Přítomno: | 194 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů | |
zvolených v České socialistické republice | |
67 poslanců Sněmovny národů | |
zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Gahurová, Harciniková, Pitra, Rozsypalová,
Švestka, Tesař
Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:
Auersperg, Čermáková H., Kovalčík,
Krauskopf, Mevald, Půček, Šimon
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Janík, Kodaj, Kožík, Mihálik, Sabolčík,
Šarišská, Šepeľa, Turošík
Předseda FS A. Indra: Vážené
Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, zahajuji 14. společnou schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů III. volebního
období Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Jménem všech přítomných vítám
upřímně především generálního
tajemníka ústředního výboru
Komunistické strany Československa, prezidenta republiky
soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Vítám i ostatní vedoucí funkcionáře
ústředních orgánů komunistické
strany, představitele orgánů a organizací
Národní fronty, ostatních politických
stran. Vítám členy federální
vlády vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhla na svých
schůzích 27. listopadu konat společnou schůzi
sněmoven s programem, který jste obdrželi písemně.
Mezitím, už po schůzích obou předsednictev,
zaslal předseda vlády další dva naléhavé
návrhy k projednání, a sice:
- vládní návrh ústavního zákona
o zřízení federálního ministerstva
elektrotechnického průmyslu;
- vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev.
Zmíněné návrhy projednaly na společné
schůzi výbory ústavně právní
a výbory pro průmysl, dopravu a obchod obou sněmoven.
Vzhledem k tomu vás prosím, soudružky a soudruzi,
abyste souhlasili se změnou pořadu našeho jednání.
Doporučujeme vám, abychom dodatečně
došlé vládní návrhy projednali
jako druhý a třetí bod pořadu naší
schůze a pokračovali pak projednáváním
bodů uvedených na pozvánce. Materiály
ke všem navrhovaným bodům pořadu schůze
vám byly doručeny.
Má někdo z poslanců připomínku
nebo doplňující návrh? (Nebyly.) Není
tomu tak.
V zasedací síni je v této chvíli přítomno
187 poslanců Sněmovny lidu a ze Sněmovny
národů 65 poslanců zvolených v České
socialistické republice a 65 poslanců zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Obě
sněmovny jsou tedy schopny se usnášet.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny
lidu na konání společné schůze
sněmoven s navrženým pořadem včetně
doplňků? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Prosím nyní, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým a doplněným pořadem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
I Sněmovna národů hlasovala jednomyslně.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
čl. 34 odst. 2 ústavního zákona o
československé federaci na konání
společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů a schválily její pořad.
Nyní projednáme první bod schváleného
pořadu schůze, kterým je
Prosím ministra financí ČSSR s. Léra,
aby návrh jménem federální vlády
zdůvodnil.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a prezidente Československé socialistické
republiky, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vláda Československé socialistické
republiky předkládá Federálnímu
shromáždění návrh státního
rozpočtu na závěrečný rok 6.
pětiletky. Státní rozpočet je vypracován
v souladu s náročnými úkoly státního
plánu a spolu s měnovým plánem a finančními
plány jednotlivých článků řízení
si klade za cíl, účinněji mobilizovat
vnitřní zdroje a rezervy národního
hospodářství, nastolovat stále náročnější
ekonomické klima a důsledněji prosazovat
hospodárnost na každém úseku. Tyto významné
dokumenty hospodářské politiky vyjadřují
úsilí vlády, státních a hospodářských
orgánů pod vedením strany aktivně
řešit aktuální problémy a v maximální
míře naplnit úkoly hospodářského
a sociálního rozvoje vytyčené XV.
sjezdem KSČ.
Zpráva předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa
na 14. zasedání ÚV KSČ přesvědčivě
ukázala, že čs. ekonomika se trvale rozvíjí
v souladu s hlavním zaměřením 6. pětiletky
a že na tomto základě postupně roste
i životní úroveň našeho obyvatelstva.
I když v důsledku složitějších
vnitřních i vnějších podmínek
dynamika rozvoje nedosahuje plně plánovaných
temp, výstavba rozvinuté socialistické společnosti
v naší republice neustále postupuje vpřed.
To je třeba ocenit zejména při dnešní
ekonomické situaci ve světě, s níž
je naše hospodářství spojeno mnoha svazky,
vyplývajícími z mezinárodní
dělby práce.
Příslušnost k socialistické soustavě,
členství v RVHP a zejména těsná
ekonomická spolupráce se Sovětským
svazem jsou pro nás pevnou zárukou a trvalým
základem dalšího ekonomického rozvoje,
neznamenají však úplnou imunitu vůči
vývoji probíhajícímu ve světě,
zejména v kapitalistické hospodářské
soustavě.
Soudružky a soudruzi, nejdříve mi dovolte říci
několik slov k výsledkům hospodaření
v roce 1979.
Letošní hospodářský rok byl zatím
nejsložitějším obdobím 6. pětiletky.
Kumulace několika nepříznivých vlivů,
na nichž se podílejí i subjektivní činitelé,
se ve svých důsledcích odrazila v relativně
nižším tempu rozvoje společenské
výroby i užití národního důchodu
a ve zvýšených nárocích na dovoz.
Palivoenergetické problémy na počátku
roku vedly v prvních měsících tohoto
roku k výpadku průmyslové výroby převyšujícímu
6 mld Kčs, což představovalo zhruba třídenní
výrobu. Toto zpoždění řada podniků
a VHJ v průběhu roku dohnala především
díky úsilí pracujících, jejich
obětavosti a iniciativě, takže ke konci listopadu
činilo toto zpoždění již jen jednu
pětinu jednoho pracovního dne. Očekáváme,
že může být dosaženo celkového
plánovaného objemu výroby, když do toho
nepočítáme potravinářský
průmysl. Struktura výroby a odbytu podle hlavních
směrů jejich určení se však odchýlila
od plánu. Zatímco dodávky průmyslu
pro investice budou v celkovém objemu splněny, nevyrovnají
se stavební organizace se svými úkoly v investiční
výstavbě. Nebudou splněny dodávky
pro vnitřní trh a vývoz. Složitá
situace v zahraničním obchodu byla dále ztížena
dalším růstem dovozních cen. V důsledku
nižší sklizně obilovin bylo třeba
zajistit nad úroveň plánu jejich mimořádné
dovozy, což zhoršilo obchodní i platební
bilanci ve vztahu k zahraničí. Uvedené vlivy
působící na vývoj hospodářství
v průběhu roku se přímo i nepřímo
odrazí ve finančním hospodaření
podniků i státu.
Státní rozpočet na rok 1979 jsme předložili
Federálnímu shromáždění
jako vyrovnaný. Přitom jsme zdůraznili, že
tato vyrovnanost je podmíněna vyšší
efektivností a hospodárností, rychlou dynamikou
vývoje tvorby finančních zdrojů, zpevněním
proporce mezi vývojem zdrojů a potřeb hospodářské
sféry, mobilizací disponibilních finančních
zdrojů podniků a jejich nadřízených
orgánů a zajištěním optimální
struktury financování plánovaných
potřeb z jednotlivých zdrojů.
Ne všechny tyto předpoklady se podařilo splnit.
Navíc pak bylo třeba během letošního
roku uhradit některé nové, původním
plánem nepředvídané výdaje
ze státního rozpočtu. Z nich největší
váhu měla úprava plánu zahraničního
obchodu reagující především na
cenový vývoj a nutnost uhradit vyšší
dovoz obilí. Dále bylo nutno mimo plán zabezpečit
některé další potřeby v palivo-energetickém
komplexu i v jiných odvětvích. Na druhé
straně vláda přijala řadu opatření,
která ve svých důsledcích snížila
negativní dopady na rovnováhu státního
rozpočtu.
Ačkoliv finanční hospodaření
letošního roku není ještě uzavřeno,
můžeme na základě dosažených
výsledků za 10 měsíců vcelku
reálně předpokládat, že letošní
státní rozpočet bude stejně jako v
předchozích letech vyrovnaný. To je vzhledem
k existujícím podmínkám příznivý
výsledek. Při jeho hodnocení máme
však na zřeteli, že rozpočtovou rovnováhu
nezabezpečíme na té kvalitativní úrovni,
s níž jsme původně počítali.
I v letošním roce nebudou plně využity
plánované investiční dotace zejména
vlivem neplnění věcných úkolů
jak v oblasti výstavby některých důležitých
výrobních kapacit, tak i v nevýrobní
sféře.
Na druhé straně se v rozpočtových
příjmech promítne předpokládané
nesplnění zisku, zejména v důsledku
nižšího zisku organizací hospodařících
v rámci agrokomplexu a stavebnictví.
Rozpočtovaný výnos daně z obratu je
nepříznivě ovlivněn nesplněním
dodávek zboží pro vnitřní trh.
Přesto však daň z obratu v důsledku
provedených cenových úprav z loňska
i letoška bude překročena.
Objektivní pohled na realitu ekonomických podmínek
ve světě a u nás i zkušenosti z letošního
roku nás stále více přesvědčují
o tom, že uspokojování rostoucích potřeb
hospodářství a obyvatelstva je plně
závislé na zdrojích, které vytvoříme.
Tuto logiku ekonomických zákonitostí musíme
respektovat, přizpůsobit dynamiku rozvoje našim
reálným možnostem a zejména v nejvyšší
míře mobilizovat zdroje hospodářství
k naplnění cílů, které jsme
si vytyčili.
K tomu směřují i základní úkoly
hospodářské a sociální politiky
na rok 1980, které projednalo a stanovilo 14. zasedání
ÚV KSČ.
Zkušenosti z letošního, v mnoha směrech
netypického roku ukázaly v ostřejším
světle některé nedostatky v naší
práci. Současně však ukázaly
i to, kolik rezerv se dá využít rozvinutím
pracovní iniciativy a pružnou reakcí v řízení
na nové skutečnosti.
Za této situace nabývají mimořádného
významu komplexní rozbory hospodaření
za tento rok. Hluboká analýza příčin
úspěšného zvládnutí úkolů
i přetrvávání některých
nedostatků se musí stát účinným
východiskem naprosto konkrétního a adresného
zajištění úkolů na rok 1980 na
každém pracovišti.
Rok 1980 je posledním rokem 6. pětiletky, ale současně
i prahem pro vstup do pětiletky sedmé. Zabezpečení
plánovaných úkolů na příští
rok má proto mimořádný politický
i ekonomický význam. Úroveň jejich
splnění může být v rozhodující
míře ovlivněna rozvinutím široké
iniciativy pracujících na počest 35. výročí
osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.
Hlavní cíle, které si vytyčujeme,
znamenají proti letošnímu roku určité
zrychlení dynamiky společenské výroby.