Úterý 10. června 1980

Aj napriek tomu avšak bol pohyb pracovníkov v okrese dosť veľký. A vo všetkých prípadoch istotne nešlo o ekonomicky žiadúci pohyb. V sledovaných organizáciách odišlo rôznymi formami za lanský rok 4896 pracovníkov a do organizácií nastúpilo 5165 pracovníkov.

Zaujímal som sa o to, ako okresný národný výbor, v kompetencii ktorého je starať sa o správne rozmiestňovanie pracovných síl formou uplatňovania jednotného systému regulácie zamestnanosti a rozmiestňovania pracovných síl, túto svoju úlohu plní.

Počas minulého roku bolo vykonaných 20 previerok a kontrol, ktoré boli zamerané na dodržiavanie limitu pracovníkov, hospodárenie a pohyb pracovných síl, ako aj na sociálne podmienky, ktoré ovplyvňujú stabilizáciu pracovníkov. Výsledky previerok a kontrol ukazujú, že je veľmi potrebné venovať týmto otázkam zvýšenú pozornosť. V našom okrese sa podarilo v rámci racionalizácie práce a iných úsporných opatrení preradiť do výroby 144 pracovníkov. Nie je to veľa, ale nechápeme úlohu - správne hospodáriť s pracovnou silou - ako jednorázovú záležitosť, ale ako trvalý systém práce. Je to tak aj v Závodoch valivých ložísk v Dolnom Kubíne, kde pracujem. Vykonali sme prehodnotenie štruktúry technicko-hospodárskych pracovníkov. Na základe rozboru štruktúry bola vykonaná racionalizácia niektorých činností s cieľom dosiahnuť zníženie technicko-hospodárskych pracovníkov.

Oproti roku 1979 došlo k zníženiu technicko-hospodárskych pracovníkov o 29, z toho 6 pracovníkov je z riadiaceho a správneho aparátu. K tomu zníženiu treba poznamenať, že celkové zníženie predstavuje odbúranie niektorých funkcií, ktoré sa vytvorili v minulosti nad plánovaný stav a nad povolený limit THP.

Úspora pracovníkov sa neriešila v útvaroch, ktoré zabezpečujú predvýrobný a výrobný proces. Nedotkla sa ani útvarov výskumno-vývojovej základne. Tak, ako sa dobre vyrovnal podnik Závody valivých ložísk s úlohou znížiť administratívny aparát, počínalo si viac závodov. O tom sme sa napríklad presvedčili pri prieskume v n. p. Chirane Modřany, kde znížili aparát o 40 pracovníkov a tak tomu bolo aj v ďalších závodoch.

Znepokojujúce je však to, že závody síce týchto pracovníkov uvoľňujú, ale nie vždy ich uvoľnenie znamená posilu výrobných odvetví.

Vo výboroch pre sociálnu politiku sme už veľa ráz upozorňovali na to, že nám celkove neúmerne narastá správny aparát, a že tento rast nie je vôbec úmerný skvalitňovaniu riadenia, či už ide o riadenie podnikových, alebo i centrálnych orgánov. Privítali sme preto rozhodnutie o znižovaní správneho a riadiaceho aparátu ako rozhodnutie správne a nanajvýš potrebné.

Ale existuje reálne nebezpečenstvo, že o týchto pracovníkov nebude posilnená výroba, že sa nám zase niekde stratia, ak nebude všade vykonávaná dôsledná kontrola. Ak chceme naozaj do všetkých dôsledkov byť dobrými hospodármi, dôsledne dbať o dosiahnutie čo najpriaznivejších hospodárskych výsledkov, podopretých správnou finančnou politikou štátu, musíme rázne, ale aj dôsledne uplatňovať úspornosť všetkých neproduktívnych prác, teda aj prác administratívnych. Nepomôže nám však len uvoľňovať z týchto činností pracovné sily, ak súčasne nezlikvidujeme zbytočné papierovanie a nezavedieme do tejto činnosti racionálny prístup, tak ako nás k tomu zaväzujú závery 14. zasadnutia Ústredného výboru Komunistickej strany Československa - pracovať na všetkých úsekoch efektívne, produktívne a kvalitne.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Palugovi, slovo má poslanec Koza, pripraví sa poslanec Kubinský.

