Záměry zapracované do rozpočtu považují
výbory za reálné. Jejich realizace položí
velké požadavky zvláště na příští
úroveň každé řídící,
organizátorské a kontrolní práce a
stane se nástrojem prověrky schopností každého
vedoucího pracovníka i nesmlouvavým obrazem
výkonnosti celé naší ekonomiky. Výbory
k tomu zdůrazňují, že jen vysoce efektivní
práce, respektující především
celospolečenské zájmy a potřeby, se
může v příštím roce stát
faktorem rozhodujícím o naplnění plánovaných
v něm úkolů. K ní bude třeba
vytvářet nejen ovzduší vysoké
náročnosti na schopnosti a znalosti, ale i na skromnost
a příkladnou hospodárnost a zesílit
boj proti každé zbytečné formálnosti,
honbě za vnějšími efekty a škodlivým
projevům místního patriotismu.
Váha rozpočtové reality spočívá
především v tvorbě rozhodujících
finančních zdrojů, především
tedy zisku. Podle názoru výborů by na něj
měl mít rozhodující vliv nejen nárůst
výkonů, ale hlavně vývoj nákladovosti.
Na ni by proto měla být soustředěna
odpovídající péče a pozornost
řídící sféry a pracujících
kolektivů a v ní by se zejména mělo
odrážet žádoucí zlepšení
přístupu hospodářského vedení
k mobilizaci různých rezerv a zejména k upevnění
dodavatelsko-odběratelských vztahů.
V tvorbě daně z obratu jako dalšího
rozhodujícího zdroje příjmů
bude mít hlavně vliv příští
struktura a kvalita dodávek do tržních fondů.
V plánovaných k tomu úkolech je nutné
spatřovat zejména závažnou jejich spojitost
s mírou uspokojování potřeb našeho
obyvatelstva na vnitřním trhu, zvláště
pokud jde o přínos inovace výrobků
a jejího tempa, či o zvýšení
výroby dosud nedostatkového zboží.
Vysoce závažným úkolem bude podle názorů
výborů též úkol zabezpečit
pro krytí stále rostoucích nákladů
dovozu dostatečnou a přitom efektivní úhradu
a dokázat zvýšenou adaptační
schopností naší ekonomiky lépe čelit
vlivům zhoršování situace ve vnějších
ekonomických vztazích s kapitalistickými
zeměmi a omezovat účast zahraničních
zdrojů na financování potřeb naší
ekonomiky. Vyžádá si to zejména provádět
daleko výraznější technickou inovaci
a racionalizaci výroby, do zabezpečování
jejích výrobků vnášet mnohem
přísnější nároky a kritéria,
i současně úspěšně posilovat
růst tvorby vnitřních zdrojů.
Řadu předpokladů podporujících
mobilizaci vnitřních zdrojů spatřují
výbory též v oblasti zásob. Zvláště
pak ve zlepšování přístupů
ke snižování dovozní náročnosti
některých výrobků a způsobu
využívání dovážených
výrobků, a dále v účinném
působení na snižování rozsahu
tzv. nedokončené výroby, v níž
nám stále zůstávají vázány
značné zdroje.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v souvislosti s tím, že na potřeby financování
investic je v rozpočtech počítáno
opět se značnou částkou (55,84 mld
Kčs), bylo při jednání výborů
zdůrazněno, že nebude důležité
jen to, jaké akce budou v této oblasti zabezpečovány,
ale i jakou kvalitou a odpovědností za dosahované
přitom výsledky by se měl vyznačovat
celý investiční proces. Ve výborech
bylo poukázáno na to, že se právem volá
po promyšlenějších a hospodárnějších
investicích, po zpřísnění výběru
akcí a po dosahování jejich efektivnějšího
a úspornějšího řešení.
Omezení rozsahu stavebních akcí nově
zahajovaných, které by umožnilo rychleji dokončovat
rozestavěné akce a snížilo napětí
v celé této oblasti, je vítáno. Nelze
však dále připouštět, aby investoři
pro své úzce podnikové a organizační
zájmy nadsazovali význam a potřebu určitých
investic či předkládali k nim neúplné
podklady, nebo zkreslené odhady nákladů.
Příští praxe by měla proto dospět
k tomu, že za špatné podklady či za nenaplnění
plánovaných parametrů investic bude příslušná
složka volána k odpovědnosti a důsledky
pociťovat i na svých příjmech.
Výbory jsou přesvědčeny o tom, že
investiční záměry příštího
roku odpovídají ve své podstatě soudobým
možnostem naší ekonomiky. Daleko větší
plánovací a investiční kázeň
by se však měla projevit u akcí, týkajících
se kategorie staveb do 2 mil. Kčs rozpočtových
nákladů a strojů a zařízení
do rozpočtů staveb nezahrnovaných. Výraznější
koncentrace prostředků by bylo třeba docílit
zvlášť při modernizaci výrobní
základny, s cílem dosáhnout jejího
ucelenějšího pojetí a větší
přesvědčivosti o jejím konečném
efektu a zvláště v tom směru o dosažení
žádoucí úspory pracovních sil
Velká pozornost by měla po všech stránkách
v příštím roce patřit též
úkolům plánovaným v oblasti rozvoje
vědy a techniky, úrovni procesu jejich realizace
a s ní spojeným podmínkám hmotným
a finančním. Výbory ocenily, že význam
celé této oblasti nachází svůj
odraz v míře prostředků, se kterými
je pro příští rok počítáno
na finanční krytí potřeb rozvoje vědy
a techniky v centrálních rozpočtech či
finančních plánech chozrasčotní
sféry a že celková částka přes
17 mld Kčs opět tvoří vcelku část
užitého národního důchodu.
Výbory přijímají tyto výdaje
v souvislosti s náročnější povahou
plánovaných výzkumných a vývojových
úkolů a spojenou s ní šíří
kooperace či zvýšenou rizikovostí požadovaného
progresívního řešení, jako výdaje
objektivně nutné. Poukazují však současně
i na to, že část takto uvolňovaných
prostředků zůstává nenaplněním
všech úkolů nedočerpána. Zdůrazňují
proto, že v této oblasti musí být co
nejlépe dbáno o dobře promyšlený
efektivní výběr a aktuální
význam všech záměrů a potřeb,
dodržení požadavků hospodárnosti
s nimi spojených a zejména o předpoklady
včasného promítnutí přínosu
vyřešených úkolů do hospodářské
praxe. To si mimo jiné vyžádá též
zlepšit přístup k zajištění
či preferenci potřebných materiálů,
výrobních kapacit a s nimi spojené techniky
a z praxe odstranit zejména případy neúplných
či včas nevyjasněných podmínek
realizace výsledků vědeckotechnického
pokroku.
Jako významná část státní
technické politiky by se mělo též více
projevit příští využití
licencí již zakoupených, nebo k nákupu
v roce 1980 uvažovaných. Předpokládá
to brát daleko pečlivěji v úvahu jejich
strukturu z hlediska možnosti dodržení žádoucího
objemu výroby, či jiného způsobu využití
licencí, resp. náročnosti jejich materiálového
a dalšího finančního zabezpečení.
Pokud se týká opatření sledujících
snížení nákladů na řídící
a správní aparát, či na aparát
technickohospodářský, výbory tato
opatření plně podporují.
Doporučují přitom vážně
se zamyslet též nad rozsahem a formami administrativních
úkonů a řízení. Příští
rozsah různých instrukcí a pokynů
by se měl hlavně řídit počtem
a váhou případů, které mají
být jimi upravovány či regulovány
a měl by omezením různých pracovních
úkolů podporovat nižší potřebu
sil v administrativě. Při jednání
výborů bylo zvláště poukázáno
na to, že prověrka využívání
všech pracovních sil z hlediska účelnosti
vykonávané jimi práce a z hlediska efektu
využívaného fondu pracovní doby by měla
od příštího roku být stálou
součástí každé řídící
práce a nástupem k postupnému odstraňování
každého jen "formálního" úřadování.
Vážené soudružky a soudruzi, výbory
pro plán a rozpočet při jednání
o státním rozpočtu čs. federace posoudily
též konkrétní záměry,
vyjádřené v údajích rozpočtu
a rozpočtového zákona pro plnění
jeho integrační úlohy ve vztahu ke státním
rozpočtům obou republik. Došly přitom
k závěru, že plánované v něm
účelové a globální dotace svou
celkovou výší 104,2 mld Kčs a dílčí
strukturou zabezpečí potřebnou vyrovnanost
státních rozpočtů obou republik a
přispějí účelně k zajištění
finančního krytí některých
specifických potřeb celostátní povahy.
Mohu proto jako zpravodaj, ve shodě se stanoviskem společně
oběma výbory pro plán a rozpočet přijatým,
doporučit, aby Sněmovna lidu a Sněmovna národů
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1980
schválila.
Po včerejším zasedání ÚV
KSČ mohu k tomu v duchu jeho závěrů
jen dodat, že naše národní hospodářství
bude v příštím roce potřebovat
mnoho tvůrčí, činorodé, odpovědně
pojaté práce a jen skutečné hodnoty
jí vytvářené, tedy žádné
chytračení, či snahy přikrašlovat
výsledky této práce.
Přístup k takové práci by se neměl
proto projevovat jen ve slovech, výzvách a proklamacích,
ale měl by se odrážet v konkrétních,
kvalitativně domyšlených a efektivně
prováděných činech a postupech.
V tomto duchu měly být též státní
plán a plány hospodářské, či
státní rozpočet a plány finanční
pojaty jako dokumenty, o jejichž závazné a
efektivní plnění a spojené s tím
skutečné hodnoty bude třeba v podmínkách
příštího roku mnohem usilovněji
než dosud a také jednotněji na všech stupních
řízení a ve všech oblastech bojovat.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Prchalovi.
Po zpravodajských zprávách zahajuji rozpravu,
do které se zatím písemně přihlásili
poslankyně a poslanci Zadražilová, Chodurová,
Minďaš, Peterková, Votruba, Čambalová,
Chlad, Černáček, Formanová a Kožík.
Prosím poslankyni Zadražilovou, aby se ujala slova.
Poslankyně SL J. Zadražilová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, přesto, že v minulosti došlo
k řadě opatření působících
v oblasti plánování, v soustavě ekonomických
nástrojů a v systémech ekonomické
kontroly, nemůžeme být ještě zdaleka
spokojeni s tím, jak se daří plánované
cíle růstu efektivnosti, kvality a hospodárnosti
plnit. Dostatečnou měrou nejsou zejména plněny
úkoly stanovené k úspoře paliv a energie,
ve snižování podílu materiálových
a celkových nákladů na výrobu, i v
potlačování míry nákladů
neproduktivních. Ačkoliv jejich dosažení
má klíčový význam, postupuje
jejich praktická realizace tempem pomalejším
než by bylo zapotřebí.
Nedávná opatření v cenách paliv
a energie, pohonných hmot a spojových poplatků
jsou proto motivována snahou podpořit aktivizaci
vnitřních rezerv naší ekonomiky a přispět
k udržování rovnováhy mezi jejími
zdroji a potřebami. Jejich dopad na hospodaření
organizací výrobní i nevýrobní
sféry je nutné utlumit v roce 1980 přijetím
dalších věcných, technickoorganizačních,
racionalizačních a úsporných opatření.
Takový postup budeme spolu s opatřeními,
čelícími nepříznivému
vlivu státe rostoucích světových cen
řady surovin a materiálů považovat za
výraz velmi odpovědného přístupu
k řešení našich problémů
a celospolečenských potřeb, jak zde byly
v úvodních zprávách ke státnímu
rozpočtu na rok 1980 charakterizovány.
Rozhodně by nemělo být na žádném
místě počítáno s úpravou
jeho rozepsaných úkolů, samozřejmě
s výjimkou případů, vyvolaných
zcela novými a jinak neřešitelnými podmínkami.
Vždyť těžiště plánu spatřujeme
v odpovědném přijetí plánem
vyjádřeného průběhu reprodukčního
procesu a jemu odpovídající závaznosti,
a rozhodně ne v dostatečném zpřesňování
úkolů plánu ke konci roku. Mnohde na podnicích
i výrobních hospodářských jednotkách
s takovými úpravami plán počítá.
Tím se na jedné straně řeší
případy neobjektivně pevných, nebo
naopak měkkých rozpisů či plánů,
což není dobré. Ale co pokládám
ještě za horší, jsou případy,
kdy výkonnému, obětavému a technicky
schopnému kolektivu se plán zpevňuje a využívá
se toho ve prospěch těch podniků a závodů,
kde pracující anebo častěji jejich
řídící aparáty takové
úsilí nevynakládají a argumentují
s mnoha objektivními potížemi. Tak se nevytváří
prostor pro odkrývání rezerv na podnicích
a závodech, ale spíše podporuje zakrývání
rezerv, které tolik potřebujeme uvolňovat.
Chtěla bych touto připomínkou proto hlavně
zdůraznit, že stabilita hospodářských
plánů a úroveň jejich provázanosti
by se v příštím roce měla stát,
spolu se správně orientovaným rozvinutím
iniciativy našich pracujících a za předpokladu
zvýšených nároků na celou řídící
osu tím hlavním faktorem, který umožní
zvládnout vnitřní problémy, lépe
čelit dopadu vnějších vlivů a
účinně přispívat k podpoře
nezbytné finanční a rozpočtové
rovnováhy příštího roku.
Postavit ve všech našich organizacích na příští
rok všude reálné hmotné a finanční
plány, si po dosavadních zkušenostech vyžádá
též domyslet správně každou souvislost
jejich úkolů. Počítat např.
s možnostmi změn technologie, či použití
nových materiálů; dosáhnout zásadního
obratu z hlediska využívání a míry
účinnosti stávajícího výrobního
zařízení, tempa a postupu likvidace neefektivního
zastaralého zařízení; promyšlené
obměny strojních základních prostředků
a vytváření potřebného prostoru
pro uplatnění moderní techniky, i pro účelnější
rozmístění pracovních sil. Postupovat
přitom komplexně a nepromítat do hospodářského
plánu nejistoty, či pochybné záměry.
Z hlediska toho, co jsme dnes slyšeli o úkolech příštího
roku, půjde podle mého názoru zejména
o to, násobit nejen slovy, ale hlavně velmi konkrétními
a přesvědčivými činy úsilí
o růst produktivity společenské práce,
o dosažení vyšší technické
úrovně a kvality výrobků a jejich
rychlejší obměnu, a také všestrannou
hospodárnost a přístup k jejímu konkrétnímu
řešení.
Zde musí sehrát velkou roli střední
články řízení. Je nutné
- jak jsme na to upozornili ve výborech pro plán
a rozpočet - dále pokračovat v posuzování
objektivních měřítek, výkonností
a efektivností jednotlivých jim podřízených
podniků a podle toho provádět i rozpisy úkolů
či nezbytných přesunů výrob.
Bylo by také dobré, kdyby se soudruzi z jednotlivých
generálních ředitelství častěji
podívali i pod pokličku podnikových vedení,
zvláště na rozpis úkolů v případech,
kde je podnikové vedení současně i
vedením základního závodu.
Ukazuje se, že tam, kde linie efektivnosti, kvality a hospodárnosti
není plněna tak, jak by toho bylo třeba,
nepomáhá k nápravě jen direktiva shora,
ale spíše odpovědnější postup
pracovníků organizací a jejich politická
a morální vyspělost. Hovořím
o tom záměrně proto, že k rezervám,
které naše společnost má a o nichž
ví, patří i takové, které se
týkají socialistické morálky a ukázněnosti.
Vždyť o naplňování požadavků
efektivnosti a kvality nerozhodují jen prvky technické
a ekonomické, ale hlavně vztah k práci a
vztahy ke svěřeným hodnotám a prostředkům,
iniciativa a odpovědnost jednotlivce i kolektivu a vědomí,
že to, co bylo uděláno ku prospěchu
společnosti, bude zákonitě i prospěchem
jednotlivce.
Mnoho by v tom směru pomohlo rozvíjení skutečných
soudružských vztahů a jimi podnícená
tvůrčí, podnětná atmosféra.
Je však ještě nutné bojovat proti mnohým
falešným představám těchto vztahů,
proti nedůslednosti, formálnosti a smířlivosti
s řadou nežádoucích jevů a zejména
proti určité spokojenosti s jen "částečným
zlepšením", či "s průměrnými"
výsledky.