Úterý 10. června 1980

V zasedací síni je v této chvíli přítomno 170 poslanců Sněmovny lidu, 61 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny lidu na konání společné schůze sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva na konání společné schůze sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Není.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

I Sněmovna národů schválila návrh svého předsednictva.

Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle článku 34 odstavce 2 ústavního zákona o československé federaci na konání společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů a schválily její pořad.

Soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme k projednání prvního bodu schváleného pořadu schůze, kterým je

I

Vládní návrh usnesení, kterým Federální shromáždění Československé socialistické republiky schvaluje státní závěrečný účet československé federace za rok 1979 (tisk 89).

Návrh odůvodní ministr financí Československé socialistické republiky s. Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předkládá Federálnímu shromáždění návrh státního závěrečného účtu za rok 1979 a v souvislosti s tím i zprávu o celostátních výsledcích finančního hospodaření za uplynulý čtvrtý rok šesté pětiletky.

Po dubnovém projednání zprávy vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení ve Federálním shromáždění je to další příležitost k analýze dosažených výsledků v rozvoji našeho hospodářství. Vycházíme přitom ze závěrů 14. zasedání ÚV KSČ, které projednalo úkoly na letošní rok a zhodnotilo výsledky naší práce v letech 1976-1979.

Po právu vyzvedáváme vše pozitivní, čeho jsme díky obětavé práci lidí dosáhli, ale nezastíráme existenci problémů a nedostatků v naší vlastní práci, které musíme v současné etapě hospodářského a sociálního rozvoje usilovně řešit a překonávat.

Za čtyři roky této pětiletky jsme postoupili vpřed v rozvoji národního hospodářství a rozšířili ekonomický potenciál naší země. Výše národního důchodu byla v roce 1979 o 17 % vyšší než v roce 1975. Průmyslová výroba za stejné období vzrostla o 21 % a roční průměr zemědělské produkce přesahuje o 7,6 % průměr dosažený v předchozích pěti letech.

V návaznosti na analýzu provedenou 14. zasedáním ÚV KSČ proběhlo uzavírání hospodářských výsledků v podnicích a VHJ a vypracování a projednání státního závěrečného účtu.

Rozbory a rozborová činnost hodnotící výsledky práce tisíců kolektivů byly prostoupeny snahou objektivně a kriticky posoudit dosažené výsledky, zamyslet se nad nedostatky a zejména najít pozitivní východiska při řešení náročných úkolů, které před námi stojí v příštím období.

Rok 1979 byl pro naše hospodářství obtížnější než předchozí léta. Složitost vnitřních a zejména vnějších ekonomických podmínek, charakteristická pro druhou polovinu sedmdesátých let, byla navíc prohloubena - jak známo - problémy v odvětví paliv a energetiky na počátku roku, které poznamenaly jeho celý průběh i v dalších odvětvích. Zemědělská produkce byla ovlivněna nepříznivými povětrnostními podmínkami a na zahraničních trzích dále pokračoval pro nás nepříznivý cenový vývoj.

Vláda ve spolupráci se všemi články řízení musela v průběhu roku operativně řešit řadu závažných problémů a přijímala opatření k zabezpečení plynulého chodu hospodářství. Ke zmírnění těžkostí přispěla především obětavá práce lidí, jejich energie a iniciativa, politická a organizátorská činnost stranických, odborových, mládežnických a dalších organizací, takže celoroční výsledky byly nakonec lepší ve srovnání se situací, jak se jevila po I. čtvrtletí 1979.

S výjimkou zemědělství vzrostla tvorba hmotných zdrojů proti roku 1978 ve všech hlavních odvětvích, byla ale nižší než plánovaná: průmyslová výroba a objem stavebních prací vzrostly o 3,7 %, zatímco plán předpokládal růst 4,1 %, resp. 5,5 %. Nepříznivý dopad měl pokles zemědělské produkce o 3,9 % proti roku 1978, zatímco plán počítal s přírůstkem 2,7 %. Tento výpadek se projevil nejen v nutnosti dovézt nadplán obilí v hodnotě převyšující 6 mld Kčs, ale i v nižších hospodářských výsledcích zemědělského sektoru, což se vše odrazilo i v plnění rozpočtu a vyžádalo si mimořádnou mobilizaci finančních a úvěrových zdrojů.

Nižší dynamika růstu výroby ve srovnání s plánem se v souhrnu za celé hospodářství projevila i v nižším přírůstku vytvořeného národního důchodu, který činil 2,8 % proti plánovaným 4 % a proti průměrnému tempu 4,1 % v letech 1976 až 1978.

Rovněž ve struktuře vytvořených zdrojů došlo k odchylkám od plánovaných záměrů. Např. průmysl nesplnil dodávky pro vnitřní obchod ani dodávky pro vývoz do nesocialistických států ve velkoobchodních cenách, přitom však překročil plánované dodávky strojů a zařízení pro investice. Stavebnictví nesplnilo stavební práce na investiční výstavbě. V dodavatelsko-odběratelských vztazích mezi podniky se vyskytovaly strukturální problémy, které se projevovaly i při uspokojování potřeb obyvatelstva na vnitřním trhu.

Přes některé pozitivní výsledky nebyly beze zbytku zabezpečeny plánované záměry v růstu efektivnosti a růst produktivity práce nedosáhl plánovaného tempa, přičemž byl mzdově náročnější proti předpokladům plánu.

V zahraničním obchodě rostlo rychleji tempo dovozu než tempo vývozu a došlo ke zhoršení směnných relací, neboť růst dovozních cen byl rychlejší než cen vývozních.

Uvedené tendence vývoje a odchylky od plánu se odrazily i ve finanční oblasti.

Dynamika růstu finančních zdrojů vytvořených naší ekonomikou byla v uplynulém roce nižší než v roce 1978 a v souvislosti s tím se zpomalil i růst finančních výdajů.

V rozpočtovém hospodaření se podařilo splnit základní úkoly v celkových příjmech a výdajích a v zásadě i v jejich ekonomické struktuře. Celkové příjmy a výdaje souhrnu státních rozpočtů o dvě desetiny procenta překročily plánovanou výši. Příjmy dosáhly částky 249 886 mil. Kčs a výdaje 249 835 mil. Kčs. Tím byly vytvořeny předpoklady pro splnění jednoho ze základních záměrů rozpočtové politiky na období 6. pětiletého plánu - dosáhnout vyrovnaného hospodaření.

Dosažený přebytek činí 51 mil. Kčs. Z toho připadá na státní rozpočet federace 25 mil. Kčs, na státní rozpočet České socialistické republiky 19 mil. Kčs a státní rozpočet Slovenské socialistické republiky 7 mil. Kčs.

Rovněž v rozpočtovém hospodaření národních výborů byly splněny hlavní úkoly. Příjmy dosáhly 102 706 mil. Kčs a převýšily plánovaný objem o 3,3 %, a to především v důsledku vyšších doplňkových a ostatních zdrojů. To umožnilo překročit i plánovaný objem výdajů o 1,1 %, takže příjmy byly vyšší než výdaje o 2184 mil. Kčs. Tím se posílily fondy rezerv a rozvoje národních výborů, které jsou významným finančním zdrojem realizace volebních programů Národní fronty. O pokračujícím rozvoji iniciativy občanů a národních výborů svědčí skutečnost, že v roce 1979 dosáhla celková hodnota díla investičních prací provedených v akci "Z" celkem 4960 mil. Kčs.

Struktura rozpočtových příjmů a výdajů odpovídala v podstatě plánovaným záměrům. V rámci celé rozpočtové soustavy představovaly investiční a neinvestiční výdaje na hospodářství 43,9 % celkových rozpočtových výdajů, výdaje na sociální a kulturní oblast 46,6 %, výdaje na obranu a bezpečnost 7,3 % a výdaje na správu 2,2 %. Uvedená struktura výdajů je v zásadě stejná jako v roce 1978.

V souhrnu hodnotíme celkové výsledky rozpočtového hospodaření pozitivně, neboť zajištění rozpočtové rovnováhy nebylo jednoduchým úkolem. Podrobnější pohled na vývoj finančního hospodaření a plnění státního rozpočtu však ukazuje, že i v této oblasti existovala a existuje celá řada problémů, a že nejsou důvody k plné spokojenosti. Rozpočtové hospodaření sice skončilo jako vyrovnané, ale v tom je skryto neplnění některých úkolů v příjmech a nečerpání některých položek ve výdajích, zejména investičních.

Nelze přehlédnout tu skutečnost, že k celkovému profinancování reprodukčního procesu bylo nutné nadále použít vnější finanční zdroje. Na vyrovnanost rozpočtu se v určitém rozsahu podílela i provedená úprava maloobchodních cen některých druhů zboží a služeb. Proto dosažené finanční výsledky hodnotíme střízlivě a s vědomím, že celkovou finanční rovnováhu, včetně rozpočtové, musíme v budoucnu zabezpečovat podstatně rychlejším růstem efektivnosti společenské výroby i vyšší hospodárností.

Soudružky a soudruzi, státní závěrečný účet považujeme za bilanci celého národního hospodářství i každé jeho složky. Nejsou to však mrtvá čísla - jsou vyjádřením konkrétních výsledků pracovního života, jsou to ekonomická fakta zobrazující, co se nám daří a kde máme slabiny. A tato čísla znovu plně potvrdila to, co uvedl ve svém projevu generální tajemník ÚV KSČ a prezident republiky soudruh Gustáv Husák na slavnostním zasedání na Pražském hradě k 35. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou:

"Na různých úsecích existují problémy a obtíže, některé odchylky v plnění pětiletky, nemalé slabiny v řídící práci, v plnění přijatých usnesení. Proto ústřední výbor klade velký důraz na to, aby se zdokonalovala řídící práce, energičtěji překonávaly překážky v chodu výroby, zvyšovala kvalita a technická úroveň výrobků, lépe využívaly existující rezervy, plnily úkoly letošního plánu a vytvářely potřebné předpoklady pro přechod do 7. pětiletky."

Tato závazná slova musí se pro každého z nás, pro každý řídící stupeň stát výzvou k ještě aktívnějšímu, účinnějšímu a zodpovědnějšímu zabezpečování vytyčených cílů. Mělo by se to projevit již v zabezpečení plánu a rozpočtu na letošní rok.

Výsledky za leden až květen ukazují, že ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku dochází na řadě úseků národního hospodářství ke zlepšení. Zásobování palivy a energií bylo vcelku plynulé, plán dodávek průmyslu pro vývoz i vnitřní obchod je plněn lépe než v minulém roce. Řada nedostatků však přetrvává - nepříznivý vývoj v plnění objemu a struktury stavebních prací, v těžbě hnědého uhlí, problémy jsou i ve struktuře a sortimentu dodávek pro vnitřní trh. Neuspokojivě jsou plněny plánované úkoly ve snižování materiálových a celkových nákladů.

To svědčí o tom, že v naší konkrétní řídící práci máme ještě značné rezervy, a že naše myšlení se musí rychleji přeorientovávat na zvládnutí stále náročnějších úkolů, které nás čekají v příštích letech.

Soudružky a soudruzi, výkonnost, efektivnost, kvalita, stupeň zhodnocování surovin, využívání vědeckotechnického pokroku, materiálová a mzdová náročnost se promítá zejména do vývoje zisku a nákladů podnikového sektoru. Finanční plán na loňský rok stanovil tvorbu zisku ve výši 98,8 mld Kčs a tento objem byl celostátně překročen o 280 mil. Kčs. Ve srovnatelných podmínkách vzrostl v loňském roce zisk o 7,3 mld Kčs. Způsob tvorby zisku se však odchýlil od záměrů plánu, a to značně nerovnoměrně v jednotlivých odvětvích. Přírůstek zisku z vnitřní ekonomiky byl dosažen z 52 % snížením nákladů - plán předpokládal z 58 % - a zbývající část, tj. 48 byla dosažena růstem výkonů a výnosů. Překročení plánované úrovně nákladů v absolutním vyjádření představuje 910 mil. Kčs.

Zatímco spotřeba materiálu a energie se snížila více než počítal plán a počátkem roku narušená relace mezi mzdovými náklady a výkony byla postupně vyrovnána, byly finanční náklady vysoké. Například náklady na manka a škody činily 1,1 mld Kčs, za pokuty a penále 1,6 mld Kčs a zvýšená potřeba úvěru vzhledem k nerovnoměrnosti výroby měla za následek zvýšení úroků o 1,6 mld Kčs.

Celkové odvody hospodářských organizací do státního rozpočtu a do rozpočtů národních výborů byly ve srovnání s plánem nižší o 2 mld Kčs. Na druhé straně celkové dotace hospodářským organizacím byly o 1,1 mld Kčs nižší než se počítalo vlivem nižšího čerpání investičních a neinvestičních dotací.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP