Zvýšení tvorby národního důchodu
v příštím roce o 3,7 % se bude opírat
především o růst společenské
produktivity práce, která se má zvýšit
o 3,3 %. Při růstu průmyslové výroby
o 4 % se předpokládá, že dodávky
pro vývoz vzrostou o 6,8 % a pro vnitřní
trh o 4,1 %, což je v obou případech více
než očekáváme letos. Naopak, v souvislosti
s omezením dynamiky investic na 2,4 % se počítá,
že dodávky průmyslu pro investice budou skoro
o 2 % nižší než letos. Ve stavebních
organizacích vzroste objem prací o 3,8 %, z toho
pro investiční výstavbu o 4,2 %. Ke zvýšení
tvorby hmotných zdrojů má v příštím
roce významně přispět zemědělství.
Ve srovnání s výsledky dosaženými
v roce 1978, který patřil k nejlepším
letům, se má zvýšit objem hrubé
zemědělské produkce o 2,4 % a v tom rostlinné
výroby o 4,4 %.
Celková koncepce hospodářského vývoje
je výrazně ovlivňována nutností
přednostního řešení problémů
vnějších ekonomických vztahů.
V důsledku růstu cen dovozu, ale i řady dalších
důvodů je nezbytné zajistit potřebný
předstih vývozu před dovozem. Proto ne vše
co vyrobíme, můžeme použít uvnitř
naší ekonomiky na akumulaci a spotřebu, a proto
také tempo růstu užití národního
důchodu o 2,2 % je nižší než růst
jeho tvorby. To současně vytváří
limit pro růst výdajů ve výrobní
i nevýrobní sféře.
Abychom přitom mohli nejen udržet dosaženou životní
úroveň, ale podle vytvořených zdrojů
ji dále zvýšit a zkvalitnit, je nezbytné
více než dosud koncentrovat síly a prostředky
na rozhodující úkoly ve výrobě,
v zahraničním obchodě a v investicích,
důsledněji zabezpečovat růst produktivity
práce, zvyšovat efektivnost a kvalitu veškeré
práce.
Tyto požadavky se plně odrážejí
v předloženém návrhu rozpočtu
- jinak by nebylo možné, aby jeho příjmy
a výdaje byly vyrovnány. Projevují se zejména
- ve stanovených úkolech a tvorbě finančních
zdrojů, včetně úkolů ve vývoji
nákladů
- v požadavcích na vyšší efektivnost
vývozu
- v opatřeních, na jejichž základě
mají být dosaženy úspory paliv, energie
a kovů
- v omezení tempa růstu výdajů v rozpočtové
sféře, jmenovitě materiálních
výdajů
- ve snížení neproduktivních výdajů
na všech úsecích.
Hlavním cílem finanční politiky na
příští rok je tedy zvýšení
efektivnosti, upevnění hospodárnosti a zlepšení
kvality. Vycházíme z toho, že v příštích
letech bude třeba tyto otázky řešit
ještě rozhodněji a důsledněji
v celém komplexu hospodářské politiky.
Z tohoto hlediska státní plán i státní
rozpočet vytvářejí atmosféru
vyššího stupně náročnosti
na úroveň a kvalitu řízení,
na realizaci úkolů hospodářského
a sociálního rozvoje ve všech oblastech.
Při vyrovnanosti rozpočtových příjmů
a výdajů dosáhne objem státního
rozpočtu včetně rozpočtů národních
výborů částky 298,5 mld Kčs,
což ve srovnatelných podmínkách s letošním
rokem představuje růst o 2,7 %. Ve strukturálním
složení příjmů a výdajů
rozpočtu nedochází k významnějším
změnám. Rozhodující část
příjmů - 86,4 % - tvoří odvody
a další příjmy od socialistických
organizací. Ve výdajích je určeno
na financování investic ve státních
organizacích 18,4 % a 30,9 % představují
neinvestiční výdaje na rozvoj hospodářství.
V návrhu rozpočtu na rok 1980 jsou vybilancovány
změněné ekonomické podmínky
v zemědělství v souladu se závěry
13. pléna ÚV KSČ. Nejvyšší
podíl na rozpočtu mají výdaje na sociální
zabezpečení a neinvestiční výdaje
na školství, zdravotnictví a ostatní
oblasti společenské spotřeby obyvatelstva,
a to celkem 41,6 %. Na obranu, bezpečnost a správu
připadá 9,1 % rozpočtových výdajů.
Růst jednotlivých skupin výdajů je
stanoven diferencovaně s přihlédnutím
k reálným ekonomickým možnostem a potřebám.
