Rovněž tak v zákoně č. 57/1950
Sb. není vymezen pojem městské hromadné
dopravy a přece dnes tato doprava představuje rozsáhlou
samostatnou hospodářskou oblast dopravy, což
je vyjádřeno i ve státních hospodářských
plánech. Její řádný chod a
kvalita výrazně ovlivňují celý
hospodářský a společenský život
i úroveň a další vývoj životního
prostředí ve městech.
Hospodářsko-politickým podmínkám
také již zcela neodpovídá dopravně
politická koncepce úpravy dopravy přes hranice
našeho státu a dnešní zákon obsahuje
úpravu jen několika dílčích
otázek, které představují nepatrnou
část celkové problematiky z oblasti silniční
dopravy, které by měly být upraveny přímo
v zákoně.
O potřebě úpravy i mezinárodní
dopravy svědčí prudký rozvoj čs.
mezinárodní silniční kamionové
dopravy, neboť objem této přepravy provedené
vozidly Čs. státní automobilové dopravy
se zvýšil od roku 1976 do roku 1978 sedmapůlnásobně.
Se zřetelem k uvedeným nedostatkům a mezerám
nemůže již dosavadní právní
úprava přispívat k dalšímu efektivnímu
rozvoji silniční dopravy ve smyslu nově formulovaných
zásad dopravní politiky.
Soudružky a soudruzi poslanci, koncepce navrhované
právní úpravy plně odráží
dnešní i předpokládaný budoucí
stupeň hospodářského a společenského
vývoje. Vychází se z těchto zásad:
Především se stanovila přesná
kritéria pro členění silniční
dopravy podle věcných hledisek na dopravu veřejnou
a neveřejnou a současně se přesně
vymezuje pojem dopravy pro cizí potřeby a dopravy
pro vlastní potřeby a důsledně se
z těchto pojmů vychází.
V předpokládaném vládním návrhu
zákona se dále stanoví základní
povinnosti provozovatelů silniční veřejné
i závodové dopravy. Zásadně jsou vyřešeny
základní podmínky pro provádění
mezinárodní silniční dopravy a stanoví
se dále v zákonu specifické podmínky
pro provozování městské autobusové
dopravy, která spolu s dopravou na městských
drahách tvoří samostatný obor městské
hromadné dopravy.
Ve vládním návrhu zákona dává
se i zákonný podklad pro právní úpravu
provozování taxislužby, která je důležitou
složkou veřejné silniční dopravy
a v souladu se zákonem o zemědělském
družstevnictví se řeší i celá
zemědělská doprava a její podíl
na dopravních výkonech ve státě.
Plně v souladu s požadavky uplatněnými
při projednávání návrhu zavádí
se schvalování jízdních řádů
veřejné pravidelné osobní dopravy
a řeší se i problematika zjišťování
narušitelů bezpečnosti a plynulosti dopravy
ze strany cestujících.
Zákon dále ve smyslu potřeb dopravy podrobněji
upravuje výkon státního odborného
dozoru a dává možnost ve svých ustanoveních
i ukládání pokut organizacím, které
neoprávněně provozují činnosti
upravené tímto zákonem nebo hrubě
porušují předpisy pro tyto činnosti
stanovené. Také občanům, kteří
se porušením ustanovení tohoto zákona
anebo předpisů podle něho vydaných
dopustí přestupku, lze uložit pokutu.
Ve vládním návrhu zákona se spolu
se silniční dopravou upravuje i vnitrostátní
zasílatelství. Je tomu tak proto, že účelné
využívání všech možností
a předností jednotlivých druhů dopravy
vyžaduje odborné znalosti a složité vztahy
v dopravě může nejlépe zvládnout
jen specialista - tedy zasílatel, a to jak ku prospěchu
odesílatele, tak i dopravce. Zasílatel zbavuje přepravce
starostí o dosažení nejvýhodnější
přepravy a tím ho uvolňuje prakticky pro
jeho vlastní činnost. Zasílatelská
činnost umožňuje koncentraci přepravních
požadavků, což může přispět
i k racionalizaci práce dopravce. Rozsah a kvalita těchto
cílů prokazují v současných
podmínkách národohospodářskou
oprávněnost zasílatelství, které
se svými výsledky a významem prosazuje jako
předmět samostatné hospodářské
činnosti.
Spojení právní úpravy vnitrostátního
zasílatelství s právní úpravou
silniční dopravy ve společném zákoně
je účelné a právně odůvodněné,
protože vnitrostátní zasílatelství
patří do sféry hospodářského
odvětví dopravy a ze všech druhů dopravy
má nejblíže k silniční dopravě.
Zavedením regulace zasílatelské činnosti
ze strany státu se tak dává výraz
její hospodářské důležitosti
a společenskému významu pro národní
hospodářství.
Z rozsahu platnosti právní úpravy se v návrhu
vyjímá silniční doprava prováděná
pro některé zvláštní účely;
je to doprava prováděná ozbrojenými
silami a ozbrojenými sbory, doprava pro plnění
úkolů Lidových milicí, požární,
zdravotnické atd.
V průběhu projednávání návrhu
zákona vznikly pochybnosti, zda navrhovaná opatření
nevyvolají nadměrné požadavky na zvýšení
počtu pracovníků aparátu národních
výborů.
Mohu vás ujistit, že realizace navrhované úpravy
nevyvolá žádné nároky na zvýšení
počtu pracovníků aparátu národních
výborů. Nové úkoly, které návrh
ukládá národním výborům,
jsou vyváženy tím, že se v návrhu
proti dosavadní právní úpravě
značně rozšiřuje okruh silniční
dopravy, kterou bude možno provádět bez povolení,
například celá hromadná doprava osob
pro vlastní potřeby, zemědělská
doprava, doprava pro družstevní a individuální
bytovou výstavbu, a rozsah udělování
povolení k provozování vnitrostátních
zasílatelství nebude rozsáhlý, protože
hlavní provozovatelé této činnosti,
tj. organizace veřejné silniční, železniční,
letecké i vodní dopravy budou moci tuto činnosti
nadále provozovat bez povolení.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v závěru mi dovolte říci, že
návrh zákona, který jménem vlády
předkládám, neřeší jen
současné problémy silniční
dopravy, ale dává, a to je důležité,
všechny možnosti jejího dalšího rozvoje.
Na úseku správního práva plní
tak i úkoly vyplývající ze zásad
státní dopravní politiky, jež byly schváleny
usnesením vlády v roce 1977. Po novelizaci zákona
o dráhách, zákona o vnitrozemské plavbě
a zákona o civilním letectví bude schválením
tohoto návrhu uzavřena další důležitá
etapa zdokonalování právního řádu
na úseku dopravy.
Proto jménem vlády Československé
socialistické republiky doporučuji, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, abyste s předloženým
návrhem zákona vyslovili svůj souhlas.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi ministrovi Blažkovi
za výklad prerokúvaného vládneho návrhu.
Návrh bol prikázaný na prerokúvanie
výborom ústavnoprávnym a pre priemysel, dopravu
a obchod.
Výbory Snemovne ľudu poverili prednesením spravodajskej
správy poslanca Františka Kuglera a výbory
Snemovne národov poslankyňu Antóniu Bajerovú.
Prosím najprv postanca Kuglera, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. KugIer: Vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vládní
návrh zákona o silniční dopravě
a vnitrostátním zasílatelství byl
přikázán k projednání výborům
ústavně právním a výborům
pro průmysl, dopravu a obchod. Výbory návrh
řádně projednaly za osobní účasti
ministra dopravy ČSSR s. ing. Blažka a ve svých
usneseních doporučily k projednání
ve sněmovnách.
Dovolte, abych vás informoval o průběhu jednání
ve výborech. Ve své zpravodajské zprávě
podle dohody se společnou zpravodajkou výborů
Sněmovny národů bych se chtěl zaměřit
především na ekonomické otázky
působnosti silniční dopravy, diskutované
ve výborech.
Doprava jako pokračování výrobního
procesu může při prohlubující
se dělbě práce a narůstající
specializaci významným způsobem ovlivňovat
celkovou efektivnost výroby. V přepravě osob
pak významným způsobem přispívá
k uspokojování potřeb občanů
a růstu životní úrovně. Dělba
práce mezi hlavními obory dopravy se v uplynulém
období vyznačovala přesunem přeprav
na krátké vzdálenosti ze železniční
na silniční dopravu.
Silniční doprava je progresívním oborem
dopravy a přebírá na sebe stále větší
část celkového množství přepravovaného
zboží. Tak například za uplynulých
10 let vzrostl podíl silniční automobilové
dopravy na celkové přepravě zboží
ze 74,5% na 80% při současném poklesu podílu
železniční dopravy z 26% na 19,7%. V tomto
směru bude zřejmě vývoj dále
pokračovat v souladu s potřebami národního
hospodářství.
Specifické přednosti silniční dopravy
jsou pohotovost, rychlost, přeprava bez překládky
z místa výroby až do místa spotřeby,
nižší investiční náročnost.
Na druhé straně má i některé
svoje ekonomické nevýhody. Je to zejména
náročnost na palivo. Například na
přepravu 1 t nákladů na vzdálenost
1000 km se v železniční dopravě spotřebuje
zhruba 15 kg nafty a v silniční dopravě zhruba
30-40 kg. Všechny tyto otázky, ale především
skutečnost, že silniční přeprava
svojí funkcí významně ovlivňuje
efektivnost celého národního hospodářství,
byly brány v úvahu ve výborech při
projednáváni vládního návrhu
zákona o silniční dopravě a vnitrostátním
zasílatelství.
Výbory vycházely z toho, že v současné
době jsou jen s obtížemi zajišťovány
přepravní potřeby národního
hospodářství, a to jak v objemu, tak zejména
v potřebném čase. Z toho důvodu je
nezbytné, aby všechny stávající
dopravní prostředky a zařízení
byly maximálně využívány k plnému,
spolehlivému a efektivnímu uspokojování
těchto potřeb. To je úkol, který musí
pochopitelně zajišťovat především
plán a ekonomické nástroje. Právní
řád, a tedy i tento zákon musí však
vytvářet podmínky k realizaci tohoto cíle.
Výbory pro průmysl, dopravu a obchod se přiklonily
k názoru, že plné, spolehlivé a včasné
uspokojování dopravních potřeb národního
hospodářství by mělo být základním
kritériem při uplatňování předloženého
vládního návrhu zákona. Z toho důvodu
doporučily, aby výbory ústavně právní
při konečném posuzování návrhu
zvážily, zda by nebylo i z hlediska právního
vhodnější provést ještě
v uvedeném smyslu úpravu § 3 odst. 1. Výbory
ústavně právní tento námět
posoudily a došly k závěru, že vzhledem
k ustanovením v dalších platných zákonech
není ta to úprava nutná.
Předložený vládní návrh
neřeší komplexně všechny otázky
silniční dopravy a vnitrostátního
zasílatelství, ale zabývá se těmi
úseky, které doposud nebyly uspokojivě právně
řešeny anebo vyžadují úpravu. Zaměřuje
se zejména na regulaci závodové dopravy,
přepravu nebezpečných věcí,
úpravu mezinárodní silniční
dopravy, úpravu státního dozoru a postihu
organizací za pobrušování předpisů
o silniční dopravě. Zavádí
povinné záznamy o provozu vozidel organizací,
označování nákladních silničních
vozidel a vozidel pro hromadnou dopravu osob.
Významnou součástí zákona jsou
ustanovení o státním zasílatelství,
které logicky souvisí s dopravou.
Výbory také hodnotily, v jakém rozsahu byly
do vládního návrhu zahrnuty připomínky
a doporučení přijatá při projednávání
zásad zákona. Došly k závěru,
že převážná část
je v návrhu osnovy zákona uplatněna. U ostatních
doporučení podal s. ministr ing. Blažek podrobný
výklad, proč nebyly využity, popřípadě
osvětlil jiné jejich využití.
S uspokojením bylo také přijato ujištění,
že návrh nevyvolává nároky na
zvýšení pracovníků aparátu
národních výborů.
Z projednávání ve výborech také
vyplynulo, že po právní stránce je zákon
dobře zpracován a nevyžaduje ani dílčí
legislativní úpravy.
Jako společný zpravodaj výboru pro průmysl,
dopravu a obchod a výboru ústavně právního
Sněmovny lidu doporučuji Sněmovně
lidu - v souladu se závěry obou výborů
- schválit vládní návrh zákona
o silniční dopravě a vnitrostátním
zasílatelství ve znění tak, jak byl
předložen. Děkuji za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Kuglerovi. Slovo má
spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa
Antónia Bajerová.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně A. Bajerová: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, vážení hosté, vláda
ČSSR předložila Federálnímu shromáždění
k projednání návrh zákona o silniční
dopravě a vnitrostátním zasílatelství.
Tento návrh zapadá do koncepce nových právních
úprav v oblasti dopravy, které již byly provedeny.
Doprava letecká, železniční a vnitrozemská
plavba si však nevyžádaly tak zásadní
zásahy do dosavadních zákonů upravujících
příslušné odvětví dopravy,
jako silniční doprava, kde bylo nutné vytvořit
zcela novou koncepci odpovídající moderní
socialistické dopravní politice. Nový zákon
má nahradit dosud platný zákon č.
57/1950 Sb., o úpravě podnikání v
silniční dopravě.
Dopravně politická koncepce zakotvená v dosud
platném zákoně vyjadřuje zásady
státní dopravní politiky v oblasti silniční
dopravy, které platily v první etapě přechodu
k socialismu. Zákon č. 57 u roku 1950 sehrál
velice kladnou a důležitou úlohu v rychlém
rozvoji a konsolidaci socialistické dopravy po roce 1950.
Dnes je jedním z nejstarších zákonů
v oblasti hospodářského práva, který
celých 29 roků byl použitelným nástrojem
pro řešení dílčích problémů
v silniční dopravě.
Dnešnímu stupni rozvoje dopravy však již
neodpovídá a nemůže proto s úspěchem
plnit svoji funkci. Jeho nedostatečnost vyniká zejména
ve dvou důležitých oblastech, a to v mezinárodní
dopravě a v přepravě nebezpečných
věcí. Protože v roce 1950 byl rozsah mezinárodní
silniční dopravy nepatrný, zákon ji
neupravoval, ale zmocňoval k tomu ministerstvo dopravy.
Dnes již toto řešení neodpovídá
významu mezinárodní silniční
dopravy jak ve vztahu k zahraničnímu obchodu, tak
i ve vztahu k zahraničnímu cestovnímu ruchu.
Obdobná je situace v úpravě přepravy
nebezpečných věcí. V roce 1950 se
zcela vystačilo s různými stručnými
ustanoveními o té to přepravě, která
byla roztroušena v nejrůznějších
předpisech vydaných pro manipulaci a používání
nebezpečných předmětů a látek.
V dnešní době, kdy nás mnohostranná
mezinárodní dohoda zavazuje k dodržování
velmi podrobných a přísných podmínek
při přepravě nebezpečných věcí,
nemůžeme již s takovou právní úpravou
vystačit.
Předložený návrh nového zákona
tyto dosavadní mezery odstraňuje; kromě silniční
dopravy upravuje také provozování vnitrostátního
zasílatelství. Spojení obou těchto
problematik v jednom zákoně je účelné,
protože vnitrostátní zasílatelství
je součástí hospodářského
odvětví dopravy.
Nový zákon bude z velké části
upravovat výkon státní správy, který
v silniční dopravě patří do
působnosti orgánů republik, především
národních výborů. Právní
úprava tohoto výkonu zákonem Federálního
shromáždění je odůvodněna
ustanovením článku 19 písm. a) ústavního
zákona o československé federaci, který
stanoví, že do působnosti ČSSR patří
jednotná právní úprava ve věcech
všech druhů dopravy a dopravních cest.
Zásady zákona, který máme nyní
na programu, jsme projednávali ve výborech pro průmysl,
dopravu a obchod a ve výborech ústavně právních
obou sněmoven v minulém roce. Z tohoto jednání
vzešla řada připomínek a podnětů,
které z větší části jsou
v návrhu promítnuty. Pokud navrhovatel zákona
některým doporučením nevyhověl,
zdůvodnil to ministr dopravy ČSSR na schůzích
výborů pro průmysl, dopravu a obchod a výborů
ústavně právních při projednávání
předloženého vládního návrhu.
Při projednávání vládního
návrhu ve výborech pro průmysl, dopravu a
obchod bylo doporučeno výborům ústavně
právním zvážit, zda by neměla
být volena jiná formulace § 3 odst. 1, jak
o ní hovořil společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu. Výbory ústavně právní
tento návrh zvážily a mají za to, že
jestliže návrh zákona o silniční
dopravě a vnitrostátním zasílatelství
ukládá organizacím povinnost plánovitě,
hospodárně a efektivně uspokojovat potřeby
národního hospodářství a současně
hospodářský zákoník, jímž
se mají řídit všechny socialistické
organizace stanoví, že mají plně účelně
a hospodárně využívat svěřeného
majetku, je po právní stránce dostatečně
zabezpečeno, aby se tento zákon stal dobrým
a užitečným nástrojem socialistické
dopravní politiky. Je ovšem třeba, aby všichni,
kteří s novým zákonem budou pracovat
a jím se řídit, jej dobře znali, uměli
jej uplatňovat a hlavně především
dodržovali jej. Jeho problematika je dosti složitá,
a to nejen co do šíře, ale i co do jeho provádění,
protože v praxi jej budou aplikovat především
orgány obou našich národních republik.
Zákon byl připravován dosti dlouhou dobu,
všechny problémy byly prodiskutovány a vyjasněny
nejen na úrovni federálních orgánů,
ale i na úrovni orgánů republik, k jeho návrhu
se kladně vyjádřily i příslušné
výbory České a Slovenské národní
rady.
Jako společná zpravodajka výboru ústavně
právního a výboru pro průmysl, dopravu
a obchod doporučuji všem poslancům Sněmovny
národů, aby schválili vládní
návrh zákona o silniční dopravě
a vnitrostátním zasílatelství - tisk
č. 57 - v předloženém znění.
Děkuji za pozornost.