Středa 12. prosince 1979

Zpřísňujeme požadavky na hospodaření s bytovým fondem ve správě národních výborů tak, aby plánovaný rozsah a kvalita prováděné údržby a oprav byly zabezpečeny při vyšší hospodárnosti ve vynakládání prostředků, což se odráží ve snížení dotace na ztrátu podnikům bytového hospodářství.

Provoz osobních služebních aut se má dále zhospodárnit. Spotřeba autobenzínu v socialistických organizacích, která v letošním roce bude na základě již provedených opatření na nižší úrovni než v roce 1975, se má dále snížit o 20 %, s výjimkou spotřeby u automobilů pro tzv. technologické účely. Počet služebních aut se má snížit až na úroveň roku 1975 a má být všestranně prověřena v každém resortu nezbytnost a efektivnost používání služebních aut na jednotlivých úsecích. V tomto směru mají resorty udělat příslušné rozbory a předložit je vládním orgánům.

Celková částka úspor z oblasti neproduktivních nákladů by měla dosáhnout minimálně 2,5 až 3 mld Kčs. Tato částka je také zapracována ve státním rozpočtu.

Kromě dílčího snížení správního aparátu, které již bylo do rozpočtu promítnuto, bylo přijato další usnesení, v průběhu roku 1980 dále snížit administrativní aparát na každém úseku v centrálních orgánech, národních výborech, vědeckovýzkumné základně, ve výrobních i nevýrobních organizacích. Tento úkol byl stanoven adresně jednotlivým resortům vládním usnesením, proto jej nelze podceňovat. Jde především o zvýšení výkonnosti a účinnosti práce řídícího a správního aparátu. Chceme prosadit účelné zjednodušení administrativních prací, odstranit nadbytečné mezičlánky a duplicitní, někde i ze společenského hlediska, zbytečné činnosti. K tomu je přirozeně potřebné racionalizovat pracovní a rozhodovací procesy a bojovat proti všem projevům byrokratismu. Neodmyslitelnou stránkou tohoto procesu je další zvyšování politické i odborné kvalifikace státního a hospodářského aparátu.

Jak víte, v letošním roce jsme přistoupili k uplatňování účinnějších postihů za nekvalitní práci v širším měřítku než dosud. Vyhodnocení provedené za tři čtvrtletí také zřetelně potvrzuje oprávněnost tohoto kroku. Podle stanovených zásad, ztráty způsobené nekvalitní výrobou, krátí prostředky podniků na mzdy. Dosavadní poznatky ukazují, že tento tlak nutí podniky důsledněji se věnovat zajišťování řádné kvality svých výrobků. V příštích letech budeme tímto způsobem postihovat nejen důsledky nekvalitní práce, která se projevuje mimo podnik, ale i uvnitř podniku vnitřními zmetky.

Prohlubujeme i účinnost některých sankcí. Různé pokuty a penále placené za neplnění povinností nese dosud pouze podnik jako celek a skuteční viníci bez postihu zůstávají v anonymitě. Napříště bude určitá část těchto sankcí promítána do odměn pracovníků odpovědných za to, že se tyto sankce musely na vrub podnikových výsledků zaplatit. Sankční povahu má i nově zavedené penále, které budou platit podniky do státního rozpočtu v případě, že neuvedou ve stanovené době dovezené stroje do provozu. Význam uplatňování různých sankcí spatřujeme především v jejich preventivním působení, v přijímání účinných opatření na příslušných úrovních řízení.

Z toho, co jsem uvedl, je myslím zřejmé, že v oblasti upevnění hospodárnosti a zvýšení odpovědnosti za plnění úkolů na svěřených úsecích byl nastoupen ostřejší kurs nejen pro příští rok, ale vůbec do dalších let. Jádro věci je v tom, že v hospodářském životě v nejširším měřítku - u všech pracovníků - nestačí princip hospodárnosti a rentability jen v obecné poloze deklarovat, ale že musí být především důsledně realizován v praxi a spojen s hmotnou odpovědností a s hmotnou zainteresovaností.

V tomto směru je také nezbytné zaktivizovat a zvýšit účinnost finanční kontroly a revize. A nejen jich, ale všech kontrolních a revizních orgánů. Jejich činnost je významným nástrojem v našem boji za upevnění kázně a pořádku v hospodářském životě, za účinnější ochranu socialistického vlastnictví. Nejednou se přesvědčujeme, že mnohá opatření, dobré záměry a úmysly nebyly plněny, neboť jejich kontrola nebyla dostatečně důsledná, nebo se z ní nevyvozovaly odpovídající závěry. Nelze připustit, aby k tomu došlo i v případě opatření, která vláda schválila v souvislosti s projednáváním plánu a rozpočtu na příští rok.

Lidová moudrost správně praví, že šetřit je třeba od haléře. To je určitě správný přístup z hlediska každého jednotlivce a koneckonců to platí i v měřítku celého hospodářství. Socialistické organizace v současné době disponují majetkem v základních prostředcích a zásobách v rozsahu téměř 2 bilióny 700 mld Kčs. Je to obrovský potenciál, v němž je možno najít mnoho rezerv ke zvětšení tvorby užitných hodnot. Kontrolní poznatky však ukazují, že ne všechny podniky a organizace, jimž je tento majetek svěřen do péče, důsledně dbají o jeho řádnou ochranu a rozmnožování. Proto i v této oblasti je třeba vést neúnavný boj za to, abychom celou naši materiálně technickou základnu co nejlépe využívali.

Soudružky a soudruzi, všechny úkoly, které ukládáme ve státním plánu a státním rozpočtu, i opatření směřující k dosažení vyšší efektivnosti, hospodárnosti a účinnosti řízení směřují k naplnění cílů hospodářské a sociální politiky vytyčených XV. sjezdem strany, z nichž nejdůležitější je zajištění dalšího růstu životní úrovně obyvatelstva. To v současných ekonomických podmínkách není úkol jednoduchý. V rozvoji životní úrovně jsme postoupili v uplynulých letech nemalý krok vpřed a dosáhli vysokého životního standardu. V roce 1980 ho chceme nejen udržet, ale podle možností a výsledků dosahovaných v hospodářství dále zvýšit.

Celkové příjmy obyvatelstva se mají v příštím roce zvýšit o 18,2 mld Kčs, tj. o 5,3 %. V souvislosti s tím se zvýší i výdaje obyvatelstva v obchodě, ve službách a ostatních oblastech v souhrnu o 4,8 %. V této souvislosti klademe důraz zejména na zabezpečení vnitřního trhu dodávkami zboží ve skladbě a kvalitě odpovídající požadavkům našich občanů. Při růstu peněžních příjmů se zákonitě tyto požadavky zvyšují a jejich uspokojení je možné jen při dalším zlepšení práce výrobních podniků a obchodních organizací. Jsme si vědomi některých oprávněných připomínek občanů k práci výroby, služeb i obchodu a tak jako na jiných úsecích ekonomiky i zde usilujeme o postupné odstraňování existujících nedostatků.

Spolu s růstem osobní spotřeby je rozvoj životní úrovně zabezpečován ve značném rozsahu zejména každoročním zvyšováním výdajů ze státního rozpočtu a rozpočtů národních výborů určených pro obyvatelstvo. Na sociální a kulturní opatření bude v příštím roce vynaloženo celkově 124,1 mld Kčs. V přepočtu na 1 obyvatele to činí 8093 Kčs. Pro lepší představu lze uvést, že v roce 1975 to bylo 6551 Kčs. Za léta 6. pětiletky se tyto výdaje zvýší o 23,5 %, tj. průměrně ročně o 4,3 %. Navíc je třeba vzít v úvahu i další prostředky vynakládané ve prospěch obyvatelstva ze státního rozpočtu. Například dotace na městskou hromadnou dopravu přesáhne v příštím roce 2 mld Kčs, což je o 13 % více než letos. Dotace na úhradu ztráty podnikům bytového hospodářství bude v příštím roce činit 3,9 mld Kčs.

Jestliže k těmto částkám připočteme další prostředky, které ve prospěch obyvatelstva vynakládají podniky, celková částka společenské spotřeby připadající na 1 obyvatele bude činit více než 9 tisíc Kčs.

Z celkového objemu výdajů na sociální a kulturní opatření připadá na sociální zabezpečení 70,7 mld Kčs, na školství je určeno 21,7 mld Kčs a na zdravotnictví 19,8 mld Kčs. Souhrn těchto výdajů roste vyšším tempem než celkové výdaje státního rozpočtu. Z výdajů na sociální zabezpečení připadne největší část na důchody, a to 42,8 mld Kč, a na nemocenské pojištění je určeno 23,2 mld Kčs. V rámci výdajů na nemocenské pojištění budou činit přídavky na děti 12 mld Kčs.

Tyto přídavky na děti nejsou jedinou formou společenské pomoci rodinám s dětmi. Pokud bychom vzali v úvahu další formy této pomoci, jako je mateřský příspěvek, peněžitá pomoc v mateřství, podpora při narození dítěte, stipendia, dotace na mateřské školy, školní jídelny a menzy, jesle a jiná zařízení pro děti a mládež, slevy na dani ze mzdy, v jízdném a nájemném, dospějeme k celkové částce téměř 34 mld Kčs.

Významnou pomoc rodinám představují i státní příspěvky k půjčkám pro mladá manželství, které byly zavedeny v roce 1973. Tato forma půjček se velmi rozšířila, o čemž svědčí, že roční průměr sjednaných půjček se pohybuje mezi 140 - 150 tisíci Kčs ve výši přesahující 3 mld Kčs. Státní přípěvek, který poskytujeme ze státního rozpočtu k těmto půjčkám po dožití jednoho roku dítěte, se v uplynulých letech každoročně zvyšoval. Od zavedení výplaty tohoto příspěvku do konce minulého roku bylo poskytnuto přes půl miliónu těchto příspěvků v úhrnné částce 1,6 mld Kčs. Na příští rok počítáme pro tento účel s částkou 520 mil. Kčs.

Trvale rostou rozpočtové výdaje na školství a zdravotnictví. Vedle vlivu příznivého populačního vývoje se v tomto růstu odrážejí přijatá opatření na úseku školské vzdělávací soustavy a zvýšené požadavky kladené na činnost těchto odvětví. Na školství má být v příštím roce vynaloženo 750 mil. Kčs, tj. o 3,6 % více než letos, a na zdravotnictví 800 mil. Kčs, tj. o 4,2 % více. To umožní další růst objemu poskytovaných služeb a výkonů. Značný růst zejména zaznamenává počet tříd v mateřských školách ve správě národních výborů, který se v příštím roce zvyšuje o více než 1500, tj. téměř o 7 %. Roste však i počet tříd v základních devítiletých školách, gymnáziích, počet studentů na vysokých školách, počet strávníků ve školních jídelnách. Rovněž se zvyšují i kapacity ve zdravotnictví, např. počet lůžek v nemocnicích o 3700 a v lázeňských léčebnách o více než 1000. Téměř 1/4 neinvestičních výdajů na zdravotnictví představují výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál.

Výdaje na kulturu činí 3,5 mld Kčs. Tím jsou v nezbytné výši zabezpečeny finanční prostředky na údržbu a obnovu kulturních památek, na kulturně výchovnou činnost a provoz kulturních zařízení. Požadavek přísné hospodárnosti, který i zde prosazujeme, vyžaduje, aby plánování různých akcí bylo posuzováno z hlediska jejich kulturně politického významu a s přihlédnutím k celkovým možnostem ekonomiky.

Náš stát trvale pečuje o další rozvoj bytové výstavby a do této oblasti vynakládá značný objem prostředků. V roce 1980 mají činit výdaje ze státního rozpočtu na tento účel 14.3 mld Kčs, tj. o 430 mil. Kčs více než letos. Dalších 4,5 mld Kčs bude poskytnuto jako příspěvek na družstevní a individuální bytovou výstavbu.

V příštím roce se dále rozšíří a zkvalitní rozsah služeb poskytovaných obyvatelstvu spořitelnami a pojišťovnami. Počítáme s tím, že vklady obyvatelstva vzrostou o 10,1 mld Kčs a zvýší se i objem nově poskytovaných půjček obyvatelstvu. Důležitým doplňkem posilování životních jistot obyvatelstva je stále rostoucí rozsah jeho pojištění. Svědčí o tom skutečnost, že počet pojistek životního pojištění přesáhne 6 mil. a počet pojistek domácností 2 mil. Rovněž se rozšíří zábranná činnost pojišťoven, která přináší řadu pozitivních výsledků při ochraně majetku obyvatelstva, socialistických organizací i zdraví občanů.

Uvedená řada čísel dokumentuje četnost forem, jimiž se náš stát prostřednictvím státního rozpočtu podílí na zajišťování životní úrovně obyvatelstva. Každoročně jde o značný objem prostředků a tento objem také každoročně roste i přes problémy, které máme v posledních letech v zahraničním obchodě i jinde. Tento růst byl umožněn výsledky práce lidí a je třeba otevřeně říci, že by byl ještě vyšší, kdybychom všichni pracovali lépe, účelněji a zejména s vyšším efektem.

Soudružky a soudruzi, naším bezprostředním úkolem je na všech úsecích rozpracovat závěry 14. zasedání ÚV KSČ, konkretizovat je a hlavně uvést do života při plnění úkolů státního plánu a státního rozpočtu příštího roku. Všichni si dobře uvědomujeme, že v neustále se měnících světových podmínkách to není žádná maličkost. Proto je tak důležité, jak zdůraznil s. Husák ve svém včerejším závěrečném slově, svést náročný zápas za realizaci těchto úkolů na každém pracovišti a na každém úseku. Oslavme 35. výročí osvobození naší republiky Sovětskou armádou dobrými výsledky na frontě práce, která je dnes a i do budoucna bude hlavní frontou budování vyspělé socialistické společnosti.

Závěrem mi dovolte, soudružky a soudruzi, abych jménem vlády poděkoval všem poslancům i orgánům Federálního shromáždění za aktivní, vysoce angažovaný a tvůrčí přístup a pomoc vládě při řešení všech otázek hospodářského a sociálního rozvoje. Tohoto přístupu a pomoci si vážíme, neboť spojuje naše úsilí ku prospěchu celé společnosti.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1980. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji s. ministrovi Lérovi. Jednotlivé kapitoly státního rozpočtu projednaly všechny výbory s výjimkou výborů mandátových a imunitních.

Návrh státního rozpočtu československé federace a souhrn státních rozpočtů Československé socialistické republiky na rok 1980 včetně návrhu zákona byl projednán na společné schůzi výborů pro plán a rozpočet za účasti delegovaných poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.

Výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů pověřily funkcí společných zpravodajů členy výborů pro plán a rozpočet poslance Karola Juríka a poslance Josefa Prchala.

Prosím nejdříve společného zpravodaje výborů Sněmovny národů poslance Karola Juríka, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Jurík: Vážený súdruh generálny tajomník ÚV KSČ a prezident republiky, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia.

Návrh štátneho rozpočtu čs. federácie na rok 1980 bol výbormi Snemovne národov posudzovaný spoločne s výbormi Snemovne ľudu. Predovšetkým teda podľa jednotlivých kapitol a potom v celkovom znení, t. j. včítane finančných vzťahov ku štátnym rozpočtom oboch republík, ďalej informatívneho súhrnu všetkých troch štátnych rozpočtov ČSSR a ich väzby na štátny vykonávací plán budúceho roku a tomu zodpovedajúceho rozpočtového zákona na tento rok.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP