Aj napriek tomu avšak bol pohyb pracovníkov v okrese
dosť veľký. A vo všetkých prípadoch
istotne nešlo o ekonomicky žiadúci pohyb. V sledovaných
organizáciách odišlo rôznymi formami
za lanský rok 4896 pracovníkov a do organizácií
nastúpilo 5165 pracovníkov.
Zaujímal som sa o to, ako okresný národný
výbor, v kompetencii ktorého je starať sa o
správne rozmiestňovanie pracovných síl
formou uplatňovania jednotného systému regulácie
zamestnanosti a rozmiestňovania pracovných síl,
túto svoju úlohu plní.
Počas minulého roku bolo vykonaných 20 previerok
a kontrol, ktoré boli zamerané na dodržiavanie
limitu pracovníkov, hospodárenie a pohyb pracovných
síl, ako aj na sociálne podmienky, ktoré
ovplyvňujú stabilizáciu pracovníkov.
Výsledky previerok a kontrol ukazujú, že je
veľmi potrebné venovať týmto otázkam
zvýšenú pozornosť. V našom okrese
sa podarilo v rámci racionalizácie práce
a iných úsporných opatrení preradiť
do výroby 144 pracovníkov. Nie je to veľa,
ale nechápeme úlohu - správne hospodáriť
s pracovnou silou - ako jednorázovú záležitosť,
ale ako trvalý systém práce. Je to tak aj
v Závodoch valivých ložísk v Dolnom
Kubíne, kde pracujem. Vykonali sme prehodnotenie štruktúry
technicko-hospodárskych pracovníkov. Na základe
rozboru štruktúry bola vykonaná racionalizácia
niektorých činností s cieľom dosiahnuť
zníženie technicko-hospodárskych pracovníkov.
Oproti roku 1979 došlo k zníženiu technicko-hospodárskych
pracovníkov o 29, z toho 6 pracovníkov je z riadiaceho
a správneho aparátu. K tomu zníženiu
treba poznamenať, že celkové zníženie
predstavuje odbúranie niektorých funkcií,
ktoré sa vytvorili v minulosti nad plánovaný
stav a nad povolený limit THP.
Úspora pracovníkov sa neriešila v útvaroch,
ktoré zabezpečujú predvýrobný
a výrobný proces. Nedotkla sa ani útvarov
výskumno-vývojovej základne. Tak, ako sa
dobre vyrovnal podnik Závody valivých ložísk
s úlohou znížiť administratívny
aparát, počínalo si viac závodov.
O tom sme sa napríklad presvedčili pri prieskume
v n. p. Chirane Modřany, kde znížili aparát
o 40 pracovníkov a tak tomu bolo aj v ďalších
závodoch.
Znepokojujúce je však to, že závody síce
týchto pracovníkov uvoľňujú,
ale nie vždy ich uvoľnenie znamená posilu výrobných
odvetví.
Vo výboroch pre sociálnu politiku sme už veľa
ráz upozorňovali na to, že nám celkove
neúmerne narastá správny aparát, a
že tento rast nie je vôbec úmerný skvalitňovaniu
riadenia, či už ide o riadenie podnikových,
alebo i centrálnych orgánov. Privítali sme
preto rozhodnutie o znižovaní správneho a riadiaceho
aparátu ako rozhodnutie správne a nanajvýš
potrebné.
Ale existuje reálne nebezpečenstvo, že o týchto
pracovníkov nebude posilnená výroba, že
sa nám zase niekde stratia, ak nebude všade vykonávaná
dôsledná kontrola. Ak chceme naozaj do všetkých
dôsledkov byť dobrými hospodármi, dôsledne
dbať o dosiahnutie čo najpriaznivejších
hospodárskych výsledkov, podopretých správnou
finančnou politikou štátu, musíme rázne,
ale aj dôsledne uplatňovať úspornosť
všetkých neproduktívnych prác, teda
aj prác administratívnych. Nepomôže nám
však len uvoľňovať z týchto činností
pracovné sily, ak súčasne nezlikvidujeme
zbytočné papierovanie a nezavedieme do tejto činnosti
racionálny prístup, tak ako nás k tomu zaväzujú
závery 14. zasadnutia Ústredného výboru
Komunistickej strany Československa - pracovať na
všetkých úsekoch efektívne, produktívne
a kvalitne.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Palugovi, slovo má poslanec Koza,
pripraví sa poslanec Kubinský.
