I zde ještě příliš často
musí docházet ke státnímu donucení,
ačkoliv by mělo být samozřejmostí
za řádně a včas poskytnuté
služby také včas a řádně
zaplatit.
Rovněž právní vztahy týkající
se nemovitostí stojí v naší společnosti
v popředí značného zájmu občanů
a společenských, hospodářských
a státních organizací. V důsledku
nastalých společenskoekonomických změn
je tento zájem - pokud jde o občanskoprávní
vztahy - soustředěn v naprosto převážné
míře na ty nemovitosti, které slouží
uspokojování konkrétních životních
potřeb lidí. Vztahy zde vznikající
jsou právními vztahy v oblasti spotřeby,
nikoliv společenské výroby.
Pokud jde o pozemky, soustřeďuje se zájem lidí
především na stavební pozemky pro rodinné
domy, rekreační chaty a garáže a na
zahrádky. Naše právní úprava
tím, že zavedla institut osobního užívání
pozemků, významně pokročila na cestě
zavádění nových progresívních
forem zákonodárství. Rada problémů
v této oblasti, jak je ukazuje soudní praxe, může
být úspěšně řešena
současnými právními předpisy.
U dalších, na které poukázala politicko
- právní analýza činností občanskoprávních
předpisů, počítá se přizpůsobením
právního stavu společenským potřebám.
Také u domovních nemovitostí, z nichž
velké množství je v osobním vlastnictví,
se v naprosto převážné míře
soustřeďuje zájem občanů na ty
z nich, které jsou svým posláním určeny
k uspokojování osobních a rodinných
potřeb občanů v oblasti bydlení a
rekreace. Problémy týkající se nemovitostí,
zejména půdy, musíme ovšem vidět
i v širší souvislosti než pouze ve vztahu
k nemovitostem sloužícím spotřebním
účelům.
Ochrana zemědělské půdy a lesní
půdy a ochrana pozemků jako složky životního
prostředí, i když se převážně
uskutečňuje jinými než občanskoprávními
prostředky, je natolik společensky závažná,
že vyžaduje aktivní přístup jak
v praxi, tak i v normotvorbě. Soudy a hlavně státní
notářství, pokud je to v jejich moci, podílejí
se na takové konkrétní úpravě
těchto vztahů, která odpovídá
zájmům společnosti, kromě jiného
i tím, že prosazují, například
při registraci smluv nebo projednání dědictví,
aby zemědělská půda, pokud je ještě
v individuálním vlastnictví občanů
a občané na ní nepracují, byla soustředěna
do dispozice státu.
Znepokojuje nás však, že se opakovaně
musíme vracet k současným možnostem,
jak potírat a zamezit spekulace se stavbami v osobním
vlastnictví, se stavebními pozemky a jak zabránit
obohacování, ke kterému dochází
obcházením ustanovení o nejvýše
přípustné ceně pří převodech
nemovitostí. I v tomto směru je třeba kromě
sankcí především více využívat
možností společenského působení,
více se opírat o sílu veřejného
mínění přímo v jednotlivých
místech, kde skutečnosti o těchto případech
jsou dobře známy.
Není slabostí našeho právního
řádu ani naší právní praxe,
když důsledně trvají na plném
uplatňování všech stěžejních
zásad úpravy občanskoprávních
vztahů i úpravy řízení před
soudy a ostatními státními orgány,
které jsou výrazem občanských práv
a svobod zabezpečených ústavou i dalšími
právními předpisy občanům.
Při potírání protispolečenských
jevů budeme i na občanskoprávním úseku
ještě více dbát o to, aby se tyto zásady,
z nichž plynou účastníkům řízení
nejrůznější práva, plně
uplatňovaly a byly respektovány soudy a ostatními
státními orgány. Budeme však současně
také důsledně trvat na tom, aby ti, jichž
se to týká, plnili i své závazky vůči
společnosti a všechny povinnosti, které jsou
neoddělitelně spjaty se zaručenými
právy a svobodami. Obcházením nebo porušováním
povinností společnosti unikají nemalé
hodnoty, které by bylo lze na jiném místě
hospodárně využít, anebo které
nám potom na jiném místě dokonce chybí.
