Vážené súdružky a súdruhovia,
pozitívnu úlohu v oblasti odhaľovania rezerv
zohrávajú rozbory na vlastnom poľnohospodárskom
podniku, ako aj porovnávanie rozborov poľnohospodárskych
podnikov hospodáriacich približne v rovnakých
podmienkach. V našom kraji je to diferenciácia výrobných
a ekonomických výsledkov za 4 roky 6. 5RP, ktorej
základným cieľom je pozdvihnúť
zaostávajúce poľnohospodárske podniky
na úroveň priemerne hospodáriacich, a to
využitím všetkých rezerv. Preto boli prijaté
aj prerokované konkrétne opatrenia na porade vedúcich
zodpovedných pracovníkov Agrokomplexu. Popri inom
sa tu zdôraznilo, že ďalšie zvyšovanie
efektívnosti poľnohospodárskej výroby,
bude ovplyvňovať, okrem intenzifikačných
faktorov, správne smerovaná riadiaca a organizátorská
práca a že odstraňovaním rezerv, ktoré
v jednotlivých poľnohospodárskych podnikoch
okresu máme, môžeme do dôsledku realizovať
závery XV. zjazdu KSČ vytýčené
pre poľnohospodárstvo.
Odporúčam Snemovni ľudu schváliť
štátny záverečný účet
československej federácie za rok 1979. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Huspeninovej. Slovo má poslanec
Protiva, pripraví sa poslanec Paluga.
Poslanec SL F. Protiva: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté! Na výsledky hospodaření každého
podniku, celého národního hospodářství,
má mimořádný vliv jakost, technická
úroveň a kvalita výrobků.
Vláda Československé socialistické
republiky a její orgány již přijaly
řadu usnesení a opatření ke zvýšení
jakosti a spolehlivosti výrobků a kvality práce
vůbec. Vláda uložila, aby počínaje
rokem 1979 se postupně ve sledování a hodnocení
plánu i v hmotné zainteresovanosti výrazně
vyznačovaly a jako sankce v účinné
míře odpočítávaly částky,
které v souhrnu představují ztráty,
způsobené nekvalitní výrobou, tj.
vnější zmetky, zjištěné
u odběratele a od 1. 1. 1980 i vnitřní zmetky,
přesahující stanovený limit. Účelem
nového opatření je doplnit existující
systém stimulování a sankcí na úseku
kvality výroby novým účinným
prvkem, který podstatně zdůrazní postih
podniku za nekvalitní výrobu.
Na základě osobního průzkumu jsem
zjistil, že nemůžeme být s dosavadními
výsledky ve zvyšování kvality spokojeni.
Možno to dokladovat na trhu spotřebního zboží.
Nedávná zpráva vlády ČSSR o
plnění jejího programového prohlášení
se zabývala m. j. také problematikou plynulého
zásobování vnitřního trhu spotřebním
zbožím. Je zřejmé, že spotřební
zboží dlouhodobé spotřeby bude i nadále
tvořit dynamicky se rozvíjející položku
maloobchodního obratu, přičemž bude
stoupat zájem o takové předměty, které
odpovídají náročným požadavkům
současného spotřebitele. A samozřejmě
vedle výrobků módních a luxusních
musí být na trhu i dostatek zboží v
nižších cenových polohách a nemohou
trvale chybět maličkosti, jejichž nedostatek
vyvolává oprávněnou kritiku. I do
budoucna nutno počítat s tím, že poptávka
v tom či onom převýší nabídku.
Omluvitelné je to ovšem jen při skutečně
objektivních důvodech. Jinými slovy řečeno
- jde o to, aby spotřebitel přestal pracně
shánět a mohl nakupovat při dostatečném
výběru. K tomu má naše ekonomika dostatek
sil a možností.
Podniky ministerstev průmyslu, které dodávají
na trh významné položky zboží široké
spotřeby - textil, oděvy, obuv, sklo, keramiku,
nábytek atd. - mají nedostatek pracovních
sil. S tím ovšem zápolí celé
národní hospodářství. Možnosti
nejsou ve volných zdrojích nýbrž v produktivitě
a racionalizaci práce, v mechanizaci a automatizaci, v
účelném a efektivním využívání
základních fondů a lidské práce.