Poslanec SL J. Koza: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci. Ve svém vystoupení vás chci seznámit
s některými poznatky hospodářské
arbitráže - o stavu a úrovni dodavatelsko-odběratelských
vztahů - získanými při rozhodování
hospodářských sporů a s opatřeními,
která Státní arbitráž v mezích
své zákonné působnosti v zájmu
dalšího zlepšení situace v těchto
vztazích podnikla a praktikuje.
Dodavatelsko-odběratelské vztahy: to je problematika
velmi závažná a citlivá. Věnují
jim závažnou pozornost naše nejvyšší
státní orgány, kriticky je hodnotí,
poukazují na jejich nedostatky, slabá místa
a rezervy. Na dodavatelsko-odběratelské vztahy je
pamatováno i v Souboru opatření ke zdokonalení
plánovitého řízení hospodářství
po roce 1980, kde se ukládá vydat nový předpis
o bilancování a projednávání
těchto vztahů v plánovacím procesu,
jenž by nahradil dosavadní vyhlášku č.
33/1975 Sb.
S potěšením konstatuji, že nová
vyhláška o hmotném bilancování
a projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů v plánovacím procesu byla vydána
a platí od 1. května letošního roku.
Pochopitelně nelze dosud pro krátkost její
životnosti hodnotit vliv vyhlášky na tvorbu dodavatelsko-odběratelských
vztahů. Proto uvedu alespoň její charakteristické
znaky.
Nová vyhláška zachovává a prohlubuje
pozitivní prvky a osvědčené postupy
předešlé úpravy. Reaguje na zásadní
změny v materiálně technickém zásobování.
Upevňuje rozhodující úlohu plánu
a odpovědnost v řízení ekonomiky,
stanoví bilanční a dovozní gesce,
prohlubuje vazby mezi plánem a formováním
hospodářských závazkových vztahů
a stanoví specifické postupy na hlavních
úsecích dodavatelsko-odběratelských
vztahů. My, poslanci, se zajímáme o dodavatelsko-odběratelské
vztahy a vůbec o hospodářské vztahy
především ve svých volebních
obvodech. Získali jsme poznatky z provedených osobních
průzkumů. Pokusím se dotvořit tento
obraz všeobecnými poznatky orgánů hospodářské
arbitráže, získanými při projednávání
hospodářských sporů z některých
národohospodářských oblastí.
Nemůžeme si zakrývat, že situace na úseku
tvorby dodavatelsko-odběratelských vztahů
často neodpovídá současným
potřebám. Nedostatky, které se na tomto úseku
objevují, jsou zpravidla výsledkem nedostatků
v řídící hospodářské
činnosti, které zůstávají po
delší dobu skryty a objeví se v plné
šíři až při tvorbě a realizaci
hospodářsko-smluvních vztahů.
Je třeba též odmítnout názory,
že příčinou poruch v dodavatelsko-odběratelských
vztazích jsou právní předpisy. Právní
předpisy normativně upravují tyto vztahy,
avšak sebelepší právní norma sama
o sobě ještě nezabezpečí a nezaručí
dobré hospodářské vztahy mezi dodavateli
a odběrateli. Vždy bude záležet na vědomí
morální a politické odpovědnosti těch
pracovníků, kteří konkrétní
dodavatelsko-odběratelské vztahy formují.
Jestliže dochází k poruchám v dodavatelsko-odběratelských
vztazích, pak příčinou toho není
neúplnost právní normy, ale nerespektování
zásad vyjádřených v právní
normě, a tudíž zlehčování
socialistické zákonnosti, praktikování
přežitých metod a forem práce založených
na šabloně a rutině. Za této situace
pak není divu, že vypadnutím jednoho článku
z dodavatelsko-odběratelských vztahů dochází
k řetězové reakci, která může
ochromit rytmus výrobního procesu.
