Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Peterkové,
slovo má poslanec Paruza.
Poslanec SL M. Paruza: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci! Ze zpráv, které nám byly
k projednání státního závěrečného
účtu podány, vyplývá, že
kromě kontrolních zásahů Státní
banky a s nimi spojených opatření, byla na
základě finanční kontroly a finančních
revizí, uskutečněných během
minulého roku v hospodářských a jiných
organizacích, orgány finanční správy
opět uložena řada dodatečných
odvodů finančních prostředků
do státního rozpočtu. Celkově jejich
částka dosáhla 690,5 mil. Kčs a z
ní připadlo na doměrky různých
druhů odvodů 570 mil. Kčs a na uložené
penále 121 mil. Kčs, resp. na oblast ČSR
488 mil. Kčs a na SSR 203 mil. Kčs.
Tato strohá čísla svědčí
především o tom, že v obou uvedených
položkách, tj. v dodatečně vyměřených
odvodech a penále se oproti roku 1978 situace v nemalém
rozsahu zlepšila. Provedené kontroly a revize však
ukázaly ještě dost případů,
v nichž dříve již zajišťované
nedostatky se ve své podstatě a formě proti
minulosti o mnoho nezměnily.
Formy této dohlédací činnosti v oblasti
financí jsou - jak známo - zaměřovány
hlavně k tomu cíli, aby posílily upevňování
finanční kázně, spolupůsobily
na prohlubování hospodárnosti a na zvyšování
efektivnosti hospodářské činnosti
a aby vedly k vykazování spolehlivých údajů
ve finančním výkaznictví. Potřeba
zvládnutí soudobých složitých
a náročných úkolů si vyžaduje
i v této oblasti výrazně posilovat celý
kontrolní systém a soustřeďovat jeho
pozornost na základní požadavky hospodářského
plánu a na správné uplatňování
ekonomických nástrojů řízení.
V mém volebním obvodu v Severomoravském kraji
prozkoumaly v minulém roce jak orgány Státní
banky, tak finančních správ v rámci
ekonomické kontroly řadu důležitých
úseků hospodářské činnosti
státních a družstevních organizací
a na tomto základě uplatnili své poznatky
jak v rámci podnětů ku zpřesňování
plánovací a finanční metodiky, tak
při projednávání rozborů hospodářské
činnosti těchto organizací a uzavírání
jejich výsledků. Dovolte mně, abych na některé
z těchto poznatků poukázal.
Tak např. v oblasti základních prostředků
upozornily na výrazný pokles účinnosti
základních fondů n. p. Tatra Kopřivnice,
související se zhoršením směnnosti.
Upozornily na ztráty vznikající např.
prodlužováním výstavby nového
polygrafického závodu v Ostravě, stavěného
tamními Pozemními stavbami již 3 roky. Podaly
řadu připomínek k některým
dodavatelskoodběratelským vztahům a provedeným
dovozům, jako např. neefektivním dodávkám
hrotových soustruhů a vyvrtávaček
pro podnik Papcel v Litovli, či armatur pro Sigmu, a to
za ceny podstatně vyšší než docílitelné
u tuzemské produkce. Zjistily rovněž určité
nedostatky v hospodaření se základními
prostředky a zásobami a ve způsobu jejich
financování.
Různé tyto poznatky ukázaly, že na úseku
odvodů do státního rozpočtu dochází
k nedostatkům zejména při vyčíslování
bilančního zisku a stanovení základny
pro odpovídající odvod. Jejich těžištěm
se zejména stává zkreslování
dosaženého výsledku pod vlivem neodpovídajícího
časového rozlišení vzniklých
nákladů, či nepřesného vykazování
tzv. nedokončené výroby, jakož i neplánovaných
vyšších rezerv. Tak např. jen u koncernu
Sigma Olomouc ovlivnil způsob rozlišení časového
náběhu nákladů vykázaný
zisk o hodnotu 16 mil. Kčs. Větší závady
se na rozdíl od minulosti vyskytly též u odvodů
prováděných ze jmění.
Příčiny různých těchto
nedostatků nejsou jen subjektivního rázu,
v chybách samotných pracovníků. Tkví
i v nedůslednostech práce nadřízeného
orgánu, nebo ve slabší úrovni vnitropodnikového
kontrolního systému.
Ukazuje se také, že jednotlivé organizace musí
věnovat větší pozornost kvalitě
a úrovni svých finančních plánů
v případech, kdy dochází ke změně
jejich úkolů. Tak např. podnik Prior v Ostravě
splnil při snížení bilančního
zisku o 5 mil. Kčs původní plán na
100,4 %, ale upravený plán na 161,2 %. Podnik Textil
Ostrava splnil původní plán na 128,6 %, ale
upravený na 138,1 %, přičemž otevřenou
zůstala otázka proč byly úpravy prováděny,
když ještě koncem III. čtvrtletí
podnik plnil časový plán zisku na 110,2 %.
Také ŽOS v Šumperku splnily původní
plán zisku na 101,9 %, zatímco plán, snížený
k 1. 10. a k 1. 12. 1979, na 110,1 %.
Zdá se, že tyto výsledky nejsou jen odrazem
snah podniků o zlehčení úkolů,
či obav z jejich nesplnění, ale svědčí
i o nedostatcích v kvalitě úrovně
řídicí práce nadřízených
orgánů a namnoze tkví již v reálnosti
rozepisovaných úkolů. Na tento stav je poukazováno
zvláště u Přerovských strojíren,
podniků MEZ Mohelnice a Frenštát, jakož
i u opavské Galeny. A podobně je tomu i v jiných
krajích.
Řada těchto a jiných poznatků signalizuje,
že činnost finančních orgánů
má stále širší možnosti výrazného
ovlivňování kvalitnější
hospodářské činnosti organizací.
Pro krajské finanční správy to znamená
dále zvyšovat náročnost přípravy,
řízení a výkonu dohlédací
činnosti a její spojení s důslednou
kontrolou plnění přijatých opatření
a závěrů. Účinnosti této
práce by proto mohla prospět širší
informovanost VHJ o výsledku kontrol a revizi, provedených
v podřízených jim složkách.
Pokud jde o okresní finanční správy,
měly by podle své pravomoci více používat
ukládání finančních sankcí.
Jen 31 případů v roce 1979 celkově
uplatněných a přitom ještě z
poloviny jen na úseku daně ze mzdy, není
mnoho.
Závěrem mně dovolte, soudružky a soudruzi,
ještě malou připomínku k nenaplnění
skladby funkcí finančních správ, tak
jak byly systemizovány. Jde možná o klíčový
problém generační obměny kádrů.
Je to však zároveň i problém dotýkající
se udržení potřebné úrovně
kontrolní, revizní a správní činnosti
těchto orgánů, prohlubovaný objektivně
narůstajícími nároky a potřebami
doby. Chtěl bych proto připomenout, aby mu byla
věnována včas pozornost.
Určitý pracovní problém těchto
orgánů vidím též v tom, že
sama organizační struktura hospodářských
organizací může vyvolávat různý
přístup a nejednotnost jejich postupu. Tak např.
Tatra Kopřivnice patří do kompetence krajské
finanční správy v Ostravě, ale její
pobočný závod v Bánovcích do
jiného kraje a jiného republikového orgánu.
Domnívám se proto, že i otázka důsledné
koordinace práce mezi federálním ministerstvem
financí a republikovými orgány má
z hlediska cílů sledovaných v oblasti finančního
dohledu svůj hluboký význam a věřím,
že jí bude nadále věnována, ve
prospěch další úspěšné
práce finančních správ, potřebná
pozornost.
Vážené soudružky a soudruzi, kvalita práce
finančních orgánů se v nejbližší
budoucnosti stane jedním z významných a v
některých případech rozhodujícím
nástrojem při posuzování finanční
kázně, efektivnosti a zainteresovanosti na výsledcích
hospodaření našich hospodářských
jednotek, a bude tím významnější,
čím hlouběji budou do podvědomí
řídících pracovníků
pronikat zásady zdokonalené soustavy řízení
našeho národního hospodářství.
Výbory obou sněmoven Federálního shromáždění
budou jistě i v budoucnu při hodnocení dosažených
výsledků našeho národního hospodářství
a při schvalování cílů budoucího
rozvoje naší ekonomiky věnovat práci
finančních orgánů trvalou pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Paruzovi.
V odpolední části jednání vystoupí
jako první v rozpravě poslanec Václav Hájek.
Schůzi bude řídit místopředseda
Sněmovny národů s. Dalibor Hanes. V jednání
budeme pokračovat ve 13.30 hodin.
(Jednání přerušeno ve 12 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.30 hodinu.).
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů D. Hanes).
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruzi poslanci, budeme
pokračovať v rozprave k vládnemu návrhu
uznesenia, ktorým Federálne zhromaždenie ČSSR
schvaľuje štátny záverečný
účet československej federácie za
rok 1979.
V rozprave vystúpi poslanec V. Hájek. Prosím
ho, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec M. Baran.
Poslanec SN V. Hájek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
při dnešním projednávání
státního závěrečného
účtu si znovu uvědomujeme odpovědnost
každého občana za naplňování
ekonomických cílů XV. sjezdu strany. Vždyť
celkové hospodaření státu - jak o
tom hovořil soudruh ministr Lér - je výsledkem
dobrého či špatného plnění
plánů podniků, závodů, dílen,
družstev, dalších organizací a institucí,
každého pracujícího.
V tomto směru má významné místo
ekonomická propaganda a agitace. Proto více než
kdykoliv v minulosti, jak zdůraznilo poslední zasedání
ústředního výboru KSČ, musíme
ještě s větší přesvědčivostí
pracujícím srozumitelně vysvětlovat
ekonomické otázky, aby pochopili, že prudký
růst cen energie, surovin, potravin, který nemá
obdoby v historii světového hospodářství,
má značný vliv na naši ekonomiku. K
tomu musíme připočítat podstatně
ostřejší zahraniční konkurenci
pro naše, zvláště strojírenské
výrobky, i diskriminační opatření
kapitalistických vlád proti socialistickým
zemím. Naši občané si musí být
vědomi toho, že tento nepříznivý
vývoj pro zemi, která je poměrně chudá
na suroviny a energetické zdroje, s ubývající
zemědělskou půdou, může být
zmírněn jen stále se zvyšující
efektivitou naší ekonomiky, kvalitou veškeré
práce, že budoucí léta v tomto směru
budou nesrovnatelně obtížnější.
Toto pochopení ekonomických realit není ještě
na žádoucí úrovni u řídících
pracovníků v řadě závodů
Středočeského kraje, v průmyslu, stavebnictví
i zemědělství. Část pracujících
nechápe v plné souvislosti vztah hospodářských
výsledků s růstem životní úrovně
a zvláště se mzdovou a cenovou politikou.
Jsou situace, kdy lidé díky velké ideologické
a politickoorganizátorské práci, s velkou
obětavostí usilují o splnění
plánu. Loňský klimaticky nepříznivý
rok je toho důkazem. Vždyť téměř
čtyřdenní ztráta průmyslové
výroby, hluboké narušení dodavatelskoodběratelských
vztahů si vyžádalo mimořádné
úsilí, aby plán byl splněn.
Naprostou většinou občanů v kraji bylo
pochopeno loňské nutné, i když nepopulární
opatření, zvýšení cen paliv,
elektřiny, benzínu, telekomunikačních
poplatků. Významné místo zde mělo
přesvědčivé vysvětlování
ve stranických a odborových organizacích,
v pracovních kolektivech. Zásluhu na tom mají
také sdělovací prostředky, které
v posledních dvou letech v ekonomické propagandě
udělaly velký pokrok. Je to poučení
do budoucna, jak propagandisticky v těchto záležitostech
postupovat.
Více se začalo šetřit energií
v domácnostech, využívat odpadního dřeva,
nižší je spotřeba benzínu. I v
podnicích přispěla ekonomická propaganda
a zvláště závažná opatření
vlády v plánu spotřeby energie, materiálu,
surovin a nafty k příznivějšímu
vývoji než v minulých letech, i když by
bylo velmi nesprávné podléhat zde sebeuspokojení.
Dosti diskusí mezi lidmi bylo zejména v počátcích
ke zvýšení cen dětského odívání
a obuvi. Právě zde se projevil později význam
ekonomické propagandy. Argumenty o růstu cen dovážené
bavlny, vlny, kůží a jiných surovin,
včetně nákupu tohoto, tehdy levného
zboží a státem dotovaného zboží,
zahraničními turisty, daly přesvědčivý
obraz o nutnosti zvýšení cen a hospodárnosti
v rodinách. V kraji se snížila koupě
dětského odívání o 20 % a obuvi
o 15 %. Přesto v žádném případě
nelze říci, že by děti byly hůře
oblečené či obuté než dříve.
Snížila se napjatost na trhu. A výrobci budou
muset daleko více přemýšlet, jak nabídnout
zákazníkovi bohatý výběr výrobků
při zachování široké škály
cen.
Daleko více musíme využívat ekonomické
propagandy proti plýtvání potravinami i skladování
léků v domácnostech, jež často
končí na smetišti. A přitom část
potravin i léků musí stát kupovat
za devízy. Mnohé potravinářské
zboží je dotováno. Stále jsou lidé,
kteří se domnívají, že mnohé
výrobky jsou laciné proto, že jich je dost
a nestojí za to s nimi zacházet hospodárně.
Ekonomická propaganda má své významné
místo i při rozšiřování
pokrokových pracovních a technologických
metod.
Dobrou zkušeností je například postup
zemědělců okresu Praha-západ. Zde
po vzoru družební Moskevské oblasti jíž
3 roky uplatňují komplexní proudovou sklizeň
obilí. Začátky nebyly lehké. Avšak
přesvědčivá ekonomická propaganda,
soustavná politickoorganizátorská práce
přinesla své výsledky. Cenné je to,
že se na ní v plné míře podílejí
poslanci národních výborů i členové
společenských organizací Národní
fronty. Zemědělci tohoto okresu sklidili úrodu
ve zkráceném termínu, v dobré kvalitě
a bez zbytečných ztrát. To umožnilo
zvýšit výrobu krmiv, a tím i lépe
plnit plán živočišné produkce.
V loňských žních následovalo
jejich příkladu již 70 % zemědělských
podniků v kraji. Letos je předpoklad, že bude
uplatněna téměř ve všech jednotných
zemědělských družstvech a statcích.
Každodenní praxe ukazuje, že ekonomická
propaganda je účinným nástrojem k
uskutečňování strategické linie
hospodářské politiky ve zvyšování
efektivnosti a kvality veškeré práce. Jejím
úkolem je podporovat iniciativu pracujících
v socialistickém soutěžení, v brigádách
socialistické práce, podněcovat novátorské
hnutí, ale také kriticky upozorňovat na nedostatky
v řízení a organizací práce.
Znamená to také pohotově reagovat na připomínky
pracujících, vysvětlovat i místní
problémy, aby se nestávalo, že se lidem zdůvodňují
nedostatky jen objektivními příčinami
a skuteční viníci, odpovědní
pracovníci, zůstávají anonymní.