Z řady případů bych chtěl připomenout
například dosud běžné nešetrné
zacházení s bytovým fondem, ztráty,
které nám zbytečně vznikají
neodpovědnou prací při údržbě
tohoto fondu i jiných společnosti sloužících
zařízení, zbytečně a často
přímo zlomyslně způsobené škody
v dopravních prostředcích a na občanské
vybavenosti našich měst a sídlišť,
ztráty na nezajištěném a proti povětrnosti
nechráněném materiálu a jiném
zboží. Anebo i případy, které
sice na veřejnosti plně nevidíme, které
však přesto představují hospodářskou
újmu v celkovém úhrnu ne právě
bezvýznamnou, která vzniká z toho, že
někteří občané neplní
své povinnost ze služeb, které poskytly socialistické
organizace, například že nepořádně
splácejí půjčky státním
peněžním ústavům, dluží
na pojistném, poplatcích tzv. Multiservisu, úhradách
za užívání bytu a podobně. I
v tom se projevuje úroveň občanské
disciplíny, ke které chceme vést všechny,
především mladou generaci. Výchovu mládeže
převážně spojujeme s působením
na rozvoj morálních vlastností, kvalit a
postojů ke společnosti a spoluobčanům;
to je nepochybně správné a měli bychom
v tom ještě intenzivněji pokračovat.
Nemůžeme však přitom zapomínat
na to, že svým působením zakládáme
i právní vědomí mladého člověka
a právě tady ještě ucelené právní
výchově zůstáváme hodně
dlužni, nejen ve škole a na pracovištích,
ale i ve společenských organizacích. Spolu
se vštěpováním pravidel socialistické
morálky měli bychom mladému člověku
dát tolik potřebný zdravý základ
pro vybudování přesvědčení,
že vztah jednotlivce ke společnosti není určován
jen jeho právy, ale i povinnostmi a jejich dodržováním
a plněním. Nakolik všichni navzájem
budeme plnit své povinnosti ke společnosti, státu
a spoluobčanům, natolik budeme také moci
reálně využívat svých práv.
Tuto dialektickou jednotu bychom měli všem našim
lidem, zejména mládeži, ještě účinněji
přibližovat v politickovýchovné práci.
Mezi další významnou politickoprávní
problematiku patří uplatňování
socialistické zákonnosti v rodinně právních
vztazích. Rodina je významnou společenskou,
ekonomickou a právní institucí. Tomuto významu
musí odpovídat nejen úroveň úpravy
vztahů v zákoně, ale především
úroveň výkladu a uplatňování
jednotlivých ustanovení zákona.
Rozvodovost je právem v naší společnosti
stále diskutovanou otázkou. Méně se
však už ve veřejnosti prosazuje přesvědčení,
že problémy konkrétní rodiny nejsou
jen soukromou záležitostí v rodině žijících
manželů, muže a ženy, popřípadě
nejužšího okruhu příbuzných,
ale že na prosperitě každé rodiny, na
tom, jak plní svou společenskou funkci, zejména
pokud jde o výchovu nezletilých dětí,
má oprávněný zájem celá
společnost. Kdybychom ve veřejnosti účinněji
prosazovali přesvědčení, že je
lidskou povinností pomocí příkladem,
radou i jiným přiměřeným způsobem
všem těm, kteří pomoci potřebují,
včas bychom zachytili značnou část
těch případů pozvolně se uvolňujících
a narušujících svazků v rodinách,
které později vykrystalizují ve sporech o
rozvod, o výchovu a výživu nezletilých
dětí, popřípadě o rozdělení
společně nabytého majetku a o užívání
bytu. Nejde samozřejmě o to, přeceňovat
síly společenského působení
tam, kde se nemohou uplatnit anebo pokoušet se napravovat
vzniklé rozpory netaktními zásahy do intimní
sféry manželů. Spíše bychom měli
pouvažovat o tom, jak lépe využít našich
možností tam, kde se reálně uplatnit
mohou, jako je například cílevědomé
působení k vytváření společensky
příznivého klimatu na podporu manželství
a odpovědného přístupu k rodičovství.
V této souvislosti se někdy uvádí,
že kromě společenského působení
by snad pomohlo ve větším rozsahu návrhy
na rozvod zamítat. Nechci zde tvrdit, že naše
soudy rozhodují ve všech případech správně.
Uvědomme si však, že zákon umožňuje
rozvod manželství a upravuje podmínky rozvodu
právě proto, aby bylo možné uvést
právní stav do souladu se stavem faktickým
tam, kde z důvodů, které již nelze ovlivnit,
například i z určitých objektivních
příčin, manželství nemůže
plnit svou společenskou funkci a kdy jeho další
pouze formální uchování není
v zájmu společnosti, protože by v rozporu s
obecně uznávanými morálními
pravidly předstíralo stav, který již
mezi manžely neexistuje. Zda manželství rozvést
anebo návrh zamítnout, je proto věcí
správného posouzení skutkového stavu
a záleží na skutečně odpovědné
soudcovské úvaze, ke které budeme vytvářet
všechny potřebné předpoklady a na které
budeme důsledně trvat.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, závěrem mi dovolte v návaznosti
na problematiku a úkoly, které zpráva naznačila,
vás ujistit, že zárukám, které
socialistická společnost poskytuje v zájmu
ochrany občanskoprávních vztahů, budeme
věnovat ještě větší pozornost
a dáme jim plný průchod v praxi správným
výkladem a uplatňováním.
Chtěl bych vám při této příležitosti
poděkovat za všestrannou pomoc, kterou nám
poskytuje, zejména zprostředkováním
vašich bohatých poznatků a zkušeností
a aktivním spolupůsobením při vytváření
takového společenského klimatu, v němž
se v životě naší společnosti upevňuje
socialistická zákonnost. Máme všechny
potřebné předpoklady k tomu, aby se nám
společná práce i nadále dařila,
protože pro její vyšší účinnost,
pod vedením Komunistické strany Československa,
zaměříme všechny naše síly.
Předseda FS A. Indra: Děkuji s. Ondřejovi.
Prosím generálního prokurátora Československé
socialistické republiky s. Feješe, aby se ujal slova.
Generální prokurátor ČSSR J. Feješ:
Vážený súdruh predseda Federálneho
zhromaždenia, vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, socialistická demokracia
vytvára reálne predpoklady pre dosiahnutie kvalitatívne
vyššej úrovne postavenia občana, jeho
práv a slobôd ako demokracia buržoázna.
Politickoprávne dokumenty, ktorých postuláty
realizujeme, zakotvujú ústavné postavenie
občanov popri formálne právnych zárukách
aj do sociálnych istôt.
Najvyššie stranícke a štátne orgány
venujú sústavnú starostlivosť zdokonaľovaniu
nášho právneho poriadku i jeho dôslednému
dodržiavaniu.
Na presadzovaní dodržiavania socialistickej zákonnosti
a disciplíny sa musia aktívne podieľať
všetky štátne, hospodárske i spoločenské
orgány a organizácie, všetci občania.
Podľa článku 87 našej ústavy majú
súdy povinnosť zabezpečovať ochranu práv
občanov a organizácií a vychovávať
ich k zachovávaniu zákonov a pravidiel socialistickom
spolunažívania. Jednou zo základných
foriem plnenia týchto úloh je rozhodovanie súdov
v občianskom súdnom konaní, ktorým
sa predovšetkým zaoberá prerokúvaná
Správa.
Nemenej významná, aj keď trochu iná
úloha v tejto oblasti patrí orgánom prokuratúry.
Základné otázky jej činnosti sú
upravené v ôsmej hlave našej ústavy.
Okrem plnenia úloh v trestnom konaní, kde je nezastupiteľná,
plní prokuratúra svoje poslanie aj výkonom
dozoru nad dôsledným zachovávaním socialistických
zákonov a iných právnych predpisov.
Dozor prokuratúry sa vzťahuje na všetky oblasti
československého právneho poriadku, na všetky
orgány a organizácie i jednotlivých občanov.
Nevzťahuje sa iba na najvyššie štátne
orgány.
Prokurátorský dozor však nieje iba činnosťou
represívnou, ktorá smeruje k vyvodeniu osobnej zodpovednosti.
Nie je ani činnosťou, ktorá zabezpečuje
iba odstránenie už vzniklých porušení
zákonnosti. Má i značný význam
preventívny a výchovný.
Naše súdy a prokuratúra majú teda ústavnú
povinnosť chrániť svojimi zákonnými
prostriedkami politické, ekonomické i kultúrne
výdobytky socializmu a formovať právne vedomie
občanov, základnými črtami ktorými
sú humanizmus, sociálna spravodlivosť a kolektivizmus.
Poznatky z praxe súdov i prokuratúry svedčia
o tom, že sa u nás v posledných desiatich rokoch,
v podmienkach úspešného plnenia úloh
výstavby rozvinutej socialistickej spoločnosti sústavne
upevňuje socialistická zákonnosť.
Skutočnosťou však je, že dochádza
ešte dosť často k jej porušovaniu na najrôznejších
miestach spoločenskej praxe. Aj v oblasti občianskoprávnych
a rodinných vzťahov pretrváva celý rad
konfliktných situácií, ktoré musia
riešiť súdy ako mocenské orgány
štátu.
Toto rozhodovanie súdov sa dotýka citlivých
práv a záujmov širokého okruhu občanov
i organizácií a preto má značný
politický i spoločenský dosah.
Okrem súdov plní dôležité úlohy
v tejto oblasti i prokuratúra. Prokurátori sa v
značnom rozsahu zúčastňujú
občiansko-súdneho konania, či už vlastnými
návrhmi na jeho začatie alebo vstupmi do konania
už začatého. V dialektickej jednote dbajú
na záujmy spoločnosti i práva a oprávnené
záujmy občanov a organizácií.
O významnom podiele prokuratúry na riešení
občianskoprávnych a rodinnoprávnych záležitostí
pred súdmi svedčí napríklad to, že
sa v roku 1979 prokurátori zúčastnili vo
viac ako 20 000 sporov prerokúvaných pred súdmi.
Sústavnú pozornosť prokuratúry však
vyžaduje dodržiavanie socialistickej zákonnosti
aj v oblasti štátnej správy i v hospodárskej
a sociálnej sfére. Všade tam, kde sa realizuje
právo, kde ide o plnenie právnych povinností,
o ochranu práv a oprávnených záujmov
občanov, kde právny poriadok chráni celospoločenské
záujmy a ruka v ruke s tým aj individuálne
práva.
Pre všetky sféry realizácie práva stále
platia slová V. I. Lenina o tom, že i čo najmenšia
nezákonnosť, čo najmenšie porušenie
socialistického poriadku znamená trhlinu, ktorú
ihneď využívajú nepriatelia pracujúceho
ľudu.
V prerokúvanej správe je konštatované,
že by počet občiansko. právnych sporov
mohol byť oveľa menší, keby dôsledne
plnili svoje povinnosti orgány, organizácie a inštitúcie,
ktoré majú a môžu výchovne pôsobiť
na účastníkov občianskoprávnych
vzťahov, keby sa vo všetkých oblastiach nášho
života dodržiavala zákonnosť a disciplína.
Dovoľte, aby som vás informoval o stave zákonnosti
podľa poznatkov prokuratúry aspoň v niektorých
oblastiach, dotýkajúcich sa problematiky, ktorou
sa zaoberá prerokúvaná Správa. Chcel
by som tým prispieť k vašej informovanosti i
k zefektívneniu spoločného úsilia
všetkých štátnych, hospodárskych
i spoločenských orgánov a organizácií
a celej verejnosti o ďalšie upevňovanie socialistickej
zákonnosti.
Prosím, aby ste pri posudzovaní mojich informácií
mali na zreteli, že poznatky prokuratúry o porušovaní
zákonnosti, ktoré nedosahujú intenzitu trestnej
činnosti, sú iba čiastkové, ako to
zodpovedá reálnym možnostiam prokuratúry.
Pre sústavné zvyšovanie životnej úrovne
občanov, pre všestranný rozvoj spoločnosti,
má základný význam úspešné
plnenie úloh nášho národného
hospodárstva.
Prevažná väčšina občanov plní
svoje úlohy vo výrobe i v ostatnom národnom
hospodárstve a rešpektuje i ostatné právne
predpisy, ktoré regulujú hospodárske vzťahy,
zabezpečujú ochranu majetku v socialistickom vlastníctve.
Žiaľ, i v tejto oblasti sa prejavujú niektoré
negatívne javy, dôsledkom čoho je porušovanie
socialistickej zákonnosti a disciplíny.
V značnej časti hospodárskych organizácií
trvajú nedostatky v riadiacej, politickovýchovnej
i kontrolnej činnosti. Porušujú sa predpisy
o ochrane majetku v socialistickom vlastníctve, o jeho
správe a evidencii. Nedodržiavajú sa zásady
mzdovej politiky a nedbá sa dôsledne o to, aby sa
účinne predchádzalo škodám na
tomto majetku. Časté je aj porušovanie technologickej
disciplíny, výroba nepodarkov, nekvalitné
služby, falšovanie informácií a postih
je iba zriedkavý.
Medzi hlavné príčiny tohto javu patrí
na poprednom mieste pôsobenie prežitkov súkromnovlastníckej
morálky. Jej životaschopnosť sa prejavuje najmä
v deformovanej predstave o živote, podľa ktorej práca
nemá byť mierou všetkých hodnôt.
Ďalej v tom, keď človek požaduje od spoločnosti
viac ako je ochotný dať jej sám. V sebectve,
v priživovaní sa na spoločnosti.
Niektoré vyšetrované veci pôsobia dojmom,
akoby sa bránou závodov končila platnosť
československých zákonov. Ich vedúci
pracovníci síce navonok uznávajú autoritu
socialistického štátu, ale v svojej každodennej
činnosti presadzujú skupinové, miestne, alebo
rezortné záujmy.
Výskyt takýchto javov máva za následok
nielen veľké hmotné, ale i morálnopolitické
škody. V medziľudských vzťahoch to vedie
k záveru, že i v socialistickej spoločnosti
možno si životný štandard zvyšovať
inak ako statočnou prácou. Vo vzťahoch medzi
socialistickými organizáciami zase k obchádzaniu
pôsobnosti socialistických ekonomických stimulov,
najmä na úseku bilancie pracovných síl,
racionalizačného úsilia, znižovania
nákladov a pod.
Aplikácia socialistického práva je často
verejnosť chápaná skôr ako nástroj
represie a nie ako jeden z dôležitých pozitívnych
nástrojov rozvoja spoločnosti. To potom vedie k
mylnej predstave, že povinnosť strážiť
dodržiavanie zákonov a iných právnych
noriem majú iba orgány činné v trestnom
konaní.