V současné době, i z hlediska dlouhodobé
perspektivy, patří k nejaktuálnějším
a z národohospodářského hlediska k
nejdůležitějším úkolům
zajištění národního hospodářství
palivy a energií a jejich hospodárné využívání.
Dosažení úspor palivoenergetických zdrojů
vyššího řádu vyžaduje změny
struktury výroby, zdokonalení technologie a výraznější
využití vědeckotechnického rozvoje.
Řešení těchto problémů
předpokládá plánovitý a koordinovaný
postup na základě dlouhodobého programu,
který byl pro tuto oblast vypracován a vládou
schválen. Tento program musíme rychle a důsledně
uvést do života - zde si žádné
prodlení nemůžeme dovolit.
Pro racionalizaci výrobní spotřeby má
zásadní význam též hospodaření
s kovy. Je to dáno již faktem, že zde potřeby
národního hospodářství v rozhodující
míře zabezpečujeme dovozem. Vzhledem k tomu,
že hutnictví a strojírenství se významně
podílí na celkové výrobě a
především na vývozu, je možno říci,
že proces zhodnocení kovů má mimořádnou
důležitost. Kromě toho racionalizace ve spotřebě
kovů umožňuje dosáhnout úspory
i ve spotřebě paliv a energie, nutných k
jejich výrobě.
Jestliže chceme a musíme dosáhnout vyššího
stupně intenzifikace společenské výroby,
neboť takový je celosvětový trend, pak
rozhodujícím základem - hlavním článkem
- je pro to věda a technika, rychlejší osvojení
jejích poznatků a zavádění
výsledků v hospodářské praxi,
plnější využívání
možností, které na tomto úseku vytváří
stále sílící spolupráce zemí
Rady vzájemné hospodářské pomoci.
Jde o složitý proces z hlediska časové
a věcné koordinace, a to od výzkumu až
po užití dosažených výsledků.
Každý rok bychom však měli postoupit vpřed.
Je nespornou skutečností, že naše celkové
výsledky mohly být lepší, kdyby se v
průběhu 6. pětiletky lépe plnily realizační
výstupy vědeckotechnického rozvoje jak v
jejich věcném vyjádření, tak
i v časovém plnění. Soustředění
velké části úkolů státního
plánu technického rozvoje, jejichž řešení
má být dokončeno do posledních let
pětiletky, svědčí o tom, že plánování
a řízení vědy a techniky nezaujímá
takové místo, které mu patří
v soustavě řízení. Z toho musíme
vyvodit závěry pro přípravu 7. pětiletky.
I v samostatné vědeckovýzkumné základně
je třeba zvýšit náročnost na
výkonnost jednotlivých týmů, více
se soustředit na rozhodující úkoly
a také omezit četné žádosti o
změnu plánu na tomto úseku, což neslouží
zájmům národního hospodářství.
Po linii plánu a rozpočtu se pro další
rozvoj vědy a techniky vytvářejí předpoklady
materiálové, investiční i finanční.
V příštím roce má být
na neinvestiční výdaje vědy a techniky
vynaloženo celostátně přes 17 mld Kčs,
tj. o 1,7 % více než letos. Z uvedené částky
připadá na prostředky státního
rozpočtu 6,5 mld Kčs a na prostředky podniků
a jejich nadřízených orgánů
10,6 mld Kčs. K základním rysům plánovaného
vývoje v této oblasti patří, že
finanční prostředky i kapacity se soustřeďují
na menší počet úkolů s cílem
urychlit jejich řešení.
Úsilí o růst účinnosti vědeckotechnického
rozvoje musíme neustále zvyšovat, musíme
ho doslova znásobit, máme-li úspěšně
obstát ve světovém proudu vědeckotechnické
revoluce a udržet své postavení mezi předními
průmyslově vyspělými státy.
Nejobjektivnější srovnání z tohoto
hlediska poskytují výsledky dosahované v
zahraničním obchodě. Jeho efektivnost ovlivňuje
úroveň celkové efektivnosti národního
hospodářství a odráží
se ve vývoji obchodní a platební bilance.
A nejen to. Ve výsledcích zahraničního
obchodu se více než jinde projevuje, jak se dovedeme
vyrovnávat s náročnějšími
podmínkami na trzích socialistických i nesocialistických
států, jak dovedeme obstát ve světové
konkurenci, jak umíme v celé řídící
práci využít závěrů XXXIII.
zasedání Rady vzájemné hospodářské
pomoci v červnu t. r.