Podle zkušeností a poznatků hospodářské
arbitráže lze příčiny vážných
narušení dodavatelsko-odběratelských
vztahů shrnout a utřídit do dvou skupin.
Do první a nejpočetnější skupiny
lze řadit případy, kdy dodavatelé
počítají s tím, že potřeby
odběratelů uspokojí nebo že odběratelé
každopádně přijmou dodávku zejména
úzkoprofilových výrobků, avšak
odmítají uzavřít hospodářskou
smlouvu z obavy před sankčními důsledky,
spojenými s nevčasným a nekvalitním
plněním smluvního závazku.
Již listopadové plénum ÚV KSČ
v roce 1974 označilo dodávky uskutečněné
bez hospodářské smlouvy, tedy tzv. bezesmluvní
dodávky, za národohospodářsky škodlivé
a vyhlásilo boj proti nim. Hospodářská
arbitráž staví hráz proti bezesmluvním
dodávkám tím, že vyžadujíc
svých zákonných kompetencí, sama zakládá
příslušný hospodářsko-smluvní
vztah.
Do další skupiny příčin narušení
dodavatelsko-odběratelských vztahů patří
případy nesprávného postupu organizací
a jejich nadřízených orgánů
při změně výrobního programu.
Jde o případy, kdy výrobní organizace
v rámci "vyčišťování"
výrobních programů přestanou vyrábět
určité výrobky bez náležitého
zabezpečení oprávněných potřeb
organizací.
Hospodářská arbitráž postupuje
v těchto případech právem nekompromisně
a trvá na důsledném naplnění
právní normy. Nepřihlíží
k námitce dodavatele, že zastavil výrobu, jestliže
jde o zastavení výroby výrobků požadovaných
odběrateli a jestliže dodavatel nepředložil
doklad o souhlasu svého nadřízeného
orgánu k zastavení výroby.
Soudružky a soudruzi poslanci, naše občany zajímají
zejména dodavatelsko-odběratelské vztahy
na úseku vnitřního obchodu, které
jsou citlivým barometrem pro tuto oblast života společnosti.
Lze zjednodušeně říci, že podle
stavu zásobování vnitřního
trhu, podle toho, zda jsou k dostání požadované
kvalitní výrobky, posuzují občané
úspěchy hospodářské politiky.
Této oblasti je proto třeba věnovat zvýšenou
pozornost. Je nutné co nejlépe skloubit výrobu
a obchod a operativně přizpůsobovat vnitřní
trh poptávce, zvyšovat politickou a odbornou úroveň
pracovníků obchodu a zejména prosadit všechna
systémová opatření, která mají
odstranit slabá místa a vzpružit činnost
vnitřního obchodu.
Ke zlepšení dodavatelsko-odběratelských
vztahů přispívají arbitrážní
orgány svou pomocí socialistickým organizacím.
Ze svého volebního obvodu, kterým je okres
Plzeň - sever uvedu několik příkladů.
V preventivní činnosti provedli pracovníci
Krajské státní arbitráže Plzeň
seriál přednášek pro vedoucí
pracovníky některých průmyslových
i zemědělských podniků k problematice
uzavírání hospodářských
smluv, reklamačnímu řízení,
kvalitě výrobků a otázkám dopravy.
Velmi dobře se osvědčila jednání
ve sporech přímo na podniku při současném
řešení problematiky jak právní,
tak věcné. Tak v závodě Západočeských
keramických závodů v Třemošné
bylo provedeno jednání k problémům
poškozování kameninových trubek při
dopravě a manipulaci. Bylo jednáno přímo
s expediční celou a na místě ověřena
problematika nakládky a balení. Podobně i
v Horní Bříze byla na podkladě arbitrážního
jednání v podniku učiněna další
účinná opatření na zajištění
celistvosti zásilek obkladaček při expedici
ve vagónech.
V rozhodující činnosti v předsmluvních
sporech pomohla KSA Plzeň dořešit problémy
expedice uhlí ze závodu Západočeské
uhelné doly Zbůch do vagónů v nakládajícím
uzlu v Radnicích tak, že to znamenalo pro naše
národní hospodářství značný
ekonomický přínos, neboť skloubením
právních institutů se podařilo docílit
toho, že pracovníci ČSAD provádějí
za doly vedle přepravní činnosti i další
činnost, která ušetří pracovní
síly dolů, zejména ve vztahu přepravce
k železnici. Současně se urychluje nakládka
a oběh vagónů.
Pomoc Státní arbitráže je třeba
pozitivně hodnotit, avšak jsem přesvědčen,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
že by měli být vedoucí hospodářští
pracovníci více zainteresováni na každém
jednotlivém případě sporu, že
by měli vždy pečlivě zvážit,
zda je nutno věc řešit pomocí arbitráže.
Praxe u některých podniků dokazuje, že
přímou účastí vedoucích
hospodářských pracovníků na
řešení důležitých sporů
s dodavatelským nebo odběratelským partnerem
pomůže věc operativně a se všemi
pozitivními důsledky vyřešit. Myslím,
že toto bývá podceněno a že je
to také hlavní příčinou velkého
množství arbitrážních sporů.
Myslím také, že by se touto formou snížil
počet i těch případů, kdy hospodářská
organizace zaplatí často raději i vysoké
penále pro nesplnění závazku, je-li
pro ni plnění jiného úkolu ekonomicky
výhodnější.
Soudružky a soudruzi, z toho, co jsem uvedl, tedy vyplývá,
že právní úprava dodavatelsko-odběratelských
vztahů v plánovacím procesu je účelná
a v uplynulém období se stala neoddělitelnou
součástí systému plánovitého
řízení hmotných vztahů. I nadále
je proto třeba ji uplatňovat, vyvíjet, soustavně
zdokonalovat a prohlubovat v souladu s novými potřebami
a podmínkami rozvoje národního hospodářství.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Kozovi. Udeľujem slovo poslancovi
F. Kubinskému.
Poslanec SL F. Kubinský: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, z predneseného
výkladu s. ministra Léra i z predložených
písomných materiálov vidíme, aké
vysoké finančné sumy zo štátneho
rozpočtu boli v uplynulom roku vynaložené na
výdavky, ktoré zabezpečujú pre našich
občanov sociálnu a zdravotnícku starostlivosť.
Prepočtom týchto výdavkov na jedného
obyvateľa to prakticky znamená, že každý
náš občan z celospoločenských
fondov získal viac než 8400 Kčs. Celkové
výdavky vyjadrené v oblasti celospoločenskej
spotreby predstavujú sumu 117,69 mld Kčs, čo
znamená oproti minulému roku zvýšenie
o viac než 5,5 mld Kčs.
Keď tieto sumy premietneme na môj volebný obvod,
tak v okrese Trnava bolo len na sociálnu starostlivosť
vyplatené v roku 1979 591 245 mil. Kčs, čo
je oproti roku 1978 viac o 129 389 mil. Kčs.
Keďže nám ÚV KSČ ukladá
pracovať efektívne a hospodárne, hľadáme
preto nové dokonalejšie cesty k tomu, aby sme lepšie,
s vyšším efektom riadili naše národné
hospodárstvo, aby sme produktívnejšie hospodárili
so spoločenskými hodnotami, vytvorenými našimi
pracujúcimi, musí sa táto snaha, tieto zámery
dotýkať aj oblasti spoločenskej spotreby.
Nemám však v nijakom prípade na mysli, aby
sme povoľovali z požiadaviek vysokej kvality, ktorú
na túto oblasť máme i pri hospodárnom
vynakladaní tak finančných prostriedkov,
ako aj optimálneho počtu pracovných síl,
ktoré sú v tejto oblasti potrebné. Som si
vedomý toho, že v našej ekonomickej propagande
tieto otázky veľakrát našim občanom
ani správne nevysvetľujeme. Neukážeme
im na konkrétnych prípadoch, aké rozsiahle
prostriedky naša socialistická spoločnosť
na oblasť spoločenskej spotreby vynakladá.