Společný zpravodaj výborů SL poslanec
A. Bohuslav: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, 13. zasedání
ÚV KSČ konané v březnu t. r., věnované
dalším úkolům zemědělství
a potravinářského průmyslu, dalo v
souvislosti se změnami některých podmínek
rozvoje této oblasti podnět k provedení úprav
v ekonomických nástrojích jejího řízení.
Cílem úprav je dosáhnout účinnějšího
vlivu působení těchto nástrojů
na rostoucí důchodovou diferenciaci zemědělských
oblastí a podniků a vytvářet tak příznivější
ekonomické předpoklady pro jejich hospodaření
v rozdílných přírodních podmínkách.
V návaznosti na úpravu těchto nástrojů,
vstupujících v platnost od roku 1980, byl vypracován
a od příštího roku by také měl
vejít v platnost zákon, jehož návrh
projednáváme a podle kterého se mají
změnit či doplnit některá ustanovení
zákona č. 103/1974 Sb., jímž byl upraven
systém zdaňování organizací
zemědělské výroby a služeb a
zdaňování občanů provozujících
zemědělskou výrobu.
Návrh znění tohoto zákona a jeho odůvodnění
řádně před dnešním zasedáním
sněmoven posoudili pověřené k tomu
výbory pro plán a rozpočet, pro zemědělství
a výživu a výbory ústavně právní.
Po jeho posouzení, zvláště z hlediska
jeho předpokládané účinnosti
na výrobu a jeho dopadu na finanční situaci
a příští rentabilitu zemědělských
podniků a jejich vztahy ke státnímu rozpočtu,
jakož i posouzení jeho ústavního pojetí,
doporučují uvedené výbory přijmout
tento zákon ve vládou předloženém
znění. Návrh sleduje dosáhnout vytyčeného
pro něj cíle dvojím způsobem:
Především upravuje výši dosavadních
sazeb daně z pozemků tak, že v přírodních
podmínkách pro výrobu výhodnějších,
úroveň těchto sazeb zvyšuje a naopak
v části méně výhodných
stanovišť přináší jejích
snížení.
Upravuje dále sazby daně ze zisku tak, aby při
nadprůměrné rentabilitě zemědělské
výroby bylo možno uplatňovat progresívnější
sazbu proti dosavadnímu stavu. Je třeba však
přitom brát v úvahu, že do nových
sazeb daně je současně promítán
dosavadní výnos tzv. daně z překročení
mezd a odměn, od níž se upouští,
když v souvislosti s opatřeními prováděnými
v oblasti mzdové regulace ztratila na svém původním
poslání a významu.
Výbory pokládají za důležité,
že návrh zákona ponechává v rámci
jím prováděné úpravy dostatečný
prostor pro hmotnou zainteresovanost podniků pracujících
s vyšší rentabilitou a pro posilování
úlohy jejich vlastních finančních
zdrojů. Podobně pokládají za důležité,
že současně zákonem prováděná
úprava příspěvku určeného
na sociální zabezpečení přiblíží
více k sobě dosavadní oceňování
živé práce, vykonávané v rostlinné
a živočišné zemědělské
výrobě.
Upozorňují však současně i na
to, ze bude nyní třeba dbát m. j. též
o to, aby nedocházelo k tendencím zvyšovat
mzdy na úkor zisku či aby nově upravené
popř. zaváděné cenové příplatky
a prémie nepůsobily na vznik nových důchodových
diferenciací.
Z hlediska změn daňového výnosu a
způsobu jejich ověření na bázi
výsledků dosažených v roce 1977 mohly
výbory usuzovat na určité zvýšení
daňových povinností všech skupin poplatníků
zemědělské daně o cca 288 mil. Kčs,
na němž by zemědělská družstva
participovala asi ze tří čtvrtin. Tento předpoklad
však současně posuzují v souvislosti
s posílením soustavy diferenciálních
příplatků, jejichž principy se od roku
1980 nezmění, ale objemy zvýši zhruba
o 30 %.
Na základě takto pojatých opatření
a úpravy zákonem prováděné
mají tedy za to, že souhrnný finanční
stav zemědělské sféry ke státnímu
rozpočtu se ve své podstatě prakticky nezmění.
V míře relativně malé se navržená
úprava daně dotkne občanů uživatelů
malé výměry zemědělských
pozemků.
Vážené soudružky a soudruzi, v rozpravě
věnované výbory Sněmovny lidu, zkušenostem
získávaným ze systému zdaňování
zemědělské výroby a služeb, resp.
zdaňování občanů provozujících
zemědělskou výrobu se potvrdilo, že
tento systém ve své podstatě vyhovuje a že
nyní v něm navrhovaná úprava a její
forma je účelná a s ohledem na nové
potřeby opodstatněná. Mohu proto v souladu
se stanovisky ve výborech přijatými doporučit
Sněmovně lidu jako společný zpravodaj
jejích výborů přijetí navrhovaného
zákona ve vládou předloženém
znění.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu poslanci Bohuslavovi.
Po vyslechnutí zpravodajských zpráv bude
naše jednání pokračovat rozpravou. Písemně
se do rozpravy přihlásil jeden řečník,
a to poslanec Věroslav Vondrouš. Prosím ho,
aby se ujal slova.
Poslanec SL V. Vondrouš: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
navrhovaná novelizace zákona o zemědělské
dani je, jak již bylo uvedeno, součástí
úprav celé řady ekonomických nástrojů
v zemědělství prováděných
k 1. lednu 1980.
Veškeré tyto úpravy podle mého názoru
musí přispět k rozvoji zemědělské
výroby ve všech územních oblastech,
a to v její žádoucí struktuře.
Přitom je nutno konstatovat, že se provádí
v rámci sektoru zemědělství a neznamenají
z hlediska finančních zdrojů v úhrnu
dopad na zemědělství ani na státní
rozpočet. Diferencovaný je však dopad uvnitř
našeho zemědělství, a to jak z hlediska
územního, tak i jednotlivých podniků.
V okrese Pardubice, který je mým volebním
obvodem, se v podstatě dopad zvýšení
příspěvku na částečnou
úhradu nákladů na sociální
zabezpečení a zvýšení cen u hnojiv
a krmiv vyrovnává se zvýšením
nákupních cen. Zvýšení příspěvku
na sociální zabezpečení u JZD představuje
podle výsledků roku 1977 15 mil. Kčs. Zabezpečí
se tím srovnatelnost v ocenění nákladů
na živou práci v JZD se státním sektorem,
ale i odstraní rozdíl z hlediska sociálního
zabezpečení.
Hospodaření organizací ovlivní i snížení
intervencí u nakupovaných krmiv. V družstevním
sektoru okresu Pardubice činí tento dopad v podmínkách
roku 1977 více než 16 mil. Kčs a v letošním
roce již 18,7 mil. Kčs. Uznáváme přitom,
že dovážené bílkovinné komponenty
jsou devizově velmi náročné a drahé.
Proto toto opatření musí nepochybně
vést k efektívnějšímu využívání
všech krmiv.
Celospolečenským úkolem je rozvoj využití
bílkovinných produktů především
z vlastních zdrojů. Tuto závažnou problematiku
rozvoje živočišné výroby je pochopitelně
třeba řešit především věcnými
opatřeními, vedoucími k vyšší
intenzifikaci výroby objemných krmiv na orné
půdě, na lukách a pastvinách, ke zlepšení
jejich struktury a zvýšení kvality, dále
k důslednějšímu plnění
přijatého bílkovinného programu a
konečně k lepšímu uplatnění
systému vědeckého řízení
výživy zvířat. V našem okrese máme
zpracován bílkovinný program do jednotlivých
závodů a zapracován do prováděcích
plánů. Z hlediska úživnosti vysokých
stavů skotu máme 24,5 % krmných plodin, ale
v letošním roce pouze 8,3 % víceletých
pícnin na orné půdě. Naše snaha
je sklízet v roce 1980 10,8 % jetelů a vojtěšek,
v roce 1981 již 16 % ploch z orné půdy. Bude
se měnit struktura pěstovaných pícnin
ve prospěch víceletých s maximálním
využitím meziplodin za přispění
využití závlah, kterých máme
v okrese 7 tis. ha. Prověřujeme i správnost
obilního programu, neboť zastoupení 60 % ploch
zrnin v našem okrese je dost vysoké pro správnou
agrotechniku.
V okrese máme rovněž několik typů
technologie pro výrobu - chovu vepřů. Ne
všechny jsou však efektivní při úspoře
jádra a naše výzkumná základna
by měla řešit urychleně modernizaci
provozu. kde je větší spotřeba jádra
nad 4 kg na 1 kg přírůstku. Jedná
se především o suché krmení na
podlahu. Je nutné se vracet k technologii např.
OPK Dobruška, ke krmným automatům, kde je možno
docilovat nejlepších přírůstků
a ustájovat do výkrmen selata i od 15 kg živé
váhy. Např. v kooperaci Hostovice-Koštěnice
je v halách po 1200 kusech docilováno nejlepších
výsledků v kraji, ale na hale pro 5220 kusů,
předpokládané snížení
nákladů na kus ustájeného prasete
a vyšší produktivitu práce, nevyváži
zvýšenou spotřebu jádra vzhledem k volbě
nesprávné technologie.
Důsledné naplnění záměrů,
cílů a úkolů vyplývajících
z 13. plenárního zasedání ÚV
KSČ pro tuto oblast si však vyžaduje urychlenou
modernizaci provozů, operativnější zavádění
výsledků vědy a výzkumu do praxe i
širší využívání poznatků
a zkušeností progresívních zemědělských
závodů. Považuji v tomto směru za potřebné
především dále intenzifikovat výrobu
objemových krmiv, zlepšit jejich strukturu a kvalitu
i důslednější plnění bílkovinného
programu.
Generální tajemník Komunistické strany
Československa a prezident naší republiky s.
Husák zdůraznil na XV. sjezdu KSČ nutnost
u chovu skotu postupně přecházet na mléčné
a masné typy. Správnost této cesty jsem si
ověřil i při návštěvě
Maďarské lidové republiky, kde zemědělské
agrokomplexy, např. v balatonské oblasti, dosahují
na 1000 krav průměrné roční
dojivosti až 6600 litrů, a to především
v důsledku dobré šlechtitelské práce.
I u nás dosahujeme v některých oblastech,
respektive v některých organizacích, pozoruhodných
výsledků, které značně přesahují
celostátní průměr. To svědčí
o tom, že v této oblasti má naše zemědělství
značné rezervy. K využití této
rezervy však musí přispět i zkvalitnění
práce našich plemenářů, přičemž
náš výzkum, zejména v Nitře,
dosahuje v tomto směru velmi dobré výsledky.
Jde však o jejich důslednější a
masovější zavádění do
obecné praxe. Jsem přesvědčen, že
k tomu přispějí i přijatá opatření
na úseku skotu.
Zvýšení cen hnojiv představuje v našem
okrese necelých 6 mil. Kčs ročně.
Podle mého názoru je potřebná daleko
vyšší hospodárnost u všech hnojiv
a skutečně vědecké uplatňování.
Máme navíc velké rezervy ve využívání
statkových hnojiv, která jsou i biologicky velmi
výhodná. Narážíme však na
problémy v technickém vybavení, které
bude nutno zlepšit.
Celkové zvýšení cen vstupů, které
též povedou k vyšší hospodárnosti,
je vyrovnáváno v našem okrese zvýšením
nákupních cen, kterým se jen ve prospěch
živočišné výroby získá
více než 36 mil. Kčs. Považuji za správné,
že dochází k posílení a upřednostnění
chovu skotu, který je právem v rámci zemědělství
považován za rozhodující úkol.
Začali jsme budovat společně velkokapacitní
teletníky. Dobře prosperuje společný
podnik VKT Luhy pro 1800 kusů, VKT Sopřeč
pro 2200 kusů a dostavujeme velkokapacitní teletník
pro 2250 kusů v Sezemicích. Dále budujeme
lehké stavby pro odchovny jalovic s doplňkovou pastvou
jako základ chovu skotu. To umožní nejen snížení
investičních nákladů, ale i úsporu
energie, které musíme - zejména v současných
podmínkách - v celém našem zemědělství
věnovat mimořádnou pozornost.
Navrhované úpravy, podle mého názoru,
přispějí k dalšímu rozvoji tohoto
odvětví.
Na tyto úpravy navazuje plně projednávaný
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o zemědělské
dani; z hlediska našeho řepařského okresu
bude znamenat zvýšení daně z pozemků
o necelé 3 mil. Kčs, tj. u JZD v přepočtu
na 1 ha zemědělské půdy zvýšení
o 68,- Kčs. Lze říci, že toto zvýšení
je úměrné a odpovídá důsledkům
působení diferenciální renty a nebude
mít negativní dopad na rozvoj zemědělské
výroby.
Za správné považuji zvýšení
intenzity sazeb daně ze zisku, které bude účinněji
reagovat na rozdílnou důchodovou situaci a umožní
zrušit komplikované zvýšení daně
ze zisku za nezemědělskou činnost. Je však
potřebné, aby činnost organizací v
této oblasti byla důsledněji regulována,
a to zejména u podniků služeb jako STS a OZS,
aby zajišťovaly přednost kvalitní a laciné
služby pro zemědělství. Zrušení
daně z překročení mezd a odměn,
jejíž objem činil za náš okres
necelých 8 mil. Kčs, nebude mít vliv na vývoj
odměn, neboť její regulační působení
je velmi omezeno. V celém Východočeském
kraji je věnována mimořádná
pozornost regulaci vývoje odměn a lze konstatovat,
že nástroje přímého řízení,
pokud jsou důsledně uplatňovány, jsou
v této oblasti nejúčinnější.
Závěrem bych chtěl, vážení
soudruzi a soudružky poslanci, uvést, že považuji
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o zemědělské
dani, za potřebný. Spolu s úpravou ostatních
nástrojů řízení zemědělství
naplňuje záměry přijaté na
XV. sjezdu KSČ a rozpracované na 13. zasedání
ÚV KSČ.
Doporučuji proto návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o zemědělské
dani, schválit. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Vondroušovi. Hlásí se
ještě někdo z poslanců o slovo? Nehlásí.
Vyhlašuji rozpravu za skončenou.
Přeje si závěrečné slovo soudruh
ministr Lér? (Nepřeje.)
Žádají ještě o slovo zpravodajové?
(Nežádají.)
Soudružky a soudruzi, můžeme přistoupit
k hlasování.
V zasedacím sále je přítomno 162 poslanců
Sněmovny lidu, 56 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a 65 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou podle ústavního
zákona o československé federaci usnášení
schopné.
Při schvalování tohoto zákona platí
podle čl. 42 odst. 2 písm. h) zákona o čs.
federaci zákaz majorizace. Ve Sněmovně národů
budou poslanci zvolení v České socialistické
republice a poslanci zvolení ve Slovenské socialistické
republice hlasovat odděleně.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu zákon přijala.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, prosím, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Není.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Také poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice zákon
přijali.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené ve Slovenské socialistické
republice.
Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení
společného zpravodaje výborů své
sněmovny, prosím, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Není.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice zákon přijali.
Zjišťuji, že zákon byl přijat potřebnou
většinou poslanců Sněmovny národů.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon o zemědělské dani.