Středa 12. prosince 1979

V tejto súvislosti dovoľte, aby som trochu odbočila od témy svojho vystúpenia. Všetci hospodárski pracovníci v poľnohospodárstve dobre a dosť dlhý čas vedeli o tom, že zberacie stroje zanechávajú - ako som už uviedla - 10 až 20 % repy na poliach. Pri súčasnej našej devízovej situácii, kde cukor hrá značnú úlohu, ale aj pri súčasnej našej situácii v zabezpečovaní krmív, by predsa určite stálo za to, využiť aktivitu našich občanov. Bolo predsa možné v širšom rozsahu zorganizovať brigády, ktoré by ešte po zbere strojmi časť úrody repy zachránili. Je to nedostatok, ktorý prišiel naše národné hospodárstvo dosť draho. Mali by sa nad tým zamyslieť tak ministerstvá poľnohospodárstva, ako aj poľnohospodárske správy, ale aj vedúci pracovníci poľnohospodárskych podnikov a národné výbory.

Hovorila som o zabezpečovaní strojov a zariadení pre poľnohospodárstvo, po výrobnej stránke. K nedostatku v dodávkach strojov sa pridávajú aj nedostatky v organizácii a riadení pri ich distribúcii. Napríklad pridelené limity nekryjú ani plánovaný nákup bilancovaných strojov a teda zabraňujú ich včasnému objednávaniu, dohodám o zmluvách a samozrejme špecifickým prispôsobeniam, ktoré sa podľa požiadaviek zákazníka robia. Tento nedostatok by mal, podľa môjho názoru, byť striktne už pre budúci rok odstránený.

Vážené súdružky a súdruhovia, z našich poznatkov a z dodatočných zdrojov a správ sa znovu potvrdzuje, že hlavné úlohy XV. zjazdu v oblasti poľnohospodárstva a výživy závisia do značnej miery od toho, ako budú oprávnené potreby materiálno-technického zabezpečenia pre poľnohospodárstvo a potravinársky priemysel zabezpečené kvalitnými strojmi a zariadením a kompletnými linkami. Chcela by som preto apelovať na všetkých pracovníkov, ktorí o tom svojou prácou rozhodujú, aby uvedené úlohy splnili pokiaľ možno najlepšie. Predpokladám, že aj opatrenia uskutočňované v súvislosti s rozpočtom na rok 1980 tomuto úsiliu napomôžu. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem poslankyni Čambalovej, slovo má poslanec Chlad, pripraví sa poslanec Černáček.

Poslanec SL R. Chlad: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych u příležitosti projednávání státního rozpočtu na rok 1980 obrátil vaši pozornost na jeden z našich klíčových problémů - investiční výstavbu, jmenovitě na rozestavěnost.

Vývoj našeho stavebnictví v uplynulých 10 letech lze charakterizovat vysokou dynamikou rozvoje, strukturální přestavbou a postupnou koncentrací kapacit do oblasti se soustředěnou investiční výstavbou.

Toto nám umožnilo věnovat rozsáhlé prostředky na akumulaci a na modernizaci výrobní základny; do národního hospodářství bylo v letech 1969 - 1978 investováno včetně akce "Z" 1123 mld Kčs. Za stejné období bylo dokončeno 1208 tis. bytových jednotek, kam se nastěhovalo více než 3,5 mil. občanů. Podíl investiční výstavby z užití národního důchodu překračoval stále hranici 30 %, což nás řadí do evropské špičky v mezinárodním srovnání.

Uvedená dynamika stavební produkce a daleko více růst jejích potřeb přinesly s sebou zákonitě své složité problémy. Tyto stojí v současné době před námi a dožadují se vehementně aktuálního řešení. Charakteristiku těchto problémů můžeme rozdělit zjednodušeně asi do těchto skupin:

1. jak nastolit přísnější režim při tvorbě plánu investiční výstavby, objektivně respektující celospolečenské priority s dlouhodobějším výhledem a maximální věcnou stabilitou, jak spolehlivě zabezpečit včasnou přípravu staveb, nižší energetickou náročnost a spolehlivou zajištěnost dodávkami ze strany ostatních odvětví;

2. jak dále rozvíjet cílevědomě stavební kapacity, jejich specializaci, řízení a organizaci, jak zajišťovat efektivnost stavební produkce;

3. jak podstatně snížit rozestavěnost a rozptyl vynakládaných investičních prostředků.

K tomuto poslednímu problému dovolte uvést stručně soubor poslaneckých názorů:

XV. sjezd KSČ uložil zajistit důslednou regulaci zahajování nových staveb, soustřeďování kapacit stavebních organizací a dodávek technologického zařízení v požadované struktuře na realizované stavby s cílem snížit rozestavěnost a průměrné lhůty výstavby koncem 6. pětiletky o 15 až 18 %.

