Rozvojové země ve své většině
již upevnily politickou samostatnost a nyní usilují
o dosažení samostatnosti ekonomické. K tomu
cíli mobilizují všechny své možnosti,
aby v historicky krátké době odstranily staletou
bídu a zaostalost, kterou tu zanechaly imperialistické
velmoci. Tím se ocitly před rozhodnutím,
jaká má být volba jejich dalšího
vývoje. Mnohé si vybírají socialistickou
orientaci a jsou průkopníky nového spravedlivějšího
řádu. Právě tyto státy inspirují
významné politické kroky rozvojového
světa, jsou stoupenci nastolení nového ekonomického
řádu, který má definitivně
vyvrátit moc nadnárodních monopolů
nad jejich mladými ekonomikami.
Tím je i přesně vymezena úloha Československa,
které vždy stálo na straně těch
národů, jež zápasily za svobodu a sociální
pokrok. Víme, že nemůžeme působit
všude, a proto považujeme i za svůj aktuální
úkol ještě více a lépe koordinovat
s bratrskými zeměmi naše úsilí
v rozvojovém světě. Naším cílem
je soustředit se na mnohem hlubší a hlavně
efektivnější spolupráci se zeměmi
tradičně přátelskými. Budeme
přitom rozvíjet obchodní výměnu,
ovšem přednost musí dostat programy kooperace
především při využití a
zpracování daného surovinového bohatství.
V našich silách je daleko více pomáhat
i odborníky, což si vyžaduje přizpůsobit
školskou a hospodářskou praxi současným
potřebám. Rádi se chlubíme československou
tradicí dobrých stojů a výkonných
závodů, které na všech kontinentech
dnešního rozvojového světa rozseli naši
lidé. Je třeba zakládat nové a ještě
pokrokovější tradice, tentokrát jako
příklad třídní solidarity.
Soudružky a soudruzi poslanci, v Evropě, v jejíž
srdci žijeme, se snažíme vymezit úlohu
Československa i vůči západním
sousedům, s nimiž jsme se v Helsinkách dohodli,
jak se praví doslova v Deklaraci, o "nutnosti rozvíjet
úsilí k tomu, aby se proces uvolňování
napětí stal nepřetržitým, stále
životaschopnějším, všezahrnujícím
a univerzálním".
Jsme si totiž vědomi, že je to Evropa, která
v otázkách války a míru hraje rozhodující
roli. Tady vypukly dvě světové války.
Není tak dávnou minulostí, co na našem
kontinentu netrval mír více než dvacet let.
A naopak zde se zrodily rozhodující mírové
iniciativy socialistických států a realistických
politiků. Historickým posláním Evropy
je zajištění míru nejen pro sebe, ale
pro celý svět.
Bohužel jsme zaznamenali, že americké plány
studené války tu našly své stoupence
nejen v konzervativních kruzích, ale i mezi některými
realistickými politiky, z nichž se nejeden angažoval
za rozmístění nových raket. Na jejich
adresu chceme říci, že doktrína válečné
hysterie a horečného zbrojení není
pro nás nic nového, že ji dobře známe
z let padesátých, které, bohužel, patří
k těm horším, jež jsme zažili. Navíc
jsme se poučili. Víme, co znamená důsledný
boj za mír a bezpečnost, který našel
své spojence ve všech koutech Evropy.
Naší hlavní linií je zachovat a znásobit
všechno pozitivní, čeho bylo dosaženo
v sedmdesátých letech, důsledné rozvíjení
závěrů z Helsink, které letos oslaví
páté narozeniny. Během několika příštích
měsíců se sejdou signatáři
Závěrečného aktu v Madridu. Československý
zájem je totožný se zájmy ostatních
evropských socialistických zemí. Chceme,
aby již příprava schůzky probíhala
v dobré tvůrčí atmosféře,
neboť již sama tato okolnost bude mít na politické
klima dobrý vliv. Přejeme si, aby se podařilo
vyloučit všechny nežádoucí vlivy,
které do Evropy byly zaneseny z Ameriky. Pokud jde o vlastní
schůzku, aktivně se na ni připravujeme a
přejeme si, aby obnovila evropský dialog, přinesla
konkrétní výsledky, zejména pokrok
při řešení otázek bezpečnosti
a spolupráce, která povede k uvolnění
ve vojenské sféře. Přitom jsme stoupenci
i dalších opatření k rozvoji obchodu,
spolupráce ve vědě a technice, v kultuře
i školství a vůbec v humanitní oblasti.
Proto jsme přivítali a plně podporujeme Všeobecnou
deklaraci odborových práv, přijatou IX. světovým
odborovým sjezdem, jako dokument proti sociální
nejistotě a všem formám vykořisťování
člověka člověkem.
Považujeme za samozřejmé, že zároveň
budou pokračovat jednání, která státy
Varšavské smlouvy označily za rozhodující
pro osud našeho kontinentu. Připomínáme
všechny závažné mírové a
odzbrojovací iniciativy. Mám především
na mysli svolání konference o vojenském uvolnění
a odzbrojení v Evropě, které navrhl Politický
a poradní výbor států Varšavské
smlouvy. Uvítali jsme podnět bratrského Polska,
aby byla svolána do Varšavy.
Naše stanovisko v souvislosti s rozhodnutím Rady Severoatlantického
paktu vyrábět a rozmísťovat nové
americké nukleární prostředky středního
doletu v Evropě je nadále zcela odmítavé.
Zároveň však plně sdílíme
názor, že jednání o těchto zbraních
se mohou uskutečnit, jestliže rozhodnutí NATO
o jejich výrobě a rozmístění
v některých zemích západní
Evropy bude zrušeno nebo jeho realizace oficiálně
zastavena. Vždyť znamená jenom další
krok na cestě ke zvyšování již
tak rozsáhlého zbrojení a k zostřování
napětí na našem kontinentě.
Jsme rovněž znepokojeni osudem smlouvy SALT 2, především
odkladem její ratifikace v americkém kongresu. Vždyť
tím se zdržují další kroky k odzbrojení
a svět se vrací o desítku let zpátky.
Proto budeme nadále požadovat, aby k ratifikaci smlouvy
došlo, a to co nejdříve.
Budeme se nadále zúčastňovat vídeňských
jednání o snížení ozbrojených
sil a výzbroje ve střední Evropě,
která mají vycházet ze zásady neohrožení
bezpečnosti žádné ze zúčastněných
zemí. Vídeňské rozhovory nedávno
dostaly impuls v jednostranném snížení
počtu ozbrojených sil a techniky Sovětského
svazu ve střední Evropě. Věříme,
ze tento příklad pomůže jednáním
z místa.
Československo zůstává věrno
zásadám dobrých sousedských vztahů
a soužití se státy rozdílného
společenského zřízení. Potvrzují
to mimo jiné i přátelská jednání
na vysoké úrovní s Rakouskem, Řeckem
a Japonskem, jakož i jinými západními
státy, která jsme vedli v minulém roce. Domníváme
se, že posloužily politice uvolňování.
Cítíme se zavázáni pozitivními
výsledky jednání prezidenta Československé
socialistické republiky v Německé spolkové
republice v roce 1978, i když nás - upřímně
řečeno - znepokojují některé
hlasy proti politice uvolnění, které odtud
v poslední době zazněly.
Nadále máme zájem rozšiřovat
naši spolupráci s Francií. Ukazuje se totiž,
že mezi námi - a to platí i v naších
vztazích s jinými kapitalistickými státy
Evropy - vlastně není žádných
zásadních otázek, které bychom nebyli
schopni vyřešit konstruktivním jednáním.
Patří se ovšem říci, že
nic z toho neplatí ve vztahu ke Spojeným státům,
které vůči Československu setrvávají
na pozici politické a hospodářské
diskriminace a stále nám zadržují zlatý
poklad, jehož se zmocnily po druhé světové
válce.
Rád bych ještě řekl, že rozhodně
odmítáme výzvy prezidenta Cartera i americké
vlády k bojkotu moskevské olympiády. Něco
podobného nemá v dějinách olympijského
hnutí obdoby. Jsme přesvědčeni, že
rozvaha a rozum zvítězí a první olympiáda
v socialistické zemi proběhne velice úspěšně.
A k tomu chceme a musíme přispět ze všech
svých sil.
Federální vláda je si plně vědoma
své zahraničně politické odpovědnosti.
Víme, že "mezinárodní faktory ovlivňují
myšlení a jednání pracujících
mnohem více, než kdykoli v minulosti", jak konstatovalo
poslední zasedání ÚV KSČ. Zvláště
dnes, kdy se mezinárodní situace zhoršila a
proces uvolnění zkomplikovala. Na nebezpečné
kroky americké administrativy a jejích nejbližších
spojenců odpovídáme rozumnou politikou, proti
válečné hysterii stavíme cíle
míru a soužití. Československo bude
proto sledovat linii aktivnějšího zahraničně
politického příspěvku socialistického
společenství při zadržování
agresívních snah imperialismu. Budeme ještě
cílevědoměji koordinovat naši politiku
a veškeré mezinárodní kroky, vést
bilaterální a multilaterální jednání,
která rozšíří pole politické
a hospodářské spolupráce. V zájmu
míru a na zásadách rovnoprávnosti
a vzájemné výhodnosti. Pochopitelně
si nedáme vnucovat různé rady, které
jsou pokusem o vměšování do vnitřních
záležitostí republiky a které směřují
k rozdělení jednoty socialistického tábora.
Přitom hledíme do budoucnosti s optimismem, který
vystihují slova generálního tajemníka
ÚV KSČ, prezidenta republiky Gustáva Husáka:
"Základní skutečností" -
říká soudruh Husák - "zůstává,
že síly socialismu, síly pokroku a míru
ve světě mají dnes nesrovnatelně pevnější
pozice než kdykoliv v minulosti. Poměr sil není
dnes takový, aby bylo nutno o mír prosit."
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych v závěru
znovu zdůraznil, že přes řadu dobrých
výsledků nás čeká při
naplňování programu společenského
a hospodářského rozvoje nemálo úkolů
a řešení značně složitých
problémů. Mezi hlavní patří
zejména úspěšné plnění
letošního národohospodářského
plánu, příprava sedmé pětiletky
a realizace již zmíněného souboru opatření
v oblasti řízení. Poslední zasedání
ÚV KSČ k ideologickým otázkám
postavilo pak do popředí i otázky výchovy
socialistického člověka.
To vše si vyžádá nemálo úsilí
a hlavně bude klást mnohem vyšší
nároky na tvůrčí přístup
zejména vedoucích pracovníků na všech
stupních řízení. Chci znovu podtrhnout,
že jedním z hlavních předpokladů
úspěchu je změnit způsob myšlení
a spolu s tím i systém a metody práce. Očekáváme,
že právě v těchto směrech se
bude rozvíjet činnost státních orgánů,
ostatních politických stran a dalších
organizací Národní fronty, zejména
Revolučního odborového hnutí a Socialistického
svazu mládeže v České i Slovenské
socialistické republice.
Federální vláda měla až dosud
ve své práci plnou podporu vás, poslanců
Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Chtěl
bych za ni upřímně poděkovat a zároveň
vás požádat, abychom se i v dalším
období mohli opírat o vaši důvěru,
o účinnou pomoc při naplňování
hlavního cíle naší Komunistické
strany Československa - při zabezpečování
spokojeného a šťastného života našeho
lidu, při dalším budování naší
krásné země, Československé
socialistické republiky.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji předsedovi
federální vlády soudruhu Štrougalovi
za podanou zprávu.
Soudružky a soudruzi poslanci, v jednání budeme
pokračovat po polední přestávce přesně
ve 13 hodin.
(Jednání přerušeno ve 12.09 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13 hodin.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Předsednictva obou sněmoven
na své schůzi 24. března t. r. se usnesla
doporučit, aby k vypracování návrhu
usnesení k projednávanému bodu pořadu
byla zvolena návrhová komise v tomto složení:
- za Sněmovnu lidu poslanci Rudolf Chlad, Václava
Kuželová, Jaroslav Linhart, Richard Nejezchleb, Jozef
Škula a Richard Tichý,
- za Sněmovnu národů poslanci Martin Fabík,
Libuše Kvasnicová, Vladimír Mařík,
Jozef Polák, Vladimír Vedra a Magdaléna Vojteková.
Jsou k návrhům předsednictev sněmoven
nějaké připomínky? (Ne.) Nejsou.
V zasedací síni je přítomno 150 poslanců
Sněmovny lidu, 56 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a 61 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Sněmovny
jsou tedy usnášeníschopné.
Nejprve prosím poslance Sněmovny národů
o vyjádření k návrhu na složení
návrhové komise.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? Nikoliv.
Sněmovna národů návrh schválila
jednomyslně.
Nyní prosím poslance Sněmovny lidu, aby se
hlasováním vyjádřili k návrhu
svého předsednictva.
Kdo souhlasí? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? Nikoliv.
Sněmovna lidu vyjádřila souhlas jednomyslně.
Komise pro vypracování návrhu usnesení
byla schválena.
Do rozpravy se zatím písemně přihlásili
poslankyně a poslanci: Magdaléna Vojteková,
Štefan Mlynár, Josef Doležal, Miroslav Hudeček,
Mária Humajová, Vladimír Pirošík,
Radomír Bubeník, Vladimír Vedra, Václav
Horáček, Vladimír Mařík, Jozef
Polák, Věra Vacíková, Margita Kondrčíková,
Jozef Škula, Oldřiška Mikundová, Tomáš
Trávníček a Věra Seidlová.
Seznam přihlášených řečníků
není uzavřen.
Zahajuji rozpravu k projednávanému bodu. Jako první
prosím poslankyni Vojtekovou, aby se ujala slova. Připraví
se poslanec Mlynár.
Poslankyně SN M. Vojteková: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte
mi, aby som pripojila niekoľko poznámok k tej časti
vládneho vyhlásenia, ktoré sa dotýka
investičnej výstavby. Oblasť investičnej
výstavby a s ňou spojených procesov patrí
rozhodne k tým, ktorým vláda a jej orgány
venujú stálu pozornosť a na jej zlepšenie
vynakladajú značné úsilie. Podielom
investícií na národnom dôchodku patríme
k štátom s najväčšou intenzitou investičnej
činnosti a tým kladieme aj určité
medze možnostiam rastu osobnej a spoločenskej spotreby
obyvateľstva. Investičný program tejto päťročnice
je veľmi náročný a predstavuje zhruba
800 mld. korún, teda sumu asi o 31 % vyššiu ako
v predchádzajúcej päťročnici. Avšak
ani pri tomto obrovskom objeme nemôžeme uspokojovať
všetky nám známe potreby a požiadavky,
lebo miera investovania sa už pohybuje na krajnej hranici
našich ekonomických možností.
Od úspešnej realizácie investičnej výstavby
značne závisí vzostup technického
a ekonomického potenciálu, inovácia a modernizácia,
rast technickej úrovne výroby, zvyšovanie produktivity
práce a efektívnosti. Preto nás nemôže
uspokojiť iba to, koľko investujeme, ale aj ako investujeme,
čo nám vytvorené základné fondy
prinášajú a ako je zabezpečená
návratnosť vynaložených prostriedkov.
Myslím si, že sme v tomto smere dosiahli nemálo
dobrých, ba vynikajúcich výsledkovo, ktoré
výrazne poznamenávajú úspešnú
cestu našej socialistickej výstavby. Avšak na
druhej strane sú prípady, v ktorých sa nedarí
plne zvládnuť všetky zložitosti procesu
investičnej výstavby. Na 14. zasadnutí ÚV
KSČ bola zdôraznená hospodárnosť
v investičnom procese s jej premietnutím do plánovania
a prípravy investícií. Kriticky bolo poukázané
na úroveň zdôvodňovania rôznych
investičných akcií a na ich náklady,
na veľký počet súčasne uskutočňovaných
akcií, na ich nedostatočnú pripravenosť
a tým narušovanú plynulosť výstavby
a jej výsledné efekty. Závery tohto zasadnutia
preto jednoznačne vyzneli v potrebu presadzovať so
všetkou rozhodnosťou účinné opatrenia
na zlepšenie investičnej výstavby, a to na
všetkých jej úsekoch.
Efektívnosť vynaložených investícií
je do značnej miery závislá od včasného
ukončovania stavieb a uvádzania budovaných
kapacít do prevádzky a na hospodárnosti výstavby,
t. j. v dodržiavaní rozpočtových nákladov
stavieb. Nemôžeme však povedať, že doterajšie
výsledky sú všade v tomto smere priaznivé.
Primeraná doba výstavby sa predlžuje a mnohé
kapacity sa uvádzajú do prevádzky s niekoľkomesačným,
ba niekedy i dlhším oneskorením. Má
to negatívne dôsledky nielen na efektívnosť
samotných investícií, ale predovšetkým
na plnenie národohospodárskeho plánu, ako
napr. výpadok výroby, neplnenie odbytu a často
i exportu. Súčasná situácia v rozostavanosti
investičnej výstavby je nepriaznivá a môže
sa zlepšiť iba vtedy, ak vnesieme do prípravy
a realizácie investičnej výstavby čo
najprísnejšiu disciplinovanosť a ak podniky a
rezorty prestanú uprednostňovať pri výbere
investícií svoje lokálne záujmy pred
záujmami celospoločenskými. V nijakom prípade
by sa nemali presadzovať a pripustiť na zaradenie do
plánu také stavby, ktoré neboli včas
pripravené a ktoré nemajú zmluvne zabezpečené
nielen dodávky stavebných prác, ale aj všetky
dodávky technologickej časti stavby.