Sazby daně jsou konstruovány tak, aby reagovaly
na působení diferenciální renty a
spolu s progresívním zdaněním zisku
byl vytvořen rovnoměrnější prostor
pro tvorbu zdrojů na financování rozšířené
reprodukce ve všech přírodních stanovištích.
Zvýšení daně z pozemků v lepších
přírodních stanovištích současně
sleduje i posílení zájmu na lepším
využívání zemědělské
půdy.
Finanční dosah navrhované úpravy daně
z pozemků představuje celkové její
zvýšení o 166 mil. Kčs, tj. o 12 %.
Těchto prostředků spolu s dalšími
zdroji bude využito na zvýšení diferenciálních
příplatků, které v podstatě
znamenají obrácenou formu této daně
reagující na vlivy přírodních
podmínek. Celkové zvýšení diferenciálních
příplatků činí v upravených
podmínkách roku 1977 u JZD 536 mil. Kčs,
u státních statků 351 mil. Kčs, celkem
tedy 887 mil. Kčs.
S ohledem na značné rozdíly v důchodech
jednotlivých zemědělských organizací
navrhuje se i výraznější odstupňování
sazeb daně ze zisku tak, aby lépe odpovídaly
značně diferencované úrovni rentability
a plánovaným potřebám financování
reprodukčního procesu.
Podle návrhu dojde ke snížení daňového
zatížení u organizaci hospodařících
v horších podmínkách, resp. u organizací,
které v podstatě nedosahují ani průměrné
daňové rentability, která v roce 1978 činila
7,4 %. Přitom při nižší než
5 % rentabilitě se daň ze zisku nebude vůbec
vybírat, což se v současných podmínkách
vztahuje na více než 20 % JZD a značnou část
státních statků Je tomu tak zejména
proto, že vytvořené prostředky těmito
organizacemi nedostačují na krytí jejich
plánovaných potřeb.
U organizací dosahujících vyšší
rentability, hospodařících zpravidla v lepších
přírodních podmínkách, resp.
při cenově výhodnější
struktuře výroby, dojde k úměrnému
zvýšení daně ze zisku. Maximální
sazba této daně se zvyšuje z dosavadních
40 % na 55 %. Tato nejvyšší sazba se bude přitom
vztahovat na organizace, u nichž dosahovaná rentabilita
přesahuje několikanásobně průměrnou
rentabilitu.
Podle upravených propočtů provedených
za všechna JZD bude daň ze zisku v průměru
činit 17,5 % a spolu s daní z pozemků nepřesáhne
30 % z celkového hospodářského výsledku.
V zájmu zvýšení ekonomického
tlaku na úroveň efektivnosti a hospodárnosti
je stupnice daně ze zisku konstruována tak, aby
všem organizacím byl vytvořen dostatečný
prostor pro jejích hmotnou zainteresovanost na zvyšování
rentability a dosahování lepších výsledků
hospodaření. To je dáno především
odstupňováním sazeb s ohledem na dosahovanou
míru i masu zisku a reprodukční potřeby
jednotlivých organizací.
Navrhovaná stupnice daně ze zisku přitom
plně respektuje zásadu, že na dosahovaných
úsporách, resp. na vytvoření většího
objemu zisku i při úměrném zvýšení
rentability zůstává přiměřený
podíl zemědělským organizacím.
Tak např. u organizací s průměrnou
rentabilitou činí tento podíl její
hmotné zainteresovanosti více než 70 % a u
organizací s nejvyšší daňovou rentabilitou
45 %. Přitom organizacím, které nedosahují
ani 5 % rentability, zůstává celý
přírůstek zisku. To nemá znamenat
zakrývání špatného hospodaření,
ale pomoc pro zvýšení ekonomické úrovně
těchto družstev.
Z uvedeného vyplývá, že úprava
daně ze zisku nepodlamuje iniciativu zemědělských
organizací na dosahování lepších
hospodářských výsledků, ale
naopak jí vhodně podněcuje. Současně
však přihlíží k rozdílným
podmínkám hospodaření, které
jsou ovlivněny především různými
výrobními činiteli, a to při uplatňování
jednotných nákupních cen, v nichž míra
rentability u jednotlivých produktů je značně
diferencovaná.
Současně s úpravou této stupnice se
navrhuje zrušení přirážky k dani
ze zisku na nezemědělskou činnost, která
se v praxi ukázala jako málo účinná.
Objem této složky daně u JZD činil cca
60 mil. Kčs ročně. Regulování
této činnosti bylo mezitím upraveno zákonem
o zemědělském družstevnictví,
podle něhož mají všechny orgány
řízení zemědělství za
povinnost usměrňovat přidruženou výrobu
tak, aby odpovídala celospolečenským zájmům
i konkrétním podmínkám jednotlivých
organizací.
Obecné zavádění jednotné soustavy
odměňování za práci v JZD a
zdokonalení celkové mzdové regulace umožňuje
upustit od dosud platné daně z překročení
mezd a odměn u JZD. Uplatňování této
daně nemohlo nahradit přímou regulaci mezd
a odměn, o čemž svědčí
i ta skutečnost, že za stejné množství
a kvalitu práce jsou namnoze vypláceny rozdílné
mzdy a odměny. Často přitom bylo kritizováno,
že jednotně stanovený normativ nákladových
mezd nepřihlíží k rozdílné
úrovni produktivity práce a k odchylné struktuře
a kvalifikaci pracovníků. Navíc, že
mnohdy vede k rozmělňování průměrných
mezd a odměn a nepodněcuje družstva k žádoucí
substituc živé práce prací zhmotněnou.
Proto je potřebné zajistit mnohem účinnější
přímou regulaci vývoje mezd a odměn
u JZD, uplatňovat objektivní odměňováni
podle kvality a množství práce a postihovat
ta družstva, u nichž dojde k porušení mzdové
regulace. Úhrada daně z překročení
mezd a odměn byla prováděna ze zisku, a proto
její výnos, cca 500 mil. Kčs, byl promítnut
do nové stupnice daně ze zisku.
Kromě uvedených rozhodujících změn
obsahuje vládní návrh zákona i některé
dílčí úpravy, které odpovídají
novým podmínkám, potřebám i
požadavkům další racionalizace zemědělské
daně.
Změny zemědělské daně se budou
vztahovat i na občany, kteří užívají
půdu k rekreačním případně
i k zahrádkářským nebo jiným
účelům. Dosavadní úlevy nebo
osvobození od této daně zůstávají
přitom nedotčeny. S ohledem na menší
rozsah užívání zemědělské
půdy občany bude finanční dopad vcelku
nepatrný, tj. cca 2,5 mil. Kčs, a diferencovaný.
Zatímco v horších přírodních
podmínkách dojde zpravidla ke snížení
této daně, v lepších podmínkách
dojde k částečnému zvýšení.
Maximální zvýšení daně
z pozemků představuje v nejlepších přírodních
podmínkách pro občany na 1000 m2
ročně 65 Kčs. Nelze přitom přehlédnout
tu skutečnost, že zvýšené nákupní
ceny zemědělských produktů se budou
vztahovat i na občany, a tudíž dojde k určitému
zvýšení jejich příjmů
z provozované zemědělské výroby.
Úprava sazeb daně z pozemků se částečně
dotkne i zdaňování příjmů
občanů ze zemědělské výroby,
pokud se základ daně stanoví na základě
průměrných norem výnosnosti. Pět
přírodních stanovišť se přeřazuje
do skupin s nižší normou výnosnosti a
pouze jedno přírodní stanoviště
se přeřazuje do skupiny s vyšší
normou výnosnosti.
Všechna tato navrhovaná opatření mají
také na zřeteli upevňování
chozrasčotu státních statků a zvyšování
zájmů na výsledcích jejich hospodaření,
jak to bylo stanoveno 13. plénem ÚV KSČ.
Při všech navrhovaných úpravách
zemědělské daně zůstane vztah
ke státnímu rozpočtu v zásadě
nezměněn. I z toho je zřejmé, že
úpravy zemědělské daně nesledují
fiskální zájmy, ale plní především
svou přerozdělovací funkci. Tato funkce je
zřejmá již z toho, že zatímco výnos
této daně od družstevních organizací
činil v minulém roce téměř
2,2 mld Kčs, objem dotací a subvencí poskytnutých
ze státního rozpočtu ve stejném roce
družstevním organizacím přesáhl
částku 6,7 mld Kčs, tedy více než
trojnásobek výnosu zemědělské
daně, i když jsme si vědomí toho, že
tyto relace jsou ovlivněny úrovní nákupních
cen. Celkový rozsah úpravy ekonomických nástrojů
představuje na zdrojích i v použití
více než 5 mld 700 mil. Kčs a je nejvýraznější
po změnách provedených v roce 1967.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
chci vás ubezpečit, že s ohledem na závažnost
všech navrhovaných změn v soustavě ekonomických
nástrojů byla přípravě návrhů
i jejich projednávání věnována
mimořádná pozornost. Současně
jsou připravena a postupně realizována politickoorganizační
opatření směřující k
tomu, aby úpravy ekonomických nástrojů
v zemědělství včetně zemědělské
daně byly správně chápány a
důsledně realizovány.
Úprava nezhorší důchodovou situaci v
zemědělství jako celku, ani v jednotlivých
jeho sektorech, ani z hlediska obou republik, neboť zvýšení
nákladů, ke kterému dojde je důsledně
a bezezbytku promítnuto územně i sektorově
ve zvýšení hladiny nákupních
cen a ostatních nástrojů cenové úhrady.
Závěrem bych chtěl uvést, že
změny zákona o zemědělské dani
odpovídají záměrům i potřebám
dalšího intenzívního rozvoje našeho
socialistického zemědělství. Je pochopitelné,
že daň může aktivně ovlivnit rozhodovací
proces i plynulost financování. Za rozhodující
je však nutno považovat úroveň řídící
práce, správné usměrňování
a využívání iniciativy všech pracovníků
v našem zemědělství a především
věnovat trvalou pozornost plnění stanovených
úkolů i soustavnému zvyšování
efektivnosti v každé zemědělské
organizaci. Jen tak je možno dosáhnout cílů,
které jsou pro toto významné odvětví
našeho národního hospodářství
stanoveny.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky doporučuji, aby Federální shromáždění
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o zemědělské
dani, schválilo. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji ministru financí s. Lérovi za odůvodnění
vládního návrhu. Návrh byl přikázán
k projednání výborům ústavně
právním, pro plán a rozpočet, pro
zemědělství a výživu. Za Sněmovnu
lidu byl pověřen funkcí společného
zpravodaje člen výboru pro plán a rozpočet
poslanec Adolf Bohuslav a za Sněmovnu národů
člen výboru pro zemědělství
a výživu poslanec Martin Fabík.
Prosím nejdříve poslance Martina Fabíka,
aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Fabík: Vážený súdruh predseda
Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia! Predsedníctvo Snemovne národov prikázalo
Výboru pre poľnohospodárstvo a výživu,
Výboru pre plán a rozpočet a Ústavnoprávnemu
výboru prerokovať "Vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon o poľnohospodárskej dani". Tento
návrh prerokovali i príslušné výbory
Českej a Slovenskej národnej rady.
Skôr, ako vás budem informovať o výsledkoch
tohto rokovania, rád by som pripomenul, že koncom
roka 1974 sme schválili zákon čís.
103/1974 Zb. o poľnohospodárskej dani, ktorý
znamenal zásadnú zmenu v systéme zdaňovania
organizácií poľnohospodárskej výroby
a služieb, ako aj nevyhnutné úpravy dane z
pozemkov a zdaňovania príjmov občanov z poľnohospodárskej
výroby. Pôsobeniu tohto zákona sme venovali
sústavnú pozornosť. Možno konštatovať,
že uplatňovaný systém sa v zásade
osvedčil.
Poznatky z uplynulých piatich rokov však dokazujú,
že pod vplyvom objektívnych i subjektívnych
činiteľov sa ďalej prehĺbila diferenciácia
v dôchodkoch jednotlivých organizácií.
Nebol dôsledne realizovaný ani zámer rýchlejšieho
rozvoja chovu hovädzieho dobytka a niektorých ďalších
poľnohospodárskych produktov. Nevytvorili sa ani dostatočné
podmienky pre intenzívne rozširovanie poľnohospodárskej
výroby vo všetkých výrobných
oblastiach. Zo strany mnohých poľnohospodárskych
organizácií nebola venovaná ani dostatočná
pozornosť efektívnemu používaniu krmív
a hnojív i celkovej hospodárnosti.
V súlade so závermi 13. plenárneho zasadania
ÚV KSČ dochádza preto už od začiatku
budúceho roku k realizácii úprav ekonomických
nástrojov v poľnohospodárstve, s ktorými
sme mali možnosť sa zoznámiť na spoločnom
seminári poslancov, konanom 20. septembra t. r.
Hlavným zmyslom prijatých opatrení - ako
to odôvodnil i s. minister Lér - je ďalšie
skvalitnenie a prehĺbenie sústavy plánovitého
riadenia tohto úseku národného hospodárstva
a vytvorenie priaznivejších podmienok pre ďalší
rozvoj nášho socialistického poľnohospodárstva
vo všetkých výrobných oblastiach a v
žiadúcej štruktúre. Mimoriadnu pozornosť
treba pritom venovať otázkam efektívnosti a
hospodárnosti, tak ako to zdôraznil XV. zjazd KSČ
i 13. plenárne zasadnutie jeho ústredného
výboru.
Súčasťou týchto opatrení má
byť i úprava poľnohospodárskej dane, ktorá
má predovšetkým účinnejšie
reagovať na značnú diferenciáciu v dôchodkoch
poľnohospodárskych organizácií.
Predložený návrh prináša v tomto
smere potrebnú zmenu sadzieb dane z pozemkov, ktoré
dôslednejšie reagujú na rozdielne prírodné
podmienky. Rovnako je tomu i u deferenciálnych príplatkov,
ktoré pomáhajú riešiť podmienky
organizácií hospodariacich v horších
prírodných oblastiach. Celkové zvýšenie
ich objemu je pritom viac ako štvornásobné
v porovnaní s navrhovaným zvýšením
dane z pozemkov. U jednotných roľníckych družstiev
sa tieto príplatky zvyšujú na jeden hektár
poľnohospodárskej pôdy o 125 Kčs, zatiaľ
čo daň z pozemkov o 31 Kčs; u štátnych
majetkov je tento pomer ešte výraznejší.
Sadzby dane z pozemkov sú jednotné pre všetkých
užívateľov poľnohospodárskej pôdy
a vzťahujú sa teda i na občanov, ktorí
túto pôdu používajú. Pritom zostáva
zachované doteraz uplatňované oslobodenie
od tejto dane.
Zmeny sadzieb dane z pozemkov sa čiastočne dotknú
i zdaňovania príjmov občanov vykonávajúcich
vlastnú základnú poľnohospodársku
výrobu, kde sa základ dane stanovuje podľa
rozsahu a kvality užívanej pôdy. V piatich prírodných
stanovištiach dochádza pritom ku zníženiu
dane z príjmov a len u jedného stanovišťa
ku zvýšeniu.
Prerokúvaný návrh zákona predpokladá
súčasne i posilnenie regulačnej funkcie dane
zo zisku. Zatiaľ čo u organizácií s
nadpriemernou rentabilitou dochádza k úmernému
zvýšeniu tejto dane, u organizácií s
nižšou rentabilitou sa táto daň znižuje.
Možno len uvítať, že návrh nepredpokladá
zdaňovať tie organizácie, ktoré nedosahujú
ani 5 percentnú rentabilitu, pretože nimi vytvorené
prostriedky im nepostačujú spravidla ani na financovanie
jednoduchej reprodukcie. Kladom predloženého návrhu
je i tá skutočnosť, že intenzita zdanenia
zisku vytvára primeraný priestor hmotnej zainteresovanosti
na dosahovanie lepších hospodárskych výsledkov
u všetkých organizácií.
Navrhovaná úprava dane zo zisku reaguje i na zrušenie
prirážky vyberanej doteraz za nepoľnohospodársku
činnosť. Je však potrebné, aby príslušné
orgány riadenia podľa zákona o poľnohospodárskom
družstevníctve a vykonávacích predpisov
oveľa dôslednejšie riadili a usmerňovali
túto činnosť v prospech rozvoja vlastnej poľnohospodárskej
činnosti a nedochádzalo k jej zneužívaniu.
Túto funkciu pochopiteľne uvedená prirážka
nemohla plniť, a je preto opodstatnené jej zrušenie.
Rovnako možno uvítať navrhované zrušenie
dane z prekročenia miezd a odmien, ktorá v daných
podmienkach zohrala svoju pozitívnu úlohu. Všeobecné
uplatnenie jednotnej sústavy odmeňovania za prácu
v JRD a najmä žiadúce zvýšenie účinnosti
regulácie miezd a odmien umožňuje túto
daň zrušiť. To si však vyžaduje posilniť
a dôsledne uplatňovať priame nástroje
mzdového vývoja na všetkých stupňoch
riadenia.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, po prerokovaní predloženého vládneho
návrhu zákona sme dospeli k záveru, že
úprava ekonomických nástrojov, vrátane
poľnohospodárskej dane, vytvára priaznivé
predpoklady pre ďalší rozvoj nášho
socialistického poľnohospodárstva v súlade
so stanovenými zámermi a úlohami. Je však
potrebné, aby sa tieto zmeny správne vysvetlili
širšej poľnohospodárskej verejnosti a najmä
dôsledne realizovali. K tomu musíme prispieť
vo svojej každodennej činnosti poslancov aj my.
S predloženým návrhom vyslovili súhlas
všetky uvedené výbory Snemovne národov,
ako aj príslušné výbory Českej
a Slovenskej národnej rady. Preto ako spoločný
spravodajca výborov odporúčam Snemovni národov
schváliť vládny návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
o poľnohospodárskej dani.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny národů poslanci Fabíkovi.
Uděluji slovo poslanci Adolfu Bohuslavovi.