Středa 20. června 1979

Při dalším řízení akce "Z" musíme stále sledovat její efektivnost. Odpovědně zvažovat, co postavit tak, aby to naplnilo společné zájmy. V tom smyslu bude nutno dále se orientovat v národních výborech na předškolní a školská zařízení. Zřejmě bude nutné zaměřit se i na sociální zařízení. Do popředí však vystupuje potřeba pomoci řešit vybavenost služeb - s ohledem na jejich přiblížení občanům a na budování sběren služeb blízko závodů či přímo v nich a umožnit tak, především naměstnaným ženám, obstarat potřebné služby bez velkého dojíždění a v krátkém čase.

K tomu Musíme intenzivně hledat i cestu sdružování prostředků národních výborů a závodů. Závody nemohou čekat, ale musí aktivně přispět v tomto směru k vytváření podmínek pro přiblížení služeb svým pracovníkům.

Z uvedených důvodů je zřejmé, že je nanejvýš nutné akci "Z" ze všech prostředků a sil nadále podporovat a umožnit jí další rozvoj.

Vážené soudružky a soudruzi, chtěl jsem několika slovy připomenout především význam placených služeb v naší společnosti i to, že vedle pozitivních výsledků, kterých jsme v této oblasti dosáhli, jsou i problémy v organizaci, řízení a v účinnosti ekonomických nástrojů, které vyžadují, aby všechny stupně řízení - centrem počínaje - věnovaly diferencovaně jejich řešení největší pozornost a vytvářely tak soustavné podmínky pro další žádoucí rozvoj služeb placených obyvatelstvem.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Tenciánovi. Teraz bude hovoriť poslankyňa Anna Matuchová a pripraví sa ako posledný z prihlásených poslanec Otakar Svěrčina.

Poslankyně SL A. Matuchová: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, naše možnosti správneho, objektívneho posudzovania rozpočtového hospodárenia podľa výsledkov štátneho záverečného účtu sú vždy spojené s otázkou, aká kontrola, aká súčasť úloh pri uskutočňovaní štátnej hospodárskej politiky bola pritom vo finančnej sfére robená a aká je kvalita vykazovaných údajov.

Dovoľte mi k tomu pripomenúť, že úlohu bežne vyhodnocovať a kontrolovať plnenie štátneho rozpočtu majú predovšetkým samotné ministerstvá financií. Majú v priebehu roka organizovať a uskutočňovať potrebné kontroly a tematické previerky finančného hospodárenia orgánov a organizácií. S ich pomocou preverovať skutočnosti závažné z hľadiska plnenia rozpočtu a riadneho hospodárenia s finančnými prostriedkami, poprípade skutočnosti dôležité z hľadiska potrieb riadenia a usmerňovania našej jednotnej štátnej finančnej politiky. Súčasne majú povinnosť konať periodické revízie hospodárenia v ústredných orgánoch a organizáciách v ich pôsobnosti a nimi riadených fondoch.

Moje poznatky ukazujú, že sa pri plnení týchto úloh zameriavali predovšetkým na dodržiavanie zásad hospodárnosti a efektívnosť i pri správe a vynakladaní hmotných a finančných prostriedkov. Podobne periodické revízie boli plánovité uskutočňované tiež po línii národných výborov a orgánov hospodárskeho riadenia, a to v organizáciách nimi riadených.

Z rozpočtového hľadiska má svoj špecifický kontrolný význam osobitná činnosť našich finančných správ, pôsobiacich v obvode, okresov a krajov. Sú ako orgány štátnej správy poverené, aby predovšetkým vplývali na správne zisťovanie a plnenie daňových povinností našich organizácií i občanov. Ďalej aby uskutočňovali finančné a daňové revízie v rôznych daniach, poplatkoch, odvodoch, prídeloch a vo finančných nástrojoch používaných v zahraničnom obchode, teda u položiek odvádzaných do rozpočtu a aby na druhej strane vykonávali rovnakú úlohu pri položkách z rozpočtu poskytovaných, t. j. rôznych dotácií, subvencií, intervencii a iných príspevkov.

Zo správ podaných k štátnemu záverečnému účtu a jeho kapitolám za rok 197 vyplynulo, že ministerstvá financií a finančné správy uskutočnili v minulom roku v hospodárskych a iných organizáciách rad zásahov. Predovšetkým nimi zabezpečovali opatrenia týkajúce sa správnej realizácii štátnych príjmov.

Formou kontrol a finančných revízií potom pôsobili na ďalšie upevňovanie potrebnej finančnej disciplíny a na zvyšovanie zodpovednosti za hospodárne používanie finančných prostriedkov. V neposlednom rade pritom tiež sledovali zvýšenie vierohodnosti a objektivity údajov v uvedených predpísaných účtovných výkazoch.

