Mnohem účinněji by nám proto měla
v příštím roce pomáhat k dosažení
plánovaných výsledků též
ekonomická agitace. Potřebujeme po mém soudu
ještě více a lépe srovnávat přímo
na pracovištích nejlepší výrobky
a výkony s těmi, které jsou dosahovány
v zahraničí. Nezůstávat jen u tabulí
ukazujících míru využívání
strojů a zařízení, ale ukázat
přitom též, jak se zlepšené jejich
využívání projeví v úrovni
růstu rentability výroby a jak ovlivní výši
odměn a podílů na hospodářských
výsledcích. Potřebujeme neskrývat
za nějakým průměrem organizace či
pracovníky, kteří mají na svědomí
zmetky, nízkou kvalitu výrobků a její
vyšší podíly na objemu výroby,
ztráty výroby a nedostatky v plnění
dodávek, ale ukazovat na to, jaké hodnoty představuje
každé procento úspor, či jeho pouhý
zlomek a jak je možno jich dosahovat.
Předpokládám také, že v dalších
formách ekonomického působení na naše
občany budou pokračovat i hromadné sdělovací
prostředky. Je to velký štáb profesionálních,
vyspělých pracovníků, kteří
mají k dispozicí velmi účinné
nástroje, jak o tom svědčí například
ohlasy na úspěšné televizní seriály
nebo inscenace, ale i na vynalézavé a kritické
reportáže, u nichž nechybí ani návrhy
na další postup, či snaha o rozšiřování
dobrých poznatků.
Slyšeli jsme tu dnes, jak ceny řady surovin na světovém
trhu stoupají a jaký to má dopad na naše
hospodářství, resp. jak se to promítá
v předložených rozpočtových ukazatelích.
Takové vlivy objektivně vyžadují dosahovat
zvláště tam, kde s těmito surovinami
pracují, zásadního obratu ve způsobu
jejich využití, orientovat k nim soutěžení
v úsporách, rozvíjet vhodnou antiimportní
politiku. Jinde třeba jen lépe seznámit pracovníky
s tím, s jakými vyššími hodnotami
nyní pracují a jak by proto také měli
umět lépe s nimi hospodařit. V řadě
míst, která jsme jako členové výboru
pro plán a rozpočet měli příležitost
v minulosti navštívit, jsme takové dobré
příklady viděli a jen si přáli,
aby jich bylo více a hlavně všude.
V úsilí o dosažení vyšší
efektivnosti a kvality předpokládané v plánech
příštího roku, by vedle morálních
aspektů měly plnit svou úlohu též
hmotné podněty, zvláště pak prémie
a odměny, motivačně správně
orientované.
Poznatky nedávných resortních kontrol nebyly
na tomto úseku pro řadu podniků příliš
lichotivé. Odhalily, jak pro uplatňování
prémií chybí objektivní hodnocení
i potřebné předpoklady, např. normy.
Ukázaly rovněž, že lepší není
ani situace v poskytování odměn za plnění
zvlášť náročných resp. mimořádných
úkolů, či praxe v osobním hodnocení
pracovníků.
Mám za to, že každé takovéto znehodnocování
poslání a účelu mzdových forem
pracovní stimulace a přežívající
rovnostářské tendence by byly v příštím
roce špatným služebníkem plánovaných
úkolů a jejich vysoké náročnosti.
Proto musíme trvat v této oblasti na daleko přísnějším
dodržování kázně a odpovědnosti
za cílevědomé a správné uplatňování
hmotné zainteresovanosti pracovníků na konkrétních
výsledcích a ukazatelích efektivnosti a kvality,
a netrpět žádnou nedisciplinovanost či
kompromisy.
Jestliže z rozpočtových podkladů vyplývá,
že průměrné mzdy v národním
hospodářství by se měly v příštím
roce zvýšit o 2,8 %, měli bychom tento nárůst
vidět v souvislosti s uvažovaným přírůstkem
pracovních sil. Spíše jej přijmout jako
výraz snahy, lépe nyní oceňovat práci
dobrou a kvalitní a společnosti prospěšnou,
náležitě přitom postihovat práci
špatnou a zbytečnou, a v tomto smyslu též
zaručovat československé koruně její
vysoce reálnou hodnotu.
Soudružky a soudruzi, závěrem bych se chtěla
zmínit o jedné otázce, která mě
zajímá. Pro okruh ukazatelů stanovených
vládou pro hodnocení plnění plánu
v roce 1979 je výslovně stanoveno, že nemá
být používáno ukazatele hrubé
výroby, resp. výroby zboží. Stále
se však při výkonu poslanecké funkce
setkáváme s tím - zejména u organizací
řízených národními výbory
- že preferují ukazatele tohoto typu, a že to
zvláště u opravárenské činnosti
vede k velké nehospodárnosti, plýtvání
materiálem, náhradními díly atp.
Žádám proto soudruha ministra Léra o
vysvětlení zda v opatřeních, připravovaných
ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení
se počítá v tomto směru se změnami,
které by byly uplatňovány též
v organizacích místního průmyslu a
služeb.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Zadražilové,
slovo má poslankyně Chodurová, která
vystoupí jako poslední před polední
přestávkou.
Poslankyně SN D. Chodurová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, jak vyplývá
ze zpráv k rozpočtu, bude v příštím
roce nutné usilovat na všech úsecích
velmi důrazně o to, aby minimem nutných nákladů
se dařilo dosahovat ve výrobní i nevýrobní
sféře co největších efektů.
Je to ekonomická nezbytnost, která odpovídá
především zásadám dobrého
hospodaření. Měla by to však být
v příštím roce ta nejlepší
odpověď na každou napjatost surovinové,
materiálové a energetické bilance, odpověď
na omezené zdroje pracovních sil a možnosti
širšího využití výrobních
fondů, či na efekt, s jakým se v soudobé
ostré konkurenci zhodnocují naše produkty na
zahraničních trzích.
S ohledy na potřebnou minimalizaci nákladů
se v hospodářské praxi bohužel vždy
nesetkáváme. Máme možnost poukázat
zde na řadu příkladů vynalézavosti,
prozíravosti a šetrnosti, jichž konečný
výsledek rozhodl o efektu výroby z hlediska její
užitkovosti, kvalit a nákladovosti. Máme ale
také určité zkušenosti s tím,
že mnohdy zůstanou tyto pozitivní výsledky
omezeny jen na úzký okruh míst. Setkáváme
se také s tím, že jejich prosazování
naráží v běžné praxi i na
nepochopení, či na překážky v
podobě takových argumentů, jako je námitka,
že nižší náklady budou výrobek
promítat do plnění plánu nižším
podílem a že pak bude třeba plnění
plánu dohánět jinde atp. Při takovém
přístupu ke snižování nákladovosti
výroby se zapomíná na to, že každá
dosažená úspora a efektivní využití
odkrytých rezerv by umožnily rozšířit
stejnou či zabezpečit jinou produkci a posilovat
tak tvorbu dalších hodnot. Proto úkoly, které
jsou zpracovány do záměrů státního
plánu a státního rozpočtu na příští
rok, by měly nalézt všude co nejlepší
smysl pro efektivnost a hospodárnost. Zvláště
pak pochopení nutnosti vyššího zhodnocování
toho, s čím pracujeme, a dalšího rozšiřování
úspor jako kategorického příkazu doby,
jako potřeby dosahovat výrazného obratu v
kvalitě plnění požadavků příštího
roku. Jsem přesvědčena, že takového
obratu lze dosáhnout, avšak musí jít
o něj skutečně na všech pracovištích,
ve všech společenských orgánech a ve
všech organizacích. Zvláště by
mělo být při něm působeno daleko
cílevědoměji a účinněji
na odstraňování různých návyků
a zvyklostí či "samozřejmostí",
které přežívají a které
s principy efektivnosti a hospodárnosti nemají nic
společného.
Hledání a realizování různých
způsobů zvyšování efektivnosti
a prohlubování hospodárnosti by mělo
být proto v příštím roce pochopeno
i jako vážný politický úkol výrobní
a nevýrobní sféry, a být výrazem
správného přístupu k současným
potřebám rozvoje naší společnosti.
U výrobní sféry by se mělo zejména
příznivě odrážet v kvalitativních
podmínkách tvorby zisku, splněním
a překročením plánem určeného
snížení nákladů. Domnívám
se, že s takovým požadavkem a jeho konkrétními
ukazateli by se mělo v příštím
roce pracovat na všech stupních hospodářských
organizací jako se základním kritériem
hodnocení efektu jejich činnosti a posuzování,
jak se dokáží vyrovnávat s narůstajícími
potřebami společnosti.
Snaha dosahovat plánovaných výsledků
při co nejnižším vynaložení
sil a prostředků by se měla přitom
zejména opírat o účinnější
racionalizaci. Dosavadní úsilí ještě
nesehrává odpovídající roli
v podpoře kursu efektivnosti a kvality a hlavně
z hlediska potřeb vyšší hospodárnosti
výroby. Žádoucí výsledky nepřináší
hlavně tam, kde se neopírá o soustavnou analýzu
zdrojů a rezerv a o dobrou spolupráci dělníků
a techniků.
K úrovni efektivnosti, kvality a hospodárnosti práce
mohou dospět jen cestou velmi konkrétních
opatření a metod, které pomáhají
odkrývat rezervy a účelně a hospodárně
přispívají ke zvyšování
úrovně pracovního procesu. Pochopili také,
že k tomu je třeba zaměřovat též
novátorské a zlepšovatelské hnutí.
Pracuji sama ve spotřebním průmyslu České
socialistické republiky a chtěla bych v té
souvislosti proto uvést, že jen v letošním
I. pololetí v něm bylo podáno na 800 vynálezů
a přes 28 tis. zlepšovacích námětů,
jichž celkový přínos lze hodnotit přes
1 mld Kčs. Racionalizační programy mají
vypracovány téměř všechny podniky
a závody. Ale k tomu, aby všude měly plnou
váhu, je také zapotřebí, aby byly
vždy pojímány od předvýrobních
etap až po expedici výrobků, aby byly též
soustavně kontrolovány a jejich plnění
vyhodnocováno.
Skutečná racionalizace spotřeby není
jen záležitostí vedení závodů,
či významných dlouhodobých programů,
ale je ve skutečnosti záležitostí každého
pracoviště a každé domácnosti.
Zdůrazňuji to proto, že bych ve svém
příspěvku chtěla poukázat též
na význam a přínos, jaký by mohla
do některých našich surovinových bilancí
vnést. Dovozní náročnost a nákladovost
by snížila určitá racionalizace a zlepšená
organizace sběru tzv. použitých surovin.
Vynakládáme velké úsilí na
tvorbu nových hodnot, ale hospodaření s tím,
co z nich po upotřebení zbývá, nám
ještě nedává důvod ke spokojenosti.
Možnostem využívání jednou již
použitých surovin a jejich technologickému
a ekonomickému přínosu je nyní v celém
světě věnována stále větší
pozornost. Jeden z nositelů Nobelovy ceny dokonce předvídá
společnost, v níž prý bude materiálová
bilance obrácená, protože odpad či šrot
se stanou hlavními zdroji surovinového zabezpečení.
Problematice s kovovým šrotem a odpadem, lepšímu
organizování sběru odpadových surovin,
věnovalo pozornost právě včera skončené
plenární zasedání ÚV KSČ.
Vždyť vedle úspor na surovině, práci
a na investicích, jde u nich též o nemalé
úspory na palivu a energii. Mnohokrát již bylo
např. upozorněno na to, že 1 t šrotu železa
představuje možnou úsporu až 2 t uhlí,
4 t železné rudy a méně asi o 70 hodin
práce; že tuna skelných střepů
dovolí uspořit na 80 kwh elektrické energie,
resp. 33 m3 plynu; že za 110 t starého
papíru lze uspořit dřevo asi z 1 ha lesa.
Všechny tyto závažné skutečnosti
by měly proto vybízet naše hospodářské
organizace a občanstvo, aby nepodceňovaly význam
sběru různých těchto surovin a naopak
mu účinněji napomáhaly. Avšak
k tomu, aby jich mohlo být získáváno
co nejvíce, je nutné vytvářet odpovídající
podmínky, a to jak v průmyslových oblastech,
tak i v občanských rajónech.
Zatím není situace ve sběru nijak ideální.
Např. původní síť stálých
sběren ve starší zástavbě se
snižuje a nová výstavba sběrných
míst včetně jejich vybavení na nově
postavených sídlištích, kde je daleko
větší koncentrace rodin a osob a kde při
ústředním vytápění je
více předpokladů pro získávání
druhotných surovin, je pomalu realizována. Ještě
nelze proto říci, že by opatření
vlády pod č. 244/1975 byla uspokojivě naplňována.
Bylo by proto účelné, aby se v příštím
roce podařilo zřizováním míst
sloužících výkupu druhotných
surovin po organizační a technické stránce
lépe a komplexněji zabezpečovat a aby bylo
též lépe podpořeno investiční
politikou krajských národních výborů.
Pro dobrý vzor a příklady nemusíme
chodit daleko. Stačí využít zkušeností
Německé demokratické republiky, kde vznikla
poměrně hustá výkupní síť,
zhruba vždy pro 5 tis. obyvatel. Bude proto velmi záležet
na úzké spolupráci národních
výborů, složek Národní fronty
a součinnosti vedoucích pracovníků
hospodářské sféry, aby sběr
a využití druhotných surovin dostalo svůj
pravidelný rytmus, stálé místo i formy
a aby dobrá organizace a informovanost dovolovaly provádět
úspěšně větší výkup,
přejímku, shromažďování
a výchozí úpravu jednotlivých těchto
surovin a umožňovaly nejen perspektivně, ale
co nejdříve zvyšovat jejich získávání.
Nepůjde přitom jen o železné a barevné
kovy, sklo či papír. Mělo by jít též
např. o zlepšení sběru zaječích
kožek. Vždyť je známo, že kdybychom
nepřicházeli jejich nežádoucím
únikem asi o 0,5 mil. kusů, nemuseli bychom je za
drahé peníze pro náš zpracovatelský
průmysl dovážet.