Poslanec SL J. Koza: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci. Ve svém vystoupení vás chci seznámit s některými poznatky hospodářské arbitráže - o stavu a úrovni dodavatelsko-odběratelských vztahů - získanými při rozhodování hospodářských sporů a s opatřeními, která Státní arbitráž v mezích své zákonné působnosti v zájmu dalšího zlepšení situace v těchto vztazích podnikla a praktikuje.

Dodavatelsko-odběratelské vztahy: to je problematika velmi závažná a citlivá. Věnují jim závažnou pozornost naše nejvyšší státní orgány, kriticky je hodnotí, poukazují na jejich nedostatky, slabá místa a rezervy. Na dodavatelsko-odběratelské vztahy je pamatováno i v Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého řízení hospodářství po roce 1980, kde se ukládá vydat nový předpis o bilancování a projednávání těchto vztahů v plánovacím procesu, jenž by nahradil dosavadní vyhlášku č. 33/1975 Sb.

S potěšením konstatuji, že nová vyhláška o hmotném bilancování a projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím procesu byla vydána a platí od 1. května letošního roku. Pochopitelně nelze dosud pro krátkost její životnosti hodnotit vliv vyhlášky na tvorbu dodavatelsko-odběratelských vztahů. Proto uvedu alespoň její charakteristické znaky.

Nová vyhláška zachovává a prohlubuje pozitivní prvky a osvědčené postupy předešlé úpravy. Reaguje na zásadní změny v materiálně technickém zásobování. Upevňuje rozhodující úlohu plánu a odpovědnost v řízení ekonomiky, stanoví bilanční a dovozní gesce, prohlubuje vazby mezi plánem a formováním hospodářských závazkových vztahů a stanoví specifické postupy na hlavních úsecích dodavatelsko-odběratelských vztahů. My, poslanci, se zajímáme o dodavatelsko-odběratelské vztahy a vůbec o hospodářské vztahy především ve svých volebních obvodech. Získali jsme poznatky z provedených osobních průzkumů. Pokusím se dotvořit tento obraz všeobecnými poznatky orgánů hospodářské arbitráže, získanými při projednávání hospodářských sporů z některých národohospodářských oblastí.

Nemůžeme si zakrývat, že situace na úseku tvorby dodavatelsko-odběratelských vztahů často neodpovídá současným potřebám. Nedostatky, které se na tomto úseku objevují, jsou zpravidla výsledkem nedostatků v řídící hospodářské činnosti, které zůstávají po delší dobu skryty a objeví se v plné šíři až při tvorbě a realizaci hospodářsko-smluvních vztahů.

Je třeba též odmítnout názory, že příčinou poruch v dodavatelsko-odběratelských vztazích jsou právní předpisy. Právní předpisy normativně upravují tyto vztahy, avšak sebelepší právní norma sama o sobě ještě nezabezpečí a nezaručí dobré hospodářské vztahy mezi dodavateli a odběrateli. Vždy bude záležet na vědomí morální a politické odpovědnosti těch pracovníků, kteří konkrétní dodavatelsko-odběratelské vztahy formují. Jestliže dochází k poruchám v dodavatelsko-odběratelských vztazích, pak příčinou toho není neúplnost právní normy, ale nerespektování zásad vyjádřených v právní normě, a tudíž zlehčování socialistické zákonnosti, praktikování přežitých metod a forem práce založených na šabloně a rutině. Za této situace pak není divu, že vypadnutím jednoho článku z dodavatelsko-odběratelských vztahů dochází k řetězové reakci, která může ochromit rytmus výrobního procesu.

Podle zkušeností a poznatků hospodářské arbitráže lze příčiny vážných narušení dodavatelsko-odběratelských vztahů shrnout a utřídit do dvou skupin.

Do první a nejpočetnější skupiny lze řadit případy, kdy dodavatelé počítají s tím, že potřeby odběratelů uspokojí nebo že odběratelé každopádně přijmou dodávku zejména úzkoprofilových výrobků, avšak odmítají uzavřít hospodářskou smlouvu z obavy před sankčními důsledky, spojenými s nevčasným a nekvalitním plněním smluvního závazku.

Již listopadové plénum ÚV KSČ v roce 1974 označilo dodávky uskutečněné bez hospodářské smlouvy, tedy tzv. bezesmluvní dodávky, za národohospodářsky škodlivé a vyhlásilo boj proti nim. Hospodářská arbitráž staví hráz proti bezesmluvním dodávkám tím, že vyžadujíc svých zákonných kompetencí, sama zakládá příslušný hospodářsko-smluvní vztah.

Do další skupiny příčin narušení dodavatelsko-odběratelských vztahů patří případy nesprávného postupu organizací a jejich nadřízených orgánů při změně výrobního programu.

Jde o případy, kdy výrobní organizace v rámci "vyčišťování" výrobních programů přestanou vyrábět určité výrobky bez náležitého zabezpečení oprávněných potřeb organizací.

Hospodářská arbitráž postupuje v těchto případech právem nekompromisně a trvá na důsledném naplnění právní normy. Nepřihlíží k námitce dodavatele, že zastavil výrobu, jestliže jde o zastavení výroby výrobků požadovaných odběrateli a jestliže dodavatel nepředložil doklad o souhlasu svého nadřízeného orgánu k zastavení výroby.

Soudružky a soudruzi poslanci, naše občany zajímají zejména dodavatelsko-odběratelské vztahy na úseku vnitřního obchodu, které jsou citlivým barometrem pro tuto oblast života společnosti. Lze zjednodušeně říci, že podle stavu zásobování vnitřního trhu, podle toho, zda jsou k dostání požadované kvalitní výrobky, posuzují občané úspěchy hospodářské politiky. Této oblasti je proto třeba věnovat zvýšenou pozornost. Je nutné co nejlépe skloubit výrobu a obchod a operativně přizpůsobovat vnitřní trh poptávce, zvyšovat politickou a odbornou úroveň pracovníků obchodu a zejména prosadit všechna systémová opatření, která mají odstranit slabá místa a vzpružit činnost vnitřního obchodu.

Ke zlepšení dodavatelsko-odběratelských vztahů přispívají arbitrážní orgány svou pomocí socialistickým organizacím. Ze svého volebního obvodu, kterým je okres Plzeň - sever uvedu několik příkladů. V preventivní činnosti provedli pracovníci Krajské státní arbitráže Plzeň seriál přednášek pro vedoucí pracovníky některých průmyslových i zemědělských podniků k problematice uzavírání hospodářských smluv, reklamačnímu řízení, kvalitě výrobků a otázkám dopravy.

Velmi dobře se osvědčila jednání ve sporech přímo na podniku při současném řešení problematiky jak právní, tak věcné. Tak v závodě Západočeských keramických závodů v Třemošné bylo provedeno jednání k problémům poškozování kameninových trubek při dopravě a manipulaci. Bylo jednáno přímo s expediční celou a na místě ověřena problematika nakládky a balení. Podobně i v Horní Bříze byla na podkladě arbitrážního jednání v podniku učiněna další účinná opatření na zajištění celistvosti zásilek obkladaček při expedici ve vagónech.

