Přesto však je ze zkušenosti soudů a prokuratury
patrné, že ve výchově občanů
k dodržování zákonů a k dodržování
pravidel socialistického soužití stále
ještě zůstáváme dlužni možnostem,
které na tomto úseku máme. Zpráva
konstatuje stálý vzestup v počtu věcí,
které mají být projednány a rozhodnuty
v soudním řízení. I když je tato
skutečnost též odrazem toho, že občanská
práva naše socialistická společnost
nejen v zákonech zakotvuje, ale že je také
reálně zabezpečuje, a to i tím, že
umožňuje všem občanům bez rozdílu
dovolat se ochrany u státních orgánů,
přece jen konkrétním rozborem jednotlivých
věcí, které se staly předmětem
soudního řízení, jakož i rozborem
příčin, které v těchto případech
vedly ke sporu, lze shodně se zprávou dojít
k závěru, že v řadě těchto
případů při využití různých
prostředků a možností výchovného
působení nemuselo dojít až k soudnímu
řízení. V řadě těchto
případů bylo možné mimosoudní
vyřešení věci, kdyby občané
nebo organizace své jednání, chování
a postoje přizpůsobili obsahu závazných
ustanovení zákonů. Je ovšem třeba
souhlasit se zprávou také v tom směru, že
výchova k dodržování zákonů
není jen věcí soudů nebo prokuratury,
ale že se do této činnosti musí v širší
míře než dosud zapojiti ostatní státní
orgány a zejména společenské organizace,
které disponují řadou plně nevyužívaných
možností, jak působit na vědomí
občanů.
Zpráva se odvolává na hodnocení účinnosti
základních občanskoprávních
předpisů a naznačuje také cesty k
jejich zdokonalení. Provedení politickoprávní
analýzy účinnosti občanského
zákoníku, zákona o rodině, občanského
soudního řádu a notářského
řádu potvrdily, že tyto předpisy v základních
rysech odpovídají společenské potřebě.
Pokud analýza poukázala na potřebu některých
dílčích změn nebo doplňků
těchto předpisů, počítá
se v dohledné době s jejích novelizací;
zásady navržené novelizace, jak je předložila
vláda Československé socialistické
republiky, byly již ve výborech Federálního
shromáždění projednány a schváleny.
Závažnost předpisů, kterých se
novelizace dotýká, vyžaduje, aby v další
etapě legislativního procesu byly využity výsledky
připomínkového řízení
k tomu, aby zkušenosti státních, hospodářských
i společenských orgánů a organizací,
ale také občanů, našich voličů,
se promítly do konkrétní úpravy navržených
změn a doplňků současného právního
stavu.
Je zcela přirozené, že na úseku občanského
práva zajímá občany zejména
právní úprava vztahů, které
souvisejí se službami. Potvrzuje to také bohatá
a pestrá rozprava ve výboru pro sociální
politiku, ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod,
ve výboru pro zemědělství a výživu,
i v ústavně právním výboru,
které se zabývaly námi dnes projednávanou
zprávou. Návaznost právní úpravy
na potřeby každodenního života je u služeb
zcela bezprostřední. I když zpráva uvádí,
že v podstatě jen málo případů
z velikého objemu vztahů, upravovaných ustanoveními
občanského zákoníku o službách,
se dostává k soudu, víme z poznatků
ve volebních obvodech a ze stížností
a podnětů občanů, že i při
neustálém zlepšování celkové
úrovně služeb není ještě
vše plně v pořádku, že v řadě
případů s poskytováním služeb
organizacemi nemůžeme být spokojeni a že
také na straně občanů dochází
ještě k častému porušování
povinností, ať už je to například
v podobě neplnění závazků včas
zaplatit cenu služby, nebo v nešetrném vztahu
k bytovému fondu, k veřejně prospěšným
zařízením a podobně. Zpráva
se zde právem podrobně zabývá rozborem
některých příčin tohoto stavu.
