Poslanec SN T. Trávníček: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, je vhodné si právě
při dnešním projednávání
zprávy o plnění programového prohlášení
vlády ČSSR připomenout, že před
35 lety byl na území Československa osvobozeném
Sovětskou armádou slavnostně vyhlášen
Košický program vlády Národní
fronty Čechů a Slováků. Tento program,
i dnes přednesená zpráva, jsou dokumenty
různého historického významu a obsahu,
který je dán potřebami doby. Jedno však
je spojuje - jejich inspirátorem byla a je Komunistická
strana Československa, její program, její
politika.
Proto se úkoly obsažené ve zprávě
přednesené s. Štrougalem dotýkají
života a práce všech složek politického
systému socialistické společnosti, tedy i
všech organizací sdružených v Národní
frontě. Hlavním úkolem celé Národní
fronty je získávat pro politiku strany, a tedy i
pro plnění programového prohlášení
vlády, pro jejich realizaci na pracovišti i v místě
bydliště milióny členů organizací
sdružených v Národní frontě,
být platformou pro další rozvoj socialistické
demokracie.
Dnes i v budoucnosti pak vystupuje také pro Národní
frontu do popředí úkol výrazně
zvýšit kvalitu a účinnost veškeré
práce, ať jde o tvorbu hmotných zdrojů
a hodnot, nebo o oblast výchovy socialisticky myslícího
a jednajícího občana, vlastence, přítele
Sovětského svazu, internacionalisty, připraveného
k budování a obraně své socialistické
vlasti, k boji za mír a pokrok ve světě.
Každý základní článek
organizací sdružených v Národní
frontě působící na pracovišti,
především Revolučního odborového
hnutí a Socialistického svazu mládeže,
ale i Svazu družstevních rolníků a Vědeckotechnické
společnosti, družstev spotřebních, výrobních
a bytových, má svůj specifický podíl
a současně spoluodpovědnost za splnění
úkolů posledního roku šesté pětiletky
a za přípravu nástupu do pětiletky
sedmé. Jde především o rozvoj a zejména
zvýšení účinnosti všech
forem pracovní iniciativy a dnes o mimořádně
významný úkol, seznámit pracující
se "souborem opatření", přesvědčit
je o jejich nezbytnosti a získat je pro jejich uvědomělou
realizaci.
Rostoucí náročnost, nová kvalita výrobních,
pracovních úkolů, naléhavě
vyžaduje nejen zkvalitnění plánu a řízení,
ale i prohloubení aktivní účasti pracujících
při přípravě plánu, vstřícných
plánů, při jejich realizaci i kontrole plnění,
při rozhodování o všech pracovních
a sociálních úkolech a problémech
každého pracoviště. Jde přitom
o nanejvýš naléhavý úkol, především
Revolučního odborového hnutí, ale
i dalších organizací Národní
fronty, působících na pracovišti, prostě
o úkol dalšího prohlubování socialistické
demokracie na všech pracovištích.
V této souvislosti mi dovolte udělat osobní
poznámku. Máme před sebou dva významné
dokumenty: návrh prohlášení tak, jak
ho podala skupina poslanců představovaná
funkcionáři Revolučního odborového
hnutí, je jedním z názorných příkladů
socialistické demokracie, socialistické společnosti.
Myslím, že se všichni z hlubokého přesvědčení
připojíme k této iniciativě, schválíme
stanovisko Federálního shromáždění
k deklaraci o odborových právech, poněvadž
toto prohlášení názorně ukazuje
reálná práva pracujících v
Československé socialistické republice a
je ofenzívní zbraní proti všem těm,
kteří nám chtějí vnucovat svoje
kapitalistické pojetí svobody.
Řekl jsem několik poznámek o tom, jak organizace
Národní fronty působící na
pracovištích, se mohou podílet na plnění
programového prohlášení vlády.
Ale i všechny ostatní organizace působící
v místě bydliště budou účinněji,
byť i nepřímo přispívat k efektivnějšímu
vývoji národního hospodářství
tím, že své členy povedou k tomu, aby
i na pracovišti dělali čest své dobrovolné
společenské organizaci svou prací.
Tyto organizace mají však i další možnosti,
jak přispět především dobrovolnou
prací svých členů k lepším
výsledkům národního hospodářství,
např. účinnějším sběrem
druhotných surovin včetně zbytků potravin,
dále léčivých rostlin, sena z těžko
sklízitelných a nesklízených ploch,
pomocí ve špičkových zemědělských
pracích, při zvýšení doplňkového
zásobování masem, ovocem, zeleninou apod.
Příslušné orgány však musí
pro to vytvářet stále lepší podmínky,
např. svoz, odběr, skladování i případnou
vyšší hmotnou zainteresovanost, aby nedostatky
v této oblasti nevedly k znehodnocení a tím
oslabování dobrovolné práce a iniciativy
statisíců občanů.
Všechny organizace sdružené v Národní
frontě se pak chtějí účinněji
než dosud podílet na pracovištích i v
místě bydliště na vytváření
celospolečenské atmosféry kvality, účinnosti,
odpovědnosti a důslednou kontrolou a kritikou i
na odstraňování nedostatků, chyb a
protispolečenských jevů.
Zcela zvláštní místo v životě
a práci všech organizací a orgánů
mají volební programy Národní fronty.
Dnes jsou již všeobecně chápány
jako komplexní konkretizace politiky strany, pětiletého
plánu a tedy i programu vlády v místních
podmínkách. Jejich význam spočívá
v tom, že jejich uskutečňováním
je spoluurčován způsob života, uspokojovány
významné životní, hmotné i duchovní
potřeby našich občanů, že se tedy
bezprostředně dotýkají každého
občana, a proto vyvolávají jeho zájem,
účast na přípravě, realizaci
i kontrole plnění.
Nemohu při jejich hodnocení zacházet do podrobností.
Především však je třeba všude
uznávat, že hlavním organizátorem, nositelem
a garantem plnění jsou národní výbory,
poslanci. A že o úspěchu rozhoduje spolupráce
národních výborů s orgány a
organizacemi Národní fronty, s jejich širokou
členskou základnou.
Všechny plánované úkoly národních
výborů, nejen úkoly akce "Z", např.
v rozvoji školství, zdravotnictví, obchodu,
místní dopravy apod., jsou přece také
věcí zájmu všech orgánů
a organizací Národní fronty, všech občanů.
Jejich splnění vyžaduje iniciativní
přístup, konkrétní pomoc, ale i spoluodpovědnost
všech občanů a jejích organizací
i případnou kritiku je-li toho zapotřebí.
Všechny organizace Národní fronty jsou si této
odpovědnosti vědomy. To ukazuje i příklad
z Jihomoravského kraje, kde za více než tisíc
konkrétních akcí ve volebních programech
NF převzaly přímou odpovědnost jednotlivé
společenské organizace. Vedle těchto plánovaných
úkolů jsou ve všech volebních programech
obsaženy závažné úkoly organizátorské,
masově politické a kulturně výchovné
práce. Rozsah této činnosti, při které
se aktivně podílejí organizace NF, je rozsáhlý.
I při určitých nepřesnostech údajů
jde v průběhu jediného roku o milióny
akcí za účasti mnoha miliónů
občanů. Zde zejména, zcela v souladu se zprávou
předsednictva ÚV KSČ, přednesenou
s. Biľakem na 15. zasedání ÚV KSČ,
vystupuje naléhavě do popředí nezbytnost
zlepšit koordinaci, zvýšit kvalitu a účinnost
této práce. V tomto směru mohou svou významnou
úlohu sehrávat i poslanci všech stupňů.
Pokud jde o hodnocení volebních programů
Národní fronty obsažené ve zprávě
předsedy vlády, předsednictvo ÚV NF
ČSSR s rozborem i vytyčenými úkoly
naprosto souhlasí. Mohu ubezpečit Federální
shromáždění, že se po linii národních
výborů i orgánů Národní
fronty přijímají opatření,
aby byly urychleně dostaveny anebo jinému účelu
určeny investiční akce, které byly
započaty v akci "Z" před řadou
let, aby se dále snížila rozestavěnost
a prohloubila tendence orientovat akci "Z" již
zcela důsledně na spojení zájmů
místa s celospolečenskými zájmy a
možnostmi.
Při diskusi o návrhu zprávy o plnění
programového prohlášení vlády
na předsednictvu ÚV NF ČSSR byla vyslovena
žádost na adresu vlády, aby při úvaze
o výši limitů na akci "Z" v 7. pětiletce
bylo postupováno s vědomím sociálně
politického významu této akce. Vždyť
touto cestou jsou vytvářeny další hodnoty
zlepšující podmínky života občanů,
životního prostředí, a to velmi konkrétně
a za náklady, které jsou v důsledku převážně
dobrovolné, bezplatné práce občanů
ve volném čase, pro stát a společnost
ekonomicky velmi výhodné. Dnes přece již
existují záruky, že nebudou nesprávnou
orientací akce "Z" poškozovány, ale
naopak stále lépe uspokojovány celospolečenské
zájmy.
Při hodnocení volebních programů Národní
fronty je však záhodno zdůraznit některé
velmi pozitivní tendence. Především
jde o stále vyšší míru ztotožňování
osobních a skupinových zájmů občanů
se zájmy celospolečenskými, o rozvoj nebývalé
spolupráce mezi jednotlivými organizacemi, závody,
jednotnými zemědělskými družstvy
a mezi celou Národní frontou a národními
výbory a jejich poslanci. Účast organizací
Národní fronty na přípravě
volebních programů, jejich projednávání
a schvalování v orgánech národních
výborů a Národní fronty, účast
občanů při jejich realizaci a pravidelná
kontrola jejich plnění na veřejných
schůzích přístupných všem
občanům, jsou jedním z nejúčinnějších
nástrojů pro účast občanů
na správě veřejných věcí.
Protože jsou volební programy konkretizací
politiky strany v místních podmínkách,
jde přitom o velmi konkrétní účast
na tvorbě, realizaci a kontrole politiky strany v místních
podmínkách, tj. na rozvoji socialistické
demokracie. Volební programy pak plní i významné
výchovné poslání. Spoluúčast
občanů na různých akcích politickovýchovných
a budovatelských vede k utváření občanského
kolektivu, přispívá k uplatňování
socialistických zásad soužití občanů
i k formování socialistického způsobu
života. Není např. výjimkou, že
se v novém velkém sídlišti sejdou občané
bydlící v jednom domě poprvé při
směně NF nebo při jiné akci v rámci
volebního programu.
Projednávání plnění programového
prohlášení vlády poskytuje příležitosti
zdůraznil i další formy a možnosti rozvoje
socialistické demokracie, které jsou např.
ve velmi konkrétní spolupráci mezi orgány
státu, např. vládami, orgány NF a
společenskými organizacemi. Vždyť všechny
otázky a opatření, které se dotýkají
činnosti té které organizace, vláda
projednává v součinnosti a ve vládním
usnesení neukládá, ale doporučuje
realizovat příslušná opatření
ve specifických podmínkách celé NF
nebo té které organizace.
Uvedu poslední příklad - vláda ČSSR
schválila úsporná opatření
a doporučila Národní frontě, aby obdobná
opatření byla s přihlédnutím
ke specifickým podmínkám také realizována.
Tato doporučení berou orgány a organizace
Národní fronty se vší vážností,
takže tato úsporná opatření v
průběhu roku 1980 přinesou úspory
ve výši mnoha miliónů korun, výrazné
omezení spotřeby benzínu atd. Organizace
sdružené v Národní frontě by
potřebovaly ovšem i určitou pomoc zejména
v materiálně technickém zabezpečení,
v bilancování určitých materiálních
zdrojů zajišťujících denní
činnost zejména okresních výborů
a základních organizací sdružených
v Národní frontě.
Vážené soudružky a soudruzi, konkrétním
příkladem prohlubování socialistické
demokracie v Československu je i skutečnost, že
předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSSR mělo možnost
ještě v období přípravy návrhu
zprávy, kterou dnes přednesl soudruh předseda
vlády, vyjádřit svá stanoviska, odpovědně
zprávu projednat.
