Pokusy jedné strany, dosáhnout vojenské převahy,
nemají samozřejmě naděje na úspěch.
Ve Výzvě představitelů členských
zemí Varšavské smlouvy k parlamentům
členských zemí NATO a ve Výzvě
parlamentům světa se mimo jiné hovoří,
že "socialistické země by byly nuceny
podniknout nutná další opatření
pro vlastní bezpečnost". Jiné východisko
jim nezbývá.
Je však naprosto jasné, že pokud země
NATO nastoupí cestu realizace těchto plánů,
nutně to vyhrotí situaci v Evropě a v mnohém
zkomplikuje celé mezinárodní ovzduší.
Tvrzení, která Západ rozšiřuje
o tom, že prý Sovětský svaz zvyšuje
na evropském kontinentu svůj vojenský potenciál
v rozsahu, jež nevyplývá z potřeby obrany,
nemají ve skutečnosti nic společného.
V závěru Výzvy se vyslovuje přesvědčení,
že parlamenty a poslanci nemohou mít čestnější
a odpovědnější úkol, než
zajistit svým národům život v míru.
Přesto síly války, reakce a agrese se nevzdávají
pokusů podkopávat pozitivní procesy v současném
světě. Krajní imperialistické kruhy
tvrdošíjně mluví o tom, že uvolnění
napětí je výhodné pouze pro Sovětský
svaz a socialistické země a snaží se
horečně vyvíjet stále nové
a strašnější zbraně, aby dosáhly
vojenské převahy. Život však již
mnohokrát dokázal lživost jejich tvrzení
a kalkulací.
Všichni takoví by si měli konečně
jednou uvědomit, že jde i o ně samotné,
o celé lidstvo, které prošlo svou pohnutou
a těžkou historií od svého vzniku a
že všichni z nás jsou garanty jeho dalšího
rozvoje. Lidská společnost je stvořena pro
život a nikoli pro smrt a války si své oběti
nevybírají. My jsme pro mír a odzbrojení,
jsme pro život! Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Švehlovi, slovo má poslanec
Jan Machoň, pripraví sa poslanec Štefan Mrázik.
Poslanec SL J. Machoň: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky,
vážení soudruzi, přes krajně
znepokojivé snahy imperialistických kruhů,
s nimiž se v pokusech o maření procesu uvolňování
mezinárodního napětí a návrat
k jednání "z pozice síly zcela nepokrytě
spojuje současné pekingské vedení,
úsilí o uvolňování napětí
v Evropě i ve světě stále pokračuje.
Ne snadno, ne jednoduše, ale pokračuje a představuje
dnes mohutnou reálnou sílu.
Zasvěcená zpráva ministra zahraničních
věcí soudruha Bohuslava Chňoupka tu před
námi v širokých souvislostech rozvinula stav
i naději a nebezpečí současného,
mnoha tíživými problémy zmítaného
světa v jeho nedělitelné jednotě i
v jeho hluboké třídní rozpornosti.
V tomto komplexním analytickém pohledu dvojnásob
jasně vyniká, v čem tkví životnost,
stále rostoucí mezinárodní autorita,
síla a mobilizující vliv zahraniční
politiky Sovětského svazu a socialistických
zemí vůbec. Tkví v tom, že je zaměřena
na řešení hlavního a současně
nejhumánnějšího úkolu lidstva:
na odvrácení války, zastavení horečného
zbrojení a vytvoření příznivých
podmínek pro rozvoj mírové a rovnoprávné
spolupráce mezi všemi státy a národy.
Všichni máme ve zcela živé paměti
berlínský projev generálního tajemníka
ÚV KSSS, předsedy prezídia Nejvyššího
sovětu SSSR s. Leonida Brežněva. Projev přednesený
za situace, kdy severoatlantičtí stratégové
usilují o rozmístění nových
typů amerických raketových jaderných
zbraní středního doletu v zemích západní
Evropy, a tím o rozbití rovnováhy sil, o
kterou se opírají všechny předchozí
kroky k tomu, aby se Evropa stala a zůstala kontinentem
míru. Míru, dorozumění a spolupráce,
jak k tomu nadějně a ve shodě se zájmem
a touhou všech evropských národů v roce
1975 vykročila v Helsinkách podpisem Závěrečného
aktu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě.
Přes obstrukce, jimiž se nepřátelé
uvolňování napětí snažili
a stále snaží oslabit a mnohokrát dokonce
úplně zkreslit význam i obsah tohoto dokumentu,
nezůstal Závěrečný akt mrtvým
dokumentem, ale vstoupil do života. V krátké
době pouhých čtyř let, která
nás dělí od chvíle, kdy jej v Helsinkách
podepsalo všech pětatřicet účastníků
konference, mezi nimi i Spojené státy americké,
se jasně a ve zcela konkrétních výsledcích
prokázalo, že tento dokument správně
a skutečně prospěšně určuje
hlavní směry pozitivního postupu v zájmu
míru a spolupráce.
Uplatnění jeho principů se výrazně
projevilo v rozmnožení a upevnění politických
vztahů mezi evropskými státy a zasloužilo
se o to, že při jednáních států
s rozdílným společenským zřízením
došlo k lepšímu vzájemnému chápání
pozic, názorů a oprávněných
zájmů. Díky tomu se podařilo najít
nové možnosti pro vzájemně výhodnou
hospodářskou a vědeckotechnickou spolupráci.
Významné kroky byly učiněny i na poli
průmyslové kooperace. Podstatně vzrostla
kulturní výměna a k nepopiratelnému
pokroku došlo i ve všech dalších humanitárních
oblastech.
Konkrétním dokladem tohoto vývoje jsou výsledky,
kterých v souladu se Závěrečným
aktem dosáhla naše republika v rozvoji vztahů
s kapitalistickými státy západní Evropy.
Zejména pak v předtím dlouho stagnujících
vztazích s našimi bezprostředními sousedy:
Německou spolkovou republikou a Rakouskem.
Je ovšem zcela nesporné, že výsledky uskutečňování
Závěrečného aktu mohly být
mnohem větší a mnohem spolehlivější,
kdyby tomu nebránily ty kruhy kapitalistických zemí,
které od počátku byly a stále jsou
proti uvolňování mezinárodního
napětí a které - když se jim nepodařilo
pod tlakem světového veřejného mínění
zabránit Helsinské konferenci - se všemožně
snaží hatit a blokovat její přínos.
Zejména pak to, aby politické uvolnění
v Evropě a ve světě bylo doplněno
uvolněním vojenským.
V této souvislosti se stala klíčovou záležitostí
smlouva SALT 2, k jejímuž podpisu došlo po dlouhém
a složitém jednání letos v červnu
ve Vídni. Boj o ratifikaci této smlouvy senátem
Spojených států amerických, diskuse,
které se nejen v USA, ale doslova v celém světě
vedou o obsahu a smyslu této smlouvy, znovu, a tentokrát
zcela naze, odhalují síly a tendence, které
stojí ve světě proti zájmům
lidskosti, dorozumění a míru.
Imperialismus, jak to souvisí s jeho vykořisťovatelskou
podstatou, nebyl nikdy choulostivý ve výběru
prostředků a metod při prosazováni
svých zájmů. Licoměrné zastírání
pravdy a maskování Militaristických a hegemonistických
cílů, pro něž neváhá hnát
svět pod hrozbu termonukleární katastrofy,
nemá však obdoby. Tím větší
odpovědnost nesou dnes vlády západoevropských
kapitalistických zemí, tím větší
bdělost a rozhodnost musí vynaložit lid těchto
zemí, tím trpělivější,
průkaznější, ale i plna rozhodnutí
musí být naše zásadovost v boji o to,
aby se Závěrečný akt Helsinské
konference natrvalo stal chartou evropské bezpečnosti
a spolupráce tak, jak to v nových souvislostech
zdůraznilo prohlášení předsednictva
ÚV KSČ a vlády ČSSR z 12. října.
Všichni si uvědomujeme, a ministr zahraničních
věcí soudruh Chňoupek právem položit
na tyto věci důraz, že základní,
stále rostoucí význam v boji o uvolňování
napětí. a tím v boji o mír, měla,
má a bude mít koordinace a součinnost socialistických
zemí.
My, poslanci, jsme přitom s mimořádnou pozorností
a plní účasti sledovali podíl, kterým
se do tohoto úsilí zapojují i parlamenty
socialistických zemí a spolu s nimi Federální
shromáždění. V souladu s bytostným
zájmem a jednoznačnou vůlí svých
voličů jsme vřele přivítali
konzultativní setkání představitelů
parlamentů zemí Varšavské smlouvy, které
se před týdnem uskutečnilo u nás v
Praze a vyústilo ve výzvu k parlamentům členských
států NATO. Jsme hluboce přesvědčeni
o tom, že parlamenty a poslanci kterékoliv země,
nechtějí-li se zpronevěřit svému
základnímu poslání, nemohou mít
čestnější a humánnější
úkol, než zajistit svým národům
život v míru.
Na podzim příštího roku, tedy již
za pouhých 12 měsíců, mají
se v Madridě znovu sejít představitelé
signatářů Závěrečného
aktu Helsinské konference. Po zkušenostech z bělehradské
schůzky je jisté, že i v Madridu bude třeba
svádět boj o to, aby Závěrečný
akt zůstal dlouhodobou základnou pro další
pozitivní vývoj v Evropě v celém svém
komplexu a nezkresleném významu.
Principiální přístup socialistických
zemí k madridské schůzce vyjadřuje
moskevská Deklarace Politického poradního
výboru členských států Varšavské
smlouvy. Duch i linie této deklarace se odrazit v budapešťském
jednání ministrů zahraničních
věci členských zemí Varšavské
smlouvy. V závěrech obou těchto jednání
země Varšavské smlouvy akceptuji nutnost co
nejrychlejšího dosažení rozhodného
přelomu v jednáních o zastavení horečného
zbrojení a odzbrojení.
Cestu k takovému řešení odkrývá
návrh s. Brežněva na uzavření
smlouvy, v níž by se signatáři Závěrečného
aktu zavázali, že nepoužijí proti sobě
jako první nejen nukleární, ale ani konvenční
zbraně. Největší význam pro úspěch
madridské schůzky bude mít, aby se konala
v činorodém a konstruktivním ovzduší,
jež se musí vyznačovat pozitivním zájmem
všech účastníků na dosažení
praktických výsledků. Tedy v ovzduší
zcela jiném, než jaké navozují militaristické
plány NATO.
Nynější situace ještě více
zdůrazňuje aktuálnost a naléhavou
potřebu přípravy a urychleného svolání
celoevropské konference na politické úrovni,
která by projednala celý komplex opatření
k vojenskému uvolnění v Evropě, včetně
rozšíření již existujících
opatření ke zvýšení vzájemné
důvěry.
Mírové návrhy, které z úst
Leonida Brežněva zazněly z Berlína,
byly adresovány především vládám
kapitalistických zemí na obou stranách Atlantiku,
dolehly však samozřejmě i k sluchu všech
mírumilovných lidí celého světa.
A nezůstaly bez odezvy.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, v těchto dnech se v Belgii, tedy v zemí,
ve které sídlí hlavní stan NATO, schází
Evropské fórum na odzbrojení a bezpečnost.
Už se záměrů, s nimiž bylo svoláno
a připravováno toto shromáždění,
které se podobně jako v předchozích
případech stane tribunou představitelů
širokých kruhů evropského veřejného
mínění, bylo jasné, že tu zazní
významný hlas k otázkám evropské
bezpečností; k tomu, jak zastavit horečné
zbrojení a jak pokračovat v politickém i
vojenském uvolnění. Události posledních
týdnů posunují význam tohoto shromáždění
do ještě aktuálnější polohy.
Není pochyb o tom, že z tohoto fóra zazní
hlas mobilizující veřejné mínění
světa do ještě usilovnějšího
boje za mír. Což za dnešní situace nemůže
znamenat nic jiného, než jednoznačné
ANO k novým mírovým návrhům
Sovětského svazu a rozhodné NE k plánům
na rozmístění amerických raket v Anglii,
Belgii, Itálii, Holandsku a Německé spolkové
republice.
O tom, jakou moc a sílu světové veřejné
mínění má a jaký je jeho názor
na zostřování mezinárodní situace,
vyvolané tzv. modernizací jaderného arzenálu,
přesvědčili se američtí stratégové
už při ohlášení záměru
vyrábět neutronovou pumu.
Boj o mír pokračuje. Fronty se vyhrocují,
ale také zjednodušují, jak se i v kapitalistických
státech stále víc a víc oddělují
realistické síly od těch politických
a vojenských kruhů, které místo hledání
cest k dorozumění usilují s větším
množstvím zbraní co nejpřesněji
a z co největší blízkosti ohrožovat
socialistické země.
Mír, a svět to ví, je nedělitelný.
Nemůže být proto založen na ničem
jiném, než na rovné bezpečnosti pro
všechny. Tedy na zásadě, z niž se zrodil
a kterou je nesen Závěrečný akt Helsinské
konference, na zásadě, kterou do mezinárodních
vztahů tak vytrvale a důsledně vnáší
Sovětský svaz a země socialistického
společenství.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Machoňovi. Slovo má poslanec
Štefan Mrázik, pripraví sa poslanec Karel Holub.
Poslanec SL Š. Mrázik: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, vážení hostia,
dovoľte mi, aby som sa niekoľkými slovami zmienil
o realizácii politiky dobrých susedských
vzťahov, o súčasných vzťahoch Československej
socialistickej republiky s Nemeckou spolkovou republikou a s Rakúskom
ako našimi najbližšími západnými
susedmi. S oboma budujeme a rozširujeme dobré a priateľské
vzťahy na zásadách suverenity, rovnosti a vzájomnej
výhodnosti, nevmiešavania sa do vnútorných
záležitostí a podobne. Plníme tak jednu
z hlavných úloh našej zahraničnej politiky
voči týmto krajinám, ktoré nám
vytýčili XV. zjazd KSČ. Robíme to
v záujme uvoľnenia medzinárodného napätia
v Európe a vo svete, v snahe o trvalosť a nezvratnosť
tohto procesu.
V tomto smere má pre nás špecifický
význam osobitne Nemecká spolková republika.
Pre svoj finančný a hospodársky potenciál,
ako aj z hľadiska svojho politického a vojenského
postavenia je Nemecká spolková republika veľmi
dôležitým partnerom pri riešení
najzákladnejších otázok európskeho
mieru a bezpečnosti.
Podpisom Zmluvy o vzájomných vzťahoch medzi
Československou socialistickou republikou a Nemeckou spolkovou
republikou z 11. decembra 1973 sa ukončila povojnová
etapa rozjatrenej konfrontácie a nastúpili sme na
cestu normalizácie vzťahov.
Prvé obdobie procesu normalizácie medzi ČSSR
a NSR zavŕšila návšteva generálneho
tajomníka ÚV KSČ a prezidenta ČSSR
súdruha Gustáva Husáka v Nemeckej spolkovej
republike v apríli minulého roku. Rokovanie súdruha
Husáka prinieslo nové impulzy pre rozšírenie
a konkretizáciu vzájomnej spolupráce. Doterajšie
výsledky ukazujú, že cieľ, ktorým
je rozvíjanie uváženej a konštruktívnej
vzájomnej spolupráce, je reálny. Pokúsim
sa to doložiť niekoľkými faktami z posledného
obdobia.
Pozitívnym výsledkom sú napríklad
kontakty dosiahnuté na vysokej a najvyššej úrovni,
ako aj medzi poslancami zákonodarných zborov republík.
V priebehu posledných mesiacov sa realizovala návšteva
podpredsedu vlády ČSSR a predsedu vlády Českej
socialistickej republiky súdruha Korčáka,
ktorá sa uskutočnila na pozvanie predsedu vlády
Severného Porýnia Vestfálska; ďalej
pobyt delegácie poslancov tejto spolkovej krajiny v Československu
v apríli tohto roku, návšteva predsedu Senátu
a hlavného starostu Hamburgu Kloseho v auguste v Prahe
a ďalšie návštevy. Tieto vzájomné
návštevy prinášajú nové
konštruktívne podnety pre ďalší rozvoj
vzájomných vzťahov a sú výrazom
konkrétneho plnenia záverov, obsiahnutých
v spoločnej deklarácii, podpísanej počas
československej návštevy na najvyššej
úrovni v apríli lanského roku v Nemeckej
spolkovej republike. Tieto kontakty a pokračujúci
politický dialóg o vzájomných i medzinárodných
otázkach prispeli k vytvoreniu kvalitatívne nových
vzťahov medzi oboma krajinami tak, aby zodpovedali potrebám
súčasnej historickej etapy, v duchu Záverečného
aktu Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe
konanej v roku 1975 v Helsinkách.
V celkovom pozitívnom hodnotení vývoja vzájomných
vzťahov, ku ktorým patria aj kontakty po línii
odborov, mládežníckych organizácií
a ďalších československých spoločenských
inštitúcií s partnerskými organizáciami
v Nemeckej spolkovej republike, zaujíma významné
miesto kultúrna výmena medzi obidvoma krajinami,
ktorá sa dnes rozvíja tiež na zmluvnom základe.
Z roka na rok stúpa obchodná výmena medzi
ČSSR a NSR a je v záujme oboch krajín tento
trend udržať. Z hľadiska toho však by bolo
veľmi prospešné odstrániť niektoré
zábrany, zavedené v Nemeckej spolkovej republike
v dôsledku obchodnej politiky EHS, ktoré obmedzujú
alebo znevýhodňujú prístup československých
výrobkov na západonemecký trh. V našom
zahraničnom obchode je NSR na prvom mieste medzi kapitalistickými
štátmi. Vlani dosiahol obchodný obrat 1375
mil. dolárov a vzostupný trend obchodnej výmeny
v tomto roku pokračuje.
Problémy, ktoré v rozvoji obchodnej a hospodárskej
spolupráce existujú, sú predmetom rokovaní
Zmiešanej hospodárskej komisie. Ako tomu nasvedčujú
výsledky rokovania tejto komisie, existuje obojstranná
snaha túto spoluprácu naďalej prehlbovať
a zavádzať do nej nové, vyššie formy.
Politika uvoľňovania napätia sa stala pre obidve
krajiny východiskovým bodom vo vzájomných
vzťahoch a pre nás súčasne odpoveďou
tým silám v NSR a aj inde vo svete, ktoré
sa ju pokúšajú zneužiť alebo zmariť.
Z našej strany však budeme naďalej nekompromisne
odmietať a čeliť všetkým snahám
revanšistických a krajne reakčných síl
v NSR, ktoré by si chceli vysvetľovať zásady
mierového spolunažívania štátov
s rozdielnym spoločenským zriadením ako právo
na zasahovanie do vnútorných záležitostí
iných štátov.
Súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte
mi teraz povedať niekoľko slov k vzťahom s naším
južným susedom - Rakúskou republikou.