Také problematika náhrady škody a neoprávněného
majetkového prospěchu je nadále v soudní
praxi velmi žívá. Újmy na majetku, ke
kterým takto dochází, nejsou zanedbatelné.
Ani stav ochrany ekonomiky není na uspokojivé úrovní;
využívání všech prostředků
k rychlé a co největší návratnosti
hodnot, které byly poškozeny nebo zničeny a
k odnětí neoprávněně získaného
majetkového prospěchu, zejména pokud pochází
z nepoctivých zdrojů (tu je třeba připomenout,
že na to poslanci ve výborech zvlášť
upozorňovali), je společným úkolem
nejen státních orgánů, ale i hospodářských
a společenských organizací. Soudy a prokuratura
zdůrazňují význam včasného
odhalování příčin těchto
nežádoucích jevů a včasné
signalizace těchto skutečností všemi
orgány a organizacemi, které mají poznatky
o jejich vzniku.
Zpráva se dále zabývá bytovou problematikou,
pokud nachází svůj odraz v rozhodování
soudů a v činností prokuratury. Rozhodování
soudů v bytových věcech ovšem nemůže
výrazně ovlivnit stav bytového fondu, když
kromě případů rozhodování
o bytech obývaných protiprávně a o
užívání dvojího bytu je uvolnění
bytu vystěhováním vázáno na
přidělení náhradního bytu nebo
náhradního ubytování. Poznatky z rozhodování
soudů mohou však přesto nepřímo
vést k lepšímu využívání
rezerv ve využívání bytového
fondu a zejména mohou přispět k tomu, aby
se vyvozovaly důsledky z nesprávné údržby
bytového fondu nebo z neplnění povinností
organizacemi, které bytový fond spravují.
Zvláštní pozornost věnuje zpráva
poznatkům z uplatňování některých
ustanovení zákona o rodině. Jde o oblast,
kde soudy a prokuratury - jak plyne již z povahy věcí
- mají jen omezené možností výchovného
působení na občany ve směru dosažení
nápravy konkrétního narušeného
právního vztahu. Vyplývá to z toho,
že k soudům se dostává věc teprve
tehdy, kdy již nastala závažnější
porucha ve vztazích buď mezi manželi, nebo mezi
rodiči a dětmi. Až tehdy, když se manželé
rozvádějí, nebo když je vážně
narušena výchova či výživa nezletilého
dítěte, mohou soudy uplatnit své zákonem
upravené prostředky výchovného působení.
Přesto se například, jak je to zřejmé
z přílohy ke zprávě o stavu rozvodových
věcí, daří jinak než rozvodem
ukončit rozhodně nezanedbatelné množství
případů. Snížení rozvodovosti,
která se stala nejen u nás, ale i v řadě
dalších zemí společensky závažným
problémem (a také to bylo hodně diskutováno
ve výborech), nelze hledat v obsahu naší zákonné
úpravy, která se - obecně vzato - osvědčila,
ale právě v požadavcích na větší
účinnost preventivně výchovné
práce, ke které mají příležitost
a vhodné podmínky zejména společenské
organizace a v neposlední řadě také
škola, která výchovou dětí a
mládeže k manželství a rodičovství
může dát mladému pokolení pevný
morální základ.
Závěry zprávy vystihují další,
pro stav zákonností závažnou skutečnost:
úroveň vlivu práva na spořádaný
společenský život nezáleží
totiž jen na kvalitě zákonů a na výkladu
a uplatňování jejich ustanovení v
praxi, ale též na rychlosti, celkové úrovni
a kulturnosti soudního řízení, jeho
výchovném působení na účastníky
a na ostatní občany a na přesvědčivosti
odůvodnění rozhodnutí vydaných
na základě zákonů a ostatních
právních předpisů. Je proto správné,
že se soudy zaměřují také na
tuto stránku věci a že rovněž prokuratury
při naplňování tohoto záměru
spolupůsobí.
Plně se lze ztotožnit se stanoviskem, že přes
určité nedostatky, jimiž se zpráva zabývá,
a u nichž současně ukazuje možnosti a
prostředky jejich překonávání,
je hodnocení celkového stavu socialistické
zákonnosti v oblasti občanskoprávních
vztahů pozitivní. Je důvodný předpoklad,
že při rozvíjení nových metod
práce nejen v oblasti působení státních
orgánů, ale i společenských organizací,
bude i nadále posilován vliv na tvorbu a upevňování
socialistického právního vědomí
občanů a na výchovu mladé generace
k socialistickému způsobu života. Při
této příležitosti se budou moci ještě
výrazněji uplatnit naše poznatky z volebních
obvodů.
Navrhuji proto jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu, aby Federální shromáždění
Československé socialistické republiky zprávu
Nejvyššího soudu ČSSR a generálního
prokurátora ČSSR vzalo na vědomí,
konstatovalo příznivý vývoj v činnosti
soudů, prokuratury i národních výborů
při upevňování socialistické
zákonnosti v oblasti občanskoprávních
vztahů, podpořilo úsilí vlády
ČSSR o další soustavné zdokonalování
občanskoprávních předpisů a
aby na základě rozpravy ke zprávě
přijalo též potřebná doporučení
pro další činnost soudů a prokuratury
i pro využití poznatků ze zprávy v jednání
výborů z obou sněmoven a pro působení
poslanců v jejich volebních obvodech.
Předseda FS A. Indra: Děkuji zpravodaji poslanci
Češkovi. Prosím, aby se ujal slova společný
zpravodaj výborů Sněmovny národů,
člen ústavně právního výboru
této sněmovny poslanec Imrich Mandli.
Spoločný zpravodaj výborů SN poslanec
I. Mandli: Vážený súdruh predseda
Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení
hostia, v súlade so svojou ústavnou funkciou pristupuje.
Federálne zhromaždenie k prerokovaniu stavu socialistickej
zákonnosti v oblasti občianskoprávnych vzťahov.
XV. zjazd Komunistickej strany Československa zdôraznil
význam socialistickej zákonnosti pri ďalšom
prehlbovaní socialistickej demokracie v etape budovania
vyspelej socialistickej spoločnosti.
Socialistická spoločnosť a socialistický
štát poskytujú svojim občanom taký
široký okruh práv a slobôd aký
im v nijakom prípade nemôže poskytnúť
a zaručiť spoločnosť kapitalistická
ani štát kapitalistický. Socialistická
spoločnosť môže vzhľadom na svoju
sociálnu a ekonomickú podstatu vybaviť svojich
občanov nielen tradičnými občianskymi
a politickými právami a slobodami, ale aj rozsiahlymi
právami sociálnymi a kultúrnymi.
Záujmy jednotlivca a spoločnosti sú v socializme
v zásadnom súlade. Tento súlad sa v oblasti
práva prejavuje ako jednota a vzájomná podmienenosť
občianskych práv a povinností voči
spoločnosti a je určujúcim hľadiskom
postavenia občana v spoločnosti.
Práva a povinnosti občanov a socialistických
organizácií, zakotvené v Občianskom
zákonníku, vychádzajú z jednoty socialistickej
ekonomiky a zo súladu záujmov spoločnosti
a občanov. Smerujú k upevneniu socialistických,
ekonomických i ostatných spoločenských
vzťahov a k prerokúvaniu prežitkov vo vedomí
ľudí a pomáhajú tak vytvárať
predpoklady na premenu vzťahov socialistických na
vzťahy komunistické.
Objektívny obraz o stave socialistickej zákonnosti
v oblasti občianskoprávnych vzťahov dáva
predložená Správa Najvyššieho súdu
Československej socialistickej republiky i Správa
generálneho prokurátora Československej socialistickej
republiky o stave socialistickej zákonnosti v oblasti občianskoprávnych
vzťahov.
Ako spoločný spravodajca Snemovne národov
môžem vyhlásiť, že tak výbor
pre sociálnu politiku, výbor pre priemysel dopravu
a obchod, výbor pre poľnohospodárstvo a výživu,
ako aj výbor ústavnoprávny prerokovali dôkladne
a zodpovedne Správu Najvyššieho súdu Československej
socialistickej republiky a Správu generálneho prokurátora
Československej socialistickej republiky. Dôkazom
toho je nielen vysoký počet vystúpení
poslancov v rozprave, ale aj závažný obsah
ich diskusných príspevkov, v ktorých poslanci,
okrem všeobecných poznatkov, uplatnili aj vlastné
skúsenosti a pripomienky zo svojich volebných obvodov.
Ako poslanci máme možnosť overiť si vo volebných
obvodoch tú skutočnosť, že v socialistickom
zriadení drvivá väčšina ľudí
pracuje a žije v duchu zákonov. Naši občania
si veľmi vážia a cenia to, že sa môžu
v pokoji a istote venovať tvorivej práci, rodine i
svojim osobným záľubám. Preto nehovoria,
respektíve menej hovoria o tom, čo sa nám
v oblasti občianskoprávnych vzťahov podarilo,
ale skôr poukazujú na stále trvajúce
nedostatky. Pripomienky našich občanov nás
ubezpečujú, že prevažnej väčšine
občanov nie je ľahostajné čo sa deje
v bydlisku a na ich pracovisku, čo sa bezprostredne dotýka
nášho socialistického zriadenia, práv
občanov a podobne.
Z veľkého počtu jednotlivých pripomienok
z výboru Snemovne národov by som rád upozornil
na problematiku, ktorá súvisí s poskytovaním
najrôznejších služieb: napríklad
bývanie, prevádzka a údržba bytového
fondu, ale aj s celým radom ďalších vecí,
ktoré súvisia so zásobovaním tovaru
osobnej i spoločenskej potreby, s dopravou, s uspokojovaním
kultúrnych a zdravotných potrieb. Ukazuje sa, že
právna úprava poskytovania služieb socialistickými
organizáciami neprenikla do vedomia všetkých
občanov. Aj to je jeden z možných dôvodov,
prečo občania neuplatňujú pred súdom
svoje nároky z dôvodu nekvalitných služieb.
Pri rozpravách vo výboroch sa tiež konštatovalo,
že nie je všetko v poriadku ani pri prideľovaní
bytov. Úspechy v bytovej výstavbe po XIV. zjazde
KSČ umožnili vyriešiť bytový problém
veľkému poctu rodín. Dodržiavanie zákona
o hospodárení s bytmi zostáva však naďalej
naliehavou celospoločenskou požiadavkou. Je i politickou
chybou, keď sa vynikajúce úspechy našej
spoločnosti v starostlivosti o uspokojovanie bytových
potrieb občanov znehodnocujú v očiach občanov
porušovaním zákona o hospodárení
s bytmi.
Pokiaľ ide o uplatňovanie ustanovení o socialistickom
spoločenskom vlastníctve vo výboroch sa konštatovalo,
že právna úprava celkom výstižne
a správne nevyjadruje potreby, ktoré sú v
majetkovoprávnej oblasti spojené s uspokojovaním
osobných a rodinných potrieb občanov užívaním
hnuteľných veci pre nevýrobnú spotrebu.
S uspokojením sme konštatovali, že zásady
novelizácie Občianskeho zákonníka
rátajú s úpravou takzvaných susedských
práv, s rozšírením dôvodov, ktoré
oprávňujú žiadať zriadenie práva
osobného užívania pozemkov a úpravy
prechodu vlastníckeho práva na štát
k týmto pozemkom, s podstatnými zmenami a doplnkami
súčasnej úpravy vecných bremien a
s ďalšími zmenami zaoberajúcimi sa touto
problematikou.
Poslanci uviedli, že medzi občanmi sa veľmi diskutuje
o otázke korupcie a úplatkárstva, ako aj
o nedostatočnom postihu za schodky vo zverených
hodnotách v obchode; aj keď niektorí ľudia
majú manko a sú za to trestne stíhaní,
sú znova poverovaní funkciami, v ktorých
prichádzajú do styku so zverenými hodnotami.
Poslanci zdôraznili, že v niektorých prípadoch
dochádza aj k veľmi miernemu postihu týchto
javov.
Ešte by som si dovolil poznámku k tej časti
Správy, ktorá sa týka niektorých ustanovení
zákona o rodine a zákona o pestúnskej starostlivosti.
V týchto tak citlivých vzťahoch je otázka
stability vzťahov a s nimi súvisiaca judikatúra
vec nie zanedbateľná. Poslanci v diskusii upozorňovali,
že v rodinnoprávnych vzťahoch a manželských
vzťahoch sa vyskytujú vzťahy, ktoré by
nemali existovať. Napríklad pokiaľ ide o výchovu
detí uviedli, že žiaľ, existujú rodičia,
ktorí si neplnia svoju základnú povinnosť
a často nezabezpečujú ani len ich výživu.
Je veľa prípadov, keď sa rodičia o deti
vôbec nestarajú a deti sú odkázané
na sociálne zabezpečenie spoločnosti. V týchto
prípadoch je na mieste prikročiť ku všetkým
právnym prostriedkom, ktoré nám poskytujú
naše zákony, aby sme takých rodičov
prinútili k tomu, aby si plnili nielen vyživovacie
povinnosti, ale boli aj zodpovední za ich neplnenie.
Správa, ktorá je predmetom nášho dnešného
rokovania ukazuje, že výklad a uplatňovanie
právnych predpisov v oblasti občianskoprávnych
vzťahov vo svojej konkrétnej podobe plní účel,
ktorý náš právny poriadok sleduje. Právo
a zákonnosť majú v živote socialistickej
spoločnosti vždy významnú úlohu
ako jeden z pilierov socialistickej štátnosti. Túto
úlohu má právo a zákonnosť v
nemalej miere aj v súčasnom období budovania
rozvinutej socialistickej spoločnosti.
Aj naďalej však zostáva úlohou príslušných
štátnych orgánov, aby svojou činnosťou
zabezpečovali účinnú ochranu práv
a oprávnených záujmov občanov a socialistických
organizácií, aby sa stále významnou
mierou podieľali na realizácii záverov XV.
zjazdu Komunistickej strany Československa.
Vážené súdružky a súdruhovia,
myslím si a som presvedčený, že Správa
Najvyššieho súdu Československej socialistickej
republiky i Správa generálneho prokurátora
Československej socialistickej republiky o stave zákonnosti
v oblasti občianskoprávnych vzťahov zodpovedá
skutočnému stavu a preto odporúčam,
aby ju Snemovňa národov vzala so súhlasom
na vedomie.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Mandlimu.
Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictva obou
sněmoven doporučují zvolit k vypracování
návrhu usnesení k tomuto bodu pořadu pětičlennou
návrhovou komisi v tomto složení:
- za Sněmovnu lidu poslanci: Zdeněk Češka,
Jozef Minďaš, Jan Petřík
- za Sněmovnu národů poslanci: Viera Gogová,
Vladimír Mařík.
Jsou k těmto návrhům předsednictev
sněmoven nějaké připomínky?
(Ne.) Nikoliv.
Můžeme tedy o návrhu na složení
návrhové komise hlasovat. Podle údajů
na počítači jsou obě sněmovny
usnášení schopné.
Prosím, aby se nejdříve vyjádřili
poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem na složení
návrhové komise? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Ne.) Není
tomu tak.
Sněmovna národů vyslovila souhlas.