Růst cen hotových výrobků, které
tvoří významný podíl na našem
zahraničním obchodě, je značně
diferencovaný. Vyšší ceny se docilují
především za výrobky nadprůměrné
úrovně, s vysokými technickoekonomickými
parametry, kvalitní a spolehlivé, přičemž
důležitým činitelem je i zajištěný
servis a dodávky náhradních dílů.
Tyto požadavky, které se mnohým z našeho
hlediska jeví jako značně náročné,
představují v zahraničí běžnou
normu. Proto ani ceny, kterých při vývozu
docilujeme, nedosahují často úrovně
docílené konkurencí. Z toho je třeba
vyvodit praktické závěry, a především
ve výrobních organizacích přijmout
konkrétní opatření ke zlepšení
stávajícího stavu.
Zvýšení efektivnosti zahraničního
obchodu je nezbytné chápat jako společenský
úkol výrobních a zahraničně
obchodních podniků. Každá z těchto
složek přitom musí přispět k
jeho řešení - výrobní podniky
zejména zvýšením technické úrovně
a kvality vývozních fondů, organizace zahraničního
obchodu především zdokonalením komerční
činnosti.
Velké rezervy pro zvýšení úrovně
efektivnosti máme stále v oblasti reprodukce základních
fondů. Je jisté, že zejména rozvojové
záměry nelze uskutečňovat bez vkládání
nových investičních prostředků.
Současná situace a již existující
vysoká míra investic nás však nutí
investovat daleko uvážlivěji a promyšleněji,
a především jen tam, kde to je efektivní,
kde dosáhneme úspor energie, vyššího
zhodnocení surovin, zejména domácích,
kde budeme moci na základě takovýchto investic
dosáhnout vyšší vývoz, který
by splňoval kritéria efektivnosti, resp. kde se
nahradí dovoz. Zkrátka: investice dnes musí
vyhovovat více hlediskům současně.
Proto musí být přísnější
a odpovědnější i přístup
všech orgánů, které o investicích
a jejich zařazení do plánu rozhodují.
Tak, jako může nová investice založit
efektivní rozvoj výroby, může jít
v opačném případě o reprodukování
nízké úrovně efektivnosti výroby,
o založení dodatečných nároků
na dovozy apod., což nelze připustit. Zásadně
by se neměly připustit nové investice tam,
kde je nízká úroveň směnnosti
a existuje značný počet neobsazených
pracovních míst. Rozhodněji musíme
také řešit modernizaci základních
fondů a zvýšit podíl takovýchto
investic na celkovém objemu investic. Opatření,
která v těchto směrech přijala vláda,
je třeba důsledně plnit a zabezpečit,
aby jejich reálný efekt se projevil nakonec ve finančních
výsledcích celé společnosti.
Ve státním rozpočtu na příští
rok se plánují výdaje na investice ve státních
organizacích ve výši 54,8 mld Kčs. Srovnatelně
s letošním rokem to představuje zvýšení
o 3,7 %. Největší část dotací
směřuje do odvětví paliv, energetiky,
dopravy a na financování bytové výstavby,
kde se řeší důležité úkoly
rozvoje našeho hospodářství a životní
úrovně.
K významným úkolům finanční
politiky patří i zlepšení hospodaření
se zásobami, a to již z toho důvodu, že
letos bude přírůstek zásob v průmyslu
a stavebnictví o 2,3 mld Kčs vyšší,
než jsme plánovali. Tento nadplánový
přírůstek je nutno zapojit do plnění
úkolů příštího roku, a
proto také počítáme se zrychlením
obrátky zásob o téměř 1 den.
Pomocí nástrojů úvěrové
politiky a stanovením závazných úkolů
v rychlosti obratu zásob usilujeme o to, aby klesal podíl
zásob na jednotku výkonu. Určitá rozpornost
naší situace na tomto úseku je v tom, že
na jedné straně máme vysoké celkové
stavy zásob, především ve zpracovatelských
odvětvích, ale na druhé straně chybí
nebo je nedostatek celé řady konkrétních
druhů zásob, což nepříznivě
ovlivňuje chod výroby. Naším cílem
musí být dosáhnout optimálního
stavu zásob z hlediska jejich objemu a struktury. Mobilizací
rezerv v zásobách nelze považovat za okrajovou
záležitost. Stejně jako na jiných úsecích
vyžaduje odpovědný přístup, zejména
zlepšení spolupráce dodavatelů a odběratelů.
Neexistuje takový úsek národního hospodářství,
kde by nebyly velké rezervy ve zvyšování
efektivnosti. Jejich mobilizace, vyšší využití
zdrojů intenzívního rozvoje je podmíněno
především zlepšením řízení,
které představuje společný jmenovatel
řešení hlavních otázek rozvoje
ekonomiky, a tím i životní úrovně
obyvatelstva.
To se týká všech úrovní řízení
- centra, resortů, prohloubení chozrasčotu
ve středních článcích řízení,
zdokonalení chozrasčotního řízení
podniků i vnitropodnikových útvarů.
V centrálních úřadech se intenzivně
pracuje na konkrétní přípravě
a hlubším propracování soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství,
která má vstoupit v platnost od roku 1981. Využíváme
přitom pozitivních prvků stávající
soustavy a poznatků z působnosti nových opatření
ověřovaných v rámci komplexního
experimentu řízení efektivnosti a kvality
započatého v minulém roce, do něhož
jsme postupně zapojili širší okruh výrobně
hospodářských jednotek a podniků.
Cenné jsou pro nás z tohoto hlediska rovněž
zkušenosti ostatních socialistických států,
zejména usnesení ústředního
výboru Komunistické strany Svazu sovětských
socialistických republik a rady ministrů Svazu sovětských
socialistických republik o zlepšení plánování
a zvýšení vlivu hospodářského
mechanismu na zefektivňování výroby
a zkvalitňování práce.
Všechna opatření, která připravujeme,
musí vést k reálnému posílení
principu plánovitosti sociálního a ekonomického
rozvoje a současně vytvořit větší
prostor pro skutečnou chozrasčotní samostatnost
a odpovědnost při hledání cest optimálního
uspokojování celospolečenských potřeb.
Chceme podporovat iniciativu výrobních hospodářských
jednotek, podniků a všech pracujících,
směřující k tvůrčímu
naplnění úkolů plánu. Plán
stanoví cíle a úkoly, k jejichž efektivnímu
a kvalitnímu splnění je nezbytné rozvinout
zodpovědnou řídící práci,
nečekat pasívně na příkazy
a usnesení shora, volit i netradiční formy
a přístupy, byť jsou pro řídící
pracovníky spojeny i s určitými riziky. Rozhodující
je umění a vůle přispět svým
podílem k naplnění cílů sociální
a hospodářské politiky naší strany.
Sebelepší systém je nemyslitelný bez
kvalitního přímého řízení,
zbaveného starých rutinních přístupů
a šablonovitého posuzování problémů
a bez soustavného získávání
pracujících pro zvládnutí náročnějších
úkolů.
Soudružky a soudruzi, plnění úkolů
plánu a rozpočtu v příštím
roce je ve vyšší míře než
kdy jindy podmíněno důslednou realizací
principu nejvyšší hospodárnosti v praxi.
O to jsme usilovali a usilujeme každým rokem, v každém
rozpočtu. Avšak nové úkoly a jejich
vyšší náročnost vyžadují
podstatně zvýšit i nároky na hospodárné
zabezpečování všech činností
na každém úseku hospodářství
a celé společnosti.
V návrhu státního rozpočtu je zapracována
celá řada opatření k upevnění
hospodárnosti, které usnesla vláda. Přitom
je vláda považuje za první krok, na nějž
by mělo navazovat komplexnější rozpracování
úkolů na každém úseku pro další
léta. Nastoupili jsme tedy cestu, která musí
vést jak k úsporám hmotných a finančních
prostředků, tak ke změně celkového
přístupu k otázkám hospodárnosti
na každém úseku naší práce.
V podnicích je nutno v rámci stanoveného
závazného podílu nákladů na
výkonech utlumit, jak pracovně říkáme,
dvouprocentní zvýšení velkoobchodních
cen paliv a energie. Představuje to vlastně další
zpevnění plánovaných nákladů
o 0,12 %. Takto již postupujeme druhým rokem.
Dále požadujeme, aby vliv zvýšení
maloobchodních cen uhlí, energie, pohonných
hmot a spojových tarifů byl v zásadě
"uspořen" v rámci hospodaření
jednotlivých hospodářských, rozpočtových
a jiných organizací. Růst materiálních
výdajů v rozpočtových a příspěvkových
organizacích nemá v průměru převýšit
2 %, což je zhruba poloviční tempo růstu
ve srovnání s předchozími lety.
Snižují se limity výdajů na služební
cesty s cílem omezit neúčelné pracovní
cesty a takové porady, aktivy apod., které nepřinášejí
žádoucí efekt. Snižují se výdaje
na pohoštění, což je důležitým
úsekem pro prosazování celkového klimatu
hospodárnosti. Podobně je tomu i se snížením
výdajů na propagaci a reklamy, ke kterému
se má dojít diferencovaně podle resortů
a účelů, jímž tyto výdaje
mají skutečně sloužit.