Středa 20. června 1979

Dosavadní vývoj v oblasti obchodu a služeb ukazuje, že je třeba důsledněji než dosud realizovat závěry 7. zasedání ÚV KSČ, které pro tuto oblast vytyčilo základní směry a zcela konkrétní úlohy dalšího rozvoje. Životní úroveň obyvatelstva dále výrazně formují výdaje státního rozpočtu na kulturní a sociální opatření. V uplynulém roce jsme na financování činnosti školství, zdravotnictví, kultury, sociálního zabezpečení, bytovou výstavbu a příspěvků na provoz televize a rozhlasu vynaložili v rozpočtu více než 112 mld Kčs a na investiční výstavbu v této oblasti jsme vydali přes 18 mld Kčs.

V přepočtu na jednoho obyvatele vzrostly neinvestiční výdaje na kulturní a sociální opatření o 252 Kčs a dosáhly částky 7407 Kčs na 1 obyvatele. Připočteme-li k tomu i další výdaje, např. v oblasti dopravy, bytového hospodaření, aj., dosáhla celková společenská spotřeba na 1 obyvatele již 8500 Kčs.

Rozhodující část těchto výdajů byla vynaložena na sociální zabezpečení. Jejich objem dosáhl částky 61,9 mld Kčs. Průměrná výše starobního důchodu se zvýšila a dosáhla 1108 Kčs měsíčně.

Výdaje na školství činily 20,4 mld Kčs a dosáhly ročního přírůstku 6,4%, což je více, než jsme uvažovali v pětiletce. V roce 1978 toto převýšení činilo 1,35 mld Kčs a bylo vyvoláno zejména realizací školské přestavby.

Právem požadujeme, aby se finanční prostředky vynakládané na školství projevily ve zvýšení účinnosti pedagogického procesu. Na druhé straně musíme v národním hospodářství vytvářet podmínky k tomu, abychom stále lépe využívali duševního potenciálu, který nám školství vytváří. Také zde platí, že se prostředky vložené do školství, mají co nejrychleji vrátit společnosti zpět, zejména svým přínosem pro rychlejší růst produktivity práce, pro lepší a plnější uplatnění progresívních poznatků vědy a techniky.

Na zdravotnictví jsme v uplynulém roce vynaložili přes 18,1 mld Kčs, což je téměř o 1 mld Kčs více než v roce 1977.

Rozsah výdajů na zdravotnické služby poskytované obyvatelstvu bezplatně neustále roste. Prostředky jsou vynakládány nejen na léčení, nýbrž také na předcházení nemocem. I v této oblasti je třeba hledat účinnější cesty, jak stále rostoucí prostředky lépe využít ke spokojenosti obyvatelstva.

Výdaje na kulturu dosáhly v roce 1978 3,9 mld Kčs a zvýšily se o 6,3%. Toto tempo souvisí zejména se zvýšenou péčí o údržbu a obnovu kulturních památek. V rámci těchto výdajů byla postupně dobudována historická jádra měst v Táboře, v Českém Krumlově, v Kutné Hoře, v Banské Štiavnici, v Kremnici, v Bardějově, v Levoči, pokračovala rekonstrukce Národního divadla atd. a byla zabezpečována další významná kulturní opatření.

Velký význam pro vytváření životní úrovně obyvatelstva mají další výdaje, které státní rozpočet vydává ve prospěch obyvatelstva. Rozpočtové dotace do provozu státního bytového fondu, které v roce 1970 činily 1,6 mld Kčs, dosáhly loni již 4 mld Kčs. Stejně tak rozpočtové dotace do provozu městské hromadné dopravy dosáhly částky téměř 1,4 mld Kčs, ačkoliv v roce 1970 toto odvětví z hlediska provozu hospodařilo vcelku vyrovnaně.

V loňském roce jsme dotovali maloobchodní ceny částkou vyšší než 8,1 mld Kčs. Z toho jen intervence cen paliv a energie činily téměř 2,3 mld Kčs. Kromě těchto částek jsme vydali miliardové prostředky na další intervence do oblasti potravin, které poskytujeme přímo v potravinářském průmyslu.

V uplynutém roce se dále rozvíjely služby státních spořitelen a pojišťoven. Z prostředků obyvatelstva uložených na vkladech bylo do konce roku na půjčky obyvatelstva použito přes 20%. Objem nově poskytnutých půjček činil přes 10 mld Kčs a zůstal na úrovni předchozího roku. Tyto půjčky byly přednostně poskytovány mladým manželstvím a na bytovou výstavbu. Půjčky se společenskou podporou činily téměř polovinu z objemu poskytnutých půjček. Úspěšně se rozvíjely i různé služby poskytované pojišťovnami, o čemž svědčí např. skutečnost, že objem přijatého pojistného stoupl téměř o 10% a objem pojistných náhrad se zvýšil téměř o 8%.

Všechny tyto údaje ukazují, jak se zvyšuje životní úroveň v celém souhrnu i v jednotlivých oblastech. Neměli bychom jen pasivně tyto výsledky registrovat, ale měly by být pro každého občana pobídkou k další intenzívní práci při rozvoji našeho národního hospodářství.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, z analýzy výsledků roku 1978 vyplývá, že statní rozpočet v loňském roce zabezpečil financování plánovaných potřeb hospodářství a další rozvoj společenské spotřeby v oblasti sociální, školské, zdravotní i kulturní, jakož i obranyschopnost státu. Tento pozitivní vývoj přispěl k postupnému naplňování úkolů, které jsme si vytyčili.

Důsledné plnění usnesení XV. sjezdu KSČ a navazujících plenárních zasedání ÚV KSČ, stálé zdokonalování metod řízení a využívání všech existujících rezerv a možností k všestrannému růstu efektivnosti a hospodárnosti na všech úsecích národního hospodářství, zvyšování kvality výrobků a překonání všech nedostatků, které brzdí rozvoj naší ekonomiky, to jsou základní úkoly, před kterými stojíme.

Musíme nyní ještě s větší intenzitou pracovat na splnění úkolů dvou zbývajících roků šesté pětiletky. Je to otázka cti každého řídícího pracovníka, každého podniku, závodu, každého jednotlivého pracujícího.

Díky houževnatému úsilí Sovětského svazu, rostoucí síle a prestiži socialistického tábora, jsou vytvářeny pro naši práci i příznivé mezinárodní podmínky, abychom mohli v míru tvůrčím způsobem pracovat. Proto vítáme úspěšné výsledky docílené v uplynulých dnech ve Vídni při jednání generálního tajemníka ÚV KSSS a předsedy presidia Nejvyššího sovětu SSSR s. L. I. Brežněva s presidentem USA J. Carterem.

Soudružky a soudruzi, závěrem mi dovolte, abych jménem vlády ČSSR poděkoval všem poslancům Federálního shromáždění, kteří svoji obětavou a iniciativní prací jak na půdě Federálního shromáždění, tak ve volebních obvodech, napomáhali při plnění úkolů státního plánů a státního rozpočtu v minulém roce.

Jménem vlády ČSSR navrhuji Federálnímu shromáždění, aby předložený návrh státního závěrečného účtu za rok 1978 schválilo. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji s. Lérovi. Jak je vám, soudružky a soudruzi, známo, projednaly jednotlivé kapitoly státního závěrečného účtu všechny výbory sněmoven. Výbory určily společnými zpravodaji předsedy výborů pro plán a rozpočet. Prosím nyní společného zpravodaje výborů Sněmovny národů poslance Křenka, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec D. Křenek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Návrh státního závěrečného účtu československé federace za rok 1978 byl podle již dříve přijatého postupu projednán v pověřených výborech obou sněmoven Federálního shromáždění ČSSR. Výbory především posoudily jednotlivé kapitoly státního závěrečného účtu ústředních orgánů federace a v návaznosti na ně pak i souhrnné znění státního závěrečného účtu, obsahující finanční vztahy federace a republik, a dále návrh federální vlády na usnesení Federálního shromáždění o schválení státního závěrečného účtu československé federace.

Při projednávání jednotlivých kapitol výbory posoudily dosažené výsledky rozpočtového hospodaření ústředních orgánů federace v závislosti na jejich řídící a organizátorské, normotvorné, rozhodovací a kontrolní činnosti, jakož i jejich vzájemnou spolupráci při zajišťování všech úkolů uvedeného roku.

Výbory konstatovaly, popř. ocenily, že tato činnost se rozvíjela a byla realizována podle vytyčených zásad hospodářské politiky a pracovních záměrů, spojených s politickoorganizačními opatřeními jednotlivých orgánů. Základní směrnici této práce představovaly programy a opatření, přijaté k realizaci závěrů XV. sjezdu KSČ, úkolů 6. pětiletky a rozpočtového výhledu do roku 1980. Hlavní pozornost byla věnována řešení úkolů, které mají pro zajišťování dalšího sociálního a ekonomického rozvoje klíčový význam a které byly obsaženy zejména v závěrech 11. zasedání ÚV KSČ a ve vládním programovém prohlášeni a týkají se zvyšování výkonnosti našeho národního hospodářství, dodržení plánovaných záměrů, mobilizace společenských rezerv a dalšího růstu efektivnosti a kvality společenské práce.

Výbory se blíže seznámily s tím, jak příslušné ústřední orgány prosazovaly nové a prohlubovaly osvědčené formy práce, jak zkvalitňovaly koordinátorskou funkci a metodické řízení a zvyšovaly účinnost kontroly. Posoudily přístupy těchto orgánů k vypracování a zavádění systémů a opatření, sledujících, aby praxe pohotověji a účinněji reagovala na různé problémy či nedostatky a aby napomáhala formovat správný přístup k plnění hospodářských a jiných úkolů, i k dodržování socialistické zákonnosti.

Výbory konstatovaly, že značná pozornost byla těmito orgány věnována informačnímu systému, rozvoji jeho automatizace a účinnějšímu a pohotovějšímu využívání získávaných poznatků. Zvýšená pozornost byla věnována též systému evidence v podnicích, realizujících experiment řízení efektivnosti a kvality.

Dále shledaly, že byly prohloubeny prověrky požadavků a potřeb jednotlivých úseků tak, aby byl zachován soulad s plánovanými úkoly a rozepsanými hmotnými a finančními limity. Na investičních a neinvestičních výdajích byly využívání racionalizačních opatření, formami hmotné stimulace a rozvojem úsporných závazků dosaženy nemalé úspory. Při hospodaření s národním Majetkem byla nezbytná péče věnována jeho údržbě a ochraně, jakož i účelnému převádění organizacím, majícím pro jeho využití lepší podmínky.

Došlo též k významnému prohloubení rozborové práce, s cílem lépe ukázat na problémy a nedostatky, analyzovat působení přijímaných opatření a vytyčovat odpovídající metodické a věcné závěry pro řízení.

Značná pozornost byla orgány věnována též otázkám kádrové a personální práce, celkovému hospodaření pracovními silami a prosazování přijatého regulačního systému a proporcionality mzdového vývoje.

Růst celkové úrovně řídící a organizátorské práce byl zajišťován v úzké spolupráci se společenskými organizacemi tak, aby bylo možno lépe dosahovat účinného řešení stanovených úkolů a aby k tomu cíli byla orientována a podněcován žádoucí aktivita a iniciativa pracovníků. K celkovému dalšímu zkvalitňování práce orgánů přispěla též realizace různých opatření k nápravě a závěrů, přijímaných k další racionalizaci správních a administrativních činností.

Celkově došly všechny výbory k závěru, že hospodaření podle schváleného rámce a struktury položek rozpočtové kapitoly jednotlivých ústředních orgánů byla věnována patřičná pozornost a při řešení jednotlivých úkolů dodržovány stanovené postupy. Předpokládané příjmy kapitol byly v převážné většině případů překročeny a celkové výdaje naopak sníženy. Pokud se v průběhu roku vyskytla řada nových úkolů a problémů, které bylo nutno řešit operativně, byla zvýšená potřeba prostředků zajišťována účelnými rozpočtovými přesuny či úsporami na jiných výdajích, popř. potřebné prostředky uvolněny z účelových rezerv a fondů.

Ve zcela rozhodujícím počtu případů byly takto rozpočtové prostředky vynakládány uvážlivě, rovnoměrně a hospodárně, při respektování rozpočtových a mzdových předpisů. Rovněž se všemi závazně limitovanými druhy výdajů bylo nakládáno hospodárně a jejich výše dodržena. Ojedinělé případy jejich překročení jsou řešeny hlavně na vrub limitů 1979. Ke konci roku bylo rozpočtové hospodaření ještě zpřísněno, s cílem, aby v něm nedocházelo zejména k neplánovaným nákupům a spotřebám materiálového charakteru.

Při všech těchto v podstatě pozitivních výsledcích rozpočtového hospodaření je třeba vidět, že některé úspory vznikaly též nenaplněním některých osobních a věcných záměrů. Především nedosahováním plánovaného počtu systemizovaných pracovníků, dále neuskutečněním některých původně plánovaných akcí a zvláště nenaplněných některých úkolů na úseku údržby, oprav a v investiční výstavbě, což nelze považovat za žádoucí úspory.

Poznatky výborů ukazují, jak negativně se v plnění plánovaných záměrů projevuje zejména neplnění příslibů a závazků dodavatelských organizací. Zejména v investiční oblasti dochází neplněním či nízkým plněním dodávkových smluv na stavbách k prodlužování výstavby a ke skluzům do let 1979-1980. Nedostačující kapacita dodavatelských opravárenských organizací a nedodržování termínů nepříznivě ovlivňuje postupy údržbářských prací a naplnění jejich plánovaného objemu. Přetrvávající nedostatky v dodavatelskoodběratelských vztazích nutí v některých případech ke zbytečnému předzásobení a zvyšování stavu zásob, či projevují se v obtížném zajišťování zejména úzkoprofilových materiálů.

Ke zhospodárnění činnosti měl přispět též soubor opatření vytyčených pro oblast provozu služebních motorových vozidel. Ne všechny hospodářské, příspěvkové a rozpočtové organizace je však v minulém roce zabezpečovaly s potřebnou důsledností tak, aby jejich předpokládaný hmotný a finanční efekt mohl být v plné míře dosažen.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, mou povinností jako zpravodaje je sdělit vám, že příslušné výbory obou sněmoven přijaly ke všem projednávaným kapitolám státního závěrečného účtu ústředních orgánů federace usnesení, jímž vyslovily s vykázanými příjmy a výdaji souhlas. Tím byl vytvořen jeden z důležitých předpokladů pro přijetí celkového znění tohoto účtu a s ním spojeného návrhu vlády na jeho schválení.

Pokud to podle svých poznatků a výsledků rozpravy považovaly výbory za účelné, vyjádřily ve svém stanovisku též určitá doporučení, orientovaná k další činnosti příslušného ústředního orgánu státní správy a jeho přístupu k úkolům.

Dovolte mi, abych vás v závěru své zprávy se zaměřením těchto doporučení blíže seznámil.

Výbory pro plán a rozpočet SL a SN, s přihlédnutím k poznatkům o kvalitě některých resortních návrhů hmotných a finančních potřeb, doporučily Státní plánovací komisi a federálnímu ministerstvu financí posuzovat tyto návrhy a jejich vliv na zabezpečování finanční a rozpočtové rovnováhy s vysokou kritickou náročností a závěry, a vyvíjet zvláště v oblasti nákladů a financí soustavný tlak na efektivnost, kvalitu a hospodárnost plánované činnosti.

Státní bance československé doporučily uplatňovat vůči hospodářské sféře ve svých opatřeních výraznější diferenciaci, vyžadoval při úvěrování intenzívnější mobilizaci vnitřních rezerv a ve vetší míře záruky nadřízeného orgánu, a v devizové oblasti podporovat dosahování žádoucích úspor na dovozech.

Výboru lidové kontroly ČSSR doporučily zvýšit počet kontrol zaměřených na plnění opatření k nápravě a orientovat jednotlivé články kontrolního systému na výrazné a důsledné upevňování státní a pracovní disciplíny.

Výbory kulturní SL a SN doporučily Československé tiskové kanceláři všestranně zabezpečovat kvalitativní rozvoj všech zpravodajských oblastí a rozvíjet spolupráci socialistických agentur při prosazování mírové politiky a čelení nepřátelské propagandě.

Výbory zahraniční SL a SN upozornily ministerstvo zahraničních věcí ČSSR na potřebu nadále věnovat pozornost naší účasti v mezinárodních nevládních organizacích.

Výbory pro průmysl, dopravu a obchod SL a SN poukázaly u federálního ministerstva všeobecného strojírenství na stav plnění opatření ke zvýšení kvality výrobků a v zabezpečování potřeb náhradních dílů a doporučily resortu věnovat zejména pozornost růstu nákladů nově zaváděných a inovovaných výrobků a vztahu jejich cen k dosahovaným cenám vývozu, podmiňujícím efektivnost jejich výroby.

U federálního ministerstva hutí a těžkého strojírenství poukázalo na situaci v dodávkách čerpadel, armatur, některých elektrotechnických výrobků a řady přístrojů ovlivňujících kompletace výrobních celků a doporučily věnovat větší pozornost struktuře dodávek výrobků určených pro obyvatelstvo.

U federálního ministerstva zahraničního obchodu poukázaly na potřebu věnovat zvýšenou pozornost rostoucímu protekcionismu v řadě zemí, znesnadňujícímu vývozy, a doporučily zajistit hlubší seznámení výrobců se stimulací vývozu, zvláště pak podniky, které mají předpoklady zapojit se do vývozu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP