V této souvislosti mám pro předsedu vlády
otázku: V osmdesátých letech počítáme
v naší palivoenergetické bilanci s dodávkami
plynu z Íránu. Nehrozí nebezpečí,
že poslední události v této zemi negativně
ovlivní včasné plnění dříve
uzavřených dohod nebo alespoň povedou ke
zpožděni či omezení dodávek?
Vážené soudružky a soudruzi, dosahované
výsledky ukazují nejenom, že musíme
dále zvyšovat hospodárnost s palivy a energii,
ale že dosavadní zkušenosti dávají
zároveň dosti poučení, jakými
cestami jít a které orgány a organizace mohou
a musí svoji práci zlepšit, případně
které zaslouží ocenění a pochvalu.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Petříkovi.
Slovo má poslanec Pilnay, připraví se poslanec
Tomášik.
Poslanec SL F. Pilnay: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, mimořádně
významnou součástí úkolů,
které stanovil XV. sjezd KSČ a které konkretizovalo
prohlášení vlády ČSSR, je neustálé
prohlubování aktivní účasti
čs. ekonomiky v mezinárodni dělbě
práce.
Jsme si vědomi toho, že proti výchozím
letům 6. pětiletky je současná situace
na zahraničních trzích komplikovanější
a pro naši ekonomiku nepříliš příznivá.
Přesto, že obrat našeho zahraničního
obchodu má stále rostoucí trend, na čemž
má zvláště zásluhu růst
směny zboží se státy RVHP a zejména
se Sovětským svazem, celkové dosahované
přírůstky však v porovnání
se srovnatelnými státy zaostávají
a vzhledem k možnostem naší ekonomiky a jejím
soudobým potřebám jsou nízké.
Celkový podíl čs. zahraničního
obchodu na mezinárodní směně klesá.
Žádoucích výsledků není
dosahováno zvláště v obchodu s nesocialistickými
státy, kde vzhledem k prohlubující se krizi
probíhá zostřování mezinárodní
konkurence. Na mnohých zahraničních trzích
se proto může udržet a své pozice upevnit
jen ten, kdo je schopen poskytovat dosavadním i budoucím
zákazníkům komplexní služby a
dodávat výrobky, které odběrateli
zaručí nízkou nákladovost, provozní
spolehlivost, potřebnou kvalitu, nízkou údržbu,
růst produktivity práce a s tím i růst
zisku.
Právě vzhledem k těmto obtížným
vnějším podmínkám se musíme
při plnění úkolů v oblasti
zahraničního obchodu snažit o vytvoření
co nejlepších předpokladů pro účinnou
dělbu práce mezi organizacemi zahraničního
obchodu a výrobními podniky. Z tribuny XV. sjezdu
bylo řečeno, že se nemůžeme spokojit
s dosavadní úrovní spolupráce mezi
výrobou a zahraničním obchodem. Plnění
vývozních úkolů, konkurenční
schopnost na světových trzích, jakož
i úspornost v dovozech musí být v 6. pětiletce
jedním z hlavních hledisek při hodnocení
práce a výsledků jednotlivých odvětví
a oborů.
Nemůžeme čekat, že světový
trh a jednotliví zákazníci se přizpůsobí
nám. Řešení musíme hledat v opatření,
která zajistí pružné přizpůsobování
našich výrobků i komerční činnosti
požadavkům trhu tak, jak to provádí
veškerá rozhodující konkurence a tak,
jak to sami požadujeme ve svém dovozu. Tento cíl
sledovala řada opatření přijímaných
v minulosti, jejichž realizaci měly být vytvořeny
lepší podmínky a předpoklady pro účinnější
spolupráci výroby a zahraničního obchodu
a užší sepětí ekonomických
zájmů obou partnerů. Stále jsou hledány
i cesty k lepšímu ekonomickému propojení.
Skupina poslanců zahraničních výborů,
vedená předsedou zahraničního výboru
SN s. Viliamem Kožíkem, provedla v rámci přípravy
na dnešní zasedání průzkum v
některých podnicích a organizacích
v mém volebním obvodu na Liberecku. Navštívili
jsme n. p. Bytex Vratislavice, výrobní podnik, kde
sám pracuji a který vyrábí textilní
zboží převážně pro export,
dále koncernový podnik Elitex, jehož výrobky
- textilní stroje - jsou známé po celém
světě, a podnik zahraničního obchodu
Skloexport. Při průzkumu jsme se snažili postihnout,
jak působí plán a stávající
nástroje řízení na dosahované
výsledky zahraničního obchodu.
Odpovědní činitelé ve výrobě
které jsme navštívili, jsou toho názoru,
že v řadě případů již
sám plán, či lépe soustava plánů
často nevytváří optimální
podmínky pro zajišťování exportních
zakázek. V řadě vývozních položek
dochází k obtížnému zajišťováni
náplně potřebných vývozních
fondů a k jejich opožděnému upřesňování.
Plány organizací zahraničního obchodu
nebývají vždy v potřebném souladu
s ptány finálních dodavatelů a závaznost
plánu pro subdodavatele je na nízké úrovni.
Často jsou prováděcí plány
jen nástrojem k překonávání
bezprostředních potíží, zatímco
by měly daleko více sloužit k řešení
principiálních otázek kvality výrobků
a služeb, k zajišťování intenzifikace
exportu, dosahování vyšších vývozních
cen apod. To platí také o plánech investičního
rozvoje.
Mnohé investice, zejména z dovozu, jsou nakupovány
nekompletní, nebo s neúplným vybavením,
aby se tzv. ušetřilo. To má však později
za následek řadu provizorních řešení,
která ve svých důsledcích vedou k nedodržování
plánovaných parametrů výkonů,
produktivity i kvality výrobků, ke zvýšení
nákladů na výrobu.
Při průzkumu jsme se setkali také s řadou
případů, kdy by bylo možno nevelkou
investicí dosáhnout podstatného zvýšení
efektivity exportu. Tak např. vývozní ceny
užitkového skla by mohl Skloexport zvýšit
o 20-25 %, kdyby měl k dispozici alespoň minimální
skladovací prostory, aby mohl dodávat kompletní
soubory a nejen velké série jednotlivých
kusů. Domnívám se proto, že při
pořizování investic, které budou sloužit
výrobě pro export, mají mít své
slovo též generální ředitelé
příslušné organizace zahraničního
obchodu. Vždyť právě oni mohou dobře
posoudit jejich účelnost a spolupůsobit k
jejich co nejrychlejší návratnosti.
Na úseku vývozu strojírenských výrobků,
na které máme pochopitelně největší
zájem, má vedle kvality a technických parametrů
významnou úlohu i řádné zajištění
obchodně technických služeb. S uspokojením
chci konstatovat, že v posledních letech se situace
v této oblasti sice pomalu, ale trvale zlepšuje. Ani
zde však nejsou všechny problémy vyřešeny.
Nejde jen o náhradní díly a jejich včasné
dodání. Pozornost je třeba věnovat
také technickým službám a celé
oblasti servisu. Jakékoli zlepšení či
zhoršení v této sféře má
velký vliv na vývozní ceny, a tím
i na efektivnost exportu. Jsem přesvědčen
o tom, že i zde mnoho nepomůže obecná
kritika a obecné připomínky, ale konkrétně
formulovaná a příslušnými organizacemi
dohodnutá opatření a soustavná spolupráce.
O plnění úkolů zahraničního
obchodu rozhodují lidé; lidé ve výrobě
i v organizacích zahraničního obchodu.
Bude zřejmě třeba podívat se i na
systém seznamování pracovníků
zahraničního obchodu s problematikou výroby
a výrobků a pečovat o to, aby pracovníci
výroby lépe znali a chápali problémy,
které musí zahraniční obchod řešit
a osvojovali si též rychlé přenášení
poznatků ze světových trhů do konstrukčních
kanceláří a dílen. Pracovníci
v textilním průmyslu k tomu připomínají,
že bychom měli lépe využívat zejména
našich zahraničních zástupců,
a že zkušenosti našich přátel, zejména
v NDR, by měly být vhodným poučením.
Rozhodně je však třeba si uvědomit,
že vzájemná nedůvěra, podceňování
úkolů a schopností partnera ve výrobě,
nebo naopak v zahraničním obchodě, by nebyla
cesta k odstranění nedostatků.
I když zdaleka nejsou vyřešeny všechny problémy
ve vzájemných vztazích obchodu a výroby,
dospěla naše skupina poslanců provádějících
průzkum k přesvědčení, že
v uplynulém období došlo ke zlepšení.
Pokud jde o vztahy organizaci zahraničního obchodu
a VHJ, jsou upraveny zvláštními dohodami. Vůdčí
myšlenkou při uzavírání dohod
bylo přesvědčení, že řešení
závažných a stále narůstajících
problémů lze dosáhnout jen tehdy, spojí-li
se síly pracovníků zahraničního
o chodu a výroby na principu kvalifikované dělby
práce.
Po vyhodnocení prvního období realizace dohod,
kterých bylo uzavřeno již více než
čtyřicet, se dospělo k závěru,
že dosažené výsledky jsou značně
rozdílné. Tam, kde kontroluje a vyhodnocuje plnění
dohod přímo vedení obou organizaci, bylo
dosaženo pozitivních výsledků. Ve většině
případů jsou však tyto činnosti
ponechány na nižších útvarech nebo
dokonce jen na jednotlivých pracovnících.
V těchto případech pak dohody neplní
bezezbytku svoji úlohu.
Považuji za správné, že u vybraných
organizací zahraničního obchodu mají
být vytvořeny společné provozní
rady složené ze zástupců organizací
zahraničního obchodu a VHJ, které rozpracují
soubory konkrétních opatření k postupnému
zlepšování podmínek výroby pro
export, úrovně služeb atd. Provozní
rady mají přispět i k odstraněni překážek
v dosud často složitém oběhu dokladů,
zpráv a informací. V oblastí organizace zahraničního
obchodu mají dále zajistit, aby obchod byl prováděn
pružně, bez zdlouhavé administrativy.
Dohody o spolupráci zůstanou, dle usnesení
federální vlády, důležitým
nástrojem řízení i po roce 1980. Je
proto třeba dosáhnout toho, aby neřešily
jen obecné části spolupráce, ale aby
se zaměřily na zavádění konkrétních
opatření ke zlepšení kvality, technického
rozvoje a zajištění vysoké úrovně
obchodně technických služeb.
Vážené soudružky a soudruzi, v závěru
bych vás chtěl informovat, že ve všech
podnicích a organizacích, které jsme navštívili
v rámci poslaneckého průzkumu, jsme se setkali
s mimořádným úsilím o překonání
výpadku výroby, způsobeného zimní
kalamitou. Byli jsme ujištěni, že pracující
udělají vše, aby se vyrovnali s plánovanými
exportními úkoly.
Současně mi dovolte, abych vám z pověření
dnešní plenární schůze klubu
poslanců Československé strany socialistické
sdělil že všichni poslanci budou hlasovat pro
předložený návrh usnesení.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Pilnayovi.
Jako poslední před přestávkou vystoupí
poslanec Tomášik.
Poslanec SN F. Tomášik: Vážené
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci. V
programe vlády, ktorého plnenie sme dnes opäť
urobili predmetom nášho rokovania, zaberá dôležité
miesto zámer, sledujúci sústavné zdokonaľovanie
systému riadenia a celkovej úrovne, riadiacej práce.
Jeho cieľom je dosahovať ucelenosť a spätosť,
ktorá by svojou úrovňou čo najlepšie
zodpovedala stále sa zvyšujúcim nárokom
na rozvoj nášho národného hospodárstva.
V tejto súvislosti by som chcel predovšetkým
oceniť skutočne veľkú pozornosť,
ktorú vláda venuje zlepšeniu sústavy
plánovitého riadenia a vytváraniu podmienok
nutných na to, aby naša ekonomika bola pánom
a s ním spojenými ekonomickými nástrojmi
čo najlepšie stimulovaná a aby sa z hľadiska
efektívnosti a kvality dosahovali stále lepšie
výsledky.
Napríklad pre tento rok bolo v tomto smere prijatých
množstvo opatrení, ktoré pre ďalší
rozvoj považujeme za veľmi dôležité
a nutné. Vo výboroch snemovni pre plán a
rozpočet sme predovšetkým uvítali zásadnú
zmenu v spôsobe hodnotenia výsledkov hospodárskej
sféry. Uplatnenie komplexnejšieho prístupu
k hodnoteniu realizovaných úloh plánu urobilo
z ukazovateľa hrubej výroby len orientačného
ukazovateľa plnenia plánu. To prinášalo
závažný obrat, pretože rozhodujúcim
kritériom sa teraz stalo plnenie plánovanej štruktúry
odbytu produkcie a kľúčových ukazovateľov
efektívnosti.
Po tohoročnej zimnej kalamite je však nebezpečie,
že sa ešte niektorý podnik bude snažiť
plniť plán hrubej výroby na úkor kvality.
V tomto smere je nutné týmto snahám, poznamenaným
nevhodným šturmovaním, včas zabrániť
opatreniami na všetkých úrovniach riadenia
a kontroly. Uvítali sme tak isto zámer pokračovať
v obmedzení možnosti zmien v plánoch výrobnej
sféry. Rozhodne to prispeje k lepšej príprave
a prepracovanosti plánovaných zámerov a ich
zabezpečovania a k väčšej autorite plánov.
Malo by však súčasne vyvolávať
pohotovejšie a účinnejšie riešenie
rôznych problémov a ťažkostí, ktoré
sa v priebehu plnenia týchto plánov môžu
vyskytnúť.
Rovnako pozitívne oceňujeme, že v riadení
a usmerňovaní hmotných vzťahov bol pre
tento rok rozšírený aj systém bilancií
zostavovaných na jednotlivých úrovniach riadenia.
S ním bol súčasne rozšírený
aj systém gescií, ako v praxi už osvedčeného
nástroja realizácie týchto bilancií.
Predpokladáme, že správne uplatňovanie
týchto opatrení bude priaznivo ovplyvňovať
celú oblasť dodávateľsko-odberateľských
vzťahov a v ich rámci napríklad také
citlivé položky, ako predstavujú náhradné
dielce a kompletačné výrobky.
V spoločenskej praxi sa v tomto roku sprísnili kritériá
postihu za nekvalitné výrobky. Budeme teraz určite
s veľkým záujmom sledovať, ako sa tieto
kritériá v praxi prejavia, aký vplyv budú
mať najmä na objemy mzdových prostriedkov a prídelov
do fondu hmotnej stimulácie, alebo aký vplyv budú
mať na dôslednejšie uplatňovanie zásady
o výške individuálnych odmien za skutočne
odvádzanú prácu.
Chcel by som sa, vážené súdružky
a súdruhovia, zmieniť tiež o experimente riadenia
efektívnosti a kvality, ktorý už viac ako rok
prebieha v niekoľkých podnikoch 12 vybraných
VHJ a ktorého overovací priestor bol pre tento rok
rozšírený.
Vieme, že v ňom ide o overovanie niektorých
nových prvkov, ktoré by mali predovšetkým
prispieť k zdokonaľovaniu sústavy plánovitého
riadenia, pripravovaného na obdobie 7. päťročnice.
Právom preto očakávame s určitým
napätím prvé výsledky jeho zhodnotenia.
Niektoré známe poznatky naznačujú,
že prvky tohto experimentu by mohli byť prínosom,
a to najmä v oblasti zahraničného obchodu,
v úsilí o inováciu, rast kvality výroby
a v prístupoch k riadiacej práci. Myslím
si, že za to patrí vysloviť poďakovanie
všetkým obetavým pracovníkom experimentujúcich
podnikov a VHJ. Vynaložili všetky svoje schopnosti a
skúsenosti na správne uplatňovanie zmyslu
a ciele experimentom sledované, dokázali sa odpútať
od doterajšieho spôsobu myslenia a pristúpili
k dôslednému overovaniu všetkých stránok
tohto experimentu.
Niekoľko poznatkov som o tom získal priamo na generálnom
riaditeľstve podnikov drevárskeho a nábytkárskeho
priemyslu v Žiline a dovoľte mi, aby som sa o nich pri
dnešnej príležitosti zmienili. Jednoznačne
potvrdzujú význam hlavného zámeru
tejto experimentácie, to znamená zvýraznenia
prvkov potrebnej dlhodobosti, riadiacej a plánovacej práce
a dlhodobo vytýčených úloh.
Pri schvaľovaní 5. päťročného
plánu boli v uvedenom odbore z hľadiska jeho
rozvojového programu zabezpečené potrebné
vzťahy a väzby. V priebehu plnenia tohto programu však
dochádza k niektorým zmenám oproti plánovanému
vývoju a tým aj vzniku určitých disproporcií.
Napríklad rozvoj výroby nábytku je možné
zabezpečiť, ale výroba aglomerovaných
materiálov, ktoré predstavujú nutnú
základňu nábytkárskej výroby,
zaostáva. Ukazuje sa, že zabezpečovanie prioritného
nosného programu bude musieť byt spojované
s korekciami, ktoré by umožňovali dosiahnuť
pôvodne vytýčené zámery. Stretol
som sa v tomto smere s názormi, že pre také
korekcie by bolo potrebné mať k dispozícii
určité rezervy, poprípade možnosť
postupovať na úkor iných zámerov VHJ.
Poukázané bolo tiež na to, že riešenie
doterajších dodávateľsko-odberateľských
vzťahov by mohlo byť účinnejšie,
keby po právnej stránke bolo rozhodnuté o
miere zodpovednosti tej ktorej VHJ za zásobovanie v príslušnom
odbore či výrobkoch. Uviedol by som to na príklade
takto: VHJ vyrába asi 70 % nábytku pre domáci
a zahraničný trh a 30 % vyrobia družstevné
a komunálne podniky. Ak má VHJ mať v tejto
oblasti zodpovedajúcu gesciu, bolo by po právnej
stránke potrebné doriešiť aj vzťahy
VHJ ku všetkým družstevným či komunálnym
podnikom, ktoré plnia podobný výrobný
program.
Myslím si, že by bolo rovnako potrebné urobiť
zodpovedajúcu úpravu aj v Hospodárskom zákonníku,
pretože u nebilancovateľných položiek zaväzuje
dodávateľa zabezpečiť len dodávky
minimálne na úrovni predchádzajúceho
roku. To väčšina dodávateľov veľmi
rada využíva, avšak pri stúpajúcich
úlohách plánu to vyvoláva, ako napríklad
pri nábytkovom kovaní, výrobu ktorého
strojárske podniky veľmi nerozvíjajú,
tlak na zabezpečovanie potrebného množstva
výrobkov z dovozu. Každá takáto požiadavka
na dovoz však kladie ďalšie nároky na exportnú
schopnosť našej ekonomiky a oprávnene vyvoláva
otázku racionality a nutnosti vynakladania prostriedkov
na dovoz.
Bolo by preto žiadúce, aby zásady experimentu
a poznatky pri ňom získavané nachádzali
potrebnú odozvu aj u širšieho okruhu subdodávateľov,
podieľajúcich sa nepriamo na jeho realizácii,
a v systéme ich dokonalejšieho a efektívnejšieho
riadenia, prihliadajúceho k hľadiskám celospoločenskej
efektívnosti a kvality.