Plnění celkových odvodů a dotací
hospodářství se v souhrnu promítlo
v tom, že aktivní saldo hospodářských
organizací ve vztahu k rozpočtu bylo téměř
o jednu miliardu Kčs nižší, než se
plánovalo. Projevila se v tom zejména nižší
efektivnost naší zahraniční směny,
která se v posledních letech stále zhoršuje.
Skutečnost, že naše vývozní ceny
rostou pomaleji než ceny dovozní, není jenom
důsledkem rychlejšího zvyšování
cen surovin než hotových výrobků, ale
je též projevem nedostatků v činnosti
výrobních podniků, zahraničního
obchodu a v jejich spolupráci.
Na růst světových cen, obtíže
spojené se získáváním surovin,
materiálů a paliv, na zostření konkurenčního
boje, opatření diskriminačního charakteru
a na krizové a inflační faktory zatím
jednotlivé řídící stupně
nereagovaly odpovídajícím způsobem.
Jsme státem, jehož ekonomicky rozvoj je závislý
na rozvoji mezinárodní dělby práce
a na její efektivnosti. Proto musíme více
než dosud prosazovat kritéria světového
trhu i do naší výroby. Efektivně vyrábět
a vyvážet, to v našich podmínkách
znamená držet krok se světovou konkurencí
nejen v technicko-ekonomické úrovni našich
výrobků, ale i v nákladech na jejich výrobu.
Jedině na tomto základě lze výhodněji
prodávat a snáze zabezpečovat odbyt do zahraničí,
což v současné době patří
ke klíčovým otázkám naší
ekonomiky. Proto musíme od našich vědeckých
a výzkumných pracovníků, projektantů,
konstruktérů, technologů, návrhářů
a dalších pracovníků, kteří
rozhodují o technicko-ekonomické úrovni výroby,
vyžadovat, aby konkrétní výsledky jejich
činnosti se projevily v efektivnosti vývozu, aby
soustavně rostl podíl špičkových
výrobků srovnatelných s nejlepšími
světovými výrobci. Stejným směrem
je třeba prohloubit i činnost brigád socialistické
práce, hnutí zlepšovatelů a jiné
progresivní formy rozvoje iniciativy pracujících.
Naše výroba i zahraniční obchod musí
více a lépe využívat všech možností,
které přináší mezinárodní
dělba práce a mezinárodní specializace
a kooperace výroby. Musíme též více
zaktivizovat naší licenční politiku.
Současně je nutno daleko pružněji než
dosud reagovat na měnící se podmínky
světových trhů, více oceňovat
podnikavost, tvůrčí invenci, nápaditost
a progresívní technická, ekonomická
a estetická řešení ve výrobě.
V neposlední řadě pak mnoho záleží
i na zlepšení vlastní komerční
práce podniků zahraničního obchodu.
Aktivní zapojení Československa do procesu
mezinárodní socialistické ekonomické
integrace je životní nezbytností našeho
hospodářského rozvoje. Zde se skrývají
velké potenciální možnosti a rezervy,
jejichž využití je příkazem příštích
dnů. Páteří našich vnějších
ekonomických vztahů je hospodářská
a vědeckotechnická spolupráce se Sovětským
svazem. Nejde jen o suroviny, bez nichž by se kola průmyslu
zastavila - stále větší význam
nabývající kvalitativně vyšší
formy hospodářské spolupráce. V březnu
t. r. jsme na vládní úrovni podepsali významný
politický a ekonomický dokument - Dlouhodobý
program specializace a kooperace výroby mezi ČSSR
a SSSR do roku 1990, který stanoví cíle,
formy a hlavní úkoly spolupráce v oblasti
materiální výroby, vědy a techniky
a rovněž v oblasti materiálně technické
základny výroby, včetně směrů
zajištění hlavních druhů paliv
a surovin.
Dalším důležitým úsekem,
do kterého se koncentrují problémy rozvoje
naší ekonomiky, jsou investice. V předchozích
letech rostly relativně rychlým tempem, rychleji
než užití národního důchodu,
což vytvářelo napětí v hospodářství.
Na rok 1979 přijala vláda řadu opatření,
na jejich základě mělo dojít ke stabilizaci
míry investic, k omezení tempa jejich růstu.
Tento záměr se podařilo v podstatě
realizovat - investice ve stálých cenách
se zvýšily v roce 1979 o 1,8 %, zatímco v letech
1976 až 1978 průměrný roční
růst činil 4,7 %. Přes toto omezení
dynamiky investic však i nadále přetrvávají
v této oblasti věcné problémy, jejichž
řešení probíhá přes celou
řadu přijatých opatření pomaleji,
než potřebujeme. Týká se to jak etapy
jejich přípravy, tak vlastní realizace.
Prověrky stále prokazují, že dochází
k opožďování projektové přípravy,
růstu rozpočtových nákladů,
prodlužování doby výstavby, opožděnému
uvádění kapacit do provozu, nedosahování
projektovaných parametrů. Investorské orgány
často nedoceňují kvalitativní stránku
investiční činnosti.
Ze státních rozpočtů a rozpočtů
národních výborů bylo v uplynulém
roce vynaloženo na financování investic ve
státních organizacích 58,5 mld Kčs,
což je o 3,4 mld Kčs méně, než
jsme plánovali. Toto neplnění se koncentruje
do sféry rozpočtových organizací a
jeho míra je vyšší než v předchozích
letech. Svědčí to o pokračujících
nepříznivých tendencích ve věcném
zajišťování rozvoje této oblasti
infrastruktury. Nedostatky se projevují zejména
v místech soustředěné výstavby
- v Praze, Severočeském kraji a Bratislavě.
I v minulém roce pokračovalo nečerpání
plánovaných investičních výdajů
z rozpočtu na bytovou výstavbu, a to ve výši
cca 600 mil. Kčs. Kromě neplnění úkolů
v bytové výstavbě se v tom odráží
i zpřísněný postup při přejímce
bytů.
Vedle rezerv, které máme ve snižování
nákladů, v efektivnosti zahraničního
obchodu, v investiční činnosti a využívání
základních fondů, existuje řada dalších.
Především zůstává neuspokojivé
využívání základních prostředků
a zásob. I když se koeficient směnnosti v loňském
roce mírně zlepšil, ve srovnání
s jeho trvalým poklesem v minulých letech zůstává
v průmyslu velké množství nedostatečně
využívaných pracovních míst a
pokračoval i pokles účinnosti základních
prostředků.
O efektivnosti národního hospodářství
stále více rozhoduje vědeckotechnický
rozvoj a uplatnění jeho výsledků v
praxi. Prostředky, které na tyto účely
naše společnost vynakládá, nejsou malé.
Každoročně se zvyšují a na užitém
národním důchodu se podílejí
zhruba třemi a půl procenty, což i z hlediska
mezinárodního srovnání je poměrně
značná výše.
V uplynulém roce bylo na neinvestiční výdaje
rozvoje vědy a techniky celostátně vynaloženo
15,5 mld Kčs, to je skoro o 2 % více než v
předcházejícím roce. Z uvedené
částky představovaly prostředky státního
rozpočtu 6,4 mld Kčs a vlastní finanční
zdroje podnikové sféry 9,1 mld Kčs. Prakticky
každoročně se opakuje, že řada
úkolů státních programů technického
rozvoje není v plánovaném rozsahu řešena
- loni se to týkalo 37, tj. více než 10 % úkolů.
K výraznému zhoršení efektivnosti došlo
ve využívání zásob, neboť
místo zrychlení obrátky zásob v průmyslu
a stavebnictví o 0,8 dne se jejich obrátka zpomalila
o 2, 3 dny. Přitom struktura zásob neodpovídá
potřebám hospodářství. Některých
druhů surovin, materiálů, polotovarů
i zboží je nedostatek, což brzdí výrobu
a plynulost maloobchodního obratu, jiných je naopak
nadbytek, jsou v nich vázány velké hodnoty
a vyvolávají i zbytečné náklady.
Proto zůstává důležitým
úkolem zabezpečit jak celkově intenzívnější
využití zásob, tak zejména zlepšení
jejich struktury.
Do budoucna předpokládáme, že rozšířením
hmotných bilancí a posílením dlouhodobosti
v dodavatelsko-odběratelských vztazích zejména
na základě hospodářských smluv
vyřešíme hlavní chronické nedostatky
v materiálně technickém zásobování,
a že vývoj zásob se stane aktívním
faktorem růstu efektivnosti.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi! Vypracování státního závěrečného
účtu předcházelo zpracování
rozborů hospodářské činnosti
a hodnocení dosažených výsledků
v hospodářských organizacích.
V souladu se závěry XV. sjezdu KSČ a navazujících
zasedání ústředního výboru
se při rozborech hospodářských výsledků
ve VHJ a podnicích za loňský rok věnovala
hlavní pozornost otázkám růstu efektivnosti
a kvality práce.
Rozbory hospodaření jsou tak stále významnějším
nástrojem kontroly komplexního plnění
plánu a hodnocení úrovně činnosti
každé organizace i prostředkem hledání
optimálního plnění úkolů
a odhalování rezerv.
U organizací, které v loňském roce
dobře hospodařily, byly výsledky jejich činnosti
uzavřeny bez výhrady. Těchto organizací
bylo 78 % z celkového počtu, zatímco v předcházejícím
roce jich bylo 83 %. To svědčí o náročnějším
a kritičtějším přístupu
k hodnocení činností podniků.
Skutečnost, že hospodaření řady
stejných organizací bylo opětovně
uzavřeno s kontrolním nebo zvláštním
režimem ukazuje, že tyto podniky a VHJ dlouhodobě
neplní své úkoly, a že jim ani nadřízené
orgány nevěnují patřičnou pozornost,
zejména při řešení těch
otázek, které nemohou zvládnout vlastními
silami.
V naší hospodářské politice nabývají
stále větší váhu opatření
ke zvýšení rentability, efektivnosti a výkonnosti
ekonomiky. Nedílnou součástí této
politiky je tlak na hospodárnost, kázeň,
pořádek a odpovědnost.
Na adresu našich některých řídících
pracovníků je třeba říci, že
si zřejmě dosud neuvědomili závažnost
změny podmínek hospodaření a někdy
jednají, jako by se nic nezměnilo.
Jestliže se dnes proti roku 1975 dovoz zdražil zhruba
o jednu čtvrtinu, zatímco růst našich
vývozních cen byl proti tomu o 10 bodů pomalejší,
pak by mělo být každému jasné,
že si nemůžeme dovolit to, co dřív.
Musíme šetřit na surovinách, energii,
investicích, dovozech, v oblasti společenské
spotřeby - prostě všude.
Také finanční orgány nekompromisněji
než dosud musí prosazovat principy rentability a režim
hospodárnosti na všech úsecích, aby
došlo ke zdravým střetům všude
tam, kde se nehospodaří odpovědně,
kde se nekalkuluje, kde se žije na účet společnosti
a málo se společnosti dává.
Pro zvýšení plánovací a rozpočtové
disciplíny, hospodárnosti a kvality společenské
práce, přijala vláda řadu opatření,
která znamenají podstatně tvrdší
kurs a požadavky i postihy oproti minulým obdobím.
Hospodářským, rozpočtovým a
dalším organizacím byly limitovány vybrané
nákladové položky na komplexní cestovné,
na pohoštění, dary a občerstvení
apod. Oproti stanoveným limitům bylo celkově
ušetřeno téměř půldruhé
miliardy Kčs.
Rovněž plnění úkolů a
opatření ke zhospodárnění autoprovozu
je předmětem soustavné kontroly. Úsporná
opatření, přijatá vládou na
začátku roku 1978, se projevila ve výrazném
snížení celkové spotřeby autobenzínu
v socialistickém sektoru. Zatímco v předchozích
letech spotřeba neustále stoupala, v loňském
roce poklesla o 90 tis. tun oproti roku 1977.
Pozitivní výsledky těchto opatření
směřujících k posílení
režimu hospodárnosti prokazují, že většina
organizací správně pochopila jejich význam.
Pro rok 1980 jsme, jak známo, v tomto směru přijali
další opatření a k jejich realizaci
musíme nyní zaměřit pozornost.
V současné době realizujeme rovněž
opatření ke snížení administrativního
aparátu, chceme odstranit zbytečné papírování
a zamýšlíme se nad možnostmi snížení
administrativní náročnosti řízení
vůbec.
Jakými cestami a v jaké formě bude možno
pokračovat v komplexním řešení
této problematiky, mají ukázat výsledky
analytických rozborů současného rozsahu
administrativních prací a metod řízení
v organizacích průmyslu, stavebnictví, zemědělství
a národních výborů, prověrky
organizační struktury na rozsah administrativních
prací, prověrky výkaznictví atd.
Přijatá opatření ke zvýšení
hospodárnosti mají stále více upevňovat
ve vědomí každého pracovníka
nutnost jednat v souladu s celospolečenskými zájmy,
z hlediska prospěchu celé naší socialistické
společnosti. Jde vlastně o to, abychom v nových
podmínkách hospodaření všestranně,
politicko-výchovnou prací, ale v neposlední
řadě i ekonomickým tlakem, vytvářeli
vědomí přísné hospodárnosti,
účelnosti - vědomí racionálního
ekonomického chování. Zásada racionálního,
hospodárného vynakládání prostředků
platí nejen pro miliardové projekty, ale i pro drobné
korunové výdaje.
Od počátku minulého roku se podle opatření
vlády intenzívněji postihuje nekvalitní
práce. Náklady na reklamace a jiné ztráty
z nekvalitní výroby mají přímé
důsledky pro hmotnou zainteresovanost podniků i
pracujících.
V loňském roce ztráty z nekvalitní
výroby v průmyslových a stavebních
podnicích činily okolo 1,2 mld Kčs. V důsledku
toho bylo čerpání mzdových prostředků
v průměru kráceno o 0,2 %. U některých
podniků však toto krácení bylo výrazně
vyšší a vyvolávalo silný ekonomický
tlak a vážné obtíže ve finančním
hospodaření, které musí tyto organizace
řešit přijetím účinných
opatření vedoucích ke zlepšení
kvality práce.
Ministerstvo financí a finanční správy
rovněž uskutečnily v hospodářských
a jiných organizacích řadu běžných
kontrol a finančních revizí zaměřených
k dalšímu upevnění finanční
kázně, prosazení hospodárnosti a efektivnosti
a pořádku ve výkaznictví. Například
jen dodatečné odvody do státního rozpočtu,
uložené finančními správami na
základě běžné kontroly a finančních
revizí, činily v loňském roce téměř
700 mil. Kčs.
Soudružky a soudruzi! Problémům a nedostatkům,
které se při hodnocení výsledků
roku 1979 odhalily, musí všechny řídící
stupně věnovat plnou pozornost a vyvodit zcela konkrétní
závěry při plnění plánu
letošního roku. Na jeho výsledcích závisí,
do jaké míry naplníme direktivy dané
XV. sjezdem naší strany pro tuto pětiletku
a jakou vytvoříme základnu pro pětiletku
příští.
Vstup do osmdesátých let přináší
vyšší, kvalitativně nové nároky
na plánování a řízení,
na výkonnost hospodářství a na kvalitu
práce všech řídících článků.
Závažným dokumentem, který je základem
pro dosažení vyšší účinnosti
plánování a řízení,
je usnesení předsednictva ÚV KSČ a
vlády k Souboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství po roce
1980. Toto usnesení, tento dokument, vychází
z osvědčených leninských principů,
totiž prohlubování vedoucí úlohy
strany při řízení hospodářského
a sociálního rozvoje, upevňování
společenského vlastnictví výrobních
prostředků, tvůrčího uplatňování
zásad demokratického centralismu a rozvíjení
účasti pracujících na řízení.