Stejně tak je nutné zlepšit harmonogramy investiční
výstavby ve spotřebním průmyslu, kde
se často zvyšují původně stanovené
finanční náklady a prodlužují
se stanovené termíny uvedení do provozu.
A posléze je zde další nezbytná podmínka:
zvýšení exportních možností,
protože vývoz je jedním z faktorů, zabezpečujících
možnosti uspokojování vnitřního
trhu. Dodávky jak pro zahraniční, tak pro
vnitřní trh musí mít odpovídající
kvalitu. Jestliže ztráty z reklamací, ze slev
jakostních tříd a vůbec z vadných
výrobků představují ve spotřebním
průmyslu kolem 940 mil. Kčs, pak je to jistě
pádný důvod k vyššímu úsilí
o kvalitu výroby a kvalitu veškeré práce,
o čest podnikové značky.
Závažnou oblastí problematiky řízení
a kontroly kvality zboží v obchodě je úsek
zejména odběratelské kontroly zboží
při přejímce z výroby, její
organizace a důslednost včetně ekonomických
postihů.
V rámci svého volebního obvodu Chomutov jsem
provedl průzkum v n. p. PRIOR Chomutov a zjistil jsem,
že podle platného usnesení předsednictva
vlády č. 178 od 1. 1. 1980 je prováděna
důkladná kontrola kvality dodávaného
zboží. Za první čtvrtletí letošního
roku celková hodnota zboží dodaného
do tohoto obchodního domu představovala částku
22 mil. Kčs. Z tohoto zboží bylo zkontrolováno
v PRIORu 31,8 %, tj. asi 7 mil. Kčs, uplatněno reklamací
okamžitých (nedáno do prodeje) celkem u 327
druhů výrobků v hodnotě 183 tis. Kčs
a následně provedené reklamace od spotřebitelů
u 178 druhů výrobků v hodnotě 233
tis. Kčs. Pokud se týká dodavatelů,
je to Velkoobchod Gottwaldov (reklamace obuvi), celkem 153 druhů
výrobků, který odebírá výrobky
od našich hlavních výrobců v ČSSR,
dále jsou to výrobky Tesla Orava, Tesla Bratislava,
Tesla Litovel, Tesla Pardubice, Tatramat Poprad, Calex Zlaté
Moravce a Kovosmalt Fiľakovo.
Jde o dost vážné ztráty nejen finanční,
ale i zbytečně vyplýtvanou energii a materiál.
Je ovšem třeba provádět i kontrolu zboží
dováženého ze zahraničí, neboť
i zde je řada případů vadných
dodávek, čímž vznikají škody
národnímu hospodářství.
Kam je třeba zaměřit celou pozornost?
Provést mobilizaci rezerv, účinná
opatření ke zvýšení technické
úrovně a jakosti čs. vývozních
výrobků. Dále to předpokládá
urychlenou aktivizaci inovačního úsilí
v celém cyklu od výzkumu přes vývoj
a výrobu ke konkurenční schopnosti na zahraničních
trzích. Vyšší jakost, resp. technická
úroveň našich výrobků a intenzívnější
inovační aktivita by umožnila naší
ekonomice dosáhnout ve vnějších vztazích
ze stejného surovinového a energetického
substrátu větších hodnotových
efektů; alternativně by pak takový vývoj
umožnil při stejných hodnotových výsledcích
vystačit s podstatně nižšími surovinami
a energetickými vstupy.
V našem podniku VTŽ Chomutov se také usilovně
potýkáme s kvalitou výroby a snižováním
zmetkovitosti. V minulém roce to představovalo 1,38
% z celkového objemu výroby ať již z vlastní
viny nebo vinou materiálu. Přesto jsou to ztráty,
které ochuzují naši společnost. Pro
náš podnik je to tím závažnější,
že v současné době máme daleko
náročnější úkoly.
Vyrábíme m. j. trubky pro parogenerátory
a jaderné elektrárny, jak pro ČSSR, tak i
pro vývoz do SSSR, kde musíme ovládat zařízení
a technologické postupy, které se nikdy v hutní
výrobě nepoužívaly, pokud se týká
přesnosti a kvality práce, která odpovídá
práci na nejpřesnějších obráběcích
strojích. Např. trubky jaderné elektrárny
musí mít mimořádně vysokou
čistotu, jak vnějšího povrchu, tak i
vnitřního, kterou dosáhneme jen tzv. prostřelováním
speciálními nástroji. Vyrobené trubky
se musí zátkovat, balit do igelitových pouzder
a zacházet s nimi jako s křehkými skleněnými
výrobky. Z tohoto důvodu je u nás otázka
kvality a přesnosti práce existenční
záležitostí, jestliže chceme tyto výrobky
vůbec pro potřeby národního hospodářství
i pro vývoz zajistit.