V rozhodující činnosti v předsmluvních sporech pomohla KSA Plzeň dořešit problémy expedice uhlí ze závodu Západočeské uhelné doly Zbůch do vagónů v nakládajícím uzlu v Radnicích tak, že to znamenalo pro naše národní hospodářství značný ekonomický přínos, neboť skloubením právních institutů se podařilo docílit toho, že pracovníci ČSAD provádějí za doly vedle přepravní činnosti i další činnost, která ušetří pracovní síly dolů, zejména ve vztahu přepravce k železnici. Současně se urychluje nakládka a oběh vagónů.

Pomoc Státní arbitráže je třeba pozitivně hodnotit, avšak jsem přesvědčen, vážené soudružky a soudruzi poslanci, že by měli být vedoucí hospodářští pracovníci více zainteresováni na každém jednotlivém případě sporu, že by měli vždy pečlivě zvážit, zda je nutno věc řešit pomocí arbitráže. Praxe u některých podniků dokazuje, že přímou účastí vedoucích hospodářských pracovníků na řešení důležitých sporů s dodavatelským nebo odběratelským partnerem pomůže věc operativně a se všemi pozitivními důsledky vyřešit. Myslím, že toto bývá podceněno a že je to také hlavní příčinou velkého množství arbitrážních sporů. Myslím také, že by se touto formou snížil počet i těch případů, kdy hospodářská organizace zaplatí často raději i vysoké penále pro nesplnění závazku, je-li pro ni plnění jiného úkolu ekonomicky výhodnější.

Soudružky a soudruzi, z toho, co jsem uvedl, tedy vyplývá, že právní úprava dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím procesu je účelná a v uplynulém období se stala neoddělitelnou součástí systému plánovitého řízení hmotných vztahů. I nadále je proto třeba ji uplatňovat, vyvíjet, soustavně zdokonalovat a prohlubovat v souladu s novými potřebami a podmínkami rozvoje národního hospodářství. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Kozovi. Udeľujem slovo poslancovi F. Kubinskému.

Poslanec SL F. Kubinský: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, z predneseného výkladu s. ministra Léra i z predložených písomných materiálov vidíme, aké vysoké finančné sumy zo štátneho rozpočtu boli v uplynulom roku vynaložené na výdavky, ktoré zabezpečujú pre našich občanov sociálnu a zdravotnícku starostlivosť. Prepočtom týchto výdavkov na jedného obyvateľa to prakticky znamená, že každý náš občan z celospoločenských fondov získal viac než 8400 Kčs. Celkové výdavky vyjadrené v oblasti celospoločenskej spotreby predstavujú sumu 117,69 mld Kčs, čo znamená oproti minulému roku zvýšenie o viac než 5,5 mld Kčs.

Keď tieto sumy premietneme na môj volebný obvod, tak v okrese Trnava bolo len na sociálnu starostlivosť vyplatené v roku 1979 591 245 mil. Kčs, čo je oproti roku 1978 viac o 129 389 mil. Kčs.

Keďže nám ÚV KSČ ukladá pracovať efektívne a hospodárne, hľadáme preto nové dokonalejšie cesty k tomu, aby sme lepšie, s vyšším efektom riadili naše národné hospodárstvo, aby sme produktívnejšie hospodárili so spoločenskými hodnotami, vytvorenými našimi pracujúcimi, musí sa táto snaha, tieto zámery dotýkať aj oblasti spoločenskej spotreby.

Nemám však v nijakom prípade na mysli, aby sme povoľovali z požiadaviek vysokej kvality, ktorú na túto oblasť máme i pri hospodárnom vynakladaní tak finančných prostriedkov, ako aj optimálneho počtu pracovných síl, ktoré sú v tejto oblasti potrebné. Som si vedomý toho, že v našej ekonomickej propagande tieto otázky veľakrát našim občanom ani správne nevysvetľujeme. Neukážeme im na konkrétnych prípadoch, aké rozsiahle prostriedky naša socialistická spoločnosť na oblasť spoločenskej spotreby vynakladá.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP