V zasedací síni je v této chvíli přítomno
170 poslanců Sněmovny lidu, 61 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České socialistické
republice a 64 poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny
lidu na konání společné schůze
sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Není tomu
tak.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Není.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Není tomu
tak.
I Sněmovna národů schválila návrh
svého předsednictva.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
článku 34 odstavce 2 ústavního zákona
o československé federaci na konání
společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů a schválily její pořad.
Soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme
k projednání prvního bodu schváleného
pořadu schůze, kterým je
Návrh odůvodní ministr financí Československé
socialistické republiky s. Leopold Lér. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vláda Československé socialistické
republiky předkládá Federálnímu
shromáždění návrh státního
závěrečného účtu za
rok 1979 a v souvislosti s tím i zprávu o celostátních
výsledcích finančního hospodaření
za uplynulý čtvrtý rok šesté
pětiletky.
Po dubnovém projednání zprávy vlády
Československé socialistické republiky o
plnění jejího programového prohlášení
ve Federálním shromáždění
je to další příležitost k analýze
dosažených výsledků v rozvoji našeho
hospodářství. Vycházíme přitom
ze závěrů 14. zasedání ÚV
KSČ, které projednalo úkoly na letošní
rok a zhodnotilo výsledky naší práce
v letech 1976-1979.
Po právu vyzvedáváme vše pozitivní,
čeho jsme díky obětavé práci
lidí dosáhli, ale nezastíráme existenci
problémů a nedostatků v naší
vlastní práci, které musíme v současné
etapě hospodářského a sociálního
rozvoje usilovně řešit a překonávat.
Za čtyři roky této pětiletky jsme
postoupili vpřed v rozvoji národního hospodářství
a rozšířili ekonomický potenciál
naší země. Výše národního
důchodu byla v roce 1979 o 17 % vyšší
než v roce 1975. Průmyslová výroba za
stejné období vzrostla o 21 % a roční
průměr zemědělské produkce
přesahuje o 7,6 % průměr dosažený
v předchozích pěti letech.
V návaznosti na analýzu provedenou 14. zasedáním
ÚV KSČ proběhlo uzavírání
hospodářských výsledků v podnicích
a VHJ a vypracování a projednání státního
závěrečného účtu.
Rozbory a rozborová činnost hodnotící
výsledky práce tisíců kolektivů
byly prostoupeny snahou objektivně a kriticky posoudit
dosažené výsledky, zamyslet se nad nedostatky
a zejména najít pozitivní východiska
při řešení náročných
úkolů, které před námi stojí
v příštím období.
Rok 1979 byl pro naše hospodářství obtížnější
než předchozí léta. Složitost vnitřních
a zejména vnějších ekonomických
podmínek, charakteristická pro druhou polovinu sedmdesátých
let, byla navíc prohloubena - jak známo - problémy
v odvětví paliv a energetiky na počátku
roku, které poznamenaly jeho celý průběh
i v dalších odvětvích. Zemědělská
produkce byla ovlivněna nepříznivými
povětrnostními podmínkami a na zahraničních
trzích dále pokračoval pro nás nepříznivý
cenový vývoj.
Vláda ve spolupráci se všemi články
řízení musela v průběhu roku
operativně řešit řadu závažných
problémů a přijímala opatření
k zabezpečení plynulého chodu hospodářství.
Ke zmírnění těžkostí přispěla
především obětavá práce
lidí, jejich energie a iniciativa, politická a organizátorská
činnost stranických, odborových, mládežnických
a dalších organizací, takže celoroční
výsledky byly nakonec lepší ve srovnání
se situací, jak se jevila po I. čtvrtletí
1979.
S výjimkou zemědělství vzrostla tvorba
hmotných zdrojů proti roku 1978 ve všech hlavních
odvětvích, byla ale nižší než
plánovaná: průmyslová výroba
a objem stavebních prací vzrostly o 3,7 %, zatímco
plán předpokládal růst 4,1 %, resp.
5,5 %. Nepříznivý dopad měl pokles
zemědělské produkce o 3,9 % proti roku 1978,
zatímco plán počítal s přírůstkem
2,7 %. Tento výpadek se projevil nejen v nutnosti dovézt
nadplán obilí v hodnotě převyšující
6 mld Kčs, ale i v nižších hospodářských
výsledcích zemědělského sektoru,
což se vše odrazilo i v plnění rozpočtu
a vyžádalo si mimořádnou mobilizaci
finančních a úvěrových zdrojů.
Nižší dynamika růstu výroby ve
srovnání s plánem se v souhrnu za celé
hospodářství projevila i v nižším
přírůstku vytvořeného národního
důchodu, který činil 2,8 % proti plánovaným
4 % a proti průměrnému tempu 4,1 % v letech
1976 až 1978.
Rovněž ve struktuře vytvořených
zdrojů došlo k odchylkám od plánovaných
záměrů. Např. průmysl nesplnil
dodávky pro vnitřní obchod ani dodávky
pro vývoz do nesocialistických států
ve velkoobchodních cenách, přitom však
překročil plánované dodávky
strojů a zařízení pro investice. Stavebnictví
nesplnilo stavební práce na investiční
výstavbě. V dodavatelsko-odběratelských
vztazích mezi podniky se vyskytovaly strukturální
problémy, které se projevovaly i při uspokojování
potřeb obyvatelstva na vnitřním trhu.
Přes některé pozitivní výsledky
nebyly beze zbytku zabezpečeny plánované
záměry v růstu efektivnosti a růst
produktivity práce nedosáhl plánovaného
tempa, přičemž byl mzdově náročnější
proti předpokladům plánu.
V zahraničním obchodě rostlo rychleji tempo
dovozu než tempo vývozu a došlo ke zhoršení
směnných relací, neboť růst dovozních
cen byl rychlejší než cen vývozních.
Uvedené tendence vývoje a odchylky od plánu
se odrazily i ve finanční oblasti.
Dynamika růstu finančních zdrojů vytvořených
naší ekonomikou byla v uplynulém roce nižší
než v roce 1978 a v souvislosti s tím se zpomalil
i růst finančních výdajů.
V rozpočtovém hospodaření se podařilo
splnit základní úkoly v celkových
příjmech a výdajích a v zásadě
i v jejich ekonomické struktuře. Celkové
příjmy a výdaje souhrnu státních
rozpočtů o dvě desetiny procenta překročily
plánovanou výši. Příjmy dosáhly
částky 249 886 mil. Kčs a výdaje 249
835 mil. Kčs. Tím byly vytvořeny předpoklady
pro splnění jednoho ze základních
záměrů rozpočtové politiky
na období 6. pětiletého plánu - dosáhnout
vyrovnaného hospodaření.
Dosažený přebytek činí 51 mil.
Kčs. Z toho připadá na státní
rozpočet federace 25 mil. Kčs, na státní
rozpočet České socialistické republiky
19 mil. Kčs a státní rozpočet Slovenské
socialistické republiky 7 mil. Kčs.
Rovněž v rozpočtovém hospodaření
národních výborů byly splněny
hlavní úkoly. Příjmy dosáhly
102 706 mil. Kčs a převýšily plánovaný
objem o 3,3 %, a to především v důsledku
vyšších doplňkových a ostatních
zdrojů. To umožnilo překročit i plánovaný
objem výdajů o 1,1 %, takže příjmy
byly vyšší než výdaje o 2184 mil.
Kčs. Tím se posílily fondy rezerv a rozvoje
národních výborů, které jsou
významným finančním zdrojem realizace
volebních programů Národní fronty.
O pokračujícím rozvoji iniciativy občanů
a národních výborů svědčí
skutečnost, že v roce 1979 dosáhla celková
hodnota díla investičních prací provedených
v akci "Z" celkem 4960 mil. Kčs.
Struktura rozpočtových příjmů
a výdajů odpovídala v podstatě plánovaným
záměrům. V rámci celé rozpočtové
soustavy představovaly investiční a neinvestiční
výdaje na hospodářství 43,9 % celkových
rozpočtových výdajů, výdaje
na sociální a kulturní oblast 46,6 %, výdaje
na obranu a bezpečnost 7,3 % a výdaje na správu
2,2 %. Uvedená struktura výdajů je v zásadě
stejná jako v roce 1978.
V souhrnu hodnotíme celkové výsledky rozpočtového
hospodaření pozitivně, neboť zajištění
rozpočtové rovnováhy nebylo jednoduchým
úkolem. Podrobnější pohled na vývoj
finančního hospodaření a plnění
státního rozpočtu však ukazuje, že
i v této oblasti existovala a existuje celá řada
problémů, a že nejsou důvody k plné
spokojenosti. Rozpočtové hospodaření
sice skončilo jako vyrovnané, ale v tom je skryto
neplnění některých úkolů
v příjmech a nečerpání některých
položek ve výdajích, zejména investičních.
Nelze přehlédnout tu skutečnost, že
k celkovému profinancování reprodukčního
procesu bylo nutné nadále použít vnější
finanční zdroje. Na vyrovnanost rozpočtu
se v určitém rozsahu podílela i provedená
úprava maloobchodních cen některých
druhů zboží a služeb. Proto dosažené
finanční výsledky hodnotíme střízlivě
a s vědomím, že celkovou finanční
rovnováhu, včetně rozpočtové,
musíme v budoucnu zabezpečovat podstatně
rychlejším růstem efektivnosti společenské
výroby i vyšší hospodárností.
Soudružky a soudruzi, státní závěrečný
účet považujeme za bilanci celého národního
hospodářství i každé jeho složky.
Nejsou to však mrtvá čísla - jsou vyjádřením
konkrétních výsledků pracovního
života, jsou to ekonomická fakta zobrazující,
co se nám daří a kde máme slabiny.
A tato čísla znovu plně potvrdila to, co
uvedl ve svém projevu generální tajemník
ÚV KSČ a prezident republiky soudruh Gustáv
Husák na slavnostním zasedání na Pražském
hradě k 35. výročí osvobození
Československa Sovětskou armádou:
"Na různých úsecích existují
problémy a obtíže, některé odchylky
v plnění pětiletky, nemalé slabiny
v řídící práci, v plnění
přijatých usnesení. Proto ústřední
výbor klade velký důraz na to, aby se zdokonalovala
řídící práce, energičtěji
překonávaly překážky v chodu
výroby, zvyšovala kvalita a technická úroveň
výrobků, lépe využívaly existující
rezervy, plnily úkoly letošního plánu
a vytvářely potřebné předpoklady
pro přechod do 7. pětiletky."
Tato závazná slova musí se pro každého
z nás, pro každý řídící
stupeň stát výzvou k ještě aktívnějšímu,
účinnějšímu a zodpovědnějšímu
zabezpečování vytyčených cílů.
Mělo by se to projevit již v zabezpečení
plánu a rozpočtu na letošní rok.
Výsledky za leden až květen ukazují,
že ve srovnání se stejným obdobím
předchozího roku dochází na řadě
úseků národního hospodářství
ke zlepšení. Zásobování palivy
a energií bylo vcelku plynulé, plán dodávek
průmyslu pro vývoz i vnitřní obchod
je plněn lépe než v minulém roce. Řada
nedostatků však přetrvává - nepříznivý
vývoj v plnění objemu a struktury stavebních
prací, v těžbě hnědého
uhlí, problémy jsou i ve struktuře a sortimentu
dodávek pro vnitřní trh. Neuspokojivě
jsou plněny plánované úkoly ve snižování
materiálových a celkových nákladů.
To svědčí o tom, že v naší
konkrétní řídící práci
máme ještě značné rezervy, a
že naše myšlení se musí rychleji
přeorientovávat na zvládnutí stále
náročnějších úkolů,
které nás čekají v příštích
letech.
Soudružky a soudruzi, výkonnost, efektivnost, kvalita,
stupeň zhodnocování surovin, využívání
vědeckotechnického pokroku, materiálová
a mzdová náročnost se promítá
zejména do vývoje zisku a nákladů
podnikového sektoru. Finanční plán
na loňský rok stanovil tvorbu zisku ve výši
98,8 mld Kčs a tento objem byl celostátně
překročen o 280 mil. Kčs. Ve srovnatelných
podmínkách vzrostl v loňském roce
zisk o 7,3 mld Kčs. Způsob tvorby zisku se však
odchýlil od záměrů plánu, a
to značně nerovnoměrně v jednotlivých
odvětvích. Přírůstek zisku
z vnitřní ekonomiky byl dosažen z 52 % snížením
nákladů - plán předpokládal
z 58 % - a zbývající část,
tj. 48 byla dosažena růstem výkonů a
výnosů. Překročení plánované
úrovně nákladů v absolutním
vyjádření představuje 910 mil. Kčs.
Zatímco spotřeba materiálu a energie se snížila
více než počítal plán a počátkem
roku narušená relace mezi mzdovými náklady
a výkony byla postupně vyrovnána, byly finanční
náklady vysoké. Například náklady
na manka a škody činily 1,1 mld Kčs, za pokuty
a penále 1,6 mld Kčs a zvýšená
potřeba úvěru vzhledem k nerovnoměrnosti
výroby měla za následek zvýšení
úroků o 1,6 mld Kčs.
Celkové odvody hospodářských organizací
do státního rozpočtu a do rozpočtů
národních výborů byly ve srovnání
s plánem nižší o 2 mld Kčs. Na
druhé straně celkové dotace hospodářským
organizacím byly o 1,1 mld Kčs nižší
než se počítalo vlivem nižšího
čerpání investičních a neinvestičních
dotací.