Nyní projednáme
Uvedené vládní návrhy odůvodní
ministr financí Československé socialistické
republiky soudruh Lér.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vláda Československé
socialistické republiky předkládá
k projednání a k vyslovení souhlasu návrh
Smlouvy mezi Československou socialistickou republikou
a Švédským královstvím o zamezení
dvojího zdanění v oboru daní z příjmu
a z majetku a návrh Smlouvy mezi vládou Československé
socialistické republiky a vládou Norského
království o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku
v oboru daní z příjmu a z majetku.
Mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího
zdanění jsou důležitým nástrojem
zahraniční politiky. Mají přispět
k vytvoření vzájemně příznivějších
podmínek pro další rozvoj mezinárodní
spolupráce uskutečňované v duchu zásad
mírového soužití států
a Závěrečného aktu Helsinské
konference.
Jejich význam vystupuje do popředí zvláště
v současných podmínkách. Nutnost vyššího
stupně zapojení československého hospodářství
do mezinárodní dělby práce vyžaduje,
aby kromě trvalého růstu objemu zahraničního
obchodu a soustavného úsilí o zvyšování
jeho efektivnosti, bylo v podstatně větším
rozsahu využíváno všech dostupných
poznatků z oblasti vědy a techniky. Jde zejména
o důslednou realizaci socialistické ekonomické
integrace, cílevědomý nákup a prodej
licencí, využívání průmyslových
práv a prohloubení všech forem mezinárodní
hospodářské spolupráce, které
přispějí ke zvyšování
účinnosti naší ekonomiky.
Všechny formy ekonomické spolupráce jsou zpravidla
úzce spojeny i s daňovými otázkami,
jejichž oboustranně výhodné řešení
může přispět k jejich rozvoji i zvýšení
účinnosti. Daně placené v cizině
totiž ve všech případech zvyšují
náklady nebo snižují výnosy, což
se může nepříznivě projevovat
zejména tehdy, kdy týž příjem
je podroben zdanění jak ve státě,
kde má příjemce bydliště nebo
sídlo, tak i ve státě, kde je jeho zdroj.
Daňové předpisy v cizině jsou přitom
zpravidla složité, podléhají častým
změnám a tak ztěžují i kalkulace
našich organizací, resp. mají nepříznivý
dopad i na jednotlivé občany.
Dvojí zdanění v mnoha případech
vede i k jednostrannému zvyšování cen.
V dosavadní praxi přitom dochází též
k tomu, že některé československé
organizace přebírají daňové
povinnosti za zahraniční subjekty na sebe.
I když některé státy poskytují
organizacím i občanům, kteří
mají na jejich území sídlo nebo bydliště,
různé daňové úlevy, jimiž
se kompenzují nebo alespoň částečně
zmírňují nepříznivé
důsledky dvojího zdanění, není
vždy pro ně dostatečná právní
opora a tím dlouhodobější jistota. Jediným
účinným prostředkem k vyloučení
dvojího zdanění jsou mezinárodní
smlouvy.
Podle podmínek a možností využíváme
této právní formy k tomu, aby nedocházelo
k nežádoucímu znevýhodňování
československých organizací a občanů
zejména ve vztahu k těm státům, které
si tyto otázky smluvně řeší,
resp. které nezohledňují daně zaplacené
v Československé socialistické republice.
Tím zamezujeme negativním daňovým
dopadům na československé poplatníky
a vytváříme v této oblasti výhodnější
konkurenční podmínky. Vztah ke státnímu
rozpočtu není v podstatě těmito smlouvami
dotčen, přičemž často přinášejí
pro smlouvy devizové úspory.
V souladu s přijatou koncepcí dochází
postupně k uzavírání těchto
smluv především s těmi státy,
s nimiž máme rozsáhlejší hospodářskou
spolupráci, nebo kde dochází při její
realizaci k daňovým problémům.
Projednávané smlouvy se Švédskem i Norskem
jsou založeny na stejných zásadách,
jako smlouvy uzavřené Československou socialistickou
republikou s ostatními kapitalistickými státy.
Vztahují se jak na právnické, tak i fyzické
osoby. Obě smlouvy zajišťují, kromě
zamezení dvojího zdanění, i ustanovení
o zabránění daňovým únikům,
i když podle zvyklostí těchto států
je název smluv částečně rozdílný.
Vzhledem k tomu, že jednotlivá ustanovení jsou
podrobně komentována v důvodové zprávě
a byla projednána v příslušných
výborech sněmoven Federálního shromáždění,
nepovažuji za nutné je dále rozvádět.
Jejich schválení a realizace vytváří
v dané oblasti vhodné podmínky pro další
rozvoj hospodářské, vědecké
a kulturní spolupráce s uvedenými státy.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky proto doporučuji, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, s oběma smlouvami vyslovit souhlas.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji ministru Lérovi za výklad k projednávaným
vládním návrhům.
Návrhy byly přikázány k projednání
výborům ústavně právním,
zahraničním a výborům pro plán
a rozpočet obou sněmoven.
Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí
společného zpravodaje členku výboru
pro plán a rozpočet poslankyni Irenu Moravčíkovou
a výbory Sněmovny národů člena
výboru zahraničního poslance Božíka
Macka.
Prosím nejdříve poslankyni Irenu Moravčíkovou,
aby přednesla zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů SL
poslankyně J. Moravčíková: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, Federálnemu zhromaždeniu
boli predložené na vyslovenie súhlasu ďalšie
dve medzinárodné zmluvy, ktoré riešia
zabránenie dvojitého zdaňovania príjmov
a majetku v rozličných oblastiach medzinárodnej
spolupráce. S obsahovou tematikou týchto zmlúv
pripúšťajúcich určité odchýlky
od ináč striktných ustanovení daňových
zákonov, sme už vo Federálnom zhromaždení
mali príležitosť niekoľkokrát sa
oboznámiť a oceniť ich pozitívny prínos
pre rozvoj všestrannej hospodárskej i kultúrnej
spolupráce na medzinárodnej úrovni.
Táto okolnosť nám tak ľahšie dovoľuje
posúdiť obsahovú stránku tohto roku
podpísaných zmlúv so Švédskym
a Nórskym kráľovstvom, objektívne vyhodnotiť
ich celkové chápanie a porovnať v nich obsiahnuté
úpravy s postupom, ktorý bol prijatý v prípadoch
zmlúv už skôr uzatvorených a odsúhlasených
Federálnym zhromaždením.
Na tomto základe môžeme konštatovať,
že obidve teraz predkladané zmluvy opätovne usilujú
o uľahčenie zabránenia prípadov dvojitého
zdaňovania. Tým sa uľahčí rozvoj
viacerých foriem vzájomnej spolupráce dohodových
strán v mnohých oblastiach. Svojimi konkrétnymi
účinkami sa dohodnutá úprava bude
vzťahovať na osoby a na organizácie, pokiaľ
pôjde o ich dane, vyberané v dohodových štátoch
z príjmov alebo zo ziskov, z majetkov, z prírastkov
hodnôt a z rozličných odmien.
V tom zmysle budú teda ich predmetom hlavne prípady
zdaňovania realizovaného medzinárodného
obchodu a dopravy. Ďalej prípady poskytovania technickej
pomoci, využívania priemyslových a patentových
práv a rozličných vedomostí, či
skúseností. Ich predmetom budú tiež
prípady výmeny kultúrnych hodnôt a
stykov v oblasti vedeckotechnickej a rozličné otázky,
ktoré súvisia s realizáciou úverových
a finančných operácií.
Možno len uvítať, že tieto zmluvy dávajú
v nich použitým výrazom a pojmom presnejší
výklad, zodpovedajúci vnútornému hospodárskemu
systému dohodových strán a rešpektujúci
jeho odchýlky.
Môžem konštatovať, že v dohovorených
princípoch obidvoch dnes prerokuvaných zmluvách
sú zakotvené tie kritériá, ktoré
boli už v predchádzajúcich medzinárodných
zmluvách tohto charakteru uplatňované, osvedčujú
sa a dovoľujú v celej tejto špecifickej dohodovej
oblasti zachovávať určitú jednotnosť
riešenia a postupu. Vyhovuje sa tu tiež aj tým
požiadavkám, na ktoré hlavne výbory
pre plán a rozpočet kládli dôraz už
pri predtým prerokúvaných zmluvách
tohto druhu.
S určitou novotou sa tu teraz stretávame v oblasti
kultúry v podobe ustanovenia o tom, že príjmy
umelcov za vystúpenia v rámci dohodnutej kultúrnej
výmeny budú obojstranne oslobodzované od
zdanenia. V dohode s Nórskym kráľovstvom sa
stretávame s osobitným protokolom, tvoriacim súčasť
zmluvy a upravujúcim špecifické otázky,
dotýkajúce sa činnosti v oblasti prieskumu
a ťažieb z morského dna.
Obidve zmluvy zaručujú dodržiavanie zásady
rovnosti nakladania s príslušníkmi obidvoch
dohodových štátov a zachovávanie diplomatických
výsad. Predpokladajú, že sporné a nejasné
prípady budú riešiť vždy dohodou
a že pre riadne uplatňovanie dohôd bude slúžiť
aj vzájomná výmena informácií
medzi príslušnými rezortmi.
Výbory Snemovne ľudu, povedené prerokovaním
obidvoch zmlúv ich prijali so súhlasom. Môžem
preto ako ich spoločná spravodajkyňa odporučiť,
aby Snemovňa ľudu so zmluvou uzavretou so Švédskym
kráľovstvom a so zmluvou uzavretou s Nórskym
kráľovstvom - tlač 62 a 64 - vyslovila súhlas.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společné zpravodajce výborů
Sněmovny lidu poslankyni Moravčíkové.
Prosím nyní poslance Božíka Macka, aby
přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
B. Macek: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, severské země představují
z hlediska plnění úkolů čs.
zahraniční politiky významnou oblast. Československo
usiluje o to, aby se ve vzájemných vztazích
v zájmu plnění těchto úkolů
uplatňovaly zásady Závěrečného
aktu Helsinské konference o bezpečnosti a spolupráci,
aby se v nich uplatňovaly konstruktivní prvky. To
platí v plné míře i o vztazích
se Švédskem a Norskem.
Výsledky tohoto trvalého úsilí naší
republiky jsou i smlouvy s oběma zmíněnými
zeměmi o zabránění dvojího
zdanění, jak o nich podrobněji hovořila
poslankyně Sněmovny lidu soudružka Moravčíková.
Zatímco ve vztazích se Švédskem zůstává
podpis této smlouvy v posledním období sice
pozitivním, avšak přece jen izolovaným
jevem, v relaci s Norskem byl dalším potvrzením
pozitivního kroku ke stanovisku norské vlády
ke vztahům s ČSSR, který byl nejvýrazněji
dokumentován oficiální návštěvou
čs. ministra zahraničních věcí
v Norsku v červnu t. r., během níž byla
uvedená smlouva podepsána.
Výbory zahraniční jsou toho názoru,
že ve zmíněných smlouvách nelze
spatřovat jen jejich věcný význam,
ale že je třeba je posuzovat i ze širšího
politického hlediska.
Jsou totiž příspěvkem ke konkrétnímu
uplatňování ducha i litery Závěrečného
aktu Helsinské konference a znamenají žádoucí
rozšíření smluvní základny
vztahů se Švédskem a Norskem.
Nelze opomíjet ani to, že mohou za určitých
podmínek vyvolat podněty k zahájení
procesu smluvní úpravy vztahů i na jiných
úsecích vzájemných styků.
Výbory pokládají vládní návrh
na uzavření obou smluv za další významný
krok k rozšíření a usnadnění
žádoucích forem hospodářské
spolupráce. Proto ve svých stanoviscích doporučily
vyslovit s nim souhlas v předloženém znění.
Jako společný zpravodaj výborů doporučuji
tento návrh Sněmovně národů
ke schválení. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny národů poslanci Mackovi.
Do rozpravy se k těmto bodům nikdo nepřihlásil.
Ptám se proto, zda někdo z poslanců žádá
o slovo. (Nikdo.)
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále je přítomno 145 poslanců
Sněmovny lidu, 62 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a 65 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou podle ústavního
zákona o československé federaci usnášení
schopné.
O každém vládním návrhu budeme
hlasovat odděleně.
Nejdříve budeme hlasovat o vládním
návrhu, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
souhlasu Smlouva mezi Československou socialistickou republikou
a Švédským královstvím o zamezení
dvojího zdanění v oboru daní z příjmu
a z majetku, podepsaná v Praze dne 16. února 1979.
V parlamentním tisku č. 62 se navrhuje usnesení,
kterým se doporučuje souhlasit s projednávanou
smlouvou.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak doporučit
společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů, prosím, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna národů návrh usnesení
přijala.
Prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení podle doporučení
společné zpravodajky výborů Sněmovny
lidu, prosím, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu přijala jednomyslně návrh
usnesení.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky souhlasí
se Smlouvou mezi Československou socialistickou republikou
a Švédským královstvím o zamezení
dvojího zdanění v oboru dani z příjmu
a z majetku, podepsanou v Praze dne 16. února 1979.