Výsledky tejto činnosti uvedených orgánov viedli k dodatočnému predpísanému odvodu do štátneho rozpočtu vo výške 900,5 mil. Kčs, z nich samotné penále z oneskorenia činilo 201,4 mil. Kčs. Je zaujímavé, že v prvých rokoch tejto päťročnice, konkrétne v roku 1976, dosiahli tieto odvody niečo menej ako 1 mld Kčs, resp. pokuty 281 mil. Kčs. Z týchto údajov sa dá len rámcovo usúdiť, že finančná disciplína sa postupne upevňuje a že prevažná časť našich hospodárskych a iných organizácií svoje povinnosti voči štátnemu rozpočtu plní včas a v stanovenom poriadku. Takáto skutočnosť môže mať ďalší význam aj v tom smere, že umožňuje finančným orgánom, aby popri previerkach rozpočtových vzťahov sa mohli viac orientovať na kontrolu hospodárnosti a efektívnosti v rôznych oblastiach hospodárenia.

Vyžadujú to predovšetkým tie prípady, ktoré stále zostávajú v nesúlade s naším rozpočtovým a finančným systémom. Mám na mysli predovšetkým stále sa vyskytujúce pokusy o prefinancovanie akcií investičnej povahy pomocou rôznych prevádzkových nákladov, alebo prípady skresľovania hospodárskeho výsledku, neoprávneného čerpania prostriedkov či nesprávneho financovania spoločenskej spotreby, ako i prípady krátenia dane z obratu a nedodržiavania cenových mzdových predpisov.

Taktiež periodické revízie hospodárenia odhaľujú celý rad podobných prípadov. V minulom roku boli napríklad rôzne formy krátenia rozpočtových vzťahov, prípady nehospodárneho či neoprávneného použitia finančných prostriedkov, rôzne škody a straty, či nedostatky v inventarizácii a odpísaní hodnôt.

Vo všetkých prípadoch porušovania finančnej a rozpočtovej disciplíny má každý kontrolujúci orgán povinnosť dať podnet k odstráneniu zistených chýb a o závažných skutočnostiach upovedomiť orgány, ktorým prináleží urobiť potrebné opatrenia. Na tomto podklade došlo k 20 880 mimosúdnym postihom a 1048 prípadov bolo odovzdaných prokuratúre. V roku 1976 bol počet týchto prípadov vyšší a činil 23 669, resp. 1394 a v roku 1977 27 085, resp. 1491.

Je teda možné pozerať sa na pokles týchto prípadov ako na odraz zvýšenej činnosti uskutočňovaných periodických revízií, dôslednejšieho postupu vedenia revidovaných organizácií a rozvíjania vnútorného kontrolného systému.

Zástupcovia okresných finančných správ sa tiež vyjadrovali k rozborom hospodárskej činnosti jednotlivých VHJ a podnikov. Nie je bez zaujímavosti, že zástupcovia finančných správ uplatňovali voči týmto článkom, ako napr. v oblasti všeobecného strojárstva, vo väčšine prípadov proti návrhom rezortných zástupcov, tvrdšie stanoviská.

Myslím, že finančné správy so svojou doterajšou prácou sa osvedčujú ako dôležitý činiteľ finančnej sústavy a svojou kontrolnou činnosťou a zásahmi pomáhajú upevňovať finančnú disciplínu a súčasne presadzovať hospodárnosť a efektívnosť v celom našom národnom hospodárstve. Ich významnú funkciu najlepšie potvrdzuje skutočnosť, že nimi obhospodarované a kontrolované príjmy presahujú ročne 200 mld Kčs a že sú to predovšetkým zdroje vytvárané vo výrobnej sfére.

Potešiteľné je tiež, že úroveň a kvalita bežných kontrol uskutočňovaná finančnými správami sa v oblasti štátnych príjmov trvale zvyšuje. Azda viac pozornosti by si zasluhovalo kontrolné overovanie, ako sú plnené nápravné opatrenia a zisťovanie skutočných príčin neefektívnosti a nehospodárnosti v kontrolovaných organizáciách. Rovnako v oblasti nimi uskutočňovaných finančných revízií a previerok dochádza k prehlbovaniu a skvalitňovaniu práce a tým aj k upevňovaniu hospodárskej a štátnej disciplíny v kontrolovaných organizáciách.

Aj tu treba viac orientovať činnosť revíznych skupín na hlavné články príčin vzniku nedostatkov a zvýšiť dôraz na osobnú zodpovednosť za ne. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající I. místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Matuchovej. Slovo má poslanec Otakar Svěrčina.

Poslanec SL O. Svěrčina: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, stalo se již dobrým zvykem, že se toto zákonodárné shromáždění při projednávání státního závěrečného účtu československé federace každoročně široce zabývá nejen ekonomickými problémy, ale i dalšími aspekty politiky vlády Československé socialistické republiky. Z výkladu federálního ministra financí, jakož i z předložených dokumentů vyplývá, že státní rozpočet v loňském roce zabezpečil financování plánovaných potřeb hospodářství a další rozvoj společenské spotřeby v oblasti sociální, školské, zdravotní i kulturní, jakož i obranyschopnost státu.

Tento pozitivní vývoj naší společnosti byl a je možný proto, že se odvíjí ve zcela konkrétních podmínkách mezinárodních vztahů, v podmínkách mírového soužití, jehož principy se stále více a stále důrazněji prosazují do praxe. Síly míru, pokroku a socialismu výrazně a všestranně ovlivňují současnou situaci ve světě. Země socialistického společenství převzaly historickou iniciativu a vypracovaly reálný program přetvoření Mezinárodních vztahů. Cílem tohoto programu je vyloučit takové situace, které by mohly vést k ozbrojenému konfliktu nebo dokonce k válce.

Uvědomujeme si, že mezi socialistickými a kapitalistickými zeměmi existují nejenom hluboké rozpory, ale i sféry společných zájmů. Národy světa jsou zainteresovány na odvrácení války, na odzbrojení, na snížení vojenských výdajů, na efektivním využívání výhod mezinárodní dělby práce, na řešení problémů energetických a surovinových zdrojů, na likvidaci bídy a hladu širokých vrstev obyvatelstva mnoha zemí a na likvidaci nebezpečných chorob.

Soudružky a soudruzi poslanci, v pondělí před dvěma dny podepsali generální tajemník ÚV Komunistické strany Sovětského svazu, předseda prezídia Nejvyššího sovětu SSSR Leonid Iljič Brežněv a prezident Spojených států amerických James Carter významnou sovětsko-americkou dohodu o omezení strategických útočných zbraní. Tato dohoda je důkazem toho, že přes všechny existující rozpory a přes všechny překážky, které bylo třeba překonat v téměř 7 letém jednání, realismus v mezinárodních vztazích opět zaznamenal významný úspěch. Tato druhá smlouva o omezení strategických útočných zbraní, nazývaná SALT 2, je realistická a konkrétní. Její podstatou je kvalitativní omezení výzbroje a zpomalení kvalitativního zdokonalování zbraní. Zakládá se na principu rovnosti a stejné bezpečnosti. Sovětský svaz a Spojené státy americké podnikly nový významný krok ke zmírnění nebezpečného a nákladného horečného zbrojení a podávají světu přesvědčivý důkaz o tom, že je v jejich silách společně vyřešit i neobyčejně složité otázky.

Podepsání smlouvy SALT 2 dokazuje, že proces omezování zbrojení pokračuje. Smlouva SALT 2 na několik let přibrzdí další shromáždění nejničivějších a nejnákladnějších druhů zbraní a současně přispěje k oživení dalšího jednání o omezení zbrojení.

Takovou perspektivu vítají nejen socialistické země, ale všichni mírumilovní lidé na celém světě. Nová smlouva SALT 2 je příspěvkem k úsilí Východu a Západu o méně nebezpečný svět a vytváří předpoklady pro další omezení jaderných zbraní, pro snížení stavu vojsk a pro opatření k odzbrojení. Tento významný úspěch a pokrok v mezinárodních vztazích, který vzešel z iniciativy Sovětského svazu, jenž houževnatě a důsledně uplatňuje a prosazuje v praxi mírový program přijatý na XXIV. a dále rozvinutý na XXV. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu, svědčí o hluboce humánní politice první socialistické Mocnosti a všech zemí reálného socialismu. Tato historická událost, která v novodobých dějinách bude vždy spojována se. jménem soudruha Leonida Iljiče Brežněva, by nebyla možná bez výrazných úspěchů Sovětského svazu a dalších zemí socialistického společenství v politické oblasti, v hospodářské oblasti, ale i při výstavbě a posilování obranyschopnosti všech zemí socialismu. Principiální politika, hospodářský rozmach a vysoká úroveň vojenské připravenosti socialistických zemí - to jsou fakta, se kterými musí počítat i náš politický odpůrce. To jsou hodnoty, které jsou vytvářeny a rozmnožovány tvůrčí prací miliónů pracujících socialistických zemí.

I náš lid, lid Československé socialistické republiky, sledoval s mimořádným zájmem průběh vídeňských jednání a přijímá podepsání dohody SALT 2 s velkým zadostiučiněním a uspokojením. Přijímáme podepsání dohody SALT 2 s velikou vděčností Sovětskému svazu za důsledné uplatňování mírové politiky a mírové iniciativy v každodenní praxi mezinárodních vztahů.

I naše země, i politika vlády Československé socialistické republiky, významnou měrou přispívá k realizaci nových vztahů ve světě uplatňováním principů mírové koexistence a kooperace mezi zeměmi různých společenských systémů.

Chtěl bych, vážené soudružky a soudruzi poslanci, na malém výčtu mezinárodních styků našich předních politických činitelů ukázat na aktivní podíl Československa na vytváření nového ovzduší v mezinárodních vztazích.

Jen za necelých 6 měsíců letošního roku navštívil generální tajemník ÚV KSČ, prezident Československé socialistické republiky soudruh Gustav Husák Polskou lidovou republiku, Syrskou arabskou republiku a Německou demokratickou republiku, a přijat nejvyšší politické představitele Rakouské republiky a Indické republiky.

Předseda federální vlády soudruh Lubomír Štrougal ve stejném období navštívil Kubu, Lybii a Jugoslávii a přijal v Československu rakouského kancléře, předsedu vlády Jemenské lidově demokratické republiky, předsedu rady Ministrů SSSR a šéfy vlád Bulharské lidové republiky a Indie.

V tomto prvním pololetí letošního roku navštívil federální ministr zahraničních věcí soudruh Chňoupek Sovětský svaz, Španělsko, Tunis, Etiopii, Mosambik a Zambii, kde vedl bilaterální jednání, a v Maďarsku se zúčastnil zasedání výboru ministrů zahraničních věcí členských států Varšavské smlouvy. Ve stejném období přijal v Československu ministry zahraničních věcí Německé demokratické republiky, Maďarské lidové republiky, Angoly a generálního ředitele UNESCA.

Tímto výčtem chci ukázat, že jen v letošním roce a pouze uvedení tři představitelé - prezident republiky, předseda federální vlády a ministr zahraničních věcí - absolvovali 24 mezinárodních politických jednání na vysoké úrovni.

Neuvádím početná mezinárodní jednání našich vedoucích stranických činitelů, jejichž význam přesahuje rámec mezistranických vztahů a pozitivně se projevuje i ve vztazích mezistátních. Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych k tomuto výčtu ještě poznamenal, že v loňském roce, v roce 1978, podepsala Československá socialistická republika více než 170 dvoustranných a přes 30 mnohostranných smluvních dokumentů.

Tyto údaje svědčí o vysoké politické aktivitě naší republiky na mezinárodním poli, svědčí o aktivním přínosu naší země k vytváření lepšího ovzduší, zdravějšího ovzduší, ovzduší vzájemného porozumění a spolupráce v mezinárodních vztazích. To svědčí o tom, že zahraniční politika našeho státu si jako hlavní a trvalý cíl vytyčuje úsilí o zajištění pokojného, bezpečného života pro náš lid a aktivní účast v zápase za mír na celém světě.

Chceme, jak řekl soudruh Husák na letošní prvomájové manifestaci v Praze, vystupňovat zápas za další pokrok v uvolňování napětí, za to, aby se uvolnění rozšířilo z oblasti politické do oblasti vojenské. A proto také bezvýhradně podporujeme iniciativní návrh soudruha prezidenta, aby byl projednán a přijat mezinárodní dokument, který by zavazoval státy sjednotit se v úsilí o vyřešení naléhavých otázek odzbrojení a stanovil konkrétní politické zásady vzájemné spolupráce k dosažení tohoto cíle.

Podle tohoto návrhu by se státy měly zavázat, že budou konstruktivně přistupovat k jednání o odzbrojování a že budou přispívat k vytváření takové mezinárodní atmosféry, která by umožňovala co nejrychleji dosažení žádoucího pokroku.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v pondělí byla tedy ve Vídni podepsána mezi Sovětským svazem a Spojenými státy americkými smlouva o omezení strategických útočných zbraní a další s touto smlouvou související dokumenty. Nepřísluší mně rozebírat zde obsah smlouvy, protokolu ke smlouvě, společných prohlášení a společného sovětsko-amerického komuniké. Chtěl bych jen upozornit, že jednání o omezení strategických útočných zbraní, jejichž jedna etapa byla uzavřena právě podepsanou dohodou SALT 2, je proces, neboť uzavřením dohody SALT 2 se ihned zakládá jednání o SALT 3.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP