Při dalším řízení akce
"Z" musíme stále sledovat její
efektivnost. Odpovědně zvažovat, co postavit
tak, aby to naplnilo společné zájmy. V tom
smyslu bude nutno dále se orientovat v národních
výborech na předškolní a školská
zařízení. Zřejmě bude nutné
zaměřit se i na sociální zařízení.
Do popředí však vystupuje potřeba pomoci
řešit vybavenost služeb - s ohledem na jejich
přiblížení občanům a na
budování sběren služeb blízko
závodů či přímo v nich a umožnit
tak, především naměstnaným ženám,
obstarat potřebné služby bez velkého
dojíždění a v krátkém
čase.
K tomu Musíme intenzivně hledat i cestu sdružování
prostředků národních výborů
a závodů. Závody nemohou čekat, ale
musí aktivně přispět v tomto směru
k vytváření podmínek pro přiblížení
služeb svým pracovníkům.
Z uvedených důvodů je zřejmé,
že je nanejvýš nutné akci "Z"
ze všech prostředků a sil nadále podporovat
a umožnit jí další rozvoj.
Vážené soudružky a soudruzi, chtěl
jsem několika slovy připomenout především
význam placených služeb v naší
společnosti i to, že vedle pozitivních výsledků,
kterých jsme v této oblasti dosáhli, jsou
i problémy v organizaci, řízení a
v účinnosti ekonomických nástrojů,
které vyžadují, aby všechny stupně
řízení - centrem počínaje -
věnovaly diferencovaně jejich řešení
největší pozornost a vytvářely
tak soustavné podmínky pro další žádoucí
rozvoj služeb placených obyvatelstvem.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Tenciánovi. Teraz
bude hovoriť poslankyňa Anna Matuchová a pripraví
sa ako posledný z prihlásených poslanec Otakar
Svěrčina.
Poslankyně SL A. Matuchová: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, naše možnosti
správneho, objektívneho posudzovania rozpočtového
hospodárenia podľa výsledkov štátneho
záverečného účtu sú
vždy spojené s otázkou, aká kontrola,
aká súčasť úloh pri uskutočňovaní
štátnej hospodárskej politiky bola pritom vo
finančnej sfére robená a aká je kvalita
vykazovaných údajov.
Dovoľte mi k tomu pripomenúť, že úlohu
bežne vyhodnocovať a kontrolovať plnenie štátneho
rozpočtu majú predovšetkým samotné
ministerstvá financií. Majú v priebehu roka
organizovať a uskutočňovať potrebné
kontroly a tematické previerky finančného
hospodárenia orgánov a organizácií.
S ich pomocou preverovať skutočnosti závažné
z hľadiska plnenia rozpočtu a riadneho hospodárenia
s finančnými prostriedkami, poprípade skutočnosti
dôležité z hľadiska potrieb riadenia a
usmerňovania našej jednotnej štátnej finančnej
politiky. Súčasne majú povinnosť konať
periodické revízie hospodárenia v ústredných
orgánoch a organizáciách v ich pôsobnosti
a nimi riadených fondoch.
Moje poznatky ukazujú, že sa pri plnení týchto
úloh zameriavali predovšetkým na dodržiavanie
zásad hospodárnosti a efektívnosť i
pri správe a vynakladaní hmotných a finančných
prostriedkov. Podobne periodické revízie boli plánovité
uskutočňované tiež po línii národných
výborov a orgánov hospodárskeho riadenia,
a to v organizáciách nimi riadených.
Z rozpočtového hľadiska má svoj špecifický
kontrolný význam osobitná činnosť
našich finančných správ, pôsobiacich
v obvode, okresov a krajov. Sú ako orgány štátnej
správy poverené, aby predovšetkým vplývali
na správne zisťovanie a plnenie daňových
povinností našich organizácií i občanov.
Ďalej aby uskutočňovali finančné
a daňové revízie v rôznych daniach,
poplatkoch, odvodoch, prídeloch a vo finančných
nástrojoch používaných v zahraničnom
obchode, teda u položiek odvádzaných do rozpočtu
a aby na druhej strane vykonávali rovnakú úlohu
pri položkách z rozpočtu poskytovaných,
t. j. rôznych dotácií, subvencií, intervencii
a iných príspevkov.
Zo správ podaných k štátnemu záverečnému
účtu a jeho kapitolám za rok 197 vyplynulo,
že ministerstvá financií a finančné
správy uskutočnili v minulom roku v hospodárskych
a iných organizáciách rad zásahov.
Predovšetkým nimi zabezpečovali opatrenia týkajúce
sa správnej realizácii štátnych príjmov.
Formou kontrol a finančných revízií
potom pôsobili na ďalšie upevňovanie potrebnej
finančnej disciplíny a na zvyšovanie zodpovednosti
za hospodárne používanie finančných
prostriedkov. V neposlednom rade pritom tiež sledovali zvýšenie
vierohodnosti a objektivity údajov v uvedených predpísaných
účtovných výkazoch.
Výsledky tejto činnosti uvedených orgánov
viedli k dodatočnému predpísanému
odvodu do štátneho rozpočtu vo výške
900,5 mil. Kčs, z nich samotné penále z oneskorenia
činilo 201,4 mil. Kčs. Je zaujímavé,
že v prvých rokoch tejto päťročnice,
konkrétne v roku 1976, dosiahli tieto odvody niečo
menej ako 1 mld Kčs, resp. pokuty 281 mil. Kčs.
Z týchto údajov sa dá len rámcovo
usúdiť, že finančná disciplína
sa postupne upevňuje a že prevažná časť
našich hospodárskych a iných organizácií
svoje povinnosti voči štátnemu rozpočtu
plní včas a v stanovenom poriadku. Takáto
skutočnosť môže mať ďalší
význam aj v tom smere, že umožňuje finančným
orgánom, aby popri previerkach rozpočtových
vzťahov sa mohli viac orientovať na kontrolu hospodárnosti
a efektívnosti v rôznych oblastiach hospodárenia.
Vyžadujú to predovšetkým tie prípady,
ktoré stále zostávajú v nesúlade
s naším rozpočtovým a finančným
systémom. Mám na mysli predovšetkým
stále sa vyskytujúce pokusy o prefinancovanie akcií
investičnej povahy pomocou rôznych prevádzkových
nákladov, alebo prípady skresľovania hospodárskeho
výsledku, neoprávneného čerpania prostriedkov
či nesprávneho financovania spoločenskej
spotreby, ako i prípady krátenia dane z obratu a
nedodržiavania cenových mzdových predpisov.
Taktiež periodické revízie hospodárenia
odhaľujú celý rad podobných prípadov.
V minulom roku boli napríklad rôzne formy krátenia
rozpočtových vzťahov, prípady nehospodárneho
či neoprávneného použitia finančných
prostriedkov, rôzne škody a straty, či nedostatky
v inventarizácii a odpísaní hodnôt.
Vo všetkých prípadoch porušovania finančnej
a rozpočtovej disciplíny má každý
kontrolujúci orgán povinnosť dať podnet
k odstráneniu zistených chýb a o závažných
skutočnostiach upovedomiť orgány, ktorým
prináleží urobiť potrebné opatrenia.
Na tomto podklade došlo k 20 880 mimosúdnym postihom
a 1048 prípadov bolo odovzdaných prokuratúre.
V roku 1976 bol počet týchto prípadov vyšší
a činil 23 669, resp. 1394 a v roku 1977 27 085, resp.
1491.
Je teda možné pozerať sa na pokles týchto
prípadov ako na odraz zvýšenej činnosti
uskutočňovaných periodických revízií,
dôslednejšieho postupu vedenia revidovaných
organizácií a rozvíjania vnútorného
kontrolného systému.
Zástupcovia okresných finančných správ
sa tiež vyjadrovali k rozborom hospodárskej činnosti
jednotlivých VHJ a podnikov. Nie je bez zaujímavosti,
že zástupcovia finančných správ
uplatňovali voči týmto článkom,
ako napr. v oblasti všeobecného strojárstva,
vo väčšine prípadov proti návrhom
rezortných zástupcov, tvrdšie stanoviská.
Myslím, že finančné správy so
svojou doterajšou prácou sa osvedčujú
ako dôležitý činiteľ finančnej
sústavy a svojou kontrolnou činnosťou a zásahmi
pomáhajú upevňovať finančnú
disciplínu a súčasne presadzovať hospodárnosť
a efektívnosť v celom našom národnom hospodárstve.
Ich významnú funkciu najlepšie potvrdzuje skutočnosť,
že nimi obhospodarované a kontrolované príjmy
presahujú ročne 200 mld Kčs a že sú
to predovšetkým zdroje vytvárané vo
výrobnej sfére.
Potešiteľné je tiež, že úroveň
a kvalita bežných kontrol uskutočňovaná
finančnými správami sa v oblasti štátnych
príjmov trvale zvyšuje. Azda viac pozornosti by si
zasluhovalo kontrolné overovanie, ako sú plnené
nápravné opatrenia a zisťovanie skutočných
príčin neefektívnosti a nehospodárnosti
v kontrolovaných organizáciách. Rovnako v
oblasti nimi uskutočňovaných finančných
revízií a previerok dochádza k prehlbovaniu
a skvalitňovaniu práce a tým aj k upevňovaniu
hospodárskej a štátnej disciplíny v
kontrolovaných organizáciách.
Aj tu treba viac orientovať činnosť revíznych
skupín na hlavné články príčin
vzniku nedostatkov a zvýšiť dôraz na osobnú
zodpovednosť za ne. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Matuchovej. Slovo má
poslanec Otakar Svěrčina.
Poslanec SL O. Svěrčina: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
stalo se již dobrým zvykem, že se toto zákonodárné
shromáždění při projednávání
státního závěrečného
účtu československé federace každoročně
široce zabývá nejen ekonomickými problémy,
ale i dalšími aspekty politiky vlády Československé
socialistické republiky. Z výkladu federálního
ministra financí, jakož i z předložených
dokumentů vyplývá, že státní
rozpočet v loňském roce zabezpečil
financování plánovaných potřeb
hospodářství a další rozvoj společenské
spotřeby v oblasti sociální, školské,
zdravotní i kulturní, jakož i obranyschopnost
státu.
Tento pozitivní vývoj naší společnosti
byl a je možný proto, že se odvíjí
ve zcela konkrétních podmínkách mezinárodních
vztahů, v podmínkách mírového
soužití, jehož principy se stále více
a stále důrazněji prosazují do praxe.
Síly míru, pokroku a socialismu výrazně
a všestranně ovlivňují současnou
situaci ve světě. Země socialistického
společenství převzaly historickou iniciativu
a vypracovaly reálný program přetvoření
Mezinárodních vztahů. Cílem tohoto
programu je vyloučit takové situace, které
by mohly vést k ozbrojenému konfliktu nebo dokonce
k válce.
Uvědomujeme si, že mezi socialistickými a kapitalistickými
zeměmi existují nejenom hluboké rozpory,
ale i sféry společných zájmů.
Národy světa jsou zainteresovány na odvrácení
války, na odzbrojení, na snížení
vojenských výdajů, na efektivním využívání
výhod mezinárodní dělby práce,
na řešení problémů energetických
a surovinových zdrojů, na likvidaci bídy
a hladu širokých vrstev obyvatelstva mnoha zemí
a na likvidaci nebezpečných chorob.
Soudružky a soudruzi poslanci, v pondělí před
dvěma dny podepsali generální tajemník
ÚV Komunistické strany Sovětského
svazu, předseda prezídia Nejvyššího
sovětu SSSR Leonid Iljič Brežněv a prezident
Spojených států amerických James Carter
významnou sovětsko-americkou dohodu o omezení
strategických útočných zbraní.
Tato dohoda je důkazem toho, že přes všechny
existující rozpory a přes všechny překážky,
které bylo třeba překonat v téměř
7 letém jednání, realismus v mezinárodních
vztazích opět zaznamenal významný
úspěch. Tato druhá smlouva o omezení
strategických útočných zbraní,
nazývaná SALT 2, je realistická a konkrétní.
Její podstatou je kvalitativní omezení výzbroje
a zpomalení kvalitativního zdokonalování
zbraní. Zakládá se na principu rovnosti a
stejné bezpečnosti. Sovětský svaz
a Spojené státy americké podnikly nový
významný krok ke zmírnění nebezpečného
a nákladného horečného zbrojení
a podávají světu přesvědčivý
důkaz o tom, že je v jejich silách společně
vyřešit i neobyčejně složité
otázky.
Podepsání smlouvy SALT 2 dokazuje, že proces
omezování zbrojení pokračuje. Smlouva
SALT 2 na několik let přibrzdí další
shromáždění nejničivějších
a nejnákladnějších druhů zbraní
a současně přispěje k oživení
dalšího jednání o omezení zbrojení.
Takovou perspektivu vítají nejen socialistické
země, ale všichni mírumilovní lidé
na celém světě. Nová smlouva SALT
2 je příspěvkem k úsilí Východu
a Západu o méně nebezpečný
svět a vytváří předpoklady
pro další omezení jaderných zbraní,
pro snížení stavu vojsk a pro opatření
k odzbrojení. Tento významný úspěch
a pokrok v mezinárodních vztazích, který
vzešel z iniciativy Sovětského svazu, jenž
houževnatě a důsledně uplatňuje
a prosazuje v praxi mírový program přijatý
na XXIV. a dále rozvinutý na XXV. sjezdu Komunistické
strany Sovětského svazu, svědčí
o hluboce humánní politice první socialistické
Mocnosti a všech zemí reálného socialismu.
Tato historická událost, která v novodobých
dějinách bude vždy spojována se. jménem
soudruha Leonida Iljiče Brežněva, by nebyla
možná bez výrazných úspěchů
Sovětského svazu a dalších zemí
socialistického společenství v politické
oblasti, v hospodářské oblasti, ale i při
výstavbě a posilování obranyschopnosti
všech zemí socialismu. Principiální
politika, hospodářský rozmach a vysoká
úroveň vojenské připravenosti socialistických
zemí - to jsou fakta, se kterými musí počítat
i náš politický odpůrce. To jsou hodnoty,
které jsou vytvářeny a rozmnožovány
tvůrčí prací miliónů
pracujících socialistických zemí.
I náš lid, lid Československé socialistické
republiky, sledoval s mimořádným zájmem
průběh vídeňských jednání
a přijímá podepsání dohody
SALT 2 s velkým zadostiučiněním a
uspokojením. Přijímáme podepsání
dohody SALT 2 s velikou vděčností Sovětskému
svazu za důsledné uplatňování
mírové politiky a mírové iniciativy
v každodenní praxi mezinárodních vztahů.
I naše země, i politika vlády Československé
socialistické republiky, významnou měrou
přispívá k realizaci nových vztahů
ve světě uplatňováním principů
mírové koexistence a kooperace mezi zeměmi
různých společenských systémů.
Chtěl bych, vážené soudružky a
soudruzi poslanci, na malém výčtu mezinárodních
styků našich předních politických
činitelů ukázat na aktivní podíl
Československa na vytváření nového
ovzduší v mezinárodních vztazích.
Jen za necelých 6 měsíců letošního
roku navštívil generální tajemník
ÚV KSČ, prezident Československé socialistické
republiky soudruh Gustav Husák Polskou lidovou republiku,
Syrskou arabskou republiku a Německou demokratickou republiku,
a přijat nejvyšší politické představitele
Rakouské republiky a Indické republiky.
Předseda federální vlády soudruh Lubomír
Štrougal ve stejném období navštívil
Kubu, Lybii a Jugoslávii a přijal v Československu
rakouského kancléře, předsedu vlády
Jemenské lidově demokratické republiky, předsedu
rady Ministrů SSSR a šéfy vlád Bulharské
lidové republiky a Indie.
V tomto prvním pololetí letošního roku
navštívil federální ministr zahraničních
věcí soudruh Chňoupek Sovětský
svaz, Španělsko, Tunis, Etiopii, Mosambik a Zambii,
kde vedl bilaterální jednání, a v
Maďarsku se zúčastnil zasedání
výboru ministrů zahraničních věcí
členských států Varšavské
smlouvy. Ve stejném období přijal v Československu
ministry zahraničních věcí Německé
demokratické republiky, Maďarské lidové
republiky, Angoly a generálního ředitele
UNESCA.
Tímto výčtem chci ukázat, že
jen v letošním roce a pouze uvedení tři
představitelé - prezident republiky, předseda
federální vlády a ministr zahraničních
věcí - absolvovali 24 mezinárodních
politických jednání na vysoké úrovni.
Neuvádím početná mezinárodní
jednání našich vedoucích stranických
činitelů, jejichž význam přesahuje
rámec mezistranických vztahů a pozitivně
se projevuje i ve vztazích mezistátních.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych k tomuto
výčtu ještě poznamenal, že v loňském
roce, v roce 1978, podepsala Československá socialistická
republika více než 170 dvoustranných a přes
30 mnohostranných smluvních dokumentů.
Tyto údaje svědčí o vysoké
politické aktivitě naší republiky na
mezinárodním poli, svědčí o
aktivním přínosu naší země
k vytváření lepšího ovzduší,
zdravějšího ovzduší, ovzduší
vzájemného porozumění a spolupráce
v mezinárodních vztazích. To svědčí
o tom, že zahraniční politika našeho státu
si jako hlavní a trvalý cíl vytyčuje
úsilí o zajištění pokojného,
bezpečného života pro náš lid a
aktivní účast v zápase za mír
na celém světě.
Chceme, jak řekl soudruh Husák na letošní
prvomájové manifestaci v Praze, vystupňovat
zápas za další pokrok v uvolňování
napětí, za to, aby se uvolnění rozšířilo
z oblasti politické do oblasti vojenské. A proto
také bezvýhradně podporujeme iniciativní
návrh soudruha prezidenta, aby byl projednán a přijat
mezinárodní dokument, který by zavazoval
státy sjednotit se v úsilí o vyřešení
naléhavých otázek odzbrojení a stanovil
konkrétní politické zásady vzájemné
spolupráce k dosažení tohoto cíle.
Podle tohoto návrhu by se státy měly zavázat,
že budou konstruktivně přistupovat k jednání
o odzbrojování a že budou přispívat
k vytváření takové mezinárodní
atmosféry, která by umožňovala co nejrychleji
dosažení žádoucího pokroku.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v pondělí byla tedy ve Vídni podepsána
mezi Sovětským svazem a Spojenými státy
americkými smlouva o omezení strategických
útočných zbraní a další
s touto smlouvou související dokumenty. Nepřísluší
mně rozebírat zde obsah smlouvy, protokolu ke smlouvě,
společných prohlášení a společného
sovětsko-amerického komuniké. Chtěl
bych jen upozornit, že jednání o omezení
strategických útočných zbraní,
jejichž jedna etapa byla uzavřena právě
podepsanou dohodou SALT 2, je proces, neboť uzavřením
dohody SALT 2 se ihned zakládá jednání
o SALT 3.