodnutí srážkami
ze mzdy, tedy exekuce, kterým soudem a v čí
prospěch. Dochází proto k případům,
že tito občané, kteří mají
nařízen výkon rozhodnutí, po krátké
době zruší pracovní poměr, anebo
nepracují vůbec a není o nich žádných
zpráv. Po celé měsíce se potulují
po republice a pracují jako brigádníci u
různých organizací, které mají
nedostatek pracovních sil. Nařízený
výkon rozhodnutí neprobíhá a také
mnohdy se nepodaří prokázat, že u těchto
organizací příležitostně pracovali
a není možné těmto organizacím
uložit ani pořádkovou pokutu, jak k tomu občanský
soudní řád dává možnost.
Bylo by proto vhodné tento nedostatek odstranit zvýrazněním
této povinnosti u všech organizací, protože
naše socialistická společnost věnuje
dětem tu největší pozornost jak v sociální
oblasti, tak při výchově.
I když takových případů není
mnoho, je nutné vidět, že neplnění
povinností se týká zájmu nezletilých
dětí, kdy mnohdy jejich výživa je ohrožena
a tuto povinnost musí plnit stát a povinný
je zpravidla donucen k plnění trestním řízením,
kdy je stíhán pro neplnění vyživovací
povinnosti podle § 213 tr. zákona a věc po
vypátrání pobytu obviněného
je řešena vazebně a to trvá několik
měsíců, ba někdy i roky, než
je zadržen a než případ je skončen.
V daném případě se jedná o
zcela specifický výkon rozhodnutí, poněvadž
musí být vynucováno materiální
zabezpečení pro děti, což nezvýrazňuje
hodnoty mezilidské a etické, vztahy mezi rodiči
a dětmi, tedy vztahy, které se nedají vůbec
vyjádřit v penězích.
S tím souvisí další otázka neplnění
výkonu rozhodnutí, a to vztahy mezi rozvedenými
rodiči a dětmi. Jedná se o vydání
dítěte do výchovy jednomu rodiči anebo
umožnit styk s dítětem druhému rodiči,
jak bylo stanoveno a rozhodnuto soudem. Vzhledem k vysokému
počtu rozvodů - jak jsme slyšeli, v roce 1979
bylo v ČSSR pres 32 tis. rozvodů a ze dvou třetin
v těchto manželstvích jsou nezletilé
děti - tyto problémy narůstají a tím
je větší náročnost na práci
soudů národních výborů a společenských
organizací.
Mnohdy se jedná o několikaleté spory mezi
rodiči, což velmi negativně působí
na výchovu nezletilých dětí. Uvedu
jen jeden případ ze svého volebního
obvodu. Manželé Jelínkovi se rozvedli a děti,
chlapci 11 a 5letý, byli svěřeni do výchovy
matce. Zůstali však bydlet ve společném
bytě - z důvodů nedostatku náhradního
bytu nebo náhradního ubytování pro
rozvedeného manžela - po dobu tří let.
Za tuto dlouhou dobu došlo k takovému narušení
dětí, že počaly nenávidět
oba rodiče s podle znalců musí být
předány na převýchovu do ústavu.
I když oba rodiče byli postihnuti pro trestný
čin ohrožení mravní výchovy mládeže
podle § 217 tr. zákona, následek přece
zůstal nejtěžší na malých
dětech.
Takových a podobných případů
bych mohla uvést celou řadu. Bylo by proto vhodné
hledat řešení a více zdůraznit
povinnost soudů, národních výborů
a společenských organizací, aby nedocházelo
k takovému narušení dětí, což
neodpovídá v mnohých případech
vynaloženému úsilí státu při
zabezpečení rodin, zejména mladých.
Myslím, že velice dobře tady o tom hovořil
soudruh místopředseda Federálního
shromáždění Srb, který se zabýval
otázkou rodiny.
Další dosti časté problémy se
vyskytují při výkonu rozhodnutí vyklizení
bytu podle § 340 o. s. r., kde realizace trvá i několik
let, poněvadž povinným zpravidla není
možné zabezpečit náhradní byt,
a to pro nedostatek bytů. Značná část
soudních rozhodnutí nebo rozhodnutí vydaných
národními výbory zůstane nevykonatelná.
Ale i v případech, kdy povinnému je přidělen
náhradní byt pravomocným rozhodnutím
příslušného správního
orgánu, se stává, že výkon rozhodnutí
bývá zdlouhavý, neboť předpisy
dovolují povinným různé návrhy
na přezkoumání rozhodnutí správních
orgánů, čímž využívají
našeho právního řádu čistě
účelově, aby co nejvíce oddálili
tento způsob výkonu rozhodnutí. Tím
zase nejvíce trpí nezletilé děti v
těchto rodinách a pak z těchto narušených
dětí je nejvyšší procento těch,
kteří se dopouštějí při
dospívání i jako nezletilci různé
trestné činnosti, včetně nadměrného
požívání alkoholu a různých
drog. A nejsou ojedinělé případy,
kdy se z těchto mladých lidí stávají
recidivisté. Proto by bylo vhodné touto problematikou
se zabývat i v legislativní oblasti.