Přítomno: | 180 poslanců Sněmovny lidu |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Barčák, Čapka, Gahurová, Hejna, V.
Hůla, Ivanič, Janda, Koza, Kubinský, Kubrt,
B. Kučera, Lovětínský, Mamula, Mikundová,
Minárová, Rohlíček, Škula, Štrougal,
Švestka, Tenglerová
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Auersperg, Ehrenberger, Fojtík, Kudláčková,
Kvasnicová, Mevald, Procházka, Půček,
Stočková, Šimon, T. Trávníček
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Babinec, Colotka, Lúčan, Mihálik, Rigo, Šepeľa,
Vojteková, Zagiba
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, zahajuji
19. společnou schůzi III. volebního období
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky a všechny vás srdečně
vítám.
Dovolte mi, abych jménem všech přítomných
uvítal vedoucí funkcionáře ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
funkcionáře orgánů Národní
fronty, společenských organizací, nekomunistických
politických stran a členy federální
vlády. Vzhledem ke své oficiální návštěvě
v Řecku nás soudruh Štrougal, předseda
federální vlády, poprosil, abychom omluvili
jeho neúčast na dnešní společné
schůzi obou sněmoven.
Soudružky a soudruzi, prezident republiky svým dopisem
z 12. září svolal podle čl. 61 ústavního
zákona o čs. federaci Federální shromáždění
k podzimnímu zasedání dne 15. září
1980.
Předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů
na svých schůzích v září
a říjnu navrhla konat společnou schůzi
sněmoven s pořadem, který jste obdrželi
písemně.
Má někdo k navrženému pořadu
a k návrhu předsednictev na konání
společných schůzí připomínky?
(Ne.) Není tomu tak.
V této chvíli jsou v zasedací síni
přítomni 172 poslanci Sněmovny lidu a ze
Sněmovny národů 61 poslanec zvolený
v České socialistické republice a 63 poslanci
zvolení ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou schopny se usnášet.
Nejdříve prosím, aby se hlasováním
k návrhu předsednictev vyjádřili poslanci
Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem na konání společné
schůze a s návrhem programu? (Hlasuje se.)
Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu přijala návrh jednomyslně.
Prosím, aby nyní hlasovali poslanci Sněmovny
národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem předsednictva
Sněmovny národů na konání společné
schůze sněmoven s navrženým pořadem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
I Sněmovna národů schválila návrh
jednomyslně.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
čl. 34 odstavce 2 ústavního zákona
o čs. federaci na konání společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
a schválily její pořad.
Přistoupíme k projednávání
prvého bodu schváleného pořadu, kterým
je
Zpráva Nejvyššího soudu Československé
socialistické republiky a generálního prokurátora
Československé socialistické republiky o
stavu socialistické zákonnosti v oblasti občanskoprávních
vztahů (tisk 96).
Písemnou zprávu, která vám byla rozeslána,
doplní nejdříve předseda Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky
soudruh Ondřej, kterého prosím, aby se ujal
slova.
Předseda Nejvyššího soudu ČSSR
J. Ondřej: Vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, naše
socialistická společnost vytváří
kvalitativně nové možnosti k dalšímu
prohloubení a obohacení všech druhů
práv i svobod, k zdokonalení jejich soustavy a k
zesílení jejich záruk za účelem
zajištění všestranného a harmonického
rozvoje každého. I v tom je jedna z předností
socialistického společenského zřízení,
že péči o člověka a jeho potřeby
nedílně spojuje i s účinným
prosazováním podmínek rozvoje osobnosti člověka
a za tím účelem k tomu vytváří
potřebné hmotné předpoklady.
Z toho vychází zpráva, která vyhodnocuje
stav socialistické zákonnosti z hlediska občanskoprávních
vztahů. Právě občanskoprávní
vztahy a způsob jejich regulace velmi výrazně
tuto jednotu materiálních a morálních
faktorů vyjadřují.
Komunistická strana Československa věnuje
velké úsilí vytváření
konkrétních podmínek pro zajištění
a další zvýšení dnes již vysoké
životní úrovně obyvatelstva. Nejrůznější
opatření, jimiž se soustavně a cílevědomě
usměrňuje další rozvoj společnosti,
nespočívají jen v zabezpečení
práva na prácí, vzdělání
a v dalších sociálních vymoženostech,
které snesou srovnání se současnými
představami v hospodářsky nejvyspělejších
zemích světa, ale i ve všestranné péči
o vše ostatní, co je nezbytné pro rozvoj osobnosti
každého občana, pro klid a odpočinek
po práci, pro seberealizaci každého jednotlivce
v duchu socialistického životního stylu. To
také lidé vědí a tato opatření
oceňují a podporují.
Komunistická strana pří realizaci své
právní politiky cílevědomě
upevňuje záruky sociálních jistot
občanů. V souboru sociálních jistot
mají nezastupitelné místo právní
jistoty, vyjádřené a zabezpečené
Ústavou Československé socialistické
republiky a celým právním řádem.
Z právních jistot pak právě ty, které
souvisejí s občanskoprávními vztahy,
se natolik prolínají každodenním životem
občanů, že péče o jejích
realizaci a další rozvoj se zaslouženě
radí mezí hlavní úkoly státních
a společenských orgánů.
Právní jistoty, které náš právní
řád poskytuje občanům v občanskoprávní
oblasti, se někdy málo doceňují, i
když právě tyto jistoty jsou bezprostřední
zárukou uspokojování osobních a rodinných
potřeb občanů, realizace jejich podílu
na výsledcích společenské práce.
Tyto jistoty, mezi které patří též
ústavou zaručená rovnost před zákonem
i v otázce konkrétní ochrany, poskytované
soudy a ostatními orgány jednotlivým právům
občanů, se v podvědomí lidí
chápou jako jeden z přesvědčivých
dokladů toho, že reálný socialismus
se opírá i o reálné záruky
v právních předpisech zakotvených
práv. Dojde-li v konkrétním případě
k ohrožení nebo porušení nějakého
právním řádem zaručeného
práva občanů, není u nás pro
nikoho problémem domoci se ochrany. Celý systém
soudnictví zaručuje, že občan kdykoliv
může uplatnit své právo bez ohledu na
sociální postavení a majetek. Zásada
rovnosti účastníků v řízení
je jedním ze stěžejních principů
občanského soudního řízení.
V tomto směru se ve vědomí lidí málo
doceňuje výrazný rozdíl proti ochraně,
poskytované v západních kapitalistických
státech jejich státními mechanismy, kde jde
o ochranu zájmů jen vládnoucích tříd
kde samy právní řády celým
systémem nejrůznějších zábran
prakticky znemožňují určitým
sociálním skupinám obyvatelstva, především
nemajetným vrstvám společnosti, domoci se
v ústavě, jiných předpisech, proklamovaných
práv.
V naší společnosti je naopak podstatou, jádrem
i cíle prosazení práv a oprávněných
zájmů občanů metoda socialistické
zákonnosti.
Mluvíme o těchto otázkách proto, že
nepřátelé socialismu využívají
v současném třídně rozděleném
světě všech triků psychologické
války a spustili politickou kampaň proti socialismu
o porušování tzv. lidských práv
v těchto zemích. Základní prvky této
kampaně jsou však jasné: desinformovat, překrucovat
pravdu a pokoušet se nahradit konstruktivní dialog
negativními závěry vykonstruovanými
předem.
Právní jistoty v občanskoprávní
oblasti u nás, jejichž ochranu zabezpečují
svou činností soudy a prokuratura, opírají
se o rozsáhlý systém konkrétních
záruk. Mají výrazný třídně
politický i sociální obsah. Jedním
z důvodů, proč hovoříme právě
o právních jistotách, je skutečnost,
že stav socialistické zákonnosti bezprostředně
závisí na tom, jakou úctu požívají
občanská práva a jak se respektují.
Při zkoumání této problematiky jsme
se zaměřili nejen na to, jak se dodržují
jednotlivá ustanovení sociálně právního
obsahu například v souvislosti s rozhodováním
o náhradě škody, službách, v bytových
a vlastnických věcech, ale též v souvislosti
s ochranou osobnosti občana, jeho osobním stavem,
a také na to, jak se v praxi uplatňuje řada
dalších záruk, jimiž se zabezpečují
například procesní práva, účast
lidu na soudním projednávání a rozhodování
věcí, anebo postavení prokurátora
jako strážce socialistické zákonnosti.
Těchto poznatků bylo také využito při
zpracování námětů na další
zdokonalení našich právních předpisů,
které jsou obsahem vládního návrhu
novelizace stěžejních občanskoprávních
předpisů. Na rozdíl od západních
kapitalistických zemí, kde normotvorba v oblasti
občanských práv prakticky stagnuje, je u
nás tato problematika nerozlučně spojena
s konkrétní péčí o úroveň
kvality právního řádu, jeho neustálého
přizpůsobování životním
potřebám lidí i zájmům společnosti.
Soudy a další státní orgány,
jimž v dělbě práce připadá
péče o výkon spravedlnosti a tím o
dodržování socialistické zákonnosti
v životě společnosti, se ve své práci
zejména setkávají s těmi případy,
kde občanskoprávní vztahy byly ohroženy
nebo porušeny. Jejich poznatky ukazují, že značný
počet sporů a porušování socialistické
zákonnosti pramení z občanské nekázně,
nerespektování práv druhých občanů,
nedodržování hospodářské
a státní disciplíny a často i z neznalostí
právních předpisů.
Přitom právní politika komunistické
strany cílevědomě směřuje k
tomu, aby se ve vědomí lidí posílila
úcta k právům. Proto právě
v občanskoprávních vztazích, jimiž
občané realizují značnou část
svých osobních a rodinných potřeb,
by se uskutečňování tohoto záměru
mělo dostat na přední místo a mělo
by k němu být zaměřeno i působení
společenských a státních orgánů.
Soudy a prokuratura využívají své zákonem
vymezené prostředky k upevňování
právě toho nezbytného zázemí,
které lidé potřebují k realizaci výsledků
své práce, ať už je to v souvislosti s
uspokojováním potřeb bydlení, odpočinku
po práci, zájmové činnosti, nebo v
souvislosti s poskytováním služeb socialistickými
organizacemi občanům a v neposlední řadě
i v rodinných vztazích, například
ve vztahu mezi manželi, rodiči a dětmi a podobně.
Toto úsilí soudů a prokuratury by však
nemohlo být plně účinné, kdyby
se neopíralo o širokou součinnost s ostatními
státními a společenskými orgány
a organizacemi. Zkušenosti opět potvrzují,
že zejména zde je ještě řada možností,
jejichž využití by mohlo mít příznivý
vliv na úroveň účinnosti společenského
i státního působení. Plně rozvinout
všechny formy a metody, jimiž lze předcházet
poruchovým jevům v právních a zejména
občanskoprávních vztazích, to je sice
nemalý úkol, ale vyplatí se společnosti
určitě lépe, než pouhé odstraňování
následků těchto jevů, které
nepostihuje jejich příčiny.
Mezi politickoprávně významnou problematiku,
kterou se zabývají soudy na občanskoprávním
úseku, patří kromě jiného rozhodování
o náhradě škody, o neoprávněném
majetkovém prospěchu, o službách poskytovaných
občanům a také o právech k nemovitostem.
Zásada přísné návratnosti prostředků
do socialistického společenského vlastnictví,
které byly protiprávně odňaty svému
účelu, měla by se v praxi společenského
a zejména hospodářského života
projevovat důsledným využíváním
všech prostředků právního řádu.
Vznikne-li tedy například trestným činem
nebo jiným protiprávním skutkem občana
škoda na majetku v socialistickém vlastnictví,
bylo by přirozené, kdyby organizace, která
tento majetek má spravovat s péčí
řádného hospodáře, nepřesouvala
odpovědnost za vymožení včasné
náhrady vzniklé škody na orgány, před
nimiž se vede řízení proti škůdci,
ale aby též sama iniciativně přispěla
k odstranění vzniklé újmy. K tomu
by mělo dojít nejen účinnější
součinností se státními orgány,
ale především vlastním, zcela konkrétním
a povaze věci přiměřeným přístupem,
například též využitím široké
škály prostředků, které poskytuje
občanské a pracovní právo. Skutečnost
je však taková, že v mnohých případech
se z pohodlnosti vyřešení občanskoprávních
nároků přesouvá na soud, ačkoliv
nic nebránilo rychlému mimosoudnímu vyřízení.
Také problematika odpovědnosti za neoprávněný
majetkový prospěch, zejména pokud tento prospěch
pocházel z nepoctivých zdrojů, je neustále
živá a je předmětem častých
úvah a dotazů občanů. Je v zájmu
společnosti státu vypořádat se s takovými
jevy, jako jsou nepoctivost, obohacování na úkor
společnosti, příživnictví, spekulace
a korupce, jak zdůraznil na 18. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa soudruh Gustáv Husák.
Proto je třeba ze všech hledisek zvažovat opatření,
která by účinněji než dosud umožňovala
prostředky právního řádu tyto
protispolečenské jevy přímo v podmínkách
pro jejich výskyt omezovat, zatlačovat a nakonec
jako společenskou problematiku likvidovat.
Ať už budou přijata jakákoliv opatření,
je však třeba si znovu uvědomit, že boj
proti těmto protispolečenským jevům,
které vyvolávají i těžko napravitelné
morální škody, bude jen tehdy úspěšný,
jestliže se stane věcí nás všech,
věcí naší politické odpovědnosti,
věcí našeho pevného přesvědčení,
že naše socialistická společnost nejen
chce i tento problém zvládnout, ale má i
kromě právních i jiné účinné
prostředky, aby tento problém zvládla. Proto
je třeba promýšlet závěry 15.
a 18. zasedání ÚV KSČ, poučit
se z nich a hlavně uvádět je do života
v politické práci, na všech úsecích,
ať už jde o národní hospodářství
nebo státní aparát. Pronikne-li do právního
vědomí občanů přesvědčení,
že jen poctivá práce je strůjcem trvalých
hodnot a že od společnosti nelze jen brát,
ale že je třeba jí i dávat a často
též i něco navíc, než co je naší
samozřejmou povinností, potom také všechny
právní prostředky, které již
právní řád má, anebo o které
bude případně rozšířen,
bude moci společnost plně rozvinout a v praxi lépe
využívat.
Pokud jde o poskytování služeb a jejich úroveň,
byly vždy předmětem pozornosti stranických
a státních orgánů. Jak zdůraznily
výsledky 18. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
přetrvává ve službách ještě
řada nedostatků a nepořádků.
Přitom i z poznatků soudů a prokuratury je
zřejmé, že tento stav převážně
nepřivodily objektivní příčiny,
ale nekvalitní práce, lhostejnost a nedostatek odpovědnosti.
Není třeba zvlášť na tomto místě
rozvádět, že řádně pracující
služby jsou důležitým předpokladem
spokojenosti občanů s úrovní, jakou
socialistická společnost zabezpečuje jejich
potřeby. Často se přesvědčujeme
o tom, že úroveň poskytování
služeb se přímo odráží i
na pracovní aktivitě občanů a jejich
postojích k plnění povinností. Chceme-li
podpořit občanskou a pracovní iniciativu
občanů, musíme vzniklé problémy
ve službách ještě důsledněji
řešit. Ne vše lze ovšem přitom vyřešit
prostředky, které mají soudy nebo prokuratura.
Těmito prostředky lze sice v jednotlivých
případech příčiny nedostatků
zjistit, lze z nich vyvodit důsledky vůči
těm, kteří se na chybách podíleli,
lze z nich i zobecnit poznatky pro potřebu preventivně
výchovné činnosti a pro potřeby zákonodárství,
avšak konkrétní péče o bezporuchovost
těchto vztahů musí spočívat
v každodenním odpovědné, plnění
všech povinností přímo na pracovištích,
v každodenním účinném vlivu na
postoje lidí ke společenské práci,
k důvěře k lidem, ale i v důsledné
kontrole jejich činnosti, kterou by se měly zabývat
v hospodářských organizacích vybudované
kontrolní orgány. Zpráva ukazuje na nejčastější
příčiny sporů ze služeb i z druhé
stránky tohoto problému, totiž z hlediska vztahu
občanů, kterým byly služby socialistickými
organizacemi poskytnuty k plnění smluvně
převzatých povinností a závazků.