Dosavadní vývoj v oblasti obchodu a služeb
ukazuje, že je třeba důsledněji než
dosud realizovat závěry 7. zasedání
ÚV KSČ, které pro tuto oblast vytyčilo
základní směry a zcela konkrétní
úlohy dalšího rozvoje. Životní
úroveň obyvatelstva dále výrazně
formují výdaje státního rozpočtu
na kulturní a sociální opatření.
V uplynulém roce jsme na financování činnosti
školství, zdravotnictví, kultury, sociálního
zabezpečení, bytovou výstavbu a příspěvků
na provoz televize a rozhlasu vynaložili v rozpočtu
více než 112 mld Kčs a na investiční
výstavbu v této oblasti jsme vydali přes
18 mld Kčs.
V přepočtu na jednoho obyvatele vzrostly neinvestiční
výdaje na kulturní a sociální opatření
o 252 Kčs a dosáhly částky 7407 Kčs
na 1 obyvatele. Připočteme-li k tomu i další
výdaje, např. v oblasti dopravy, bytového
hospodaření, aj., dosáhla celková
společenská spotřeba na 1 obyvatele již
8500 Kčs.
Rozhodující část těchto výdajů
byla vynaložena na sociální zabezpečení.
Jejich objem dosáhl částky 61,9 mld Kčs.
Průměrná výše starobního
důchodu se zvýšila a dosáhla 1108 Kčs
měsíčně.
Výdaje na školství činily 20,4 mld Kčs
a dosáhly ročního přírůstku
6,4%, což je více, než jsme uvažovali v
pětiletce. V roce 1978 toto převýšení
činilo 1,35 mld Kčs a bylo vyvoláno zejména
realizací školské přestavby.
Právem požadujeme, aby se finanční prostředky
vynakládané na školství projevily ve
zvýšení účinnosti pedagogického
procesu. Na druhé straně musíme v národním
hospodářství vytvářet podmínky
k tomu, abychom stále lépe využívali
duševního potenciálu, který nám
školství vytváří. Také
zde platí, že se prostředky vložené
do školství, mají co nejrychleji vrátit
společnosti zpět, zejména svým přínosem
pro rychlejší růst produktivity práce,
pro lepší a plnější uplatnění
progresívních poznatků vědy a techniky.
Na zdravotnictví jsme v uplynulém roce vynaložili
přes 18,1 mld Kčs, což je téměř
o 1 mld Kčs více než v roce 1977.
Rozsah výdajů na zdravotnické služby
poskytované obyvatelstvu bezplatně neustále
roste. Prostředky jsou vynakládány nejen
na léčení, nýbrž také
na předcházení nemocem. I v této oblasti
je třeba hledat účinnější
cesty, jak stále rostoucí prostředky lépe
využít ke spokojenosti obyvatelstva.
Výdaje na kulturu dosáhly v roce 1978 3,9 mld Kčs
a zvýšily se o 6,3%. Toto tempo souvisí zejména
se zvýšenou péčí o údržbu
a obnovu kulturních památek. V rámci těchto
výdajů byla postupně dobudována historická
jádra měst v Táboře, v Českém
Krumlově, v Kutné Hoře, v Banské Štiavnici,
v Kremnici, v Bardějově, v Levoči, pokračovala
rekonstrukce Národního divadla atd. a byla zabezpečována
další významná kulturní opatření.
Velký význam pro vytváření
životní úrovně obyvatelstva mají
další výdaje, které státní
rozpočet vydává ve prospěch obyvatelstva.
Rozpočtové dotace do provozu státního
bytového fondu, které v roce 1970 činily
1,6 mld Kčs, dosáhly loni již 4 mld Kčs.
Stejně tak rozpočtové dotace do provozu městské
hromadné dopravy dosáhly částky téměř
1,4 mld Kčs, ačkoliv v roce 1970 toto odvětví
z hlediska provozu hospodařilo vcelku vyrovnaně.
V loňském roce jsme dotovali maloobchodní
ceny částkou vyšší než 8,1
mld Kčs. Z toho jen intervence cen paliv a energie činily
téměř 2,3 mld Kčs. Kromě těchto
částek jsme vydali miliardové prostředky
na další intervence do oblasti potravin, které
poskytujeme přímo v potravinářském
průmyslu.
V uplynutém roce se dále rozvíjely služby
státních spořitelen a pojišťoven.
Z prostředků obyvatelstva uložených
na vkladech bylo do konce roku na půjčky obyvatelstva
použito přes 20%. Objem nově poskytnutých
půjček činil přes 10 mld Kčs
a zůstal na úrovni předchozího roku.
Tyto půjčky byly přednostně poskytovány
mladým manželstvím a na bytovou výstavbu.
Půjčky se společenskou podporou činily
téměř polovinu z objemu poskytnutých
půjček. Úspěšně se rozvíjely
i různé služby poskytované pojišťovnami,
o čemž svědčí např. skutečnost,
že objem přijatého pojistného stoupl
téměř o 10% a objem pojistných náhrad
se zvýšil téměř o 8%.
Všechny tyto údaje ukazují, jak se zvyšuje
životní úroveň v celém souhrnu
i v jednotlivých oblastech. Neměli bychom jen pasivně
tyto výsledky registrovat, ale měly by být
pro každého občana pobídkou k další
intenzívní práci při rozvoji našeho
národního hospodářství.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, z analýzy výsledků roku
1978 vyplývá, že statní rozpočet
v loňském roce zabezpečil financování
plánovaných potřeb hospodářství
a další rozvoj společenské spotřeby
v oblasti sociální, školské, zdravotní
i kulturní, jakož i obranyschopnost státu.
Tento pozitivní vývoj přispěl k postupnému
naplňování úkolů, které
jsme si vytyčili.
Důsledné plnění usnesení XV.
sjezdu KSČ a navazujících plenárních
zasedání ÚV KSČ, stálé
zdokonalování metod řízení
a využívání všech existujících
rezerv a možností k všestrannému růstu
efektivnosti a hospodárnosti na všech úsecích
národního hospodářství, zvyšování
kvality výrobků a překonání
všech nedostatků, které brzdí rozvoj
naší ekonomiky, to jsou základní úkoly,
před kterými stojíme.
Musíme nyní ještě s větší
intenzitou pracovat na splnění úkolů
dvou zbývajících roků šesté
pětiletky. Je to otázka cti každého
řídícího pracovníka, každého
podniku, závodu, každého jednotlivého
pracujícího.
Díky houževnatému úsilí Sovětského
svazu, rostoucí síle a prestiži socialistického
tábora, jsou vytvářeny pro naši práci
i příznivé mezinárodní podmínky,
abychom mohli v míru tvůrčím způsobem
pracovat. Proto vítáme úspěšné
výsledky docílené v uplynulých dnech
ve Vídni při jednání generálního
tajemníka ÚV KSSS a předsedy presidia Nejvyššího
sovětu SSSR s. L. I. Brežněva s presidentem
USA J. Carterem.
Soudružky a soudruzi, závěrem mi dovolte, abych
jménem vlády ČSSR poděkoval všem
poslancům Federálního shromáždění,
kteří svoji obětavou a iniciativní
prací jak na půdě Federálního
shromáždění, tak ve volebních
obvodech, napomáhali při plnění úkolů
státního plánů a státního
rozpočtu v minulém roce.
Jménem vlády ČSSR navrhuji Federálnímu
shromáždění, aby předložený
návrh státního závěrečného
účtu za rok 1978 schválilo. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji s. Lérovi.
Jak je vám, soudružky a soudruzi, známo, projednaly
jednotlivé kapitoly státního závěrečného
účtu všechny výbory sněmoven.
Výbory určily společnými zpravodaji
předsedy výborů pro plán a rozpočet.
Prosím nyní společného zpravodaje
výborů Sněmovny národů poslance
Křenka, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Návrh státního
závěrečného účtu československé
federace za rok 1978 byl podle již dříve přijatého
postupu projednán v pověřených výborech
obou sněmoven Federálního shromáždění
ČSSR. Výbory především posoudily
jednotlivé kapitoly státního závěrečného
účtu ústředních orgánů
federace a v návaznosti na ně pak i souhrnné
znění státního závěrečného
účtu, obsahující finanční
vztahy federace a republik, a dále návrh federální
vlády na usnesení Federálního shromáždění
o schválení státního závěrečného
účtu československé federace.
Při projednávání jednotlivých
kapitol výbory posoudily dosažené výsledky
rozpočtového hospodaření ústředních
orgánů federace v závislosti na jejich řídící
a organizátorské, normotvorné, rozhodovací
a kontrolní činnosti, jakož i jejich vzájemnou
spolupráci při zajišťování
všech úkolů uvedeného roku.
Výbory konstatovaly, popř. ocenily, že tato
činnost se rozvíjela a byla realizována podle
vytyčených zásad hospodářské
politiky a pracovních záměrů, spojených
s politickoorganizačními opatřeními
jednotlivých orgánů. Základní
směrnici této práce představovaly
programy a opatření, přijaté k realizaci
závěrů XV. sjezdu KSČ, úkolů
6. pětiletky a rozpočtového výhledu
do roku 1980. Hlavní pozornost byla věnována
řešení úkolů, které mají
pro zajišťování dalšího sociálního
a ekonomického rozvoje klíčový význam
a které byly obsaženy zejména v závěrech
11. zasedání ÚV KSČ a ve vládním
programovém prohlášeni a týkají
se zvyšování výkonnosti našeho
národního hospodářství, dodržení
plánovaných záměrů, mobilizace
společenských rezerv a dalšího růstu
efektivnosti a kvality společenské práce.
Výbory se blíže seznámily s tím,
jak příslušné ústřední
orgány prosazovaly nové a prohlubovaly osvědčené
formy práce, jak zkvalitňovaly koordinátorskou
funkci a metodické řízení a zvyšovaly
účinnost kontroly. Posoudily přístupy
těchto orgánů k vypracování
a zavádění systémů a opatření,
sledujících, aby praxe pohotověji a účinněji
reagovala na různé problémy či nedostatky
a aby napomáhala formovat správný přístup
k plnění hospodářských a jiných
úkolů, i k dodržování socialistické
zákonnosti.
Výbory konstatovaly, že značná pozornost
byla těmito orgány věnována informačnímu
systému, rozvoji jeho automatizace a účinnějšímu
a pohotovějšímu využívání
získávaných poznatků. Zvýšená
pozornost byla věnována též systému
evidence v podnicích, realizujících experiment
řízení efektivnosti a kvality.
Dále shledaly, že byly prohloubeny prověrky
požadavků a potřeb jednotlivých úseků
tak, aby byl zachován soulad s plánovanými
úkoly a rozepsanými hmotnými a finančními
limity. Na investičních a neinvestičních
výdajích byly využívání
racionalizačních opatření, formami
hmotné stimulace a rozvojem úsporných závazků
dosaženy nemalé úspory. Při hospodaření
s národním Majetkem byla nezbytná péče
věnována jeho údržbě a ochraně,
jakož i účelnému převádění
organizacím, majícím pro jeho využití
lepší podmínky.
Došlo též k významnému prohloubení
rozborové práce, s cílem lépe ukázat
na problémy a nedostatky, analyzovat působení
přijímaných opatření a vytyčovat
odpovídající metodické a věcné
závěry pro řízení.
Značná pozornost byla orgány věnována
též otázkám kádrové a
personální práce, celkovému hospodaření
pracovními silami a prosazování přijatého
regulačního systému a proporcionality mzdového
vývoje.
Růst celkové úrovně řídící
a organizátorské práce byl zajišťován
v úzké spolupráci se společenskými
organizacemi tak, aby bylo možno lépe dosahovat účinného
řešení stanovených úkolů
a aby k tomu cíli byla orientována a podněcován
žádoucí aktivita a iniciativa pracovníků.
K celkovému dalšímu zkvalitňování
práce orgánů přispěla též
realizace různých opatření k nápravě
a závěrů, přijímaných
k další racionalizaci správních a administrativních
činností.
Celkově došly všechny výbory k závěru,
že hospodaření podle schváleného
rámce a struktury položek rozpočtové
kapitoly jednotlivých ústředních orgánů
byla věnována patřičná pozornost
a při řešení jednotlivých úkolů
dodržovány stanovené postupy. Předpokládané
příjmy kapitol byly v převážné
většině případů překročeny
a celkové výdaje naopak sníženy. Pokud
se v průběhu roku vyskytla řada nových
úkolů a problémů, které bylo
nutno řešit operativně, byla zvýšená
potřeba prostředků zajišťována
účelnými rozpočtovými přesuny
či úsporami na jiných výdajích,
popř. potřebné prostředky uvolněny
z účelových rezerv a fondů.
Ve zcela rozhodujícím počtu případů
byly takto rozpočtové prostředky vynakládány
uvážlivě, rovnoměrně a hospodárně,
při respektování rozpočtových
a mzdových předpisů. Rovněž se
všemi závazně limitovanými druhy výdajů
bylo nakládáno hospodárně a jejich
výše dodržena. Ojedinělé případy
jejich překročení jsou řešeny
hlavně na vrub limitů 1979. Ke konci roku bylo rozpočtové
hospodaření ještě zpřísněno,
s cílem, aby v něm nedocházelo zejména
k neplánovaným nákupům a spotřebám
materiálového charakteru.
Při všech těchto v podstatě pozitivních
výsledcích rozpočtového hospodaření
je třeba vidět, že některé úspory
vznikaly též nenaplněním některých
osobních a věcných záměrů.
Především nedosahováním plánovaného
počtu systemizovaných pracovníků,
dále neuskutečněním některých
původně plánovaných akcí a
zvláště nenaplněných některých
úkolů na úseku údržby, oprav
a v investiční výstavbě, což
nelze považovat za žádoucí úspory.
Poznatky výborů ukazují, jak negativně
se v plnění plánovaných záměrů
projevuje zejména neplnění příslibů
a závazků dodavatelských organizací.
Zejména v investiční oblasti dochází
neplněním či nízkým plněním
dodávkových smluv na stavbách k prodlužování
výstavby a ke skluzům do let 1979-1980. Nedostačující
kapacita dodavatelských opravárenských organizací
a nedodržování termínů nepříznivě
ovlivňuje postupy údržbářských
prací a naplnění jejich plánovaného
objemu. Přetrvávající nedostatky v
dodavatelskoodběratelských vztazích nutí
v některých případech ke zbytečnému
předzásobení a zvyšování
stavu zásob, či projevují se v obtížném
zajišťování zejména úzkoprofilových
materiálů.
Ke zhospodárnění činnosti měl
přispět též soubor opatření
vytyčených pro oblast provozu služebních
motorových vozidel. Ne všechny hospodářské,
příspěvkové a rozpočtové
organizace je však v minulém roce zabezpečovaly
s potřebnou důsledností tak, aby jejich předpokládaný
hmotný a finanční efekt mohl být v
plné míře dosažen.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
mou povinností jako zpravodaje je sdělit vám,
že příslušné výbory obou
sněmoven přijaly ke všem projednávaným
kapitolám státního závěrečného
účtu ústředních orgánů
federace usnesení, jímž vyslovily s vykázanými
příjmy a výdaji souhlas. Tím byl vytvořen
jeden z důležitých předpokladů
pro přijetí celkového znění
tohoto účtu a s ním spojeného návrhu
vlády na jeho schválení.
Pokud to podle svých poznatků a výsledků
rozpravy považovaly výbory za účelné,
vyjádřily ve svém stanovisku též
určitá doporučení, orientovaná
k další činnosti příslušného
ústředního orgánu státní
správy a jeho přístupu k úkolům.
Dovolte mi, abych vás v závěru své
zprávy se zaměřením těchto
doporučení blíže seznámil.
Výbory pro plán a rozpočet SL a SN, s přihlédnutím
k poznatkům o kvalitě některých resortních
návrhů hmotných a finančních
potřeb, doporučily Státní plánovací
komisi a federálnímu ministerstvu financí
posuzovat tyto návrhy a jejich vliv na zabezpečování
finanční a rozpočtové rovnováhy
s vysokou kritickou náročností a závěry,
a vyvíjet zvláště v oblasti nákladů
a financí soustavný tlak na efektivnost, kvalitu
a hospodárnost plánované činnosti.
Státní bance československé doporučily
uplatňovat vůči hospodářské
sféře ve svých opatřeních výraznější
diferenciaci, vyžadoval při úvěrování
intenzívnější mobilizaci vnitřních
rezerv a ve vetší míře záruky
nadřízeného orgánu, a v devizové
oblasti podporovat dosahování žádoucích
úspor na dovozech.
Výboru lidové kontroly ČSSR doporučily
zvýšit počet kontrol zaměřených
na plnění opatření k nápravě
a orientovat jednotlivé články kontrolního
systému na výrazné a důsledné
upevňování státní a pracovní
disciplíny.
Výbory kulturní SL a SN doporučily Československé
tiskové kanceláři všestranně
zabezpečovat kvalitativní rozvoj všech zpravodajských
oblastí a rozvíjet spolupráci socialistických
agentur při prosazování mírové
politiky a čelení nepřátelské
propagandě.
Výbory zahraniční SL a SN upozornily ministerstvo
zahraničních věcí ČSSR na potřebu
nadále věnovat pozornost naší účasti
v mezinárodních nevládních organizacích.
Výbory pro průmysl, dopravu a obchod SL a SN poukázaly
u federálního ministerstva všeobecného
strojírenství na stav plnění opatření
ke zvýšení kvality výrobků a
v zabezpečování potřeb náhradních
dílů a doporučily resortu věnovat
zejména pozornost růstu nákladů nově
zaváděných a inovovaných výrobků
a vztahu jejich cen k dosahovaným cenám vývozu,
podmiňujícím efektivnost jejich výroby.
U federálního ministerstva hutí a těžkého
strojírenství poukázalo na situaci v dodávkách
čerpadel, armatur, některých elektrotechnických
výrobků a řady přístrojů
ovlivňujících kompletace výrobních
celků a doporučily věnovat větší
pozornost struktuře dodávek výrobků
určených pro obyvatelstvo.
U federálního ministerstva zahraničního
obchodu poukázaly na potřebu věnovat zvýšenou
pozornost rostoucímu protekcionismu v řadě
zemí, znesnadňujícímu vývozy,
a doporučily zajistit hlubší seznámení
výrobců se stimulací vývozu, zvláště
pak podniky, které mají předpoklady zapojit
se do vývozu.