Kdybychom měli i nadále některé strojírenské
výrobky dodávat na vývoz v horší
kvalitě a tyto byly neprodejné, znamenalo by to
např. že v čs. vývozu více než
dosud bychom bylí nuceni vyvážet výrobky
hutnictví železa a výpadek každého
kilogramu strojírenského vývozu do kapitalistických
států by bylo nutné nahradit 8-9 kg vývozu
hutního materiálu. Takovýto luxus si nemůžeme
dovolit, poněvadž propočty ukazují na
materiálovou a investiční bariéru
takové strategie a současně ukazují
na jediné alternativní perspektivní řešení:
zvýšit podstatně inovační aktivitu
a materiální zájem na inovacích v
čs. strojírenské výrobě, a
to nejen značnými vklady materiálu a investic,
ale především vysoce kvalifikovanou a pro jakost
angažovanou prací může být zabezpečen
další růst československé ekonomiky.
O tom, že v oblasti kvality a technické úrovně
vyvážených výrobků existuje stále
řada nedostatků, svědčí i to,
že v roce 1978 technická kontrola zahraničního
obchodu pozastavila či vyřadila z vývozu
zboží v hodnotě téměř
jedné miliardy Kčs. Zvažme, kolik zboží
by bylo možno dovézt za tento výpadek. Přitom
rozhodující část těchto závad
bylo možno odstranit přísným dodržováním
technologické kázně, zvýšenou
náročností vstupních, mezioperačních
a výstupních kvalitativnějších
kontrol na závodech. Je zřejmé, že výrobci,
kteří takové výrobky dodali, nepochopili
usnesení ústředního výboru
KSČ o zvyšování kvality a technické
úrovně výrobků.
V minulém roce předsednictvo ústředního
výboru KSČ a vláda ČSSR posoudily
a schválily tzv. mikroekonomickou úvahu o dalším
rozvoji naší ekonomiky a sociální oblasti
po roce 1980. Současně stanovily konkrétní
úkoly a časový postup k rozpracování
hlavních záměrů rozvoje. Vláda
ČSSR současně schválila i výběr
a hlavní směry státních cílových
programů na 7. pětiletý plán a určila
závazný postup jejich dalšího rozpracování.
Z toho vyplývá, že tempa růstu národního
hospodářství budou v daleko větší
míře než dosud ovlivněna zdroji paliv,
energie, surovin a materiálů, které budou
k dispozici. Znamená to tedy, aby m. j. systém komplexního
řízení jakostí se plně uplatnil
v souladu s usnesením předsednictva vlády
č. 178 a projevil se vysokou kvalitou výrobků
jak pro vnitřní, tak zahraniční trh.
Od počátku příštího roku
vstoupí v platnost Soubor opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství. Jejích
důsledné uplatňování - a na
to je třeba položit důraz, protože nové
zásady mohou mít úspěch jen při
opravdu důsledném uplatnění a odpovědném
přístupu především u výrobců
- může přinést i v této oblasti
mnoho pozitivního již proto, že vedle ekonomických
stimulů začnou výrazně působit
i stimuly morální. Avšak ještě
ve zbývajícím čase 6. pětiletky
je dost možností k tomu, aby každý odběratel,
ať jíž na vnitřním nebo zahraničním
trhu, odcházel spokojen s dodávanými výrobky.
Pokud se týká závěrečného
účtu za rok 1979, se zprávou soudruha ministra
Léra souhlasím a doporučuji, aby závěrečný
účet byl schválen. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Protivovi. Slovo má poslanec Milan
Paluga. Pripraví sa poslanec J. Koza.
Poslanec SN M. Paluga: Vážený súdruh
predseda, súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci,
pri hodnotení výsledkov finančného
hospodárenia v uplynulom roku je správne tiež
posúdiť, ako vieme hospodáriť s ľudskou
prácou. Ináč povedané, či sa
nám darí, aby ľudia pracovali práve
tam, kde ich naše národné hospodárstvo
skutočne potrebuje a aby sme ich využívali
na spoločensky prospešnú, efektívnu
prácu. Keby sme vzali za základ iba plnenie plánovanej
úrovne zamestnanosti, teda skutočnosť, že
celkový vývoj zamestnanosti bol v uplynulom roku
v podstate v súlade so zámermi štátneho
plánu, mohli by sme byť spokojní. Ale z praxe
vieme, že ide o oveľa zložitejšie problémy,
ktoré spočívajú v potrebe rozdeľovať
pracovné sily diferencovane, so zreteľom na nevyhnutné
štrukturálne premeny našej ekonomiky. Zamestnanosť
práceschopného obyvateľstva ČSSR je
na vysokej úrovni, rezervy ďalších pracovníkov
sú naozaj minimálne. Ide len o populačné
prírastky, o ženy z domácnosti a pracovníkov
po dosiahnutí nároku na dôchodok.
Z tejto skutočnosti je zrejmé, že účelné
hospodárenie s pracovnými silami by malo začať
už pri rozmiestňovaní mládeže.
Veľmi veľa záleží na tom, aby sme
správnou, diferencovanou prípravou mládeže
na budúce povolanie založili účelnú
a potrebnú premenu štruktúry zamestnanosti.
V praxi sme však svedkami toho, že zatiaľ sa nedarí
skĺbiť plán prípravy kvalifikácie
a rozmiestnenia mládeže s reálnou reprodukčnou
potrebou pracovných síl.
Pri poslaneckých prieskumoch zisťujeme, že sa
nám vždy nedarí získať mladých
ľudí do tých odborov, ktoré sú
pre naše národné hospodárstvo potrebné,
ako je sústružník, frézar, brusič
kovov, alebo nám mladí ľudia po vyučení
z týchto odborov odchádzajú a pracujú
v iných profesiách než boli vyučení.
Je to národohospodárska škoda, ktorej by sme
mali predchádzať účelným plánom
rozmiestňovania dorastu a absolventov škôl.
Veď poskytnúť napr. kvalifikáciu v rade
strojárskych profesií, pri dnešnom stupni rozvoja
vedy a techniky, nie je pre spoločnosť lacná
záležitosť, nech už ide o formu vyučenia
alebo odbornú školu.
Nemenej závažnou otázkou je aj fluktuácia
pracovníkov. V priemysle robila za minulý rok 9
%, v stavebníctve 14 %. Celoštátne čísla
za minulý rok ukazujú, že by sme aj tomuto
problému mali venovať väčšinu pozornosť,
poznať príčiny, zlepšiť politickovýchovnú
prácu majstrov, vedúcich pracovníkov i spoločenských
organizácií na závodoch, najmä v tých
prípadoch, keď fluktuáciu pracovníkov
musíme nahradzovať náborom nových pracovníkov.
A ten je v mnohých prípadoch spojený buď
s náborovým príplatkom, alebo s nutnosťou
poskytovať takto získaným pracovníkom
rôzne ďalšie výhody, ktoré zďaleka
nemôžeme poskytnúť v plnom rozsahu niektorým
kádrovým robotníkom, ktorí nefluktuujú
a sú verní svojmu podniku a svojej profesii.
Nazdávam sa, že je načase dôkladne premyslieť
a vytvoriť účelne skĺbený systém
zahrňujúci stanovené priority pracovných
síl. Tieto pracovné sily by sa potom mali získavať
na základe jednoduchej a lepšie kontrolovateľnej
preferencie, ktorá by zamedzila špekuláciám
a nepodporovala by vo svojich dôsledkoch žiadúcu
fluktuáciu, ako sa to dnes veľa ráz stáva.
Súčasne by potom nemohlo dochádzať k
tomu, že takto fluktuujíci pracovníci sú
zvýhodňovaní proti kádrovým
pracovníkom, ktorí sú verní svojim
závodom a profesiám.
V závodoch, kde nejde o takzvané útlmové
programy, môžu účelnej stabilizácii
pracovných síl veľa pomôcť protifluktuačné
komisie. V našom okrese Dolný Kubín, ktorý
je mojim volebným obvodom, sa prácou týchto
komisií podarilo stabilizovať 1/5 pracovníkov
z tých, ktorí žiadali o uvoľnenie zo zamestnania.