Středa 20. června 1979

Začne se připravovat třetí dohoda. Ta musí pokročit ještě dále, ta musí zadržet vývoj nových druhů zbraní a stanovit nejen omezení růstu výzbroje, ale i její snížení na obou stranách.

Nynější dohoda pravděpodobně přispěje k oživení i dalších jednání, která se nyní vedou o úplném zákazu zkoušek jaderných zbraní a také o snížení stavu ozbrojených sil a výzbroje ve střední Evropě, na němž máme i my v Československu mimořádný zájem.

Sovětsko-americká smlouva, podepsaná 18. června t. r., je rozumný kompromis, který přihlíží k zájmům obou stran i k zájmům veškerého mírumilovného lidstva.

Realismus ve světové politice tedy znovu zvítězil. Přesto však nemůžeme zavírat oči před překážkami, které bude třeba překonat. l tato nová dohoda SALT 2 má ještě četné odpůrce. Na prvním místě jsou to vojenskoprůmyslové kruhy a jejich představitelé v americkém Kongresu, pro něž jsou zisky zbrojařských koncernů důležitější než narůstající riziko termonukleární katastrofy, ohrožující existenci celého lidstva. Nahrávají jim i všemožní renegáti, zrádci a političtí dobrodruzi, kteří se neustále snaží otravovat ovzduší v mezinárodních vztazích.

Musíme však mít stále na zřeteli, že ve světě jsou nahromaděny takové zásoby zbraní, které by stačily vyhladit všechno živé na zeměkouli. Jediná chybná kalkulace, jediný omyl, jediný jaderný výbuch by vedl k neodvratné a strašlivé katastrofě.

Proto je třeba dovést dohodu SALT 2 až do stádia realizace. Zatímco dohody nebo její korektura v americkém Senátě by měly zhoubné důsledky pro Spojené státy, ale i pro světový mír. Naproti tomu ratifikace dohody SALT 2 a její prosazení do praxe blahodárně ovlivni celkové mezinárodní ovzduší. Tato okolnost je mimořádně významná pro konstruktivní rozvoj mezinárodních vztahů, pro řešení dalších úsporných problémů a pro zajištění politické stability ve světě. Tak hodnotí význam této dohody předsednictvo ÚV KSČ a vlády ČSSR v prohlášení, jež bylo dnes zveřejněno, tak hodnotí dohodu SALT 2 většina odpovědných politických činitelů na celém světě. Tak hodnotíme dohozu SALT 2 i my, poslanci Federálního shromáždění, neboť odpovídá i zájmům našeho pracujícího lidu.

Jsme hrdi na to, že naše politika, politika Československé socialistické republiky, založená na idejích marxismu-leninismu, na těsné a bratrské spolupráci se Sovětským svazem a ostatními zeměmi socialistického společenství, přispívá svým dílem k procesu uvolňování, procesu zmírnění mezinárodního napětí. Proto bezvýhradně podporujeme politiku Komunistické strany Československa a naší vlády, proto plně podporujeme ty pokrokové síly ve světě, které bojují za trvalý mírový život na naší planetě. Proto se stavíme za důslednou realizaci dohody SALT 2 a za pokračování jednání, které by přineslo lidstvu další a ještě podstatnější úlevy a jež by vyvrcholilo v uzavření dohody SALT 3. Děkuji za pozornost.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Svěrčinovi. Zoznam prihlásených rečníkov je vyčerpaný. Hlási sa ešte niekto z poslancov o slovo? (Nikto.) Nehlási sa nikto.

Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Žiada si slovo minister financií? (Ano.)

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, rozprava se dotkla v podstatě všech základních otázek, jimiž se vláda intenzívně zabývá jak při kontrole plnění plánů na letošní rok, tak i při přípravě 7. pětiletky. Poukázali jste ve svých vystoupeních na mnoho rezerv, ale i na konkrétní pozitivní případy účinného řešení úkolů, které máme v národním hospodářství. Konstatujeme, že mezi vašimi vystoupeními a naším hodnocením nejsou zásadně různé pohledy.

Vaše rozprava potvrdila - a to je konečně i náš názor - že není prakticky jediné oblasti v národním hospodářství, která by si nevyžádala systémově, cílevědomě promyslet a prosadit nové přístupy, uplatnit účinnější metody řízení, ale i upevnit disciplínu a zvýšit zodpovědnost při plnění úkolů.

Koeficient obtížnosti nalezení optimálního řešení u celé řady současných i budoucích problémů se bude spíše zvyšovat. Stále více rozhodnutí bude nutně spojeno s prohloubením mezinárodní dělby práce. To vše bude zvyšovat nároky na znalosti a na úroveň řízení.

