U federálního ministerstva dopravy výbory
zdůraznily potřebu komplexněji realizovat
opatření přijatá ke zlepšování
přepravy a dosahovat užší spolupráce
dopravních oborů.
U federálního ministerstva spojů poukázaly
na potřebu větší pozornosti přípravě
výstavby dálkových kabelů a zřizování
dálnopisných stanic a podpořily urychlení
modernizace provozu pošt a komunikací.
Úřadu pro normalizaci a měření
doporučily dále zkracovat procesy hodnocení
výrobků ve státních zkušebnách
a k dosažení úspor přehodnotit normy
systému veřejného osvětlení.
U federálního ministerstva pro technický
a investiční rozvoj poukázaly na stále
málo uspokojivé plnění úkolů
v oblasti vědecko - technického rozvoje a doporučily
v této souvislosti zkvalitnit, sladit a zjednodušit
proces plánování, financování,
posuzování a odměňování
výzkumných a vývojových úkolů
a šířeji využívat usnesení
Sněmovny lidu z roku 1978 k podpoře vědeckotechnického
rozvoje.
Výbory pro zemědělství a výživu
SL a SN se podrobně zabývaly obsahem činnosti
federálního ministerstva zemědělství
a výživy a jeho podřízených institucí,
zejména činností Výzkumného
ústavu zemědělské ekonomiky. Současně
projednaly stav rozpracování závěrů
13. zasedání ÚV KSČ. V tomto směru
budou v další své činnosti plnění
závěrů sledovat a kontrolovat.
Výbory pro sociální politiku SL a SN při
projednávání kapitoly federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
se zaměřily zejména na kontrolu plnění
věcné problematiky vyplývající
z 11. zasedání ÚV KSČ pro oblast pracovních
sil, mzdové politiky a péči o pracující.
Výbory ústavně právní SL a
SN se zabývaly hospodařením Generální
prokuratury ČSSR, Státní arbitráže
ČSSR, Nejvyššího soudu ČSSR a Kanceláře
prezidenta ČSSR. Přitom se mj. věnovaly problémům
v investiční výstavbě, kterou provádí
Generální prokuratura ČSSR a Státní
arbitráž ČSSR a zabývaly se též
otázkami naplňování systemizovaného
počtu funkčních míst.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jako zpravodaj výborů Sněmovny národů
mohu v souvislosti s uvedenými skutečnostmi doporučit
sněmovně přijetí vládního
návrhu usnesení Federálního shromáždění
ČSSR ke státnímu závěrečnému
účtu čs. federace za rok 1978.
Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Prosím společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu poslance Josefa Belka.
Poslanec SL J. Belko: Vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, vážení
hostia. Štátny záverečný účet
nám vo svojich rámcových údajoch dáva
obraz o plnení rozpočtového zákona
prijatého Federálnym zhromaždením na
rok 1978 a ukazuje, ako prostredníctvom rozpočtu
sa hospodárilo s príslušnými finančnými
prostriedkami, pri zabezpečovaní zámerov
štátneho plánu.
Podľa tohto záverečného účtu
boli v minulom roku na úrovni federácie dosiahnuté
rozpočtové príjmy vo výške 155
580,778 tis. Kčs a realizované výdavky vo
výške 155 434,852 tis. Kčs. Vykázaný
prebytok rozpočtového hospodárenia zodpovedá
svojou podstatou a výškou pôvodným zámerom
rozpočtovej politiky a rozpočtového zákona
a je v súlade s požiadavkami zákona o 6. päťročnom
pláne.
Z podkladov tiež vyplýva, že v súvislosti
s integrujúcou úlohou štátneho rozpočtu
federácie, boli na zabezpečenie potrieb celoštátneho
významu a rozpočtovej vyrovnanosti poskytnuté
v minulom roku do štátnych rozpočtov obidvoch
republík účelové a globálne
dotácie v plánovanej výške. Podľa
štátneho záverečného účtu
oboch republík, pripravených na schválenie
v nadväznosti na štátny záverečný
účet federácie, skončilo rozpočtové
hospodárenie v ČSR prebytkom 32,4 mil. Kčs
a v SSR prebytkom 15,8 mil. Kčs.
Vláda ČSSR navrhuje, aby Federálne zhromaždenie
ČSSR štátny záverečný
účet federácie za minulý rok schválilo
a súčasne prijalo jej návrh na použitie
vykázaného prebytku rozpočtového hospodárenia.
Celý tento prebytok by sa mal použiť na posilnenie
štátnych finančných rezerv, a to v obvyklom
doúčtování drobných dodatočných
úprav preplatkov a nedoplatkov voči štátnemu
rozpočtu.
Výbory pre plán a rozpočet na svojom zasadnutí,
za prítomnosti delegovaných poslancov ostatnými
výbormi dňa 11. t. m. posúdili celkové
znenie štátneho záverečného účtu
federácie a s prihliadnutím na výsledky prerokúvania
jednotlivých kapitol, ako aj na informatívny prehľad
výsledkov rozpočtového hospodárenia
v celej našej rozpočtovej sústave, zaujali
k návrhu súhlasné stanovisko. Zároveň
posúdili znenie vládneho návrhu na uznesenie
Federálneho zhromaždenia ČSSR o schválení
štátneho záverečného účtu
federácie a po jeho prerokovaní takisto vyslovili
s ním súhlas.
Vo svojom stanovisku vychádzajú výbory z
toho, že v roku 1978 pokračoval rozvoj národného
hospodárstva v súlade so základnými
cieľmi hospodárskej a sociálnej politiky a
dosiahnutými výsledkami sa napojil na výsledky
v predchádzajúcich rokoch päťročnice.
Rozhodujúce je, že vyššia tvorba hmotných
a finančných zdrojov vytvorila predpoklady pre ďalší
rast ekonomického potenciálu nášho štátu,
umožnila zabezpečiť základné plánovacie
proporcie rozvoja a posilnenie uspokojovania potrieb obyvateľstva
a jeho sociálne istoty.
Hlavným činiteľom rastu produkcie bol rast
produktivity práce, odrážajúci sa v
postupnej intenzifikácii výrobných procesov.
Jeho zdrojom boli úspory na prácnosti dosiahnuté
racionalizáciou výroby, ďalším
rastom vybavenosti strojným zariadením a rozvojom
iniciatívy pracujúcich.
Na vonkajších ekonomických vzťahoch bol
plánovaný obrat zahraničného obchodu
prekročený a spojený so zlepšením
plánovaného výsledku obchodnej bilancie.
V investičnej výstavbe došlo k zlepšeniu
plnenia investičného plánu na rozhodujúcich
stavbách. Z využívania vynálezov a zlepšovacích
návrhov sa v národnom hospodárstve dosiahlo
7,25 mld. Kčs spoločenského prínosu.
V hospodárskych výsledkoch podnikovej sféry
sa prejavili priaznivé náznaky zvýšeného
úsilia o vyššiu efektívnosť a starostlivosť
o ďalšie prehĺbenie hospodárnosti a kvality.
Pri plnení rozhodujúcich finančných
ukazovateľov treba kladne hodnotiť dosiahnutie relatívnych
úspor k celkovým a materiálovým nákladom.
Prekročenie plánovaného tempa rastu výkonov
sa pri dosiahnutých úsporách nákladov
priaznivo prejavilo v tvorbe finančných zdrojov
a finančnom hospodárení podnikovej sféry.
Plánovaná tvorba zdrojov bola prekročená
a dosiahnutá výška zisku bola ovplyvnená
znížením nákladov. Sústavnejšou
kontrolou a dôslednejším zabezpečovaním
prijatých opatrení v oblasti zásob sa u rýchlila
oproti plánu doba obrátky.
Zaznamenali sme ďalší rast peňažných
príjmov obyvateľstva, dosiahlo sa zvýšenie
priemernej mesačnej mzdy a priemernej mesačnej výšky
dôchodkov, podpôr a sociálnych príspevkov.
Vzrástla kúpyschopnosť obyvateľstva, ktorá
si vyžiadala vyššie nároky na vnútorný
trh a potrebu zabezpečenia tovarového prekročenia
malo obchodného obratu.
Popri zvýšenej osobnej spotrebe obyvateľstva
vzrástla aj jeho spoločenská spotreba. Čiastkové
údaje ukazujú o koľko sme mohli znova pokročiť
vpred, napr. v bytovej výstavbe, zdravotníctve,
školstve, kultúre a umení, pritom sme tiež
zaznamenali priaznivý populačný vývoj.
Výbory sú však toho názoru, že
celkove dosiahnuté výsledky mohli byť ešte
lepšie, keby tieto neovplyvňovali niektoré
pretrvávajúce negatívne javy.
V tejto súvislosti výbory poukazujú na to,
že na meniace sa podmienky rozvoja našej ekonomiky,
najmä na vplyv zmien na svetových trhoch, na napätosť
v palivoenergetickej bilancii, na potrebu vysoko kvalitných
výrobkov a pestrosť sortimentu, rad hospodárskych
článkov nedokázal pružne reagovať.
Štruktúra a kvalita výroby na rôznych
miestach ešte v plnej šírke a v žiadúcej
vysoko náročnej miere nezabezpečovala plánované
smery produkcie a jej použitie, resp. nedosahovala rovnomernejšieho
tempa plnenia. Takto vznikajúci štrukturálny
nesúlad sa často stával príčinou
nehospodárnosti, strát a nepodarkov. Ďalší
pokles smennosti zaznamenal zvýšenie počtu
neobsadených strojných miest. Neprebiehala v žiadúcom
tempe a rozsahu príprava na zmenené podmienky a
požiadavky vnútorného a zahraničného
trhu.
V investičnej výstavbe sa zvýšili výdavky
o 5,5%, čo znamená, že rástli rýchlejšie
ako národný dôchodok. Napriek tomu sa však
ich plánovaný objem najmä v oblastiach rozpočtovej
sféry nenaplnil. Pritom naďalej rástla disproporcia
medzi potrebou pracovní. kov a ich zdrojmi a dochádza
k poklesu ukazovateľa využitia príslušných
výrobných kapacít. Bolo konštatované,
že proces investovania sa oveľa nezlepšil v kvalite
investičných zámerov, v územnej a
projektovej príprave, ale ani vo vlastnej príprave
stavieb, ktorá ovplyvňuje hospodárnosť
výstavby a dodržiavanie plánovaných
termínov uvedenia výrobnej kapacity do prevádzky.
V oblasti rozvoja vedy a techniky neboli niektoré úlohy
úplne vyjasnené a zmluvne zabezpečené
a v niektorých prípadoch nebola ich dostatočná
nadväznosť na ostatné časti plánu.
Kriticky treba poukázať, že pri zvýšenej
kapacite vedeckovýskumnej základne o viac ako 172
tisíc pracovníkov a pri 4%-nom podiele celkových,
t. j. investičných a neinvestičných
výdavkov na výskum a vývoj z použitého
národného dôchodku, dosiahlo sa menej priaznivé
plnenie výskumných a vývojových úloh
a realizačných výstupov ako v roku 1977.
Medzi hlavné príčiny tohto vývoja
treba počítať tak vplyvy kooperácie
pri riešení úloh, ako aj opakujúci sa
nedostatok stavebných a výrobných kapacít,
nedostatočnú projekčnú a stavebnú
pripravenosť, nedostatočné plnenie materiálových
a strojných dodávok, ale aj vplyv častých
dodatočných zmien zo strany odberateľov.
V tejto súvislosti dovoľte mi pripomenúť,
že v súčasnej dobe máme viac ako 31
tis. chránených vynálezov, pričom
príslušný orgán upozorňuje na
to, že ich praktické využitie sa pohybuje iba
okolo 45%. Táto skutočnosť si vyžaduje
dosiahnuť na príslušných článkoch
riadenia výraznejší obrat a prístup
k vyššiemu podielu ich využívania.
Mnohé príčiny týchto nedostatkov obvykle
spočívajú, tak ako to už bolo niekoľkokrát
zdôraznené, v nízkej úrovni organizácie
riadenia a nedôslednej kontrole, vo formálnych prístupoch,
ale aj v malej náročnosti niektorých zodpovedných
pracovníkov pri zabezpečovaní plánovaných
úloh. Potreba odstraňovať formálne prvky
z našej práce platí aj v racionalizačnej
činnosti. Predovšetkým sa v nej treba dôslednejšie
zamerať na sústavné dosahovanie lepších
hospodárskych výsledkov a výrazne zvýšiť
organizátorskú prácu pri zaisťovaní
úloh komplexnej socialistickej racionalizácie.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, podľa dosiahnutých výsledkov v minulom
roku naďalej zostáva závažnou úlohou
ďalšie zlepšovanie všetkej spoločenskej
práce, a všestranné a dôslednejšie
zabezpečovanie plánovaných úloh v
požadovanej štruktúre a kvalite výroby
a jej použitia.
Fakty o raste osobnej a spoločenskej spotreby a ďalšie
údaje štátneho záverečného
účtu svedčia o celkove dobrom vývoji
a zaväzujú k tomu, aby sme nadviazali na dosiahnuté
pozitívne výsledky a vytvárali predpoklady
pre ich ďalšie zabezpečovanie. Podľa stanoviska
výborov to vyžaduje zabezpečovať potrebné
hmotné a finančné prostriedky dokonalejšou
spoločenskou prácou, spojenou s využívaním
všetkých rezerv, opierajúcou sa o veľkú
tvorivú silu našich pracujúcich pri prekonávaní
rôznych problémov a ťažkostí. Vyžaduje
to súčasne vnášať do riešenia
týchto problémov viacej osobnej zodpovednosti a
angažovanosti najmä u hospodárskych pracovníkov
a technickej inteligencie a mobilizovať čo najúčinnejšie
tvorivé sily spoločnosti na dosahovanie čo
najlepších výsledkov. Svojim spôsobom
by k tomu mali prispieť aj získané poznatky
z overovania experimentu komplexného riadenia efektívnosti
a kvality.
V tomto duchu výbory posúdili tiež závery,
ktoré boli v podkladovom materiáli k štátnemu
záverečnému účtu federácie
vytýčené pre ďalšiu činnosť
finančných orgánov a podporujú ich
realizáciu.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, v súlade so stanoviskom prijatým výbormi
odporúčam ako ich spoločný spravodajca
Snemovne ľudu vládny návrh na uznesenie Federálneho
zhromaždenia ČSSR k štátnemu záverečnému
účtu čs. federácie za rok 1978 schváliť
v predloženom znení. Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Belkovi.
Do rozpravy ke státnímu závěrečnému
účtu, která bude následovat po zpravodajských
zprávách, se zatím písemně
přihlásili tito poslanci: Miroslav Paruza, Karol
Jurík, František Fejfuša, Karel Bocek, Július
Hašana, Drahomíra Cabalková, Jaroslav Kalkus,
Mária Ridziková, Jan Tencian, Anna Matuchová
a Otakar Svěrčina.
Jednání přerušíme na dopolední
přestávku. Budeme pokračovat přesně
v 10.40 hod.
(Jednání přerušeno v 10.17 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 10.40 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání rozpravou.
Slovo uděluji poslanci Paruzovi.
Poslanec SL M. Paruza: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, ze zpráv podaných nám ke státnímu
závěrečnému účtu za
minulý rok vyplývá, že v něm
dále rostla tvorba hmotných a finančních
zdrojů a že v důležitých ukazatelích
efektivnosti, zvláště pak růstu produktivity
práce, úrovni využívání
zásob a snižování nákladovosti
bylo dosaženo celkově příznivých
výsledků. Považuji přitom za zvlášť
významné, že se relativní úspory
nákladů částkou 5,6 mld Kčs
podílely rozhodující měrou na dosaženém
přírůstku zisku, jako ukazateli změny
kvalit hospodářské činnosti a že
jejich podíl se v roce 1978 opět zvýšil.
Díky dalšímu všestrannému rozvoji
naší ekonomiky, účelnému vynaložení
mnoha sil a prostředků na tvorbu nových hodnot,
díky rostoucí produktivitě práce a
nově vytvořeným zdrojům jsme tak mohli
dosáhnout dalšího zvýšení
životní úrovně lidu a posílení
jeho životních jistot.
Projednání státního závěrečného
účtu nám přitom poskytuje příležitost
posoudit, jak se nám na rozhodujících úsecích
dařilo prosazovat potřebné tempo růstu
efektivnosti a kvality, ale současně se zamyslet
i nad nedostatky a nevyužitými možnostmi, které
zvýšení efektivnosti brzdí.
Myslím, že dosažené výsledky svědčí
v tom směru spíše o míře využití
našich možností než o dosažení
výraznějšího obratu a ukazují
nadále na nutnost výrazně zintensivnit mobilizaci
vnitřních rezerv. V hospodářské
sféře jsme se ještě plně nedokázali
vypořádat s některými problémy,
které dosažené hospodářské
výsledky snižují. Např. v plnění
úkolů se nadále projevovala značná
nerovnoměrnost, vzniklé poruchy v dodavatelskoodběratelských
vztazích se nepříznivě promítaly
do základních rozvojových směrů.
Další pokles směnnosti znamenal zvýšení
počtu nevyužitých strojních míst.
Také racionalizace energetické spotřeby neprobíhala
jakovým tempem a s takovými výsledky, jaké
si situace v této oblasti vyžaduje.
Velké potenciální rezervy zůstaly
i ve snižování materiálové náročnosti
výroby. Vždyť např. výrobou i spotřebou
oceli na jednoho obyvatele jsme se dostali snad na první
místo na světě, ale v řadě
strojírenských i jiných závodů,
které jsem měl možnost navštívit,
si stěžovali na nedostatek různých druhů
ocelových polotovarů. V Braneckých železárnách
si sami za velmi nevhodných podmínek znovu převálcovávají
hutní materiál, který nemohou v požadovaných
velikostech získat. To přirozeně hluboce
snižuje všechny parametry celkové efektivnosti
výroby. Kromě toho často není u ocelových
materiálů normovaná jakost. To pak vede konstruktéry
k tomu, že pro jistotu použijí silnější
profil, nosník či jinou součást a
podstatně tím zvýší váhu
výrobku i spotřebu oceli. To se týká
i stavebnictví. Současně jsem nabyl dojmu,
že ani užívané nástroje řízení
nepodporují úsporu materiálu použitím
kvalitních, vysoce pevných, zušlechtěných
ocelí, spíše naopak.