Zvýšené nároky na rozpočet v
oblasti zahraničního obchodu bylo nutno na druhé
straně eliminovat výrazným omezením
růstu dotací hospodářským organizacím.
Investiční dotace se zvyšují pouze o
1,4 % a neinvestiční dotace o necelé 1 procento.
Výdaje na sociální a kulturní oblast
se zvyšují o 3,3 %, což je rychlejší
tempo ve srovnání s růstem celkových
rozpočtových výdajů. V omezeném
růstu výdajů na správu je již
promítnuto dílčí snížení
počtu řídícího a správního
aparátu.
Záměry a cíle finanční politiky
jsou vyjádřeny v celé rozpočtové
soustavě. Návrhy státního rozpočtu
federace, státních rozpočtů republik
i rozpočtů národních výborů
jsou vyrovnané.
Z příjmů federálního rozpočtu,
které mají v příštím roce
dosáhnout 164,1 mld Kčs, je určeno na financování
federálně řízených orgánů
a organizací 60 mld Kčs a na dotace do státních
rozpočtů republik 104,1 mld Kčs. V rozpočtech
národních republik se postupně zvyšuje
podíl jejich vlastních zdrojů na krytí
jejich výdajů. Stejná tendence je i v rozpočtech
národních výborů.
Celkový objem rozpočtů národních
výborů má dosáhnout 96,4 mld Kčs,
přičemž dotace z rozpočtů republik
se na něm budou podílet z 59,7 %. Tak jako v předchozích
letech i v příštím roce zachováme
podmínky k řešení dalších
nezbytných místních potřeb obcí
a měst na základě využití fondů
rezerv a rozvoje a sdružování prostředků.
Plněním volebních programů za významné
účasti a iniciativy občanů - zejména
v akci "Z" - vznikly v průběhu celé
6. pětiletky mnohamiliónové hodnoty v tak
důležitých a citlivých oblastech, jako
jsou jesle, mateřské školy, vodní hospodářství,
tělovýchova, obchod a služby. Konkrétně
v letošním roce celková hodnota díla
v investiční části akce "Z"
bude činit asi 4,8 mld Kčs. Tak vlastní účast
občanů přispívá i k jejich
větší spokojenosti. Nejlepší výsledky
jsou tam, kde se národní výbory, společenské
organizace a dobrovolná práce občanů
koncentrují na nejdůležitější
akce, včasné uvádění budovaných
akcí do provozu, kde se dbá na prioritu celospolečenských
zájmů a nejvyšší hospodárnost.
Soudružky a soudruzi, zabezpečování
hospodářského rozvoje při rostoucí
složitosti ekonomických podmínek je dnes možné
a nutné především cestou všestranné
intenzifikace společenské výroby, růstu
efektivnosti celého reprodukčního procesu,
řešení věcných problémů
ve výrobě, investicích a zahraničním
obchodu. Oceňujeme pozitivní výsledky, které
jsme zde již dosáhli. Nezavíráme však
oči před nedostatky, které v některých
oblastech, a to nikoliv okrajových, ale důležitých,
jako je plnění úkolů ve výrobě
v požadované struktuře, ve zvýšené
kvalitě, v zahraničním obchodě i investicích,
brzdí náš postup vpřed. Celkové
výsledky i ekonomickou situaci hodnotíme v jejich
komplexu, střízlivě a přitom s kritickou
náročností.
Především je nutno říci, že
řada existujících problémů,
které se nakonec projevují nižší
efektivností, má převážně
subjektivní charakter a je tedy odstranitelná při
lepší a kvalitnější práci
a při zdokonalení úrovně řízení.
Stále platí konstatováni 11. zasedání
ÚV KSČ, že "orientace na rychlý
růst efektivnosti a kvality veškeré práce
se dosud neprojevuje v celkových hospodářských
výsledcích dostatečně výrazně".
Finanční politika proto směřuje k
dosažení vyšších konečných
hospodářských efektů. Bude záležet
především na tom, aby tato politika našla
svůj konkrétní výraz ve výsledcích
hospodaření chozrasčotní sféry.
V celostátním finančním plánu
počítáme s výrazným růstem
finančního přínosu této sféry
pro celospolečenské účely. Rozdíl
mezi finančními zdroji, které tato sféra
vytváří, tj. zejména ziskem, odpisy
a dalšími zdroji a výdaji na investice a přírůstkem
zásob, se má zvýšit z letošních
zhruba 48 mld Kčs na 58 mld Kčs, tj. o 10 mld Kčs.
Za těmito souhrnnými údaji se skrývá
celá řada významných finančních
úkolů, z nichž rozhodující váhu
má vývoj nákladů a zisku.
V příštím roce má být
vytvořen zisk ve výši 108 mld Kčs, z
čehož bude do rozpočtů odvedeno přes
79 mld Kčs.
Otázky vývoje nákladů a zisku stojí
každoročně v popředí praktické
realizace finanční politiky. Vývoj zisku
patří k činitelům, které významnou
měrou zabezpečují finanční
rovnováhu a vyrovnanost státního rozpočtu,
neboť odvody zisku se mají podílet na celkových
příjmech rozpočtu ve výši 26
procent. Ve vývoji nákladů a zisku se ve
značné míře komplexnosti odráží
efektivnost běžné hospodářské
činnosti.
Ve srovnání s úkoly 6. pětiletého
plánu je tempo snížení nákladů
zhruba o 1/3 nižší, a tudíž
i materiálová a mzdová náročnost
na jednotku výroby se snižuje pomaleji, než jsme
počítali. Proto i objem zisku zaostává
za plánovanými předpoklady 6. pětiletky.
V některých oborech se určitému zvýšení
nákladů nemůžeme vyhnout, protože
je vyvoláno přírodními podmínkami,
např. při těžbě paliv a surovin,
i když i zde máme rezervy ve využívání
mechanismů, v organizaci práce apod. Avšak
tam, kde dochází k růstu nákladů,
kde se pracuje s dotacemi, se ztrátou, kde se dostatečně
nerespektuje princip rentability, musíme zvýšit
společenskou kontrolu a hledat cesty, jak nepříznivý
vývoj co nejlépe a nejdříve překlenout.
Dobrému hospodáři nemůže být
nikdy lhostejné, za kolik vyrábí. V dnešních
podmínkách je praktická realizace tohoto
základního principu hospodaření ještě
naléhavější než dříve.
Doby, kdy jsme zajišťovali rozvoj výroby především
na základě vyššího přísunu
surovin, materiálu a zvyšování počtu
pracovníků, již nenávratně minuly.
Nejednou již bylo řečeno, že dnes je obstarávání
těchto surovin a materiálů nejen obtížnější,
ale především dražší, ať
již v těžebních nákladech nebo
v nákladech na dovoz. Zvyšovat výrobu v těchto
podmínkách znamená ve stále větším
rozsahu zakládat její rozvoj na účelnějším
a efektivnějším hospodaření s
každou tunou uhlí, ropy, oceli či jiné
suroviny nebo materiálu, na přísném
hospodaření s každou kilowatthodinou elektřiny.
Na číslech jsme rovněž nejednou zdokumentovali,
o kolik je u nás výroba surovinově, materiálově
a energeticky náročnější než
v některých zemích. Československo
patří ke státům, které zaujímají
čelné místo ve světovém žebříčku
výroby elektřiny, uhlí a oceli na hlavu.
Je to nepochybně důkaz vyspělosti naší
ekonomiky. Ale dnes si musíme především
položit otázku, jak dokážeme tyto zdroje
ve výrobě zhodnotit, a to se netýká
jen těchto klíčových surovin, ale
všech materiálových zdrojů.
V těchto dimenzích a souvislostech je třeba
vidět stanovené úkoly ve vývoji nákladů,
především materiálových nákladů,
které se mají - po vyloučení vlivů
odpisů - snížit o 0,6 %, což má
pro hospodářství přinést efekt
ve výši 3,9 mld Kčs.
K zabezpečení úkolů ve snížení
celkových i materiálových nákladů
je proto nezbytné přijmout účinná
opatření v řídící práci
i přímo ve výrobě. Přitom je
třeba hlavní důraz položit na dosažení
konkrétně měřitelných věcných
úspor paliv, energie, pohonných hmot a dalších
surovin a materiálů na základě jejich
racionálnější spotřeby. Více
je k tomu třeba využívat takových nástrojů
chozrasčotního hospodaření jako je
účetnictví, kalkulace, normy.
Existuje řada rezerv, které lze poměrně
rychle mobilizovat na základě účelnější
organizace práce, dobrého nápadu, zvýšení
odpovědnosti za hospodaření se svěřenými
hodnotami prakticky ve všech organizacích na každém
úseku. Význam úspor dosažených
tímto způsobem - i když v konkrétních
případech může jít o relativně
malé částky - nesmíme nikde podceňovat.
Ve svém souhrnu, na němž by se měl podílet
každý pracovník, každé pracoviště,
již zdaleka nejde o zanedbatelný ekonomický
přínos. Ještě důležitější
je politický aspekt celé věci, uvědomělý
postoj k hospodárnému nakládání
se státním majetkem a úcta k výsledkům
práce jiných lidí.