Považujeme proto vaše poznatky, zkušenosti, kritické připomínky i upozornění za důležitý faktor při zvládání jak některých dlouhodobých problémů, tak i při reagování na konkrétní otázky.

Chci vám proto při příležitosti hodnocení dosažených výsledků ve třetím roce 6. pětiletky z pověření federální vlády ještě jednou poděkovat za součinnost při zabezpečování hospodářského a sociálního rozvoje naší společnosti.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem s. ministrovi Lérovi. Žiada o záverečné slovo spravodajca poslanec Křenek? (Ano.)

Společný zpravodaj výborů SN poslanec D. Křenek: Soudružky a soudruzi poslanci, obsah příspěvků po rozpravě potvrdil celkově pozitivní výsledky dosažené v plnění hmotných a finančních úkolů minulého roku. Ukázal však také, že za těmito celkově příznivými výsledky se skrývá řada nežádoucích jevů, které tyto výsledky zbytečně oslabují a svými důsledky ztěžují naplnění celkových záměrů vytyčených pro 6. pětiletku.

V letošním roce a pochopitelně i v posledním roce 6. pětiletky by mělo společenské úsilí být i proto zaměřeno nejen na zabezpečení nových úkolů, ale také na důslednější vypořádání se s těmito jevy na příslušných stupních řízení. K tomu bychom měli my, poslanci, přispívat svou prací jak v našich volebních obvodech tak i v práci zastupitelských orgánů.

Protože výsledek rozpravy není nijak v rozporu s předloženým návrhem usnesení, doporučuji Sněmovně národů tento návrh schválit.

Předsedající I. místopředseda FS I. Marko: Žiada si záverečné slovo spravodajca Belko? (Ano.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, priebeh rozpravy potvrdil, že plnenie zámerov rozpočtovej politiky a dodržanie rámca rozpočtového zákona v lanskom roku je v súlade s rozpočtovou a finančnou politikou na šiestu päťročnicu.

V rozprave sa poukázalo na to, že váha problematiky sa sústreďuje na výraznejšie odhaľovanie všetkých rezerv v oblasti tvorby hmotných a finančných zdrojov, na potrebu uplatňovania maximálnej hospodárnosti so všetkými disponibilnými zdrojmi, na výraznejšie uplatňovanie racionalizácie v spotrebe, na zlepšenie postupu v reprodukcii základných prostriedkov a spôsob ich využívania, na potrebu dosiahnuť lepšieho využívania fondu pracovného času a niektoré ďalšie.

To sú stručne uvedené zámery, ktoré bude treba riešiť v súvislosti so zabezpečovaním náročných úloh v súčasnosti. Toto platí najmä pre oblasť zahraničného obchodu, investičnej výstavby, ale i pre niektoré ďalšie, tak, ako sa na ne poukazuje v záveroch 12. zasadnutia ÚV KSČ.

Obsah rozpravy bol však v súlade s prerokúvanou problematikou. Preto ako spoločný spravodajca odporúčam Snemovni ľudu predložený vládny návrh uznesenia schváliť.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem.

Súdružky a súdruhovia, pristúpime k hlasovaniu. Pri schvaľovaní štátneho záverečného účtu československej federácie platí podľa článku 42 odsek 2 písm. e) zákona o československej federácii zákaz majorizácie, to znamená, že v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

V zasadacej sále je prítomných 166 poslancov Snemovne ľudu, 65 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 64 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Obidve snemovne sú uznášania schopné.

Najprv hlasujú poslanci Snemovne ľudu.

Kto s poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom odporučeným spravodajcom Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.)

S návrhom uznesenia vyslovili súhlas všetci poslanci Snemovne ľudu.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom? (Hlasuje se.)

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Ďakujem.

Konštatujem, že s návrhom vyslovili súhlas všetci poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike súhlasí s vládnym návrhom uznesenia o štátnom záverečnom účte československej federácie za rok 1978? (Hlasuje se.)

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa hlasovania? (Ne.) Ďakujem.

Návrh uznesenia bol prijatý poslancami Snemovne národov jednomyseľne.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny záverečný účet československej federácie za rok 1978 a podľa § 26 odsek 4 zákona č. 134/1970 Zb. rozhodlo súčasne o použití prebytku štátneho záverečného účtu československej federácie.

Súdružky a súdruhovia, podľa schváleného programu prerokujeme teraz

IV

Vládny návrh zákona o cestnej doprave a vnútroštátnom zasielateľstve

(tlač 57).

Tento návrh federálnej vlády odôvodní minister dopravy Československej socialistickej republiky súdruh Blažek.

Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr dopravy ČSSR V. Blažek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo Federálního shromáždění ve svém usneseni ze dne 17. 12. 1975 č. 181, ke zprávě k otázkám dalšího zdokonalování právního řádu Československé socialistické republiky, doporučilo vládě ČSSR pokračovat v systematických analýzách jednotlivých úseků právního řádu, které by sloužily jako výchozí podklad ke koncepčnímu a komplexnějšímu zdokonalování právního řádu. Ve shodě s tímto doporučením předkládám dnes vládní návrh zákona o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství, který je tak dalším krokem ke zdokonalování právního řádu na úseku dopravy.

Návrh zákona vychází ze schválených zásad a z doporučení výborů sněmoven Federálního shromáždění; byl projednán a dohodnut se všemi ústředními orgány federace i obou republik.

Protože jde o zákaz, který se významně dotýká každého občana Československé socialistické republiky, byly již při zpracování osnovy zákona pečlivě zváženy a posouzeny všechny podněty a připomínky poslanců přednesené k zásadám zákona ve výborech České a Slovenské národní rady a obou sněmoven Federálního shromáždění. Z převážné části byly tyto podněty a připomínky zpracovány do textu navrhovaného zákona, jeho důvodové zprávy nebo prováděcích předpisů. Připomínky, kterým nemohlo býk takto vyhověno, byly v rozpravě ve výborech plně vysvětleny, takže lze konstatovat, že nezůstaly žádné nedořešené nebo rozporné otázky. Všechny přednesené podněty a připomínky, i ty, které nemohly být do návrhu zapracovány, přispěli k objasnění věcného smyslu a významu navrhovaných ustanovení zákona. Dovolte mi proto, abych vám za váš aktivní přístup k projednávání návrhu zákona při této příležitosti upřímně poděkoval.

Dovolte mi nyní blíže zdůvodnit potřebu předkládané právní úpravy.

Základním posláním dopravy je zabezpečovat s maximální společenskou efektivností uspokojování přepravních potřeb národního hospodářství i obyvatelstva v souladu s politickohospodářskou směrnicí pro rozvoj národního hospodářství Československé socialistické republiky, s rozvojem životní úrovně, životního prostředí a s potřebami obrany státu. Významně působí i při vytváření podmínek při realizaci integračního programu členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci.

Jedním ze základních předpokladů spolehlivého působení dopravy je optimální systém řízení odvětví dopravy, jednotlivých oborů tohoto odvětví a koordinovaný rozvoj dopravní soustavy. Systém řízeni je odrazem politických, ekonomických a mezinárodních podmínek, za kterých se dotváří dopravní soustava.

Z těchto základních principů se vychází při prosazování politických cílů Československé socialistické republiky a při určování úlohy státní politiky v oblasti dopravy (státní dopravní politiky).

Státní dopravní politika jako součást státní politiky Československé socialistické republiky vychází i z vysokého zapojení ČSSR do mezinárodní dělby práce, jakož i z funkce a ekonomiky jednotlivých odborů dopravy.

Dosavadní právní úprava provozování silniční dopravy zakotvená v zákoně č. 57/1950 Sb. plně odpovídala zásadám dopravní politiky v oblasti silniční dopravy, které platily jen v první etapě přechodu dopravy na socialistický způsob hospodaření, neodpovídá však již potřebám a postavení silniční dopravy dnes a neodpovídala by ani v budoucnu. Je ale třeba říci, že i takto tento zákon významně přispěl ke konsolidaci socialistické dopravy po roce 1950.

Od této doby však došlo k prudkému rozmachu silniční dopravy a k růstu jejího významu pro národní hospodářství v rámci zásad státní dopravní politiky. Od roku 1955 do roku 1978 vzrostl objem nákladní silniční dopravy více než pětinásobně, objem veřejné hromadné dopravy osob bez městské hromadné dopravy více než dvaapůlnásobně, objem městské hromadné dopravy více než dvojnásobně.

Naše národní hospodářství vyžaduje, aby tato významná oblast dopravy byla prováděna samozřejmě co nejefektivněji v rámci jednotné dopravní soustavy státu. K tomu slouží jistě především plán a ekonomické nástroje. Právní řád však musí spoluvytvářet podmínky k realizaci tohoto cíle.

Soudružky a soudruzi poslanci, platný zákon č. 57/1950 Sb. upravoval pouze podnikání v silniční dopravě, nevyjadřuje tedy nové pojetí silniční dopravy, neobsahuje ani podmínky pro provádění silniční dopravy pro vlastní potřeby a tak vlastně celá oblast dopravy pro vlastní potřeby, do které spadá rozsáhlá a hospodářsky velmi významná závodová doprava, která činí 50% celkového objemu v tunách, zůstala tedy v tomto směru prakticky bez jakékoli regulace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP