Zpřísňujeme požadavky na hospodaření
s bytovým fondem ve správě národních
výborů tak, aby plánovaný rozsah a
kvalita prováděné údržby a oprav
byly zabezpečeny při vyšší hospodárnosti
ve vynakládání prostředků,
což se odráží ve snížení
dotace na ztrátu podnikům bytového hospodářství.
Provoz osobních služebních aut se má
dále zhospodárnit. Spotřeba autobenzínu
v socialistických organizacích, která v letošním
roce bude na základě již provedených
opatření na nižší úrovni
než v roce 1975, se má dále snížit
o 20 %, s výjimkou spotřeby u automobilů
pro tzv. technologické účely. Počet
služebních aut se má snížit až
na úroveň roku 1975 a má být všestranně
prověřena v každém resortu nezbytnost
a efektivnost používání služebních
aut na jednotlivých úsecích. V tomto směru
mají resorty udělat příslušné
rozbory a předložit je vládním orgánům.
Celková částka úspor z oblasti neproduktivních
nákladů by měla dosáhnout minimálně
2,5 až 3 mld Kčs. Tato částka je také
zapracována ve státním rozpočtu.
Kromě dílčího snížení
správního aparátu, které již
bylo do rozpočtu promítnuto, bylo přijato
další usnesení, v průběhu roku
1980 dále snížit administrativní aparát
na každém úseku v centrálních
orgánech, národních výborech, vědeckovýzkumné
základně, ve výrobních i nevýrobních
organizacích. Tento úkol byl stanoven adresně
jednotlivým resortům vládním usnesením,
proto jej nelze podceňovat. Jde především
o zvýšení výkonnosti a účinnosti
práce řídícího a správního
aparátu. Chceme prosadit účelné zjednodušení
administrativních prací, odstranit nadbytečné
mezičlánky a duplicitní, někde i ze
společenského hlediska, zbytečné činnosti.
K tomu je přirozeně potřebné racionalizovat
pracovní a rozhodovací procesy a bojovat proti všem
projevům byrokratismu. Neodmyslitelnou stránkou
tohoto procesu je další zvyšování
politické i odborné kvalifikace státního
a hospodářského aparátu.
Jak víte, v letošním roce jsme přistoupili
k uplatňování účinnějších
postihů za nekvalitní práci v širším
měřítku než dosud. Vyhodnocení
provedené za tři čtvrtletí také
zřetelně potvrzuje oprávněnost tohoto
kroku. Podle stanovených zásad, ztráty způsobené
nekvalitní výrobou, krátí prostředky
podniků na mzdy. Dosavadní poznatky ukazují,
že tento tlak nutí podniky důsledněji
se věnovat zajišťování řádné
kvality svých výrobků. V příštích
letech budeme tímto způsobem postihovat nejen důsledky
nekvalitní práce, která se projevuje mimo
podnik, ale i uvnitř podniku vnitřními zmetky.
Prohlubujeme i účinnost některých
sankcí. Různé pokuty a penále placené
za neplnění povinností nese dosud pouze podnik
jako celek a skuteční viníci bez postihu
zůstávají v anonymitě. Napříště
bude určitá část těchto sankcí
promítána do odměn pracovníků
odpovědných za to, že se tyto sankce musely
na vrub podnikových výsledků zaplatit. Sankční
povahu má i nově zavedené penále,
které budou platit podniky do státního rozpočtu
v případě, že neuvedou ve stanovené
době dovezené stroje do provozu. Význam uplatňování
různých sankcí spatřujeme především
v jejich preventivním působení, v přijímání
účinných opatření na příslušných
úrovních řízení.
Z toho, co jsem uvedl, je myslím zřejmé,
že v oblasti upevnění hospodárnosti
a zvýšení odpovědnosti za plnění
úkolů na svěřených úsecích
byl nastoupen ostřejší kurs nejen pro příští
rok, ale vůbec do dalších let. Jádro
věci je v tom, že v hospodářském
životě v nejširším měřítku
- u všech pracovníků - nestačí
princip hospodárnosti a rentability jen v obecné
poloze deklarovat, ale že musí být především
důsledně realizován v praxi a spojen s hmotnou
odpovědností a s hmotnou zainteresovaností.
V tomto směru je také nezbytné zaktivizovat
a zvýšit účinnost finanční
kontroly a revize. A nejen jich, ale všech kontrolních
a revizních orgánů. Jejich činnost
je významným nástrojem v našem boji
za upevnění kázně a pořádku
v hospodářském životě, za účinnější
ochranu socialistického vlastnictví. Nejednou se
přesvědčujeme, že mnohá opatření,
dobré záměry a úmysly nebyly plněny,
neboť jejich kontrola nebyla dostatečně důsledná,
nebo se z ní nevyvozovaly odpovídající
závěry. Nelze připustit, aby k tomu došlo
i v případě opatření, která
vláda schválila v souvislosti s projednáváním
plánu a rozpočtu na příští
rok.
Lidová moudrost správně praví, že
šetřit je třeba od haléře. To
je určitě správný přístup
z hlediska každého jednotlivce a koneckonců
to platí i v měřítku celého
hospodářství. Socialistické organizace
v současné době disponují majetkem
v základních prostředcích a zásobách
v rozsahu téměř 2 bilióny 700 mld
Kčs. Je to obrovský potenciál, v němž
je možno najít mnoho rezerv ke zvětšení
tvorby užitných hodnot. Kontrolní poznatky
však ukazují, že ne všechny podniky a organizace,
jimž je tento majetek svěřen do péče,
důsledně dbají o jeho řádnou
ochranu a rozmnožování. Proto i v této
oblasti je třeba vést neúnavný boj
za to, abychom celou naši materiálně technickou
základnu co nejlépe využívali.
Soudružky a soudruzi, všechny úkoly, které
ukládáme ve státním plánu a
státním rozpočtu, i opatření
směřující k dosažení vyšší
efektivnosti, hospodárnosti a účinnosti řízení
směřují k naplnění cílů
hospodářské a sociální politiky
vytyčených XV. sjezdem strany, z nichž nejdůležitější
je zajištění dalšího růstu
životní úrovně obyvatelstva. To v současných
ekonomických podmínkách není úkol
jednoduchý. V rozvoji životní úrovně
jsme postoupili v uplynulých letech nemalý krok
vpřed a dosáhli vysokého životního
standardu. V roce 1980 ho chceme nejen udržet, ale podle
možností a výsledků dosahovaných
v hospodářství dále zvýšit.
Celkové příjmy obyvatelstva se mají
v příštím roce zvýšit o
18,2 mld Kčs, tj. o 5,3 %. V souvislosti s tím se
zvýší i výdaje obyvatelstva v obchodě,
ve službách a ostatních oblastech v souhrnu
o 4,8 %. V této souvislosti klademe důraz zejména
na zabezpečení vnitřního trhu dodávkami
zboží ve skladbě a kvalitě odpovídající
požadavkům našich občanů. Při
růstu peněžních příjmů
se zákonitě tyto požadavky zvyšují
a jejich uspokojení je možné jen při
dalším zlepšení práce výrobních
podniků a obchodních organizací. Jsme si
vědomi některých oprávněných
připomínek občanů k práci výroby,
služeb i obchodu a tak jako na jiných úsecích
ekonomiky i zde usilujeme o postupné odstraňování
existujících nedostatků.
Spolu s růstem osobní spotřeby je rozvoj
životní úrovně zabezpečován
ve značném rozsahu zejména každoročním
zvyšováním výdajů ze státního
rozpočtu a rozpočtů národních
výborů určených pro obyvatelstvo.
Na sociální a kulturní opatření
bude v příštím roce vynaloženo
celkově 124,1 mld Kčs. V přepočtu
na 1 obyvatele to činí 8093 Kčs. Pro lepší
představu lze uvést, že v roce 1975 to bylo
6551 Kčs. Za léta 6. pětiletky se tyto výdaje
zvýší o 23,5 %, tj. průměrně
ročně o 4,3 %. Navíc je třeba vzít
v úvahu i další prostředky vynakládané
ve prospěch obyvatelstva ze státního rozpočtu.
Například dotace na městskou hromadnou dopravu
přesáhne v příštím roce
2 mld Kčs, což je o 13 % více než letos.
Dotace na úhradu ztráty podnikům bytového
hospodářství bude v příštím
roce činit 3,9 mld Kčs.
Jestliže k těmto částkám připočteme
další prostředky, které ve prospěch
obyvatelstva vynakládají podniky, celková
částka společenské spotřeby
připadající na 1 obyvatele bude činit
více než 9 tisíc Kčs.
Z celkového objemu výdajů na sociální
a kulturní opatření připadá
na sociální zabezpečení 70,7 mld Kčs,
na školství je určeno 21,7 mld Kčs a
na zdravotnictví 19,8 mld Kčs. Souhrn těchto
výdajů roste vyšším tempem než
celkové výdaje státního rozpočtu.
Z výdajů na sociální zabezpečení
připadne největší část
na důchody, a to 42,8 mld Kč, a na nemocenské
pojištění je určeno 23,2 mld Kčs.
V rámci výdajů na nemocenské pojištění
budou činit přídavky na děti 12 mld
Kčs.
Tyto přídavky na děti nejsou jedinou formou
společenské pomoci rodinám s dětmi.
Pokud bychom vzali v úvahu další formy této
pomoci, jako je mateřský příspěvek,
peněžitá pomoc v mateřství, podpora
při narození dítěte, stipendia, dotace
na mateřské školy, školní jídelny
a menzy, jesle a jiná zařízení pro
děti a mládež, slevy na dani ze mzdy, v jízdném
a nájemném, dospějeme k celkové částce
téměř 34 mld Kčs.
Významnou pomoc rodinám představují
i státní příspěvky k půjčkám
pro mladá manželství, které byly zavedeny
v roce 1973. Tato forma půjček se velmi rozšířila,
o čemž svědčí, že roční
průměr sjednaných půjček se
pohybuje mezi 140 - 150 tisíci Kčs ve výši
přesahující 3 mld Kčs. Státní
přípěvek, který poskytujeme ze státního
rozpočtu k těmto půjčkám po
dožití jednoho roku dítěte, se v uplynulých
letech každoročně zvyšoval. Od zavedení
výplaty tohoto příspěvku do konce
minulého roku bylo poskytnuto přes půl miliónu
těchto příspěvků v úhrnné
částce 1,6 mld Kčs. Na příští
rok počítáme pro tento účel
s částkou 520 mil. Kčs.
Trvale rostou rozpočtové výdaje na školství
a zdravotnictví. Vedle vlivu příznivého
populačního vývoje se v tomto růstu
odrážejí přijatá opatření
na úseku školské vzdělávací
soustavy a zvýšené požadavky kladené
na činnost těchto odvětví. Na školství
má být v příštím roce
vynaloženo 750 mil. Kčs, tj. o 3,6 % více než
letos, a na zdravotnictví 800 mil. Kčs, tj. o 4,2
% více. To umožní další růst
objemu poskytovaných služeb a výkonů.
Značný růst zejména zaznamenává
počet tříd v mateřských školách
ve správě národních výborů,
který se v příštím roce zvyšuje
o více než 1500, tj. téměř o
7 %. Roste však i počet tříd v základních
devítiletých školách, gymnáziích,
počet studentů na vysokých školách,
počet strávníků ve školních
jídelnách. Rovněž se zvyšují
i kapacity ve zdravotnictví, např. počet
lůžek v nemocnicích o 3700 a v lázeňských
léčebnách o více než 1000. Téměř
1/4 neinvestičních výdajů
na zdravotnictví představují výdaje
na léky a speciální zdravotnický materiál.
Výdaje na kulturu činí 3,5 mld Kčs.
Tím jsou v nezbytné výši zabezpečeny
finanční prostředky na údržbu
a obnovu kulturních památek, na kulturně
výchovnou činnost a provoz kulturních zařízení.
Požadavek přísné hospodárnosti,
který i zde prosazujeme, vyžaduje, aby plánování
různých akcí bylo posuzováno z hlediska
jejich kulturně politického významu a s přihlédnutím
k celkovým možnostem ekonomiky.
Náš stát trvale pečuje o další
rozvoj bytové výstavby a do této oblasti
vynakládá značný objem prostředků.
V roce 1980 mají činit výdaje ze státního
rozpočtu na tento účel 14.3 mld Kčs,
tj. o 430 mil. Kčs více než letos. Dalších
4,5 mld Kčs bude poskytnuto jako příspěvek
na družstevní a individuální bytovou
výstavbu.
V příštím roce se dále rozšíří
a zkvalitní rozsah služeb poskytovaných obyvatelstvu
spořitelnami a pojišťovnami. Počítáme
s tím, že vklady obyvatelstva vzrostou o 10,1 mld
Kčs a zvýší se i objem nově poskytovaných
půjček obyvatelstvu. Důležitým
doplňkem posilování životních
jistot obyvatelstva je stále rostoucí rozsah jeho
pojištění. Svědčí o tom
skutečnost, že počet pojistek životního
pojištění přesáhne 6 mil. a počet
pojistek domácností 2 mil. Rovněž se
rozšíří zábranná činnost
pojišťoven, která přináší
řadu pozitivních výsledků při
ochraně majetku obyvatelstva, socialistických organizací
i zdraví občanů.
Uvedená řada čísel dokumentuje četnost
forem, jimiž se náš stát prostřednictvím
státního rozpočtu podílí na
zajišťování životní úrovně
obyvatelstva. Každoročně jde o značný
objem prostředků a tento objem také každoročně
roste i přes problémy, které máme
v posledních letech v zahraničním obchodě
i jinde. Tento růst byl umožněn výsledky
práce lidí a je třeba otevřeně
říci, že by byl ještě vyšší,
kdybychom všichni pracovali lépe, účelněji
a zejména s vyšším efektem.
Soudružky a soudruzi, naším bezprostředním
úkolem je na všech úsecích rozpracovat
závěry 14. zasedání ÚV KSČ,
konkretizovat je a hlavně uvést do života při
plnění úkolů státního
plánu a státního rozpočtu příštího
roku. Všichni si dobře uvědomujeme, že
v neustále se měnících světových
podmínkách to není žádná
maličkost. Proto je tak důležité, jak
zdůraznil s. Husák ve svém včerejším
závěrečném slově, svést
náročný zápas za realizaci těchto
úkolů na každém pracovišti a na
každém úseku. Oslavme 35. výročí
osvobození naší republiky Sovětskou
armádou dobrými výsledky na frontě
práce, která je dnes a i do budoucna bude hlavní
frontou budování vyspělé socialistické
společnosti.
Závěrem mi dovolte, soudružky a soudruzi, abych
jménem vlády poděkoval všem poslancům
i orgánům Federálního shromáždění
za aktivní, vysoce angažovaný a tvůrčí
přístup a pomoc vládě při řešení
všech otázek hospodářského a
sociálního rozvoje. Tohoto přístupu
a pomoci si vážíme, neboť spojuje naše
úsilí ku prospěchu celé společnosti.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo návrh zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1980.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji s. ministrovi
Lérovi. Jednotlivé kapitoly státního
rozpočtu projednaly všechny výbory s výjimkou
výborů mandátových a imunitních.
Návrh státního rozpočtu československé
federace a souhrn státních rozpočtů
Československé socialistické republiky na
rok 1980 včetně návrhu zákona byl
projednán na společné schůzi výborů
pro plán a rozpočet za účasti delegovaných
poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.
Výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
pověřily funkcí společných
zpravodajů členy výborů pro plán
a rozpočet poslance Karola Juríka a poslance Josefa
Prchala.
Prosím nejdříve společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů
poslance Karola Juríka, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
K. Jurík: Vážený súdruh generálny
tajomník ÚV KSČ a prezident republiky, vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia.
Návrh štátneho rozpočtu čs. federácie
na rok 1980 bol výbormi Snemovne národov posudzovaný
spoločne s výbormi Snemovne ľudu. Predovšetkým
teda podľa jednotlivých kapitol a potom v celkovom
znení, t. j. včítane finančných
vzťahov ku štátnym rozpočtom oboch republík,
ďalej informatívneho súhrnu všetkých
troch štátnych rozpočtov ČSSR a ich
väzby na štátny vykonávací plán
budúceho roku a tomu zodpovedajúceho rozpočtového
zákona na tento rok.