Středa 9. dubna 1980

Poslanec SN T. Trávníček: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, je vhodné si právě při dnešním projednávání zprávy o plnění programového prohlášení vlády ČSSR připomenout, že před 35 lety byl na území Československa osvobozeném Sovětskou armádou slavnostně vyhlášen Košický program vlády Národní fronty Čechů a Slováků. Tento program, i dnes přednesená zpráva, jsou dokumenty různého historického významu a obsahu, který je dán potřebami doby. Jedno však je spojuje - jejich inspirátorem byla a je Komunistická strana Československa, její program, její politika.

Proto se úkoly obsažené ve zprávě přednesené s. Štrougalem dotýkají života a práce všech složek politického systému socialistické společnosti, tedy i všech organizací sdružených v Národní frontě. Hlavním úkolem celé Národní fronty je získávat pro politiku strany, a tedy i pro plnění programového prohlášení vlády, pro jejich realizaci na pracovišti i v místě bydliště milióny členů organizací sdružených v Národní frontě, být platformou pro další rozvoj socialistické demokracie.

Dnes i v budoucnosti pak vystupuje také pro Národní frontu do popředí úkol výrazně zvýšit kvalitu a účinnost veškeré práce, ať jde o tvorbu hmotných zdrojů a hodnot, nebo o oblast výchovy socialisticky myslícího a jednajícího občana, vlastence, přítele Sovětského svazu, internacionalisty, připraveného k budování a obraně své socialistické vlasti, k boji za mír a pokrok ve světě.

Každý základní článek organizací sdružených v Národní frontě působící na pracovišti, především Revolučního odborového hnutí a Socialistického svazu mládeže, ale i Svazu družstevních rolníků a Vědeckotechnické společnosti, družstev spotřebních, výrobních a bytových, má svůj specifický podíl a současně spoluodpovědnost za splnění úkolů posledního roku šesté pětiletky a za přípravu nástupu do pětiletky sedmé. Jde především o rozvoj a zejména zvýšení účinnosti všech forem pracovní iniciativy a dnes o mimořádně významný úkol, seznámit pracující se "souborem opatření", přesvědčit je o jejich nezbytnosti a získat je pro jejich uvědomělou realizaci.

Rostoucí náročnost, nová kvalita výrobních, pracovních úkolů, naléhavě vyžaduje nejen zkvalitnění plánu a řízení, ale i prohloubení aktivní účasti pracujících při přípravě plánu, vstřícných plánů, při jejich realizaci i kontrole plnění, při rozhodování o všech pracovních a sociálních úkolech a problémech každého pracoviště. Jde přitom o nanejvýš naléhavý úkol, především Revolučního odborového hnutí, ale i dalších organizací Národní fronty, působících na pracovišti, prostě o úkol dalšího prohlubování socialistické demokracie na všech pracovištích.

V této souvislosti mi dovolte udělat osobní poznámku. Máme před sebou dva významné dokumenty: návrh prohlášení tak, jak ho podala skupina poslanců představovaná funkcionáři Revolučního odborového hnutí, je jedním z názorných příkladů socialistické demokracie, socialistické společnosti. Myslím, že se všichni z hlubokého přesvědčení připojíme k této iniciativě, schválíme stanovisko Federálního shromáždění k deklaraci o odborových právech, poněvadž toto prohlášení názorně ukazuje reálná práva pracujících v Československé socialistické republice a je ofenzívní zbraní proti všem těm, kteří nám chtějí vnucovat svoje kapitalistické pojetí svobody.

Řekl jsem několik poznámek o tom, jak organizace Národní fronty působící na pracovištích, se mohou podílet na plnění programového prohlášení vlády. Ale i všechny ostatní organizace působící v místě bydliště budou účinněji, byť i nepřímo přispívat k efektivnějšímu vývoji národního hospodářství tím, že své členy povedou k tomu, aby i na pracovišti dělali čest své dobrovolné společenské organizaci svou prací.

Tyto organizace mají však i další možnosti, jak přispět především dobrovolnou prací svých členů k lepším výsledkům národního hospodářství, např. účinnějším sběrem druhotných surovin včetně zbytků potravin, dále léčivých rostlin, sena z těžko sklízitelných a nesklízených ploch, pomocí ve špičkových zemědělských pracích, při zvýšení doplňkového zásobování masem, ovocem, zeleninou apod.

Příslušné orgány však musí pro to vytvářet stále lepší podmínky, např. svoz, odběr, skladování i případnou vyšší hmotnou zainteresovanost, aby nedostatky v této oblasti nevedly k znehodnocení a tím oslabování dobrovolné práce a iniciativy statisíců občanů.

Všechny organizace sdružené v Národní frontě se pak chtějí účinněji než dosud podílet na pracovištích i v místě bydliště na vytváření celospolečenské atmosféry kvality, účinnosti, odpovědnosti a důslednou kontrolou a kritikou i na odstraňování nedostatků, chyb a protispolečenských jevů.

Zcela zvláštní místo v životě a práci všech organizací a orgánů mají volební programy Národní fronty. Dnes jsou již všeobecně chápány jako komplexní konkretizace politiky strany, pětiletého plánu a tedy i programu vlády v místních podmínkách. Jejich význam spočívá v tom, že jejich uskutečňováním je spoluurčován způsob života, uspokojovány významné životní, hmotné i duchovní potřeby našich občanů, že se tedy bezprostředně dotýkají každého občana, a proto vyvolávají jeho zájem, účast na přípravě, realizaci i kontrole plnění.

Nemohu při jejich hodnocení zacházet do podrobností. Především však je třeba všude uznávat, že hlavním organizátorem, nositelem a garantem plnění jsou národní výbory, poslanci. A že o úspěchu rozhoduje spolupráce národních výborů s orgány a organizacemi Národní fronty, s jejich širokou členskou základnou.

Všechny plánované úkoly národních výborů, nejen úkoly akce "Z", např. v rozvoji školství, zdravotnictví, obchodu, místní dopravy apod., jsou přece také věcí zájmu všech orgánů a organizací Národní fronty, všech občanů. Jejich splnění vyžaduje iniciativní přístup, konkrétní pomoc, ale i spoluodpovědnost všech občanů a jejích organizací i případnou kritiku je-li toho zapotřebí. Všechny organizace Národní fronty jsou si této odpovědnosti vědomy. To ukazuje i příklad z Jihomoravského kraje, kde za více než tisíc konkrétních akcí ve volebních programech NF převzaly přímou odpovědnost jednotlivé společenské organizace. Vedle těchto plánovaných úkolů jsou ve všech volebních programech obsaženy závažné úkoly organizátorské, masově politické a kulturně výchovné práce. Rozsah této činnosti, při které se aktivně podílejí organizace NF, je rozsáhlý. I při určitých nepřesnostech údajů jde v průběhu jediného roku o milióny akcí za účasti mnoha miliónů občanů. Zde zejména, zcela v souladu se zprávou předsednictva ÚV KSČ, přednesenou s. Biľakem na 15. zasedání ÚV KSČ, vystupuje naléhavě do popředí nezbytnost zlepšit koordinaci, zvýšit kvalitu a účinnost této práce. V tomto směru mohou svou významnou úlohu sehrávat i poslanci všech stupňů.

Pokud jde o hodnocení volebních programů Národní fronty obsažené ve zprávě předsedy vlády, předsednictvo ÚV NF ČSSR s rozborem i vytyčenými úkoly naprosto souhlasí. Mohu ubezpečit Federální shromáždění, že se po linii národních výborů i orgánů Národní fronty přijímají opatření, aby byly urychleně dostaveny anebo jinému účelu určeny investiční akce, které byly započaty v akci "Z" před řadou let, aby se dále snížila rozestavěnost a prohloubila tendence orientovat akci "Z" již zcela důsledně na spojení zájmů místa s celospolečenskými zájmy a možnostmi.

Při diskusi o návrhu zprávy o plnění programového prohlášení vlády na předsednictvu ÚV NF ČSSR byla vyslovena žádost na adresu vlády, aby při úvaze o výši limitů na akci "Z" v 7. pětiletce bylo postupováno s vědomím sociálně politického významu této akce. Vždyť touto cestou jsou vytvářeny další hodnoty zlepšující podmínky života občanů, životního prostředí, a to velmi konkrétně a za náklady, které jsou v důsledku převážně dobrovolné, bezplatné práce občanů ve volném čase, pro stát a společnost ekonomicky velmi výhodné. Dnes přece již existují záruky, že nebudou nesprávnou orientací akce "Z" poškozovány, ale naopak stále lépe uspokojovány celospolečenské zájmy.

Při hodnocení volebních programů Národní fronty je však záhodno zdůraznit některé velmi pozitivní tendence. Především jde o stále vyšší míru ztotožňování osobních a skupinových zájmů občanů se zájmy celospolečenskými, o rozvoj nebývalé spolupráce mezi jednotlivými organizacemi, závody, jednotnými zemědělskými družstvy a mezi celou Národní frontou a národními výbory a jejich poslanci. Účast organizací Národní fronty na přípravě volebních programů, jejich projednávání a schvalování v orgánech národních výborů a Národní fronty, účast občanů při jejich realizaci a pravidelná kontrola jejich plnění na veřejných schůzích přístupných všem občanům, jsou jedním z nejúčinnějších nástrojů pro účast občanů na správě veřejných věcí. Protože jsou volební programy konkretizací politiky strany v místních podmínkách, jde přitom o velmi konkrétní účast na tvorbě, realizaci a kontrole politiky strany v místních podmínkách, tj. na rozvoji socialistické demokracie. Volební programy pak plní i významné výchovné poslání. Spoluúčast občanů na různých akcích politickovýchovných a budovatelských vede k utváření občanského kolektivu, přispívá k uplatňování socialistických zásad soužití občanů i k formování socialistického způsobu života. Není např. výjimkou, že se v novém velkém sídlišti sejdou občané bydlící v jednom domě poprvé při směně NF nebo při jiné akci v rámci volebního programu.

Projednávání plnění programového prohlášení vlády poskytuje příležitosti zdůraznil i další formy a možnosti rozvoje socialistické demokracie, které jsou např. ve velmi konkrétní spolupráci mezi orgány státu, např. vládami, orgány NF a společenskými organizacemi. Vždyť všechny otázky a opatření, které se dotýkají činnosti té které organizace, vláda projednává v součinnosti a ve vládním usnesení neukládá, ale doporučuje realizovat příslušná opatření ve specifických podmínkách celé NF nebo té které organizace.

Uvedu poslední příklad - vláda ČSSR schválila úsporná opatření a doporučila Národní frontě, aby obdobná opatření byla s přihlédnutím ke specifickým podmínkám také realizována. Tato doporučení berou orgány a organizace Národní fronty se vší vážností, takže tato úsporná opatření v průběhu roku 1980 přinesou úspory ve výši mnoha miliónů korun, výrazné omezení spotřeby benzínu atd. Organizace sdružené v Národní frontě by potřebovaly ovšem i určitou pomoc zejména v materiálně technickém zabezpečení, v bilancování určitých materiálních zdrojů zajišťujících denní činnost zejména okresních výborů a základních organizací sdružených v Národní frontě.

Vážené soudružky a soudruzi, konkrétním příkladem prohlubování socialistické demokracie v Československu je i skutečnost, že předsednictvo ústředního výboru Národní fronty ČSSR mělo možnost ještě v období přípravy návrhu zprávy, kterou dnes přednesl soudruh předseda vlády, vyjádřit svá stanoviska, odpovědně zprávu projednat.

Mohu s uspokojením konstatovat, že vláda náměty a připomínky akceptovala. Předsednictvo ústředního výboru Národní fronty mě pověřilo, abych jménem Revolučního odborového hnutí, Socialistického svazu mládeže, ostatních politických stran a všech organizací sdružených v Národní frontě vyslovil nejen souhlas se zprávou přednesenou soudruhem předsedou vlády, ale abych také slíbil aktivní podporu a angažovaný podíl na realizaci letošních i příštích záměrů programového prohlášení. Národní fronta Československé socialistické republiky to může se vší odpovědností učinit proto, že prohlášení plně odpovídá programu XV. sjezdu Komunistické strany Československa, její politice a tedy i zájmům jednotlivých členských organizací sdružených v Národní frontě, i všech občanů naší socialistické vlasti.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Trávníčkovi. Prosím poslankyni Seidlovou.

Poslankyně SL V. Seidlová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, s velkým zájmem jsem vyslechla zejména tu část zprávy vlády Československé socialistické republiky, která hodnotila postup realizace projektu výchovně vzdělávací soustavy. Vždyť nejde také jen o nijakou nepodstatnou věc. Naopak její význam zdůraznilo 14. plénum ústředního výboru Komunistické strany Československa, kde se říká: Důsledné uvedení projektu v život je kategorickým požadavkem současné i budoucí etapy vývoje naší společnosti. Dosavadní vývoj vzdělanosti u nás svědčí o velké pozornosti, kterou jí naše společnost věnuje.

Dovolte několik čísel: z počtu obyvatel v roce 1950 mělo vysokoškolské vzdělání 0,6 %, středoškolské vzdělání 3,4 %; nyní je vysokoškoláků 3 % a středoškoláků 12,5 %. Roste však také odborná připravenost mládeže.

O tom svědčí toto porovnání: v naší generaci padesátníků má 53 % pouze základní vzdělání, 22 % je vyučeno, 25 % absolvovalo školy převážně nižšího typu. Struktura vzdělání nastupující mladé generace je ovšem zcela jiná. Základní vzdělání má 4 %, 11 % má nižší vzdělání, 50 % je vyučeno, 35 % je absolventů škol a z toho jedna třetina je vysokoškoláků a převažují v ostatním maturanti.

Vyslechla jsem i tady, soudružky a soudruzi, v kuloárech mnoho názorů na vzdělání a někdy i z hlediska toho, zda to trochu nepřeháníme. Chtěla bych říci při této příležitosti, abychom si uvědomili, že jsme skutečně vstoupili do zcela nové etapy, jak o tom hovořil ve své zprávě soudruh Štrougal, že prudký rozvoj vědy a techniky, který se sebou nese rychlé změny ve struktuře výroby, rychlé zastarávání poznatků, že to vše klade obrovské požadavky nejenom na přípravu nastupující mladé generace z hlediska množství vzdělaných lidí, ale také kvality vzdělání. Klade to požadavky i na inovaci vědomostí, znalostí a dovedností dospělých pracovníků, každého z nás. I ten nejlepší technik, není-li jeho vzdělání doplňováno, ztrácí po deseti letech schopnost moderní orientace v oboru, po dvacetipěti letech je už nejméně polovina poznatků ze studia překonána. Nelze tedy život dělit na dobu čerpání znalostí a na dobu jejich vydávání. To znamená, že vedle změny ve školní přípravě mládeže je třeba zabezpečovat systém přípravy pracujících během celého jejich života. Doporučuji tedy, aby po přijetí vysokoškolského zákona se urychlily práce na tomto důležitém článku naší nové výchovně vzdělávací soustavy.

Dnes studuje na vysokých školách kolem 44 tis., v postgraduálním studiu téměř 14 tis. pracujících. Máme 28 samostatných středních odborných škol pro studium při zaměstnání, kde si zvyšuje svou kvalifikaci téměř 100 tis. pracujících a při gymnáziích dalších 3 tis. pracujících. Chtěla bych připomenout, že postgraduální studium plní úlohu studia inovačního, specializovaného typu, což je při dnešním rychlém vývoji techniky a ve změnách struktury výroby zvláště důležité. Chtěla bych zdůraznit ohromný význam formy vzdělávání pracujících v organizacích, a to jak z hlediska souladu mezi profesionálně kvalifikační strukturou pracovníků a dynamicky se měnícími potřebami, tak i z hlediska možnosti bezprostředního vlivu na intenzifikaci výroby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP