Soubor opatření navazuje na řadu úprav,
realizovaných již v průběhu 6. pětiletky,
na závěry analýz působení soustavy
plánovitého řízení a komplexního
experimentu řízení efektivnosti a kvality.
Získané poznatky z komplexního experimentu,
který již třetí rok provádíme
ve vybraných VHJ, potvrzují, že jeho pravidla
měla příznivý vliv na efektivnost,
zejména na růst produktivity práce, rentability,
úspory nákladů a vytváření
většího prostoru pro technický rozvoj
a iniciativu pracujících. Ukázalo se, že
podporují snahy o inovaci a zvyšování
kvality výrobků. Poznatky ovšem rovněž
ukázaly i oblasti a problémy, které je nutno
dále hlouběji propracovat.
Při přípravě sedmého pětiletého
plánu a plánu na rok 1981 je třeba těsně
spojit řešení věcných problémů
s využíváním nových přístupů
k plánování a řízení
tak, aby v souladu se záměry Souboru opatření
se dosáhlo vyšší efektivnosti a kvality
na každém pracovišti. Vyšší
odpovědnost i hmotnou stimulaci je nutno zaměřit
od počátku na sestavení kvalitního
progresivního plánu, využít k tomu cesty
vstřícného plánování,
zdokonalení vnitropodnikového řízení
a zkvalitnění přímé řídící
a organizátorské práce všech řídících
pracovníků.
Soudružky a soudruzi, otázkám hospodářského
rozvoje a růstu životní úrovně
věnují stranické a státní orgány
trvale pozornost, protože uspokojování hmotných
a duchovních potřeb obyvatel je základním
cílem hospodářské politiky strany.
Soudruh Husák v této souvislosti ve svém
závěrečném slovu na 15. zasedání
ústředního výboru KSČ uvedl:
"Jsme toho názoru, že máme nezbytné
výrobně technické, ekonomické a společenské
předpoklady, abychom si vytyčili cíl zajistit
v osmdesátých letech další rozvoj našeho
hospodářství. V daných podmínkách
nebude zřejmě možné pokračovat
takovým tempem, jakého jsme dosahovali v uplynulém
období. V příští pětiletce
chceme zachovat, udržet nynější vysokou
životní úroveň lidu, kterou se Československo
řadí mezi nejvyspělejší země
v Evropě, hledat možnosti jejího dalšího
zlepšení, pokud se k tomu vytvoří ekonomické
předpoklady." Tolik citát.
V roce 1979 se přes obtížné ekonomické
podmínky podařilo stávající
životní úroveň zabezpečit a v
některých směrech ji i dále rozvinout.
Zvýšily se peněžní příjmy
obyvatelstva, vzrostla osobní spotřeba, vzrostly
i úsporné vklady, i když v menším
rozsahu jak ve srovnání s plánem, tak i s
výsledky předchozích let.
Rovněž ze státního rozpočtu se
v souladu se záměry hospodářské
politiky v loňském roce zvýšily neinvestiční
výdaje na sociální zabezpečení,
zdravotnictví, školství a kulturu. Těmito
výdaji naše společnost zajišťuje
důležitou oblast životní úrovně
obyvatelstva. Jejich rozsah činil v loňském
roce téměř 118 mld Kčs, tj. o 5 %
více než v předchozím roce. V přepočtu
na 1 obyvatele dosáhly částky 7723 Kčs
a když připočteme bezplatné služby
z prostředků podniků a organizací,
tato částka činí 8472 Kčs na
1 obyvatele.
Výdaje na sociální zabezpečení
činily 65,3 mld Kčs. Na jejich přírůstku
proti roku 1978, který činil 3,4 mld Kčs,
se podílelo i zvýšení důchodů
a rodinných přídavků provedené
v souvislosti s úpravou maloobchodních cen. Úpravou
důchodů a vlivem rostoucích mezd se zvýšila
průměrná výše starobních
důchodů o 52 Kčs a dosáhla 1160 Kčs.
Velké prostředky věnuje naše společnost
výchově nové generace a zajištění
vysoké úrovně našeho školství.
Do této oblasti bylo vynaloženo 21,1 mld Kčs,
tj. o 3,7 % více než v předchozím roce.
Zde byly překročeny objemy výdajů
o 270 mil. Kčs, tj. o 1,3 %, které byly uhrazeny
z doplňkových zdrojů národních
výborů. V porovnání s rozpočtovým
výhledem na 6. pětiletku byly za 4 roky 6. pětiletky
předpokládané výdaje na školství
překročeny téměř o 4 mld Kčs.
Na tomto překročení se podílela částkou
1570 mil. Kčs opatření spojená s realizací
nové čs. výchovně vzdělávací
soustavy, která nebyla v rozpočtovém výhledu
zapracována. Další podstatnou část
znamenaly potřeby související s uváděním
nadplánovaných kapacit do provozu - především
mateřských školek vybudovaných v akci
"Z".
Touto formou bylo v roce 1979 získáno přes
25 tisíc míst a v jeslích skoro 1600 míst.
Na úseku předškolní výchovy se
již podařilo překročit úkol vytyčený
XV. sjezdem KSČ. Namísto stanovených 70 %
z celkového počtu 3-5letých dětí
je již umístěno v předškolních
zařízeních 79,3 % v ČSR a 76,9 % v
SSR. V loňském roce byly rovněž upraveny
platy učitelů a vychovatelů, výdaje
s tím spojené byly uhrazeny z rezerv státního
rozpočtu federace.
Na zdravotnictví jsme v loňském roce vynaložili
19 mld Kčs, tj. o 4,5 % více než v roce 1978.
Velká pozornost se věnovala posílení
preventivní péče, dobudování
kardiovaskulárního, onkologického a virového
programu a prohloubení péče o ženu a
dítě. Byla provedena platová úprava
u středních zdravotnických pracovníků,
která byla zabezpečena z rozpočtových
rezerv.
Na jednoho obyvatele připadlo 1244 Kčs výdajů
na zdravotnictví. Výdaje na léky a speciální
zdravotnický materiál činily 288 Kčs
na jednoho obyvatele a celkově představovaly 4,4
mld Kčs.
V loňském roce bylo dokončeno ve všech
formách výstavby 122 700 bytů. Na financování
bytové výstavby a bytového hospodářství
se významně podílel státní
rozpočet, a to částkou 23 mld Kčs,
tj. o 4,7 % více než v roce 1978.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, hospodaření roku 1979, které
státní závěrečný účet
uzavírá, patřilo v rámci dosavadního
dlouhodobě pozitivního ekonomického vývoje
k nejsložitějším. Výrazně
se projevily důsledky zhoršení vnějších
a vnitřních podmínek, na které jsme
ne vždy reagovali včas, a proto musíme vidět
nejen dosažené pozitivní výsledky, ale
i nedostatky, které nám ujídají ze
společného krajíce.
Naše ekonomika a naše společnost má všechny
předpoklady k pokračování dosavadního
pozitivního vývoje národního hospodářství.
Základní linie hospodářské
politiky naší komunistické strany se nemění.
Jak bylo ale konstatováno a zdůrazněno ve
zprávě předsednictva ústředního
výboru na 14. plénu - cituji "mění
se však stupeň naléhavosti, s jakou ji musíme
do života a do každodenní praxe prosazovat s
přihlédnutím ke konkrétním
podmínkám jednotlivých závodů
a pracovišť" - konec citátu.
Předložený státní závěrečný
účet a analýzy s ním spojené
prokazují, že rozpočtová soustava v
loňském roce zabezpečila financování
potřeb hospodářství i rozvoje společenské
spotřeby. Nástroje rozpočtu přispěly
k prosazování intenzívních faktorů
růstu, působily proti nehospodárnosti a byly
zaměřeny na podporu efektivnosti výroby a
spotřeby.
Závěrem mi dovolte, abych jménem vlády
Československé socialistické republiky poděkoval
vám všem za obětavou pomoc při plnění
náročných úkolů minulého
roku, za jejich iniciativní práci při řešení
důležitých otázek rozvoje našeho
národního hospodářství.
Jménem vlády navrhuji Federálnímu
shromáždění, aby předložený
návrh státního závěrečného
účtu československé federace za rok
1979 schválilo. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi
za odůvodnění návrhu. Jak je vám
známo, soudružky a soudruzi, jednotlivé kapitoly
státního závěrečného
účtu čs. federace za rok 1979 byly projednány
ve všech výborech sněmoven, kromě mandátových
a imunitních výborů. Výbory obou sněmoven
určily společnými zpravodaji předsedy
výborů pro plán a rozpočet. Prosím
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů poslance Křenka, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, vážení hosté! Podle principů
přijatých předsednictvy sněmoven jsou
v příslušných výborech sněmoven
projednávány nejdříve jednotlivé
kapitoly státního závěrečného
účtu ústředních orgánů
státní správy čs. federace a potom,
s přihlédnutím k celostátním
výsledkům, je výbory pro plán a rozpočet
projednáváno za účasti delegovaných
poslanců ostatních výborů celkové
znění státního závěrečného
účtu a návrh vlády ČSSR na
jeho schválení.
Jednotlivé ústřední orgány
předložily příslušným výborům
návrh svých kapitol ve stanoveném termínu.
Učinily tak v pojetí, které svědčí
zcela jednoznačně o tom, že díky soustavnému
úsilí vlády o prohloubení rozborů
hospodaření a zvyšování jejich
kvality, jakož i díky pozornosti a náročnosti
výborů se obsahová stránka kapitol
ve způsobu analýzy dosažených výsledků
prohlubuje.
Podle svého výrobního či nevýrobního
charakteru v nich ústřední orgány
podaly výborům obraz rozhodujících
úkolů, na které se ve své řídící,
organizátorské, hospodářské
a kontrolní činnosti v minulém roce zaměřovaly
a jaké prostředky k tomu spotřebovaly. Uvedly
důležité závěry, které
s cílem zabezpečit řešení věcných
problémů rozvoje a programovaných úkolů
přitom učinily. Poukázaly dále na
výsledky dosažené ve zlepšené organizaci
práce, prováděné analýze a
zkvalitňování zpracovávaných
podkladů. Dále též na opatření,
která byla přijata k prohloubení hospodářské
činnosti, zvýšení ochrany svěřených
jim prostředků a dodržení rozpočtových
vztahů vlastního orgánu a organizací
jemu podřízených, či jeho prostřednictvím
napojených na rozpočet.
V podstatě se jednalo o řadu významných
odvětvových a úsekových úkolů,
souvisejících zejména s realizací
závěrů XV. sjezdu KSČ a na něj
navazujících zasedání ÚV KSČ
k ekonomickým otázkám. Jmenovitě též
o podíly orgánu na přípravách
Souboru opatření ke zdokonalování
plánovitého řízení národního
hospodářství a zvláště
o jeho přístupy k úsporám palivoenergetických
zdrojů a k zabezpečení opatření,
přijatých ke zvýšení hospodárnosti,
či o způsoby využití výsledků
práce výzkumné základny. Dále
též o problémy, na které poukázalo
zejména 11. a 13. zasedání ústředního
výboru KSČ, zvláště pak zvýšení
pozornosti všem kvalitativním stránkám
reprodukčního procesu, nákladům neproduktivního
charakteru a nežádoucím jevům, které
někde stále ještě přetrvávají.
Pokud jde o příjmovou část rozpočtu,
většina orgánů ji překračovala.
Stávalo se tak však hlavně díky převážně
neplánovaným a nahodilým příjmům,
souvisejícím se snahou mobilizovat uvolnitelné
zdroje a prostředky. V těch ojedinělých
případech, kde nebylo dosahováno plánovaných
příjmů, bylo způsobem odpovídajícím
požadavkům zákona č. 134/1970 Sb., použito
rozpočtových přesunů a sníženo
čerpání výdajových prostředků.
Z tohoto postupu se prakticky vymykala specifická situace
v oblasti zahraničního obchodu, kde zejména
v důsledku pohybu cen surovin na světových
trzích došlo k tomu, že místo plánovaného
příjmu státního rozpočtu ve
výši 13,2 mld Kčs došlo ke snížení
na 7,7 mld Kčs, a na druhé straně místo
předpokládaných výdajů na tuto
oblast ve výši 7,7 mld Kčs bylo vydáno
jen 5,5 mld Kčs.
Na průběh a výsledky hospodaření
s prostředky rozpočtu v roce 1979 mělo zejména
vliv zkrácení rozpočtových zdrojů
těchto orgánů v oblasti materiálových
výdajů a služeb na úroveň skutečnosti
roku 1978. Dále pak potřeba, dosáhnout dalších
úspor k vyrovnání dopadu zvýšených
cen pohonných hmot, paliv, elektrické energie a
služeb spojů. Úsporám rovněž
napomáhal úkol vázat určité
prostředky k omezení nežádoucího
nárůstu průměrných měsíčních
mezd a povinnost, vázat z titulu nenaplněného
početního stavu pracovníků odpovídající
mzdové prostředky.
Díky přijatým opatřením se
podařilo usměrňovat proces tohoto náročnějšího
hospodaření zvláště tam, kde
hospodářským vedením byl při
rozhodování a vynakládání prostředků
na jednotlivé účely vykonáván
jak v oblasti věcných, tak osobních výdajů
soustavný tlak na zvyšování hospodárnosti.
Úspory neinvestičních nákladů
však nebyly jen výsledkem plnění racionalizačních
a úsporných opatření, sledujících
dosažení vytyčených jmenovitých
cílů. Vznikaly též nečerpáním
různých rezerv, odsunutím některých
původně plánovaných úkolů,
opožděným plněním různých
úkolů a dodávek, či neuskutečněním
zahraničních a jiných cest. K nižším
výdajům došlo též v souvislosti
s opožděním fakturace zadaných prací
a služeb, jako např. vyúčtování
letecké přepravy ze strany ČSA.
V investiční oblasti zůstávaly některé
záměry nerealizovány zvláště
pro nepřipravenost projektů, nedodržení
smluvních závazků stavebními dodavateli
a pomalejší postup výstavby. Tak např.
plán stavebních prací na svářečském
středisku v Bratislavě (jde o akci z roku 1974)
byl z 11 mil. Kčs snížen na 6 mil. Kčs
a splněn jen na 3 mil. Kčs. V resortu spojů
stavební organizace nesplnily převzaté objemy
v roce 1978 o 42 mil. Kčs, ale v roce 1979 již o 11-7
mil. Kčs.
Investiční úspory vznikaly též
nákupem levnější techniky. Prostředky
nevyčerpané byly se souhlasem ministerstva financí,
v duchu ustanovení rozpočtového zákona,
používány na úhradu zvýšených
nákladů realizace jiných plánovaných
záměrů a potřeb.
V návaznosti na opatření přijatá
ke zvýšení hospodárnosti věnovaly
výbory při projednávání kapitol
pozornost též výsledkům dosaženým
v plnění jmenovitých závazných
limitů, zvláště pak plnění
limitovaných výdajů na komplexní cestovné,
výdajů na pohoštění a dary a
zejména plnění aktivních opatření,
přijatých ke zhospodárnění
autoprovozu.
V plnění komplexních nákladů
cestovného se při úspoře přes
1,1 mld Kčs odrazil menší rozsah cest do zahraničí
a na různá soustředění. Zejména
však snaha lépe plánovat počet nutných
cest, omezovat přitom počet vysílaných
pracovníků, snižovat dobu jejich pobytu a povolovat
jen cesty nezbytně nutné a naléhavé.
Překročení limitů bylo řešeno
postihem v podobě dodatkového obvodu. Např.
v odvětví federálního ministerstva
všeobecného strojírenství činil
takový odvod 3,6 mil. Kčs.
Také v plnění limitovaných výdajů
na pohoštění a dary nebyla vyčerpána
plánovaná výše. Projevil se v tom vliv
cílevědomé regulace tohoto druhu výdajů,
sledující dosáhnout snížení
jejich objemu.