Mohu s uspokojením konstatovat, že vláda náměty
a připomínky akceptovala. Předsednictvo ústředního
výboru Národní fronty mě pověřilo,
abych jménem Revolučního odborového
hnutí, Socialistického svazu mládeže,
ostatních politických stran a všech organizací
sdružených v Národní frontě vyslovil
nejen souhlas se zprávou přednesenou soudruhem předsedou
vlády, ale abych také slíbil aktivní
podporu a angažovaný podíl na realizaci letošních
i příštích záměrů
programového prohlášení. Národní
fronta Československé socialistické republiky
to může se vší odpovědností
učinit proto, že prohlášení plně
odpovídá programu XV. sjezdu Komunistické
strany Československa, její politice a tedy i zájmům
jednotlivých členských organizací
sdružených v Národní frontě,
i všech občanů naší socialistické
vlasti.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Trávníčkovi.
Prosím poslankyni Seidlovou.
Poslankyně SL V. Seidlová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, s velkým zájmem jsem vyslechla
zejména tu část zprávy vlády
Československé socialistické republiky, která
hodnotila postup realizace projektu výchovně vzdělávací
soustavy. Vždyť nejde také jen o nijakou nepodstatnou
věc. Naopak její význam zdůraznilo
14. plénum ústředního výboru
Komunistické strany Československa, kde se říká:
Důsledné uvedení projektu v život je
kategorickým požadavkem současné i budoucí
etapy vývoje naší společnosti. Dosavadní
vývoj vzdělanosti u nás svědčí
o velké pozornosti, kterou jí naše společnost
věnuje.
Dovolte několik čísel: z počtu obyvatel
v roce 1950 mělo vysokoškolské vzdělání
0,6 %, středoškolské vzdělání
3,4 %; nyní je vysokoškoláků 3 % a středoškoláků
12,5 %. Roste však také odborná připravenost
mládeže.
O tom svědčí toto porovnání:
v naší generaci padesátníků má
53 % pouze základní vzdělání,
22 % je vyučeno, 25 % absolvovalo školy převážně
nižšího typu. Struktura vzdělání
nastupující mladé generace je ovšem
zcela jiná. Základní vzdělání
má 4 %, 11 % má nižší vzdělání,
50 % je vyučeno, 35 % je absolventů škol a
z toho jedna třetina je vysokoškoláků
a převažují v ostatním maturanti.
Vyslechla jsem i tady, soudružky a soudruzi, v kuloárech
mnoho názorů na vzdělání a
někdy i z hlediska toho, zda to trochu nepřeháníme.
Chtěla bych říci při této příležitosti,
abychom si uvědomili, že jsme skutečně
vstoupili do zcela nové etapy, jak o tom hovořil
ve své zprávě soudruh Štrougal, že
prudký rozvoj vědy a techniky, který se sebou
nese rychlé změny ve struktuře výroby,
rychlé zastarávání poznatků,
že to vše klade obrovské požadavky nejenom
na přípravu nastupující mladé
generace z hlediska množství vzdělaných
lidí, ale také kvality vzdělání.
Klade to požadavky i na inovaci vědomostí,
znalostí a dovedností dospělých pracovníků,
každého z nás. I ten nejlepší technik,
není-li jeho vzdělání doplňováno,
ztrácí po deseti letech schopnost moderní
orientace v oboru, po dvacetipěti letech je už nejméně
polovina poznatků ze studia překonána. Nelze
tedy život dělit na dobu čerpání
znalostí a na dobu jejich vydávání.
To znamená, že vedle změny ve školní
přípravě mládeže je třeba
zabezpečovat systém přípravy pracujících
během celého jejich života. Doporučuji
tedy, aby po přijetí vysokoškolského
zákona se urychlily práce na tomto důležitém
článku naší nové výchovně
vzdělávací soustavy.
Dnes studuje na vysokých školách kolem 44 tis.,
v postgraduálním studiu téměř
14 tis. pracujících. Máme 28 samostatných
středních odborných škol pro studium
při zaměstnání, kde si zvyšuje
svou kvalifikaci téměř 100 tis. pracujících
a při gymnáziích dalších 3 tis.
pracujících. Chtěla bych připomenout,
že postgraduální studium plní úlohu
studia inovačního, specializovaného typu,
což je při dnešním rychlém vývoji
techniky a ve změnách struktury výroby zvláště
důležité. Chtěla bych zdůraznit
ohromný význam formy vzdělávání
pracujících v organizacích, a to jak z hlediska
souladu mezi profesionálně kvalifikační
strukturou pracovníků a dynamicky se měnícími
potřebami, tak i z hlediska možnosti bezprostředního
vlivu na intenzifikaci výroby.