Začne se připravovat třetí dohoda.
Ta musí pokročit ještě dále,
ta musí zadržet vývoj nových druhů
zbraní a stanovit nejen omezení růstu výzbroje,
ale i její snížení na obou stranách.
Nynější dohoda pravděpodobně
přispěje k oživení i dalších
jednání, která se nyní vedou o úplném
zákazu zkoušek jaderných zbraní a také
o snížení stavu ozbrojených sil a výzbroje
ve střední Evropě, na němž máme
i my v Československu mimořádný zájem.
Sovětsko-americká smlouva, podepsaná 18.
června t. r., je rozumný kompromis, který
přihlíží k zájmům obou
stran i k zájmům veškerého mírumilovného
lidstva.
Realismus ve světové politice tedy znovu zvítězil.
Přesto však nemůžeme zavírat oči
před překážkami, které bude třeba
překonat. l tato nová dohoda SALT 2 má ještě
četné odpůrce. Na prvním místě
jsou to vojenskoprůmyslové kruhy a jejich představitelé
v americkém Kongresu, pro něž jsou zisky zbrojařských
koncernů důležitější než
narůstající riziko termonukleární
katastrofy, ohrožující existenci celého
lidstva. Nahrávají jim i všemožní
renegáti, zrádci a političtí dobrodruzi,
kteří se neustále snaží otravovat
ovzduší v mezinárodních vztazích.
Musíme však mít stále na zřeteli,
že ve světě jsou nahromaděny takové
zásoby zbraní, které by stačily vyhladit
všechno živé na zeměkouli. Jediná
chybná kalkulace, jediný omyl, jediný jaderný
výbuch by vedl k neodvratné a strašlivé
katastrofě.
Proto je třeba dovést dohodu SALT 2 až do stádia
realizace. Zatímco dohody nebo její korektura v
americkém Senátě by měly zhoubné
důsledky pro Spojené státy, ale i pro světový
mír. Naproti tomu ratifikace dohody SALT 2 a její
prosazení do praxe blahodárně ovlivni celkové
mezinárodní ovzduší. Tato okolnost je
mimořádně významná pro konstruktivní
rozvoj mezinárodních vztahů, pro řešení
dalších úsporných problémů
a pro zajištění politické stability
ve světě. Tak hodnotí význam této
dohody předsednictvo ÚV KSČ a vlády
ČSSR v prohlášení, jež bylo dnes
zveřejněno, tak hodnotí dohodu SALT 2 většina
odpovědných politických činitelů
na celém světě. Tak hodnotíme dohozu
SALT 2 i my, poslanci Federálního shromáždění,
neboť odpovídá i zájmům našeho
pracujícího lidu.
Jsme hrdi na to, že naše politika, politika Československé
socialistické republiky, založená na idejích
marxismu-leninismu, na těsné a bratrské spolupráci
se Sovětským svazem a ostatními zeměmi
socialistického společenství, přispívá
svým dílem k procesu uvolňování,
procesu zmírnění mezinárodního
napětí. Proto bezvýhradně podporujeme
politiku Komunistické strany Československa a naší
vlády, proto plně podporujeme ty pokrokové
síly ve světě, které bojují
za trvalý mírový život na naší
planetě. Proto se stavíme za důslednou realizaci
dohody SALT 2 a za pokračování jednání,
které by přineslo lidstvu další a ještě
podstatnější úlevy a jež by vyvrcholilo
v uzavření dohody SALT 3. Děkuji za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Svěrčinovi.
Zoznam prihlásených rečníkov je vyčerpaný.
Hlási sa ešte niekto z poslancov o slovo? (Nikto.)
Nehlási sa nikto.
Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Žiada si slovo minister financií? (Ano.)
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, rozprava se dotkla v podstatě
všech základních otázek, jimiž
se vláda intenzívně zabývá
jak při kontrole plnění plánů
na letošní rok, tak i při přípravě
7. pětiletky. Poukázali jste ve svých vystoupeních
na mnoho rezerv, ale i na konkrétní pozitivní
případy účinného řešení
úkolů, které máme v národním
hospodářství. Konstatujeme, že mezi
vašimi vystoupeními a naším hodnocením
nejsou zásadně různé pohledy.
Vaše rozprava potvrdila - a to je konečně i
náš názor - že není prakticky jediné
oblasti v národním hospodářství,
která by si nevyžádala systémově,
cílevědomě promyslet a prosadit nové
přístupy, uplatnit účinnější
metody řízení, ale i upevnit disciplínu
a zvýšit zodpovědnost při plnění
úkolů.
Koeficient obtížnosti nalezení optimálního
řešení u celé řady současných
i budoucích problémů se bude spíše
zvyšovat. Stále více rozhodnutí bude
nutně spojeno s prohloubením mezinárodní
dělby práce. To vše bude zvyšovat nároky
na znalosti a na úroveň řízení.
Považujeme proto vaše poznatky, zkušenosti, kritické
připomínky i upozornění za důležitý
faktor při zvládání jak některých
dlouhodobých problémů, tak i při reagování
na konkrétní otázky.
Chci vám proto při příležitosti
hodnocení dosažených výsledků
ve třetím roce 6. pětiletky z pověření
federální vlády ještě jednou
poděkovat za součinnost při zabezpečování
hospodářského a sociálního
rozvoje naší společnosti.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem s. ministrovi Lérovi. Žiada
o záverečné slovo spravodajca poslanec Křenek?
(Ano.)
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Soudružky a soudruzi poslanci, obsah
příspěvků po rozpravě potvrdil
celkově pozitivní výsledky dosažené
v plnění hmotných a finančních
úkolů minulého roku. Ukázal však
také, že za těmito celkově příznivými
výsledky se skrývá řada nežádoucích
jevů, které tyto výsledky zbytečně
oslabují a svými důsledky ztěžují
naplnění celkových záměrů
vytyčených pro 6. pětiletku.
V letošním roce a pochopitelně i v posledním
roce 6. pětiletky by mělo společenské
úsilí být i proto zaměřeno
nejen na zabezpečení nových úkolů,
ale také na důslednější vypořádání
se s těmito jevy na příslušných
stupních řízení. K tomu bychom měli
my, poslanci, přispívat svou prací jak v
našich volebních obvodech tak i v práci zastupitelských
orgánů.
Protože výsledek rozpravy není nijak v rozporu
s předloženým návrhem usnesení,
doporučuji Sněmovně národů
tento návrh schválit.
Předsedající I. místopředseda
FS I. Marko: Žiada si záverečné
slovo spravodajca Belko? (Ano.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Vážené súdružky a
súdruhovia poslanci, priebeh rozpravy potvrdil, že
plnenie zámerov rozpočtovej politiky a dodržanie
rámca rozpočtového zákona v lanskom
roku je v súlade s rozpočtovou a finančnou
politikou na šiestu päťročnicu.
V rozprave sa poukázalo na to, že váha problematiky
sa sústreďuje na výraznejšie odhaľovanie
všetkých rezerv v oblasti tvorby hmotných a
finančných zdrojov, na potrebu uplatňovania
maximálnej hospodárnosti so všetkými
disponibilnými zdrojmi, na výraznejšie uplatňovanie
racionalizácie v spotrebe, na zlepšenie postupu v
reprodukcii základných prostriedkov a spôsob
ich využívania, na potrebu dosiahnuť lepšieho
využívania fondu pracovného času a niektoré
ďalšie.
To sú stručne uvedené zámery, ktoré
bude treba riešiť v súvislosti so zabezpečovaním
náročných úloh v súčasnosti.
Toto platí najmä pre oblasť zahraničného
obchodu, investičnej výstavby, ale i pre niektoré
ďalšie, tak, ako sa na ne poukazuje v záveroch
12. zasadnutia ÚV KSČ.
Obsah rozpravy bol však v súlade s prerokúvanou
problematikou. Preto ako spoločný spravodajca odporúčam
Snemovni ľudu predložený vládny návrh
uznesenia schváliť.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem.
Súdružky a súdruhovia, pristúpime k
hlasovaniu. Pri schvaľovaní štátneho záverečného
účtu československej federácie platí
podľa článku 42 odsek 2 písm. e) zákona
o československej federácii zákaz majorizácie,
to znamená, že v Snemovni národov hlasujú
oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike a poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
V zasadacej sále je prítomných 166 poslancov
Snemovne ľudu, 65 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike a 64 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Obidve snemovne sú uznášania schopné.
Najprv hlasujú poslanci Snemovne ľudu.
Kto s poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
odporučeným spravodajcom Snemovne ľudu, nech
zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.)
S návrhom uznesenia vyslovili súhlas všetci
poslanci Snemovne ľudu.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom?
(Hlasuje se.)
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Ďakujem.
Konštatujem, že s návrhom vyslovili súhlas
všetci poslanci Snemovne národov zvolení v
Českej socialistickej republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike
súhlasí s vládnym návrhom uznesenia
o štátnom záverečnom účte
československej federácie za rok 1978? (Hlasuje
se.)
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa hlasovania? (Ne.) Ďakujem.
Návrh uznesenia bol prijatý poslancami Snemovne
národov jednomyseľne.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu
a Snemovne národov konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny
záverečný účet československej
federácie za rok 1978 a podľa § 26 odsek 4 zákona
č. 134/1970 Zb. rozhodlo súčasne o použití
prebytku štátneho záverečného
účtu československej federácie.
Súdružky a súdruhovia, podľa schváleného
programu prerokujeme teraz
Vládny návrh zákona o cestnej doprave a vnútroštátnom zasielateľstve
Tento návrh federálnej vlády odôvodní
minister dopravy Československej socialistickej republiky
súdruh Blažek.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr dopravy ČSSR V. Blažek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, předsednictvo Federálního
shromáždění ve svém usneseni
ze dne 17. 12. 1975 č. 181, ke zprávě k otázkám
dalšího zdokonalování právního
řádu Československé socialistické
republiky, doporučilo vládě ČSSR pokračovat
v systematických analýzách jednotlivých
úseků právního řádu,
které by sloužily jako výchozí podklad
ke koncepčnímu a komplexnějšímu
zdokonalování právního řádu.
Ve shodě s tímto doporučením předkládám
dnes vládní návrh zákona o silniční
dopravě a vnitrostátním zasílatelství,
který je tak dalším krokem ke zdokonalování
právního řádu na úseku dopravy.
Návrh zákona vychází ze schválených
zásad a z doporučení výborů
sněmoven Federálního shromáždění;
byl projednán a dohodnut se všemi ústředními
orgány federace i obou republik.
Protože jde o zákaz, který se významně
dotýká každého občana Československé
socialistické republiky, byly již při zpracování
osnovy zákona pečlivě zváženy
a posouzeny všechny podněty a připomínky
poslanců přednesené k zásadám
zákona ve výborech České a Slovenské
národní rady a obou sněmoven Federálního
shromáždění. Z převážné
části byly tyto podněty a připomínky
zpracovány do textu navrhovaného zákona,
jeho důvodové zprávy nebo prováděcích
předpisů. Připomínky, kterým
nemohlo býk takto vyhověno, byly v rozpravě
ve výborech plně vysvětleny, takže lze
konstatovat, že nezůstaly žádné
nedořešené nebo rozporné otázky.
Všechny přednesené podněty a připomínky,
i ty, které nemohly být do návrhu zapracovány,
přispěli k objasnění věcného
smyslu a významu navrhovaných ustanovení
zákona. Dovolte mi proto, abych vám za váš
aktivní přístup k projednávání
návrhu zákona při této příležitosti
upřímně poděkoval.
Dovolte mi nyní blíže zdůvodnit potřebu
předkládané právní úpravy.
Základním posláním dopravy je zabezpečovat
s maximální společenskou efektivností
uspokojování přepravních potřeb
národního hospodářství i obyvatelstva
v souladu s politickohospodářskou směrnicí
pro rozvoj národního hospodářství
Československé socialistické republiky, s
rozvojem životní úrovně, životního
prostředí a s potřebami obrany státu.
Významně působí i při vytváření
podmínek při realizaci integračního
programu členských států Rady vzájemné
hospodářské pomoci.
Jedním ze základních předpokladů
spolehlivého působení dopravy je optimální
systém řízení odvětví
dopravy, jednotlivých oborů tohoto odvětví
a koordinovaný rozvoj dopravní soustavy. Systém
řízeni je odrazem politických, ekonomických
a mezinárodních podmínek, za kterých
se dotváří dopravní soustava.
Z těchto základních principů se vychází
při prosazování politických cílů
Československé socialistické republiky a
při určování úlohy státní
politiky v oblasti dopravy (státní dopravní
politiky).
Státní dopravní politika jako součást
státní politiky Československé socialistické
republiky vychází i z vysokého zapojení
ČSSR do mezinárodní dělby práce,
jakož i z funkce a ekonomiky jednotlivých odborů
dopravy.
Dosavadní právní úprava provozování
silniční dopravy zakotvená v zákoně
č. 57/1950 Sb. plně odpovídala zásadám
dopravní politiky v oblasti silniční dopravy,
které platily jen v první etapě přechodu
dopravy na socialistický způsob hospodaření,
neodpovídá však již potřebám
a postavení silniční dopravy dnes a neodpovídala
by ani v budoucnu. Je ale třeba říci, že
i takto tento zákon významně přispěl
ke konsolidaci socialistické dopravy po roce 1950.
Od této doby však došlo k prudkému rozmachu
silniční dopravy a k růstu jejího
významu pro národní hospodářství
v rámci zásad státní dopravní
politiky. Od roku 1955 do roku 1978 vzrostl objem nákladní
silniční dopravy více než pětinásobně,
objem veřejné hromadné dopravy osob bez městské
hromadné dopravy více než dvaapůlnásobně,
objem městské hromadné dopravy více
než dvojnásobně.
Naše národní hospodářství
vyžaduje, aby tato významná oblast dopravy
byla prováděna samozřejmě co nejefektivněji
v rámci jednotné dopravní soustavy státu.
K tomu slouží jistě především
plán a ekonomické nástroje. Právní
řád však musí spoluvytvářet
podmínky k realizaci tohoto cíle.
Soudružky a soudruzi poslanci, platný zákon
č. 57/1950 Sb. upravoval pouze podnikání
v silniční dopravě, nevyjadřuje tedy
nové pojetí silniční dopravy, neobsahuje
ani podmínky pro provádění silniční
dopravy pro vlastní potřeby a tak vlastně
celá oblast dopravy pro vlastní potřeby,
do které spadá rozsáhlá a hospodářsky
velmi významná závodová doprava, která
činí 50% celkového objemu v tunách,
zůstala tedy v tomto směru prakticky bez jakékoli
regulace.