Jak vypadá skutečnost? Vývoj rozestavěnosti u ústředně řízených stavebních organizací obou národních ministerstev se v 6. pětiletce každoročně zvyšuje. Toto zvyšování činilo za rok 1977 5,8 mld Kčs, za rok 1978 16,4 mld Kčs a za rok 1979 se předpokládá zvýšení rozestavěnosti o 15,8 mld Kčs. K 1. 1. 1979 činila celková rozestavěnost 219 mld Kčs. Podle předpokladů bude hodnota rozestavěnosti koncem letošního roku přesahovat 230 mld Kčs u ústředně řízených podniků obou našich ministerstev. Nebudu jistě daleko od skutečnosti, řeknu-li, že při srovnání přepočtu rozestavěnosti na jednoho obyvatele budeme zaujímat jedno z nezáviděníhodných čelných míst v Evropě. K uvedenému stavu rozestavěnosti nutno ještě připočítat stav nedokončené výroby, která činila u resortu ministerstva stavebnictví České socialistické republiky a resortu ministerstva stavebnictví Slovenské socialistické republiky k 1. 1. 1979 celkem 54 mld Kčs. Tato má rovněž nepříznivý vývoj.

I plán investiční výstavby v letech 1976 - 1979 založil růst rozestavěnosti o 19,7 mld Kčs. Zvlášť nepříznivý plánovaný růst rozestavěnosti byl založen v letošním roce, a to ve výši téměř 10 mld Kčs.

Skutečnou rozestavěnost neočekávaně ovlivňovalo dodatečné rozšiřování rozsahu rozestavěných staveb, představující jednu z nežádoucích cest realizace nových záměrů investora, někdy třeba i oprávněně technicky zdůvodněných, jindy třeba chytračením z titulu usnadnění schvalovacího řízení. Tato dodatečná zvýšení představují v uplynulých letech 6. pětiletky 23 mld Kčs, tj. dalších 12procentní nárůst rozestavěnosti.

Uvedená skutečnost samozřejmě odčerpala příslušnou kapacitu stavebních organizací v neprospěch zkracování lhůt a snižování rozestavěnosti. Takovýto úbytek představoval každoročně asi 15 % roční kapacity.

Negativní dopady nadměrné rozestavěnosti jsou více či méně známé. Mají za důsledek:

- nežádoucí umrtvování značných finančních prostředků,

- škodlivé dopady v národohospodářských záměrech a ztráty z nerealizované produkce z titulu opožděného uvádění staveb do užívání,

- vznik mnoha faktorů, způsobujících neefektivnost řízení stavebních podniků, jako zvyšování podílu režijních nákladů, zvyšování penalizace z neplnění hospodářských smluv, nežádoucí zvyšování poměru mistrů a stavbyvedoucích atd. Např. u Pozemních staveb Karlovy Vary, kde jsem zaměstnán, se pohybuje letos v důsledku vysoké rozestavěnosti průměr pod tři stavební dělníky na jeden rozestavěný objekt. Průměr resortu je k 1. 1. 1979 6,1 stavebních dělníků na 29 tis. objektech v ČSSR.

Vzniká otázka: Proč se nám již tolik let nedaří snižování rozestavěnosti tak závažného břemene rozvoje našeho národního hospodářství? Jednoduchá odpověď by zněla: Pro hluboce zakořeněné negativní příčiny, a řekl bych, mnohdy i postaru fungující setrvačník v řízení investiční výstavby. Chceme-li se radikálněji postavit k zajištění snížení rozestavěnosti, pak se přimlouvám k otevřenému prorentgenování příčin tohoto nezdaru.

Pokusím se stručně uvést přehled několika nejzávažnějších negativních příčin:

a) je to všestranný tlak na zahajování staveb, před nímž se neuchránil ani plán. Plán zahajování staveb na rok 1979 počítá s částkou 51 mld Kčs, zatímco plán dokončování toliko s 41 mld Kčs;

b) zhoršuje se vývoj předprojektové a projektové připravenosti hlavně pak v oblastech soustředěné investiční výstavby a na sídlištích v Praze;

c) připouští se přeplňování výrobních programů u většiny stavebních podniků. U pozemního stavitelství se pohybuje přeplnění kapacit mezi 30 - 100 mil. Kčs u jednotlivých podniků při ročním výrobním programu. Např. u Pozemních staveb Karlovy Vary se blíží toto přeplnění již ke 100 mil. Kčs pro rok 1980, u Ingstavu Brno 150 mil. Kčs a mohl bych jmenovat řadu dalších podniků.

Různé důvody tlaku na zahajování staveb jsou v praxi daleko silnější, než veškerá opatření na dokončování staveb. Tyto důvody jsou často doprovázeny osvědčenou, avšak nežádoucí praxí, tzv. "zadrábkování". Investor s takovouto metodou je zatím vždy bohužel úspěšnější než ten, kdo tuto praxi neužívá.

Mezi různé důvody, které jsou v plném souladu s politickohospodářskou směrnicí, patří např. tlak na zahajování vyvolaný podružnějšími místními patriotickými zájmy měst, okresů a krajů, osobními vztahy rozhodujících partnerů a mnohdy i nepřiměřenou dávkou velkorysosti v rozhodování.

K těmto důvodům možno přičíst i investiční výstavbu v akci "Z", kde oprávněně stupeň obětavosti občanů byl více respektován než celospolečenská priorita potřeb v investiční výstavbě. Ze strany samotných stavebních organizací je vyvíjen tlak na zahajování staveb např. tím, že stavební podnik musí převzít v nadplánu např. výstavbu 100 bytových jednotek, aby od strojírenského podniku dostal formovací zařízení pro vlastní panelárnu apod. Takových příkladů je více.

Jiným důvodem je nesprávné působení ekonomických nástrojů a tzv. indexové plánovací metody, které nezbytně nutí stavební organizace rozestavovat i nadále hrubé stavby, které svým objemem výroby lépe zajišťují plnění zisku, produktivity práce a čerpání mezd.

Ředitelé řady stavebních podniků se t. č. raději přiklánějí k odsouzení platit penále z neplnění hospodářských smluv, než aby odmítli zahajování staveb podporovaných okresními nebo krajskými orgány.

Podobnou charakteristiku má v některých případech i vlastní resort ministerstva stavebnictví, resp. generální ředitelství, kde tlak centrálních orgánů na zahajování určitých staveb, někde dokonce i dodatečně zařazených po schválení ročních plánů, je mnohem silnější než rozvážná ekonomicky zdůvodněná bilance kapacitních možností, připravenosti a zajištěnosti výstavby. Dopad takovýchto rozhodnutí se stejně projeví negativně v průběhu výstavby nákladnými disproporcemi.

V této souvislosti nutno poukázat i na závady a rezervy v řízení vlastních stavebních organizací, které přímo přispívají k růstu rozestavěnosti.

Týká se to:

- známých, zbytečně dlouhých technologických přestávek v proudové výstavbě mezi hrubou stavbou a dokončovacími pracemi,

- zaměstnávání poměrně značného podílu kapacit v l. čtvrtletí na dodělávkách po tzv. "šturmu" dokončování koncem každého roku.

Dalším zdrojem růstu rozestavěnosti je prodlužování termínů dokončování staveb. Zde hraje svůj prim neuspokojivá materiální zajištěnost stavebně montážních prací. T. č. jde o permanentní potíže dodávek kabelů pro slaboproud, přístrojů pro měření vzduchotechniky, čerpadel a šoupat, řeziva, převážné části sortimentu elektro, těžkých střešních lepenek, kameniva, obkládaček, válcovaného materiálu, podlahoviny a o značné výkyvy v dodávkách cementu.

Mnohé stavby jsou uváděny např. v rozestavěnosti, i když už plní své funkce. Jde o objekty, kde nelze dokončit slaboproud pro chronický nedostatek kabelů, nebo o výměníkové stanice a kotelny, kde chybí měřící a regulační přístroje. Nepřevzetí staveb posledně jmenovaných objektů však má za následek, že stavebně montážní organizace musí zajišťovat provoz těchto nepřevzatých objektů vlastními pracovníky, což představuje u každého z větších podniků Pozemních staveb zkracování kapacit v průměru o zhruba 30 až 50 pracovníků ročně.

S dobrým předsevzetím, jak omezit růst rozestavěnosti, byly zavedeny tzv. limity a registrace staveb. Bez nich nelze zahájit stavbu, i když investor má dostatek finančních prostředků. Vydání limitu automaticky znamená zahájit stavbu. Pokud tato nemá prioritu, kapacity se stejně stěhují na prioritní stavby, takže limity vlastně působí na zvyšování rozestavěnosti.

Na první pohled velmi sympatická opatření ve prospěch snížené rozestavěnosti se objevila v organizačním zabezpečení plánu roku 1980, kde se stanoví určit plánovaný limit počtu zahajovaných staveb tak, aby zabezpečoval zvýšení koncentrace dělníků na stavbách o 8 - 12 % proti plánu roku 1979, a kde se očišťuje podklad pro regulaci čerpání mezd o částku odpovídající překročení plánovaného objemu rozestavěnosti. Toto opatření postihuje však toliko stavební organizace. Bez komplexnějšího řešení budeme velmi obtížně zaznamenávat úspěšnější výsledky - ve snižování rozestavěnosti.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, uvedené příklady ukazují, že známe cesty ke snižování rozestavěnosti, ale vyžaduje to daleko radikálnější přístup k jejich realizaci.

Současně se domníváme, že jako poslanci Federálního shromáždění můžeme všude a jednoznačně podporovat celospolečenské cíle v řízení investiční politiky, a tím i podstatně přispívat ke zvratu doposud neuspokojivého plnění závěrů XV. sjezdu KSČ ve zmíněné oblasti. Děkuji za pozornost.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP